Sladký život na volné noze - jak to chodí
#1
Publikováno 26 duben 2010 - 09:55:50
>> Prosím o cenovou nabídku za fotografování společenského večera
>> účastníků mezinárodního summitu. Jedná se o akci na parníku,
>> skupina cca 70 osob dne XX.04. od 19:30 do 23:00, odjezd z
>> Smetanova nábřeží. Máme zájem o nějaké momentky a zřejmě i
>>skupinové foto. Výstup na CD.
>> Prosím o cenovou nabídku - spěchá, děkuji.
>> Se srdečným pozdravem/With best regards,
> Dobry den, dekuji za vas e-mail.
V priloze naleznete cenik; skupinove fotografie jsou v ceniku uvedeny
za papirove fotografie, coz byva obvykle objednavano. Pokud potrebujete
skupinovou fotografii pouze na CD, cena je X,000 Kc; zahrnuje nasviceni
studiovymi svetly, usporadani skupiny aby byl kazdy dobre videt, praci
fotografa, upravy a ulozeni/vypaleni na CD.
> Hodinova sazba za reportazni praci (momentky) je X,X00 Kc/hod. Za 3,5
hodiny prace vam mohu nabidnout pausalni cenu X,000 Kc.
> Uvedene ceny jsou bez DPH.
>
> Tesim se na vasi odpoved
> S uctou
> Ivan Maly fotograf
> Vážený pane Malý,
> Prosím, považujte naši poptávku za zrušenou. Podařilo se nám zajistit
fotografa z vlastních zdrojů,který nám fotky pořídí za symbolickou cenu.
> Se srdečným pozdravem/With best regards,
Dekuji za zpravu, pokud by kvalita prace byla take symbolicka (za
symbolickou cenu ) nevahejte se prosim na mne v budoucnosti obratit,
budu vam rad plne k dispozici.
Ivan Maly
#2
Publikováno 26 duben 2010 - 10:11:07
#3
Publikováno 26 duben 2010 - 10:36:47
Oni budou určitě s výsledkem od jejich "fotografa" spokojení - dokud člověk nemá srovnání, spokojí se s málem...
M.
#4
Publikováno 26 duben 2010 - 10:40:59
Dnes "umí" fotografovat a má vybavení každý...i v mobilu.
Kvalita jde tak strašně dolů...ale lidi to nevnímají. Obrázky jsou jen spotřební zboží..stačí jen juknout...nikdo se nekochá.
Je to vidět i v inzertních realitních časopisech...jak se tam ty stavby kácí a klátí jak ve větru To by si dříve nikdo nedovolil.
Slyšel jsem i že p. Štreit tiskne na výstavy zoufalé printy po technické stránce.
Viděl jsem na jedné nejmenované škole na chodbě u vstupu jeho fotografie.
Prý je tam prodal....tisk nic moc. Ale asi si lidi nic jiného nezaslouží...každý stejně jen projde kolem a ani se nepodívá...Jsou to jen obrázky na zdi.....
VŠUDE JSOU OBRÁZKY.....zvláště ty nechutné bilbordy a megabordy...lidi jsou už imunní.
Pokud se chce člověk uživit fotografií, musí si udělat jméno a stále bušit do sebereklamy a sebeprosazování. Třebas portrétista Šetlík....
#5
Publikováno 26 duben 2010 - 10:49:03
já jsem si chtěl zkusit nafotit nějaké tablo abych měl na filmy a když jsem si 30ti člené třídě řekl o 2500 (každý by dostal 13x18 z digitálu - film na ně plýtvat nebudu) tak se mi vysmáli a nacvakali si to jakýmsi kompaktem nebo dokonce ajfounem protože ten má přece nějlepší optiku a je zadarmo.
holt ivan si vyskakovat relativně může, ale co já když nedosahuju ivanových kvalit, věhlasu pana šetlíka a ceny nějakého puberťáka s placatým jabkem (sorry, ale na ajfouny jsem krajně alergický)
#6
Publikováno 26 duben 2010 - 10:58:56
#7
Publikováno 26 duben 2010 - 11:37:03
Otázka je co taky chtěli za výstup. Něco jiného jim stačí jako vzpomínka a něco jiného je portrét prezidenta.
Srhul bych to jednou větou. Jednou je na volné noze kaviár a šampaňské a jednou chleba o dvou kůrkách.
P.S. Když není na chleba fotí se i pro fotografa nepříjemné věci (hrnce apod.), aby se zase dalo dělat něco autorského.
#8
Publikováno 26 duben 2010 - 12:17:11
chodí "kolem horké kaše" , ale nikdo nerespektuje pravděpodobně žádná
profesní pravidla. Na západ od "Kotliny" existuje něco, jako doporučený a
profesně respektovaný ceník fotografických prací. Osobně se domnívám,
že profese profesionálního fotografa během několika málo let zanikne díky
diletantům, kteří se fotografováním přiživují. Jako dinosaurus z minulého
století si těžko dokážu představit, že si někdo dokáže na jediný víkend ve
společnosti tzv.VIP golfové společnosti vydělat na profesionální přístroj na
nejvyšší technické úrovni. Přemýšlím stále neměnnou setrvačností tak, že
bych ani nedokázal prodat vlastní fotografii, protože bych nedovedl ocenit
vše tak, abych vykázal jistý zisk, zákazník měl pocit, že přiměřeně hradil
a navíc dostal profesionálně odvedenou práci. Popisovat situaci v regionu,
kdy se na tanečních navzájem fackovali místní "profesionální fotografové"
přímo na tanečním parketu a pokud si nějaký odvážlivec z doprovodu své
ratolesti, kterou jako rodič sledoval, opovážil vytáhnout vlastní přístroj a dokonce zde fotografovat, to už ho nesli s nadávkami ke dveřím! Stále!!!
se zmínění fotografové fotografií živí, bez jakéhokoli profesního vzdělání
a zatím hlady nezemřeli. Pobíhají po městských institucích a akcích dále,
doslova jako hovniválové. Nezávidím jim, ale neměl bych na to žaludek!
Z těchto důvodů bych se fotografováním nikdy nechtěl živit a ani bych se nebyl schopen z výše uvedených příčin fotografováním uživit. Erik
#9 Snek
Publikováno 26 duben 2010 - 13:42:00
Je to nelehka rehole. Moc fotografu v UK se zacalo zamerovat na placene "workshopy" a individualni seminare pro nadsence z rad fotografujicich konickaru ci poblouznenych umelcu.
Nejhorsi na tom vsem je, ze tam, kde je dnes obor fotograf, tam za nejakych 10 - 15 let bude i muj primarni obor, ktery mne jeste porad jakz takz zivi, a ja moc nevim co s tim a jak se s tim vyporadat.
#10
Publikováno 26 duben 2010 - 13:55:39
#11 Snek
Publikováno 26 duben 2010 - 13:59:02
#12
Publikováno 26 duben 2010 - 15:00:43
Bohužel, stejný trend potkávám i v jiných oblastech. Svatby, to je kapitola sama pro sebe. Ano, moje svatba byla nafocena zdarma, kamarádem fotografem, co svatby fotí. Tedy za láhev hodně dobrýho vína z archivu. Ale i to se některým zdálo moc, specielně mé rodině. Co nafotili "fotografové" z publika nebudu vyjmenovávat, snad jen bratra, který má rozmazané fotky z obřadu i s IS..... Nebýt kolegy, nebyla by jediná slušná fotka.
Pro Prazdroj již také nefotím, muzeum již má fotografa grátis, koupili si kompakt od HP. Fotky jsou hned, ne až druhý den. Navíc je celá fotka ostrá. Prostě digi kvalita (cituji).....
Atd. Kvalita? To nikoho nezajímá. Prazdroj měl kalendář nafocen Kratochvílem, ale nelíbil se, byl ČB, byl drahej. Většina se jich vyházela. Pan generální rozhodl, že je to strašný, že tohle prostě nejde. Novoročenky stáhnul všechny. Tak máme kalendáře, jaké máme.
Atd atd.
#13
Publikováno 26 duben 2010 - 15:28:08
portrétista Šetlík....
Davide, ještě jednou vyslov/napiš tady tohle sousloví a ... neudržím se!!
#14
Publikováno 26 duben 2010 - 15:28:20
Fotografové to neměli nikdy lehké. Mám vyčteno ze staré literatury.
Dnes "umí" fotografovat a má vybavení každý...i v mobilu.
Kvalita jde tak strašně dolů...ale lidi to nevnímají. Obrázky jsou jen spotřební zboží..stačí jen juknout...nikdo se nekochá.
Je to vidět i v inzertních realitních časopisech...jak se tam ty stavby kácí a klátí jak ve větru To by si dříve nikdo nedovolil.
Slyšel jsem i že p. Štreit tiskne na výstavy zoufalé printy po technické stránce.
Viděl jsem na jedné nejmenované škole na chodbě u vstupu jeho fotografie.
Prý je tam prodal....tisk nic moc. Ale asi si lidi nic jiného nezaslouží...každý stejně jen projde kolem a ani se nepodívá...Jsou to jen obrázky na zdi.....
VŠUDE JSOU OBRÁZKY.....zvláště ty nechutné bilbordy a megabordy...lidi jsou už imunní.
Pokud se chce člověk uživit fotografií, musí si udělat jméno a stále bušit do sebereklamy a sebeprosazování. Třebas portrétista Šetlík....
Nezbývá nic jiného, než-li souhlasit. Lidé přestali vnímat krásu
#15
Publikováno 26 duben 2010 - 15:40:52
Vážený kolego, velmi si cením Vámi uveřejněného příspěvku. Stále se jen
chodí "kolem horké kaše" , ale nikdo nerespektuje pravděpodobně žádná
profesní pravidla. Na západ od "Kotliny" existuje něco, jako doporučený a
profesně respektovaný ceník fotografických prací. Osobně se domnívám,
že profese profesionálního fotografa během několika málo let zanikne díky
diletantům, kteří se fotografováním přiživují.
Milý Eriku, netuším, zda je to přímo můj příspěvek, na který reagujete. Ale na tom nesejde. Dovolím si jen podotek.
Asociace fotografů, ze které jsem na vlastní žádost vystoupil, neb kromě výběru členských příspěvků pro profesionální fotografy dělala úplné h...o, kdysi uveřejnila okopírovaný ceník z Německa, který zmiňujete, zaměřený zejména na honoráře za otištění fotografií v časopisech. Nikdo se jím v českých redakcích nikdy neřídil, všichni se tomu jen smáli. Ani za příspěvky členů nebyla AF schopná získat takovou pozici, aby byla pro členy přínosem a nikoli pouze jejich příživníkem.
Možná se to již změnilo, nevím, nesleduji to.
Tedy problém je spíše v těch, kteří fotografii nakupují a kteří jsou naprosto nesoudní. Diletanti s nekritickým přístupem k vlastní "tvorbě" na tom samozřejmě mají lví podíl.
Nijak si nestěžuji, ještě že zmíněných blouznivců jest sdostatek, abych mohl už jen učit a brát za to slušné peníze. Zrovna teď chystám pro skupinku diletantů celodenní worshop s názvem "Zkroť si svého digitála!"
Tedy shrnuto: touto výukou si situaci způsobuji do jisté míry sám...
#16 Snek
Publikováno 26 duben 2010 - 15:44:27
ciste z komrecniho hlediska je zkroceni digitala mnohem perspektivnejsi skoleni, nez treba ideologicky ciste a pekne portretovani VF kamerou...
#17
Publikováno 26 duben 2010 - 15:44:35
portrétista Šetlík....
Davide, ještě jednou vyslov/napiš tady tohle sousloví a ... neudržím se!!
Jo to chápu. Když jsem to četl, udivilo mě, že takového portrétistu neznám. Pak jsem našel nějaké fotky. Ale asi jsem hledal blbě. Co jsem viděl, nebylo ani technicky nádherný, o ostatních věcech nemluvě. Může mě někdo nasměrovat na toho správného?
#18
Publikováno 26 duben 2010 - 16:11:17
Vaši stejně upřímnou reakci, jíž jste mi potvrdil poněkud "rosolovitou" hmotu
deklarativně pojící lid fotografickým chip(s)em se profesně živícím. Na
uskutečnění LF workshopu v rámci našeho společného sdružení TK.CZ by dle
mého osobního mínění bylo mnoho pozitivního a zcela jistě by inspirovalo pro
LF fotografii mnohé nadšence z našich řad. Následujme i příkladu zkušených,
kteří budou ochotni ke zpovědi.
Erik
#19
Publikováno 26 duben 2010 - 16:48:09
prostě učit pracovat s dslr všechny nové uživatele
je to jak autoškola, každej rok dorostou další a další
nakonec v tom může od ivana bejt přínos ke zlepšení situace, prostě jeho žáci budou mít vyšší úroveň než je obecně vidět ve webových galeriích = celková obecná kvalita fotografování v českých zemích poroste
#20
Publikováno 26 duben 2010 - 16:52:30
portrétista Šetlík....
Davide, ještě jednou vyslov/napiš tady tohle sousloví a ... neudržím se!!
Ale šikovný je ten pán...to se muší nechat. Takové PR...až to všude kape. Ty úsměvy a ti kdo mu otevírají výstavy .... hnus.
Ale jiná cesta Ivane nevede...buď takto a nebo chleba s cibulí
#21
Publikováno 26 duben 2010 - 17:22:56
portrétista Šetlík....
Davide, ještě jednou vyslov/napiš tady tohle sousloví a ... neudržím se!!
Ale šikovný je ten pán...to se muší nechat. Takové PR...až to všude kape. Ty úsměvy a ti kdo mu otevírají výstavy .... hnus.
Ale jiná cesta Ivane nevede...buď takto a nebo chleba s cibulí
HA - možná máš pravdu, Davide.
Ale jak je psáno: "Snažujte se pak dojíti darů lepších, a ještěť vyšší cestu vám ukáži." tak i já vám chci ukázat ještě onačejší cestu - a bude to ku prospěchu obou stran.
#22
Publikováno 26 duben 2010 - 17:24:31
Nijak si nestěžuji, ještě že zmíněných blouznivců jest sdostatek, abych mohl už jen učit a brát za to slušné peníze. Zrovna teď chystám pro skupinku diletantů celodenní worshop s názvem "Zkroť si svého digitála!"
Tedy shrnuto: touto výukou si situaci způsobuji do jisté míry sám...[/quote]
Tak tohle je ovšem dost zvláštní přístup k věci...
Na jednu stranu kritizujete,že lidé neocení kvalitu a na druhou stranu stranu už předem své studenty označujete jako diletanty.To si potom dovedu představit,jaká je Vaše snaha něco je naučit.Student tu není pro učitele,ale naopak.A o tom to asi je,že není nějaká snaha předávat něco více.Ze všeho dělá byznys.Nedivím se,že to pak takhle vypadá,že nás zaplavují milardy prázdných obrázků,když je to instruktoři na různých workshopech takhle učí dělat.Všechno totiž souvisí se vším.
V konečném výsledku je pak možné si přečíst na různých fotografických webových stránkách debaty,kde se lidé hádají,zda-li je lepší fotografie s 10mega nebo 11mega a že když to není ve zlatým řezu,tak to stojí za prd,atd.Domnívají se,že tyto parametry vytváří fotografii.Už v ní nevidí nic jiného,než-li technické data.A domnívám se,že je to z velké části způsobeno právě obchodně založenými kursy.Naládovat do lidí všeobecné poučky a pak jen shrábnout prachy.
Ještě bych rád dodal,že to není výtka vůči Vaší osobě,ale můj názor na věc.
#23
Publikováno 26 duben 2010 - 17:32:34
Moc krásný, ale zároveň smutný úvod . Chtěl ybch reagovat na to, že užíš digitálisty...
I já jsem na digitálu začal, líbilo se mi, jak si to můžu hned prohlédnout, zhodnotit... Za dva roky jsem se propracoval až ke kinofilmu, pinholce a jiným kravinkám.
Rozhodně bych tedy učení digitálistů neodsuzoval. Člověk s citem pro fotku stejně zakotví u klasiky (já se za něj nepovažuji, spíš mě uchvátili fotky kamaráda )...
Jinak sám se přiznávám, že občas fušuji pánům Fotografům do řemesla
#24
Publikováno 26 duben 2010 - 17:36:49
#25
Publikováno 26 duben 2010 - 17:46:15
Trochu se zaptletu do debaty ...
Moc krásný, ale zároveň smutný úvod . Chtěl ybch reagovat na to, že užíš digitálisty...
I já jsem na digitálu začal, líbilo se mi, jak si to můžu hned prohlédnout, zhodnotit... Za dva roky jsem se propracoval až ke kinofilmu, pinholce a jiným kravinkám.
Rozhodně bych tedy učení digitálistů neodsuzoval. Člověk s citem pro fotku stejně zakotví u klasiky (já se za něj nepovažuji, spíš mě uchvátili fotky kamaráda )...
Jinak sám se přiznávám, že občas fušuji pánům Fotografům do řemesla
No fušuj si, ale drž ceny. Alespoň těch fotografů.....
Tak nějak:
1. Nenafotíš svatbu pod 5kKč
2. Nenafotíš sanpy pod 3kKč
3. Nenafotíš zakázku za 1/10 ceny tržní
4. Nefotíš Booky a jiné hovadiny
5. Nefotíš reportáže za uveřejnění fotek
6. Nefotíš fotky pro komerční využití za to použití
7. Nefotíš na digi, protože je to levnější, není.
8. Nikdy nedáš z ruky náhledy
9. Nikdy nefotíš VÝRAZNĚ pod cenou
10. Nikdy nedáš z ruky negativy.
Našlo by se víc věcí, tohle beru jako minimální desatero
#26
Publikováno 26 duben 2010 - 18:02:07
2.) Sanpy - neznám to slovo
3.) za 1/10 ceny. No jo, ale kde jsou ty ceny určený ... To se pak těžko odhaduje.
4.) booky a tohle sjem ještě nefotil, chci zkusit akty, ale jenom s kamarádkou a na nic komerčního
5. a 6.) Tak z toho už jsem vyrostl
7.) já nevím, ale třeba takovou reportáž z veletrhu, když potřebujou fotky na web bych asi ani nechtěl ten film kazit
8.) tím myslíš jako malé zvětšeniny nebo obrázek 600x450px? Jinak já k těm náhledům po špatné zkušenosti dávát vždy tak hnusnej autorskej podpis, že by to ani nešlo použít ani na web ...
9.) to je asi s tou 1/10 ceny...
10.) tak to sjem udělal jenom jednou... Profesorce, který se tolik líbila moje fotka a dopadlo to tak, že mi přinesla poškrábaný negativ a alší hodinu mi dala za 5 z práce v hodině
#27
Publikováno 26 duben 2010 - 18:25:30
1. na svatbu si stejně netroufám...No fušuj si, ale drž ceny. Alespoň těch fotografů.....
Tak nějak:
1. Nenafotíš svatbu pod 5kKč
2. Nenafotíš sanpy pod 3kKč
3. Nenafotíš zakázku za 1/10 ceny tržní
4. Nefotíš Booky a jiné hovadiny
5. Nefotíš reportáže za uveřejnění fotek
6. Nefotíš fotky pro komerční využití za to použití
7. Nefotíš na digi, protože je to levnější, není.
8. Nikdy nedáš z ruky náhledy
9. Nikdy nefotíš VÝRAZNĚ pod cenou
10. Nikdy nedáš z ruky negativy.
Našlo by se víc věcí, tohle beru jako minimální desatero
2. pokud tím myslíš "test shoots"- tak já fotím TFP
3. bohužel pokud bych si řekl o tu 1/10 tak mne vyhodí že jsem drahý - nedělám to
4. OK
5. mám sebou digitál a středoformát - dostanu akreditaci, takže můžu na lepší místa a dělat si tam to svoje a při té příležitosti cvaknu i nějaké cvaky na digitál které jim pak dám --- tady nevím jestli je to OK
6. chci to jednou udělat abych měl položku v portfoliu
7. pokud nevidím že by to někdo a ani já chtěl mít na papíře, tak proč to fotit na film? když fotím s nějakýma slečnama, tak si to udělám na svitek a pak na papír a ten proženu v knihovně skenrem a všichni jsou spokojení.
a taky kdybych měl fotit festival (což dělám každý rok z čistého altruismu a viz @5) na film,tak se a) nedplatím další rok to už dělat nebudu protože scanovat 250 políček nemíním a oni taky ne.
8. tohle mám zakotvené i ve svých "13 podmínkách" spolupráce
9. pod cenou nefotím protože i to pod cenou se druhé straně zdá drahé a na vlastní náklady to dělat nemíním - tak si na vlastní náklady fotím vlastní věci (příklad: je tablo pro 30hlavou třídu za 2500 pod nebo nad cenou? pro ně těžce nad!)
10. viz @8 (btw. dědičnou informaci taky nerozdáváme na počkání, teda aspoň já ne)
tak přemýšlím jestli jsem kazič cen nebo ne...
#28
Publikováno 26 duben 2010 - 18:39:52
Z toho pak vyplývá, že když průměrný konzument doby částečně ovládne jeden (jakýkoli) obor, automaticky se domnívá, že dokonale ovládá i všechny ostatní o které ovadil. Tedy i fotografii.
Jeho díla mu kamarádi ze soucitu, či z neznalosti nepomluví a ego roste. Umístí svou TVORBU na web. Tam se pohybuje hned několi miliónů podobných. Poplácají se po duši a je jim tak hezky.
Nakonec se o některých začne MLUVIT.
Považují to za úspěch svého génia.
Nezřídka jsou tito lidé v různých řídících funkcích a tedy občas i rozhodují o fotografických zakázkách.
Jednání s nimi, byť třeba úspěšné, přináší dle mého názoru daleko drsnější zážitky, než Ivanova úsměvná historka.
Nějakou, ne zrovna krátkou dobu jsem žil v Indii a Nepálu, kde ego patří ke sprostým, obtížně pochopitelným slovům.
Díky tomuto období snáším všechny ty talentované a neomylné spasitele umění, případně alespoň reklamní kampaně své firmy víceméně s úsměvem.
Přeji hezký večer
Luboš
#29
Publikováno 26 duben 2010 - 18:48:30
Ale teď? Jen tak ze zvědavosti sjem nakoukl a vložil fotku a co nevidím... Oplácení známek, pod všechny fotky za 5 nejhůže za 4 (z 5bodů) a když jim náhodou někdo špatně ohodnotí fotku, tak hned Ingnore list nebo taky 0/1 bodů pod všechny jeho fotky...
Kamarádka, mi říkala, že jeden nejmenovaný pán na photoserveru prý ve své vesnici vydal fotokalendář a tudíž ona nemá to právo zkritizovat mu jeho fotku. Že prý jenom on je pan fotograf.
Už jenom to mě velice rozesmálo, když vím, jak ona dokáže nádherně fotit a ještě ke všemu vím, jak fotí tento pán ... Nejspíše ve vesnici dal místnímu starostovi basu piv za to, že ten kalendář dají do oběhu ...
Tudíž za tuhle degradaci fotografické sebekritiky myslím nejvíce může vynález jménem internet ...
#30
Publikováno 26 duben 2010 - 19:21:47
#31
Publikováno 26 duben 2010 - 20:33:24
Pánové, vzpamatujte se.
Internet není v žádném případě zhouba fotografie. Živým důkazem jsou tyto stránky, ne? Nikdo vám přece nic nenalívá do hlavy, všichni sme svobodní tvorové, tak ať si každý dělá co chce.
Změnila se společnost, změnili se lidi. Málokdo se dneska nad fotkou pozastaví a zamyslí se nad ní. Všichni jsou zvyklí procházet stovky fotek bez toho, aniž by se nad nějakou opravdu pozastavili. "Všechno již bylo vyfoceno","všichni dneska umí fotit" a všichni vědí co jsou to "elková" skla, je to těžká spotřebka, těžký diktát trhu.
V médiích se hraje na efekt, na deformaci reality, na retuš. Tady hraje prim digitál a fotošrot. Nic neříkající fotku se podaří prohnat fotošrotem, důkladně pohýbat šoupátkama a hned je z toho "zajímavý" snímek.
Podobné je to s hudbou...Mainstream poslouchá CDčka, později narození si všechno stáhnou v mp3....ale i přes to všechno existuje několik lidí, kteří ocení kvalitu vinilu, otevřou si vínko, zapálí doutník a alespoň na chvilku zatáhnou ruční brzdu v tomhle uspěchaným světě.
Analogový fotograf je tak trochu blázen, podivín, rebel, samorost, experimentátor ... rozhodně nefotí proto, že by z toho měl peníze. Fotí proto, že ho to baví, že ho to vnitřně naplňuje a proto, že si myslím, že to má i v dnešní megapixelové době smysl.
Je jasný, že fotograf na volné noze to dneska bude mít těžký, ale pokud zvládá práci s analogem, tak je to obrovská výhoda a on to musí být schopný využít, musí to prostě "prodat". Na digitál dneska fotí každý lojza z vesnice, ale takovej černobílej portrét na barytu, to nemá každý, to zavání vyjímečností, snobstvím. Až na to společnost příjde, tak nás čekají analogové zlaté časy
#32
Publikováno 26 duben 2010 - 20:44:58
Možná se tak narodila, možná je to PhotoShop...V médiích se hraje na efekt, na deformaci reality, na retuš. Tady hraje prim digitál a fotošrot. Nic neříkající fotku se podaří prohnat fotošrotem, důkladně pohýbat šoupátkama a hned je z toho "zajímavý" snímek.
#33
Publikováno 26 duben 2010 - 20:45:47
A podle mě tohle je jedna z příčin, proč to posléze šlo do toho propadu, který tu popisujete. Je snadné nadávat, jak padají nároky zákazníků, ale copak jim tu kvalitu v minulosti někdo nabízel? Kolik fotografů třeba u těch svateb nabízelo zpracování ve stylu poměrně běžném v USA, tedy odevzdat luxusní album s fotkami ve velkém formátu? To není otázka peněz zákazníka, on to nikdo ani nenabízel! Jistě, našly se výjimky, ale byly to výjimky a nakonec hlavní povědomí vytváří ta "masa" a tam to prostě byl v lepším případě průměr.
Navíc úroveň řekněme "lepších amatérů" šla neskutečně nahoru - minimálně po řemeslné a technické stránce. Já začal fotit někdy kolem roku 1985 - tehdy když jsem viděl třeba sportovní fotky z olympiády od Pekárka (tehdejší časopis Stadion) , tak jsem prostě jen zíral a bylo mi jasné, že s výbavou pro mě dostupnou nemám na něco podobného žádnou šanci. Přitom dneska bych ho celkem spolehlivě překonal - myslím technicky, kompozičně je to subjektivní a na diskusi. Ale už jen to technické dorovnání je pro profesionály problém - značně se tím zmenšil prostor, kde mohou zdůvodnit svůj náskok. A dá se tomuhle říkat úpadek fotografie? Není to spíš až příliš velký rozvoj?
Já si opravdu myslím, že ty výkřiky o cvakání kompakty a fotomobily jsou spíš zakrýváním podstaty věci - ano, najdou se i extrémy, kdy někomu připadá super fotka z mobilu, ale tohle je v pořadí vážnosti až za tím neskutečným rozvojem dostupnosti focení i v těch lepších kvalitativních úrovních.
Je to v jistém smyslu škoda, ubližuje to profesně i lidem, kteří odváděli (a odvádějí) práci velmi dobrou, ale co s tím?
#34
Publikováno 26 duben 2010 - 21:24:02
1. nestěžuji si - mám tolik práce, že nestíhám domov - jen popisuji stav
2. nepíšu o internetu, ale o egu
3. profesionálem je ten, kdo se tím zrovna teď živí - není to táruka kvality, mnohdy naopak - souhlas s podnětnou myšlenkou tomashr
4. vážím, si dobrých fotografů, je mi jedno jestli se tím živí nebo baví nebo obojí
5. technický náskok profi fotografie oproti amatérské se asi opravdu trochu snížil, nicméně v naprosté většině případů je to vcelku jedno.
Většina profíků ani amatérů nevyužívají možnosti své techniky ani na 20%. Kromě toho v technice fotografie opravdu nespočívá. Jen je to její samozřejmá součást.
6. Svou zkušenost s ozajstnou fotografií využívám denně i při své profidigimandlu. Jsem zvyklý z filmu na podání prostoru a tedy si ho vysvicím i na digi. Což většina mladších kolegů nedělá, protože ani vlastně neví, jak ten prostor vypadá. On ho digitál do cca 500.000 Kč prostě ani moc zobrazit neumí.
7. nemyslím že je to depkařské téma, Ivan mne spíš upřímně pobavil a já zkusil přidat něco ze svých zážitků a vjemů.
Pokud jsem někoho rozesmutnil, nechtˇpřijme mou omluvu.
Luboš
#35 Snek
Publikováno 26 duben 2010 - 21:46:15
jinak tema pekne.
#36
Publikováno 26 duben 2010 - 21:51:39
Jednu dobu (tak kolem roku 2004 - řekněme přelom doby "digitální a analogové") jsem se docela motal kolem focení svateb.
... prostě "profesionál" opravdu nebyl synonymem špičkové kvality, za tím si stojím.
Je snadné nadávat, jak padají nároky zákazníků, ale copak jim tu kvalitu v minulosti někdo nabízel? Kolik fotografů třeba u těch svateb nabízelo zpracování ve stylu poměrně běžném v USA, tedy odevzdat luxusní album s fotkami ve velkém formátu? To není otázka peněz zákazníka, on to nikdo ani nenabízel! Jistě, našly se výjimky, ale byly to výjimky a nakonec hlavní povědomí vytváří ta "masa" a tam to prostě byl v lepším případě průměr.
...když jsem viděl třeba sportovní fotky z olympiády od Pekárka (tehdejší časopis Stadion) , tak jsem prostě jen zíral a bylo mi jasné, že s výbavou pro mě dostupnou nemám na něco podobného žádnou šanci. Přitom dneska bych ho celkem spolehlivě překonal - myslím technicky
Milý Tomáši,
Už jsem se nechtěl do této diskuse znovu zapojovat, neb hezky jede sama o sobě, ale rád bych pár věcí objasnil (pro méně znalé).
Svatební foto a luxusní alba: patřím k těm, kteří toto nabízejí; výjimkám, jak které popisuješ - a téměř jedním dechem dodáváš, že povědomí vytváří ta masa - což jsou 2 protichůdné věci.
Věř zkušenému: vše okolo svateb (nejen foto) JE POUZE otázkou peněz. Masa peníze nemá. Masa je průměrná a chce průměr. Luxusní věci si pořizují bohatí zákazníci, kteří na to peníze mají. Někteří z nich mají občas i vkus.
Ale hlavně: "chyba" je v nastavení systému. V USA když hoří barák a člověk musí honem utéct, jde první z domu (svatební) album. Pro ně je to nenahraditelný kus historie. Proto také při svatbách v USA tvoří částka na fotografie cca 10-15% a více z celkového rozpočtu svatby. Kolik je to u nás, lze si přečíst výše i jinde na tomto webu. Je to vnímáno jako "jenom obrázky" nikoli podstatná součást historie té které rodiny.
Musím se zastat kolegy Pekárka a trochu tě s dovolením umravnit.
Jeho skvělé fotky jsme v časopisech, knihách i na výstavách hltali a obdivovali všichni kdo dělali reportáž. O tvém názoru, že "...Přitom dneska bych ho celkem spolehlivě překonal - myslím technicky", by se myslím dalo s úspěchem pochybovat.
Naprostá většina Pekárkových snímků je vytvořena objektivy s ručním ostřením. VELMI dlouhými a TĚŽKÝMI objektivy. Tvou práci jsem neviděl, ale příliš nevěřím, že bys za podmínek, které měl on, byl schopen se stejným nebo srovnatelným vybavením pořídit 0,01% vyhovujících fotografií. Ono je totiž otázka, zda bys podobně silné snímky pořídil i s AF... To jsou ty zkušenosti, které mít nemůžeš, protožes neprošel srovnatelným tréninkem. Ale možná jsi velmi nadán...?
Tolik můj myší olej (maus oleum) do vohýnku...
#37
Publikováno 26 duben 2010 - 21:55:19
7. nemyslím že je to depkařské téma, Ivan mne spíš upřímně pobavil a já zkusil přidat něco ze svých zážitků a vjemů.
Přesně tak to taky bylo myšleno: pro pobavení veřejnosti
Jinak si myslím, že pokud k tomu má kdo co říct odborně, tak ponejvíc právě Luboš, pro mě odborník nejvyšší. I v životním postoji a názorech na ego (fuj).
#38
Publikováno 26 duben 2010 - 22:35:30
Ja kdyz jsem se zenil tak jsem napsal Stepance Stein i kdyz takovyhle veci nedela. A nadosmrti se budu tlouct do hlavy ze jsem se ji podruhe ozval az tesne pred, protoze to rozhodlo o tom ze mi tam nemohla prijet. Byla tehdy v americe a nejak si pomichala datum, na mou svatbu si domluvila neco ve Skodovce nebo kde. Sice se mi dlouho omlouvala do telefonu, ale ja musel vzit za vdek profikem z Brna co mi beztak udelal rozmazany fotky. Ji bych dal co by si rekla a stacilo by mi fotek 5. Takhle mam fotek 200, ale ani jsme je do alba nedali. Popravde receno, nevidim prilis rozdil mezi tim co nam udelal profik (a to je chlap co foti mimojine i architekturu a zivi se tim) a fotkama nadanejsiho amatera. Napad muze mit kazdy a ty dobre mivaji vetsinou amateri - neni to pro ne zatim takova nuda jako pro nekoho kdo dela svatby 100x rocne.
#39
Publikováno 26 duben 2010 - 22:52:55
vseho-vsudy bych to videl na 1-2 svitky oficialnich (promo) portretu 2 plany skupinky a basta.. a to by mel udelat nekdo, kdo opravdu umi (at uz si rika "profesional" nebo nejak jinak).
#40
Publikováno 26 duben 2010 - 23:15:11
je jasné, že práce Ivana Malého a Štěpánky Stein se vcelku zásadně liší.
Což je velmi dobře.
Každému vyhoví cosi zcela odlišného.
Někdo hledá expresivní pojetí a myslí to vážně, druhý hledá rovněž expresivní pojetí a zjistí, že s ním dlouhodobě nevydrží pod jednou střechou, třetí hledá harmonii a nachází nudu a čtvrtý v tom samém život.
Srovnávat tyto dva fotografické subjekty je jako srovnávat Joni Mitchell a Tori Amos v muzice, když jsme u toho vinylu s doutníkem.
Z mého pohledu umí oba a dost a dost něco jiného.
Jinak jsem rád, že jméno této dámy zde zaznělo.
Hezký večer
Luboš
#41
Publikováno 27 duben 2010 - 01:05:32
#42
Publikováno 27 duben 2010 - 05:21:33
Naprostá většina Pekárkových snímků je vytvořena objektivy s ručním ostřením. VELMI dlouhými a TĚŽKÝMI objektivy. Tvou práci jsem neviděl, ale příliš nevěřím, že bys za podmínek, které měl on, byl schopen se stejným nebo srovnatelným vybavením pořídit 0,01% vyhovujících fotografií. Ono je totiž otázka, zda bys podobně silné snímky pořídil i s AF... To jsou ty zkušenosti, které mít nemůžeš, protožes neprošel srovnatelným tréninkem. Ale možná jsi velmi nadán...?
.
Obávám se, že jsi špatně pochopil, jak to myslím... Jde právě o to, že se za ty roky neskutečně posunula technika, takže dnes už to nikdo nemusí dělat "srovnatelným vybavením" jako on tehdy. Prostě to, co tehdy dokázalo pár výjimečných jedinců dnes dokáže podstatně širší skupina lidí, přitom posun té "elity z minulosti" kupředu už nebyl zas tak propastný. Jinak s dlouhými skly mám tréningu docela dost, samozřejmě že jen naprostý pitomec si může myslet, že mu budou padat superfotky hned jak to vezme do ruky - ani náhodou! To ale nic nemění na tom, že ta skupina lidí, která toto měla možnost si zkusit a určitým tréningem projít je mnohem (ale opravdu mnohem) širší než před lety. A navíc v jiných technicky méně extrémních oborech je to ještě výraznější...
K těm svatbám - s tím co jsi napsal, z velké části souhlasím, co jsi trefil naprosto perfektně je ten příměr jak v USA při požáru jako jednu z prvních věcí zachraňují svatební album, to sedí. Jenže na druhé straně je to trochu o klasické otázce, zda byla dřív slepice nebo vejce... Lidi u nás to "nechtějí", ale kolik lidí vůbec ví, že to může chtít? Je super, že patříš k těm, kdo třeba luxusní album nabízí, ale věř pro změnu mně, že taková nabídka není zas až tak obvyklá. Ani s penězi to není až tak jednoznačné, dost lidí zrovna na svatbách promrhá peněz nemálo ač nejde o žádné milionáře, leckdy to je takové to ne zcela hezké "ať soused pukne vzteky" - do toho by se jistě zajímavá nabídka ve fotkách hodila.
Jenže pokud dotyčný otevře zlaté stránky (nebo Seznam) a bude hledat fotografy v okolí, tak mu náhodně vybraný "profesionál" s velkou pravděpodobností nabídne běžný standard a tím to hasne...
#43
Publikováno 27 duben 2010 - 06:28:12
#44
Publikováno 27 duben 2010 - 07:11:40
Ahoj Lubosi, spatne jsem se vyjadril, nebo jsi me nepochopil. Rozhodne je nesrovnavam, to by me nenapadlo. Ja jen ze pokud bych si vybiral fotografa podle jeho prezentace na netu, Ivan Maly by to nebyl - jeho prezentace mi nerika ze by to byl fotograf ktery mi udela dobre fotky. A nejde mi o vytuneny web a blikajici tlacitka, jde mi ciste jen o fotky. Z nekterych mam pocit ze je to snad ofoceny obrazek z casopisu. Smeroval jsem k tomu ze pokud chci oslovit nekoho kdo nezna moji praci, musim si dat zalezet na webove prezentaci, jinak muzu ocekavat takove odpovedi, jakych se Ivanovi dostalo. To se Stepankou bylo jen o tom ze pokud te neci prace oslovi, nezalezi na cene.
Rozšlapávejte si bábovičky někde jinde
On je tu jeden zásadní rozdíl v práci amatéra a profesionála.
Jako amatér můžu snímky hodit do koše a je mi to jedno. Nestihnu, důležitý záběr, ale alespoň jsem jej viděl. Fotografie dělám více či méně pro své potěšení.
Jako profesionál si musím sám shánět zakázaky. Musím brát i to co mi zrovna není po chuti (Svatby, produktovky...atd). Musím vše přizpůsobit tomu, aby odevzdanou práci ode mě zákazník koupil. Aby vynaložené náklady (technika, čas, materiál) nepřesáhly cenu zakázky. Musím z něčeho žít, platit nájmy, plyn...atd.
To už musím mít sakra jméno, aby mě někdo oslovil a řekl viděl jsem tvé práce a chci nafotit to a to. Ani v tomto případě slavné jméno zakázku nezaručuje. I Vano říká, že nemůže sedět doma a čekat až se mu někdo ozve. A ten jmého nemá jen v ČR.
#45
Publikováno 27 duben 2010 - 07:20:11
Přečti si historii fotografie. První ateliéry v Praze byly také jen pro určité sorty lidí. Bohaté paničky chodily k Langhansovi a kdo na to neměl šel k panu Vopršálkovi. Pak byla skupina lidí, která se nemohla nechat portrétovat ani u Vopršálka. Daguerrotypie nebyla nic levného. Proto zase další vývoj fotografie. Pak to sice bylo levné a mohla si portrét dovolit široká skupina lidí, ale výsledek nebyl tak kvalitní.
#46
Publikováno 27 duben 2010 - 08:53:11
az budu mit svatbu ja, tak u vchodu do kostela bude stat ochranka, ktera bude sacovat hosty a zabavovat veskera cvakadla.
vseho-vsudy bych to videl na 1-2 svitky oficialnich (promo) portretu 2 plany skupinky a basta.. a to by mel udelat nekdo, kdo opravdu umi (at uz si rika "profesional" nebo nejak jinak).
naprosto souhlasím (a taky to umím udělat, včetně ochranky ) tak až se ta událost přiblíží tak mi napiš nebo zavolej dostaneš speciální temnou slevu
na naší svatební oslavě teda proběhlo planů 6, ale to by snad nevadilo
#47
Publikováno 27 duben 2010 - 09:10:00
Budu fotit jede společenský večer nejakých ogarů z nejakých mezinárodních sumitú. Všecko bude na parníku v Praglu.
Faň večér žrádla kopec, gořalky taky.
Chcú to enem na CD, tož sem jim to sfókl enem za jídlo a pití....
Super ne?
#48
Publikováno 27 duben 2010 - 09:14:05
#49 Anonymous
Publikováno 27 duben 2010 - 09:18:35
#50 Snek
Publikováno 27 duben 2010 - 09:25:45
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních