Správné ohnisko
#1
Publikováno 16 červenec 2009 - 23:56:50
#2
Publikováno 17 červenec 2009 - 01:11:56
P.S. Žádný konservatismus není přílišný. V této hnusné době to platí v politice, fotografii, i v zjištění, že správná mašinka je parní a správný benzin special...
#3
Publikováno 17 červenec 2009 - 01:39:18
#4
Publikováno 17 červenec 2009 - 08:32:28
Čím to je, že v tuto denní dobu se tu nic neděje? Jsem člověk věřící ve vše dobré, proto předpokládám, že kdo může, zvětšuje, a kdo nezvětšuje, musí na šestou do práce(popřípadě má jiné závažné důvody k nečinnosti, jako já...)
kdybych prodával sporáky v noci tak napíšu něco o ohniskách, ale prodávám jenom ve dne
ohledně dotazu - takových dilemat tě zbaví dvojvočka klasické konstukce
asi bych to dělal jedním ohniskem a jen v případě, že se "nevejdu" nevím o jaká prostředí se bude jednat, bych nasadil jiný
no jako základ pro 6x6 bych to viděl kolem 50 mm, ať je člověk dobře vsazen do místa, kde se nachází
#5
Publikováno 17 červenec 2009 - 09:13:48
#6
Publikováno 17 červenec 2009 - 10:15:06
Mám ted v hlave svuj snad prvni fotoprojekt, měli by to byt portrety osob v prostredi a chtel bych to mit vse focene jednim ohniskem a urcite na stredni format. Jaký na to máte názor? Není to přílišný konzervatismus? Nemám s ničím takovým zkušenost, ale zdá se mi že různá ohniska by případného diváka rozptylovala.
Také si s něčím podobným hraji, ale problém je v tom, že vše jedním ohniskem pravděpodobně neuděláš. Prostředí může být od prostorných hal po malé kamrlíky, kam se s těží vejde jedna židle. Kino je na portréty málo (aspoň pro mě) a VF je na nosiče, který ti se všemi krámy pomůže. V prostředích bývá i málo světla, takže doporučuji si něčím přisvítit, aspoň papírem, polystyrenovou deskou, když né přímo přineseným světlem což je lepší a někdy oboje zkombinuješ. Pak nemáš problémy s kruhy pod očima a podobnými neestetickými stíny.
Jaké zvolit ohnisko? No to už záleží na tom, kde chceš fotografovat a jak chceš aby daná věc vypadala. Osobně bych moc nešel do velkých širokáčů, ale pokud máš objektiv, který nezdeformuje obličej (soudkovitost) tak proč ne. Nebo třeba z toho udělat záměr. Viz film Spalovač mrtvol - Hrušínský. Šíro a pohled více seshora v jedné scéně. Já pro sebe zvolil 55mm a 80mm (formát 645). Možná si někde udělám detail obličeje 150mm, ale to asi jen pro sebe, pravděpodobně do souboru nezapadne.
Prostuduj: Karsh, Avedon, Newman. Co se mi líbilo byla i Annie Assouline - ruce spisovatelů.
#7
Publikováno 17 červenec 2009 - 10:19:24
#9
Publikováno 17 červenec 2009 - 12:24:55
Prostredi + osoba <35mm
Osoba + prostredi +/- 50mm
Osoba - prostredi >80mm
#10
Publikováno 17 červenec 2009 - 14:52:59
i když u mně je to komplikovaný, vzhledem k tomu, že 95% věcí fotim na kinofilm s pevnou 35, zbytek s 28 a velmi (opravdu velmi) zřídka použiju něco jinýho (50 mm)
#11
Publikováno 17 červenec 2009 - 19:40:44
Na portréty focené širokáčem jak pišou nahoře bych si být tebou ještě netroufal, to se fakt musí umět...
#12
Publikováno 17 červenec 2009 - 21:03:58
Nejdřív Tazi musíš říct, jak si ten portrét představuješ - hlava, torzo, půl těla, celý člověk? Dle toho bych se se rozhodoval s použíitím toho nejdelšího možného. Viděl jsi ty mé portréty přeci, bylo to 80mm a i tak bylo znát, že ruka blíž k oběktivu vypadá proti hlavě velká. Proto jsem si koupil 120mm, tam už je to mnohem lepší.
Na portréty focené širokáčem jak pišou nahoře bych si být tebou ještě netroufal, to se fakt musí umět...
Pokud mu ale jde i o to prostředí (což jsem z dotazu pochopil), tak bych možná těch 80mm nepřekračoval moc. Nemluvím o hloubce ostrosti (na to máme clonu, stativ a trpělivost), ale o tom, že mrcha perspektiva se nám stará o to, že se s rostoucím ohniskem zmenšuje výřez okolí, který vidíme za člověkem zabírajícím stejné procento fotky. Chce to řešit na místě podle situace - v některých pózách nám i 80mm udělá karikaturu, jindy ani 50mm škody nenadělá.
#13
Publikováno 17 červenec 2009 - 21:45:52
PS: Díky za celou řadu podnětných odpovědí. Je to dobré čtení.
#14
Publikováno 17 červenec 2009 - 21:48:32
viděl bych to na různá pevná ohniskaJá bych to taky viděl na 80mm s mírným odstupem by tam mělo být vše potřebné, ale možná jsem trošku špatně položil dotaz, spíš mě zajímalo zda by u toho jednoho souboru, který by měl působit jednotně měla či neměla být použita různá ohniska.
PS: Díky za celou řadu podnětných odpovědí. Je to dobré čtení.
#15
Publikováno 17 červenec 2009 - 21:50:51
viděl bych to na různá pevná ohniskaJá bych to taky viděl na 80mm s mírným odstupem by tam mělo být vše potřebné, ale možná jsem trošku špatně položil dotaz, spíš mě zajímalo zda by u toho jednoho souboru, který by měl působit jednotně měla či neměla být použita různá ohniska.
PS: Díky za celou řadu podnětných odpovědí. Je to dobré čtení.
vyborna rada ...
#16
Publikováno 17 červenec 2009 - 22:00:34
#17
Publikováno 17 červenec 2009 - 22:15:36
viděl bych to na různá pevná ohniska
K Bronice ani jiná nemám
#18
Publikováno 18 červenec 2009 - 00:38:30
Já bych to taky viděl na 80mm s mírným odstupem by tam mělo být vše potřebné, ale možná jsem trošku špatně položil dotaz, spíš mě zajímalo zda by u toho jednoho souboru, který by měl působit jednotně měla či neměla být použita různá ohniska.
PS: Díky za celou řadu podnětných odpovědí. Je to dobré čtení.
Tazi, ogaro zlatý, myslím si, že je nesmysl se upínat zrovnajc k tym ohniskom. Pokud máš na mysli sklúbení celého (třeba) výstavního súboru s tým, že soubor bude neucelený, tak z toho tedy dle mne mět strach nemusíš. Ba naopak. Různorodot celého výstavního souboru podporuje jeho zajímavost a není pro diváka příliš fádní. Některým se budou líbit věci dělané širším skléčkem, nekterým rozmazanost pozadí světelným základem, to je na vkusu každého soudruha.
Jak už tady nekdo zmínil, dělej tu věc tak, jak jde s tebe, ze tvé duše, z tvého srce. Netřeba se držet nejakých zaběhlých ptákovin jakože toto je dobré a totok už nééé, páč je to kravina. Vem si skléček kolik uneseš či skléčko, na které máš zrovna náladu. Já to dělám tak, že sa snažím oprostit od všeckého co mne tak nejak svírá, příliš se nesústřeďuju. Lidi enem poslúchám, občas na neco zareaguju a su s nima rád. .....
Pak tak nejak sama přijde situaca, která mne kopne a řeknu, totok je chvilka, kdy teho člověka chcu mět uchovaného pro sebe, takého jaký je, takého, jakého sem ho já poznal, takého, kterého bych si ho chtěl pamatovat. .....
Pak už je mi úplně jedno jakým to je skléčkem. Ono málo je nekdy víc a v tymto to platí zárověň. Jdi podle svojého momentálního stavu, vem si bronču, dej si tam milované sklíčko, do sebe kalíška, otevři svoje srdíčko tak, aby to s tebe sršelo, jdi za tyma lidma, a pak....... pak to půjde samo a bude to dobré.....
#19
Publikováno 18 červenec 2009 - 07:37:35
#20
Publikováno 18 červenec 2009 - 13:28:24
Jestli bude diváka na výstavě nudit pořád stejné ohnisko, to opravdu nevím. Spíš myslím, že ne, většina s nich si to neuvědomí. Ale nesmí se to přehnat, tisíc stejných fotek by zabilo i mě...
#21
Publikováno 18 červenec 2009 - 18:14:00
#22
Publikováno 18 červenec 2009 - 19:28:34
Viděl jsem před dost lety fotografovat módu (ne na manekýnách, ale na modelkách) a fotografové (a opravdu to uměli!) fotili na kinofilm teleobjektivy 300 a 400mm (!). S modelkami se domlouvali vysílačkami (protože by museli řvát jako na lesy).
Znám lidi, kteří na kinofilm a portrét nevezmou nic jiného, než 85ku a všechno ostatní považují za úlet.
Kibish fotografoval předposlední a poslední výpravu do Afriky novou 75kou. Poprvé to stálo skoro za prd - ale po vyhodnocení a promyšlení jde z obrázků z poslední cesty mráz po zádech (to řekl on!).
Takže - asi jako u "problému 'co je to záklaďák' "?!?! Pro někoho 35ka, pro někoho 50ka, pro někoho, kdo fotí ve stísněných podmínkách klidně i 24ka nebo 28ka. Jenom to chce snímek promyslet a položit si kardinální otázky: "Má být součástí snímku prostředí - okolí? Je to pro snímek nutné - vhodné? Nerozptýlí to diváka? Naopak - dokreslí to atmosféru?" (U portrétu dirigenta obvykle stačí klacík v ruce. Ale několik smyčců a kousek pultíku a nějaké to světlo v záběru (a pár kapek potu)... a hned to má "šťávu". Naopak - u téměř profláknutého portrétu Alberta Einsteina s vyplazeným jazykem si skoro nedokážu "okolí" představit... Podle mě je to totiž portrét člověka(byť známého) a ne matematika. Atd. atd.
#23
Publikováno 19 červenec 2009 - 17:23:18
#24
Publikováno 20 červenec 2009 - 00:26:26
Tady je něco podobného, co asi máš na mysli:
http://mageo.cz/home...hotopost001.jpg
je to pan antikvárník v obchodě, či spíše skladišti starého nábytku. Faktem je, že světlo tam bylo pěkné od velkého ušmudlaného okna.
Foceno Yashica 124 G, 1/60, 5,6 Neopan 400 CN.
Tím netvrdím, že to je jediná cesta. Jukni se třeba na fotky pana Jedináka. Ten fotil portréty méně konervativně a mně se dost líbí. Otázka opravdu stojí - co chceš ty.
#25
Publikováno 20 červenec 2009 - 08:30:56
TAZ:
Tady je něco podobného, co asi máš na mysli:
http://mageo.cz/home...hotopost001.jpg
je to pan antikvárník v obchodě, či spíše skladišti starého nábytku. Faktem je, že světlo tam bylo pěkné od velkého ušmudlaného okna.
Foceno Yashica 124 G, 1/60, 5,6 Neopan 400 CN.
Tím netvrdím, že to je jediná cesta. Jukni se třeba na fotky pana Jedináka. Ten fotil portréty méně konervativně a mně se dost líbí. Otázka opravdu stojí - co chceš ty.
Myslím že je to přesně to co mám na mysli. Být tam toho méně není to ono a víc jak to má pan Jedinák tak už mě tam zaniká člověk.
#26
Publikováno 20 červenec 2009 - 09:19:45
Pokud je to projekt portrety osob v jejich prostredi, pak bych ohniska nestridal, u rozdeleni prostoru bych se snazil o pokud mozno pro osobu vyhrazenou stejně velkou plochu, umístění osoby ve formátu dle záměru. U kina se mi osvědčila 35 u SF jsem zkoušel 75 a toužím po 50Mám ted v hlave svuj snad prvni fotoprojekt, měli by to byt portrety osob v prostredi a chtel bych to mit vse focene jednim ohniskem a urcite na stredni format. Jaký na to máte názor? Není to přílišný konzervatismus? Nemám s ničím takovým zkušenost, ale zdá se mi že různá ohniska by případného diváka rozptylovala.
Doporučená literatura Jedinák Cesty k portrétu.
K tomu rozptylování případného diváka bych jenom podotknul, že pokud to bude osoba poučená pak to ocení, že nestřídáš ohniska a pokud to bude osoba laická tak ta má pouze jedno měřítko a to je zda se ji to líbí nebo naopak nelíbí, případně zda osobu na fotografii pozná nebo nepozná
#27
Publikováno 20 červenec 2009 - 09:41:05
#28
Publikováno 20 červenec 2009 - 10:36:38
já toho jedináka mám (RHx: to je to od té slečny) a moc se mi to teda nezamlouvá...Pokud je to projekt portrety osob v jejich prostredi, pak bych ohniska nestridal, u rozdeleni prostoru bych se snazil o pokud mozno pro osobu vyhrazenou stejně velkou plochu, umístění osoby ve formátu dle záměru. U kina se mi osvědčila 35 u SF jsem zkoušel 75 a toužím po 50
Doporučená literatura Jedinák Cesty k portrétu.
#29
Publikováno 20 červenec 2009 - 10:44:24
nemám u tebe ještě nějaký koruny za tu knížku?já toho jedináka mám (RHx: to je to od té slečny) a moc se mi to teda nezamlouvá...
slečna byla sličná, to jo
#30
Publikováno 20 červenec 2009 - 10:54:41
pokud vim, tak jsem ti to ještě večer posílal, ale podívám se - jsem hlava děravá - vydržnemám u tebe ještě nějaký koruny za tu knížku?já toho jedináka mám (RHx: to je to od té slečny) a moc se mi to teda nezamlouvá...
slečna byla sličná, to jo
#31
Publikováno 20 červenec 2009 - 10:57:05
pokud máš čú 3595695/0300, tak je tam máš už od toho 23.6pokud vim, tak jsem ti to ještě večer posílal, ale podívám se - jsem hlava děravá - vydržnemám u tebe ještě nějaký koruny za tu knížku?já toho jedináka mám (RHx: to je to od té slečny) a moc se mi to teda nezamlouvá...
slečna byla sličná, to jo
#32
Publikováno 20 červenec 2009 - 13:13:37
řadu výměnných objektivů pro kinofilmový formát v ohniskových délkách
od 20 do 200mm od jediné profesionální typové série z poloviny 70.let. Je
velikou výhodou vlastnit několik kilogramů vysoce kvalitního skla, obtížné
je již hromadu někam přemisťovat a nejobtížnější je vybrat to optimální,
pro daný záměr a dokonale využít jeho předností a potlačit nedostatky dle
vlastní praktické zkušenosti. Znát dokonale vlastní nástroj a jeho limity je stejné jako v hudební praxi. Kdo má dost nacvičeno, je kdykoli připraven
odvést kvalitní výkon i v méně příznivých podmínkách a je úplně v klidu.
Tři dokonale "zvládnutá" ohniska /28-50-90mm/ pro formát 35mm stačí.
Čtvrtým nezbytným je pak kvalitní a dokonale pevný stativ. Erik
#33
Publikováno 20 červenec 2009 - 13:32:16
Eriku čeče když tě tak poslúchám tož si říkám, že si nejaký pošólaný. To je všecko tým, že málo piješ a že už máš nejaké ty živočišné zkušenosti či jak sa temu nadává.
Chce to nekde nejaký sraz, dáme po kalíšku, a hnedkaj bude tak nejak líp, no ni?
#34
Publikováno 20 červenec 2009 - 14:37:59
světlé zítřky. Zcela určitě se naskytne příležitost ke společnému setkání
a upřímně se na něj těším. Potřebuji shodit bující paroží teorie jako sůl .
Snímám svůj klobouk v uctivé pokloně. Erik
#35
Publikováno 20 červenec 2009 - 15:15:07
Tak třeba na ukázkové fotce http://mageo.cz/home...hotopost001.jpg je polovina plochy zcela zbytečná. Nic neříká o tom člověku, je to jen zbytečná tma. Spoj si levý dolní roh a pravý horní a řekni mi co je vpravo od této čáry obrazově zajímavého. Podle mě nic a tak to tam nemá co dělat. Jsou tam ještě i jiné chyby ale to nemá spojitost s použitým ohniskem. Používej ohnisko které ti umožní v daném prostoru svobodně komponovat. A když to jinak nejde, přestavěj třeba nábytek nebo človíčka usaď jinam. Tak aby záběr byl "našlapaný" věcma co o tom borcovi opravdu obrazově něco řeknou. Chápeš v čem je rozdíl?Dostanu tam človíčka a i trochu jeho okolí aby bylo to prostředí součástí fotky,a taky to tak chci. Bzenčák semne ptal proč tam furt cpu to okolí a já mu tvrdošijně odpovídal že to chci,byla to sranda u každé fotky stejná otázka a odpověd.mě to vyhovuje ta 80 na 6*6,.
#36
Publikováno 20 červenec 2009 - 15:57:55
ten rozbor je jistě správný - třebas ukázkový snímek by šel i ve vteřinách narovnat jinak, ale hýbat modelem vždycky nejdeA když to jinak nejde, přestavěj třeba nábytek nebo človíčka usaď jinam. Tak aby záběr byl "našlapaný" věcma co o tom borcovi opravdu obrazově něco řeknou. Chápeš v čem je rozdíl?
ne z technických důvodů, ale ztratí se NĚCO, nevím co to je, takovej ten okamžik, kdy se dá udělat dobrá fotografie a model souzní s fotografem, jak to pomine a model je sice ve správné poloze a obraz se správně rozvinul na matnici, ale v jeho tváři už TO není
pak je uměním fotografa, aby to tam dostal zpátky, smekám před každým, co si dokáže těžkoportrétovatelného člověka někde mimo ateliér během delší chvíle narovnat a pak to o čem jsem mluvil do jeho tváře zase (výrazu) vrátit
nejsem žádnej portrétista, ale většinou z těch mých pouličních je lepší ten záběr co dělám první, když se člověk (lidé) přede mnou teprve "chystaji" že "je budu fotografovat" - poté ztratí přirozenost, jemně je rozmluvím, někdy to vyjde, někdy ne, ale ten první je živý, ten druhý většinou "pouliční podobenka s chodníkem v pozadí" ale nic víc
#37
Publikováno 20 červenec 2009 - 17:22:45
nekdy aji to bezelstné nic na fotografii je krásné a i když neobsahuje žádné informace, přeci jen dotváří rozměr prostoru....
.... atd., atd., atd.
chce to sraz a kalíška. Pak si budeme rozumnět.
#38
Publikováno 20 červenec 2009 - 17:44:09
Ale je to můj názor, nemusí stím ostatní souhlasit. Rozhodnutí závisí na fotografovi, ten to fotí. Hodnotit budou jiní.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních