Přejít na obsah


Fotka

Pushované temno


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
23 odpovědí na toto téma

#1 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 4 červenec 2009 - 14:18:52

Rád bych se zeptal, jestli nemáte vyzkoušené postupy na foceni někde okolo 3200 ASA tak, aby byla zachována atmosféra temna. To znamená, že kresba náznakem začíná až někde v místech, která by jinak byla v zóně 4 a pak se to rozjelo do normálního až vyššího (pokud se to dá naplácat na ultraměkkou filtraci na Fomatone, tak je to v pohodě) kontrastu s tím, že světla okolo zóny 8-9 bouchnou (drobná halace neuškodí, ale není nutná). Zatím mám nejlepší výsledek s HP5+@3200, 18 - 19 minut v R09 New (jedno otočení kvedlátka v Plastiku každé dvě minuty), ale ta světla občas bouchnou až moc brzo. Vyšší ředění dělá ošklivé věci s polotónama (a protože jich po takové prasárně moc nezůstává, tak není dobré jim ubližovat ještě víc).

Zrno není limitujícím faktorem - mám ho rád, fotím na svitek a plachty nad 24x30 nedělám.
  • 0

#2 Brian

Brian

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 4 červenec 2009 - 17:21:56

Rád bych se zeptal, jestli nemáte vyzkoušené postupy na foceni někde okolo 3200 ASA tak, aby byla zachována atmosféra temna. To znamená, že kresba náznakem začíná až někde v místech, která by jinak byla v zóně 4 a pak se to rozjelo do normálního až vyššího (pokud se to dá naplácat na ultraměkkou filtraci na Fomatone, tak je to v pohodě) kontrastu s tím, že světla okolo zóny 8-9 bouchnou (drobná halace neuškodí, ale není nutná). Zatím mám nejlepší výsledek s HP5+@3200, 18 - 19 minut v R09 New (jedno otočení kvedlátka v Plastiku každé dvě minuty), ale ta světla občas bouchnou až moc brzo. Vyšší ředění dělá ošklivé věci s polotónama (a protože jich po takové prasárně moc nezůstává, tak není dobré jim ubližovat ještě víc).

Zrno není limitujícím faktorem - mám ho rád, fotím na svitek a plachty nad 24x30 nedělám.



řekněme aby na těch 3200byla tvrdá černá a zbytek prokreslenej? Na to bych ten rodinal viděl asi jako ideál no...
  • 0

#3 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 4 červenec 2009 - 17:54:03

Nejenom tvrdá černá, ale hlavně část stínů vyžraná v souvislé plochy, prostě kresba není, není a najednou naskočí - ono to potom krásně vyvolá ten dojem tmy. Tady je ukázka toho co myslím (fujfuj sken z negativu, je to právě ta HP5+ v R09):

Vložený obrázek
  • 0

#4 Brian

Brian

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 5 červenec 2009 - 10:53:05

mě to přijde ještě docela prokreslený. Ale tohle co popisuješ mi udělal Neopan 100 (Acros) ve vývojce ORWO A03 zkusim tu fotku někde vyštrachat a hodim sem odkaz.
Všechno bylo prokreslený.Světla dokonce utažený, nepřepálený. všechno jak z vyrovnávací vývojky.Jen černá byla opravdu jak kaluž tuže.Při push procesu bych si tipoval že by ta černá spolkla i půltóny.
  • 0

#5 Brian

Brian

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 5 červenec 2009 - 11:08:19

tak tady to je. Je to myslim navolaný na 200 nebo na 160. Rozhodně jsem to nefotil na 100ASA


http://jinyprostor.c...kaz-_-Brian.htm
  • 0

#6 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 5 červenec 2009 - 15:45:06

Ono to prokresleně jenom vypadá, ale třeba ta pekelná tma pod stolem vycházela měřením jenom cca jednu zónu pod barvu stolu samotného - prostě je ve stínech díra a nad ní se to začíná chovat skokem slušně. Jenom se holt tahle kombinace občas pekelně urve ve světlech - vzniká tam další skok (a to opravdu moc brzo). Proto se ptám jestli to někdo neumí líp.

Acros má krásnou černou a při jenom lehce nevhodném zpracování se chová dobře zhovadile, ale obávám se, že to není to co hledám - tenhle efekt potřebuju tam, kde je opravdu hodně temno a většinou se jedná o dukumentační focení z ruky - tam je těch 3200 ASA opravdu minimum (i tak mi to dává pekelné časy - 1/4 až 1s, což je se Sixem opravdu radost).
  • 0

#7 Brian

Brian

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 5 červenec 2009 - 17:21:33

aj! P six je na časy 1/20 až 2 sekundy nepoužitelnej. HLavně kvuli těžkýmu zrcadlu který s ním při expozici docela solidně trhne.
Asi to chce těžkej kamerovej stativ nebo hodně pevnou ruku. No já ti jen můžu poradit energičtější vývojku která bude schopná vyvolat i sebemenší zárodky osvitnutýho obrazu a zároveň nebude volat světla až na D-max. Na push se mi proto nejlíp jeví microphen u kterýho jsem zatim neobjevil proces, při kterým by nedokázal jakkoliv slabej osvit vyvolat do viditelný podoby, zároveň dělá drobný a ostrý zrno.
s tím rodinalem nevim.Jeden čas jsem ho používal pro portréty který jsem dělal na fomu 400 exponovanou jako 800. tenhle jev ti teda asi nepomůžu vyřešit tak, jak bys potřeboval
  • 0

#8 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 5 červenec 2009 - 19:41:37

Six se dá udržet do sekundy díky tomu, že je kromě zrcadla těžkej tak nějak celej. A ještě jednou, právě to vyvolání sebemenších zárodků je chyba - stíny bych rád vyžrané a slité. Chce to něco, co je líné jako Rodinal, ale co nesdílí jeho zálibu v nekontrolovatelných kotrmelcích světlech.
  • 0

#9 prema

prema

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 558 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 5 červenec 2009 - 19:53:16

entrophy : Six se dá udržet do sekundy ..... Je to doufám myšleno jako udržet přimáčknuté na pevném stole . Takové časy neudrží samozřejmě nikdo a s ničím,natož se sixem.Osobně nevěřím,že někdo udělá s tímto strojkem 1/30 ! z ruky / natož delší/ ,aby to jakž takž vypadalo.
  • 0

#10 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 5 červenec 2009 - 19:59:55

Zrovna ten vzorek je 1/2 (samozřejmě s Flektogonem 50/4, žádný tele) s nohou na židlli a foťákem zapřeným mezi koleno a hlavu. A fungovalo to - tyhle fotky nemám na výrobu nějakých plakátů, ale jako malé albové zvětšeniny a na ty ta ostrost stačí.
  • 0

#11 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 5 červenec 2009 - 20:08:13

Ale je pravda, že ta 1/30 udrzet nejde - u tech delsich casu uz ale raz mlaticiho zrcadla ruce utlumi a vetsinu expozicniho casu uz se zase projevujou jenom ty ruce. U te 1/30 fotis vlastne jenom po dobu, kdy zrcadlo clouma celym fotakem.
  • 0

#12 Brian

Brian

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 6 červenec 2009 - 00:07:10

Ale je pravda, že ta 1/30 udrzet nejde - u tech delsich casu uz ale raz mlaticiho zrcadla ruce utlumi a vetsinu expozicniho casu uz se zase projevujou jenom ty ruce. U te 1/30 fotis vlastne jenom po dobu, kdy zrcadlo clouma celym fotakem.


to docela sedí. Taky bych u toho sixe rači držel sekundu než třiceninu v ruce. Jinak k tý vývojce... zkusil bych nejak zkrotit rodinal
  • 0

#13 Brian

Brian

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 6 červenec 2009 - 00:21:12

vymyslet jak utáhnout světla... no možná zkusit nějakou přísadu která ten film nenechá vyjet až na D-max nebo ho zkusit nějak nedovolat.Volat rychle, aby se nestihla zvednout černá a aby se nestihla přepálit bílá ale zase dostatečně pomalu aby půltóny byli prokreslený. Experimentoval bych s teplotou a ředěním
  • 0

#14 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 7 červenec 2009 - 09:00:40

rodinal mi k hp5+ nepřijde jako dobrá volba, protože se z něj nedá vytáhnout větší CI než 0,6 (pro referenci bych doporučil optat se na APUGu pana Gainera)

skvělý výsledky jsem dosáhnul s deltou 3200 v fx-37 1+5 - v interiéru to má úplně nádhernou tonalitu.
  • 0

#15 xMilda

xMilda

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 272 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 93

Publikováno 7 červenec 2009 - 09:20:01

Občas HP5+ pushuji na 3200 a okometricky má pro mě nejpříjemnější podání v Microphenu 1+0
  • 0

#16 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 7 červenec 2009 - 12:43:21

Občas HP5+ pushuji na 3200 a okometricky má pro mě nejpříjemnější podání v Microphenu 1+0


Microphen pokud vím zvedá citlivost, ne? Tam se docela bojím, ža přijdu o ty utopené stíny následované skokem.

vymyslet jak utáhnout světla... no možná zkusit nějakou přísadu která ten film nenechá vyjet až na D-max ...


Nějaké konkrétnější nápady, jak by se dal ten Rodinal přiškrtit, co do něho přidat? Trochu pomohl vyjetej Rodinal 1+25 (jednu použitou dávku mám ve flašce na polici a hážu do ní veškeré zavaděče z kinofilmu a jiný osvícený bordel, takže je to koncentrát produktů vyvolávání s trochou louhu) místo části ředící vody, ale chtělo by to silnější brzdu.

rodinal mi k hp5+ nepřijde jako dobrá volba, protože se z něj nedá vytáhnout větší CI než 0,6 (pro referenci bych doporučil optat se na APUGu pana Gainera)

skvělý výsledky jsem dosáhnul s deltou 3200 v fx-37 1+5 - v interiéru to má úplně nádhernou tonalitu.


Stejný problém jako s Microphenem - hledám něco co topí stíny a pak se rozjíždí skokem.
  • 0

#17 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 7 červenec 2009 - 13:05:35

Nevim, třeba je to blbost, ale nezkoušel jsi tohle dělat až v pozitivu? Vrznout tam co největší kontrast a černou posunout...
  • 0

#18 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 7 červenec 2009 - 17:15:36

Nevim, třeba je to blbost, ale nezkoušel jsi tohle dělat až v pozitivu? Vrznout tam co největší kontrast a černou posunout...


Zkousel, zboural na tom asi 50 papiru a oproti te rodinalove verzi tomu v tech stinech neco chybelo a nevim co (ale zase to bylo lepsi ve svetlech) - proste tam nebyl tak dokonaly pocit tmy.
  • 0

#19 Brian

Brian

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 8 červenec 2009 - 13:24:23

no tak si připrav scénu kde světla a světlý předměty budou mít červenou barvu (rači řlutou až aspoň trochu vyniknou)
a nafoť to nějakým reprofilmem. Třeba na plocháč "Ilford ortho copy" nebo na fomáckej rendgen kterej červenou barvu vnímá zřídka. Tím dosáhneš "utažení světel" zbytek procesu ti udělá hlubokou černou. Teda ohledně toho rengenu bych možná sehnal i svitek.Ale nevim kolik by toho bylo. Možná by se musela objednat celá metráž
  • 0

#20 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 8 červenec 2009 - 13:32:15

Připravit si scénu nepřipadá v úvahu, protože tohle používám většinou na reportážní mazanice z různých pekelných pajzlů. od ohňů a podobně. Jinak řečeno, nearanžované živé foto (připomínky, že tohle může se Sixem dělat jenom magor si můžete nechat, o své normálnosti nemám iluze).

Ale svitkoidní podoba rentgenového filmu by nebyla od věci - hned jak se sežene práce a znovu se zaplní šrajtofle, tak bych se poptal na detaily.
  • 0

#21 Brian

Brian

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 8 červenec 2009 - 13:54:23

Připravit si scénu nepřipadá v úvahu, protože tohle používám většinou na reportážní mazanice z různých pekelných pajzlů. od ohňů a podobně. Jinak řečeno, nearanžované živé foto (připomínky, že tohle může se Sixem dělat jenom magor si můžete nechat, o své normálnosti nemám iluze).

Ale svitkoidní podoba rentgenového filmu by nebyla od věci - hned jak se sežene práce a znovu se zaplní šrajtofle, tak bych se poptal na detaily.


Kamarád kterej tam pracuje jako chemik vyprávěl že tam navíjej asi 100metrový metráže svitkovýho rendgenu a posílají to do nějakýho kovozávodu kde s tím rendgenujou svařený tyče a plechy a podle toho kontrolujou jak je to svařený. Myslim že tam musej mít nějakej odpadní cancourek kterej by mohli věnovat aspoň na odzkoušení.
  • 0

#22 prema

prema

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 558 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 8 červenec 2009 - 16:11:25

Já tak trochu pořád sleduju tohle vlákno a nějak,abych byl upřímný pořád tak nějak nevím,co si kdo od takových podmínek slibuje.Push 400 ISO na 3200 sám o sobě vždycky utopí stíny,a to fest,za současného výrazného zdůraznění světel.Záleží také na tom,kam člověk měří a čím / což může být u uměleho světla nebo dokonce světla ohňů dost problematické.Když tento dost značný push / už v tak dost svými kontrasty problematických podmínkách/ spojím s fotografováním např. zmíněným Flektogonem 50 / předpokládám asi plně odcloněným,což není opravdu nic extra/ a k tomu přidám navrch ještě prakticky nepoužitelné časy bez stativu ,tak co z toho může vyjít ? Neteoretizuji,mám se sixem dost dobrou zkušenost včetně omezených světelných podmínek,takže je mi opravdu jasné,co od takového kokteilu čekat.
  • 0

#23 Brian

Brian

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 516 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 8 červenec 2009 - 16:39:21

ve chvíli kdy pořizuje fotky na albumovej formát tak bych "odclonění" moc neřešil.Teda pokud není situace složitá na ostření. Pokud fotí lidi u malýho stolu, má odstup 3-4 metry tak to i s plnou dírou nějak zaostří. (sám bych to ale neudělal)

No a co se týče měření tak u pentagona prostě expozimetr není. Přepokládám že to bylo měžený nějakým samotným expozimetrem na střední tón expozice a nebo od oka.

Hp5 zvládá navolání na 3200 uplně s přehledem.A ohledně utopení stínů není problém, to řešíme jak ještě podpořit.Jen zase (tak jako já v předešlým vláknu) řešíme jak utáhnout světla.
  • 0

#24 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 8 červenec 2009 - 17:55:54

Ano, fotím na plnou díru a uostřit to jde, akorát se nesmí používat hranol + klín na matnici, ale šachta, lupa + matnice vedle klínu (nebo ideálně zvětšovací nástavec, který časem plánuju). Časy použitelné jsou a ostrost na albovky je dostatečná u čehokoliv po 180mm Sonnar (tam to drhne ale občas se podaří). Je tam samozřejmě odpad cca 50%, ale výsledek se mi líbí a tak to s chutí přežiju. Pochybovačům na vyžádání pošlu vzorky.

Utopení stínů je účel a s tím Rodinalem funguje, řeší se tu ty světla - buď jejich utažení s tímhle postupem, nebo postup jiný, který mi nevytáhne ta svetla (třeba Excel 1+2 má světla super, ale stíny potvory přestávají být utopené).

Co se měření týče, u ohně měřím dopadající světlo Leningradem 7, kvůli plápolání okometrický průměr za cca 5 sekund, a dávám dvojnásobný čas než mi to doporučuje. V temných hospodách a jiných dírách s konstantním světlem měřím na obličej Minoltou X-370s a ubírám půl clony.

Co od toho čekat? Pocit temna nebo krásně prozářené a zároveň temné fotky, když se podaří stoupnout tak, aby bylo přímé protisvětlo. Kontrast až z toho pálí oči, což se k situaci většinou hodí.

Doufám, že jsem na žádný dotaz / námitku nezapoměl.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních