Sladký život na volné noze - jak to chodí
#51 Snek
Publikováno 27 duben 2010 - 09:35:56
V kapitalisticke cizine ala USA je zcela bezne, ze fotograf zamestnava sveho manazera, ktery mu shani ksefty, stara se o jeho prezentaci, dela finance, a proste vsechno okolo obchodu tak, aby se fotograf soustredil zejmena na to, co umi nejlepe, tedy jaksi fotografovani a vyrobu obrazku / alb.
Takovej Ivan tady je dobrej profesionalni fotograf, umi remeslo, a z nekolika malo obrazku, ktery jsem od nej videl, ma i talent.
Co neumi, a nelze to po nem ani chtit, je delat obchod a prodavat (se a svoje dilo).
Ivane, najdi si schopneho agenta.
P.S. Ivanem uvedena korespondence vyse je pro pobaveni, a z hlediska fotografa to chapu. Pokud se na Ivanovu odpoved podivam ze strany zakaznika, Ivan v emailu, ktery poslal jako odpoved nenapsal nic, cim by mne jako zakaznika zaujal. Pokud bych ho neznal osobne, a neznal jeho tvorbu, ... asi bych se uz tez neozval.
Pokud bude mit nekdo z rad fotografu zde zajem, rad na pristim sraze usporadam kurz zakladni obchodni komunikace pro fotografy
#52 Snek
Publikováno 27 duben 2010 - 09:37:00
po krakenove excelentnim prispevku uz se mi do toho moc nechtelo
#53
Publikováno 27 duben 2010 - 10:05:07
Ač na srazy čehokoli obvykle nejezdím, neb mám tu podivnou vlastnost, že když si můžu vybrat, jsem radši sám, tak na tohle bych asi i přijel.
Naučil jsem se sehnat zakázky, myslím, docela úspěšně. Nicméně mi to požírá časově polovinu pracovní doby a energeticky asi tak 95% mé kapacity.
Pokud znáš nějaký systém aplikovatelný do našich podmínek, který by tyto poměry dokázal změnit, velmi rád si ho pokusím osvojit.
Začátkem devadesátých let jsem dlouhodobě fotil v Rakousku, Nemecku a Itálii. Ani tam jsem neměl žádného agenta, vše jsem si dohodl sám, nicméně to tak nějak fungovalo s minimem energie.
V Čechách se mi uspokojivě fungující model zatím nalézt nepovedlo.
Hezký den
Luboš
#54
Publikováno 27 duben 2010 - 10:08:54
no a podle toho jí vysvětlí, že do alp a do nížiny je třeba jiné vybavení, resp. s tím alpským může do nížiny, ale naopak těžko a od toho se i odvíjí cena
přeneseně jako maloobchodní prodavač různého zboží postupuju stejně
nejdřív se ptám
čistě teoreticky - asi bych potenciálnímu klientovi telefonoval, je to osobní kontakt se zákazníkem (telefonní operátoři by mohli povídat o práci s člověkem na drátě - málem jsem takovým operátorem byl taky jeden čas...)
těžko asi platit agenta, ale při osobním hovoru se dá "vyčíst" co ten člověk má na mysli, dají se položit doplňující otázky, možná bych i zmínil, že "výstup jen na cd" je skoro škoda
dále se mu dá vysvětlit rozdíl, mezi profesionální prací kde jsou zachyceny všechny důležité momenty a jako soubor to bude dávat hlavu a patu - a dá se například použít do reklamních materiálů oné firmy a amatérským cvakáním, které může být dostačující, ale taky nemusí (napříkad bez dobrého (drahého) blesku v interiéru určité okamžiky použitelně nezachytí)
možná by se dal zlomit, možná vyhozené peníze za hovor, ale šance pro získání zakázky o chlup větší
#55 Snek
Publikováno 27 duben 2010 - 11:16:13
Radime - ano, to je krok spravnym smerem.
Nechme tu diskuzi zde ulezet a vratme se k ni za par dni / tydnu.
Jeste mam v hlave myslenku ohledne casteho narku nad velikosti ceskeho trhu, k tematu se vratim, chce to tez jeste nechat dozrat...
#56
Publikováno 27 duben 2010 - 12:04:41
...Tudíž za tuhle degradaci fotografické sebekritiky myslím nejvíce může vynález jménem internet ...
Ne, za tuhle degradaci (nejen) fotograficke sebekritiky muzou predevsim lide a jejich ztrata soudnosti, moralky a snahy... Internet je v tomto malym panem, lide samotni jsou u kormidla...
#57
Publikováno 27 duben 2010 - 17:27:39
#58
Publikováno 27 duben 2010 - 17:37:24
...Tudíž za tuhle degradaci fotografické sebekritiky myslím nejvíce může vynález jménem internet ...
Ne, za tuhle degradaci (nejen) fotograficke sebekritiky muzou predevsim lide a jejich ztrata soudnosti, moralky a snahy... Internet je v tomto malym panem, lide samotni jsou u kormidla...
Ne, nemáš úplně pravdu. To je o přehnané sebedůvěře. Já třeba do dotazníku napsal, že AJ B2 (podle testů C1, nějakou dobu jsem tam pobýval), PL A2 (pravdou je, že rozumím čemukoliv, mluvit můžu o spoustě věcí, občas dělám chyby), SR A1 (pravdou je, že rozumím skoro všemu, filmy nejsou problém, mluvím blbě. Gramatika jde mimo mě.), NJ A2(víc rozumím, míň mluvím, prej je to po 6tým pivu lepší). Na poslední výběrovce byl proti kluk, o 10 let mladší, AJ C2, NJ C1, jak napsal do dotazníku. Škoda, že zvládal mluvit blbě a jen o základních tématech. Prostě, dneska prodej i to, co nebudeš umět ani za 100 let.
#59
Publikováno 28 duben 2010 - 00:34:24
Já třeba do dotazníku napsal...
Takze je to o lidech, ne o internetu Internet samotny za to prece nemuze
#60
Publikováno 28 duben 2010 - 08:46:56
profíky bych rozdělil na několik levelů
špičkoví - to jsou ti, kterým vydávají fotografické publikace Taschen, Phaidon a další podobná nkladatelství
reportéři světových agentur a významných periodik, váleční frontoví reportéři
komunální - dřív fotili školy, taneční
ti ostatní, co fotí např. nevyžádanou reklamu, pořádají různé "workshopy" pro amatéry a podobně
Problémy diskuze se asi týkají jenom těch posledních dvou kategorií. Z hlediska zákazníka bych se u nich ptal, co nabízí, jaký je u nich poměr cena/výkon, a co vlastně umí, vzhledem k tomu, jaké možnosti mám jako amatér.
Je to stejné, jako když si budete najímat řemeslníka, aby vám doma udělal vodu v koupelně. Taky musíte vědět, že to dokáže udělat lépe než svépomocí, i když na to bude stejný materiál a stejné nářadí. Řemeslník to prostě musí udělat lépe, pořádně, se zárukou, a v čase, který na to nemám. Za to je třeba mu zaplatit. A ne že to bude nějaký fušer, který nic neumí, kouká jen aby něco vydělal, a rychle pryč.
Zde je evidentní, že v době levných DSLR a vynikajících digilabů, kde vám udělají krásnou fotku 30x40 cm technicky bez závad, musí nabídnout fotograf profesionál něco více než jenom dokonalou technickou stránku věci. A v tom vidím ten problém, je to stejné jako u spisovatelů, textový editor má každý, ale každý neumí napsat něco zajímavého, a taky když už to napíše, neumí to prodat. Kvalita textového editoru s tím nesouvisí, stejně jako fotky stejně ve finále udělá laboratoř (nebo temná komora).
Ty komunální fotografy z dřívějška dneska velmi obdivuji, jejich fotky se nekazí ani po více jak padesáti letech, jsou technicky dokonalé, není to žádné umění, ale je v tom pořádné řemeslo.
PL
#61
Publikováno 28 duben 2010 - 10:59:46
Zrovna sem se zase stal obětí takového fotiče ve školce. Škoda, že mi fotky nepředal osobně, rád bych se od něj něco dozvěděl. A s chutí bych mu zkazil odpoledne.
#62 Jirinol
Publikováno 28 duben 2010 - 19:41:25
za fotky už neinkasuju nějakých téměř 25 let, ale ani tehdy mě moc nebavilo fotit pro lidi, kterým bylo vlastně jedno, jak hotová fotka vypadá.
#63
Publikováno 28 duben 2010 - 22:49:12
jako dar k "faktuře" jsem dostal nabídku zadarmo reklamu v novinách... tošak nemám ičo a ještě by mne finančáci sežrali.
ale vymysleli jsme k tomu vtipný slogan "černobílé fotky načerno"
je to kažení kšeftů když jsou dvě možnosti : udělám jim to já víceméně zadara protože jsou to kámoši nebo budu tahat z kamarádů finance kterých mají málo bo ty noviny moc ziskové nejsou? Já jsem jim to udělal nakonec za to že tam bude malý článeček obsahující že jsem to dělal já a link na web.
#64
Publikováno 29 duben 2010 - 05:21:51
#65
Publikováno 29 duben 2010 - 08:15:38
Podľa mňa väčšina profesionálnych fotografov kvičí jak zarezané prasa stále dookola o tom ako im berú amatéri robotu a .... a na ich práci nie je nič výnimočné pre to, aby som bol za ňu ochotný platiť. Sa potom nedivte že ľudia siahajú po iných možnostiach.
Boli by aj blbí keby za fotenie platili keď výsledný produkt sa ničím neodlišuje od fotografií ktoréhokoľvek druhého zdatnejšieho a zapáleného amatéra.
Pozeral som si web stránky niektorých profesionálnych fotografov len tak pre zaujímavosť. Nehnevajte sa nikto na mňa ale ja by som za ich prácu tak isto neplatil, pioväčšina z nich je obyčajný amatérsky priemer. A keď niekto fotí portrét a na fotke sa v zreničkých fotografovanej osoby leskne guľatý sveteľný zdroj a človek vyzerá ako keby mal v očiach zapichnuté dne vysokosvietivé led diódy, tak to je už vážne moc.
A za toto chcete aby Vámľudia platili ? Sa trošku spamätajte, ponúknite niečo iné a hlavne kvalitnejšie a potom za to môžete byť platení.
Toť môj skromný ale úprimný názor.
#66 Jirinol
Publikováno 29 duben 2010 - 08:26:15
naštěstí je ještě celkem dost profesionálních fotografů (a velmi dobrých), kteří nemají své webové stránky, lacinou reklamu, a dělají skvělé fotky (a nebýt toho, že jsem se čirou náhodou občas dostal do jejich ateliérů a něco zahlédl, neměl bych o nich ani tušení). Z jejich skromných a stručných slov jsem pochopil, že dělají většinou pro zahraniční zákazníky jen pro velmi málo tuzemských firem, neb doma jim pšenka nekvete - proč, vědí oni. A osobně si myslím, že než webová reklama, i v tomto oboru (jako v mnoha jiných) funguje více osobní kontakt, prezentace díla nikoli virtuální, a doporučení taktéž osobní.
#67
Publikováno 29 duben 2010 - 08:43:16
to spooky:
naštěstí je ještě celkem dost profesionálních fotografů (a velmi dobrých), kteří nemají své webové stránky, lacinou reklamu, a dělají skvělé fotky (a nebýt toho, že jsem se čirou náhodou občas dostal do jejich ateliérů a něco zahlédl, neměl bych o nich ani tušení). Z jejich skromných a stručných slov jsem pochopil, že dělají většinou pro zahraniční zákazníky jen pro velmi málo tuzemských firem, neb doma jim pšenka nekvete - proč, vědí oni. A osobně si myslím, že než webová reklama, i v tomto oboru (jako v mnoha jiných) funguje více osobní kontakt, prezentace díla nikoli virtuální, a doporučení taktéž osobní.
A o tom práve hovorím. Proste profesionálny fotograf musí byť úrovňovo trošku inde ako ktorýkoľvek amatér. A práve v tom je problém, že ľudia, zákazníci, taký pocit nemajú a myslím že tento pocit v nich je oprávnený.
Mám proste dojem, že veľmi veľa neprofesionálnych fotografov dokáže dnes produkovať fotografie minimálne na úrovni profíkov, veľa krát aj na vyššej. Tak sa potom nedivme, že ľudia si nechávajú dokumentovať svoje veci amatérom - kvalita veľmi veľa krát profesionálna a cena ľudová.
#68
Publikováno 29 duben 2010 - 09:14:07
To u profi práce nepřipadá v úvahu, je za to placenej.
Štvou mě neumětelové, kteří mají veliké sebevědomí, velký foťák a mizerný obrázky, byť za malé ceny. Kazí ceny (podstřelování cen nikam nevede, nakonec prodělají všichni) a úroveň fotek.
BTW: tomu mamlasovi ve školce jsem fotky vrátil s tím, že za fušeřinu neplatím
#69
Publikováno 29 duben 2010 - 09:26:50
Kvalita častokrát lepší, než u profíka....... Samozřejmě, že jo, šikovných lidí je spousta. Ale profík musí mít Spolehlivost a Standardní výsledky, ať se děje cokoli. Proto je placenej. Kvalitnímu amatérovi se klidně může stát, že mu dojdou baterky, klekne blesk, rozskočí se závěrka atd... A fotky prostě nejsou.
To u profi práce nepřipadá v úvahu, je za to placenej.
Štvou mě neumětelové, kteří mají veliké sebevědomí, velký foťák a mizerný obrázky, byť za malé ceny. Kazí ceny (podstřelování cen nikam nevede, nakonec prodělají všichni) a úroveň fotek.
BTW: tomu mamlasovi ve školce jsem fotky vrátil s tím, že za fušeřinu neplatím
No a tu by som teda aby sme sa pochopili správne rozdelil neprofesionálov na dve kategórie:
- šikovný amatér
- diletant
Diletant:
Človek ktorý si kúpi novú zrkadlovku a okamžite sa z neho stáva fotograf. "Nemá problém" nafotiť čokoľvek. Výsledky stoja väčšinou za hovno.
Šikovný amatér:
Fotograk, ktorý nefotografuje týždeň.
Vlastní slušný aspoň poloprofi fotoaparát, externý blesk, zopár objektívov. Fotografovanie ho baví a skúsenosti v profesionálnej oblasti sú pre neho lákavé a prínosné zároveň. Úroveň jeho práce je prijateľná, často veľmi dobrá.
A o tom, že keď idem fotografovať akciu si mám zobrať primárne plus záložné telo(napr.: aj kinofilmové), externý blesk, kopu bateriek, ... snáď ani nie je treba hovoriť. Kto to neurobí, spadá do kategórie diletant. Amatérsky fotograf presne ako profík by mal pri fotografovaní byť hlavne zodpovedný.
#70
Publikováno 29 duben 2010 - 09:31:59
Kvalitnímu amatérovi se klidně může stát, že mu dojdou baterky, klekne blesk, rozskočí se závěrka atd... A fotky prostě nejsou.
To u profi práce nepřipadá v úvahu, je za to placenej.
A profíkovi se to podle tebe stát nemůže? Nebo jinak - jseš si jistý, že typický český profifotograf automaticky nosí dvě těla a dva blesky jako zálohu, užívá tělo řady 1D nebo profi od Nikonu s dvěmi kartami se současným zápisem aby minimalizoval riziko ztráty dat, atd.? Hahaha...
A poslední věc - kolik profíků ti podepíše smlouvu o nějaké náhradě, když fotky nedodají (myslím v ČR, v USA se to občas děje)? Reálně ti zase profík jen pokrčí rameny, stejně jako ten amatér...
Aby bylo jasno, mě je profifotografů líto - znám pár takových, kteří odvádějí dobrou práci i v těch "řemeslných zakázkách", zcela jednoznačně pak podle mě klesá úroveň v oblasti řekněme reportážní a ilustrační, důvod je právě v tom, že všichni chtějí šetřit a berou fotky ze všech možných i nemožných zdrojů. Ano, štve mě to, já sám se sice živím něčím jiným a tak se focení těch "řemeslných" zakázek už pár let nevěnuji vůbec, ale třeba v oblasti těch reportáží a ilustrací občas něco dělám a taky mě současná situace příjmy snižuje Ale myslím si, že je nutno se na věc koukat realisticky a ne formou srgumentů vyloženě z oblasti virtuální reality
#71
Publikováno 29 duben 2010 - 09:59:08
do tý naší chodí dva fotografové, od jednoho vysloveně blití, dělá to dvacet let a fakt bych takovej snímek ani nikomu neukázal a to zachycením okamžiku, dále bohužel technicky -světlo a barevně - konkrétní fotografie na papíře
od druhého to je najednou něco jiného, barvy správně, světlo i práce s tím naším "modelem"
takže v tomhle případu profíci půl napůl - jeden to neumí ale má holt letité kontakty druhý v pořádku
*tabla
mám už v krámě letošní tablo - jako vždy celkem slušná práce s modelem, ovšem nedostatečný odstup od pozadí a ošklivé stíny za studenty, dále vybělení pleti, světlo není vyloženě špatné, ale mělo být měkčí
známka jako ve škole 3-4
téhle profesionálce nerozumím, vybavení má, tak proč nedá pozor na úplné řemeslnné základy?
asi rekvalifikantka, nebo nevidí -nebo obojí
její snímky jsou - montáž na jednom obrázku stejný člověk dvakrát ve dvojím oblečení, velikost zobrazení u každého snímku jiná - to bych jí možná odpustil, ale ty stíny ne, to je základní škola a měla by jít radši prodávat rohlíky
#72
Publikováno 29 duben 2010 - 11:37:20
Chápu smutek profíků, kterým lezou do kšeftu (diletany pomineme) šikovní amatéři, co nemusí platit sociálku, zdravotní atd...
Náhradní tělo do brašny prostě patří.
Zaráží mě nedostatek profesionální hrdosti u nájemných fotografů (tabla, školky,svatby....) ale to už, bohužel, nepatří do 21.století.
#73
Publikováno 29 duben 2010 - 11:52:29
..... neznám nikoho, kdo vydělává peníze a nemusí platit sociálku, zdravotní a daně. Pominu li kvalitu výsledků obou skupin, je právě opomíjená povinnost, platit státu, jeden ze zásadních důvodů, proč dochází k těmto rozepřím....Chápu smutek profíků, kterým lezou do kšeftu (diletany pomineme) šikovní amatéři, co nemusí platit sociálku, zdravotní atd...
#74
Publikováno 29 duben 2010 - 20:17:30
to jenom abys věděl... a debata nestálaKvalitnímu amatérovi se klidně může stát, že mu dojdou baterky, klekne blesk, rozskočí se závěrka atd... A fotky prostě nejsou.
To u profi práce nepřipadá v úvahu, je za to placenej.
A profíkovi se to podle tebe stát nemůže? Nebo jinak - jseš si jistý, že typický český profifotograf automaticky nosí dvě těla a dva blesky jako zálohu, užívá tělo řady 1D nebo profi od Nikonu s dvěmi kartami se současným zápisem aby minimalizoval riziko ztráty dat, atd.? Hahaha...
JÁ TO TAK DĚLÁM, A JISTĚ I MNOZÍ JINÍ... HAHAHA přenášení krámů a z toho pramenící opotřebování tělesné schránky bohužel k profi práci patří... -im
A poslední věc - kolik profíků ti podepíše smlouvu o nějaké náhradě, když fotky nedodají (myslím v ČR,
JÁ TO TAK DĚLÁM A MÁM TO I VE SMLOUVĚ - im
#75
Publikováno 29 duben 2010 - 22:17:02
#76
Publikováno 30 duben 2010 - 06:26:27
to jenom abys věděl... a debata nestála
Vždyť to celou dobu píšu - taky znám pár profíků, kteří fungují opravdu profesionálně, minimálně s tou technikou, s tou smlouvou jsi mě trochu překvapil, ale je to určitě klad.
Jenže malér je, že to není ani náhodou samozřejmost, pověst profifotografů zejména v oblasti, kterou tu kdosi označil jako "komunální", je poměrně špatná a bohužel až příliš často právem.
Ať taky trochu přileju olej do ohně - podle mě tu opravdu dost zla udělalo to období, kdy se z focení udělala vázaná (řemeslná) živnost, jenže ty kvalifikační požadavky byly ve své podstatě absurdní. Na jedné straně nemohl živnosťák (legálně) získat člověk, který dlouhodobě fotil a ještě třeba iniciativně absolvoval akreditovaný rekvalifikační kurs, na druhé straně ale živnosťák (opět legálně!) dostala holka, která v životě nedržela foťák v ruce (mimo nějaký rodinný kompakt), ale asi 6 let dělala v "copyshopu", což se jí zapsalo jako praxe. Upozorňuji, že tyto příklady nejsou ani v nejmenším nadsázkou, je to naprosto tvrdá realita! Tohle jednak dožralo hodně lidí mezi schopnými amatéry, kteří by se jinak třeba plnohodnotně profesionalizovali, místo toho ale spíš dělali nabídky "pod rukou", které samozřejmě ceny na trhu kazily. No a za druhé se projevila i nespokokojenost mezi zákazníky, kteří až příliš často zjistili, že zadání práce fotografovi "s papírem" nezaručuje v nárůstu kvality skoro nic
Docela by mě zajímalo, jak vnímáš tuhle záležitost ty - mohlo v tom třeba APK lobovat nějak smysluplněji?
#77
Publikováno 30 duben 2010 - 07:12:13
#78
Publikováno 30 duben 2010 - 07:12:15
A pokud objednatel nedokáže rozeznat kvalitu od zmetků, pak je to hlavně jeho problém...
čeče se mi zdá, že je to spíš problém profesionálních fotografů. až se nekvalita stane absolutním standardem, "objednavatelé" stále budou, ale pro profíka nebude práce.
a to zdravotní / sociální. ještě chviličku budu bazárníkem - profesionálem, co ho živí obchod s použitým zbožím. platím daně, zdravotní, sociální, revize hasičáků, daň z nemovitosti a čert ví co eště. mám chodit s transparentem před bleší trhy, před budovu aukra a já nevim kam všude, že mi tam ti amatéři, kteří se tím velice dobře "přiživují" (mnohdy v řádově jiných penězích), kazí profi prostředí? nesmysl, že? věc se má podle mého tak, že pokud mě moje řemeslo neuživí, měl bych hledat něco jiného a ne nadávat, jak mi všichni škodí. jestliže hlavní kompetencí současného fotografa-profesionála 3 a 4 kategorie je drzost (odvaha) a já jí nemám, už to třeba není obor pro mě, byť ho dělám lepe. není zde (naštěstí) moc, která by trh regulovala v můj prospěch.
možná pak začnou skuteční řemeslnící objednavatelům chybět a jejich čas se vrátí. tak nehleďme soudruzi na dobro své, ale na dobro fotografie.
#79
Publikováno 30 duben 2010 - 07:20:47
Jeden je fakt machr - Venca Mládek co má i lab v Táboře - válí jak digi, tak kino
Druhého jmenovat nebudu (kdyby náhodou, aby to nebyla rádoby pomluva) jen zeměpisně - taky z jihu a ten fotil vítání občánků u nás na obecním úřadě. Pro lepší představu - budova starobilá, fotogenická - krásná zákoutí. Onen fotograf nejenže všude překážel a do vše krafal (i do vítacího projevu starosty!!!) ale i nutil maminky a tatínky, ať dělají tohle a támhleto
Já jsem tam byl s bráchou a švagrovou s jejich synkem, abych je zvěčnil při té příležitosti - starou flexaretou.
Dopadlo to tak, že odemě měli 3 krásné fotky (to není z mé hlavy ) a ještě i pár sousedů - no co mi stačil svitek. Udělal jsem suma sumárum asi 8 zvětšenin na RCčka.
Onen machr poslal CD za 350,-Kč kde byly 2 snímky!!!!!!!!!!! A ani jeden nebyl k tomu - první máznutý a v druhém měl brácha uřízlou hlavu!!!!
#80
Publikováno 30 duben 2010 - 22:16:26
#81
Publikováno 1 květen 2010 - 18:48:14
Ať taky trochu přileju olej do ohně - podle mě tu opravdu dost zla udělalo to období, kdy se z focení udělala vázaná (řemeslná) živnost, jenže ty kvalifikační požadavky byly ve své podstatě absurdní. ...
Zajímavé, ale mám na to úplně stejný pohled.
#82
Publikováno 3 květen 2010 - 19:55:51
Jsem nevývratně přesvědčen o tom, že vlastnictví papíru není zárukou kvality.
Kvalita je v tvůrčím procesu dosti obtížně hodnotitelná (je-li vůbec) a pojem sám o sobě je (podle mě) vágní.
Je výsostným právem zákazníka objednat si obrázky (či cokoliv jiného) u koho chce (se všemi riziky s tím spojenými, ošem!!!).
Cenu (paradoxně) neurčuje producent, ale zákazník - jenom na něm záleží, kolik je ochoten (a schopen) za realizovanou zakázku dát.
Mnohé vzdělávací instituce se (podle mě) potácejí mezi dvěma extrémy: buď tlačí frekventanty do "šablon" - s až čitelnými znaky xenofobie, nebo je naopak manipulují (ano, je to manipulace!!!) pouze (nebo z větší části)k "jinakosti", kterou posléze vydávají za originalitu.
Pravidla tvořivý proces dusí. Jsou pouze snahou o zobecnění toho, co se již odehrálo. Tvorba se vydává dále, vpřed, někam, kam již pravidla nedosáhnou...
Nebo se úplně mýlím?
#83
Publikováno 3 květen 2010 - 20:36:32
#84
Publikováno 4 květen 2010 - 14:58:03
Pořád se nějak těžce smiřuji s názorem, že "fotograf" musí mít v kapse nějaký papír = být absolventem nějakého organizovaného výcvikového "ortodoxně kánonického" procesu...
Jsem nevývratně přesvědčen o tom, že vlastnictví papíru není zárukou kvality.
Kvalita je v tvůrčím procesu dosti obtížně hodnotitelná (je-li vůbec) a pojem sám o sobě je (podle mě) vágní.
Je výsostným právem zákazníka objednat si obrázky (či cokoliv jiného) u koho chce (se všemi riziky s tím spojenými, ošem!!!).
Cenu (paradoxně) neurčuje producent, ale zákazník - jenom na něm záleží, kolik je ochoten (a schopen) za realizovanou zakázku dát.
Mnohé vzdělávací instituce se (podle mě) potácejí mezi dvěma extrémy: buď tlačí frekventanty do "šablon" - s až čitelnými znaky xenofobie, nebo je naopak manipulují (ano, je to manipulace!!!) pouze (nebo z větší části)k "jinakosti", kterou posléze vydávají za originalitu.
Pravidla tvořivý proces dusí. Jsou pouze snahou o zobecnění toho, co se již odehrálo. Tvorba se vydává dále, vpřed, někam, kam již pravidla nedosáhnou...
Nebo se úplně mýlím?
Myslím, že jsou dva druhy "fotografů" - jedni dělají tvůrčí fotografii, autorskou. Druhá jsou takové ty umělecko-řemeslné záležitosti - svatby a jiná dokumentace. Tam by škola měla dát nějaký základ, aby prostě ten člověk věděl, jak to nacvakat, aby tam byly všechny babičky a tak... (těžko ale říct, jestli tohle ty školy dají)
#85
Publikováno 4 květen 2010 - 17:42:02
Myslím,že víc než "papír" je dnes důležitější drzost.Tzn mít odvahu vzít si půjčku na maminku a jít si do obchodu koupit třeba tohle a nebát se a jít fotit kulturní a sportovní akce v obci.Zakázky od lidí,kteří vás uvidí s moderní technikou a plnou taškou se pohrnou.(Jeden takový u nás v obci je).
Teď jste, myslím, uhodil hřebíček na hlavičku. Mám v okolí několik jedinců zastávajících názor, že čím větší foťák, tím víc profesionál = lepší fotograf.
#86
Publikováno 4 květen 2010 - 18:15:50
Teď jste, myslím, uhodil hřebíček na hlavičku. Mám v okolí několik jedinců zastávajících názor, že čím větší foťák, tím víc profesionál = lepší fotograf.
Tak jistěže je nesmysl brát podobný názor nějak do extrému, ale zas bych nešel ani do druhého extrému, který to zesměšňuje. Přeci jen v praxi je u fotografa, který drží v ruce EOS 1Dxxx nebo Nikon D3 minimálně docela reálné předpokládat, že to s focením myslí poměrně vážně. Ono není zas až tak moc lidí, kteří si podobnou "krávu" koupí jen kvůli machrování, většinou do toho jde až někdo, kdo to přece jen vážně bere.
To samozřejmě ani náhodou neznamená, že bude mít lepší fotky než někdo s něčím levnějším, ale když člověk posuzuje někoho neznámého, tak to přeci jen zapůsobí a něco naznačí.
Já sám za sebe musím říct, že by mě asi docela zarazilo, kdybych si objednal profifotografa a on by přišel zakázku fotit EOSem trojciferné řady. Přitom kvalitu této řady nijak nepodceňuji, spíš naopak,ale přeci jen se ne náhodou říká "šaty dělají člověka" (a v mnoha situacích to prostě pravda je") - u fototechniky to není jinak
#87
Publikováno 4 květen 2010 - 18:27:53
Teď jste, myslím, uhodil hřebíček na hlavičku. Mám v okolí několik jedinců zastávajících názor, že čím větší foťák, tím víc profesionál = lepší fotograf.
Tak jistěže je nesmysl brát podobný názor nějak do extrému, ale zas bych nešel ani do druhého extrému, který to zesměšňuje. Přeci jen v praxi je u fotografa, který drží v ruce EOS 1Dxxx nebo Nikon D3 minimálně docela reálné předpokládat, že to s focením myslí poměrně vážně. Ono není zas až tak moc lidí, kteří si podobnou "krávu" koupí jen kvůli machrování, většinou do toho jde až někdo, kdo to přece jen vážně bere.
To samozřejmě ani náhodou neznamená, že bude mít lepší fotky než někdo s něčím levnějším, ale když člověk posuzuje někoho neznámého, tak to přeci jen zapůsobí a něco naznačí.
Já sám za sebe musím říct, že by mě asi docela zarazilo, kdybych si objednal profifotografa a on by přišel zakázku fotit EOSem trojciferné řady. Přitom kvalitu této řady nijak nepodceňuji, spíš naopak,ale přeci jen se ne náhodou říká "šaty dělají člověka" (a v mnoha situacích to prostě pravda je") - u fototechniky to není jinak
Vono to je dvousečný. Náš pan šéf má 5D, ktomu několik Lkových objektivů. Evidentně zbytečně. Pak mám kolegu, má taky EOS, trojciferné řady ještě nedávno, teď už dojciferné. Fotit fotí velmi slušně, jen mu ještě chybí ty objektivy. Koho znich bych si asi vybral na focení, třeba svatby? Trojcifernou řadu nezatracuji, sám mám jako zálohu 300ku a nebo 1000 (má velikou výhodu, matnici......).
#88
Publikováno 4 květen 2010 - 19:38:43
#89
Publikováno 4 květen 2010 - 21:15:15
všimli ste si jak se tady s tou digitální technikou znepříjemnila atmosféra debaty tak toho nechte
Blbost, tohle bylo v době analogu to samé - EOS1, Nikony F4/F5 atd., ostatně už předtím Canony F1 a Nikony F3 s motory - tohle opravdu není nic nového "digitálního". Ono vůbec když se na věci koukneš s nadhledem, tak se to vymezování analog-digitál jeví trochu uměle - naprostá většina jevů dnes kritizovaných u digi tady byla už v minulosti (někdy i dost dávné). V ČR (ČSSR/CSFR) to bylo jen možná trochu tlumené obecně nižší nabídkou techniky, ale na podstatě se nic nemění.
Ostatně i to znevažování "fušérů" - to je dokumentováno už v době daguerotypie, naprosto jednoznačně pak třeba při přechodu z mojrých na suché desky - (skoro) všechno už tu prostě bylo
#90
Publikováno 4 květen 2010 - 21:24:58
#91
Publikováno 15 duben 2011 - 15:39:19
Fotografická živnost nalézá se se právě v této době ve stavu velmi neutěšeném, a proto nechť ponechají fotografové amatéři portretování a všechny ostatní fotografické práce za plat fotografům z povolání, kteří jsou oprávnění živnostníci.
Kompendium praktické fotografie pro amatéry, Robert A. Šimon, l.p. 1935.
Na druhou stranu, přeci jen v té době byla kríze a tak nelze fotografickou živnost považovat za neutěšenou neustále. Hezký víkend a některým i sraz!
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních