SF střed x MF top
#1
Publikováno 18 červen 2009 - 12:48:54
Jako výsledek pro porovnání bych bral řekněme standartní zvětšeninu 30x40. A má otázka je. Když proti sobě budeme mít výsledek z malého formátu, foceného velmi kvalitním objektivem, foceno kvalitním dálkoměrem třeba. A porovnáme ho se snímkem vytvořeném na 645 střední třídy. A pak se na obě zvětšeniny podíváme - bude rozdíl zřejmý/malý/velký? Přecijen, třeba zeissy mají až neuvěřitelné množství čar/mm a střední formát by tak mohli "udolat", zvlášt v rozměru 645. Já jsem bohužel na malý formát fotil naposled před dvěma roky, na klasickou slr a negativy byly vytvořeny v mých úplných začátcích. Takže jejich nazvětšování pro porovnání nemá smysl. Nemám rád kinofilm, svitek se mi zpracovává líp. Ale tohle bych se ještě rád dozvěděl. Tomáš Houda už tohle testoval, Leica u něj na Mamiyií vyhrála. Jenže on dělal výřezy ze scanů, což mě až tak nezajímá. Jde mi spíš o celkový pohled na výslednou fotku, ne o "pixely". A taky mě moc nezajímají výsledky, ke kterým dojdem složitými postupy a spec. vývojkami. Ideálem by bylo - až na foťák všechny postupy úplně stejný...
Zajímá mě to z hlediska "dovolenkového focení" kde se stále marně snažím najít vhodný středoformátový aparátek na takovéto "domácí cvakání". Dál budu fotit na střední a velký formát, je to moje láska, nicméně, v takovém tom obyčejném focení ten červíček stejně stále mírně hlodá. Vím, že bych se na to měl vykvajznout, však je jedno jestli má mařka na houbách ne pérdeli zrno jak hrachy, ale znáte mě no :)
#2
Publikováno 18 červen 2009 - 12:58:56
jinak vono samozřejmě hodně záleží na celym řetězci - filmem počínaje a vodama konče, tam se to může neuvěřitelně lišit, ale v zásadě je to dilema takový typicky digitálistický, numeridiotský, jednoduše akorát tak pro počítače čar, kterej... ehm
hned další stupeň je srovnávání rozlišení dslr vs kino, sf, vf... myslim, že autor testu, kterýhos zmínil, je v tomhle voboru specialista
kino považuju v mnoha ohledech za nenahraditelný, stejně jako pro jiný věci sf, vf a foťák ve svym mobilu
#3
Publikováno 18 červen 2009 - 13:06:26
Svitet je svitek, ale do čeho jej nacpat?? Mě po léta musel stačit Prakrisix + 4 objektivy. Finance šly do rodiny. Nyní mám C220 a zdá, že by jsem mohl bejt spokojenej. Tělo je sice velký, ale se 3mi objektivy zasejc moc místa nezabere.
Zajímalo by mě vybavení na 645. V nějakém časopise se na toto téma zamejšleli a došli právě k rozměru 645.
#4
Publikováno 18 červen 2009 - 13:07:00
#5
Publikováno 18 červen 2009 - 13:15:07
#6
Publikováno 18 červen 2009 - 13:16:29
Neber to prostě jako digitálistický pátrání po grálu ale takový jakoby předvíkendový téma Snad mi rozumíš
jasně, že jo dokonce mam už asi čtrnáct dní takový šimrání poprvý v životě tenhle mezikus (645) ve svym hraní vyzkoušet. ovšem důvod, že z kina se blbějc zvětšuje (mně samotnýmu, kvůli mně samotnýmu) mi přijde jako slabej nejen s vohledem na takovýho pana bartoše. jinak samozřejmě - zlatej svitek ve zvětšováku. myslim ale, že sem na dobrý cestě a už mam vobčas vf pocity ze svýho sf a sf pocity ze svýho kina, ale jen vobčas... i když, teď nedávno sem zrovna dodělával zrno k jedný atomalový fotce z kina a úplně sem si nadal, že sem byl rodinalu nevěrnej
#9
Publikováno 18 červen 2009 - 13:20:49
Pokud chces maly SF na dovolenkove foceni, tak hodne doporucovany je Bronica RF645. jedine minus je ze u sirokace je nutno pouzit externi hledacek.
#10
Publikováno 18 červen 2009 - 13:26:02
funguje to i zpětně
na výlety s rodinou většinou beru bessu L a 25 mm
vzájemným porovnáním jsem se nezabýval, spíš rozdílným formátem např. si skoro neumím představit fotografování člověka, stojícího kousek přede mnou s kinofilmovým hledáčkem u oka, na to je jen jeden přístroj, naznačený ikonou vlevo
jinak -
dnes mám dobrou náladu
včera jsem po půl roce rozluštil jednu záhadu u čirýho negativu, proč k tomu tehdy došlo
#11
Publikováno 18 červen 2009 - 13:32:19
#12 Anonymous
Publikováno 18 červen 2009 - 13:41:20
p.s. píšu to bez velkýho rozmyslu, snad je to aspoň trochu srozumitelný.
#13 Anonymous
Publikováno 18 červen 2009 - 13:56:36
To mě zajímá, jak jsi to zrno dodělával?...i když, teď nedávno sem zrovna dodělával zrno k jedný atomalový fotce z kina a úplně sem si nadal, že sem byl rodinalu nevěrnej
Nevěra rodinalovská - zapsat do slovníku.
#14 Anonymous
Publikováno 18 červen 2009 - 14:18:21
Abych to napsal ještě víc normálně. Šlo mi o to nakouknout k sousedovi, jaký brambory mu rostou od tý doby, co má hypermotyčku značky bomastick a dát ty dvě brambory na stůl vedle sebe, kousnout do nich a vidět, jaký vlastně jsou v porovnání s těma voranejma radlicí, na který jsem si tak rád zvykl...
Ja si porad myslim ze tobe schazi to kino a to z jednoho duvodu.
Nejdriv imho musis umet udelat super fotku na kino nez zacnes mastit na SF abys vedel proc to na ten stredoformat vubec delas. Tys to desne preskocil a ted nejses uplne spokojenej ani s SF natoz VF proste ti chybej ty zaklady.
Ono kdyz mas zmakle to kino dost dobre a pak dostanes naloz tim SF negativem tak je to strasne znat. Ta kvalita strasne poskoci.
Podle mne odloz Contaxe a Horsmena, kup naky pidi kino. Treba to pentaxacke ME co prodava Taz k tomu 3-4 skla a rok fot jen na to. Delej zvetseniny 20x30 obcas udelej neco vetsiho. Ale hlavne na tom makej a prestan furt resit kraviny a pak az budes mit pocit ze uz ty zvetseniny z kina jsou fakt dobry si vem toho Contaxe a uvidis.
#15
Publikováno 18 červen 2009 - 14:32:53
To mě zajímá, jak jsi to zrno dodělával?...i když, teď nedávno sem zrovna dodělával zrno k jedný atomalový fotce z kina a úplně sem si nadal, že sem byl rodinalu nevěrnej
Nevěra rodinalovská - zapsat do slovníku.
jednoduše a složitě zároveň - vyšel sem z toho, že když osolim gradaci do tvrda, poleze zrno. tak sem vzal měkčejc pracující mg papíry a měkkou vodu a vrazil tam ty velký, tvrdý filtrace. a co myslíš? bylo to tam
#16
Publikováno 18 červen 2009 - 14:38:15
Jen jedno si myslim, ze kraviny uz tolik neresim :) Tohle tema jsem sem nedal z nespokojenosti, ci z hledani cehkoliv, proste me to zajima. Dalsi fotak nechci, ac mas pravdu, ze by me to treba hodne pomohlo. Nevim. I tak citim ze se to furt lepsi, jen to de pomalejc, no.. Budu ti muset donyst ukazat novy fotky, to je treba :)
#17
Publikováno 18 červen 2009 - 14:43:25
Spíš bych stál o váš pohled, zejména tvůj Vlčáku, který to bušíš od Leicy nahoru.
No ono s tou Leicou je to u me trosku obracene , dost cestuju a tak jsem chtel neco maleho, spolehliveho a dalkomerneho (neb se mi s tim dobre pracuje a vidim dej kolem sebe) a vypadla z toho prave ta Leica, ale to je vcelku jedno. Ostatni na co fotim jsou spis takove experimenty .
Kinofilm podle me dokaze divy, jednak nuti trosku k sebekazni a pak to zvetsovani , to je peklo, prijde mi ze u nej se opravdu naucis zvetsovat.
No a kinofilm TOP, ono na tom zas tak nezalezi, i ta leica skla nejsou nic svetobornyho (za tu cenu, ze), ale dobry jsou to jo.
#18
Publikováno 18 červen 2009 - 15:00:19
já bych si to s dovolením taky pokusil vzít srdci...jo?dany čt 18. červen, 2009 15:18
proslov k Pavel_P
#19
Publikováno 18 červen 2009 - 15:00:22
A jinak souhlasím se příspěvkem Mamiaka kdesi uprostřed diskuze, že podání prostoru je u SF jinačí a hlavně proto s ním fotím.
#20
Publikováno 18 červen 2009 - 15:19:43
#21
Publikováno 18 červen 2009 - 15:35:18
#22
Publikováno 18 červen 2009 - 15:37:38
#23
Publikováno 18 červen 2009 - 15:40:15
#24
Publikováno 18 červen 2009 - 15:42:10
dyk de přece vo to, že z těch dvou aparátů ti polezou zřejmě úplně jiný vobrázky, s jinym charakterem, vyzněnim, všim... tak proč soupeřit a porovnávat?
třeba tě jeden zaujme bůkehem, přezářenim světel nebo čimsi nedefinovatelnym, nebo se ti prostě jen bude líp držet, cpát do baťohu, kapsy, lidem před vobličej. dyk to sou samý takový individuelní a neexaktní věci, to takhle nejde, jak v laborce. to si můžou dovolit vědci (a ty geniální taky ne), prodejci, suchoprdi a vůbec...
#25
Publikováno 18 červen 2009 - 15:57:10
#26
Publikováno 18 červen 2009 - 16:14:40
preci pekna a prijemna fotka muze vzniknout i s lubitelem
otázka by spíš měla znít, jestli pěkná a příjemná fotka může vzniknout i jinak než ljubitělem?
#27
Publikováno 18 červen 2009 - 16:26:02
P.S. Pavel_P je děsně spokojenej, páč mu jeho novej temnej slotovej vyvolávač neteče, což byla jediná věc, co ho poslední týden, co lepidlo zasychalo hnětla. Tak ho neserte analýzama, sám moc dobře ví, co kde dělá blbě (třebaže hovno fotí a nemá talent). Nicméně není z toho ani trošku neštastnej, ba naopak, dělá mu to čím dál tím větší radost tak jen abyste o něj neměli strach :)
#28
Publikováno 18 červen 2009 - 16:47:00
preci pekna a prijemna fotka muze vzniknout i s lubitelem
to především!
mamiák aspiruje na řád kalného oka!
#29
Publikováno 18 červen 2009 - 16:59:25
pavle, výborných výsledků dosáhneš s jakýmkoliv fotoaparátem, pokud byl tento vyroben v sovětském svazu!
s vohledem na to, že pavel mi právě potvrdil svoji účast v temnym expresu, považuju dilema za uzavřený a vítězství za jistý
#30
Publikováno 18 červen 2009 - 17:07:26
#31
Publikováno 18 červen 2009 - 18:28:07
#32
Publikováno 18 červen 2009 - 18:43:07
#33
Publikováno 18 červen 2009 - 19:51:45
#34
Publikováno 18 červen 2009 - 20:56:31
Myslím si, že všechny uvedené příspěvky mají pravdivé jádro a některé jsou pravdivé totálně.
Ten "charakter" obrázku (pořízeného každým jedním objektivem) se těžko popisuje a (pravděpodobně) na to ani nejsou "objektivní kritéria".
Má zkušenost:
Technicky dobrý obrázek jsem pořizoval zpravidla při dodržení následujících podmínek:
- dobrá sluneční clona
- dobrý stativ (tam, kde je to možné) - ať už tripod, monopod nebo improvizace
- maximální snaha o odstranění "třesu" (předsklopení zrcadla, vyloučení vlivu větru a pod.)
- použití objektivu, o kterém vím, proč jsem jej zvolil
- použití filmu vhodného pro danou situaci a (to je ještě důležitější!) takového, který co nejlépe znám
- "správně" zvolená clona (především s ohledem na "ideální kresebnost objektivu" právě pro ten který pro fotografovaný motiv)
- když už použití filtru, pak takového, o kterém přesně vím, co udělá v kombinaci s tím kterým filmem
- přesné zaostření (též s ohledem na znalost hloubky ostrosti za daných podmínek)
- přesná délka expozice (to je fakt těžké) - se zvýšenou ostražitostí u časů, které se přibližují nutnosti kompenzovat S-jev (a samozřejmě zahrnující tuto nutnost)
- vyvolání filmu ve vývojce, kterou znám a kterou "mám natrénovanou" a způsobem, o kterém dopředu vím, jak dopadne
- vycentrovaný zvětšovák
- kvalitní zvětšovací objektiv
- správná filtrace (u MG)
- vývojka, která je právě pro tu kterou fotografii vhodná
(a zase jsem určitě na něco zapoměl)
Když si to všechno uvědomím, zjišťuji, že jsem zmršil daleko více políček na svitku, než na kinu a vzhledem k poměru počtu políček nafocených na SF a kino vychází právě to kino (v posledních letech)mnohem "efektivněji"!!!
Myslím si, že u mě zajistila "náskok" Konica Hexar AF s Hexanonem 35/2 + bytelný stativ + Acros a 125PX + Atomal, Xtol, Instant Mytol, DS-10 a DS-12 + APO Rodagon 50mm + ADOX MCP a fomácké MC baryty + "jetý" Neutol NE.
Když jsem použil "v řetězci" něco jiného, bylo možno vypozorovat, že se výsledná kvalita zhoršila.
Prosím, abych nebyl kamenován, protože vím, že bezesporu existuje spousta dalších "řetězců", které mohou poskytovat stejné nebo lepší výsledky (zvláště v jiných fotografických disciplínách).
Pro sebe jsem učinil závěr: Sežeň si to, co je pro tvou práci nejlepší (a dostupné), NAUČ SE S TÍM ZACHÁZET a snaž se nezahrabat v technice (a také v poučkách a pravidlech)!
U dobré fotky lze totiž tolerovat (s trochou nadsázky) téměř libovolné množství technických nedostatků a vzepření se "obecně uznávaným" pravidlům.
Asi jsem trochu "odskočil" od tématu, ale chtěl jsem to napsat...
#35
Publikováno 18 červen 2009 - 22:10:47
No do prcic souzi ze vam to ale trvalo to prozreni! A pritom sakra pri svatym Staaalinovi todle je snad kazdymu jasny ne?pavle, výborných výsledků dosáhneš s jakýmkoliv fotoaparátem, pokud byl tento vyroben v sovětském svazu!
#36
Publikováno 19 červen 2009 - 06:06:45
Ale on ogara nekdy propadá jakejsi tej zkepsi či co. Mysím si, že je to dané hlavně tým, že málo pije a dlúho nebyl na nejakém temnosraze, dlúho zme to časných raních hodin neseděli při múdrých řečoch a gořalce v nejakém vestibulovivo a tak. Vo tym žádná.
Na druhú stranu sa ešče mosí pracovat na jeho politickém uvědomnění, páč on pořád tihne k tym kapitalistickým aparátom, u kerých nemajú ty skléčka tu správnú, vyspělú a nezatuchlú kresbu, skla kerevá sa nedivajú tým správným úhlem na svět (mir).
#37
Publikováno 19 červen 2009 - 07:18:51
#38
Publikováno 19 červen 2009 - 09:20:01
mě z toho vychází, že na položenou otázku se nedá odpovědět
nezbejvá, než chodit po vejletech s dvojvočkou, poněvadž ta je dobrá v každém případě
akorát, bohužel, bude nutné vyhnout se modelům ze socialistického tábora a spíše volit ty z druhé strany
#39
Publikováno 19 červen 2009 - 10:15:21
Uvažujme kvalitativně srovnatelné aparáty s objektivy se stejným úhlem záběru, akorát první na kinofilm a druhý SF a se stejným filmem.
Na kinu třeba 2,8/50mm, na SF 2,8/80mm. Už z toho je jasné, že se bude lišit hloubka ostrosti, a tedy chci-li ji mít na obou fotkách stejnou, musím na SF clonit výrazně víc (např. kino 8, SF 22). Od toho se samozřejmě odvíjí expoziční čas, následně použití stativu atd., to vám tu nemusím vysvětlovat...
Pro mě z toho plyne jiný charakter fotky způsobený jinou hloubkou ostrosti nebo jinou expozicí a nejčastěji obojím.
Pak až se projeví ty čáry/mm při zpracování, ale ten chatrakter tam zůstane po zvětšení i mizerné digitalizaci.
Záleží samozřejmě stylu focení, motivu a konstalaci vesmírných těles, ale u mně se to projevuje takto. Pokud fotím nějco pohyblivého, nebo nechci tahat stativ nebo chci větší hloubku ostrosti, beru kinofilm. Pokud chci malou HO, vím že mi objekt neuteče a nesu stativ, tak beru SF. (Tedy dělal bych to tak kdybych zvětšoval na papír. Vzhledem k tomu, že fotím stereo na diáky a mám k dispzici jen projektor na kinofilm, fotím téměř výhardně na kino.)
Moje rada zní: Popadní jakýkoliv kinofilmový foťák a jdi si to vyzkoušet!
#40
Publikováno 19 červen 2009 - 10:30:33
#41
Publikováno 19 červen 2009 - 10:43:02
#42
Publikováno 19 červen 2009 - 10:49:36
#43
Publikováno 19 červen 2009 - 10:59:19
P.S. došel jsem v podstatě k tomu, že středním a velkým formátem, tedy tím co dávají navíc, kompenzuju svý neumětelství, nepořádnost a ojebávačství. Tak a mám to
dovolím si změnit slovo kompenzuju na kompenzujeme kde kdo
ať už vědomky, či nevědomky
#44
Publikováno 19 červen 2009 - 12:34:34
Dělám to právě tak - ojebávám
#45
Publikováno 19 červen 2009 - 12:38:36
#46
Publikováno 19 červen 2009 - 13:22:04
#47
Publikováno 19 červen 2009 - 14:04:38
#48
Publikováno 19 červen 2009 - 14:08:02
Krajinu, zátiší, portrét, statické věci... to si SF nebo VF vezmu. To se můžu jít s kinem vycpat, když porovnám zvětšeniny.
Dodatek, snad nebude nudit:
Ono hlavně záleží co fotografuješ a co od toho očekáváš. Kvalita SF vs. MF je znát, ale parádní snímek uděláš i na to kino. Nojo, on bude zrnitější, tonalita bude horší, tolik neodpíhneš pozadí....atd.
Porovnej si, kolikrát musíš zvětšit snímek na fotku 30x40 z kina, SF 6x4,5 a dalších větších formátů. (kino 11x, 645 6x, 912 cca 3x) čím více zvětšuješ tím je výsledná fotografie horší.
Ono nemůžeš porovnávat SF z roku bambus a leicu s posledmí řadou obejktivů. Vývoj šel hodně dopředu. Dneska už nikdo ručně objektivy nepočítá. Teď Kubikulo nečti Staré harampádí je bohužel překonáno, ale i dnes se sním dá udělat spoustu krásných věcí pokud nebažíš po technické dokonalosti. Neboj, já s tou Al- Vistou něco do konce roku udělám a pak už to pojede jak na běžicím pásu dokud nedojdou filmy. Zatím zásobu mám .-)
No víš ja také většinou řeším ptákoviny a když pak uvidím co jiný dokážou na kino Orwo NP7 a jak si sám napsal, mají obskurní fotoaparáty v různém stavu rozpadu tak bych vždy nejraději ty své rozšlapal. Technická dokonalost je jedna věc a výtvárná stránka druhá. Co si budeme povídat, Když zvádnu to první (technika) udělal jsem jen půlku. Dotáhnout výtvarnou stránku je mnohem těžší. To tihle pánové ze staré školy umí dokonale, ale bohužel je dnes skoro nikdo nechce poslouchat a hraje si na na umělce.Páč když si třeba vezmu ty dokonalý obrazy, co má doma pan Bartoš a ten přitom fotí na kino + zoomový telata, tak já se pak du vždycky hodně stydět do kouta, když porovnám to jeho vybavení a moje.
#49
Publikováno 19 červen 2009 - 15:32:34
Já ještě úplně neznám ty vaše hierarchie, ale zní to tak, že bych asi nesouhlasit neměl
no neměl
#50
Publikováno 19 červen 2009 - 16:02:53
vstupovat, protože nemám potřebné praktické znalosti z provozu moderní
kolekce fotopřístrojů, na něž jsem nemohl nikdy dosáhnout, ale přesto :
Cituji:"Staré harampádí je bohužel překonáno, ale i dnes se sním dá udělat spoustu krásných věcí, pokud nebažíš po technické dokonalosti".
-Z mého pohledu spatřuji spíše úplně nový prostor, který se pro zmíněné
"Staré harampádí" otevírá ve vzájemné kombinaci s novými vynikajícími druhy černobílých filmů v optimálním režimu procesů negativu a positivu.
Cituji:"Technická dokonalost je jedna věc a výtvarná stránka druhá. Co si budeme povídat: Když zvládnu to první, (technika), udělal jsem jen půlku. Dotáhnout výtvarnou stránku je mnohem těžší. To tihle pánové ze staré školy umí dokonale, ale bohužel je dnes skoro nikdo nechce poslouchat a hraje si na na umělce". /Vyhledáváme však příležitosti jim naslouchat?/.
-S tímto Vaším názorem bezvýhradně souhlasím a neustále problematiku
fotografického myšlení ve vlastní snaze změnit technokratické tendence
přístupu k fotografování velmi intenzivně studuji. Za rozhodující považuji
absolutní soustředění, psychický stav pohody a ničím nerušenou možnost
přemýšlet o *x možnostech uchopení zvolené předlohy budoucího snímku. Erik
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních