Paíry, papíry a zase papíry!
#1
Publikováno 27 prosinec 2008 - 02:34:10
Jak stojí v "podpisu" - vracím se po mnoha dlouhých letech opět k filmu. Naposledy jsem vyvolával a zvětšoval, myslím, v roce 1989 (tehdy Orwo, Foma a tusim maďarský Forte. Procházím toto fórum a témata v něm horem dolem, ale místo abych byl moudřejší jsem z toho čím dál tím větší jelen. Abych dlouho nezdržoval a byl konkrétní /papíry/:
1) Je opravdu takový rozdíl mezi RC a Baryt, že by mě mohly pro začátek zvětšeniny dělané na RC odradit od dalšího fotografovaní? Myslím tím, že bych nabyl dojmu, že nejsem schopný udělat technicky dobrý print?
2) Často se tady povídá, že papíry Foma jsou kvalitní, ale vzápětí se všichni poohlížejí po jiných značkách. Proč? Pokud nebudeme hledět na finanční stránku - zvětšovali byste skutečně na Fomu?
Vše myšleno ze středoformátu 6x7, výstup 30x40 a více.
Poděkování všem, kteří zareagují
(mimochodem: je super, že se účastníci diskuse na temnakomora.cz drží nastolených témat což se o drtivé většině webových fór říct nedá!!!)
#2
Publikováno 27 prosinec 2008 - 05:00:38
1) Odradit asi ne, ale ja zacinal na RC a prisly me pekne, pak pak jsem zkusil baryt+zehlicka a nazpatek se vracet nebudu, ale RC je zas pohodlnejsi, zadne velke prani, zadne zehleni...
2) Ja delam na Fomu a nemam s nima problem. Zatim teda
Snad jsem trosku pomohl, mej se
#3
Publikováno 27 prosinec 2008 - 06:06:01
Rozdíl mezi RC a barytem je smrtelně propastný, i když je prqavda, že sem taky začínal na RC (dodnes na něj dělám náhledy a kontakty), ale jak to ogara srovná, tož dělá už enem na baryt. Zvětšeniny na RC nevydrží, takže když to z nějakú tu zvětšeninkú (nevím co je to ten "print") myslíš vážně, tož bych ju určitě na RC nedělal. Pokud bych zvětšoval na 30x40 zústal bych u bartu. Je to složitější, ale vyplatí sa to. Tož tak km tým barytonom.
Dělám enem na Fomu, v RC nemúžu posoudit, na to moc nedělám, ale byryřtúčky mi vyhovujů. Nádherné su ty chlorobromo emulze, v tym si enem chrochtám a rukú ty papírky hladím, aby jim u mne vbylo dobře.
Tož tak.
#4
Publikováno 27 prosinec 2008 - 09:09:26
ad 2) Pokud jde o baryty, tak Foma dělá docela pěkné věci (třeba Chamois), u RC jsem pořád poněkud skeptický. Do začátků stačit určitě budou, jenom pozor na ochranné osvětlení.
#5
Publikováno 27 prosinec 2008 - 10:33:05
s fomou nemám problém, dělám jen na fomu.
#6
Publikováno 27 prosinec 2008 - 10:36:06
(mimochodem: je super, že se účastníci diskuse na temnakomora.cz drží nastolených témat což se o drtivé většině webových fór říct nedá!!!)
aaale, jen počkej, co nevidět ti tu bude doporučena slivovice a budeš lámán k dvouoočce, jakožto nejlepšímu aparátu světa.
#7
Publikováno 27 prosinec 2008 - 10:46:19
Ale baryt chci zkusit od Fomy, spousta lidí na ně dělá a výsledky jsou velice hezké.
#8
Publikováno 27 prosinec 2008 - 11:06:35
#9
Publikováno 27 prosinec 2008 - 11:12:39
Ohledně druhé otázky zkus vlákno Pravda o papírech FOMA
Podle mě se z toho dá usoudit hlavně to, že bez vlastní zkušenosti to nepůjde. Takže bych koupil krabici RCček od Fomy a osvěžil znalost procesu, pak krabici barytů, a dál už uvidíš sám. Taky zajít na sraz/setkání nebývá od věci.
#10
Publikováno 27 prosinec 2008 - 13:38:29
Pokud bych se ale vracel ke klasické fotografii, myslím že jediné co je schopno dostihnout a předstihnout sočasné možnosti digitální fotografie a tisku je kvalitní střední formát (Fuji Across, Ilford Delta)a barytovaný papír leštěný za studena, formát 30x40 a větší. Jinak to nemá praktický význam.
Já ale filmové foťáky prodal, používám jen Full Frame DSLR Canon a tiskárnu Canon A3, tak se do tohoto fóra už nepletu.
#11
Publikováno 27 prosinec 2008 - 14:12:13
Kdosi kdysi použil hezké přirovnání: RC je dort z Ramy, FB je dort z másla.
Ale!
Právě se vrací "Agfa MCP" od Adoxu. Bude-li taková, jako původní, není co řešit. Budu celý rok dělat na ni a (stejně jako na dovolenou) si to nejhezčí čas od času natlačím na FB.
#12
Publikováno 27 prosinec 2008 - 16:39:56
Je to jako se vším. Každý má různé nároky a různou rozlišovací schopnost. Někomu rozdíl mezi Pražským sklepmistrem a Rulandským šedým z Velkých Žernosek přijde jako mezi vodou ze záchoda a vodou pramenitou. Jiný rozdíl nebude vůbec rozlišovat.
Záleží na osobním vkusu, znalostech, zkušenostech a na tom, co od výsledku očekávám. Pokud někomu jde o skutečnou "výtvarnou" fotografii, kde bude vyžadovat řízenou škálu šedé a další náročný atributy, asi by měl sáhnout po barytu s tím, že mu musí věnovat dost času a peněz a výroba fotek rozhodně nebude "sériová"...
Jednoznačně: Musíte to vyzkoušet, sám pak zjistíte a určíte si, co se vám líbí a co chcete dělat.
#13
Publikováno 27 prosinec 2008 - 17:19:56
hrochorous: Mimochodem ogaro, když mluvíme o tych ercéčkách, piješ slivovicu?
#14
Publikováno 27 prosinec 2008 - 18:55:20
#15
Publikováno 27 prosinec 2008 - 18:58:12
1/pro mne odpudivý umělohmotný pocit při jeho / toho RC / držení
2/ve srovnání s gramáží FB kartonu vyslovený hajzlpapír-opět nedobrý pocit
3/příšerný charakter lesku / vysloveně labovská záležitost/- toto je opravdu z mého pohledu neokecatelné mínus vůči na vzduchu sušeným barytům
4/ bílá je na RC příšerně sterilně bílá a nereaguje na barvotvornost vývojek-pro mne dost nechutná záležitost-je to vedle barytů takové děsně odlidštělé,nemůžu si pomoct
5/o něco menší rozsah / stíny/-tedy tato námitka je má zkušenost,jiným to možná nemusí tak vycházet ,ale mě rozhodně ano
6/trvanlivost zvětšeniny-RC od Fomy za sklem byly v tahu do cca 1,5 - 2 let,u Agfy MCP byly zase jisté problémy při tónování-u FB nikdy nic,trvanlivost netřeba komentovat
Mě osobně navíc RC nikdy práci nijak zvláště neurychlily,nevím,ve kterém kroku by se to mělo odehrát.Kromě sušení / a to už je tedy vyložený relax/ a praní /a to je víceméně pasivní záležitost,u které nemusím ani moc být/.Z mého pohledu ideální snad na kontaktní náhledy.
#16
Publikováno 27 prosinec 2008 - 19:03:32
Inu přesedlal na jiný systém, ať mu dobře slouží. My tu holt ale kráčíme v jiných šlépějích
#17
Publikováno 27 prosinec 2008 - 19:23:27
#18
Publikováno 27 prosinec 2008 - 19:38:46
Tak se to pokusím napravit odpověďmi hrochourusovi:
1/ Rozdíly tam jsou, ale narozdíl od lidí ve fóru bych nebyl tak militantní. Už jen kvůli tomu, že zrovna nedávno jsem se u kamaráda dozvěděl, že zvětšuje pouze na matné RC a přitom u hromady zvětšenin co měl na zdi by mě to ani nenapadlo. Já dělám na baryt, ale do začátku si myslím RC není nic proti ničemu. Kdybych na baryt dokázal udělat poloviční fotku co ten kamarád udělá na RC, byl bych šťastný. (navíc jeho portéty na 40x50 z 645 focené na HP5 mají míň zrna než mé z PanF...)
2/ Foma kvalitní je, občas chce pomoci vhodnější vývojkou. Nejlepší na světě asi není, proč si to nalhávat, takže proč nezkusit i konkurenci... Já na ní dělám a rád, ač bych si Ilfordy dovolit mohl....
#19
Publikováno 27 prosinec 2008 - 19:58:13
pocit práce s barytem je pro mě asi takovej rozdíl, jako rozdíl mezi pohledem na právě vyvolaný film a na adresář se staženými daty. takže ta další dimenze je - prostě pocit. a když je pocit dobrý, zpravidla se to odrazí i na kvalitě
#20
Publikováno 28 prosinec 2008 - 12:43:42
Je to dobrý papír na náhledy a na rychlou práci. Uděláš na ně i slušnou výstavu, ale nikde ti papír nevezmou k archivaci kuli stálosti. Má vydržet cca 20-40 let a to k archivaci opravdu není. Osobně na ně dělám docela rád 18x24 náhledy, ze kterých si pak něco vyberu do série a když budu mít sérii cca 30 fotografií na 30x40 hotovou a budu s ní spokojen předělám na baryt.
P.S. U RC jsem byl šťastný z Agfy a potom co skončila pracuji s Kentmere. Foma mi neustále šedla a nebyl jsem s ní spokojen. Možná jsem použil tenkrát špatné osvětlení - měla by se zpracovávat při červeném a to mě osobně nevyhovuje. Prý byl u RC ještě nějaký problém s klasickým ustalovačem a byl mi doporučen rychloustalovač. Nevím co je na tom pravdy, ale raději používám Fomafix než klasický kyselý ustalovač.
Baryt:
To je hight class třída, jak tu ostatní píší. Od náhledů 18x24 mě odrazuje vypínání, dlouhé praní a cena. Navíc nevím kam bych cca 10-30 fotek podle věcí, které dělám a jak si s tím hraji vylepil na sklo. Takhle RC po relativně krátkém praní (cca do 10 min) pověsím na prádelní šňůru a za cca 30 minut mám usušíno. Od formátu 24x30 pokud víš, že je fotka, kterou děláš opravdu dobrá nerozmýšlel. Jinak zase si jen udělat fotku na baryt, kterou za rok vyhodím do koše asi není dobrá investice.
P.S. Tady bych se Fomy nebál a ani toho mžourání při červeném světle, které při vyvolávání klame velkým kontrastem. Holt ty zkoušky jsou k něčemu. Mám udělanou fotku na N111 lesk a je to paráda. Teď jsem koupil 25ks Variant 111 v lesku na pár portrétů, tak jsem zvědavý co ten papírek dokáže. Údájně má v sobě více stříbra než papíry s normální gradací. Navíc cena barytu Fomy většího formátu v balení 50 Ks není tak ohromná, že by se investice nedala zvládnout. To je velké plus, díky kterému se k fomě po sdělání zásob vrátím.
P.S. Porovnat ceny baryt - RC musíš sám. Já jsem nakoupil Kentemere za lidovou cenu, když je Škoda rušil a pak ještě jsem se nachomýtl v jiné firmě k objednaným 18x24, které si zákazník nevyzvedl. Navíc se firma měla někam stěhovat. Tedy opět fajn cena a baryt za 4,- Kč jeden list v náhledovém formátu 18x24 asi nekoupíš.
P.P.S. Tím náhledovým formátem 18x24 nechci popudit zdejší šílence, kteří fotí velkými kamerami na planfilmy. To je postup, který upřímně obdivuji. Pro mě to je zvětšenina, na které je už něco vidět a dá se odhadnout jak asi bude vypadat velká fotka a ještě se do tohoto formátu dá rozumně sáhnout při zvětšování rukama nebo různými udělátky na drátu.
#21
Publikováno 28 prosinec 2008 - 13:34:35
Já už žádný foťák na film nemám ale přece, láká mě to. Dneska lze v bazarech nebo na inzerát sehnat Linhof Techniku nebo Sinar 9x12 za cenu jakž takž dostupnou i pro amatéra, protože se toho profíci zbavují. V Německu jsem včera viděl nádhernou Deardorff 8x10 Field Kamera, taky za přijatelnou cenu. Zvětšeninám z takových aparátů nebo dokonce kontaktům z formátu 20x25 cm nemůže žádná digitální fotografie a tisk svojí technickou kvalitou konkurovat, ale o to na tomhle foru nějak, myslím, není velký zájem.Pořád jenom čtu:
Chci se vrátit ke klasické fotografii, mohu používat RC papíry? Lze ještě použít dva roky starý Fomadon? Našel jsem 10 let prošlé papíry. Kdo vyvolá 20 let starý Orwocolor. Proč? Vyhoďte to a kupte si digitální kompakt. Nebudete potřebovat film ani papíry, ušetříte a kvalita fotek z drogerie bude stená nebo lepší než z kinofilmu.
Nejsem nepřítel filmu ani digitálu, ty hádky mi připadají hloupé. Měl jsem zrcadlovku digitální a foťák na střední formát, z 50 snímků z filmu jsem několik pečlivě nazvětšoval na baryt 30x40, ale co s těmi ostatními, stejně jsem je nakonec digitálně naskenoval. Plochý film to by bylo něco jiného, asi mě to zláká.
#22
Publikováno 28 prosinec 2008 - 14:31:43
Pořád jenom čtu:
Chci se vrátit ke klasické fotografii, mohu používat RC papíry? Lze ještě použít dva roky starý Fomadon? Našel jsem 10 let prošlé papíry. Kdo vyvolá 20 let starý Orwocolor. Proč? Vyhoďte to a kupte si digitální kompakt. Nebudete potřebovat film ani papíry, ušetříte a kvalita fotek z drogerie bude stená nebo lepší než z kinofilmu.
Prečo? hmmm.. pre zábavu napríklad?
#23
Publikováno 28 prosinec 2008 - 15:25:35
#24
Publikováno 28 prosinec 2008 - 16:41:19
Vyhoďte to a kupte si digitální kompakt. Nebudete potřebovat film ani papíry, ušetříte a kvalita fotek z drogerie bude stená nebo lepší než z kinofilmu.
bych tady fakt nečekal
no nic, káva vychladla, jdu s ní do komory
trix v kinu na 3200, je to fuška
jasně, z toho kompaktu by to bylo lepší
#25
Publikováno 28 prosinec 2008 - 16:57:56
#26
Publikováno 28 prosinec 2008 - 17:07:42
v roce 1945 vymýšlel Ing. Přemysl Koblic vývojky kterými by šlo zpracovat dávno prošlé a silně závojující papíry. Důvod: po válce se žádné neprošlé papíry koupit nedaly, byla to nutnost.
Když dneska člověk který se chce vrátit k fotografii na film uvažuje o tom zda stačí RC papír, zda může použít mnoho let prošlé materiály atd. tak to nechápu. jediný rozumný důvod proč dát přednost klasické fotografii před digitální je myslím vrcholná kvalita dokonale provedených velkých zvětšenin.
.. pre zábavu napríklad? No ano pro zábavu to jó proti tomu nejde nic namítat.
#27
Publikováno 28 prosinec 2008 - 17:49:43
#28
Publikováno 28 prosinec 2008 - 17:57:53
Proč tedy zpět k fimu?
V mém živobití si nedokážu už dneska představit, že bych použil jako DTP surovinu barevný diapozitiv (a to jsem se jich něco naskenoval). Ve firmě používám Canon 5D, na doma mám Nikon D300 s kupou vybavení. V práci sedim u počítače, doma sedím u počítače. Fotím, retušuju, fotím retušuju a tak pořád dokola. Photoshop je můj každodenní pracovní nástroj už mnoho let od veze 2.5. Při soukromém fotografování se znažím ve finálním výstupu co nejvís přiblížit filmovému vzhledu a během letité praxe se mi to /doufám/ daří.
A teď to hlavní: před časem mi jeden můj známý nabídnul jestli bych nechtěl svoje věci vystavit. Musím sebekriticky říct, že nechtěl. Jednak mi nepřijde fér vystavovat fotografie, které byly pořízené digitlám a jednak bych nedal dohromady výstavu z uceleným tématem. Ale tak moc mě to nakoplo, že jsem si řekl, že to do tý výstavy dotáhnu. Nedal jsem si žádný termín /klidně počkám roky/, ale bude to téma a bude to z filmu.
Tedy resume:
Zpět k filmu proto, že to bude příjemný relax od počítače a protože chci aby fotografie viděli i ostatní a vystavovat byť i velkoformátové digitální tisky mi nepřijde fér.
Na závěr mi dovolte abych se přimluvil k ukončeni polemizace digitál vs film v tomto vlákně. Jsme přece na serveru Temnakomora.cz.
#29
Publikováno 28 prosinec 2008 - 18:03:51
LKM: proč? Tož možná proto, že mňa to baví ládovat film, možná pro tu radosť, dyž sa po vyvolání podívu na negativ s obrázkama.... A přeca jednoducho proto, že aji přes nechuť pracovat v komoře, mňa prostě tahat fotky do kompu nebaví
#30
Publikováno 28 prosinec 2008 - 18:10:51
#31 Anonymous
Publikováno 28 prosinec 2008 - 18:33:57
TO: LKM pokud nemas co rici k tematu nez to co jsi rekl (napsal) vyjma vety "RC papíry Foma rozhodně nejsou špatné a značně urychlí práci. Chce to jen naučit se s nimi zacházet. " tak radeji nic nepis, diky.
Drzte se prosim tematu a to jsou papiry. Puvodnimu tazateli doporucuji prohledat forum, podobne otazky se zde jiz resili.
#32
Publikováno 28 prosinec 2008 - 19:02:06
#33
Publikováno 29 prosinec 2008 - 09:40:36
Ještě k tomu často uváděnému rozdílu cen ve prospěch RC.Nějak mi tento argument připadá vcelku dost mimo mísu.Když vezmu,že balení 30x40 po 50 listech stojí u Škody v RC verzi 1130 a FB 1416 Kč.,tak rozdíl na jedné už myslím slušně velké fotografii činí 5,70 Kč,což mi vzhledem k ostatním nákladům,jako jsou film,chemie,adjustáž,atp.,vlastní práci nepočítaje, příjde jako naprosto nepodstatná položka.
Dovolil bych si trochu polemizovat, cena papírů je jenom jedna část (a to pomněme, že rozdíl na zvětšeninu je větší než rozdíl cen dvou papírů, neboť zkoušky), pokračujeme kapacita vývojky poloviční při dvojnásobném času volání, kapacita ustalovače item (dle Ilfordích datasheetů), Washaid není u RC potřeba vůbec, spotřeba vypírací vody řádově odlišná a tak dále a tak podobně.
Nicméně peníze nejsou hlavní důvod, proč dělám na RC. Pro mě RC slouží jako prototyp, když si nejsem jistý, jestli to k něčemu vůbec bude (což si nejsem jistý nikdy). Takže udělám prototypna RC (18*24, 24*30) mám fitrace, nadržování, vykrývání, split, ... a spoustu zničeného materiálu. A pokud to tam je, tak jedu baryt už s podstatně menším množstvím zkoušek a hlavně už vím co chci.
#34
Publikováno 29 prosinec 2008 - 10:14:48
RHx: Tri-x na 3200? Jak? V čem? To by sa mě hodilo. Dysi sem to zkúšal, ale šak mě z teho nic nevylézlo.
no to je na hranici možností, takový kreativní výsledek, jaký pořídíš v situaci:
"nechtěl jsem původně fotografovat, ale nakonec jsem si to rozmyslel"
ostré halogenové světýlko kde jeden krok u fotografované osoby dělá i dvě clony úbytku světla, takže takový plus mínus autobus, zvětšované filtrací 4-5
bylo to v microphenu 1+1 asi 25 minut, je to microphenově "rozmydlený" přitom to má zrno už na malém formátu zvětšeniny, ale touhle cestou zřejmě nepůjdu
tak asi tak
#35
Publikováno 2 leden 2009 - 10:00:30
nedohledal jsem, zda už se to tu probíralo... na nové vlákno to není. ale...
popisujete si pozitivy? filtraci, čas clonu, co já vim co všechno? případně tedy co používáte? já většinou tužku, ta ovšem občas nevydrží přes všechny lázně. napadl mě centropen - nemusí se na něho tlačit... ale zas nevím, jestli mi nezabordelí vývojku, případně zda se časem neprokouše skrz papír
máte někdo radu? díky
#36
Publikováno 2 leden 2009 - 19:32:55
Já si popisuji (po ukončeném zvětšování) na papír jenom číslo filmu a číslo políčka, zvětšení, filtraci, "omezovač světelnéh toku" na hlavě, objektiv, clonu, čas, typ papíru, ev. vývojku - píšu na acetátovou folii trezoru lihovým fixem. Pokud je nějaký dlouhý popis, pak na rub indexprintu.
Už mnohokrát se mi to vyplatilo - naposledy, když mi staré fotky (kde byly popisy na rubu a okraji fotografie) rámař ořezal (přes výslový zákaz!) a nalepil je na karton Předposledně pak, když "se ztratily" fotky, které šly do tisku.
#37
Publikováno 2 leden 2009 - 20:32:06
#38
Publikováno 2 leden 2009 - 23:13:56
#39
Publikováno 2 leden 2009 - 23:20:47
i když si to možná většina z nás bude vodmítat připustit, tak většinu svejch rozhodnutí nakonec děláme stejně převážně na základě emocí - a film je hodně emotivní
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních