Fomabrom Var versus Kentmere VC Fineprint
#1
Publikováno 30 červenec 2009 - 12:42:32
pro porovnání jsem teď udělal pár zvětšenin na 2 různé výše uvedené bromy a mám teď problém s tím, které se mi (ne)líbí víc.
Co se týče barvy podložky, je Kentmere opravdu bíly (až bych řekl zářivý a chladný), kdežto Fomabromy jsou lehce krémové. Nejvíce je ten rozdíl patrný při přímém porovnání obou typů papírů.
Barva samotného obrazu se mi zdá jen mírně odlišná, takový neutrální/teplejší tón. Spíše jsem pozoroval změny tónu dané (asi) vyčerpaností/stáří vývojky nebo i teplotou, to přesně nevím. Pak se mi obraz zdál takový nafialovělý. Nalil jsem čerstvou vývojku a všechno bylo znova fajn()
Kromě rozdílné citlivosti papírů, se kterou jsem počítal, mě překvapila rozdíl v kontrastu (při stejné filtaci). Kentmerew jakoby byly měkčí, tak o půl stupně.
Celé toto jsem dělal, bych se konečně rozhodl pro 1 typ a nemusel dále expermentovat. Chci si do budoucna kupavat papíry v roli a standartizovat celý proces pro daný materiál.
Vývojku mám Amaloco AM 6006. Magnifax 3 s barevnou hlavou.
Pozorovali jste mnou uvedené rozdíly také? ...a hlasovací otázka...
#2
Publikováno 30 červenec 2009 - 13:07:30
Na Kentmere jsem zatím dělal jen RC, tam zase nedostaneš tvrdé gradace. Jinak se mi s papírem velice dobře pracuje. Aspoň si myslím, že zvětšeniny vapdají jak mají.
Problém je v tom, že čas od času nějaká firma krachne, jiná ji koupí a máš po standartním procesu. Já si po dlouhém a usilovném našel Agfu a najednou byla z trhu pryč. Teď se snad blýská na lepší časy (Fotoimplex). Nevím jak je to například v současné době s papíry Kentmere. Jestli se stále vyrábějí nebo jen doprodávají zbytky.
Jediná rada je, dělej na to s čím se ti pracuje nejlépe a máš ze zvětšenin dobrý pocit. Ty jsi autor
P.S. Teď se docela těším na papíry ADOX Nuance.
#3
Publikováno 30 červenec 2009 - 13:39:49
Jinak papíry kentmere se vyrábějí, když se člověk podívá na jejich stránky, končí výroba a doprodávají se zbytky jen u některých druhů.
#4
Publikováno 30 červenec 2009 - 16:45:18
#5
Publikováno 31 červenec 2009 - 01:25:06
#6
Publikováno 31 červenec 2009 - 09:34:21
Navíc zde vstupuje do hry ještě jedna proměnná - jsou materiály, které vyžadují dosti neběžné zpracování, aby se dosáhlo standardně kvalitního výsledku (ne-li lepšího). Příkladem může být třeba mnohými zatracovaný Fomapan 200, který je opravdu nesnadné zpracovat, ale když si osvojíte ten specifický proces, ten film se Vám odvděčí velmi zajímavými výsledky. Nebo papíry ADOX s původem z chorvatské Fotokemiky-EFKE, které také potřebují naprosto spëcifický a ojedinělý zpracovatelský postup. Nedávno tu proběhla jistá diskuse v níž se řešilo "dojíždění" těchto papírů, jeden kolega si povšiml, že tento efekt lze eliminovat prodlouženým ustalováním. Když jsem do diskuse přispěl tím, že je opravdu nutné papír dostatečně a tedy déle než je běžné u produktů ostatních firem ustálit, objevila se reakce pochybovačů zvyklých zpracovávat běžné materiály s tím, že ustalovač je vlastně účinným zeslabovačem a při prodloužení doby ustalování pak dojde k zeslabení obrazu. Nerespektovali doporučení výrobce (Fotokemika pro papíry pod značkou EFKE uvádí díky extrémě tlusté emulzi jejích produktů 15minut v kyselém ustalovači) a divili se, že dosahují pouze podprůměrné kvality obrazové informace, ačkoliv jim bylo před koupí přislíbeno, že se jedná o světově ojedinělý materiál s odlišným a tedy zajímavým podáním vysoké kvality! Jednoduše se musíte naučit přistupovat k němu jinak, než k výrobkům běžné koncepce! Totéž platí pro Kentmere Fineprint, který má jodobromostříbrnou emulzi (zajímalo by mě, zda po kompletní přestavbě emulze zůstalo i využití jódu, nebo se unifikovalo a zákazník se dočká standardního materiálu), zcela ojedinělou na poli světového trhu (bromostříbrných či chlorobromostříbrných emulzí). Existují světově uznávaní autoři s přídomkem Masterclass, kteří tyto Fineprint VC používají právě pro své mnohými obdivované zvětšeniny.
Doporučuji tedy zakoupit si vzorek od několika výrobků, stanovit si priority v závislosti na ceně/kvalitě, odzkoušet a vybrat si co mi nejlépe vyhovuje. Výsledky diskuse typu "co je lepší...ten či onen papír?" nebude mít zcela objektivní výsledky
Nakonec ještě poznámka k nedosažení horního gradačního konce: ke stupni 4 a 5 nelze dle Kentmere dospět při použití studeného světla. K zamyšlení - halogenová žárovka např. OSRAM HLX je vybavena studeným zrcadlem, které neodráží IR část spektra (a částečně také krátkovlnný konec viditelného spektra).
Zde už jen podotknu, že např. uživatel TK "Kodl" (omlouvám se, že si beru "do huby" právě jeho, ale myslím že je tady, přinejmenším pro mě, jednou z největších autorit) ve svých příspěvcích zmínil, že Fineprint VC používá a potíže s přitvrzením, pravda po trochu složitější kalibraci procesu, nepociťuje. Že by to tedy bylo opravdu v těch rukách?
#7
Publikováno 31 červenec 2009 - 22:02:44
V rukách je vše a každý jsme zvyklí na něco jiného. Pro někoho je měkké podání to nejlepší a někdo zase má rád tvrdší gradace.
Když jsi zmínil ty Adoxy o kterých jsme se bavili. Pracoval jsi s nimi? Rychloustalovač a 10 minut je fakt moc. Za tři minuty by mělo být ustáleno a nechávám pro sychr 5min. Ten kyselý je standatrd 10 min. Když necháš ležet o pár minut déle tak jako u zmíněného rychloustalovače asi se nic nestane. Když tedy přidáš cca 3 minuty pro sychr tak nejsi od doporučovaných 15 minut daleko. Navíc sám výrobce se ještě určitě sychruje a nějakou minutu přidává, aby mu zákazník nehodil výrobek na hlavu.
P.S. U těch Kentmerů (nevím jak s novou emulzí) sám výrobce udával, že gradaci 5 už papíry neudělají. Když jsem měl slabě vyvolaný (podvolaný) film na Kentmere sem snímek nedostal a na prošlou Agfu ano. To je věc, která mě trápí nejméně, protože většinou dělám na gradace 2,5-1,5 a tam mi ty papíry připadají super. Nojo, jsem na měkčí podání a bohatou stupnici šedé. Pro úplnost používám klasický kondenzor, tedy ne zmíněný halogen.
#8
Publikováno 3 srpen 2009 - 08:49:43
Jasně, nic ve zlém. Jenom jsem chtěl upozornit, že by nebylo vhodné hodnotit a porovnávat materiál, který už není na trhu a byl nahrazen novým. Co se týče gradace, pak netvrdím, že se dá dosáhnout stejně kontrastního výsledku, jako třeba u Ilfordu. Jen si myslím, že když někdo uvádí, že se dostal na trojku, maximálně 3,5 a že proto jsou ty papíry "úplněj shit", tak je podle mě trochu mimo (toto prosím neber osobně, je to poznámka k příspěvku někoho úplně jiného a nejen z tohoto vlákna). Však i Ty uvádíš, že je používáš. Pokud Ty jsi došel k maximální gradaci 4, myslím že to není málo a že tedy ty papíry netřeba zatracovat (např. Forte u mnohých svých výrobků uváděl max. gradaci 4 a nikdy jsem neslyšel, že právě proto by byly k ničemu). V té první větě jsi to celkem pěkně shrnul, na ČB fotografii je úžasné právě to, že umožňuje zasahovat do procesu a to dle našich individuálních preferencí a nenutí nás k unifikaci jako u jiných procesů. Přiznávám, v pátek jsem byl poněkud rozezlen, takže mě trochu rozzlobilo, když někdo něco zatracuje a haní jenom proto, že to nevyhovuje právě jeho představám, takovým způsobem, že pak vzbuzuje v masách o věci intenzivní pochyby. Kdyby bylo uvedeno: "...nevyhovuje mi, protože jsem nedosáhnul mé oblíbené gradace 5." Ani bych se nad tím nepozastavil, ale rázné odsuzování mě prostě nenechalo v klidu. Kdyby ten papír nebyl použitelný, proč by se tedy vyráběl a kdo by ho tolik let kupoval? Tolik ke Kentmerům.
Adoxy jsem zkusil a byl jsem s výsledkem spokojený (řídil jsem se ale všemi pokyny výrobce, ač se mi to moc pohodlné nezdálo). Na vše používám pouze a výhradně klasický kyselý ustalovač (dříve typ PERLA, dnes míchám sám - thiosíran/disiřičitan) a v tomto případě jsem ustaloval těch 15minut (jinak 10), žádný neobvyklý dry-down jsem však nepozoroval. O zeslabení myslím také nemusela být řeč.
#9
Publikováno 3 srpen 2009 - 11:20:53
Také nic ve zlém. Mě zase nadzvedl ten úvod o tom jak ty papíry potřebují specielní péči..atd. Mě se spíš na Adoxech nelíbí studené podání a povrch u matu, s dojížděním bych se nějak popral. Teď se těším na ADOX NUANCE, měli by mít teplejší podání a vzhledem k tomu, že to chci na portréty měl by to být ideál, navíc za tu cenu - no nekupte to .-)
P.S. Jílek z Fomy Kentmere také pomlouval, jak dělali testy a jak je materiál špatný...atd. Já jsem se jen v duchu smál, protože jsem s ními nahradil AGFU a práce je příjemná. Ale, jak říkám dělám věršinou s gradacemi od 3 dolu.
P.P.S. S FORTE papíry dělám doteď, problém mám opačný, tvrdé papíry jsou i po cca 30 letech opravdu tvrdé .-) Jinak s novými koupenými se mi také pracovalo bezvadně. Kdepak je firmě konec, na filmy jsem našel jen hanu, ale s papíry uměli vyrobit, to se musí nechat.
#10
Publikováno 3 srpen 2009 - 12:36:43
ADOXY studené jsou, to souhlasím a uvědomuji si, že takové podání se nemusí líbit každému. Díky absenci vyvolávacích látek jsou ale vhodné k tónování a pak z nich můžeš dostat teplý tón. Mat se přiznávám neznám, jenom lesk. Nuance je teplejší. Mám načatou krabici, kdybys chtěl, pár papírů 24x30 gradace N bych Ti na otestování věnoval.
#11
Publikováno 3 srpen 2009 - 12:53:10
#12
Publikováno 3 srpen 2009 - 12:58:00
#13
Publikováno 3 srpen 2009 - 13:20:35
#14
Publikováno 3 srpen 2009 - 14:15:43
Nojgi: ještě jsem jednou juknul na údaje od Fotoimpexu a koukám na to, že pro svůj rychloustalovač ADOFIX doporučují jak u Nuance Warmton, tak u Vario Classic časy 4-8minut.
#15
Publikováno 3 srpen 2009 - 15:38:15
#16
Publikováno 3 srpen 2009 - 20:08:47
Jorge: v Neutol WA je teplá vývojka, takže může oteplovat, ale když je zkusíš Neutol NE (který je striktně neutrální a myslím, že je i považovaný za jakýsi etalon neutrality), zjistíš, že jsou mírně do studena.
Nojgi: ještě jsem jednou juknul na údaje od Fotoimpexu a koukám na to, že pro svůj rychloustalovač ADOFIX doporučují jak u Nuance Warmton, tak u Vario Classic časy 4-8minut.
Děkuji za info a nabídku k otestování. Já už mám koupeno, tak se s tím budu muset poprat tak jako tak, ale díky.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních