Přejít na obsah


Fotka

Barevné papíry


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
73 odpovědí na toto téma

#1 Goro

Goro

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 800 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové
Reputace: 11

Publikováno 5 květen 2010 - 21:17:58

Drazí kolegové.
V poslední době jsem doslova propadl barevné fotografii v té nejčistší podobě, tedy jako v komoře dělané. Už před pár lety jsem s barvou koketoval a první zkušenosti s tetenal RA-4 studeným procesem mě přivedly k teplému procesu a durst printo teď pevně zasídlil na mém mokrém stole v komoře.
Jistě již z černobílé fotografie všichni víme , že není papír jako papír. U barvy netřeba řešit baryt, protože něco takového asi není a ani mi to v barvě nechybí (u BW jedu jen na baryt fomatone MG, lesk).
Nicméně na našem trhu je poměrně dosti rozličných typů papírů, lišících se nejen ve výrobci, ale i v podložce (tloušťka) a samozřejmě emulzích, někdy jsou více barevné jindy zas méně.
Kupříkladu Kodak dělá:
RoyalGold (mám)
Supra endura (mám)
Supra endura VC (nemám)
Supra endura metallic (nemám)
Ultra endura (nemám)
Ultra endura HD

Od Fuji jsou to Crystal archive, Supreme new (nemám)
Od Konicy (dnes DNP) pak A9(P) a FD(P) (nemám)
o Agfě a jiných nevím nic.

Není problém se o papírech dočíst na firemních či dealerských stránkách.
Máte ale někdo větší zkušenosti s některými z nich? NA co se který hodí?
Jak rychle stárnou a jak se to pozná? Projeví se u nich i zvýšení D max? Je perleťový či metalický efekt vůbec znát?

Něco málo už tu kdosi nakousl, zvláště o supra enduře, ale tu už tak trochu poznávám.
Domácká barva něco naprosto odlišnýho od mainstreamové průmyslové produkce, že určitě stojí za to se tím zabývat.
  • 0

#2 papo

papo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 332 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 6 květen 2010 - 07:51:08

Jsme na tom zcela podobně v tom, co máme či nemáme, resp. s čím máme zkušenosti. Zpočátku jsem dělal na Supra Endura, listové, ale měl jsem tam problémy se žlutými okraji, velmi pravděpodobně kvůli příliš starým papírům (žádná informace o datu výroby na balících). Pak jsem přešel na role, a sice Kodak Royal Digital (to slovo bych tady neměl používat, ale papír je tak označen). Z hlediska bělosti a brilance jsem s ním spokojen, ale nepochybně jsou lepší papíry (třeba soudě jen podle ceny:-)). Kodak dělá ještě Edge, nabízí ho myslím www.penta.cz, o tom uvažuji, měl by být optimalizován pro klasický analogový osvit.
Problém je, že spotřebu nemám velkou a tak trvá, než roli spotřebuji, takže zkušenosti budou vznikat pomalu.
Uvítám jakékoli poznatky v tomto směru.
  • 0

#3 kkellner

kkellner

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 134 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 6 květen 2010 - 08:35:33

Kde kupujete ty papíry, já mám jenom Enduru Supra?

Problém se stárnutím barevných papírů je že jednotlivé barevné vrstvy, resp. průběh jejich křivek, se mění odlišnou rychlostí. To platí pro všechny značky, ale u Endury jsem se s žádnými problémy zatím nesetkal.

Za starodávna musela Foma plnit plán, do obchodů přišly Fomacolory nevyzrálé a tam to problém byl a velký. Často na ně kloudnou fotku nešlo udělat. bylo nutné nechat papíry uležet a za pár měsíců to zase zkusit.
  • 0

#4 kkellner

kkellner

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 134 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 6 květen 2010 - 08:47:34

Papíry jsem kupoval ve Foto Škoda ale tam už je dlouho nemají, tak je kupuju u Brenner Foto ve Weidenu, kousek za hranicemi

Kodak Supra Endura hochglanz 20x25 50 Bl. 21,95 €

Víte o nižší ceně? kupuju ale všecko jenom osobně, v kamenných obchodech, přes internet ne. Děkuji za radu.
  • 0

#5 ivanhoe

ivanhoe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 167 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 6 květen 2010 - 09:00:30

Problém se stárnutím barevných papírů je že jednotlivé barevné vrstvy, resp. průběh jejich křivek, se mění odlišnou rychlostí. To platí pro všechny značky, ale u Endury jsem se s žádnými problémy zatím nesetkal.


Pozor : Práve Endura a Ultra majú problém s vrstvami.. nakolko su naliate hrubšie.. Stárnu tým pádom aj rýchlejšie.. / krémujú/
  • 0

#6 Radza

Radza

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 82 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 6 květen 2010 - 10:00:29

Supra Endura a Supra Endura VC a vlastně pak i Supra Endura VC Digital je jeden a ten samý papír, jen ty "generace" si Kodak vždycky pojmenoval jinak. Vždy napíšou, co jakože vylepšili ale mě to připadne to samé (pozn. teď už je na trusi snad jen ta nejnovější generace s označením "digital", která je optimalizována na digitální osvit, ale lze jej použít i pro optické zvětšování. Kodak k tomu uvádí, že pokud je bude valit na pleťovku, neutrální tóny potáhnou do azurova - i tohle se pro někoho zdá být pokrok?!?!)

Ty Kodaky jsem zkoušel jak lesklé (zrovna těď na ně dělám), matné (pro mě všeobecně divný povrch) a pak i "Lustre". Ten mě příjemně překvapil, taková krupičková textura to je - a hlavně je blbuvzdorný k otiskům prstů.

Dále jsem zkoušel Fuji v lesku, myslím že Crystal Archive.
Fuji mají extra bílou, takovou sterilně hygienickou v porovnání s Kodakem (čerstvými papíry, protože staré můžou být opravdu až oranžové(:-))
4ernější čerňjsem pak dostal z toho Kodaku než z Fuji, to je můj pocit.

Lesklý povrch u té Fuji mi připadnul takový až moc náchylný na uťapání a podložku měla dost tenkou.

Kodak Edge (Metalic) jsem taky vidět, fakticky kovový lesk, neco, co se nedá popsat, ale hnedka se to pozná, když to člověk vidí.

Rád bych porovnal tu Supru s Ultrou, jestli jde vypozorovat proklamovaný nárůst saturece/kontrastu, ale zatím jsem se ji nedohmátnul.

Kdyby se někdo rozhodnul koupit nějaký barevný papír, dejte vědět, třeba bychom něco vykutili, protože jsem teď musel koupit rovnou role 2, protože je po jedné neprodávají (balení je prostě po dvou)
  • 1

#7 ivanhoe

ivanhoe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 167 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 6 květen 2010 - 10:08:29

Jo .. Ano... Ultra je ešte farebnejšia.. perfektne sa hodí na 40x60a vyššie, zwlášť k podexponovaným filmom..
ULTRA III potom som už robil len na SUPRU..
  • 0

#8 ivanhoe

ivanhoe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 167 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 6 květen 2010 - 10:10:39

A Metalic je po vašom "prevít".. chová sa ako Ciba.. ak je kontrast na fotke, neprekreslí bielu.. k pastelovým motívom je pekná. Použitie len na úzke spektrum fotenia..
  • 0

#9 Goro

Goro

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 800 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové
Reputace: 11

Publikováno 6 květen 2010 - 13:14:03

k nákupu:
pokud by šlo o nákup v česku, pak myslím jediný listový papíry jsou opravdu supra endura. Nicméně pokud jde o nákup v rolích, je dodavatelů spoustu, stačí napsat do googlu jméno papíru a pak už si jen vybrat. DNP(konicu) má myslím jen lightQ, jinak je dodavatelů přehršel.
Ty listy mi přijdou moc drahé a někdy potřebuju úplně jiný rozměry než ty nařezané papíry mají.
  • 0

#10 ivanhoe

ivanhoe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 167 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 6 květen 2010 - 13:17:07

Ježiš...
DNP konicu... nieee
  • 0

#11 Goro

Goro

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 800 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové
Reputace: 11

Publikováno 6 květen 2010 - 14:14:26

Ježiš...
DNP konicu... nieee

V čem je ten papír špatný? Já na něm viděl i velmi zdařilé fotografie.
  • 0

#12 Radza

Radza

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 82 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 6 květen 2010 - 14:54:41

papír jedině v roli!
  • 0

#13 extremo

extremo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 141 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 6 květen 2010 - 15:46:23

Ježiš...
DNP konicu... nieee


taky jsem uvažovl o nákupu tohoto papíru. Proč tedy DNP ne?
  • 0

#14 ivanhoe

ivanhoe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 167 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 6 květen 2010 - 17:58:39

Malo farebný... ked ludia doniesli rozpisky, nechali sme si vzorky a porovnali.. tak tak
  • 0

#15 Goro

Goro

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 800 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové
Reputace: 11

Publikováno 6 květen 2010 - 20:10:01

Malo farebný... ked ludia doniesli rozpisky, nechali sme si vzorky a porovnali.. tak tak

děkuji, to je velice důležitá informace. Já nějaké koniky mám asi v pytlíku, ale nejsou to dnešní DNP, takže to zkusím. Jenomže nevím ve kterém a podívat se do nich nemůžu.
  • 0

#16 extremo

extremo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 141 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 30 květen 2010 - 07:36:48

rád bych se zeptal, jestli někdo nevíte, jaký je rozdíl mezi papírem FUJICOLOR Crystal archive paper a FUJICOLOR SUPREME NEW paper, jsou zhruba za stejnou cenu.
  • 0

#17 Lubos

Lubos

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 46 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 29 červen 2010 - 19:34:32

rád bych se zeptal, jestli někdo nevíte, jaký je rozdíl mezi papírem FUJICOLOR Crystal archive paper a FUJICOLOR SUPREME NEW paper, jsou zhruba za stejnou cenu.



Rozdil je v sile podlozky, a u nekterych dodavatelu v cene, protoze ho vydavaji za kvalitnejsi, i kdyz je stejny jako Crystal archive. Pokud by nekdo potreboval papir po rolich, at uz Kodak, Fuji nebo DNP, pripadne chemii, tak se ozvete.
  • 0

#18 extremo

extremo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 141 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 30 červen 2010 - 06:36:45

rád bych se zeptal, jestli někdo nevíte, jaký je rozdíl mezi papírem FUJICOLOR Crystal archive paper a FUJICOLOR SUPREME NEW paper, jsou zhruba za stejnou cenu.



Rozdil je v sile podlozky, a u nekterych dodavatelu v cene, protoze ho vydavaji za kvalitnejsi, i kdyz je stejny jako Crystal archive. Pokud by nekdo potreboval papir po rolich, at uz Kodak, Fuji nebo DNP, pripadne chemii, tak se ozvete.


Rozumím díky. Mám teď poměrně dost práce, ale až přijde můj čas na zvětšeniny, tak bych se s tebou rád domluvil o nákupu jedné role papíru, zhruba za dva až tři měsíce, tedy pokud bude tvá nabídka ještě platit. Ještě jednou díky.
  • 0

#19 kony

kony

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 483 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 17 srpen 2010 - 15:40:21

Panové , byl by někdo z vás ochoten nastříhat mi z role cca 50 listů 20x25 cm či rozměr tomuto blízký ? Chtěl bych si konečně zkusit barvu , avšak bohužel zvětšovák vyřídil rozpočet natolik , že si celou roli nemohu dovolit , tak bych si do začátku od někoho z vás odkoupil pár listů . :)
  • 0

#20 Radza

Radza

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 82 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 17 srpen 2010 - 16:51:11

kony, na konci týdne dorazím domů a tak bych ti pak mohl ty papíry říznout. Dej mi vědět na mail, pokusy typu Skype zjevně neklaply...
Příští týden hodlám valit barvu, takže by to nemuselo být tak úplně od věci...
Jakou chemii a v čem to budeš máchat?
  • 0

#21 kony

kony

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 483 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 17 srpen 2010 - 17:00:43

Radzo , tebe tu rád vidím !
Psal sem mejly , nedobombardoval sem se . Skype mi chcípl účet (ach ta karma ...) - mám provizorně nový : kony-2807 (přidána pomlčka) .
Dej mi den a čas v příštím týdnu , dojedu na nádraží a pak to snad už k tobě trefím . Už se nemůžu dočkat :) .
Jaká chemie ? Hned ze startu míchaná .
  • 0

#22 kony

kony

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 483 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 21 listopad 2010 - 19:31:18

Byli zde zmínky , že DNP papíry ne . Mohl bych znát i argumenty ? V jednom minilabu sem si nechal fiknout 10m z 15cm role , kontaktoval sem na ni několik desítek svitků - konika 400 a bez problémů , dokonce ve starší chemii vychází čistší bílá , než na kodak enduře . Jediné čeho si všímám je možná lehoulince menší sytost černé - je tomu tak , nebo je to opravdu jen dojem ? Obecně saturace barev se mi zdá srovnatelná se Supra endurou .
Mohl by mi zde tedy prosím někdo napsat rozsáhlejší pojednání o těchto papírech ? Díky!
  • 1

#23 ivanhoe

ivanhoe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 167 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 22 listopad 2010 - 11:47:09

Endura časom stráca bielu.. Ale aj tak DNP sa určite na nu nechytá, pretože v labe má presný čas a ten nestačí na ten "odskok kwality" .. Endura Supra III alebo už možná aj IV. potrebuje trošku dlhší čas v RA-4 ako 45 sek..
Ps: Endura nemala dátum expiracie na obale.. cca 3 roky dozadu..
  • 0

#24 feromarcin

feromarcin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 553 příspěvků(y)
Reputace: 66

Publikováno 18 červenec 2011 - 00:09:14

Došla mi rola papiera Kodak Royal Digital. Aké skúsenosti máte s týmto papierom? Doteraz som robil na prešlú listovú Supru, prípadne Enduru Metalic. V čom je tento papier lepší (alebo skôr horší) od ostatných výrobkov Kodaku?

Tak na okraj, rola bola v skutočnosti o 5 cm užšia, než podľa etikety mala byť...
  • 0

#25 papo

papo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 332 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 18 červenec 2011 - 07:12:06

Používám tento papír, zkušenosti dobré, ale porovnávat moc nemohu, před tím jsem používal listové Supra Endura a tam byl problém s bílou, jenomže u nich nebylo vůbec jasné, jak jsou ty papíry vlastně staré. U těch rolí je asi lepší záruka čerstvosti, protože je používají minilaby a mají tedy rychlejší oběh.
S těmi pěti chybějícími centimetry mi to připadá, že to obchod popletl a poslal nejblíže nižší rozměr. To bych určitě reklamoval, buď část peněz zpět, nebo roli vyměnit.
  • 0

#26 feromarcin

feromarcin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 553 příspěvků(y)
Reputace: 66

Publikováno 18 červenec 2011 - 08:57:29

Áno, na Supre Endure mám stále problém s bielou, bohužiaľ, aj tá rola je stará. Podľa ponuky e-shopu mala byť asi rok po expirácii, no zistil som, že je po expirácii skoro 3 roky!!! S tým rozmerom to nedávam za vinu obchodu, bolo to originál zabalené od kodaku. Našťastie, ešte sa neprejavuje problém s bielou. Nie je síce sterilná, ale je o poznanie lepšia, ako na supre. A papier je aj oveľa citlivejší - na formát 18x24 Stačí zväčšovať pri 16tke clone a s opravnou filtráciou sa dá vojsť do 15 sec. Bohužiaľ nevýhodou je oveľa väčšia citlivosť na osvetlenie fotokomory. Písal som sťažnosť, lebo je celkom dosť vecí, ktoré mi nesedia, tak som zvedavý, ako sa obchod zachová.
  • 0

#27 papo

papo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 332 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 18 červenec 2011 - 11:06:58

Osvetlenie fotokomory ??
Možná se mýlím, ale myslím, že všichni, kdo tady barvu děláme, pracujeme v úplné tmě, to není takový problém si těch pár pohybů ve tmě nacvičit.
  • 0

#28 kony

kony

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 483 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 18 červenec 2011 - 11:46:54

Jantarová bludička nad dveřmi (ale to je opravdu jen tak silné , že vím , kde to světlo je) a jinak 840nm IR reflekor z ledek , pokud manipuluji s většími rolemi jak 30cm (+ noktovizor tedy).
  • 0

#29 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 365 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 172

Publikováno 18 červenec 2011 - 12:10:55

Páni, keď som asi pred 20 rokmi robil farebné fotky, tak som občas používal filter ORWO Nr. 166, olivovozelený. Vlnovú dĺžku žiaľ neviem, len si pamätám, že je veľmi tmavý a pri použití 15W žiarovky robil len toľko svetla, že len-len človek rozoznal obrysy vecí v komore, filter je rozmeru 18x13 cm a je sklenený, vlastne je tam farebná fólia medzi dvoma sklami.
Neviem, ale možno by nebolo od veci zohnať tento filter a skúsiť ho.
  • 0

#30 feromarcin

feromarcin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 553 příspěvků(y)
Reputace: 66

Publikováno 18 červenec 2011 - 14:02:26

Mám jeden starý tmavozelený šrubovací filter, ktorý na farbu kúpil počas 70. rokov môj otec, ale nikdy sa nepoužíval. Ja teraz používam naozaj veľmi jasné svetlo z LED 592 nm. Supry sa pri takomto svetle dali celkom pohodlne spracovať, Royal musím chrániť viac, takže pri zväčšovaní tma, rozsvietim až pri vyvolávaní, ale to zasa misku zakryjem druhou miskou a na vrch dám ešte čierny papier. Pri takomto osvetlení sa to dá zvládnuť bez pozorovateľného závoja. Problém v tme bol v tom, že papier sa prilepil na misku (najmä prúžkové skúšky) a nebolo možné ho dostať z vývojky von. Pre úplnosť - osvetlenie je inštalované v druhej polovici miestnosti na strope, cca 3 m od misiek a je ešte zatienené čiernymi fóliami zo stropu. Bude potrebné intenzitu svetla ešte znížiť tak na polovicu, jednak sú tie fólie neestetické, jednak je toho svetla na farbu ešte stále veľa.
  • 0

#31 papo

papo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 332 příspěvků(y)
Reputace: 4

Publikováno 18 červenec 2011 - 14:45:17

Nechci Tě nijak přesvědčovat, je to každého věc, ale myslím si, že než složitě řešit přípustné osvětlení, je lepší vymyslet, jak to zpracování ve vývojce udělat potmě. Já řeším proužkové zkoušky tak, že proužek chytím za konec do pinzety a držím ho v pinzetě po celou dobu zpracování, tj. včetně přerušovače a blixu (vyvolávám ve slotech, ale toto je použitelné i v miskách). Rozsvěcuji až po skončení ustalování rovnou plné světlo. Na vývojku pak by to chtělo misku s vroubkovaným dnem, pak není problém ten papír poslepu pinzetou podebrat.
Ale jak říkám, je to jenom tip.
Světlo s LED 592nm používám taky, ale na MG papíry.
  • 0

#32 sklen

sklen

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 262 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 18 červenec 2011 - 21:37:04

Při práci v miskách jsem používal LED 592nm staženou tak, aby po rozkoukání byly vidět obrysy misek. Při expozici a vyvolávání jsem LEDku zakrýval černou krabičkou od filmu. Na rohu misek jsem měl nalepené dětské fosforeskující samolepky. V naprosté tmě jsem se pracovat nenaučil. Na vložení papíru do misky a jeho vytažení a okapání potřebuju světlo. Na fotkách jsem závoj nepozoroval ani při svícení po celou dobu zpracování. Při zkoušce a postupném odhalování papíru na pracovní desce se dal pozorovat závoj už po minutě. Tedy jestli si to dobře pamatuju.

Při zpracování v miskách jsem měl problém s dobou okapání. Zkoušky okapávaly rychleji a velké papíry výrazně pomaleji. To mělo za následek nevyrovnané výsledky. Pořídil jsem si Printo a mám výrazně vyrovnanější výsledky, odpadl problém s teplotou roztoků a můžu bez problémů dělat potmě. Při vyčerpanější chemii se mi na fotkách dělaly světlejší pruhy ve tvaru berličky. Hodně dlouho mi trvalo, než jsem zjistil, že to je obrys pinzety (anticoro) a stíkanec. Proč to ale vznikalo, mi není moc jasné.

Vysoká citlivost mi vadí. Na papíry 20x30 mi vychází 16s při cloně 9,5 nebo 11 plus polarizační filtr pod objektivem (2 EV) a matnici ve filtrovém šuplíku (tuším 1/2 EV). Mám 100w žárovku a ještě jsem se nedokopal koupit slabší. Clonu 11 používám nerad a větší nikdy. Časy pod 16s nepoužívám, protože při jeho změně se už výrazněji mění potřebná filtrace (dosvit a rozežínání vlákna). Často dělám fotku 20x30 a pak tu samou 30x40. Je lepší odclonit o 1 EV a pak jemně doladit čas - filtrace se při tom nehne. Naopak při zdvojnásobení času ze 16s na 32s mi vycházelo odžlutit i o pět dílků (Meochrom).

Nevíte, kde nejsnadněji a nejvýhodněji sehnat horkou chemii v provedení RT (pro válečkové stroje)? Zkusil jsem minilabovou vývojku a výrazně méně mi vyhovuje. Po dvou nasazeních se mi zdá, že o dost méně vydrží a je více háklivá. Sada Tetenal 5l mi vyhovovala, ale vychází výrazně dráž.
  • 0

#33 cake.x

cake.x

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 35 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 2 srpen 2011 - 18:22:45

Nechci zakládat nové vlákno, když se barevné papíry řeší tady, takže....
Chystám se udela pár svitků a kinofilmů v barvě. Už mám na cestě Tetenal pro C-41 a potřeboval bych nějaké papíry do začátku. Chystám se jít do lokálního fotolabu a poprosit je za menší úplatu o trošku, ale pochybuju o úspěchu.
Neměl by tu někdo trochu barevného papíru za nějaký rozumný peníz? Nejlépe nastříhaný. Trošku se děsím té tmy při stříhání.

Díky.
  • 0

#34 sjirka

sjirka

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 454 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 113

Publikováno 2 srpen 2011 - 18:27:09

Nechci zakládat nové vlákno, když se barevné papíry řeší tady, takže....
Chystám se udela pár svitků a kinofilmů v barvě. Už mám na cestě Tetenal pro C-41 a potřeboval bych nějaké papíry do začátku. Chystám se jít do lokálního fotolabu a poprosit je za menší úplatu o trošku, ale pochybuju o úspěchu.
Neměl by tu někdo trochu barevného papíru za nějaký rozumný peníz? Nejlépe nastříhaný. Trošku se děsím té tmy při stříhání.

Díky.


Mám tu fuji crystalarchive, povrch lustre, 8x10 palců. Nemám zrovna velkou spotřebu, takže bych ti klidně pár kousků mohl poslat.
  • 0

#35 cake.x

cake.x

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 35 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 2 srpen 2011 - 18:39:46

Nechci zakládat nové vlákno, když se barevné papíry řeší tady, takže....
Chystám se udela pár svitků a kinofilmů v barvě. Už mám na cestě Tetenal pro C-41 a potřeboval bych nějaké papíry do začátku. Chystám se jít do lokálního fotolabu a poprosit je za menší úplatu o trošku, ale pochybuju o úspěchu.
Neměl by tu někdo trochu barevného papíru za nějaký rozumný peníz? Nejlépe nastříhaný. Trošku se děsím té tmy při stříhání.

Díky.


Mám tu fuji crystalarchive, povrch lustre, 8x10 palců. Nemám zrovna velkou spotřebu, takže bych ti klidně pár kousků mohl poslat.


To by bylo bezva. Můžeš poslat info o ceně na otakardort@gmail.com.
Díky.
  • 0

#36 Grain

Grain

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 263 příspěvků(y)
Reputace: 30

Publikováno 15 listopad 2012 - 08:50:22

Tak oživuji více než po roce tohle vlákno, nebo´t se převalila doba a zde žádné další výsledky nadšenců pro barvu nejsou. Protože se chystám být jedním z nich, doufám že to zvládnu, přivítal bych pro začátek jakýkoli postřeh o stavu barevného ručního osvitu v Čechách a na Slovenku. Zatím jsem si u p. Horskýho nechal udělat pár ručních osvitů, abych měl jakýsi vzor jak to má vypadat. Po předešlých digitálních tiscích ze skenů z filmu se mi konečně udělalo dobře:) Skutečné filmové zrno na skutečném fotopapíru. Tak jsem se rozhodl z radosti alespoň jednu z nich oskenovat. Je to sice zase digitalizace, ale něco z té pravé nádhery snad zůst[attachment=889:FOTOOTO.JPG]alo...
  • 0

#37 feromarcin

feromarcin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 553 příspěvků(y)
Reputace: 66

Publikováno 15 listopad 2012 - 11:51:09

Veľmi pekná snímka. Farba v temnej komore nie je až taká zložitá, ako skôr nudná :D Vyžaduje si však veľkú pozornosť a niekedy až úzkostlivosť, aby nebola dobrá snímka výsledkom náhody.
Čo sa papierov týka, tak dnes už asi nezoženiete rezaný farebný papier. Sú síce firmy, ktoré ponúkajú rezaný FUJI papier, ale je to veľmi drahé. Je potrebné kúpiť rolu čerstvého papiera najväčšieho formátu, aký chcete robiť. Trochu je problém pri papieroch KODAK, ktoré sú balené po dve roly v balení. Rezanie je trochu problematické, ale s miernymi prídavkami (pretože musíte rezať po tme a stane sa, že odrežete niečo krivo, alebo kratšie) sa to dá zvládnuť. Pokiaľ niekomu nevadí mierny farebný posun staršieho papiera, dá sa pri nákupe aj ušetriť, ale biela už nebude sterilne biela, bude skôr pripomínať podložku papierov FOMATONE. Skladované papiere je nutné zabaliť do čiernej fólie, napr. od čb papierov, ale odporúčam ešte použiť alobal, pretože papier je dosť citlivý na IR žiarenie. Varujem ostatných záujemcov, aby neurobili takú hlúposť ako ja: Narezal som si 50 ks papierov 8x10. Pekne som ich zabalil do čierneho sáčku a položil v tmavej komore na parapet. Raz v lete som potreboval vyvetrať a asi hodinu na sáčok s papierom svietilo slnko. Prvé dva papiere boli takmer úplne čierne - jeden ťahal silno do červena, druhý bol zasa modro-zelený a s viditeľnou textúrou fólie. Ďalšie som neskúšal, ale je dosť pravdepodobné, že aspoň 10 papierov bude nepoužiteľných a tie zvyšné budem musieť orezať a použiť len stred.
  • 0

#38 Grain

Grain

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 263 příspěvků(y)
Reputace: 30

Publikováno 15 listopad 2012 - 15:10:41

Feromarcin - Díky za povzbudivé informace, já na to myslím kudy chodím, prostě mě to zcela pohltilo. O těch rulích jsem si to již zjistil a dokonce já staromilec si úplně chrochtám v nějakých těch barevných posuvech, protože jsem povětšinou skupoval staré matroše /kinofilm/ , staré Agfacolory, Konici, Kodak Gold expirace 2002, a experimentoval s gradacemi, se světlem, v tónech, starých emulzích...No a ten oskenovaný snímek je prakticky z obchdňákového filmu Rossmann 100, pět let prošlého, který mě ovšem překvapil mimořádně příjemnou škálou barev. Teplé polotóny, a až mrazivé stíny...neuvěřitelná kombinace. Takže zažloutlá role je pro mě přímo poklad:) Bude to však ještě chvíli trvat, neboť musím nejdřív sehnat dobrý zvětšovák a pak teprve nakoupím vývojku a papír. Nemůžu se ale už dočkat chvíle, kdy se zavřu v komoře a zahrabu se mezi těmi všemi starými negativy a budu jak v alchymistický dílně :))) Ale jak říkám, o všem mám zatím jen mlhavé potuchy, tak budu dál sestavovat v hlavě celý plán.


A tady ještě jedna rúčo foto. Takový ty aberační ohavnosti jako vpředu na listech, to na fotce není, to je jenom práce skeneru:)
  • 0

#39 Grain

Grain

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 263 příspěvků(y)
Reputace: 30

Publikováno 15 listopad 2012 - 16:32:04

Feromarcin - prosímtě, zeptám se určitě jako dylyna, ale chci to vědět od zkušeného - Tyto papíry v roli se po vyprání musí sušit v sušičce, nebo lze i napínat, nebo nechat jen tak uschnout??
  • -1

#40 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 15 listopad 2012 - 16:40:47

V susicce nebo nechat uschnout, zalezi jake mas moznosti. Problemem je, ze na mokrem papiru nemuzes posuzovat barvy, mokry papir ma zavoj. Nema zadny vyznam je nejak napinat, jedna se o RC papiry.
  • 0

#41 Grain

Grain

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 263 příspěvků(y)
Reputace: 30

Publikováno 15 listopad 2012 - 16:48:55

V susicce nebo nechat uschnout, zalezi jake mas moznosti. Problemem je, ze na mokrem papiru nemuzes posuzovat barvy, mokry papir ma zavoj. Nema zadny vyznam je nejak napinat, jedna se o RC papiry.




Takže skutečný výsledek nastavení barev a expozice papíru se dozvím až papíry uschnou. A dá se podle delší zkušenosti už nějak vyčíst, zda právě vyvolaná mokrá fotka se závojem bude dobrá nebo ne? Jak přes závoj poznám, že nejde o úplný šit?
  • 0

#42 feromarcin

feromarcin

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 553 příspěvků(y)
Reputace: 66

Publikováno 15 listopad 2012 - 17:00:48

Závoj nie je celkom presný pojem, ide skôr o to, že to, čo sa zdá na mokrej fotke tmavomodré, dosiahne po vyschnutí čierny tón, alebo tmavozelený. Jedna sa hlavne o tiene. Ak už na mokrej zväčšenine je výrazný posuv vo farebnosti, tak už podľa toho sa dá korigovať farebnosť. Pre presné doladenie je už nevyhnutné fotku usušiť. Pri posudzovaní skúšok nie je nutné ani 100% pranie, dokonca sa dá skrátiť aj ustaľovanie, ale to už kvôli krátkym procesným časom nemá cenu. Sušenie skúšky sa dá urýchliť v mikrovlnke, alebo fénom, ale pri tom druhom spôsobe to odporúčam robiť niekde mimo temnú komoru, aby sa nevíril prach. Fotky sa po vypraní nechajú voľne usušiť, zrýchliť sa to dá napr. poutieraním fotiek od vody špongiou a rozložením po radiátore. Farebné ladenie je nutné posudzovať na dennom svetle, alebo aspoň pri výbojke, ktorá má svetelné spektrum blízke dennému svetlu. Bežné žiarivky dodávajú zelenkavý nádych, takže nie sú vhodné.
  • 0

#43 Grain

Grain

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 263 příspěvků(y)
Reputace: 30

Publikováno 15 listopad 2012 - 17:07:35

Závoj nie je celkom presný pojem, ide skôr o to, že to, čo sa zdá na mokrej fotke tmavomodré, dosiahne po vyschnutí čierny tón, alebo tmavozelený. Jedna sa hlavne o tiene. Ak už na mokrej zväčšenine je výrazný posuv vo farebnosti, tak už podľa toho sa dá korigovať farebnosť. Pre presné doladenie je už nevyhnutné fotku usušiť. Pri posudzovaní skúšok nie je nutné ani 100% pranie, dokonca sa dá skrátiť aj ustaľovanie, ale to už kvôli krátkym procesným časom nemá cenu. Sušenie skúšky sa dá urýchliť v mikrovlnke, alebo fénom, ale pri tom druhom spôsobe to odporúčam robiť niekde mimo temnú komoru, aby sa nevíril prach. Fotky sa po vypraní nechajú voľne usušiť, zrýchliť sa to dá napr. poutieraním fotiek od vody špongiou a rozložením po radiátore. Farebné ladenie je nutné posudzovať na dennom svetle, alebo aspoň pri výbojke, ktorá má svetelné spektrum blízke dennému svetlu. Bežné žiarivky dodávajú zelenkavý nádych, takže nie sú vhodné.


Ano, to "dobíhání" barev si dokážu alespoň teoreticky představit. Věřím, že dlouhodobější zkušenost už za mokra ví, zda byl osvit Ok nebo ne. A co se týče zvětšováku - jaký si pořídit, jaký hledat?
  • 0

#44 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 15 listopad 2012 - 18:28:07

Ohledne zvetsovaku zalezi jaky format mas v umyslu zvetsovat. Kazdopadne bych doporucil zvetsovak s barevnou hlavou. Ja delal napriklad na Magnifaxu 4 s barevnou hlavou COLOR 3.
  • 0

#45 Grain

Grain

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 263 příspěvků(y)
Reputace: 30

Publikováno 15 listopad 2012 - 18:42:08

Ohledne zvetsovaku zalezi jaky format mas v umyslu zvetsovat. Kazdopadne bych doporucil zvetsovak s barevnou hlavou. Ja delal napriklad na Magnifaxu 4 s barevnou hlavou COLOR 3.




Jasně, barevnou hlavu počítám jako samozřejmost. Spíš mě jde o to, zda má smysl pořizovat nějaký drahý Kaiser s barevnou hlavou 4-ES, nebo zda stačí k dobrým výsledkům COLOR 3 jak uvádíš. Jediný co jsem nějak vyčetl je, že u těch dražších hlav jde snad nastavovat světelný tok neschodovitě, že je možno řídit tok světla atd. Ale protože nemám žádnou praktickou zkušenost, můžu se jen domnívat co je skutečně potřeba. ,,
  • 0

#46 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 15 listopad 2012 - 18:59:13

color 3 (asi i ES-4) má řízení světelného toku, nevím teď kolik dokáže ubrat, 1 nebo 2EV (je to děrovaný kus plechu co se plynule zasunuje před žárovku, stejně jako barevná sklíčka). Téměř nikdy jsem to ale nepoužil (jen u hodně malých fotek), osvit řídím volbou času. Ono i nastavení barev je plynulé, je to čistě mechanický převod.
Především stíny (a černá) jsou za mokra viditelně namodralé, po uschnutí se objeví černá jak má být. Dá se na to zvyknout a v hlavě to "odečíst". Dost podstatné je taky bezpečné osvětlení, nemusí se pracovat v úplné tmě, byla to tušímže zlatá nebo tak něco (okolo 600nm, ale už fakt nevím).
  • 0

#47 Grain

Grain

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 263 příspěvků(y)
Reputace: 30

Publikováno 15 listopad 2012 - 19:29:32

Jo ta druhá, taková hranatá je tuším Meochrom. Nevím zda mají shodné konstrukce a jedna není třeba profi a druhá hoby.
  • 0

#48 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 15 listopad 2012 - 19:35:35

meochrom je stará, na Opemus 5, Axomat 3. Ta stmívač nemá, navíc má menší rozsah barev (nejenom že stupnice má max 150, ale i ta stopadina je nějaká slabší proti color 3; zkušenost s čb multigrade, na barvě by to nemusel být takový problém protože tam se vlastně až tak moc nemění nastavení, jde především o to najít to správné a pak už je posun řádově v jednotkách).

Color 3 a ES-4 jsou na novější zvětšováky (Opemus 6,7, Axomat 5, Magnifax 4...)., co vím tak by se měly lišit jenom tím, že color 3 je starší a má samostatné trafo, kdežto ES-4 ho má integrované uvnitř.
  • 0

#49 Grain

Grain

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 263 příspěvků(y)
Reputace: 30

Publikováno 15 listopad 2012 - 19:40:53

Takže je zbytečný kupovat třeba Kaiser za 5-6000 kč?
  • 0

#50 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 15 listopad 2012 - 19:49:16

Zbytecne to je, otazkou je, jestli magnifax s barevnou hlavou sezenes nejak dramaticky levneji...
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních