Pyrokatechinové dvoulázňové samodomo
#1
Publikováno 16 březen 2010 - 15:10:18
Barry Thornton’s 2-Bath Formula
Koncentrát A
pyrokatechin 10g
siřičitan 2g
bromid draselný 0,5g
voda do 100ml
Koncentrát B
hydroxid draselný 10g
bromid draselný 0,5g
voda do 100ml
Ředí se to 1+14, vzniklé dvě lázně jsou jednorázové. Doba máchání 4 + 4 minuty. Vyrovnává to jak o život, světla jsou krásná, středy takové podivné blátíčko (i když na dvoulázňovku fajn), stíny nic moc. Doporučuji nedělat ve větším množství, protože díky minimálnímu obsahu siřičitanu nebude mít koncentrát velkou životnost.
Protože se mi na tom něco líbílo, tak jsem trochu pokusničil a došel k následující modifikované verzi:
Koncentrát A
pyrokatechin 10g
siřičitan 1,5g (ubráno, protože měl metol roupy a vesele volal (trošičku) už v první lázni)
metol 0,6g
bromid draselný 0,5g
voda do 100ml
Koncentrát B
hydroxid draselný 10g
bromid draselný 0,5g
voda do 100ml
Tato verze byla odladěna pro Ilford PanF+, za výsledky na čemkoliv jiném neručím. Cílem byla voda na výrobu pěkných barviček při focení kontrastních nočních scén.
Oproti originálu trochu vzrostl lokální kontrast, škála šedé je krásně dlouhá. Trochu klesla vyrovnávací schopnost - Windisch to není, ale pořád to rovná víc jak Emofin.
Zrno je sympatické a malé, ale to bude spíš filmem.
Podání pleťovky je dobré, ale je k tomu potřeba poměrně přehnané světlo. Za normálních podmínek na pytel, ale pokud v létě budete chtít v poledne na prudkém slunci lovit dámské tvářičky, tak se může touto kombinací filmu a vývojky spolehlivě zachránit.
Dobře snáší přeexpozici - přepálení o 2 EV nevedlo k přepalům a při zvětšování stačilo vyměkčit o 0,5 stupně.
Varování: Toto není vývojka na skenování. Správně vyvolaný negativ vypadá okometricky jako katastrofáně nedovolaný a plochý, skener z toho bude mít ten stejný pocit. Navíc se naskenuje zrno jak kráva, i když na zvětšenině žádné nenajdete.
Varování 2: Na poměry samodomo vývojek je to díky ceně pyrokatechinu drahé. Z poslední dávky od pana Lukeše mi to vychází cca na 20 korun na jeden kinofilm.
#2
Publikováno 16 březen 2010 - 15:19:14
#3
Publikováno 16 březen 2010 - 16:41:56
#4
Publikováno 21 březen 2010 - 10:54:16
Okometricky je negativ poměrně hodně krytý, stíny ale pěkně čisté a bez závoje.
Pokud se rozhodnete skenovat, poskytne vám tato kombinace krásné barvičky a průměrné zrno. Je to takové pěkně dlouhé a sametové.
Fomapan 100 4x5 seknutý napůl, volaný 4+4 minuty, po skenování se jenom srovnala černá a bílá.
Při zvětšování narostou negativu rohy a kopyta - o vyrovnávání nemůže být ani řeč, fotka má až skoro rodinalové koule, ale barvičky jsou stále pěkné.
Tentýž negativ, zvětšený na matný Fomaspeed Variant 9x12 (kvůli skenování), filtrace 2,5. Na srazu bude k bližšímu zkoumání i verze 24x30.
#5
Publikováno 21 březen 2010 - 11:29:53
#6
Publikováno 21 březen 2010 - 11:47:35
Snažím se zatím najít v teoretické rovině optimální vývojku hlavně pro ADOX CMS 20 a taky ADOX CHS 50. A tvoje pokusy ukazují cestu, ikdyž bych to asi viděl na původní recept pro tyto filmy.
#7
Publikováno 21 březen 2010 - 11:48:49
#8
Publikováno 21 březen 2010 - 16:39:48
Zajímá, sypej pokud máš co a chce se ti.
Snažím se zatím najít v teoretické rovině optimální vývojku hlavně pro ADOX CMS 20 a taky ADOX CHS 50. A tvoje pokusy ukazují cestu, ikdyž bych to asi viděl na původní recept pro tyto filmy.
Tak hlavně ten CMS 50 by zajímal i mě. Zvažuju ho jako krmivo pro Bentzina, protoze jsem se teď zle napálil na Fomáckych planech - emulze jak cedník.
#9
Publikováno 21 březen 2010 - 19:10:50
Zajímá, sypej pokud máš co a chce se ti.
Snažím se zatím najít v teoretické rovině optimální vývojku hlavně pro ADOX CMS 20 a taky ADOX CHS 50. A tvoje pokusy ukazují cestu, ikdyž bych to asi viděl na původní recept pro tyto filmy.
Toffe co je to ten původní recept? Zrovna s těmahle filmama bojuju a jednoduchej matroš to teda nejni, ergo bych byl vděčnej za každý nakopnutí
#10
Publikováno 21 březen 2010 - 19:32:42
Zajímá, sypej pokud máš co a chce se ti.
Snažím se zatím najít v teoretické rovině optimální vývojku hlavně pro ADOX CMS 20 a taky ADOX CHS 50. A tvoje pokusy ukazují cestu, ikdyž bych to asi viděl na původní recept pro tyto filmy.
Toffe co je to ten původní recept? Zrovna s těmahle filmama bojuju a jednoduchej matroš to teda nejni, ergo bych byl vděčnej za každý nakopnutí
Původní recept je ten horní v prvním příspěvku tohoto vlákna - ten bez metolu.
Jinak na ten CMS 20 bych šel spíš s něčím měkčím. Ze stejného zdroje (Unblinking Eye) třeba TD3, což je pyrověc dělaná na míru pro Technical Pan. Tady je recept:
Destilka 750ml
Siřičitan sodný 1g
Pyrokatechin 0,25g
Uhličitan sodný bezvodý 15g
Destilka do litru
Návod k použití
A nebo nevymýšlet kraviny a použít osvědčené věci, jako je POTA.
#11
Publikováno 21 březen 2010 - 20:54:52
Entrophy: Rozhodně tvou modifikaci zkusím na svitek Fomy 100. Nevyrobil sis do těch planu díry třeba kyselým ustalovačem? To mně tak v rychlosti napadlo, přeci jen se doporučuje po pyrovodách použít zásaditý ustalovač.
A nebo nevymýšlet kraviny a použít osvědčené věci, jako je POTA.
#12
Publikováno 21 březen 2010 - 21:05:04
Entrophy: Rozhodně tvou modifikaci zkusím na svitek Fomy 100. Nevyrobil sis do těch planu díry třeba kyselým ustalovačem? To mně tak v rychlosti napadlo, přeci jen se doporučuje po pyrovodách použít zásaditý ustalovač.
Pochybuju.
a) Přerušoval jsem vodou, ustaloval v TF-2
Díry tam mám při vyvolávání v miskách i v plastimatce, v tomhle, v PMK i v Rodinalu.
c) Abych vyloučil zprasení při řezání (vyrábím si z nich půlením 6x9), tak jsem jeden vyndal z krabičky, rozsvítil a za světla vyvolal v rodinalu - jak cedník.
Ale aspoň mám na čem dělat pokusy a trénovat práci s planama, která je pro mě dost nová a nezvyklá. Na slušné použití mám originál 6,něcox9 Fomu 400 (znovu za ni líbám nohu Mamiakovi).
#13
Publikováno 27 březen 2010 - 09:39:31
Neopan 1600 focený na 1600 po hospodách (měřeno dopadající světlo - normálně spolehlivě zabije stíny), voláno v té verzi pro PAN-F+. 4 minuty v první lázni (kvedláno furt), 5 a půl minuty v druhé lázni (velice pomalé obrácení jednou za dvě minuty, aby se to nevymylo).
Okometrické zkoumání negativu:
První reakce byla "notykrávotojezávoj." Podložka je poměrně výrazně šedá, strčí do kapsy kdejakou prošlou Svemu. Pod závojem ale cosi, co vypadá zoufale nekontrastně - prostě si člověk řekne, že zničil film.
Skenování negativu:
Výsledek je svérázný. Je to krásně prokreslené a má to velice brutální a neotesanou tonalitu. Nebýt zrna jak štěrk, tak by se mi to na takové ty syrovější reportáže líbilo. Kontrast a tonální brutalita rostou s úrovní světla v místě focení.
Temná hospoda (clona 2,8, čas 1/8)
Světlo venku (clona 8, čas 1/2000)
Zvětšování:
Díky závoji je to jenom pro trpělívé potemníky. Na 18x24 jsem se při cloně 8 pohyboval kolem minuty. Ale na papíře se dějou věci. Na speciální gradaci (pevnou) to leze prakticky samo. Bez jakéhokoliv nadržování a vykrývání jsou tam světla, jsou tam stíny (to při tomhle měření) nezvládl ani Emofin, zrno je kultivované. Tonalita je jemnější než u skenu, podobá se střešdně ředěnému Rodinalu na Fomapanu 100.
Ohavného rastru si nevšímejte, to je použitý papír - nemá rád skener.
A to nejlepší nakonec (zároveň k posouzení zrna - tohle už je na civilizovaném papíře). Jeden snímej jsem záměrně o clonu podexponoval. Kresba ve stínech překvapivě stále velmi slušná, akorát světla už nevylezla kam měla, takže jsem musel zvětšovat na gradaci 4. Ale i tak je výsledek koukatelný:
Závěr:
Tato kombinace sama o sobě je použitelná na boj s tmou, když si nemůžeme dovolit dlouhé časy. Nebral bych ji ale jako konečné řešení - pro Neopan 1600 to bude chtít odladit vlastní verzi této vývojky, která bez ztráty citlivosti potlačí závoj. Pokud se to podaří dostatečně efektivně, bude s prodloužením času v druhé lázni možný push na 3200, možná i o něco dále. Už takhle se mi výsledek líbí víc než to, co se mi daří dělat z Delty 3200 (ale asi jsem levej).
#14
Publikováno 30 březen 2010 - 21:42:30
#15
Publikováno 30 březen 2010 - 22:17:45
Destilka 750ml
Siřičitan sodný 1g
Pyrokatechin 0,25g
Uhličitan sodný bezvodý 15g
Destilka do litru
Návod k použití
Entrophy -
pokud jsem se díval na tern odkaz, tak tam je to taky dvoulázňové - tato je jednolázňová, je to tedy vlastně jaké ředění dle originálního použití??
#16
Publikováno 31 březen 2010 - 05:25:58
Jinak na ten CMS 20 bych šel spíš s něčím měkčím. Ze stejného zdroje (Unblinking Eye) třeba TD3, což je pyrověc dělaná na míru pro Technical Pan. Tady je recept:
Destilka 750ml
Siřičitan sodný 1g
Pyrokatechin 0,25g
Uhličitan sodný bezvodý 15g
Destilka do litru
Návod k použití
Entrophy -
pokud jsem se díval na tern odkaz, tak tam je to taky dvoulázňové - tato je jednolázňová, je to tedy vlastně jaké ředění dle originálního použití??
Čert ví, předávám jak jsem přečetl.
#17
Publikováno 31 březen 2010 - 21:51:49
Docela rozumně se dá zkulturnit zrno tím, že do druhé lázně (naředěné dávky na 1 kinofilm) vrazíte lžičku thiosíranu sodného. Neudělá to žádnou příšernou mazanici ani nezlikviduje stíny - přecejenom je tam kopec draselných iontů, ustaví se tam nějaká rovnováha mezi thiosíranem sodným a draselným a draselný je jak známo k hovnu ustalovač. Tak si to aspoň vysvětluju já.
Co se toho závoje týče, reagoval mi na házení siřičitanu do druhé lázně, takže to budou neblahé důsledky nezřízené oxidace pyrokatechinu i tam, kde bychom se bez ní obešli. Přesné množství dle chuti každého soudruha, moc nám sežere i žádoucí pyrozabarvení. Já asi zůstanu u závojující verze.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních