No těm hodnotám bych moc nevěřil, protože když se podíváte přímo do datasheetu od Ilfordu k řízení gradace, tak se tam dočtete, že pomocí barevných hlav meopta nelze filtrace hodnoty 5 vůbec dosáhnout. Bude to asi hodně přibližné...
Ještě k tomu filtrovani dvěma barvami, našel jsem ty tabulky, které zmiňoval kolega Pentaxista. Jsou to hodnoty pro barevnou hlava Meopta a papir Ilford. Treba se to bude nekomu hodit jako odrazový můstek.Ilford Multigrade IV grade Y M 00 105 0 0 85 10 1 60 20 2 40 45 3 20 60 4 10 75 5 00 200
Hodi se
Prakticke pouzivanie zonalneho systemu
#151
Publikováno 6 únor 2012 - 00:32:31
#152
Publikováno 6 únor 2012 - 09:07:21
No těm hodnotám bych moc nevěřil, protože když se podíváte přímo do datasheetu od Ilfordu k řízení gradace, tak se tam dočtete, že pomocí barevných hlav meopta nelze filtrace hodnoty 5 vůbec dosáhnout. Bude to asi hodně přibližné...
Ještě k tomu filtrovani dvěma barvami, našel jsem ty tabulky, které zmiňoval kolega Pentaxista. Jsou to hodnoty pro barevnou hlava Meopta a papir Ilford. Treba se to bude nekomu hodit jako odrazový můstek.Ilford Multigrade IV grade Y M 00 105 0 0 85 10 1 60 20 2 40 45 3 20 60 4 10 75 5 00 200
Hodi se
No to neva. stejně se pohybuju mezi s, sp, n. Takže orientačně to stačí a zkouškama mi to stejně výjde tak kolem 2 a 3, víc nepotřebuju.
#153
Publikováno 6 únor 2012 - 11:14:51
Mam jednu otazku,su pri tejto tabulke rovnake expozicne casi medzi jednotlivimi gradaciami?ilford ma tieto hodnoty vyrovnane,akurat gradacia 4 a 5 vyzaduje dvojnasobnu expoziciu,co je z hladiska rychlosti prace vemi dolezite.Ještě k tomu filtrovani dvěma barvami, našel jsem ty tabulky, které zmiňoval kolega Pentaxista. Jsou to hodnoty pro barevnou hlava Meopta a papir Ilford. Treba se to bude nekomu hodit jako odrazový můstek.
Ilford Multigrade IV grade Y M 00 105 0 0 85 10 1 60 20 2 40 45 3 20 60 4 10 75 5 00 200
#154
Publikováno 6 únor 2012 - 11:28:39
No vydis a ja si niekedy nevystacim ani ked dam purpurovu na 200 a to foma uvadza ze je exstra tvrda.Do mekych gradacii je to v pohode.Obdivujem ludi ktory hovoria ze multigradacni papier nepouzivaju na riadenie kontrastu,to sa chcem naucit!
No těm hodnotám bych moc nevěřil, protože když se podíváte přímo do datasheetu od Ilfordu k řízení gradace, tak se tam dočtete, že pomocí barevných hlav meopta nelze filtrace hodnoty 5 vůbec dosáhnout. Bude to asi hodně přibližné...
Ještě k tomu filtrovani dvěma barvami, našel jsem ty tabulky, které zmiňoval kolega Pentaxista. Jsou to hodnoty pro barevnou hlava Meopta a papir Ilford. Treba se to bude nekomu hodit jako odrazový můstek.Ilford Multigrade IV grade Y M 00 105 0 0 85 10 1 60 20 2 40 45 3 20 60 4 10 75 5 00 200
Hodi se
No to neva. stejně se pohybuju mezi s, sp, n. Takže orientačně to stačí a zkouškama mi to stejně výjde tak kolem 2 a 3, víc nepotřebuju.
#155
Publikováno 6 únor 2012 - 12:31:13
Mam doma hlavu Ilford 500H s RH design analyzatorem, která pouzaiva dichroicke filtry a ani tam to neni vyrovnane prestoze jsem na strankach Ilfordu a v manualu cetl ze je. Chris Woodhouse z RH design ma napsane v manualu ze hrubá zakladni kalibrace by mela sedět ale stejne je nutne provest kalibraci vzdy u konkretniho printera.
Pokud mohu doporucuju prejit na metodu split ktera je velice jednoducha a vzdy dava vynikjici vysledky plus se da velice exaktne zautomatizovat tak ze na 2 zkousky mas vybornou fotografii.
Pokud bude zajem muzu to trosku rozepsat pripadne to kdesi v clancich je. Mam svou imho jednodusi metodu. Pripadne na jarnim sraze bych to mohl i predvest.
Mam jednu otazku,su pri tejto tabulke rovnake expozicne casi medzi jednotlivimi gradaciami?ilford ma tieto hodnoty vyrovnane,akurat gradacia 4 a 5 vyzaduje dvojnasobnu expoziciu,co je z hladiska rychlosti prace vemi dolezite.Ještě k tomu filtrovani dvěma barvami, našel jsem ty tabulky, které zmiňoval kolega Pentaxista. Jsou to hodnoty pro barevnou hlava Meopta a papir Ilford. Treba se to bude nekomu hodit jako odrazový můstek.
Ilford Multigrade IV grade Y M 00 105 0 0 85 10 1 60 20 2 40 45 3 20 60 4 10 75 5 00 200
#156
Publikováno 6 únor 2012 - 12:45:46
Nejsou, Ilford to sice ma vyrovnane ale pokud by sis to otestoval zjistis ze to tak neni.
Mam doma hlavu Ilford 500H s RH design analyzatorem, která pouzaiva dichroicke filtry a ani tam to neni vyrovnane prestoze jsem na strankach Ilfordu a v manualu cetl ze je. Chris Woodhouse z RH design ma napsane v manualu ze hrubá zakladni kalibrace by mela sedět ale stejne je nutne provest kalibraci vzdy u konkretniho printera.
Pokud mohu doporucuju prejit na metodu split ktera je velice jednoducha a vzdy dava vynikjici vysledky plus se da velice exaktne zautomatizovat tak ze na 2 zkousky mas vybornou fotografii.
Pokud bude zajem muzu to trosku rozepsat pripadne to kdesi v clancich je. Mam svou imho jednodusi metodu. Pripadne na jarnim sraze bych to mohl i predvest.
vím že je to otravování, ale kdybys byl ochoten nějak ten článek aktualizovat dle svých zkušeností, vytiskl bych si ho a na patřičných místech prostudoval
#157
Publikováno 6 únor 2012 - 13:38:21
#158
Publikováno 25 květen 2014 - 23:07:01
snažím se zkalibrovat kinofilmovou fomu 100 v LQN 1+10, filmy mám po 10sn. +-1-2 snímky.
po volání 5min, 20°C mi vyšlo, že efektivní citlivost pro zónu 3 by měla být někde při 40-50 ISO.
když jsem film snímal na 100 ISO a zvětšoval na fomatone mg classic, připadají mi stíny odpovídající zóně 3 slité do černé a fotky relativně dost kontrastní.
fotky zvětšuju jednotným osvitovým časem určeným z prahové černé.
máte podobnou zkušenost nebo něco dělám špatně?
film focený na ISO 40 připravuju vyvolat, takže o něm ještě nemůžu nic říct.
taky svitek fomy 100 mi vychází spíš kontrastně a ideálně ho fotit na nižší ISO.
#159
Publikováno 25 květen 2014 - 23:13:33
Fomu jsem sice pro ZS nekalibroval, nicméně zkušenost mám takovou, že se mi to chovalo jako film o citlivosti ISO 50, při focení na nominál to bylo ve stínech upečené. Tudíž zkušenost velmi podobná...ale empiricky jsem to neměřil.
#161
Publikováno 14 únor 2015 - 16:13:45
Ahoj,
debata o zónovém systému tady proběhla už dávno, teď jsem ji celou přečetla, omlouvám se, času velmi málo a tak navštěvuji tento web zřídka.....ale určitě napravím, neboť je tu velmi podnětného....![]()
Celá debata je směřována na měření externím expozimetrem?Právě nevím, jak moc bývá už upraven expozimetr přímo ve foťáku.
Ptám se, protože vlastním fotoaparát Minolta, nemám expozimetr a vše měřím pouze přes foťák. Jenomže moji největší vášní je fotit právě v extrémních podmínkách, takže jakmile někde v temné stodole proniká světlo, už tam běžím.....Nic nemám zkalibrováno, ověřeno...často nevyjde nic, někdy něco a sem tam fotka, z které mám radost....
Kdysi jsem fotila na půdě, tam se mi osvědčila šedá tabulka (v době,kdy jsem nic netušila o zónovém systému), změřila jsem si expozici a tu nastavila a fotila.
Docela to vycházelo.Ale bylo to bez modelek, což teď už skoro nedělám.....
A teď tedy,na co se ptám? Když změřím bodově na Minoltě expozici, třeba to tmavé místo, které chci mít jako zónu II,příp III , bude to stejné, jako změření externím expozimetrem? Vyplatí se kupovat expozimeter? Kdyby to nestálo tolik korun, asi bych se neptala a koupila hned,..
Jinak vše co bylo napsáno o zónovém systému zde jsem poctivě přečetla a mnohé pochopila,díky za to
.
A vložila bych nějaký obrázek, ale nevím jak na to ![]()
#162
Publikováno 14 únor 2015 - 16:31:44
Použít rozšířený editor
Přidat soubor
#163
Publikováno 14 únor 2015 - 16:53:36
Nie je vela aparatov, co maju zabudovane bodove meranie... Viem o jednom Olympuse. Ale ani ten sa nemoze merat so spotmetrom, ktory ma taky uzky uhol snimania, ze merany bod v scene treba zamerat ako v puskohlade. Je to preto velmi odlisne, ak nemaz moznost prist az k tomu danemu bodu (na "pude" by to snad slo, krajinkar si to nemoze dovolit).
Rozdiel je teda v uhle, v ktorom sa zabera snimany bod.
#164
Publikováno 14 únor 2015 - 17:12:35
Já teda na Minoltě Spot měření mám, ale asi je opravdu lepší mít expozimeter.
Kdosi tady zmiňoval Minoltu spotmeter, ale obávám se, že není lehce sehnatelná.
Nebo obyč starý expozimetr z bazaru???
Předpokládám, že Sudek ani Drtikol taky neměli" Sekoniky":))
#165
Publikováno 14 únor 2015 - 18:01:27
Ani Sudek, ani Drtikol. Ale to je asi vsetko, co nas s nimi spaja. My zial expozicii musime venovat viacej pozornosti. O ostatnom ani nehovorim.
Spotmeter Pentax je absolutne vporiadku a zohnat sa da.
Okrem toho existuju Gossen Master Sixy, na ktore su nastavce na meranie spot.
Bez zonoveho merani sa da zit. Hlavne, ak to clovek chce robit poctivo, s kinofilmom nepochodi, so svitkacom viac-menej tiez nie. Jedine, kde to dava zmysel je plochy film. A to co cvak, to 50Kc. Kazde policko mat perfektne oznacene a kazde vyvolat prislusny cas. A potom si sadnut vo fotokomre a poctivo vsetko zvacsovat na papier jedenj gradacie.
Myslim, ze pre zaciatok staci mat dobre zvladnuty proces a nejake tie rozdiely dotiahnut zmenou na multigrade papieri. I to je asi pre mnohych nedosiahnutelny sen.
Takze krok za krokom ![]()
#166
Publikováno 14 únor 2015 - 20:45:10
Bodové měření (mluví se o 1°) je nejpřesnější, ale inerpretace naměřeného a "přenos do praxe" nejsou až tak jednoduché. Pakliže se to ale člověk naučí, několik minut měření navíc se BOHATĚ vrátí při zvětšování...
Jak ale pravil Keko - u kinofilmu se málokdo odhodlá nafotografovat celý film ve stejných nebo skoro stejných podmínkách. U svitku se už dá spekulovat (zvláště u formátu 6x9 - jeden film často padne na jeden motiv). Vše ostatní už leze do peněz. VŽDYCKY BYLO NĚCO ZA NĚCO.
#167
Publikováno 14 únor 2015 - 20:57:09
U kinofilmu to chce pro serioznější práci mít minimálně dvě těla....
#168
Publikováno 14 únor 2015 - 22:00:02
Já většinou fotím nárazově, tzn,že mě cos osloví a pak fotím ve "stejných" nebo hodně podobných podmínkách a málokdy končím, dokud nedofotím film, popřípadě mně nedojdou, takže tohle není ten problém, ale jak jsem říkala, většinou jsou to hodně kontrastní scény, poněvadž to mě přitahuje....
#169
Publikováno 14 únor 2015 - 22:18:25
No, ak je iba toto problem, tak tomu sa da vyhnut osvedcenym sposobom. Pouzije sa delene vyvolavanie. Treba dokupit borax, co je lacna a dostupna (a mierna) zasada, z ktorej sa urobi roztok asi 10g na 1liter vody. A potom sa vyvolava v metolovej vyvojke pvedzme 3 minuty, vyvojka sa vyleje z tanku a naleje boraxovy kupel. Povedzme na 3 minuty. Dalej sa pretrusi a ustali. Ziska sa velmi vyrovnany negativ, kde medzi jednotlivymi plochami je maly kontrast, pri zachovani velkeho mnozstva poltonov. 3+3 minuty su pociatocne casy, staci si film nastrihat a vyskusat viacej kombinacii casov.
Existuju aj specialne delene vyvojky, su tu toho cele state. Tie sa daju dokonca namiesta vo vlastnej rezii, za vsetky spomeniem Stoecklerovu vyvojku. ktora vychadza z nekonecnej D-23:
http://www.largeform...y.info/twobath/
#170
Publikováno 14 únor 2015 - 22:24:17
Děkuji, zkusím.
#171
Publikováno 7 červenec 2015 - 18:27:59
Pomalu se prokousávám Velkoborským a zonálním systémem. Ještě to nemám v hlavě uleželé. Hlavně ten start s citlivostí a pak N+1 a N-1. Posouvání po zónách je už pak celkem OK. Hlavně nevyletět z rozsahu filmu.
A
1a. Naexponovat středně šedou plochu , jít s expozicemi po půl EV dolu, prázné políčko, po půl EV nahoru..atd. až po nafocení filmu
2a. prázdné políčko, kontakt na papír a první slití (zmizení) v černé je expoziční čas viz vložený obr. Tady tedy 16 vteřin?
3a. kontakt z nafoceného filmu získaným časem a hledat středně šedou, zónu V.
4a. Zóna V = citlivost filmu (odvodit z poznámek při focení)
Je to tak v pořádku? Chápu to správně?
B
N+1 a N-1
V tabulce jsou hodnoty ISO, pro Neopan 400. N-1 nastavuje 100 ASA a pro N+1 500 ASA. Vlastně bych to nastavoval úplně naopak. N-1 bych podexponovával, podvolal (chi jít s kontrastem dolu) a N+1 zase čas přidával, převolal (chci ze světle šedé bílou). Tak jsem z toho Jelen. Ale spíš motám různé kapitoly a věci dohromady.
C
Zkoušel někdo takhle testovat Fomu 200 v planech?
Přiložený soubor (y)
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních












