Doba osvitu RC vs. baryt
#1
Publikováno 15 leden 2009 - 13:29:46
měl bych jeden dotaz. Musí se na baryty svítit déle než na ercéčka? Já v komoře zvětšuji asi rok a půl a s baryty začínám až teď. Zajímá mne zejména jestli je možno udělat si zkoušky na RC a pak tu finální verzi prásknout na baryt. Je mi totiž hrozně líto do něj střihat...
Děkuji.
Jo a ještě jeden dotaz- jak docílit rovnosti papíru po uschnutí? Určitě už je tu někde nějaký vlákno, kde se to řeší... Já jsem to sušil vždycky na skle a lepil klasickou izolepou (která na mokrym barytu skutečně nedrží) a zkroutilo se mi to vždycky hroznym způsoubem...
#2
Publikováno 15 leden 2009 - 13:34:09
Zdravím pány fotoodborníky,
měl bych jeden dotaz. Musí se na baryty svítit déle než na ercéčka? Já v komoře zvětšuji asi rok a půl a s baryty začínám až teď. Zajímá mne zejména jestli je možno udělat si zkoušky na RC a pak tu finální verzi prásknout na baryt. Je mi totiž hrozně líto do něj střihat...
Děkuji.
Jo a ještě jeden dotaz- jak docílit rovnosti papíru po uschnutí? Určitě už je tu někde nějaký vlákno, kde se to řeší... Já jsem to sušil vždycky na skle a lepil klasickou izolepou (která na mokrym barytu skutečně nedrží) a zkroutilo se mi to vždycky hroznym způsoubem...
obecne neplati doba osvitu RC=FB. U nekterych ano - napr. Ilford Multrigrade IV - tam mi to fungovalo - mam od nich nejake baryty a prislo mi ze se to nelisi.
Pouzij hnedou slintaci pasku, izolepu urcite ne. Obcas kdyz to nenapinam tak dam male papiry pod knizky a tak za mesic je vyndam a take to jde, jinak napinam slintaci paskou.
#3
Publikováno 15 leden 2009 - 13:40:07
Nezkoušel jsem to, ale podle mě se to trochu liší. Hlavně pozor na jednu takovou nepěknou vlastnost baritů - mají tendenci při schnutí tmavnout (dry-down, myslím), což RC nedělají.
Baryty povětšinou nalepujeme na sklo obrazem nahoru, oblepuje se to oblizovací páskou ("slintací") - už to tu bylo, stačí dohledat.
#4
Publikováno 15 leden 2009 - 14:29:08
ale měl bych jinej dotaz - když jsem naposledy zvětšoval 18x24, dělal jsem z jednoho políčka fotku na RC a na baryt a nějak.... nemůžu si pomoct, ta fotka na RC mi přijde ostřejší - je na ní dokonale vykreslený zrno, ostrý a tak. na tom barytu je to takový rozjemnělý... napínání na situaci nic nezměnilo.
jinak ostřil jsem na baryt jinak, žejo, s ohledem na tlustější papír, osvit EL-Nikkorem 5.6/80 zacloněnym na f/11, kodak tmax3200, zrna habaděj, ale na tom barytu jako by to nebylo....
má někdo podobnou zkušenost?
#5
Publikováno 15 leden 2009 - 14:31:19
#6
Publikováno 15 leden 2009 - 14:42:44
#7
Publikováno 15 leden 2009 - 14:47:53
#8
Publikováno 15 leden 2009 - 16:59:06
...Zajímá mne zejména jestli je možno udělat si zkoušky na RC a pak tu finální verzi prásknout na baryt. Je mi totiž hrozně líto do něj střihat...
Nedělal bych to - je ti líto střihnout do barytu, ale co ty vyhozený baryty se zkaženýma fotkama kvůli osvitu (blbě) zjištěnýmu na RC? Navíc, je tu ten dry-down, což krom toho, že baryt vypadá jinak mokrý a po uschnutí taky může znamenat rozdílnou tonalitu RC a barytu, i kdyby na nich byla stejná emulze.
Osobně to dělám tak, že jeden papír obětuju a stříhám si z něho kousky na zkoušky. Ty pak ustaluju asi jenom půl minuty, opláchnu vodou a vyfénuju dosucha (teda, fénuju už jenom ty finální, dolaďovací).
Jo, a slintací páska se oficiálně jmenuje tuším klihová lepící páska
U fomy chtějí normální baryty (fomabrom) trochu víc posvítit. Fomatony pak chtějí svítit hodně dlouho.
Stran té ostrosti - lesklo se stejně RC a baryt? Vidím docela dost rozdíl v ostrosti mezi lesklým a matným barytem, stejně tak asi bude rozdíl mezi neleštěným a leštěným lesklým barytem a nebo RC.
#9
Publikováno 15 leden 2009 - 17:15:46
#10
Publikováno 15 leden 2009 - 18:41:32
jednalo se o fomaspeed N311 a pak o fomabrom N111 (oboje lesk), efekt vyšší rozlišitelnosti jemnejch detailů se projevil již při použití kodak selectol softu (čistě motolová velmi měkká pozitivní vývojka) a ještě výrazněji při použití e-72 (klon dektolu s fenidonem a vitaminem c)
btw doba osvitu by přece neměla mít souvislost (logicky) s kvalitou podání nejjemějších detailů, pokud tuhle nepozorujeme v extremálních oblastech zčernání (tzn. téměř úplně černá a téměř nevykreslenej obraz)
#11
Publikováno 15 leden 2009 - 22:07:43
...Zajímá mne zejména jestli je možno udělat si zkoušky na RC a pak tu finální verzi prásknout na baryt. Je mi totiž hrozně líto do něj střihat...
Nedělal bych to - je ti líto střihnout do barytu, ale co ty vyhozený baryty se zkaženýma fotkama kvůli osvitu (blbě) zjištěnýmu na RC? Navíc, je tu ten dry-down, což krom toho, že baryt vypadá jinak mokrý a po uschnutí taky může znamenat rozdílnou tonalitu RC a barytu, i kdyby na nich byla stejná emulze.
Osobně to dělám tak, že jeden papír obětuju a stříhám si z něho kousky na zkoušky. Ty pak ustaluju asi jenom půl minuty, opláchnu vodou a vyfénuju dosucha (teda, fénuju už jenom ty finální, dolaďovací).
Jo, a slintací páska se oficiálně jmenuje tuším klihová lepící páska
U fomy chtějí normální baryty (fomabrom) trochu víc posvítit. Fomatony pak chtějí svítit hodně dlouho.
Stran té ostrosti - lesklo se stejně RC a baryt? Vidím docela dost rozdíl v ostrosti mezi lesklým a matným barytem, stejně tak asi bude rozdíl mezi neleštěným a leštěným lesklým barytem a nebo RC.
#12
Publikováno 15 leden 2009 - 22:55:04
btw doba osvitu by přece neměla mít souvislost (logicky) s kvalitou podání nejjemějších detailů, pokud tuhle nepozorujeme v extremálních oblastech zčernání (tzn. téměř úplně černá a téměř nevykreslenej obraz)
Napadá mě chvění zkětšováku, které by mohlo mít při delší době osvitu větší význam...
#13
Publikováno 16 leden 2009 - 02:16:20
#14
Publikováno 16 leden 2009 - 10:51:11
#15
Publikováno 16 leden 2009 - 11:49:17
#16
Publikováno 16 leden 2009 - 16:41:31
Otázka nějak proplula bez povšimnutí, tak to zkusím ještě jednou: Zná někdo nějaký markantní rozdíl mazi Ilford MG VI RC a Ilford X-press RC?
#17
Publikováno 16 leden 2009 - 17:26:14
...mno asi tak že výsledkem výše popsaného procesu je baryt, který není pokroucený, ale jeho povrch prostě není tak pěkně "sametově" hladký jako po sušení s vypnutím pomocí oblepení. Nemá to prostě ti "šťávu". Věř mi, zkušel jsem to ledasjak ..to Pavel_P: vysvětli mi prosím rozdíl mezi "rovné" a "napnuté" ...
#18
Publikováno 16 leden 2009 - 17:32:23
to Pavel_P: vysvětli mi prosím rozdíl mezi "rovné" a "napnuté"
Otázka nějak proplula bez povšimnutí, tak to zkusím ještě jednou: Zná někdo nějaký markantní rozdíl mazi Ilford MG VI RC a Ilford X-press RC?
Rozdíl je v několika faktorech : Multigrade RC IV baryt má větší Dmax (zčernání) - cca 2.20, oproti Xpress, který má 2,0 - 2,1. Xpres má také o něco větší citlivost (ISO250 pro grad. stupně 00-3 a ISO 125 pro stupně 4 a 5) oproti ISO 200/100 u barytu IV. Papír RC IV je primárně je doporučován výrobcem pro strojní zpracování - byl vlastně navržen pro rychlé zpracování pro novináře . Ale kdysi jsem na něj zvětšoval klasicky a výsledky byly výborné. Ale čtyřka je čtyřka .
A ještě k té citlivosti: u Ilfordu IV je určitě stejná pro RC i baryt.
#19
Publikováno 16 leden 2009 - 17:39:30
Papír RC IV je primárně je doporučován výrobcem pro strojní zpracování - byl vlastně navržen pro rychlé zpracování pro novináře .
Pardon chtěl jsem napsat : Papír XPress je primárně je doporučován výrobcem pro strojní zpracování - byl vlastně navržen pro rychlé zpracování pro novináře.
#20
Publikováno 17 leden 2009 - 00:53:57
#21
Publikováno 17 leden 2009 - 15:33:19
#22
Publikováno 17 leden 2009 - 16:03:41
Doba osvitu RC vs. baryt: při stejném formátu mi vychází doba osvitu barytu cca 2x až 4x delší, než RC (mluvím o pevných gradacích od Fomy). Takže dělat zkoušky na RC a výsledek na baryt je hloupost.
Schnutí barytu: já to mokré volně přiložím na kachličky v koupelně na cca 5 minut. Tak steče hlavní množství vody. Pak to přendám na sklo a oblepím slintací páskou. Výsledek je opravdu nejlepší.
Ještě poznámka: nevím, čím to přesně je, ale opravdu nejlépe vyschnuté a vypnuté jsou pozitivy vylepené na sklo. Než jsem si pořídil skleněné desky, lepil jsem to na (samostatné) kachličky nebo dřevotřískové polaminované desky a výsledek nikdy nebyl tak dobrý - pokaždé se to nějak zkroutilo.
#23
Publikováno 17 leden 2009 - 16:12:53
Já mám stejnou zkušenost, ale nevím, čím to je: fotka na lesklém RC vypadá (a potvrzuje mi to více lidí) ostřejší a konstrastnější než na matném barytu.ale měl bych jinej dotaz - když jsem naposledy zvětšoval 18x24, dělal jsem z jednoho políčka fotku na RC a na baryt a nějak.... nemůžu si pomoct, ta fotka na RC mi přijde ostřejší - je na ní dokonale vykreslený zrno, ostrý a tak. na tom barytu je to takový rozjemnělý... napínání na situaci nic nezměnilo
má někdo podobnou zkušenost?
Moje osobní zkušenost je: když hodnotím ostrost detailů, vychází RC lépe. Když hodnotím fotku jako celek, vychází lépe baryt, protože polotóny jsou takové jemnější, povrch je příjemnější na koukání, pocit z doteku papíru je lepší. A protože považuji celkový dojem za nejdůležitější, přecházím téměž zcela jsem opustil RC a dělám hlavně na baryty.
P.S. Matné RC mě neoslovilo ničím - není ani ostré a konstrastní, ani příjemné. Ale mluvím o dojmech z vlastních fotek, věřím, že někdo jiný umí udělat RC velmi dobře.
#24
Publikováno 17 leden 2009 - 16:42:08
viz kluci vejš, u fomy se to teda dle mejch zkušeností liší dost.
ale měl bych jinej dotaz - když jsem naposledy zvětšoval 18x24, dělal jsem z jednoho políčka fotku na RC a na baryt a nějak.... nemůžu si pomoct, ta fotka na RC mi přijde ostřejší - je na ní dokonale vykreslený zrno, ostrý a tak. na tom barytu je to takový rozjemnělý... napínání na situaci nic nezměnilo.
jinak ostřil jsem na baryt jinak, žejo, s ohledem na tlustější papír, osvit EL-Nikkorem 5.6/80 zacloněnym na f/11, kodak tmax3200, zrna habaděj, ale na tom barytu jako by to nebylo....
má někdo podobnou zkušenost?
No, já mám podobnou zkušenost jako ty i armas. Pak jsem ale jednou jěště ve staré komoře nahřál leštičku a dal do ní Neobromy-polokartóny tuším 18x24. No, na první pokus jsem je málo přitlačil, ale podruhé už to bylo ono, a zase byl baryt před RC Jenže vyleštit kartón bez neuvěřitelných přípravných operací se ukázalo jako nadlidskej úkol, a navíc leštička byla taková menší, takže tohle byl poslední rozumně leštitelnej formát i papír
#25
Publikováno 17 leden 2009 - 17:51:18
Hmm, ona ta ostrost asi bude nějak souviset s "drsností" papíru. Lesklé se prostě zdá být ostřejšíNo, na první pokus jsem je málo přitlačil, ale podruhé už to bylo ono, a zase byl baryt před RC
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních