Přejít na obsah


Fotka

Doba osvitu RC vs. baryt


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
24 odpovědí na toto téma

#1 Folkenstein

Folkenstein

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 126 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 15 leden 2009 - 13:29:46

Zdravím pány fotoodborníky,
měl bych jeden dotaz. Musí se na baryty svítit déle než na ercéčka? Já v komoře zvětšuji asi rok a půl a s baryty začínám až teď. Zajímá mne zejména jestli je možno udělat si zkoušky na RC a pak tu finální verzi prásknout na baryt. Je mi totiž hrozně líto do něj střihat...
Děkuji.

Jo a ještě jeden dotaz- jak docílit rovnosti papíru po uschnutí? Určitě už je tu někde nějaký vlákno, kde se to řeší... Já jsem to sušil vždycky na skle a lepil klasickou izolepou (která na mokrym barytu skutečně nedrží) a zkroutilo se mi to vždycky hroznym způsoubem...
  • 0

#2 Vlcak

Vlcak

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 279 příspěvků(y)
Reputace: 96

Publikováno 15 leden 2009 - 13:34:09

Zdravím pány fotoodborníky,
měl bych jeden dotaz. Musí se na baryty svítit déle než na ercéčka? Já v komoře zvětšuji asi rok a půl a s baryty začínám až teď. Zajímá mne zejména jestli je možno udělat si zkoušky na RC a pak tu finální verzi prásknout na baryt. Je mi totiž hrozně líto do něj střihat...
Děkuji.

Jo a ještě jeden dotaz- jak docílit rovnosti papíru po uschnutí? Určitě už je tu někde nějaký vlákno, kde se to řeší... Já jsem to sušil vždycky na skle a lepil klasickou izolepou (která na mokrym barytu skutečně nedrží) a zkroutilo se mi to vždycky hroznym způsoubem...


obecne neplati doba osvitu RC=FB. U nekterych ano - napr. Ilford Multrigrade IV - tam mi to fungovalo - mam od nich nejake baryty a prislo mi ze se to nelisi.

Pouzij hnedou slintaci pasku, izolepu urcite ne. Obcas kdyz to nenapinam tak dam male papiry pod knizky a tak za mesic je vyndam ;) a take to jde, jinak napinam slintaci paskou.
  • 0

#3 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 15 leden 2009 - 13:40:07

Vítej na TK!

Nezkoušel jsem to, ale podle mě se to trochu liší. Hlavně pozor na jednu takovou nepěknou vlastnost baritů - mají tendenci při schnutí tmavnout (dry-down, myslím), což RC nedělají.

Baryty povětšinou nalepujeme na sklo obrazem nahoru, oblepuje se to oblizovací páskou ("slintací") ;) - už to tu bylo, stačí dohledat.
  • 0

#4 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 15 leden 2009 - 14:29:08

viz kluci vejš, u fomy se to teda dle mejch zkušeností liší dost.

ale měl bych jinej dotaz - když jsem naposledy zvětšoval 18x24, dělal jsem z jednoho políčka fotku na RC a na baryt a nějak.... nemůžu si pomoct, ta fotka na RC mi přijde ostřejší - je na ní dokonale vykreslený zrno, ostrý a tak. na tom barytu je to takový rozjemnělý... napínání na situaci nic nezměnilo.
jinak ostřil jsem na baryt jinak, žejo, s ohledem na tlustější papír, osvit EL-Nikkorem 5.6/80 zacloněnym na f/11, kodak tmax3200, zrna habaděj, ale na tom barytu jako by to nebylo....

má někdo podobnou zkušenost?
  • 0

#5 StanislavPleva

StanislavPleva

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 215 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 15 leden 2009 - 14:31:19

Lukáš: Na jaký povrchy jsi to dělal??
  • 0

#6 Folkenstein

Folkenstein

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 126 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 15 leden 2009 - 14:42:44

to Lukas_87: nedávno jsem zvětšoval takový zátiší z Ilford HP5 na Multigrade VI RC a hned potom tim samym časem (něco kolem 3,5 minuty) na MG VI FB obojí 30x40 a taky mě dost překvapilo, že to ercéčko mělo prokreslenější detaily... taky proto se ptám, jestli se na baryty má svítit dýl...
  • 0

#7 Folkenstein

Folkenstein

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 126 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 15 leden 2009 - 14:47:53

No a to ještě k tomu kecám- to ercéčko nebyla čtyřka, ale klasickej Xpress... Jo a to by mne taky zájímalo- jakej je konkrétní rozdíl mezi RCčkama Ilford MG VI a Ilford MG Xpress? Cenově značnej...
  • 0

#8 Karel2Kouril

Karel2Kouril

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 842 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 15 leden 2009 - 16:59:06

...Zajímá mne zejména jestli je možno udělat si zkoušky na RC a pak tu finální verzi prásknout na baryt. Je mi totiž hrozně líto do něj střihat...


Nedělal bych to - je ti líto střihnout do barytu, ale co ty vyhozený baryty se zkaženýma fotkama kvůli osvitu (blbě) zjištěnýmu na RC? Navíc, je tu ten dry-down, což krom toho, že baryt vypadá jinak mokrý a po uschnutí taky může znamenat rozdílnou tonalitu RC a barytu, i kdyby na nich byla stejná emulze.

Osobně to dělám tak, že jeden papír obětuju a stříhám si z něho kousky na zkoušky. Ty pak ustaluju asi jenom půl minuty, opláchnu vodou a vyfénuju dosucha (teda, fénuju už jenom ty finální, dolaďovací).

Jo, a slintací páska se oficiálně jmenuje tuším klihová lepící páska ;)

U fomy chtějí normální baryty (fomabrom) trochu víc posvítit. Fomatony pak chtějí svítit hodně dlouho.

Stran té ostrosti - lesklo se stejně RC a baryt? Vidím docela dost rozdíl v ostrosti mezi lesklým a matným barytem, stejně tak asi bude rozdíl mezi neleštěným a leštěným lesklým barytem a nebo RC.
  • 0

#9 venca

venca

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 799 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 15 leden 2009 - 17:15:46

Dělat zkoušku na RC a hned potom dělat to samé baryt je myslím blbost. Nikdy nebudou mít ty fotky stejný kontrast, tonalitu a možná ani šedou. Ale udělat si z filmu nejprve pár RC a z těch pak vybrat něco na baryt je myslím docela dobrý postup. Například u reportáže a pod. Začínám to tak nyní dělat.
  • 0

#10 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 15 leden 2009 - 18:41:32

StanislavPleva, Folkenstein: co se toho mýho prblému týká, tak mi šlo u toho RC víceméně jenom o odzkoušení postupu při nadržování/vykrejvání, nic víc....

jednalo se o fomaspeed N311 a pak o fomabrom N111 (oboje lesk), efekt vyšší rozlišitelnosti jemnejch detailů se projevil již při použití kodak selectol softu (čistě motolová velmi měkká pozitivní vývojka) a ještě výrazněji při použití e-72 (klon dektolu s fenidonem a vitaminem c)

btw doba osvitu by přece neměla mít souvislost (logicky) s kvalitou podání nejjemějších detailů, pokud tuhle nepozorujeme v extremálních oblastech zčernání (tzn. téměř úplně černá a téměř nevykreslenej obraz)
  • 0

#11 Foxtrot

Foxtrot

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 22 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 0

Publikováno 15 leden 2009 - 22:07:43

Mně se jako rychlé řešení osvědčilo sušit barytové zkoušky v mikrovlnce. Prostě papír vyvolám, ustálím, trochu pokoupu a hodím do mikrovlnky na nějaké dvě minutky. Papír se sice hodně zkroutí, ale je vysušený a člověk vidí, jak bude vypadat usušená zvětšenina. Je to podle mého rychlejší než fénování.

...Zajímá mne zejména jestli je možno udělat si zkoušky na RC a pak tu finální verzi prásknout na baryt. Je mi totiž hrozně líto do něj střihat...


Nedělal bych to - je ti líto střihnout do barytu, ale co ty vyhozený baryty se zkaženýma fotkama kvůli osvitu (blbě) zjištěnýmu na RC? Navíc, je tu ten dry-down, což krom toho, že baryt vypadá jinak mokrý a po uschnutí taky může znamenat rozdílnou tonalitu RC a barytu, i kdyby na nich byla stejná emulze.

Osobně to dělám tak, že jeden papír obětuju a stříhám si z něho kousky na zkoušky. Ty pak ustaluju asi jenom půl minuty, opláchnu vodou a vyfénuju dosucha (teda, fénuju už jenom ty finální, dolaďovací).

Jo, a slintací páska se oficiálně jmenuje tuším klihová lepící páska ;)

U fomy chtějí normální baryty (fomabrom) trochu víc posvítit. Fomatony pak chtějí svítit hodně dlouho.

Stran té ostrosti - lesklo se stejně RC a baryt? Vidím docela dost rozdíl v ostrosti mezi lesklým a matným barytem, stejně tak asi bude rozdíl mezi neleštěným a leštěným lesklým barytem a nebo RC.


  • 0

#12 venca

venca

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 799 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 15 leden 2009 - 22:55:04

btw doba osvitu by přece neměla mít souvislost (logicky) s kvalitou podání nejjemějších detailů, pokud tuhle nepozorujeme v extremálních oblastech zčernání (tzn. téměř úplně černá a téměř nevykreslenej obraz)


Napadá mě chvění zkětšováku, které by mohlo mít při delší době osvitu větší význam...
  • 0

#13 taz

taz

    Tlampač (grafoman)

  • Administrators
  • 1 252 příspěvků(y)
  • LocationLiberec
Reputace: 213

Publikováno 16 leden 2009 - 02:16:20

Dneska jsem zkusil Ilford RCčka na stejnej čas co jsem zvětšoval ILFORD Galerie FB a bylo to černý jako svina, tak nevím jak je to s temi stejnými casy.
  • 0

#14 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 155

Publikováno 16 leden 2009 - 10:51:11

Já baryty na sklo pouze položím, stěrkou setřu vodu a nechám volně ležet do druhého dne. Zkroutí se mi jen trochu.Na papíru mi totiž nezbývá místo na pásku a nechci kvůli tomu kupovat větší a dražší rozměr.Po zaschnutí baryty vyžehlím a dám lisovat do velké knihy.Druhý až třetí den se mohou vyndat a jsou pěkně rovné.
  • 0

#15 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 16 leden 2009 - 11:49:17

I tak je dle mého obrovský rozdíl v "rovné" a "napnuté". Skorem propastný.
  • 0

#16 Folkenstein

Folkenstein

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 126 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 16 leden 2009 - 16:41:31

to Pavel_P: vysvětli mi prosím rozdíl mezi "rovné" a "napnuté" :-)
Otázka nějak proplula bez povšimnutí, tak to zkusím ještě jednou: Zná někdo nějaký markantní rozdíl mazi Ilford MG VI RC a Ilford X-press RC?
  • 0

#17 Blekentvajt

Blekentvajt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 034 příspěvků(y)
Reputace: 12

Publikováno 16 leden 2009 - 17:26:14

to Pavel_P: vysvětli mi prosím rozdíl mezi "rovné" a "napnuté" :-) ...

...mno asi tak že výsledkem výše popsaného procesu je baryt, který není pokroucený, ale jeho povrch prostě není tak pěkně "sametově" hladký jako po sušení s vypnutím pomocí oblepení. Nemá to prostě ti "šťávu". Věř mi, zkušel jsem to ledasjak .. :)
  • 0

#18 ellis

ellis

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 71 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 16 leden 2009 - 17:32:23

to Pavel_P: vysvětli mi prosím rozdíl mezi "rovné" a "napnuté" :)
Otázka nějak proplula bez povšimnutí, tak to zkusím ještě jednou: Zná někdo nějaký markantní rozdíl mazi Ilford MG VI RC a Ilford X-press RC?


Rozdíl je v několika faktorech : Multigrade RC IV baryt má větší Dmax (zčernání) - cca 2.20, oproti Xpress, který má 2,0 - 2,1. Xpres má také o něco větší citlivost (ISO250 pro grad. stupně 00-3 a ISO 125 pro stupně 4 a 5) oproti ISO 200/100 u barytu IV. Papír RC IV je primárně je doporučován výrobcem pro strojní zpracování - byl vlastně navržen pro rychlé zpracování pro novináře . Ale kdysi jsem na něj zvětšoval klasicky a výsledky byly výborné. Ale čtyřka je čtyřka :-) .

A ještě k té citlivosti: u Ilfordu IV je určitě stejná pro RC i baryt.
  • 0

#19 ellis

ellis

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 71 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 16 leden 2009 - 17:39:30

Papír RC IV je primárně je doporučován výrobcem pro strojní zpracování - byl vlastně navržen pro rychlé zpracování pro novináře .


Pardon chtěl jsem napsat : Papír XPress je primárně je doporučován výrobcem pro strojní zpracování - byl vlastně navržen pro rychlé zpracování pro novináře.
  • 0

#20 Folkenstein

Folkenstein

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 126 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 17 leden 2009 - 00:53:57

to ellis: no nebylo to úplně jednoduchý, ale myslim, že sem se v tom nějak zorientoval:-) Zvláště "papír RC IV baryt" se mi líbí- to musí bejt nějaká zajímavá fůze... s tím sem se ještě nesetkal:) ale díky za info. ty údaje jsou zajímavý, leč bojim se, že pro mně trochu nicneříkající. spíš by mě zajímalo, jestli je ten rozdíl opravdu viditelnej, protože myslim, že třeba stovka Xpressů 18x24 stojí n ěco kolem tisícovky a MG čtyřek asi čtrnáct set- což je docela znát. je fakt, že k tomu dávaj 3 filmy zdarma, ale třeba já je měl všechny prošlý (a to tak že třeba rok...)
  • 0

#21 ellis

ellis

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 71 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 17 leden 2009 - 15:33:19

to Folkenstein: za ten RC baryt se omlouvám, psal jsem to v rychlosti a pak to tak dopadá :lol: . Ale určitě jsi pochopil, že jsem myslel Mutligrade IV RC i baryt = totožná emulze na různé podložce. Rozdíl mezi IV a Xpress velký není, rozdíl ve zčernání Dmax 2,2 a 2,1 málokdo pozná, je to spiš pocitové, když se dají 2 fotky na různých papírech vedle sebe. Vyšší citlivost Xpresů umožní navíc trochu víc clonit a lépe využít vlastností zvětšovacího objektivu. Navíc žádný papír od Ilfordu není špatný a jak jsem psal, s Xpressem jsem měl dobrou zkušenost. Pro tenhle papír jsem tehdy požíval vývojku Tetenal Wariospeed.
  • 0

#22 armas

armas

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 523 příspěvků(y)
  • LocationOdolena Voda
Reputace: 31

Publikováno 17 leden 2009 - 16:03:41

Vše už bylo řečeno, ale stejně si ještě přisadím... :lol:

Doba osvitu RC vs. baryt: při stejném formátu mi vychází doba osvitu barytu cca 2x až 4x delší, než RC (mluvím o pevných gradacích od Fomy). Takže dělat zkoušky na RC a výsledek na baryt je hloupost.

Schnutí barytu: já to mokré volně přiložím na kachličky v koupelně na cca 5 minut. Tak steče hlavní množství vody. Pak to přendám na sklo a oblepím slintací páskou. Výsledek je opravdu nejlepší.

Ještě poznámka: nevím, čím to přesně je, ale opravdu nejlépe vyschnuté a vypnuté jsou pozitivy vylepené na sklo. Než jsem si pořídil skleněné desky, lepil jsem to na (samostatné) kachličky nebo dřevotřískové polaminované desky a výsledek nikdy nebyl tak dobrý - pokaždé se to nějak zkroutilo.
  • 0

#23 armas

armas

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 523 příspěvků(y)
  • LocationOdolena Voda
Reputace: 31

Publikováno 17 leden 2009 - 16:12:53

ale měl bych jinej dotaz - když jsem naposledy zvětšoval 18x24, dělal jsem z jednoho políčka fotku na RC a na baryt a nějak.... nemůžu si pomoct, ta fotka na RC mi přijde ostřejší - je na ní dokonale vykreslený zrno, ostrý a tak. na tom barytu je to takový rozjemnělý... napínání na situaci nic nezměnilo

má někdo podobnou zkušenost?

Já mám stejnou zkušenost, ale nevím, čím to je: fotka na lesklém RC vypadá (a potvrzuje mi to více lidí) ostřejší a konstrastnější než na matném barytu.

Moje osobní zkušenost je: když hodnotím ostrost detailů, vychází RC lépe. Když hodnotím fotku jako celek, vychází lépe baryt, protože polotóny jsou takové jemnější, povrch je příjemnější na koukání, pocit z doteku papíru je lepší. A protože považuji celkový dojem za nejdůležitější, přecházím téměž zcela jsem opustil RC a dělám hlavně na baryty.

P.S. Matné RC mě neoslovilo ničím - není ani ostré a konstrastní, ani příjemné. Ale mluvím o dojmech z vlastních fotek, věřím, že někdo jiný umí udělat RC velmi dobře.
  • 0

#24 Bret3

Bret3

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 971 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Brno
Reputace: 9

Publikováno 17 leden 2009 - 16:42:08

viz kluci vejš, u fomy se to teda dle mejch zkušeností liší dost.

ale měl bych jinej dotaz - když jsem naposledy zvětšoval 18x24, dělal jsem z jednoho políčka fotku na RC a na baryt a nějak.... nemůžu si pomoct, ta fotka na RC mi přijde ostřejší - je na ní dokonale vykreslený zrno, ostrý a tak. na tom barytu je to takový rozjemnělý... napínání na situaci nic nezměnilo.
jinak ostřil jsem na baryt jinak, žejo, s ohledem na tlustější papír, osvit EL-Nikkorem 5.6/80 zacloněnym na f/11, kodak tmax3200, zrna habaděj, ale na tom barytu jako by to nebylo....

má někdo podobnou zkušenost?


No, já mám podobnou zkušenost jako ty i armas. Pak jsem ale jednou jěště ve staré komoře nahřál leštičku a dal do ní Neobromy-polokartóny tuším 18x24. No, na první pokus jsem je málo přitlačil, ale podruhé už to bylo ono, a zase byl baryt před RC :lol: Jenže vyleštit kartón bez neuvěřitelných přípravných operací se ukázalo jako nadlidskej úkol, a navíc leštička byla taková menší, takže tohle byl poslední rozumně leštitelnej formát i papír :lol:
  • 0

#25 armas

armas

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 523 příspěvků(y)
  • LocationOdolena Voda
Reputace: 31

Publikováno 17 leden 2009 - 17:51:18

No, na první pokus jsem je málo přitlačil, ale podruhé už to bylo ono, a zase byl baryt před RC :-)

Hmm, ona ta ostrost asi bude nějak souviset s "drsností" papíru. Lesklé se prostě zdá být ostřejší :-)
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních