Přejít na obsah


Fotka

Pyrokatechinové dvoulázňové samodomo


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
16 odpovědí na toto téma

#1 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 16 březen 2010 - 15:10:18

Při svém pokusničení jsem na Unblinking Eye narazil na poměrně zajímavou věc:

Barry Thornton’s 2-Bath Formula

Koncentrát A
pyrokatechin 10g
siřičitan 2g
bromid draselný 0,5g
voda do 100ml

Koncentrát B
hydroxid draselný 10g
bromid draselný 0,5g
voda do 100ml

Ředí se to 1+14, vzniklé dvě lázně jsou jednorázové. Doba máchání 4 + 4 minuty. Vyrovnává to jak o život, světla jsou krásná, středy takové podivné blátíčko (i když na dvoulázňovku fajn), stíny nic moc. Doporučuji nedělat ve větším množství, protože díky minimálnímu obsahu siřičitanu nebude mít koncentrát velkou životnost.



Protože se mi na tom něco líbílo, tak jsem trochu pokusničil a došel k následující modifikované verzi:

Koncentrát A
pyrokatechin 10g
siřičitan 1,5g (ubráno, protože měl metol roupy a vesele volal (trošičku) už v první lázni)
metol 0,6g
bromid draselný 0,5g
voda do 100ml

Koncentrát B
hydroxid draselný 10g
bromid draselný 0,5g
voda do 100ml

Tato verze byla odladěna pro Ilford PanF+, za výsledky na čemkoliv jiném neručím. Cílem byla voda na výrobu pěkných barviček při focení kontrastních nočních scén.
Oproti originálu trochu vzrostl lokální kontrast, škála šedé je krásně dlouhá. Trochu klesla vyrovnávací schopnost - Windisch to není, ale pořád to rovná víc jak Emofin.
Zrno je sympatické a malé, ale to bude spíš filmem.
Podání pleťovky je dobré, ale je k tomu potřeba poměrně přehnané světlo. Za normálních podmínek na pytel, ale pokud v létě budete chtít v poledne na prudkém slunci lovit dámské tvářičky, tak se může touto kombinací filmu a vývojky spolehlivě zachránit.
Dobře snáší přeexpozici - přepálení o 2 EV nevedlo k přepalům a při zvětšování stačilo vyměkčit o 0,5 stupně.


Varování: Toto není vývojka na skenování. Správně vyvolaný negativ vypadá okometricky jako katastrofáně nedovolaný a plochý, skener z toho bude mít ten stejný pocit. Navíc se naskenuje zrno jak kráva, i když na zvětšenině žádné nenajdete.

Varování 2: Na poměry samodomo vývojek je to díky ceně pyrokatechinu drahé. Z poslední dávky od pana Lukeše mi to vychází cca na 20 korun na jeden kinofilm.
  • 0

#2 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 16 březen 2010 - 15:19:14

Bylo by fajn, kdyby se v tomto vlákně sešly výsledky testů s jinými filmy, popřípadě přímo pro jiné filmy odladěné verze. Pokusnictví není nikdy dost, ale to neznamená, že bych neuvítal pár kompliců :wink:
  • 0

#3 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 16 březen 2010 - 16:41:56

Ještě jedna ukázka (ale v práci se skenerem jsem neschopnej, takže si to stejně budete muset vyzkoušet sami). Temný pokoj, ze zvětšováku na věci svítí 100W žárovka, proti foťáku 150W halogen (test halace). Ilford PanF+ focený na nominál, měřeno odražené světlo (průměr) s vypnutou halogenkou. Mácháno v té mé upravené verzi, zvětšeno na gradaci 2,5 na matný Fomaspeed Variant následně vykoupaný v GDLce. Pokud se to "vypálené" místo řádně přisvítí, tak se z něho dají vytáhnout detaily fotky umístěné za tou halogenkou - tahle zvětšenina je pro vyšší informační hodnotu udělána na jeden osvit bez zásahů.

Vložený obrázek
  • 0

#4 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 21 březen 2010 - 10:54:16

A máme tady test (opět ta moje verze, ne originál) s dalším filmem. Tentokrát je to Fomapan 100.

Okometricky je negativ poměrně hodně krytý, stíny ale pěkně čisté a bez závoje.

Pokud se rozhodnete skenovat, poskytne vám tato kombinace krásné barvičky a průměrné zrno. Je to takové pěkně dlouhé a sametové.

Vložený obrázek
Fomapan 100 4x5 seknutý napůl, volaný 4+4 minuty, po skenování se jenom srovnala černá a bílá.

Při zvětšování narostou negativu rohy a kopyta - o vyrovnávání nemůže být ani řeč, fotka má až skoro rodinalové koule, ale barvičky jsou stále pěkné.

Vložený obrázek
Tentýž negativ, zvětšený na matný Fomaspeed Variant 9x12 (kvůli skenování), filtrace 2,5. Na srazu bude k bližšímu zkoumání i verze 24x30.
  • 0

#5 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 21 březen 2010 - 11:29:53

Jo, zajímá tahle břečka někoho? Abych věděl, jestli sem sypat další poznatky.
  • 0

#6 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 89

Publikováno 21 březen 2010 - 11:47:35

Zajímá, sypej pokud máš co a chce se ti.
Snažím se zatím najít v teoretické rovině optimální vývojku hlavně pro ADOX CMS 20 a taky ADOX CHS 50. A tvoje pokusy ukazují cestu, ikdyž bych to asi viděl na původní recept pro tyto filmy.
  • 0

#7 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 21 březen 2010 - 11:48:49

To se ani neptej, určitě zajímá :lol:
  • 0

#8 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 21 březen 2010 - 16:39:48

Zajímá, sypej pokud máš co a chce se ti.
Snažím se zatím najít v teoretické rovině optimální vývojku hlavně pro ADOX CMS 20 a taky ADOX CHS 50. A tvoje pokusy ukazují cestu, ikdyž bych to asi viděl na původní recept pro tyto filmy.


Tak hlavně ten CMS 50 by zajímal i mě. Zvažuju ho jako krmivo pro Bentzina, protoze jsem se teď zle napálil na Fomáckych planech - emulze jak cedník.
  • 0

#9 Blekentvajt

Blekentvajt

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 034 příspěvků(y)
Reputace: 12

Publikováno 21 březen 2010 - 19:10:50

Zajímá, sypej pokud máš co a chce se ti.
Snažím se zatím najít v teoretické rovině optimální vývojku hlavně pro ADOX CMS 20 a taky ADOX CHS 50. A tvoje pokusy ukazují cestu, ikdyž bych to asi viděl na původní recept pro tyto filmy.


Toffe co je to ten původní recept? Zrovna s těmahle filmama bojuju a jednoduchej matroš to teda nejni, ergo bych byl vděčnej za každý nakopnutí :lol:
  • 0

#10 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 21 březen 2010 - 19:32:42

Zajímá, sypej pokud máš co a chce se ti.
Snažím se zatím najít v teoretické rovině optimální vývojku hlavně pro ADOX CMS 20 a taky ADOX CHS 50. A tvoje pokusy ukazují cestu, ikdyž bych to asi viděl na původní recept pro tyto filmy.


Toffe co je to ten původní recept? Zrovna s těmahle filmama bojuju a jednoduchej matroš to teda nejni, ergo bych byl vděčnej za každý nakopnutí :lol:


Původní recept je ten horní v prvním příspěvku tohoto vlákna - ten bez metolu.

Jinak na ten CMS 20 bych šel spíš s něčím měkčím. Ze stejného zdroje (Unblinking Eye) třeba TD3, což je pyrověc dělaná na míru pro Technical Pan. Tady je recept:

Destilka 750ml
Siřičitan sodný 1g
Pyrokatechin 0,25g
Uhličitan sodný bezvodý 15g
Destilka do litru

Návod k použití


A nebo nevymýšlet kraviny a použít osvědčené věci, jako je POTA.
  • 0

#11 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 89

Publikováno 21 březen 2010 - 20:54:52

POTA je v mém seznamu na prvním místě. Ale když ja těm pyrovodám fandím. :lol: Jinak zatím sbírám vnitřní sílu k založení prvního ADOX CMS 20 do OMka, mám to v kinu :-)

Entrophy: Rozhodně tvou modifikaci zkusím na svitek Fomy 100. Nevyrobil sis do těch planu díry třeba kyselým ustalovačem? To mně tak v rychlosti napadlo, přeci jen se doporučuje po pyrovodách použít zásaditý ustalovač.

A nebo nevymýšlet kraviny a použít osvědčené věci, jako je POTA.


  • 0

#12 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 21 březen 2010 - 21:05:04

Entrophy: Rozhodně tvou modifikaci zkusím na svitek Fomy 100. Nevyrobil sis do těch planu díry třeba kyselým ustalovačem? To mně tak v rychlosti napadlo, přeci jen se doporučuje po pyrovodách použít zásaditý ustalovač.


Pochybuju.

a) Přerušoval jsem vodou, ustaloval v TF-2
:lol: Díry tam mám při vyvolávání v miskách i v plastimatce, v tomhle, v PMK i v Rodinalu.
c) Abych vyloučil zprasení při řezání (vyrábím si z nich půlením 6x9), tak jsem jeden vyndal z krabičky, rozsvítil a za světla vyvolal v rodinalu - jak cedník.

Ale aspoň mám na čem dělat pokusy a trénovat práci s planama, která je pro mě dost nová a nezvyklá. Na slušné použití mám originál 6,něcox9 Fomu 400 (znovu za ni líbám nohu Mamiakovi).
  • 0

#13 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 27 březen 2010 - 09:39:31

Protože jsem veselý a hravý a nemám úctu k materiálu, vyzkoušel jsem jednu kombinaci předem odsouzenou k záhubě. A ona se záhuba nekonala.

Neopan 1600 focený na 1600 po hospodách (měřeno dopadající světlo - normálně spolehlivě zabije stíny), voláno v té verzi pro PAN-F+. 4 minuty v první lázni (kvedláno furt), 5 a půl minuty v druhé lázni (velice pomalé obrácení jednou za dvě minuty, aby se to nevymylo).

Okometrické zkoumání negativu:
První reakce byla "notykrávotojezávoj." Podložka je poměrně výrazně šedá, strčí do kapsy kdejakou prošlou Svemu. Pod závojem ale cosi, co vypadá zoufale nekontrastně - prostě si člověk řekne, že zničil film.

Skenování negativu:
Výsledek je svérázný. Je to krásně prokreslené a má to velice brutální a neotesanou tonalitu. Nebýt zrna jak štěrk, tak by se mi to na takové ty syrovější reportáže líbilo. Kontrast a tonální brutalita rostou s úrovní světla v místě focení.

Temná hospoda (clona 2,8, čas 1/8)
Vložený obrázek

Světlo venku (clona 8, čas 1/2000)
Vložený obrázek

Zvětšování:
Díky závoji je to jenom pro trpělívé potemníky. Na 18x24 jsem se při cloně 8 pohyboval kolem minuty. Ale na papíře se dějou věci. Na speciální gradaci (pevnou) to leze prakticky samo. Bez jakéhokoliv nadržování a vykrývání jsou tam světla, jsou tam stíny (to při tomhle měření) nezvládl ani Emofin, zrno je kultivované. Tonalita je jemnější než u skenu, podobá se střešdně ředěnému Rodinalu na Fomapanu 100.

Ohavného rastru si nevšímejte, to je použitý papír - nemá rád skener.
Vložený obrázek

Vložený obrázek

A to nejlepší nakonec (zároveň k posouzení zrna - tohle už je na civilizovaném papíře). Jeden snímej jsem záměrně o clonu podexponoval. Kresba ve stínech překvapivě stále velmi slušná, akorát světla už nevylezla kam měla, takže jsem musel zvětšovat na gradaci 4. Ale i tak je výsledek koukatelný:
Vložený obrázek

Závěr:
Tato kombinace sama o sobě je použitelná na boj s tmou, když si nemůžeme dovolit dlouhé časy. Nebral bych ji ale jako konečné řešení - pro Neopan 1600 to bude chtít odladit vlastní verzi této vývojky, která bez ztráty citlivosti potlačí závoj. Pokud se to podaří dostatečně efektivně, bude s prodloužením času v druhé lázni možný push na 3200, možná i o něco dále. Už takhle se mi výsledek líbí víc než to, co se mi daří dělat z Delty 3200 (ale asi jsem levej).
  • 0

#14 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 30 březen 2010 - 21:42:30

Další poznatek - nepokoušejte se srazit závoj u toho Neopanu 1600 bromidem - stíny zmizí dřív než závoj. A jak se tak dívám na ty minulé výsledky, tak možná ani není s tím závojem potřeba bojovat - až na pomalost zvětšování to nevadí.
  • 0

#15 Jaro

Jaro

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 603 příspěvků(y)
Reputace: 36

Publikováno 30 březen 2010 - 22:17:45

Jinak na ten CMS 20 bych šel spíš s něčím měkčím. Ze stejného zdroje (Unblinking Eye) třeba TD3, což je pyrověc dělaná na míru pro Technical Pan. Tady je recept:

Destilka 750ml
Siřičitan sodný 1g
Pyrokatechin 0,25g
Uhličitan sodný bezvodý 15g
Destilka do litru

Návod k použití

Entrophy -
pokud jsem se díval na tern odkaz, tak tam je to taky dvoulázňové - tato je jednolázňová, je to tedy vlastně jaké ředění dle originálního použití?? :lol:
  • 0

#16 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 31 březen 2010 - 05:25:58

Jinak na ten CMS 20 bych šel spíš s něčím měkčím. Ze stejného zdroje (Unblinking Eye) třeba TD3, což je pyrověc dělaná na míru pro Technical Pan. Tady je recept:

Destilka 750ml
Siřičitan sodný 1g
Pyrokatechin 0,25g
Uhličitan sodný bezvodý 15g
Destilka do litru

Návod k použití

Entrophy -
pokud jsem se díval na tern odkaz, tak tam je to taky dvoulázňové - tato je jednolázňová, je to tedy vlastně jaké ředění dle originálního použití?? :lol:


Čert ví, předávám jak jsem přečetl.
  • 0

#17 Enthropy

Enthropy

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 977 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 31 březen 2010 - 21:51:49

Další poznatky k použití me verze spolu s Neopanem 1600:

Docela rozumně se dá zkulturnit zrno tím, že do druhé lázně (naředěné dávky na 1 kinofilm) vrazíte lžičku thiosíranu sodného. Neudělá to žádnou příšernou mazanici ani nezlikviduje stíny - přecejenom je tam kopec draselných iontů, ustaví se tam nějaká rovnováha mezi thiosíranem sodným a draselným a draselný je jak známo k hovnu ustalovač. Tak si to aspoň vysvětluju já.

Co se toho závoje týče, reagoval mi na házení siřičitanu do druhé lázně, takže to budou neblahé důsledky nezřízené oxidace pyrokatechinu i tam, kde bychom se bez ní obešli. Přesné množství dle chuti každého soudruha, moc nám sežere i žádoucí pyrozabarvení. Já asi zůstanu u závojující verze.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních