Začátky s klasikou
#1
Publikováno 10 září 2009 - 16:58:25
Jelikož mě to opravdu chytlo a chci se začít věnovat klasice (sice né plně, ale spíše tak za odměnu), tak vás zde prosím o rady .
Přemýšlel jsem, jaký aparát si koupit. Rozmýšlím se mezi kinofilmem a středoformátem. jestli můžu, tak zde připojím svůj lajcký názor na věc.
Středoformát:
Plusy - oproti digiálu krok vpřed; kvalita aparátů; zpomalení, zlepšení a více přemejšlení nad fotkama; vysněné focení s pořádným fotoaparátem .
Mínusy - veliký, těžký a neforemný (to je spíše obecně, ale tohle mi zrovna vůbec nevadí); dražší (ale zase ušetřím za fotky, bude jich mnohem méně než u kinofilmu a tisícinásobně míň než u digi )
Kinofilm
Plusy - kompatibilní už s mojí výbavou na Canon (krom širokáče, ten mám bohužel na APS-C); pohotový, nenápadný
Mínusy - oproti digitálu si myslím, že je to krok zpět (dnešní FF zrcadlovky si myslím, že jsou skoro na stejné úrovni)
Nevím, možná mě za tenhle názor tady ukamenujete, ale je to opravdu můj názor na věc a uvítám další názory, rady, tipy. Myslím si, že asi nej je anšetřit si na SF a začít fotit s velkym "F" (někde jsem tu četl názor, že začít se SF je hloupost, ale mě to vychází stále nejlépe ). Myslím si totiž, že kompozici, reciprocitu a jiné technické a estetické záležitosti už mám zvládnuté z digi. Tudíž teď mi schází pouze učit se klasice .
Doufám, že mi tady poradíte, co jsem četl nějaká fóra, tak jsou tu super názory a fajn rady.
Pavel
#2
Publikováno 10 září 2009 - 17:39:02
Buď tebou jdu do středoformátu.
Já jsem byl taky digitálista.Původně jsem měl kompakt,pak jsem koupil DSLR Canon,taky ASP-C a po nějakém čase,když jsem zjistil,že fotkám něco chybí oprášil jsem po mém otci nádherný stroj Yashica MAT124 se kterým si kdysi hrála moje sestra,později já a nedávno jsem jej vytáhl ze spárů našich dětí.
A fotím už jen na film.Digi mám pro manželku.Ta sice s MF sklama M42 neumí,ale nechal jsem si pevnou 50/1.8 od canonu a tamron 70-300 a stím si musí vystačit.
Nejhorší bylo sehnat vybavení.tzn zvětšovák,misky,vývojnice,atd.
Vše jsem totiž kdysi,když jsem viděl první digitály(ještě na diskety) vyhodil.
Byl jsem totiž naivní...byla to hodně drahá zkušenost.
Asi bude nejlepší koupit si SF,protože stejně nakonec všichni skončíme u VF
#3
Publikováno 10 září 2009 - 17:40:50
#4
Publikováno 10 září 2009 - 17:43:34
Myslím si totiž, že kompozici, reciprocitu a jiné technické a estetické záležitosti už mám zvládnuté z digi.
Zjistíš,že rozumě fotit na 6x6 a 6x7,tak aby jsi to pak nemusel na papír ořezávat je pěkně složité.
Můj případ.
#5
Publikováno 10 září 2009 - 17:48:59
#6
Publikováno 10 září 2009 - 17:52:52
#7
Publikováno 10 září 2009 - 17:53:41
Věřím, že rozhodování to je těžké. Za mě osobně bych řekl, že pokud máš skla z Canonu, která vyhoví manuálním tělům, kup si analogové tělo a nauč se s ním nejdřív řádně exponovat, volat a zvětšovat.
Jestli můžu, řeknu ti jak to probíhalo se mnou, třeba ti to na něco odpoví. Začal jsem fotit zhruba před třemi? lety. Z digi na kinofilm. Vše bylo v pořádku, pořídil jsem si k tomu slušný skelný park a měl z toho radost. Pak jsem potkal jednoho místního blázna, který mě s druhým bláznem nakukali, že kinofilm je pro děcka. Tak jsem prodal kino a co koupit? Mno, když už SF, tak proč ne ten z těch nejlepších a největších? Mamiya RZ67. Mnojo, když ono to sice fotí krásně, ale skoro to nikam neberu, páč je to těžká obluda, která navíc i vyvolává nepatřičný rozruch. Takže jsem začal fotit o hodně míň. No a když už jsem fotil, stálo to zaprd, prototože jsem to ještě pořádně neuměl zpracovat. Začal tak bludný kruh ze kterého jsem se snažil vyjít tím, že jsem horečnatě zkoušel snad všechny známý foťáky. Až díky srazům temné komory jsem poznal, že o foťák nejde, že je to jen o tom vylézt ven a začít něco dělat. (děkuji svému hlavnímu impulzátoru - Krakenovi) Mno, upřímně, ještě dlouho jsem se v tom plácal a to právě proto, že jsem z kinofilmu přešel moc brzo. Až teď, tak poslední dva tři měsíce mám pocit, že konečně něco dělám, dokonce se ke mně vrátila ta původní Mamiya. Potřeboval jsem s k ní dozrát.
Takže takhle. U filmu je důležitý hodně znát a umět. Nemáš k němu photoshop, abys to napravil. Do PC to nemá smysl dělat, protože nezvětšovat z filmu, to je jako kdybys v sexu v tom nejlepším ehm vytáh a šel na televizi :) Kinofilm ti dává výhodu větší svobody při výběru témat, budeš mít víc snímků, na kterých se budeš učit dál zpracovávat. Klade větší nároky na pečlivost při zpracování - naučí tě. K čemu SF a jeho kvalita, když ji neumíš využít? A on ti to opravdu nedá zadarmo. No a až budeš mít doma igelitku práznejch špulek, koupíš SF, budeš přesně vědět co chceš, na co to cheš a co od toho čekáš. Prd prd, bude to tam. Bez trápení :) Toť můj názor.
#8
Publikováno 10 září 2009 - 18:04:25
protože jsem konofilmista, šel bych cestou "nového" těla, EOS5 jsem viděl za 4000,- a to je superstroj, mám ho taky
Z důvodu sklidnění teď víc větrám minoltu XD, opravdu velký soustředění chce kombinace Flexaret+kino+záběr na šířku Takže za sebe radím EOS ve slušným stavu a k němu Flexaretu. Využiješ příslušenství a na hrátky s 6*6 máš skvělý stroj a spoustu možností.
Ať Ti to fotí a hodně trpělivosti!
#9
Publikováno 10 září 2009 - 18:07:21
podle teho cos psal a ukazoval na "paradajce" tak pro tebe bude dle mého (často mylného) názoru nejlepší začít s tím kinem a časem dozrát do toho SF kam podle fotek patříš. pokud bys ale trval na SF tak ti doporuším nějakou 645 protože je vidět tvoje komponování na obdélník.
tož asik tak. a z kama si?
#10 Anonymous
Publikováno 10 září 2009 - 18:09:24
#11
Publikováno 10 září 2009 - 18:10:49
#12
Publikováno 10 září 2009 - 18:13:35
#13
Publikováno 10 září 2009 - 19:31:11
Na reportáž ti těžko někdo může doporučit Mamču RZ, že?
Důležité je, aby byl aparát ve tvých rukou pouhým nástrojem, ale pozor, takovým, kerým cítíš radost dělat a fotografovat, ju?
Pakliže je to Flexaret, Ljubitel, Canon, atd. atd. je již jedno. To sladění námětu, tebe a mašinky musí z tých fotografií čúhat,. mosí jít vidět. Pokud to tak je, je to v rychtyku a cesta sa najde sama. Pokud začneš cíit, že tě aparát omezuje, pořiď si iný. Je to přirozený vývoj, kerým mosí každý projít.
Najdůležitější upozornění a názor je z mé strany ten, abys přestal řešit techniku, to je nejlepší krok zpět k povrchním fotografiím....
#14
Publikováno 10 září 2009 - 20:05:33
Teprve začínám, ale můžu říct, že na kinofilmu mám mnohem větší odpad než u SF (Flexaret, Psix a na cestě je Mamiya 645). Nějaké snímky nezaostřené, nějaké pohnuté, spoustu mrkanců, atd. 36 snímků mi leze na nervy, dřív jsem v půlce střihal film a 36tku dělal nadvakrát (do začátku určitě dobrá pomůcka). Navíc rodím při soukání 36políčkového kinofilmu do spirály vývojnice..ale už vím, kde je zrada (ve špatně ohnutém začátku filmu)
Pokud se mi povede fotka na kinofilmu, tak je výstup lepší než s DSLR (APS-c čip), ale na středoformátu je snad každá fotka lepší než na DSLR (když jsem to poprvé prohnal skenerem, zíral jsem).
Závěr? Středoformát je pro mě paradoxně mnohem jednodušší na focení, protože kinofilm (s mým vybavením - M42 platforma) není jednoduché dobře zvládnout.
#15
Publikováno 10 září 2009 - 20:17:29
#16
Publikováno 10 září 2009 - 20:32:22
Je mnohem náročnější dostat z kinofilmu kvalitní zvětšeninu oproti svitku, což může paradoxně vést k flákačství pokud se svitlkem začínáš a neexistují návyky, znalosti chování materiálů a techniky, protože ta větší plocha negativu to schová, zachrání. Ovšem jen do té doby, kdy si uděláš větší zvětšeninu, stačí 24x30 a porovnáš s výstupem někoho jiného, zkušenějšího. Takže doporučuji, stejně jako kolegové, zůstat zatím u kinofilmu, nepůjde to snadno, začátky jsou vždycky těžké, ale jenom překonáváním překážek se zdokonalujeme (tím samozřejmě nechci nabádat k ztěžování si práce víc, než je nutné).
Pokud porovnám svoje fotografie ze svitku dva roky zpátky se současným výstupem, stále je vidět pokrok co se týče technické kvality a vím, že je to mnou, mými zkušenostmi, ne používanými materiály nebo technikou (nehovořím o obsahu). Spousta motivů by se dala zpracovat v dostatečné kvalitě i kinofilmem, jako velmi dobrou studenou sprchou jsou v tomto směru právě srazy, kde si člověk nad cizíma fotkama (které byly pořízeny třeba na kino a setovým zoomem) uvědomí, kolik toho ještě neumí.
Začínal jsem pře snad deseti lety s kinem, černotě se věnuju tak 7 let a pokud vezmu nějaký svůj třeba čtyři roky starý negativ a znovu ho nazvětšuju, jsem schopen z něj dostat víc než tenkrát. Všechno chce svůj čas a ruční práce obzvlášť.
#17
Publikováno 10 září 2009 - 21:19:05
Zaznělo tady ... "aparát ve tvých rukou pouhým nástrojem, ale pozor, takovým, kerým cítíš radost dělat a fotografovat" ... a přesně s tímhle se peru.
Je pro mě radost sledovat obraz na matnici středoformátu, je pro mě radost mačkat spoušť Flexaretu, protože se jedná o centrální závěrku, která nekope a nerozhodí celý foťák,.... sem nas..., když nedokážu přesně zaostřit s širokoúhlým objektivem na Praktice a kazým tak fotku, která zachytila super světlo a perfektní moment , atd,atd.
Bohužel, technika má vliv na výslednou fotku a ty středoformátový mašinky mi příjdou prostě promakanější
#18
Publikováno 10 září 2009 - 21:21:40
#19
Publikováno 11 září 2009 - 12:45:31
Přemýšlel jsem, jaký aparát si koupit. Rozmýšlím se mezi kinofilmem a středoformátem...
Pavel
podle prvního příspěvku se mi zdá, že celkem uvažuješ správně
já bych doporučil dvojvočku, protože práce s větším negativem je jednodušší a dřív budeš mít pěkný výsledky, jak už bylo řečeno a až si to trochu osaháš, tak se ti líp bude prát (eventuelně) s kinofilmem
taky můžeš přijít na to, že vlastně kinofilm nepotřebuješ na témata, který budeš fotografovat
všechno se dvojvočkou nedá stihnout, ale je tu ještě mezistupen a sice 6x4,5 v mnoha variantách
jinak s kinocanonem je práce podobná, jako s digi - jen záznamové medium je jiné
u dvojvočky je medium jiné, ale i jiné myšlení, komponování atd. (čtverec)
do té "jiné" filmové dimenze tě to postrčí víc hned první den
#20
Publikováno 11 září 2009 - 14:15:12
Jinak s tím, že fotit na čtverec (skoro čtverec) je určitě jiné, ale myslím, že by mi to takový problém nedělalo ...
Jinak nepopsal jsem to k čemu ten přístroj chci .
Měl by to být přístroj, kterým zachytím nějakou architekturu, krajinku, zátiší, spíš něco takového oddechového a tak trochu za odměnu (na street, reporty a podobný mám digi, to plně opustit nechci). To znamená, že velikost a váha je mi celkem fuk (jsem zvyklý nosit hodně kilo na zádech). Podle toho co jsem tu četl, tak je jasné, že jsem z nebe jako učený nespadl , určitě musím počítat s několika svitkama, který se nepovedou přesně tak jak by měly, ale zase na druhou stranu, když za dva roky budu jinde, tak ty nej fotky si můžu zkusit nazvětšovat zase lépe.
Pavel_P - děkuju . Bohužel začínám díky aps-c širokáči na 70mm ... Jinak taky hezkej příběh. Já jsem snad typ, kterému nevadí se tahat s těžkym foťákem (hlavně kdybych ho neměl, tak bude nějaká supr situace a já jí nebudu mít nafocenou ). Už jsem si celkem zvyknul na těžkej bágl kolem 10kg a někdy i víc, takže nějaký SF mi nedělá problém unýst ... Jinak to, že dělá rozruch by pro mě snad taky neměl být moc velký problém, nechci s tím fotit žádné mimořdné akce.
To je jasné, já také neočekávám, že bych si stoupnul k SF a vyfotil, vyvolal a nazvětšoval perfektní fotku, jestli někdy udělám perfekt fotku po všech stránkách, tak to bude asi za delší dobu . Můžu se zeptat, co je TLR (je to třeba flexa nebo ostatní dvojočkový?)??
ypres_bass - , no jo, zatím jsem pořádně neměl příležitost fotit na čtverec, ale snad bych si zvyknul. I když co jsem tak blaženě slintal kolem, tak jsem se ZAMILOVAL do Mamiye 645 (a to je tuším 6x4,5), asi bych na ní teďka měl, ale nevím, jestli to neni zbytečný luxus (třeba PSIX jsem koukal a čet, jenže jsem se dočet, že je prý špatné navýjení svitku )
Jinak já jsem z Prahy (i na tohle nádherný město bych rád středoformát, sice na světlo a podobný čekám i s digi, ale se středoformátem bych si dal ještě více záležet )
Kraken - to jsou opravdu rozumná slova ... S digitálem jsem se už techniku naučil víceméně neřešit (je pravda, že když si někde sednem, tak občas něco pořešíme, ale nehonim se za nejlepšim ve třídě ). Ale právě kinofilm a středoformát jsou pro mě nové končiny, proto se spíš ptám ... Jinak jak píšeš, že by to pro mě mělo bejt potěšující, tak v tom případě bych hned vzal asi nějakej velkej SF, ptž kinofilm je pro mě prakticky digitál, s jiným záznamovým médiem. Není to takové to velké, kde si musím dát pozor na zpětný ráz, u čeho si rozmyslím jestli to opravdu vyfotit).
Jenda1250 - jak vypadají ty srazy temné komory a kde a kdy bude nejblížší?
#21
Publikováno 11 září 2009 - 14:18:41
Měl jsem již tu Weltu weltax (bez pořádného hledáčku/matnice), pak YASHICU MINISTER D - tam se bohužel nenatáčel film, i když číslíčka jely dál, takže mám půlku správně naexponovanýho políčka a pak jedno krásně přepálený ...
No a teď bude flexa
#22
Publikováno 11 září 2009 - 14:21:16
Určitě přijeď od nás z vlasti tam jede hejno řidičů, myslím si, že by nebyl problém, kdyby tě někdo přibral. Určitě přijeď zažiješ nevídané, uslyšíš neslýchané. Prima parta lidí.
Jo vem sebú půllitr nečeho ostřejšího ať to má tu správnú dimenzu
#23
Publikováno 11 září 2009 - 14:24:07
#24
Publikováno 11 září 2009 - 16:15:20
#25 Anonymous
Publikováno 11 září 2009 - 16:16:27
Girmi, ogaro neščastná a kdo říkal, že to bude pro tebe, já to vypiju sám neboj
Neboj Krakene, neco vezmu.
#26
Publikováno 11 září 2009 - 16:37:43
#27
Publikováno 11 září 2009 - 16:42:06
#28
Publikováno 11 září 2009 - 18:10:24
Girmy:to bude nejlepší.Půjč si tu flexu,nebo jinou TLR a uvidíš sám.Tady nemůžeš měnit objektivy,tak se kvůli správné kompozici nejen napřemýšlíš,ale i nachodíš.Většinou je na TLR ohnisko 75-80mm,což je tuším(jestli nekecám)cca 45mm kino,což je 28mm na ASP-C.
#29
Publikováno 11 září 2009 - 19:34:02
#30
Publikováno 11 září 2009 - 19:35:50
Ale jak uz tu psali moudrejsi "kolegove" - je to hlavne o tom aby ses s tou krabici tak nejak mentalne propojil - pak lezou supr obrazky z cehokoliv.
P.S.: Zajdi si do Vodickovy ke Skodovi/Pazderovi a mrkni se v bazaru jak jsou ty masinky vlastne doopravdy velky. Kdyz jsem spekuloval nad SF aparatem na netu, tak se mi libila treba Mamiya RB/RZ - pak jsem ji uvidel za slem a bylo po lasce - je to (priznivci odpusti) velke jak prase . Skoncil jsem u Mamiye 645 a zatim si nestezuju (+ pres redukci jdou navic pouzit CZJ skla z P-Sixe, kterych je u nas za par kacek slusna hromadka a nejsou spatny).
#31
Publikováno 11 září 2009 - 19:46:30
Girmi, ogaro neščastná a kdo říkal, že to bude pro tebe, já to vypiju sám neboj
Neboj Krakene, neco vezmu.
Šak já taky nebudu holý jak lipa, včéra sem to v temnici sléval a ešče dneskajc mne s teho hučí v golozni.
Jak tak čuju, mysím, že bude veselo, vo tym žádná!!!
Girmi, ogaro, mosíš přijet páč sem si dal stranický úkol, že ťa naučím požívat dobrej pověsti, páč na to su kanón jak sviňa, v řeči tych neščastných digitálistů Fůl Frejm....
.....a navíc si mysím, že když ma uvidíš, tož sa ti změní pohled a názor na svět...moja žena by o tym mohla neco napovídat......
Každopádně, si rezervuj místo v podkroví, páč, když sa tak na to dívám, tož bude sebranka jak sviňa. Tam sa spávat nebude. O to sa už postarám
#32
Publikováno 11 září 2009 - 19:52:28
Budu tam mět pentax 67, tak to takejc možeš skóknót aji to pracek ti ho poščám, páč už stejně vypadá jak by s ním hrál někdo fotbál a trefíl jím drvno. Ale jede jak sviňa..... to zas ja!!!! Mazel můj krásný okopaný, odřený...... , jak ho mám rád, aji ty skléčka, okaté pentaxí....
#34
Publikováno 12 září 2009 - 10:06:55
#35
Publikováno 12 září 2009 - 14:31:05
#36
Publikováno 13 září 2009 - 09:28:25
#37
Publikováno 13 září 2009 - 09:33:23
už vlastním M645, M645 Super, C330, M 23 Super a chystám se i na RB. Pak už jen RZ, M6 a M7...mám vše
#38
Publikováno 13 září 2009 - 10:08:27
#39
Publikováno 13 září 2009 - 10:24:34
Gorgi - tak to je potom krásný já jsem právě uvažoval o M645, ale nebudu mít na další skla (prozatim), takže koupi musim odložit, nebo si koupit tlr flexu
a to je špatné? Tobě by 80mm nestačila? sklo je to perfektní a až bude na další, tak si ho koupíš. 150/3,5 N seženeš do 100 USD, 55/2,8 N i u nás i za 4500Kč. A zajímavé věci mají v excelfoto. Já jsem měl taky dlouho jen 80/2,8, pak za dost peněz (přehnaně...blbý kup...) vzal 50/4 shift...a bylo rozhodnuto.
#40
Publikováno 13 září 2009 - 10:38:51
1 - Flexa - 700 či za 3000 Yasihica Mat 124
2 - Zvětšovák - Magnifax 3a (1500,-)
, či Magnifax 4 (3000,-) - u Pazdery v Práglu ty trojky vcelku mají
3 - multigradační filtry - zatím kup fomácký(300?), když tě to bude držet tak uvidíš zda zlepšíš třeba nevyměníš zvětšovák nebo koupíš Ilfordí filtry
4 - krámy do komory - 1000-1800,- (3 misky, 3 pinzety, červená blikačka na kolo červená, vývojnice ti bude statit plastimat, na jobo zatím ser)
5 - chemii - 1000,- (třeba ID11 a vývojku ilford multigrade (spolehlivý dobře pracující vývojky, to abys nemusel hned od začátku řešit fajnšmekroviny)
6 - papíry - začni s RC ať tu kdo chce co chce říká o barytech - na ty máš ještě čas - doporučuju třeba Ilford multigrade Express min 13x18 - balení po stovce (500,-)
7 - kupu filmů. Kup jeden univerzál - za sebe doporučuju HP5. (čím víc, tím líp)
#41
Publikováno 13 září 2009 - 10:42:46
Yashica s Yashinonem (!!!) je rozumnější volba než Flexa - hlavně kvůl matnici.
#42
Publikováno 13 září 2009 - 10:44:07
S tim srovnanim se to ale uz posunulo - APS-C digizrcadlovka prakticky ve vsem prekonava barevny kinofilm a fullframe zrcadlovka se dostava na uroven stredoformatu. Pocitame samozrejmne bezne a finacne dostupne zpracovani filmu. Kinofilm je v podstate na urovni 4-6 megapixeloveho digitalu. Kdyz chces vice, musis priplatit.
Stredoformat ma obrovskou vyhodu velice levne profi techniky (treba Hasselblad 500 C/M s Planarem 80mm pod 10.000 Kc), praci s hloubkou ostrosti a hlavne proti jakemukoliv digitalu mnohem lepsi hledacek - sachta, lupa, matnice. Take skla stoji par korun proti full frame DSLR.
Ja bych doporucoval aparat co ma vymenne objektivy a dalsi prislusenstvi, napr:
Mamiya RB67
Pentax 6x7
Hasselblad 500
Pokud "mensi" stredoformat 6x4,5 tak do toho bych sel jen kvuli male velikosti a hmotnosti proti predchozimu - Pentax 645 nebo Mamiya 645
Pokud dvouokou zrcadlovku, tak Yashicu 124G - stoji neco pres 3000 Kc
#43
Publikováno 13 září 2009 - 10:44:38
doporučuju Adox CHM 125 (www.fotoimpex.de, kdybys něco bral, dej vědět, přidám se...), Ilford FP4+, Fuji Neopan 400 (dodávka viz hromadné nákupy), Ilford HP5+
#44
Publikováno 13 září 2009 - 10:47:21
Jo a zapoměl jsem na expozimetr v případě té flexy, ten by to taky chtělo. Yashica sice měří, ale expozimetr je expozimetr :)
#45
Publikováno 13 září 2009 - 10:51:52
Urcite stredoformat
S tim srovnanim se to ale uz posunulo - APS-C digizrcadlovka prakticky ve vsem prekonava barevny kinofilm a fullframe zrcadlovka se dostava na uroven stredoformatu. Pocitame samozrejmne bezne a finacne dostupne zpracovani filmu. Kinofilm je v podstate na urovni 4-6 megapixeloveho digitalu. Kdyz chces vice, musis priplatit.
Stredoformat ma obrovskou vyhodu velice levne profi techniky (treba Hasselblad 500 C/M s Planarem 80mm pod 10.000 Kc), praci s hloubkou ostrosti a hlavne proti jakemukoliv digitalu mnohem lepsi hledacek - sachta, lupa, matnice. Take skla stoji par korun proti full frame DSLR.
Ja bych doporucoval aparat co ma vymenne objektivy a dalsi prislusenstvi, napr:
Mamiya RB67
Pentax 6x7
Hasselblad 500
Pokud "mensi" stredoformat 6x4,5 tak do toho bych sel jen kvuli male velikosti a hmotnosti proti predchozimu - Pentax 645 nebo Mamiya 645
Pokud dvouokou zrcadlovku, tak Yashicu 124G - stoji neco pres 3000 Kc
s úrovni kinofilmu na 4-6 MPx...to by bylo na delší debatu...je to pitomost, ale budiž. Hlavně záleží na citlivosti...při 100 ASA jsme určitě na poněkud více...ale hádat se o tom nemíním...hlavně ne tady.
Před Hasselbladem velice varuju - základní set možná seženeš za 10tis. - ale co dál? ostatní skla budou daleko dražší než od konkurence, navíc se převážně jedná o staré verze se závěrkama často v nedobrém stavu - však to používali profíci... kvalita nemusí být tak nekompromisní - více zvláštní vlákno o hasselbladu.
nabízené 67 jsou úplný úlet - hlavně kvůli váze a velikosti. s tímto se učit, potěš koště. M645 je velikostí i ovládáním takový větší kinofilm modulární koncepce s daleko větší plochou negativu. myslím ideál.
#46
Publikováno 13 září 2009 - 10:59:56
Pokud chce ten film zpracovat lepe, musi priplatit a nebude to hned.
Mamia 645 a Pentax 645 maji vyhodu pouziti objektivu z Pentaconu Six - takze se da poridit 50mm za nejakych 2500 Kc nebo 30mm za 3000 Kc. O 120mm a 180mm Zeissech nemluve. I originalni skla stoji par korun.
Posledni dobou mam pocit ze Skoda a Pazdera maji nejaky vyprodej, protoze stredoformaty jsou za smesne nizke ceny.
#47
Publikováno 13 září 2009 - 11:02:59
Takze nejaky manualni pristroj (Pentax ME, Nikon FM, Olympus OM.....).
#48
Publikováno 13 září 2009 - 11:04:24
Tuhle pitomost predvede za par korun kazdy minilab v Horni Lhote - fotografie projete automatickym nastavenim vseho (coz uspesne degraduje expozicni korekce) a s barvami plus minus podobnymi originalu a sem tam nejake ty prepaly a tmave stiny. K tomu CDcko s fotkama v rozliseni 2000x1500 zasumenymy jako ISO 1600 z digi zrcadlovky.
Pokud chce ten film zpracovat lepe, musi priplatit a nebude to hned.
tohle je ale argument obecně proti filmu...navíc trochu mimo. Třeba Škoda je schopen slušného dílka - jen se na ně musí trošku zatlačit, nebo mít štěstí. A cena není moc vysoká. Ano, Rossman, může provést všelicos. Kdo chce, můžu mu někdě předvést velmi slušné fotky z Provie i Fuji 160S od Škody.
#49
Publikováno 13 září 2009 - 11:05:30
Pokud se kinofilmu tyka, tak podle me ma smysl porizovat ho budto CB foceni nebo na foceni kde nejde pouzit digi zrcadlovka.
Takze nejaky manualni pristroj (Pentax ME, Nikon FM, Olympus OM.....).
s tímto se dá souhlasit.
#50
Publikováno 13 září 2009 - 11:07:16
Tuhle pitomost predvede za par korun kazdy minilab v Horni Lhote - fotografie projete automatickym nastavenim vseho (coz uspesne degraduje expozicni korekce) a s barvami plus minus podobnymi originalu a sem tam nejake ty prepaly a tmave stiny. K tomu CDcko s fotkama v rozliseni 2000x1500 zasumenymy jako ISO 1600 z digi zrcadlovky.
promiň, ale tohle je vážně mimo
a jestli můžu poprosit, tak debaty film vs digitál si nechte na jiný servery. tady se scházej lidi, co tohle dilema už maj vyřešený
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních