hodnocení a výběr vlastních fotografií
#1
Publikováno 15 leden 2009 - 00:09:52
#2
Publikováno 15 leden 2009 - 00:44:07
#3
Publikováno 15 leden 2009 - 09:05:14
#4
Publikováno 15 leden 2009 - 09:19:14
Taky je dobré si ty fotky pověsit někam na zeď a denně kolem nich chodit. Časem zjistíš, že se na některé nedá dívat, nebo že jsou slabé a sundáš je. Ty, co vydrží nejdéle (nebo furt) bývají dobré a líbí se i ostatním.
#5
Publikováno 15 leden 2009 - 10:08:06
Tazi, přines to na fotopivo v Liberci, my ti vyberem
No právě že z toho mého se vybrat nic nedá
#6
Publikováno 15 leden 2009 - 10:10:45
#7
Publikováno 15 leden 2009 - 10:13:08
Prostě něco přines, však je to jedno, je důležité aby tam bylo alespoň něco. Musíme trochu pozvednout úroveň, však to pivko už je jen o chlastu a žrádlu :) Já už teď budu taky nosit na každé pivko fotky, není se už na co vymlouvat, celá komora funguje, tak jsem si to dal jako závazek :)
Zvětšoval jsi včera ještě?
#8
Publikováno 15 leden 2009 - 10:14:39
#9
Publikováno 15 leden 2009 - 15:38:46
Ono není problém vybrat dobré fotky z těch, na které se koukám denně a chodím kolem nich. Problém je dát na papír tyto fotky, aby bylo kolem čeho chodit a hodnotit je s odstupem času. Na papír se nedostanou jenom proto, že na negativu se mi nezdály dostatečně zajímavé.
#10
Publikováno 15 leden 2009 - 16:35:29
Protože podobná lhůta způsobuje řadu obtíží, vidím vhodnou metodu přivat k tomu kamarády/ky aby pomohli. A není špatné, když alespoň někteří z nich nejsou fotografové.
#11
Publikováno 15 leden 2009 - 16:38:01
Což mi připomíná, že mám v lednici asi 30 filmů, tak schválně, jestli je i zkontaktuju...
#12
Publikováno 15 leden 2009 - 16:57:29
#13
Publikováno 15 leden 2009 - 17:42:40
#14
Publikováno 15 leden 2009 - 17:54:52
#15
Publikováno 15 leden 2009 - 18:41:51
#16
Publikováno 15 leden 2009 - 19:06:24
Můj postup je následující:
1. Kontakty ze všeho - dva-, třikrát sednout po denním shonu s lupou, vyřadit "nepodárky", vytipovat zajímavé.
2. Udělat třeba 13x18 vše, co nebylo vyřazeno v bodě 1.
3. Vyřadit vše, co je evidentně nedobré.
4. Na 24x30 udělat to, na co vydržím koukat na kontaktu i 13x18. Zbytek vyhodit.
5. Nejdůležitější fáze: nechat měsíc "odležet"!
6. Z odležených fotek vybraných z 24x30 vybrat ty, které si zaslouží býti "finální zvětšeninou". Tuto fázi opakovat v různých časových odstupech nejméně 3x.
7. Předhodit k nahlédnutí fotky z bodu 4. několika lidem bez jakéhokoliv komentáře, ale v žádném případě nezařazovat do dalšího výběru fotky, které jsou vybrány někým jiným a mně se nelíbí!!!
8. Fotky z bodu 6. a 7. nazvětšovat nejlepším možným způsobem s dostatkem času.
9. Nechat odležet aspoň měsíc a vyřadit co možná nejvíce "nejlepších fotek" způsobem: kdybych měl z 20 fotografií vybrat deset, dal bych tam tuhle, tuhle a tuhle. Kdybych měl vybrat ale jenom 8, šla by pryč ještě tahle, kdyby sedm, vyřadil bych tuto...
Ty, co zbydou, rozvěsit kolem sebe a chodit kolem nich alespoň další měsíc (u mně to není problém - zbyde tak 5-6 kousků z 10 kinofilmů nebo 20 svitků )
10. Nezbyde-li nic, na co se dá opakovaně koukat, vrátit se k bodu 4.
#17
Publikováno 15 leden 2009 - 19:30:10
#18
Publikováno 15 leden 2009 - 19:57:00
Pro výstavu a knížku jsem měl co dělat, abych měl "dostatek materiálu".
Když zpětně prohlížím "ty nejlepší fotografie", zpravidla dojdu k názoru, že jsem je musel vybrat a nazvětšovat v pomatení smyslů. Když je ukážu někomu jinému, je to némlich totéž - co se líbilo dříve, je dnes k zasmání!
P.S. To je opravdu jeden z důvodů, proč trvám na tvrzení, že pro hodnocení fotografie (potažmo díla) nelze stanovit objektivní kritéria. Ale nepíšu to proto, abych rozpoutal další bitku!
#19
Publikováno 15 leden 2009 - 20:29:44
Opravdu velký problém!
Můj postup je následující:
1. Kontakty ze všeho - dva-, třikrát sednout po denním shonu s lupou, vyřadit "nepodárky", vytipovat zajímavé.
2. Udělat třeba 13x18 vše, co nebylo vyřazeno v bodě 1.
3. Vyřadit vše, co je evidentně nedobré.
4. Na 24x30 udělat to, na co vydržím koukat na kontaktu i 13x18. Zbytek vyhodit.
5. Nejdůležitější fáze: nechat měsíc "odležet"!
6. Z odležených fotek vybraných z 24x30 vybrat ty, které si zaslouží býti "finální zvětšeninou". Tuto fázi opakovat v různých časových odstupech nejméně 3x.
7. Předhodit k nahlédnutí fotky z bodu 4. několika lidem bez jakéhokoliv komentáře, ale v žádném případě nezařazovat do dalšího výběru fotky, které jsou vybrány někým jiným a mně se nelíbí!!!
8. Fotky z bodu 6. a 7. nazvětšovat nejlepším možným způsobem s dostatkem času.
9. Nechat odležet aspoň měsíc a vyřadit co možná nejvíce "nejlepších fotek" způsobem: kdybych měl z 20 fotografií vybrat deset, dal bych tam tuhle, tuhle a tuhle. Kdybych měl vybrat ale jenom 8, šla by pryč ještě tahle, kdyby sedm, vyřadil bych tuto...
Ty, co zbydou, rozvěsit kolem sebe a chodit kolem nich alespoň další měsíc (u mně to není problém - zbyde tak 5-6 kousků z 10 kinofilmů nebo 20 svitků )
10. Nezbyde-li nic, na co se dá opakovaně koukat, vrátit se k bodu 4.
ÁMEN
jsem na počátku bodu 4 poprvé co se domácí komory týče )
#20
Publikováno 16 leden 2009 - 02:11:26
#21
Publikováno 16 leden 2009 - 07:41:50
odkaz
#22
Publikováno 16 leden 2009 - 07:46:39
#23
Publikováno 16 leden 2009 - 13:48:53
Ono vlastně ty fotografie skoro vždycky dělám jako z donucení – na výstavu, na soutěž, nebo pro někoho.
Bez donucení je dělám, když zkouším něco nového v technice a ono mě zajímá co z toho poleze.
Naštěstí mě to v té komoře většinou pak docela baví a pak se do toho zakousnu a dělám.
Nedělám pracovní kontakty ani náhledy. Vybírám podle filmu a snažím se dělat rovnou „výsledek“.
Snažím se toho udělat co nejvíc. Když se blíží termín, tak toho mám plný zuby a… a pak se to nějak na poslední chvíli vybere. Pak se někdy dostaví radost, někdy spíše zklamání.
Prosím neřiďte se mým příkladem. Takhle se to jistě dělat nemá.
#24
Publikováno 16 leden 2009 - 16:06:38
Ale funguje ti to...Prosím neřiďte se mým příkladem. Takhle se to jistě dělat nemá.
#25
Publikováno 16 leden 2009 - 18:55:48
Myslím si,že jestli je schopen někdo z negativu nějak adekvátně zhodnotit atmosféru,nebo dokonce výraz,tak to musí být opravdu extratřída.Výraz je trochu možno zhodnotit při pozorování emulzní strany odraženým světlem pod určitým přesným úhlem,který způsobí určité převedení vnímání negativního obrazu na pozitivní,ale stejně to není ono a ne vždy to úplně jde. Pro velmi zběžné hodnocení je opravdu vhodný kontakt,který ovšem neřekne prakticky nic o dalších věcech,jako ostrost,zrnitost a vlastně částečně i ta tonalita.Kontakty totiž až na vyložené nepodarky vypadají mnohdy velmi nadějně,ovšem to,co je např. tonálně v kontaktu naprosto úchvatné se s rostoucím zvětšením a lezoucím zrnem může stát velmi problematické až nepoužitelné.Jinak pro mne osobně je vcelku dost překvapující zjištění / už dlouhou dobu/ ,že spousta lidí má problém s časným / nebo vůbec jakým/ zpracováním materiálu .Jediný důvod,který mne napadá je vzhledem k časové "náročnosti" vyvolat film snad jen to,že je to nebaví.Proč potom ale dělat na mokro ? Myslím,že u fotografování je extrémně důležitá zpětná vazba,kdy přesně vím,co a za jakých podmínek jsem dělal,jak to zpracoval a z případných nedostatků vyvodil nějaký závěr.Když dofotím film,nedovedu si představit,že bych jej do nejpozději 2,3 dní alespoň nevyvolal.
Takže já osobně bych doporučil kontakt,zde zhodnotit výraz a zhruba celkově zhodnotit působení snímku,uvědomit si,co by kde chtělo asi zhruba při následném zvětšování doladit,dále takto proseté vybrané snímky zhodnotit co se týče ostrosti lupou již při finálním zvětšení a jestliže se jeví vše o.k. tak se s tím jít pořádně popasovat.
#26
Publikováno 17 leden 2009 - 16:24:04
Pozitivy mi bezprostředně hodnotí manželka (bez legrace - ona je moje opravdu dobrá zpětná vazba), já se k nim vracím ještě s odstupem času a hlavně se snažím je ukazovat lidem, kteří se ve focení vyznají a jsou ochotní a schopní objektivně hodnotit a kritizovat.
#27
Publikováno 17 leden 2009 - 23:53:12
Je totiž dost fotografujících lidí, kteří zvládli (alespoň slušně) techniku a nabiflovali zopár pouček - a tím se stali profíky (nebo aspoň poloprofíky). Jsou-li ještě k tomu dobře (ale někdy jenom draze) vybaveni, dosti často podrobují zničující kritice jakoukoliv fotku, na kterou pohlédnou déle než 10 sekund. Možná mám smůlu, ale znám takových lidí více, než těch, kteří si fotku "vychutnávají". (Jejich vlastní produkce přitom bývá často "tak fest umělecká", že ji možná dokážou ocenit jenom oni sami.) Naštěstí jsem už "dospělý" (končím 6. decenium) a ze své profese jsem se naučil "vidět pod kůži". Dříve mě ale takové kategorické soudy buď děsně iritovaly nebo ničily.
Mám několik kamarádů a známých, kteří si mé fotky rádi prohlédnou a řeknou, která fotka (a často i proč!) se jim líbí, jaké v nich vyvolávají pocity, co je na fotce zneklidňuje nebo naopak uklidňuje, co na fotografii vidí. Kamarádka Blanka "třídí" fotky podle toho, kam by si je pověsila ("to bych dala tak akorát do garáže", "na tu bych se mohla dívat i rozespalá", "tohle je tak infantilní, že bych to posunula svému dědovi na vejminek" atd.)
Mám ale i známé, kteří dokážou autora (velmi věrohodně!!!) omazávat medem a bezbolestně pronikat do rekta...
No, moc jsem se rozepsal A už vůbec nenapíšu ani slovo k "objektivitě hodnocení" - viz jiné vlákno
#28
Publikováno 18 leden 2009 - 10:31:40
Na Pentaxistovi se mi líbí, jak krásně a vzdělaně dokáže napsat, že mu někteří lezou do prdele
A to tak pěkně, že sem to málem, při mé intelektové nezrovnapotenci, nepochopil.
#29
Publikováno 19 leden 2009 - 09:44:57
procesu a pokud hovoříme o fotografickém snímku , jako výsledku práce
autora , neměl by jej nikdo jiný jakýmkoli způsobem modifikovat . Erik
#30
Publikováno 19 leden 2009 - 09:48:59
#31
Publikováno 19 leden 2009 - 19:27:55
Raději budu viset u Blanky v garáži - to aspoň vím, na čem jsem!
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních