Fotite niekto na CN?
#1
Publikováno 14 únor 2010 - 16:23:42
#2
Publikováno 14 únor 2010 - 16:54:04
#3
Publikováno 14 únor 2010 - 17:09:46
...
#4
Publikováno 14 únor 2010 - 17:13:57
#5
Publikováno 14 únor 2010 - 17:17:16
#6
Publikováno 14 únor 2010 - 18:20:59
Lukas_87: Uz delsi dobu ctu ze je to obrovsky skok pro ty delty oproti napriklad ID-11, mohl bys to nejak porovnat? Ja volam tu deltu ID-11 1:1 a pri 30x40 abych zrno pohledal. V cem je to konkretne lepsi? Dik
v tonalitě
na deltu to chce dd-x nebo Koblicův mpb
#7
Publikováno 14 únor 2010 - 18:28:09
#8
Publikováno 14 únor 2010 - 18:35:23
#9
Publikováno 14 únor 2010 - 19:33:53
No osobně by mě to také zajmalo,proč vůbec existují tyto černobílé filmy,které se volají v C41.
Je to snad jen kvůli tomu,aby si to lidé nemuseli vyvolávat,ale mohli dát do labu?.Jaká je výhoda nebo nevýhoda filmů CN?
Jistě, je to kvůli volání v labu. Někoho prostě volání filmů nebaví a nechce to dělat. Znám jednoho člověka, který tak fotí celý život na XP2 a můžu zodpovědně potvrdit, že výsledky jsou výtečné. A myslím, že se na tom shodnou všichni, co se byli podívat v Mánesu... viď Vlčáku
#10
Publikováno 14 únor 2010 - 19:47:43
No osobně by mě to také zajmalo,proč vůbec existují tyto černobílé filmy,které se volají v C41.Je to snad jen kvůli tomu,aby si to lidé nemuseli vyvolávat,ale mohli dát do labu?.Jaká je výhoda nebo nevýhoda filmů CN?
Volání je pro hodně lidí podstatné, ale je toho víc. Fakt je, že jsou poměrně hodně slušné z hlediska zrnitosti - při standardních 400ISO mohou konkurovat lecjaké klasické "stovce". Dalším kladem je, že jsou expozičně hodně pružné (podobně jako barevné negativy) - leckdy to kladem prostě je.
Další klad je to, že pokud to člověk skenuje, tak lze použít funkcí ICE pro odstranění šumu, která u klasického BW nejde - taky to potěší.
Prostě kladů je dost, záporů ani tak moc ne. Pominu-li "ideologickou čistotu", tak je možný zápor asi jen ta zabarvená podložka u některých druhů a pak může vadit ne až tak výrazné zrno - není to holt BW klasika, i zrno vypadá spíš jako u barevného filmu. Co se týče zpracování, tak já si dělám C41 doma, takže pro mě není rozdíl proti klasice, jinak mi ale přijde jako klad, že je u těchto filmů možnost volby a v případě potřeby se dá čekat dobrý výsledek i z běžného labu.
#11
Publikováno 14 únor 2010 - 22:46:47
#12
Publikováno 14 únor 2010 - 23:31:09
zkus si doma vyvolat deltu400 v dd-x
...
kamarat minule vyvolaval deltu v ddx, no vyzeralo to strasne, bola to prva a posledna podla jeho slov
ostava pri HP5 a ddx ...
neviem ci robim nieco zle, ale fakt sa mi nedari vydolovat poriadnu fotku z hp5 + R09 ... pritom z neopan400cn to liezlo velmi pekne, akurat bez zrna ...
#13
Publikováno 15 únor 2010 - 00:54:35
zkus si doma vyvolat deltu400 v dd-x
...
kamarat minule vyvolaval deltu v ddx, no vyzeralo to strasne, bola to prva a posledna podla jeho slov
ostava pri HP5 a ddx ...
neviem ci robim nieco zle, ale fakt sa mi nedari vydolovat poriadnu fotku z hp5 + R09 ... pritom z neopan400cn to liezlo velmi pekne, akurat bez zrna ...
No, jestli nebude problém ve významech slov "tonalita" "straště" nebo "pekne", aneb pro každého vypadá hnus a krása jinak a pro některé dokonce úplně jinak. Vlastně vůbec nechápu, jak můžete porovnávat tak obecné a subjektivní dojmy přes internet...
Co konkrétně se ti na kombinaci Hp5 a R09 nedaří? Resp. s čím nejsi spokojen?
#14
Publikováno 15 únor 2010 - 01:19:11
...
aneb pro každého vypadá hnus a krása jinak a pro některé dokonce úplně jinak.
on je totiž ještě rozdíl v pojetí výsledku (negativu) "pro scan" a "pro papír" (kdysi jsem to nechápal, ale teď už mám jasno)
#15
Publikováno 15 únor 2010 - 07:45:07
No, jestli nebude problém ve významech slov "tonalita" "straště" nebo "pekne", aneb pro každého vypadá hnus a krása jinak a pro některé dokonce úplně jinak. Vlastně vůbec nechápu, jak můžete porovnávat tak obecné a subjektivní dojmy přes internet...
Co konkrétně se ti na kombinaci Hp5 a R09 nedaří? Resp. s čím nejsi spokojen?
Ta delta v ddx po nazvacsovani mala tak divoke zrno, na rodinnej fotke sa pomaly nedali tvare rozoznat ...
Ja neviem co je tonalita, proste sa mi fotka bud paci alebo nepaci. A to co mi lezie z HP5 mi proste nejako nesedi, neviem ci mam krive ruky alebo to je proste tak a ine to nebude ... Neviem celkom popisat, co sa mi nepaci, je to len pocit. Hlavne velmi nemam s cim porovnat ... niekto z Bratislavy co by bol ochotny chvilu sa mi venovat?
#16
Publikováno 15 únor 2010 - 09:45:34
HP5 a Rodinal je známá nevhodná kombinace. Zkus jinou vývojku.neviem ci robim nieco zle, ale fakt sa mi nedari vydolovat poriadnu fotku z hp5 + R09 ... pritom z neopan400cn to liezlo velmi pekne, akurat bez zrna ...
Fotím na Konica VX400 monochrome a Ilford XP2 super. Konica má oranžovou masku, Ilford je šedý. Konica je velmi měkká a "bezzrnná", Ilford je dost podobný klasickému čb filmu. Je to ideální černobílý film do kompaktu. Ukázky z Ilfordu např. fotky z přípravy na Temný expres, ty které začínají 137.
#17
Publikováno 15 únor 2010 - 10:20:57
Prijde mi, ze ti, co pisi o nevhodnosti teto kombinace, vetsinou tuto infomaci siri bez toho, aniz by to sami vyszkouseli a vyladili(?), protoze na netu je naopak spousta lidi, co HP5 v Rodinalu 1+50 volaji a zadne namitky nemaji, naopak.
Jasne, kdyz se podivam do udaju pro Rodinal od Agfy, tak tam uvidim "nicht empfohlen". Aber warum? Nekde jsem vystrachal, ze by to pry mohlo byt tim, ze Agfa udava casy pro volani na relativne vysoky kontrast a HP5 v Rodinalu 1+50 ho proste nedosahne. Me by treba takhle skutecnost vubec nevadila, protoze volam na nizky kontrast pro kondenzor. Nebo je ten film v teto kombinaci "pomaly"? To by me taky az zas netrapilo. V Rodinalu musite stejne vsechny filmy trochu prikrmit. Pravda nekdy vic...
Kazdopadne se to chystam vyzkouset
#18
Publikováno 15 únor 2010 - 10:24:40
http://photo-utopia....nge-finder.html
Na fotce nevidim nic, co by me melo od kombinace HP5 v Rodinalu 1+50 odradit
#19
Publikováno 15 únor 2010 - 11:04:25
#20
Publikováno 15 únor 2010 - 11:13:22
Je vyslovene nejaky kino negativ co si "rozumie" s rodinalom?
#21
Publikováno 15 únor 2010 - 11:18:09
Pokud by ovsem byla pravda to s tim kontrastem a bylo by nutne dobu volani natahnout na tolik, ze by zaclo lezt z duvodu prodlouzeneho volani pekelne zrno a snizovala by se rozlisivost, tak potom bych to pro to kino bral. Jinak porad nevidim duvod.
#22
Publikováno 15 únor 2010 - 11:19:58
#23 Anonymous
Publikováno 15 únor 2010 - 11:25:00
APX100 kino + Rodinal 1+50
Acros kino i svitek + Rodinal 1+50
To jsou kombinace, které jsem vyzkoušel a které mě oslovily. Vypíchnul bych APX, to je fakt moc dobré. Pro moje oko.
Asi by to chtělo přesunout do nějakého existujícího vlákna o rodinalu...
#24
Publikováno 15 únor 2010 - 13:54:19
To mě podrž, kde jsi vzal tuto informaci?HP5 a Rodinal je známá nevhodná kombinace. Zkus jinou vývojku.
Já tvrdím, že žádná kombinace není nevhodná nebo špatná, záleží jenom na tom, co člověk chce.
A pokud někdo neví, co chce a nedokáže to ani pojmenovat (že Krilo), tak je těžké někomu radit...
#25
Publikováno 15 únor 2010 - 14:11:25
jak prostá otázkaTak ja to teraz trochu otocim, aj ked to az tak do tohto vlakna nepatri ...
Je vyslovene nejaky kino negativ co si "rozumie" s rodinalom?
jak těžká odpověď s nekonečným počtem variant, možností expozice atd.
rodinalem kinofilm nepokazíš, ale aby se tam našla ta hranice kdy je to akorát exponované, ani moc ani hodně zrnité vzhledem k námětu a velikosti zvětšeniny - to je těžší úkol, než se zdá pro to mrňavý políčko 24x36
#26
Publikováno 15 únor 2010 - 14:33:53
To mě podrž, kde jsi vzal tuto informaci?
HP5 a Rodinal je známá nevhodná kombinace. Zkus jinou vývojku.
Já tvrdím, že žádná kombinace není nevhodná nebo špatná, záleží jenom na tom, co člověk chce.
A pokud někdo neví, co chce a nedokáže to ani pojmenovat (že Krilo), tak je těžké někomu radit...
Ja viem co chcem, ale pomenovat to veru nedokazem ... nejako si s tym poradim no ...
Uz sa tato debata odklonila, v podstate som chcel vediet skusenosti s cnkami a ci niekto foti. Este poexperimentujem v negativnom procese a ked to nepojde zacnem fotit na cn a bude.
Kazdopadne dik za reakcie.
#28
Publikováno 15 únor 2010 - 14:43:53
To mě podrž, kde jsi vzal tuto informaci?
HP5 a Rodinal je známá nevhodná kombinace. Zkus jinou vývojku.
Já tvrdím, že žádná kombinace není nevhodná nebo špatná, záleží jenom na tom, co člověk chce.
A pokud někdo neví, co chce a nedokáže to ani pojmenovat (že Krilo), tak je těžké někomu radit...
Ja viem co chcem, ale pomenovat to veru nedokazem ... nejako si s tym poradim no ...
Uz sa tato debata odklonila, v podstate som chcel vediet skusenosti s cnkami a ci niekto foti. Este poexperimentujem v negativnom procese a ked to nepojde zacnem fotit na cn a bude.
Kazdopadne dik za reakcie.
No, to je právě to jádro pudla, řekl bych. Nejdřiv si musíš uvědomit a pojmenovat, jak chceš, aby ty fotky vypadaly a teprve poté se můžeme o něčem bavit.
Pokud si spokojený s CN, tak proč chceš vlastně měnit?
#29
Publikováno 15 únor 2010 - 15:06:54
No, to je právě to jádro pudla, řekl bych. Nejdřiv si musíš uvědomit a pojmenovat, jak chceš, aby ty fotky vypadaly a teprve poté se můžeme o něčem bavit.
Pokud si spokojený s CN, tak proč chceš vlastně měnit?
Ale ja na cnko nefotim, bol to prvy cb negativ ktory som vyfotil pred rokmi, 1 kus. Fotil som vyhradne farbu, len nedavno som zacal CB. Uvidime , poskusam, akurat ma stve, ze v komore v podstate len experimentujem a zatial nic poriadne z toho nevyliezlo . Ale raz to pride!
#30
Publikováno 15 únor 2010 - 15:35:39
Ale ja na cnko nefotim, bol to prvy cb negativ ktory som vyfotil pred rokmi, 1 kus. Fotil som vyhradne farbu, len nedavno som zacal CB. Uvidime , poskusam, akurat ma stve, ze v komore v podstate len experimentujem a zatial nic poriadne z toho nevyliezlo . Ale raz to pride!
Aha, v tom případě by bylo ideální navštívit někoho, kdo už má s temnokomorničením zkušenosti, protože jinak Tě čeká mnohem delší a obtížnější cesta plná slepých uliček.
A aspoň jedna rada do začátku, vykašli se na experimenty a i na rádoby zaručené rady některých místních "znalců", vyber si jednu kombinaci a té se drž. HP5+ je výborný film a pokud zvolíš vývojku a zpracování doporučené výrobcem (tj. Ilfordem), nemůžeš šlápnout vedle.
Respektivě měl bys dostat dobře krytý negativ s přiměřeným kontrastem, ze kterého lze v pozitivním procesu získat standardní výsledek. Pokud se Ti něco nelíbí, napiš konkrétně co a od toho se může odvíjet další diskuze.
#31
Publikováno 15 únor 2010 - 15:56:15
#32
Publikováno 15 únor 2010 - 16:25:09
ja som si XP2 celkom oblubil.. ked mi obcas chyba zrno, tak nahodim Pan 400 a vyvolam v R09 a som spokojny.. Ak chcem nieco jemnozrnne a nechce sa mi doma temperovat a vyvolavat, tak nahodim XP2 a zas som spokojny
tiez to asi tak budem riesit
#33
Publikováno 15 únor 2010 - 16:33:30
#34
Publikováno 15 únor 2010 - 17:18:38
#35
Publikováno 15 únor 2010 - 17:38:08
tak a ked sme uz pri tych CNkach, nejake porovnanie neopan 400CN a Ilford XP2? ci je to suma fuk?
pokud mi posles e-mail, poslu ti clanecek o neopanu 400CN
#36
Publikováno 15 únor 2010 - 17:59:30
Ta delta v ddx po nazvacsovani mala tak divoke zrno, na rodinnej fotke sa pomaly nedali tvare rozoznat ...
sorry, ale v tomhle případě je chyba někde mezi vývojnicí a podlahou.
HP5 a Rodinal je známá nevhodná kombinace. Zkus jinou vývojku.
hp5+ v rodinalu 1+25 při ei 250, volací doba tušímže 7 minut / 20 °C je naopak výtečná kombinace (pokud teda zrovna nehledáš něco bez zrna).
add tonalita - delta má mnohem bohatší a jemněji odstupňovanej rozsah, než hp5+. na první pohled to může možná vypadat trochu asexuálně, nicméně přidáním kontrastu z toho šťavnatej obraz vyleze (když už je teda potřeba, což imho neni) + jemný zaoblení ramene densitometrický dřivky u delty400 pomáhá i u hodně divokejch scén k dobře zvětšovatelnýmu negativu bez potřeby preflashingu a jinejch kejklí - ano, kontrast v největších světlech je malej, takže se to nehorí na fotky, co stojej čistě a jen na _efektu_ světel ve stylu pikturalismu - ale přiznejme si, pikturalismus už je pár desítek let mrtvej.
nicméně - foťte si svoje fotky na cokoli a volejte je v čemkoli - mě je to fuk a pokud vám to vyhovuje, tak proč usilovně hledat něco_jinýho, žejo.
#37
Publikováno 15 únor 2010 - 18:54:54
#38
Publikováno 15 únor 2010 - 19:18:48
Myslím, že tady nepadla jedna zásadní věc a to, že v CN filmech není obraz tvořený kovovým stříbrem, ale barvivem. To je oproti stříbru méně stálé.
Já bych to nedramatizoval - s barevnými filmy C41 už jsou zkušenosti pěkných pár desítek let a nezdá se, že by byly problémy se stálostí nějak extrémní (navíc i občasné stížnosti jsou spíš kolem barev, což u BW velzí bude mnohem méně výrazné). Navíc jsou dokonce "barvivové" filmy patrně méně náročné na dobu praní atd - možná vydrží méně než dokonale vypraný a ustálený "stříbrný" film, ale pokud bude něco "odfláklé", tak se to klidně může i otočit.
Podle mě je tohle problém spíš jen teoretický a netrápil bych se s tím.
#39
Publikováno 15 únor 2010 - 22:17:21
Kdyby dnešní barevné filmy měly vydržet jen to co dejme tomu třicet nebo čtyřicet let staré filmy, tak bych moc spokojený nebyl. Doufám, že u dnešních technologie i z hlediska stálosti výrazně pokročila. To se ale dozvíme až za pár desetiletí. Na rozdíl od stříbrných filmů, kde už to víme teď .
#40
Publikováno 15 únor 2010 - 23:03:04
U nás v rodině v tomto máme kliku, že se toho ujal můj otec, mimochodem jsem mu asi před měsícem skenoval skleněné desky staré víc než 100 let (úspěšně) a byl to docela zajímavý pocit, stejně tak jako digitalizace Normal 8mm filmu z roku 1947...
Ale bohužel podobná péče je dost jednoznačně spíš výjimkou než pravidlem
#41
Publikováno 16 únor 2010 - 20:58:40
#42
Publikováno 16 únor 2010 - 21:24:07
Sorry za OT
#43
Publikováno 16 únor 2010 - 21:31:13
Přesto bych rád, kdyby filmy dokázaly apoň to století přežít. Bohužel většinou fotím na barevný negativ, takže jim moc šancí nedávám.
Já bych tomu docela věřil - možná nebudou po desítkách let už úplně "zdravé" barvy, ale základní informace tam patrně bude. Mimo jiné jsem nedávno digitalizoval i barevný Super 8 film z roku 1976, tedy cca 35 let a podle je zachovaný prakticky dokonale, přitom to bylo nějaké ORWO ještě s vodou rozpustnými barvotvornými složkami, které by mělo proti E6 vydržet spíš méně. Docela věřím, že při dobrém skladování ve tmě a rozumné teplotě/vlhku bude za dalších 10-20let pořád OK, dál radši netipuji.
Mimochodem bych si nedělal zas tolik iluzí o "stříbrné klasice" - jak zmiňuji, že jsem digitalizoval ty historické desky, tak jejich kvalita po těch dlouhých letech (z té várky to bylo vesměs mezi 80-100 let) taky není až tak zázračná. Různé škrábance jdou asi na vrub zacházení, ale našly se i desky, kde se různě loupala emulze a další vady, kde už to asi bude na vrub stárnutí. Opět - obrazová informace do rodinného alba většinou dobrá, ale kdybych chtěl nějakou fotku vystavit veřejně, tak si dovolím tvrdit, že analogový proces pro produkci zvětšeniny by u většiny z nich byl docela problém, je to už spíš o digitalizaci a mračnu poměrně obsáhlých retuší a rekonstrukcí...
Už jsme trochu offtopic, možná by to bylo na samostatný thread. Obecně si ale opravdu myslím, že životnost filmů C-41 nebude zejména u jejich BW variant vážný problém - v tomto jsem optimista
#44
Publikováno 19 únor 2010 - 11:36:55
akurát som pri čítaní datasheetov od Ilfordu narazil na toto:
Also available is ILFORD XP2 400 (ISO 400/27°), a unique
black and white film which can be exposed over a range of
meter settings from EI 100/21 to EI 800/30 on the same
roll of film. It has very fine grain and must be processed
through standard C- 41 type color negative chemicals.
V skratke: tvrdia, že XP2 400 je výnimočný možnosťou exponovania ako 100 až 800, v rámci jedného filmu.
Má niekto skúsenosť, dá sa to potvrdiť / vyvrátiť?
Keby to bola reklama, poviem = marketing, ale totok je v datasheete k HP5.
Ď.
#45
Publikováno 19 únor 2010 - 11:53:21
#46
Publikováno 19 únor 2010 - 12:05:50
no dúfal som, že sa ozveš, dík.
takže myslíš, že 100-400 je "celkom v poho"?
Neplánujem intenzívne fotiť na CN, len ma to tak zaujíma, napr. si predstavím situáciu, kedy pôjdem na dovolenku na 2-3 týždne, a nebudem chcieť mať naexponované negatívy niekde v ruksaku (aute), celý čas na teple, a skorej zoženiem lab na C-41, než vyvolám na hoteli
A pružnosť 100/400 by mohla byť fajn na bežné turistické zábery za letného dňa.
Ď.
#47
Publikováno 19 únor 2010 - 12:15:07
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních