Holga 120 (třeba GCFN + 135 film adapter + "sklíčka")
#1
Publikováno 18 únor 2009 - 13:56:43
#2
Publikováno 18 únor 2009 - 14:37:24
#3
Publikováno 18 únor 2009 - 15:43:17
Ale třeba se tu k vlastnictví někdo přizná.
#4
Publikováno 18 únor 2009 - 15:43:44
Snad jen doporucim nosit s sebou cernou lepici pasku, aby veskere osviceni filmu nebylo zpusobeno jen svetlem neproslym skrz "objektiv".
Pokud jsou "holgovinky" Vasim cilem, pak asi snad ani netreba zadnych rad. Pokud jste vsak chtel skutecny fotoaparat, pak jste, obavam se, slapnul vedle
#5
Publikováno 18 únor 2009 - 16:01:25
ale musím říct, že fitky co s ní dělá marta černická mě přitahují.
#6
Publikováno 18 únor 2009 - 16:23:21
mám to na hraní a taky fotky z Loma mají své kouzlo a (opravdový aparát mi snad zatím postačí moje dítě Mamiya,ND2h a N90X)
díky všem:-)
#7
Publikováno 18 únor 2009 - 16:34:08
#8
Publikováno 18 únor 2009 - 17:17:53
Ale pak asi neni treba rad, protoze kazdy prvek nahody, ktery vnesete do procesu tvorby s timto pristrojem, asi bude k lepsimu
#9
Publikováno 18 únor 2009 - 20:16:55
#10
Publikováno 19 únor 2009 - 08:47:18
Kouzlo "ošklivých fotek" bylo většinou v jejich výjimečnosti - když mezi stovkou "dokonalých", přebarvených a vyžehlených fotografií objeví jedna zazrněná, rozmatlaná a zavinětovaná, pak na sebe přitáhne pozornost, to je jisté. Když ale ve stejné galerii bude 95 těch rozmatlaných a ošklivých, pocit výjimečnosti se vytratí a zůstane jenom ta ošklivost a přiznaná technická nedokonalost.
Co už vůbec nechápu, jsou ceny těchhle atrap fotoaparátů. Když koupím na aukru starou Corinu, Lubitele nebo Pionýra, tak za to dám tak ekvivalent dvou, tří krabiček cigaret. A pokud bych měl dojem, že jsou moje fotky moc hezký, nic mi nebrání vzít frontální čočku smirkem nebo vazelínou, pak už to snad bude hezký až až, a můžu dokonce i vrtačkou udělat pár dírek do těla, kdyby bylo moc světlotěsné. I když to už by chtělo vlastní invenci, on mi to výrobce neprodá v krabičce s mašličkou.
Jak jsem psal úvodem - nechápu to. Třeba to někdo chápe a třeba mi to někdo vysvětlí. Asi cokoli módního bylo ze začátku výjimečné a předražené, po nasycení trhu a zjištění, že je to opravdu tak nanic, jak to původně vypadalo to končí ve výprodeji hluboko pod výrobní cenou, jen aby to konečně zmizelo ze skladu a uvolnilo místo dalším "potřebným" módním výrobkům.
Netvrdím, že obě fotky, které se s Holgou dají udělat, jsou ošklivé - jen nevím, proč mají lidé snahu dělat je po dvoutisící znovu...
Ale to bude asi tím, že jsem digitálisticko-temnokomornickej obousměrnej zpátečník a nechápu módní trendy ani jednoho z obou (i když vlastně asi všech) světů. No nic, aspoň jsem se vykecal
#11
Publikováno 19 únor 2009 - 12:19:57
Je s tím docela legrace a některé fotky z toho opravdu stojí za vidění. Ale jako obvykle je to o lidech, k vidění jsou vyloženě vymakané věci vzniklé třeba sérií multiexpozicí, kde na první pohled vidíš, že dotyčný má dobré nápady, dál jsou k vidění fotky v zajímavém "retrostylu", které docela osvěží. Ovšem přiznejme si, že jsou k vidění taky totální sračky a když se pod nějakým náhodným cvakem objeví na nějakém "lomofóru" nadšené komentáře, tak pak to skutečně trochu znechutí a někdy je to až trapné.
K ceně - Holga se dá koupit přímo z Číny za poměrně rozumné ceny, Diana je dražší, ale je fakt, že balení je jednak luxusní a navíc do něj dávají velmi slušnou literaturu s řadou ukázek - tohle nemyslím ironicky, ta kniha přidávaná k Dianě opravdu stojí za vidění a při cenách knih je to reálně pár set korun hodnoty. Každý si může svobodně vybrat - Corina z bazaru za v průměru 200 (když má člověk kliku, tak mu to dá někdo grátis), Holga tak od 700 včetně poštovného, Diana v luxusním balení někde od 1600. Je to podle chuti a vkusu každého soudruha )))
#12
Publikováno 19 únor 2009 - 12:22:54
Jinak celkem chápu návrat k filmu, mnoho lidí už je otráveno digitální technologií a s filmem "odpočívají". Sám jsem se digitálně vybouřil a DSLR prodal a nahradil SLR.
Když o tom tak přemýšlím, asi bych neměl na lomografii házet moc špíny, fotím Sputnikem, což je taky Lomo. Ale rozhodně moje fotky z běžné lomografie naprosto vybočují. Já jsem byl vždycky jinej než většina. Asi jsem i jinej než většina menšin )
#13
Publikováno 19 únor 2009 - 13:13:12
Je s tím docela legrace a některé fotky z toho opravdu stojí za vidění. Ale jako obvykle je to o lidech, k vidění jsou vyloženě vymakané věci vzniklé třeba sérií multiexpozicí, kde na první pohled vidíš, že dotyčný má dobré nápady, dál jsou k vidění fotky v zajímavém "retrostylu", které docela osvěží. Ovšem přiznejme si, že jsou k vidění taky totální sračky a když se pod nějakým náhodným cvakem objeví na nějakém "lomofóru" nadšené komentáře, tak pak to skutečně trochu znechutí a někdy je to až trapné.
Ale jo, to kllíčové vidím ve větě "některé fotky z toho opravdu stojí za vidění", důleité je slovo "některé". Je to naprosto stejné, jako s boomem digitálů - tam taky některé fotky stojí za vidění, ale kdo je má v té hromadě ostatních hledat.
Ale jestli je tou správnou cestou likvidace fotomateriálu, tak proti tomu samozřejmě nelze nic namítat. Ono sice "i slepé kuře zrno najde", ale "stokrát nic umořilo osla"
#14
Publikováno 19 únor 2009 - 13:39:04
A cena? Za ty peníze nekoupíte na hajzlbláda ani sluneční clonu se skutečnou hodnotou sotva pětikoruny.
#15
Publikováno 19 únor 2009 - 13:57:56
Já si nemyslím, že Holga je jen krátkodobý módní výatřelek. Své pozice si drží už spoustu let a ještě dlouho bude - pro svůj nenapodobitelný charakter a vzhled snímků. To, že jsou galerie plné braku není chyba přístroje, ale fotografů. Snímek technicky dokonalý, ale obsahově a kompozičně nezvládnutý nikdo do světa nepustí, ale tady ano - vždyť je to jen Holga. A to je chyba, k focení jetřeba přistupovat stejně odpovědně jako s jiným přístrojem a hlavně zvolit správné téma, pro které se tento specifický vzhled hodí, fotit rodinu na dovolené asi není to pravé ořechové.
A cena? Za ty peníze nekoupíte na hajzlbláda ani sluneční clonu se skutečnou hodnotou sotva pětikoruny.
Zvláštní je, že v podstatě celý odstavec platí, i když slovo "Holga" nahradím slovy "digitální fotoaparát", nebo třeba i jen "fotoaparát" (a pak bych to asi musel vložit do úst třeba malířovi). Takže jo, nad obrázkama se musí přemejšlet, ať jsou dělaný, čím chtěj, to fakt není specifikum Holgy.
A k té ceně - i za těch 700 si dovedu představit víc radosti se stejným efektem, ale moje peníze to nejsou, takže do toho už kecat nebudu. A jestli za to nekoupím clonu na hassyho taky nevím, nebo ho nemám a clonu jsem tedy nepotřeboval...
Když už bych se křečovitě držel toho, jak je výstup z tohoto fotoaparátu specifický, tak on takovej Canomatic (a taky už je na trhu nějakej pátek) taky zase na ty peníze nefotí tak zle (teda pokud ho děda, co vám ho dal k vánocům, nekoupil za desítku ve slevě před nádražím), a ten obal, zvláště v těch lepších verzích, je taky luxusní. A taky nemám dojem, že bych se z toho měl štěstím přeskočit - ty fotky z Canomatiku budou navíc ještě o moc exkluzivnější, protože jich nejsou plné galerie. Že bych založil nový módní trend?
#16
Publikováno 19 únor 2009 - 14:05:27
Ale jestli je tou správnou cestou likvidace fotomateriálu, tak proti tomu samozřejmě nelze nic namítat.
Tohle je nesmysl, u Holgy/Diany neplýtváš materiálem o moc víc než jinde. "Promrhal" jsem asi 3 filmy po pořízení těchto hraček a teď už si dovolím tvrdit, že výsledek dokážu odhadnout celkem předem. Zase z toho nedělej takové zvěrstvo - clona i čas jsou známé, takže expozici si předem zjistíš, zrovna tak hloubka ostrosti se po pár pokusech dá odhadnout. Stejně tak dostaneš velmi rychle "do oka" ty nectnosti - jak moc to bude mázlé, jak moc to vinětuje atd.
Pokud někdo chce cvakat s Holgou na náhodu, tak je to jeho věc, ale nic ho k tomu nenutí, výsledek se dá celkem promyslet předem.
#17
Publikováno 19 únor 2009 - 14:09:15
Ale jestli je tou správnou cestou likvidace fotomateriálu, tak proti tomu samozřejmě nelze nic namítat.
Tohle je nesmysl, u Holgy/Diany neplýtváš materiálem o moc víc než jinde. "Promrhal" jsem asi 3 filmy po pořízení těchto hraček a teď už si dovolím tvrdit, že výsledek dokážu odhadnout celkem předem. Zase z toho nedělej takové zvěrstvo - clona i čas jsou známé, takže expozici si předem zjistíš, zrovna tak hloubka ostrosti se po pár pokusech dá odhadnout. Stejně tak dostaneš velmi rychle "do oka" ty nectnosti - jak moc to bude mázlé, jak moc to vinětuje atd.
Pokud někdo chce cvakat s Holgou na náhodu, tak je to jeho věc, ale nic ho k tomu nenutí, výsledek se dá celkem promyslet předem.
No dobře, vždyť já se nehádám, já jen když vidím nějakou galerii, která je na tenhle způsob fotografie zaměřená, tak se nikdy nemůžu ubránit dojmu, že je tam vždycky oskenovanej rovnou celej film
#18
Publikováno 19 únor 2009 - 14:18:28
já jen když vidím nějakou galerii, která je na tenhle způsob fotografie zaměřená, tak se nikdy nemůžu ubránit dojmu, že je tam vždycky oskenovanej rovnou celej film
No jo, holt už někteří uživatelé analogu (nejen Holgy) okoukali standardní postup digikompaktistů pro fotky z dovolené
#19
Publikováno 19 únor 2009 - 17:52:26
Jsem asi nějak natvrdlej, ale co je na tomhle plastikovým vehementu tak výjimečnýho, že bez toho taková hromada nemůže bejt? Viděl jsem hodně fotogalerií, kde byla jedna jak druhá stejně ošklivá fotka - a nevím, co si z toho mám vzít.
Kouzlo "ošklivých fotek" bylo většinou v jejich výjimečnosti - když mezi stovkou "dokonalých", přebarvených a vyžehlených fotografií objeví jedna zazrněná, rozmatlaná a zavinětovaná, pak na sebe přitáhne pozornost, to je jisté. Když ale ve stejné galerii bude 95 těch rozmatlaných a ošklivých, pocit výjimečnosti se vytratí a zůstane jenom ta ošklivost a přiznaná technická nedokonalost.
Co už vůbec nechápu, jsou ceny těchhle atrap fotoaparátů. Když koupím na aukru starou Corinu, Lubitele nebo Pionýra, tak za to dám tak ekvivalent dvou, tří krabiček cigaret. A pokud bych měl dojem, že jsou moje fotky moc hezký, nic mi nebrání vzít frontální čočku smirkem nebo vazelínou, pak už to snad bude hezký až až, a můžu dokonce i vrtačkou udělat pár dírek do těla, kdyby bylo moc světlotěsné. I když to už by chtělo vlastní invenci, on mi to výrobce neprodá v krabičce s mašličkou.
Jak jsem psal úvodem - nechápu to. Třeba to někdo chápe a třeba mi to někdo vysvětlí. Asi cokoli módního bylo ze začátku výjimečné a předražené, po nasycení trhu a zjištění, že je to opravdu tak nanic, jak to původně vypadalo to končí ve výprodeji hluboko pod výrobní cenou, jen aby to konečně zmizelo ze skladu a uvolnilo místo dalším "potřebným" módním výrobkům.
Netvrdím, že obě fotky, které se s Holgou dají udělat, jsou ošklivé - jen nevím, proč mají lidé snahu dělat je po dvoutisící znovu...
Ale to bude asi tím, že jsem digitálisticko-temnokomornickej obousměrnej zpátečník a nechápu módní trendy ani jednoho z obou (i když vlastně asi všech) světů. No nic, aspoň jsem se vykecal
Jo záleží na pohledu. Tazatel má čím fotit, fotí slušně (nebudu říkat dobře, aby se někdo nenavážel, ač si to myslím. ). Kupuje to pro experimenty a je potřeba říct, že fotka z tohoto stroje je experiment vždycky. Digi jsem si vyzkoušel (od prvního kompaktu 0.3MPx po EOS5D) a vrátil jsem se pokorně na začátek. A to přemejšlím, že si od táty vezmu stařičkou Agfu, má sice defekt na čočce, ale to se dá vyměnit. Když musím fotit něco, co má poskztnou nějaký výsledek, beru kino canona, když to musí bejt lepší, beru Psixe (myšleno větší). Pokud musí bejt výsledek 100pro, půjčuju si Hasse. Ale focení vernisáží, otevírání výstav, provozu v pivovaru, bourání provozů, koncertů atp, volím kino canon, bohatě stačí. Jo výstavní věci fotím SF, posledně to dokonce bylo kino. Podobné věci beru do ruky jenom, pokud na výsledku nezáleží a je to adrenalin. Holgu nemám (už) a na tohle mám Flexu (není to nic proti ní....) a Psix taky adrenalin poskytne.
Ale je to o tom, co člověk chce. Rozumné fotky, Holgu netahám. Adrenalí, pokusy a experimenty, proč ne???
#20
Publikováno 19 únor 2009 - 18:06:47
Jsem asi nějak natvrdlej, ale co je na tomhle plastikovým vehementu tak výjimečnýho, že bez toho taková hromada nemůže bejt? Viděl jsem hodně fotogalerií, kde byla jedna jak druhá stejně ošklivá fotka - a nevím, co si z toho mám vzít.
Kouzlo "ošklivých fotek" bylo většinou v jejich výjimečnosti - když mezi stovkou "dokonalých", přebarvených a vyžehlených fotografií objeví jedna zazrněná, rozmatlaná a zavinětovaná, pak na sebe přitáhne pozornost, to je jisté. Když ale ve stejné galerii bude 95 těch rozmatlaných a ošklivých, pocit výjimečnosti se vytratí a zůstane jenom ta ošklivost a přiznaná technická nedokonalost.
Co už vůbec nechápu, jsou ceny těchhle atrap fotoaparátů. Když koupím na aukru starou Corinu, Lubitele nebo Pionýra, tak za to dám tak ekvivalent dvou, tří krabiček cigaret. A pokud bych měl dojem, že jsou moje fotky moc hezký, nic mi nebrání vzít frontální čočku smirkem nebo vazelínou, pak už to snad bude hezký až až, a můžu dokonce i vrtačkou udělat pár dírek do těla, kdyby bylo moc světlotěsné. I když to už by chtělo vlastní invenci, on mi to výrobce neprodá v krabičce s mašličkou.
Jak jsem psal úvodem - nechápu to. Třeba to někdo chápe a třeba mi to někdo vysvětlí. Asi cokoli módního bylo ze začátku výjimečné a předražené, po nasycení trhu a zjištění, že je to opravdu tak nanic, jak to původně vypadalo to končí ve výprodeji hluboko pod výrobní cenou, jen aby to konečně zmizelo ze skladu a uvolnilo místo dalším "potřebným" módním výrobkům.
Netvrdím, že obě fotky, které se s Holgou dají udělat, jsou ošklivé - jen nevím, proč mají lidé snahu dělat je po dvoutisící znovu...
Ale to bude asi tím, že jsem digitálisticko-temnokomornickej obousměrnej zpátečník a nechápu módní trendy ani jednoho z obou (i když vlastně asi všech) světů. No nic, aspoň jsem se vykecal
Jo záleží na pohledu. Tazatel má čím fotit, fotí slušně (nebudu říkat dobře, aby se někdo nenavážel, ač si to myslím. ). Kupuje to pro experimenty a je potřeba říct, že fotka z tohoto stroje je experiment vždycky. Digi jsem si vyzkoušel (od prvního kompaktu 0.3MPx po EOS5D) a vrátil jsem se pokorně na začátek. A to přemejšlím, že si od táty vezmu stařičkou Agfu, má sice defekt na čočce, ale to se dá vyměnit. Když musím fotit něco, co má poskztnou nějaký výsledek, beru kino canona, když to musí bejt lepší, beru Psixe (myšleno větší). Pokud musí bejt výsledek 100pro, půjčuju si Hasse. Ale focení vernisáží, otevírání výstav, provozu v pivovaru, bourání provozů, koncertů atp, volím kino canon, bohatě stačí. Jo výstavní věci fotím SF, posledně to dokonce bylo kino. Podobné věci beru do ruky jenom, pokud na výsledku nezáleží a je to adrenalin. Holgu nemám (už) a na tohle mám Flexu (není to nic proti ní....) a Psix taky adrenalin poskytne.
Ale je to o tom, co člověk chce. Rozumné fotky, Holgu netahám. Adrenalí, pokusy a experimenty, proč ne???
To nebylo proti tazateli, spíš proti módním vlnám obecně, v případě Holgy se mi navíc jeví -ale to je fakt asi u každé módy- podíl nákladů a výkonů, řekněme, velmi nevyvážený... Když bych si chtěl hrát (jakože si podobně hraju, to je asi normální), tak bych do toho šel opravdu jinou cestou, navíc Holgu už má dneska kdekdo, ale fotit Pionýrem s vlastnoručně oďoubanou čočkou...
S tou módou je to vidět na libovolné e-bay - když vlezu do středoformátové sekce, tak dobrá polovina aukcí (a to jsem možná ještě optimista) je právě Holga a příslušenství. Jak že zněl ten vtip s Leninem a sardinkama? (Pro ty, co neznají či jsou mladší - "Otevřu noviny - tam Lenin. Otevřu televizi - Lenin, otevřu rádio - Lenin. Já už se bojím otevřít krabičku sardinek...")
Prostě mám dojem, že se něco někde zbláznilo a je toho čím dál víc...
#21
Publikováno 19 únor 2009 - 20:15:19
A když pak po nějaké době začala zcela obecná móda retrověcí, tak to byl vlastně jediný přístroj této třídy, který byl běžně dostupný, odsud pochází ten "kult" Holgy. Mimochodem to lze těžko brát jako módní vlnu, to současné užití Holgy už trvá možná 10 let.
Trochu jinak je to s Dianou - to je přístroj z roku 1960, jehož výroba skončila už ke konci 60tých let. V souvislosti s určitým rozmachem zájmu o podobné věci si ale "Lomographic society" nechala vyrábět nově věrnou repliku (opravdu prakticky přesnou). Tady už je opravdu prodej tlačen marketingem kolem lomography.com a o módní vlně by se mluvit dalo, na druhé straně je nutno lidem kolem lomography uznat to, že zapracovali na řadě doplňků, literatury, atd.
Tolik strohá fakta, možná se někdy dokopu k tomu, abych o těchto "lomohračkách" napsal něco obsáhlejšího...
#22
Publikováno 20 únor 2009 - 10:37:44
Některé fotky tam máš fakt moc krásné.fotim na to, sem tam TADY jsou nejaky fotky
jinak k tomu použití 35mm filmu jsou nějaké instruktáže na youtube:
Sám jsem holgu nikdy nezkoušel, ale některé fotky, které z ní vylezou jsou naprosto kouzelné a skvělé.. a pokud bych měl být tvrdý, tak kdo to nevidí, je idiot.
Samozřejmě je to teď tak trchu MÓDA s tímhle fotit, ale v zásadě je to jen dobře, budu to rozhodně všemi deseti podporovat, protože je to mnohem kreativnější a hlavně ODVÁŽNĚJŠÍ způsob zachycení obrazu než digitální mainstream. Vždycky budou tihle holgátoři v menšině a vůbec - vždycky js to příjemné osvěžení vidět mezi těmi vyhoněnými dokonalými fotkami nějaký ten impresionistický lomo kousek.
Navíc čím víc to bude móda, tím líp pro vymírající film jako takový.
Osobně jsem nafotil jen něco s Corinou, což mi připadalo jako největší kaskadéřina.. tak nepředvídatelné není snad ani pinhole, ale výsledky mě moc mile překvapily.
Zkrátka lomografie není ani tak jiná liga... je to spíš úplně jiný sport.
#23
Publikováno 20 únor 2009 - 11:00:01
Vůbec celá ta galérie http://pignon.fotoba...z/dir.php?id=40 je příklad toho rozumnějšího přístupu k podobným hrátkám, nepochybuju, že to není jediný film, ale poměrně promyšlený výběr.
#24
Publikováno 20 únor 2009 - 11:31:52
Tak třeba fotka http://pignon.fotoba...hoto.php?id=354 je příkladem toho, co z Holgy (a podobných věcí, ono je fakt fuk jestli je to Holga, Diana, Corina či Pionýr) docela můžu.
Přesně .. tahle je luxusní!
Celá tahle série mi dost zvedla náladu v dnešním chmurném dopoledni. Takovéhle fotky bych si chtěl taky jednou vozit z dovolené. Opravdu mi to krásně nastínilo takovou letní atmosféru.. pravděpodobně právě díky té holgoidní syrovosti..
#25
Publikováno 20 únor 2009 - 13:49:47
Holga apod. jsou predevsim zajimavy pro lidi co chteji omezit popisnou formu, divak je tak odtrzen od detailu a muze se tak plne soustredit emoci, atmosferu.
cil techto low-tech postupu stejne jako high-tech postupu bude stejny - vytvorit dobrou fotku, jen pristupy se podstatne lisi.
#26
Publikováno 20 únor 2009 - 14:53:10
Jsem asi nějak natvrdlej, ale co je na tomhle plastikovým vehementu tak výjimečnýho, že bez toho taková hromada nemůže bejt? Viděl jsem hodně fotogalerií, kde byla jedna jak druhá stejně ošklivá fotka - a nevím, co si z toho mám vzít.
Kouzlo "ošklivých fotek" bylo většinou v jejich výjimečnosti - když mezi stovkou "dokonalých", přebarvených a vyžehlených fotografií objeví jedna zazrněná, rozmatlaná a zavinětovaná, pak na sebe přitáhne pozornost, to je jisté. Když ale ve stejné galerii bude 95 těch rozmatlaných a ošklivých, pocit výjimečnosti se vytratí a zůstane jenom ta ošklivost a přiznaná technická nedokonalost.
Co už vůbec nechápu, jsou ceny těchhle atrap fotoaparátů. Když koupím na aukru starou Corinu, Lubitele nebo Pionýra, tak za to dám tak ekvivalent dvou, tří krabiček cigaret. A pokud bych měl dojem, že jsou moje fotky moc hezký, nic mi nebrání vzít frontální čočku smirkem nebo vazelínou, pak už to snad bude hezký až až, a můžu dokonce i vrtačkou udělat pár dírek do těla, kdyby bylo moc světlotěsné. I když to už by chtělo vlastní invenci, on mi to výrobce neprodá v krabičce s mašličkou.
Jak jsem psal úvodem - nechápu to. Třeba to někdo chápe a třeba mi to někdo vysvětlí. Asi cokoli módního bylo ze začátku výjimečné a předražené, po nasycení trhu a zjištění, že je to opravdu tak nanic, jak to původně vypadalo to končí ve výprodeji hluboko pod výrobní cenou, jen aby to konečně zmizelo ze skladu a uvolnilo místo dalším "potřebným" módním výrobkům.
Netvrdím, že obě fotky, které se s Holgou dají udělat, jsou ošklivé - jen nevím, proč mají lidé snahu dělat je po dvoutisící znovu...
Ale to bude asi tím, že jsem digitálisticko-temnokomornickej obousměrnej zpátečník a nechápu módní trendy ani jednoho z obou (i když vlastně asi všech) světů. No nic, aspoň jsem se vykecal
Jo záleží na pohledu. Tazatel má čím fotit, fotí slušně (nebudu říkat dobře, aby se někdo nenavážel, ač si to myslím. ). Kupuje to pro experimenty a je potřeba říct, že fotka z tohoto stroje je experiment vždycky. Digi jsem si vyzkoušel (od prvního kompaktu 0.3MPx po EOS5D) a vrátil jsem se pokorně na začátek. A to přemejšlím, že si od táty vezmu stařičkou Agfu, má sice defekt na čočce, ale to se dá vyměnit. Když musím fotit něco, co má poskztnou nějaký výsledek, beru kino canona, když to musí bejt lepší, beru Psixe (myšleno větší). Pokud musí bejt výsledek 100pro, půjčuju si Hasse. Ale focení vernisáží, otevírání výstav, provozu v pivovaru, bourání provozů, koncertů atp, volím kino canon, bohatě stačí. Jo výstavní věci fotím SF, posledně to dokonce bylo kino. Podobné věci beru do ruky jenom, pokud na výsledku nezáleží a je to adrenalin. Holgu nemám (už) a na tohle mám Flexu (není to nic proti ní....) a Psix taky adrenalin poskytne.
Ale je to o tom, co člověk chce. Rozumné fotky, Holgu netahám. Adrenalí, pokusy a experimenty, proč ne???
To nebylo proti tazateli, spíš proti módním vlnám obecně, v případě Holgy se mi navíc jeví -ale to je fakt asi u každé módy- podíl nákladů a výkonů, řekněme, velmi nevyvážený... Když bych si chtěl hrát (jakože si podobně hraju, to je asi normální), tak bych do toho šel opravdu jinou cestou, navíc Holgu už má dneska kdekdo, ale fotit Pionýrem s vlastnoručně oďoubanou čočkou...
S tou módou je to vidět na libovolné e-bay - když vlezu do středoformátové sekce, tak dobrá polovina aukcí (a to jsem možná ještě optimista) je právě Holga a příslušenství. Jak že zněl ten vtip s Leninem a sardinkama? (Pro ty, co neznají či jsou mladší - "Otevřu noviny - tam Lenin. Otevřu televizi - Lenin, otevřu rádio - Lenin. Já už se bojím otevřít krabičku sardinek...")
Prostě mám dojem, že se něco někde zbláznilo a je toho čím dál víc...
Ale jo, stím souhlasím. HOLGA je kult, nepopírám že má své kouzlo, vážné focení je znemožněno vlastní konstrukcí. Jo dělá se z toho moda, není to tak dávno, se mě kolega ptal, jstli nemám HOLGU. Moje odpověď, že zaplať pánbůh nemám ho vzděsila. Prej by chtěl něco SF. Ale Psixe nechtěl, Flexu taky ne, to prej je ten digitál lepší. On chtěl něco co "domrví" fotky samo. Tak jsem mu poradil ten digitál a případně ještě fotoobchod.
#27
Publikováno 20 únor 2009 - 15:19:23
Ta dodatecna vinetace, neostrost a barevny posun mi prijdou spise redundantni a prave jako ta modni zalezitost. Ackoli vsichni vime, ze "zatazeni na stred" pomoci vinetace je oblibenym vizualnim trikem nejenom "holgo fotografu", ne?
#28
Publikováno 20 únor 2009 - 15:54:11
A nemyslite si nahodou (ja si to myslim ), ze vetsina dobrych fotografii, co vylezou z Holgy spol a jsou prezentovany treba na tom webu, by bylo dobrymi, ikdyby byly vyfocene treba zminovanym Rolleiflexem?
Ta dodatecna vinetace, neostrost a barevny posun mi prijdou spise redundantni a prave jako ta modni zalezitost. Ackoli vsichni vime, ze "zatazeni na stred" pomoci vinetace je oblibenym vizualnim trikem nejenom "holgo fotografu", ne?
myslím.
ale víc si myslím, že jde o to, aby fotograf chtěl fotografovat. a pokud chce holgou raději než rolejem, pak nerozumím o čem je řeč. fotografie nemůže vzniknout bez motivu fotografovat.
#29
Publikováno 20 únor 2009 - 15:55:48
#30
Publikováno 20 únor 2009 - 18:21:25
A nemyslite si nahodou (ja si to myslim ), ze vetsina dobrych fotografii, co vylezou z Holgy spol a jsou prezentovany treba na tom webu, by bylo dobrymi, ikdyby byly vyfocene treba zminovanym Rolleiflexem?
Nejsem o tom přesvědčen. V poslední době si vedle digi víc hraju s filmem a mám jednak pár hraček typu Holga/Diana a vedle toho Bronicu ETR.
Z Bronicy ti prostě vypadne fotka buď perfektně ostrá anebo naopak totálně rozmazaná (může být i záměr), ale ten styl celkem plynulého poklesu ostrosti od středu a případně i vinětace jako dělají ty "boxíky" to prostě nikdy neudělá, muselo by se to buď "domrvit" při dalším zpracování anebo nějakým efektovým Cokinem.
A podle mě to focení víceméně jednou spojnou čočkou dá fotce v řadě případů nesmírně zajímavou atmosféru - je to prostě vzniklé přímo "díky" fyzikálním principům optických vad, takže to od středu ubíhá pěkně plynule a přirozeně, napodobit to na klasickém objektivu ať už nějakým doplňkem anebo v PS by nebylo až tak snadné.
Pokládal bych za blbost, kdyby někdo propadl focení podobným přístrojem do takové míry, že by se věnoval pouze (nebo převážně) jemu, po čase by to asi bylo dost nudné, ale jako doplněk pro zpestření to doporučím se zcela čistým svědomím
#31
Publikováno 21 únor 2009 - 22:21:16
A nemyslite si nahodou (ja si to myslim ), ze vetsina dobrych fotografii, co vylezou z Holgy spol a jsou prezentovany treba na tom webu, by bylo dobrymi, ikdyby byly vyfocene treba zminovanym Rolleiflexem?
Nejsem o tom přesvědčen. V poslední době si vedle digi víc hraju s filmem a mám jednak pár hraček typu Holga/Diana a vedle toho Bronicu ETR.
Z Bronicy ti prostě vypadne fotka buď perfektně ostrá anebo naopak totálně rozmazaná (může být i záměr), ale ten styl celkem plynulého poklesu ostrosti od středu a případně i vinětace jako dělají ty "boxíky" to prostě nikdy neudělá, muselo by se to buď "domrvit" při dalším zpracování anebo nějakým efektovým Cokinem.
A podle mě to focení víceméně jednou spojnou čočkou dá fotce v řadě případů nesmírně zajímavou atmosféru - je to prostě vzniklé přímo "díky" fyzikálním principům optických vad, takže to od středu ubíhá pěkně plynule a přirozeně, napodobit to na klasickém objektivu ať už nějakým doplňkem anebo v PS by nebylo až tak snadné.
Pokládal bych za blbost, kdyby někdo propadl focení podobným přístrojem do takové míry, že by se věnoval pouze (nebo převážně) jemu, po čase by to asi bylo dost nudné, ale jako doplněk pro zpestření to doporučím se zcela čistým svědomím
S tou zajimavou atmosferou mas pravdu. Ja sice holgu ani Dianu nemam, nekde se mi vali pionyr po mamce, ale jinak dost fotim Kodak Panoramem (cca 1910) a ten ma take pouze jednoduchou cocku. Hledacek to prakticky nema, a zkus se treba podivat na Kubikulovi fotky - proste parada...
Jinak treba pignonova galerie focena Holgou se mi moc libi, proste ta stredova kompozice ma svoje kouzlo (obcas)
#32
Publikováno 7 únor 2012 - 18:36:05
mám možnost si to nechat za pakatel dovézt..tak jestli to má cenu do toho těch 20 doláčů vrážet a hlavně jestli pak má cenu do toho cpát ten svitek
http://www.ebay.com/...5#ht_4635wt_905
Tento příspěvek byl upraven od ToFF: 7 únor 2012 - 20:17:38
Tož sem to slúčil se starým Holga vláknem
#33
Publikováno 7 únor 2012 - 20:15:51
#34
Publikováno 7 únor 2012 - 21:34:43
Máte někdo zkušenosti? Co jsem četl tak na takové to domácí blbnutí to prý není špatné
mám možnost si to nechat za pakatel dovézt..tak jestli to má cenu do toho těch 20 doláčů vrážet a hlavně jestli pak má cenu do toho cpát ten svitek
http://www.ebay.com/...5#ht_4635wt_905
Čínskou plastovou holgu mám, za 20 USD na blbnutí to asi nestojí. Svitek do toho rvu, ale pouze v kombinaci s 2m černé izolačky, děsně do toho svítí. Ostření na hlavičku, třihlavičky či na stromeček je vyloženě orientační a zrovna na té mé míří hledáček i objektiv jiným směrem, takže co bude na výsledné fotografii je vždy trošku překvapení. Když jsme měřili čas závěrky tak to byla poměrně přesná 1/125 a clony jsou 8 a 11. Kromě Holgy mám ještě původní ruské LOMO a to fotí výrazně lépe. Ještě jednu výtku bych k Holze měl a to je absence čehokoliv co by utahovalo svitek, takže pokud ho nechceš mít osvícený musíš ho vyndat ve tmě a utáhnout.
#35
Publikováno 7 únor 2012 - 23:21:23
Nezůstane při dvaceti babkách. Jednak to stojí třicet (29,90 neni 20), dalších třicet bude za poštovné, pak ti tady na to napálí DPH a ještě tě poženou do Prahy na celní poštu. Za těch výsledných cca 80, tj. 1600 českých, koupíš třeba výborně zachovalý a skutečně fotící Flexaret. Nebo za stovku Corinu a za zbytek 20-30 filmů.Máte někdo zkušenosti? Co jsem četl tak na takové to domácí blbnutí to prý není špatné
mám možnost si to nechat za pakatel dovézt..tak jestli to má cenu do toho těch 20 doláčů vrážet a hlavně jestli pak má cenu do toho cpát ten svitek
#36
Publikováno 8 únor 2012 - 08:09:20
#37
Publikováno 8 únor 2012 - 15:47:18
Jediná věc, co mi na Holze přijde zajímavá, je ohnisková vzdálenost 60mm. Takhle široký objektiv se myslím na žádném běžném 6x6 aparátu nevyskytuje.
#38
Publikováno 8 únor 2012 - 18:15:47
#39
Publikováno 9 únor 2012 - 08:53:08
#40
Publikováno 9 únor 2012 - 13:26:49
Existuje taky Rolleiflex s objektivem 55/4, ale cena je astronomická.
#41
Publikováno 9 únor 2012 - 14:02:25
#42
Publikováno 9 únor 2012 - 14:46:47
Mamiya je ale trochu jiná cenová třída
Existuje taky Rolleiflex s objektivem 55/4, ale cena je astronomická.
a co tak vzít na flexaretu šmirgl a přebrousit čočky na 55mm ohnisko? pak to bude možná jako ta holga i fotit
#43
Publikováno 9 únor 2012 - 15:22:41
Takové prasárny tu prosím nikomu neraď.
Mamiya je ale trochu jiná cenová třída
Existuje taky Rolleiflex s objektivem 55/4, ale cena je astronomická.
a co tak vzít na flexaretu šmirgl a přebrousit čočky na 55mm ohnisko? pak to bude možná jako ta holga i fotit
#44
Publikováno 13 březen 2012 - 17:22:21
hele ber to tak ze fotografii dela fotograf fotak je jen prostredek, pres ktery precedis svuj um aby z tebe vypadlo neco ... at uz je to kvalitni nebo neOK díky za rady..upozornění..kašlu na to...jen mě to tak napadlo..měl bych to skutečně za cca 10-20 doláčů bez dalších poplatků..(za nedlouho se ze států vrací sestra a ta by to provezla jako vlastní foťák) ale to už neřeším..nic jdu vybírat něco jiného
sam jsem si to overil, vlastnim x fotoaparatu a ani jeden z nich ze me neudelal lepsiho fotografa, vysledky plus minus stejne ... jen to ma trochu jine vzezreni ty fotografie a mozna jiny format policka (a to jsem prestal pocitat svoje fotaky cca u cisla 20., mam od formatu 23x24mm az po 18x24cm).
Obcas me proste nebavi tahat Hasselblad a porizova s nim fotky, nekdy chci vyrazit nalehko a sem tam si neco vyfotit. a od toho mam mmj taky holgu. desny plastak ale ... svym zpusobem to funguje tak proc to nebrat.
kazdy dela fotografovani pro neco, ja proto ze u toho relaxuji, odpocivam a k tomu pouzivam zrovna nastroj ktery me bavi, pro me je dulezite, aby mi to delalo radost a pokud cas od casu vypadne nejake koukatelne foto tak tim lepe, zrovna o vikendu jsem si nazvetsoval dvouexpozici co se mi moc libi a puvodce Holga a muj prst na spousti. Koupil jsem za par dolaru jetou z ebay a za tu zabavu co jsem s ni zazil to stalo. tak to by bylo tak nejak z moji strany
#45
Publikováno 13 březen 2012 - 18:47:18
A co bys tak řek na zrzatej drát ve tvým očičku?
Pokud hodláte "prasit", tak na to se ve slušném světě používá filtr natřený vazelinou. V té se pak můžete vydovádět...
Hlavně se to zase dá hadříkem utřít a chudinka sklíčko nemusí do konce života slepnout.
#46
Publikováno 13 březen 2012 - 22:09:57
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních