Co světlo to jiná cívka filmu?
#1
Publikováno 5 říjen 2009 - 12:43:28
Vy kdo fotíte na kinofilm, řešíte tohle v praxi přehazováním filmových kazet nebo třeba druhým tělem? Anebo naopak nafotíte celý film jak to zrovna přišlo a pak volbou vývojky, ředění a časů se snažíte z toho dostat nějaký kompromis (vyrovnávací vývojka, stand proces, nebo co já vím)?
Mě jde o získání negativu, který půjde solidně naskenovat a dále zpracovat číslicově. Takže asi něco jako standardní postup volání (jsem naprostý nováček), žádné divočárny. Chápu, že pro klasické zvětšování a u zkušených borců už bude postup asi jiný (autorský záměr, papíry, chemie, ...).
Ještě podotknu, že momentálně sice fotím na Ilford XP2 a Kodak 400BW Pro volané barevně a protože doma proces C-41 dělat nechci, dávám to do labu. Až dofotím těch pár cívek, co mám v lednici, chci přejít na klasické emulze a volat si filmy doma. Představuji si nějaký robustní systém typu HP5+ nebo Neopan 400 a Rodinal. Aby to bylo relativně jednoduché, pohotové a pokud možno „trottelfest und bombensicher“. Prostě pro začátečníka. Dostanu při této kombinaci filmu a vývojky při standardním volání nebo s případnou úpravou času a koncentrace solidně použitelný negativ pro skenování, když bude část filmového pásu exponovaná v měkkém difuzním světle a část v tvrdém směrovém? Nebo mám řešit systém dvou kazet a filmy podle charakteru světla přehazovat? Co vy na to?
#2 Anonymous
Publikováno 5 říjen 2009 - 12:51:58
#3 Anonymous
Publikováno 5 říjen 2009 - 12:54:44
Pokud se jedná čistě o kinofilm, možná není do věci zauvažovat nad metráží.
#4
Publikováno 5 říjen 2009 - 13:02:56
#5
Publikováno 5 říjen 2009 - 13:52:46
moc se do kinofilmové dokonalosti v každém světle nezahrabej, třeba mě to dost "zdrželo"
namátkou jedno téma
precizní zpracování reportážního kinofilmu
#6
Publikováno 5 říjen 2009 - 15:35:19
Tak nějak jsem čekal zmínku o planfilmech, svitku, SF Výhody nepopírám. Tak daleko ale zatím nemířím. Zatím... Na kino metráž si taky netroufám, neměl bych to kde navíjet, leda bych někoho poprosil. Je fakt, že 36 políček je někdy strašně moc, ale kratší filmy jsou zase dražší, no.
Pavel_P:
Mám Minoltu X-500, druhé manuální tělo bych asi uživil. Uvažuji o výměně zánovní autofokusové Dynax 60 za něco z řady X, XG a pod.
RHx:
Zahrabat bych se právě nechtěl. Ale taky nechci vyplácat zbytečně z vlastní blbosti fůru filmu jen proto, že to pak z něj nedokážu dostat. Děkuji za odkaz, vypadá to na inspirativní čtení.
Přiznávám, že do teď jsem vlastně úvodní otázku neřešil, protože mě to moc nedocházelo. Holt, zvyk s digitálního přístroje, nastavit si co chci, kdy chci, a vyvolání RAW to jistí. I když i tam ještě občas / často střelím kozla. Bohužel, u filmu mi zatím moc nefunguje sebekázeň a kontrola před stiskem spouště. Tudíž chybu si uvědomím vždycky až poté. Tak si říkám, že v rámci učení se bych možná mohl taky vyjít trošku vstříc materiálu a nelámat ho tak přes koleno. Vlastně mě k tomu naladilo i zdejší vlákno o Rodinalu.
#7
Publikováno 5 říjen 2009 - 15:57:50
#8
Publikováno 5 říjen 2009 - 17:06:54
Poté jsem ale začal fotit na Acros a tento film při daném vyvolání pobral téměř všechno, tedy i velmi kontrastní světlo.
Ze všech bych ale doporučoval dvě těla.
#9
Publikováno 5 říjen 2009 - 19:51:42
#10
Publikováno 5 říjen 2009 - 22:32:26
Když jsem fotil na kino,řešil jsem snad všemi doposud uváděnými postupy, které tu psali kolegové výše.
Poté jsem ale začal fotit na Acros a tento film při daném vyvolání pobral téměř všechno, tedy i velmi kontrastní světlo.
Ze všech bych ale doporučoval dvě těla.
Tož jestli najdu vhodný námět, tak Acros určitě rád zkusím. Stejně je zvláštní, že jsem stovkový film ještě do foťáku nenaládoval. Se vlastně šidím o dynamickou fotku. Zatím, dost možná ke své škodě, setrvávám u čtyřstovky jako univerzální citlivosti, protože většinou nefotím ze stativu a časy mi při středních clonách vycházejí tak akorát na udržení z ruky. Zase na menší clonění mi občas vychází časy až moc rychlé a šedý filtr nebo polarizák musí bejt.
Suma sumárum, zatím mi to spíš vychází na dvě těla s různě citlivými filmy a spoléhat, že to film nějak pobere.
Na barvu mám zatím digitál, tam mi přijde, že s filmem moc slávy nenadělám. I když mám ve forotě jeden Kodak ProPhoto 100. Jsem zvědavej, co z toho poleze.
#11
Publikováno 5 říjen 2009 - 22:33:11
Kúpil by som si Fomapan 100 a vývojku Fomadon R09, riedenie 1+100 a máš po probléme. Používam to dodnes s veľmi dobrými výsledkami. Ak sú na kinofilne veľké svetelné rozdiely, dám 1+200 a mám vystarané.
#12
Publikováno 5 říjen 2009 - 22:56:03
#13
Publikováno 5 říjen 2009 - 22:57:08
Když ono těch možností jen jaký film vybrat je tolik, že sám nevím. V tomhle směru jsem se právě proto rád inspiroval zejména tady. Takže buď jeden druh filmu 400ASA a dvě cívky pro různé světlo, nebo dva typy filmu, tj. 100ASA (tady mě nahlodal pro změnu Kraken ) a 400ASA, a potom už světlo pro začátek neřešit.
Samo, dá se to i kombinovat, pak budou dvě stovky a dvě čtyrstovky, ale budu jak dýdžej furt měnit kazetky ve foťáku. Mě dřív upadnou zadní dvířka, než to dofotím a akorát se z toho pominu. V tom bych souhlasil pro změnu s RHx. Raději jednodušeji, ono to nějak dopadne.
#14
Publikováno 5 říjen 2009 - 23:04:14
Tož já ti Krakénku nevím, zda je Acros film vhodný pro úplného začátečníka.
Jest tak? Pak bych raději něco blbuvzdorného. "Robustní emulze" je v mém případě klíčová. Rád se nechám poučit.
#15
Publikováno 5 říjen 2009 - 23:10:42
Keď cheš niečo blbuvzdorné zober niektorú z nasledujúcich kombinácií a máš po probléme:
Fomapan 100 a R09
FP4+ a ID-11
HP5+ a Microphen
Píšeš že si úplný začiatočník. Ja sa teda za úplného začiatočníka nepokladám ale podobné veci ako ty vôbec neriešim a ani sa na to nechystám. Založím film do foťáku, či je to už 100 alebo 400 a idem proste fotiť. Mám overené kombinácie film+vývojka a tých sa proste držím a neriešim či bolo na jednom snímku pod mrakom a na druhom svietilo slnko.
#16
Publikováno 5 říjen 2009 - 23:21:14
Jinak má rada vůči tobě je, abys vzal jeden film, nějaký univerzálnější, záleží od toho co nejvíc fotíš. Psal jsi, že ti vyhovuje 400ISO. Tak prostě vezmi Neopan, nebo HP5, máchej to v něčem spolehlivým, třeba ID11 (kombinaci HP5 a ID11 ted jedu já a jsem velmi spokojený) a jednoduše fot, uč se a za pár filmů už budeš spíš vědět, co vlastně potřebuješ.
spookyho rada Foma 100 + rodinal 1+100 je taky dobrá - rodinal tak bude působit jako vyrovnávající vývojka a odpustí mnoho chyb...
#17
Publikováno 6 říjen 2009 - 08:26:39
No, já vím že máte pravdu , asi to udělám přesně tak. Jeden film, jedna vývojka. Čas ukáže co dál.
Všem zúčastněným moc děkuji za všechny příspěvky, rady a názory. Potěšili jste mě. Díky.
#18
Publikováno 6 říjen 2009 - 08:32:42
Pavel_P, spooky:
No, já vím že máte pravdu , asi to udělám přesně tak. Jeden film, jedna vývojka. Čas ukáže co dál.
Všem zúčastněným moc děkuji za všechny příspěvky, rady a názory. Potěšili jste mě. Díky.
Jasne že to tak urob. Nekomplikuj si na začiatku situáciu veľmi veľa premennými.
Po pár filmoch sám zhodnotíš čo a ako a posunieš sa zase ďalej.
#19
Publikováno 6 říjen 2009 - 17:26:42
To se mě z jinýma svitkama nedaří.
Je mě jasné,že teď co mám na HP5+ za podobně rozdílných podmínek nebude všechno tak jednoduše zvětšovatelné.Budu muset prostě přizpůsobit volání těm snímkům,na kterých mi nejvíc záleží a zbytek...no snad z toho něco bude.
Jsem začátečník,ale tohle jsem si zkusil.
#20
Publikováno 6 říjen 2009 - 18:02:20
Naopak - HP5+ používám na "světelně složité scény", protože (při správném zpracování) lze daleko snadněji než u Acrosu dosáhnout kontrastově požadovaného obrazu.
Motto: neexistuje univerzální film, univerzální vývojka, univerzální kombinace film-vývojka a způsob zpracování.
Existují filmy - vývojky - způsoby zpracování, které dokážou odpustit lecos, a stejně tak jsou filmy - vývojky - způsoby zpracování, které "čekají na chybičku" a okamžitě se "pomstí".
Kdyby se mě někdo zeptal, čím má začít, asi bych mu doporučil ze stovkových filmů FP4+ nebo PlusX nebo PAN 100, ze čtyřstovek HP5+ nebo TriX nebo PAN 400, a z vývojek Xtol (Instant Mytol, DS-10) nebo Rodinal (R09).
5-10 stejných filmů určité-stejné citlivosti (nasnímaných za nejrůznějších podmínek) vyvolat stejným způsobem v Xtolu stock (či 1+1) nebo Rodinalu 1+25(24) a 5-10 stejných filmů vyvolat v Xtolu 1+2 (1+3) nebo Rodinalu 1+50 (1+75, 1+100). A VŠECHNO SI ZAPISOVAT!!!
Nazvětšovat (nejlépe na 18x24 nebo 24x30) A VŠECHNO SI ZAPISOVAT, vyhodnotit na denním světle, popřemýšlet...
Považuji za téměř vyloučené, že by autorovi nedošlo, co se na obrázcích "mění".
Teprve, když nedosáhnu toho, co jsem chtěl, překontrolovat proces a když nenajdu chybu, pátrat po jiném filmu, vývojce, kombinaci, způsobu zpracování...
#21
Publikováno 6 říjen 2009 - 18:55:38
#22
Publikováno 6 říjen 2009 - 18:56:54
#23
Publikováno 6 říjen 2009 - 18:57:37
#24
Publikováno 6 říjen 2009 - 18:58:09
#25
Publikováno 6 říjen 2009 - 18:59:12
Tož tak.
#26 Anonymous
Publikováno 6 říjen 2009 - 19:04:50
Krakene, vezmi to, prosím.Chtěl bych ještě podotknout, že je to z kina. Mám to nazvětšované na 30x40, kdo by chtěl vidět, tak bych to vzal na sraz.
Tož tak.
#27
Publikováno 6 říjen 2009 - 19:23:04
#28
Publikováno 6 říjen 2009 - 19:33:31
#29
Publikováno 6 říjen 2009 - 19:45:23
#30
Publikováno 6 říjen 2009 - 20:22:24
skoda ze se jim zatim moc nepriblizuju.
#31
Publikováno 6 říjen 2009 - 23:57:05
Jo, jo, mám to ňák od počátku namyšlené na HP5+ s Rodinalem. Nad stovkou ještě podumám.
kraken:
Ty dokážeš nabudit šťávy, kurňa, hnedka by sem šel něco takového taky zkusit. To musí být na papíru krása.
#32
Publikováno 7 říjen 2009 - 02:13:06
#33
Publikováno 7 říjen 2009 - 05:27:45
Uznávám,že acros,delta100,foma200 nejsou filmy pro úplné začátečníky.
Já vlastně taky pořád začínám,tak jsem to bral trochu podle sebe.
Možná,že ten acros umím akorát líp dělat než ostatní tzv.robustní filmy.
#34
Publikováno 7 říjen 2009 - 06:31:50
#35
Publikováno 7 říjen 2009 - 06:52:36
Jinak Krakenovy ukazky jsou z krajiny, ktere nejsou zrovna typicka zalezitost pro kinofilm. V krajine kinofilm ztraci dech.
#36
Publikováno 7 říjen 2009 - 08:11:31
#37
Publikováno 7 říjen 2009 - 08:39:04
No je fakt,že na acros jsem portréty nedělal.Na to je příliš takový "kontrastní".
#38
Publikováno 7 říjen 2009 - 09:05:13
ctu si puvodni zadani: kinofilm+skenovani. pro tuto kombinaci muzu acros doporucit. prestoze je ten film "tezky" na zpracovani, pripadne odchylky bude mozne doladit ve photoshopu. vetsinu svych veci z 6x7 mam na acros, ale to je krapet vetsi policko nez kino a tudiz vyrazne mene problemu pod zvetsovakem. navic jen 10 zaberu proti 36 na civce.
Jinak Krakenovy ukazky jsou z krajiny, ktere nejsou zrovna typicka zalezitost pro kinofilm. V krajine kinofilm ztraci dech.
Pravda, postproces beru jako maličkou rezervu. Jen doufám, že se vůbec podaří negativ skenováním v rámci možností vytěžit. Klasické zvětšování by jistě bylo krásnější, ale teď to fakt nejde. Snad někdy. Zato hybridní proces dělám už teď.
Krakenovy ukázky chápu jako ilustraci rozsahu světel a že se to dá dostat na papír nebo naskenovat. Že ty mrňavé náhledy taky lahodí mému oku beru jako přidanou hodnotu. Formát negativu neřeším. Fotím tím, co mám.
#39
Publikováno 7 říjen 2009 - 19:28:03
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních