Barevné papíry
#1
Publikováno 5 květen 2010 - 21:17:58
V poslední době jsem doslova propadl barevné fotografii v té nejčistší podobě, tedy jako v komoře dělané. Už před pár lety jsem s barvou koketoval a první zkušenosti s tetenal RA-4 studeným procesem mě přivedly k teplému procesu a durst printo teď pevně zasídlil na mém mokrém stole v komoře.
Jistě již z černobílé fotografie všichni víme , že není papír jako papír. U barvy netřeba řešit baryt, protože něco takového asi není a ani mi to v barvě nechybí (u BW jedu jen na baryt fomatone MG, lesk).
Nicméně na našem trhu je poměrně dosti rozličných typů papírů, lišících se nejen ve výrobci, ale i v podložce (tloušťka) a samozřejmě emulzích, někdy jsou více barevné jindy zas méně.
Kupříkladu Kodak dělá:
RoyalGold (mám)
Supra endura (mám)
Supra endura VC (nemám)
Supra endura metallic (nemám)
Ultra endura (nemám)
Ultra endura HD
Od Fuji jsou to Crystal archive, Supreme new (nemám)
Od Konicy (dnes DNP) pak A9(P) a FD(P) (nemám)
o Agfě a jiných nevím nic.
Není problém se o papírech dočíst na firemních či dealerských stránkách.
Máte ale někdo větší zkušenosti s některými z nich? NA co se který hodí?
Jak rychle stárnou a jak se to pozná? Projeví se u nich i zvýšení D max? Je perleťový či metalický efekt vůbec znát?
Něco málo už tu kdosi nakousl, zvláště o supra enduře, ale tu už tak trochu poznávám.
Domácká barva něco naprosto odlišnýho od mainstreamové průmyslové produkce, že určitě stojí za to se tím zabývat.
#2
Publikováno 6 květen 2010 - 07:51:08
Problém je, že spotřebu nemám velkou a tak trvá, než roli spotřebuji, takže zkušenosti budou vznikat pomalu.
Uvítám jakékoli poznatky v tomto směru.
#3
Publikováno 6 květen 2010 - 08:35:33
Problém se stárnutím barevných papírů je že jednotlivé barevné vrstvy, resp. průběh jejich křivek, se mění odlišnou rychlostí. To platí pro všechny značky, ale u Endury jsem se s žádnými problémy zatím nesetkal.
Za starodávna musela Foma plnit plán, do obchodů přišly Fomacolory nevyzrálé a tam to problém byl a velký. Často na ně kloudnou fotku nešlo udělat. bylo nutné nechat papíry uležet a za pár měsíců to zase zkusit.
#4
Publikováno 6 květen 2010 - 08:47:34
Kodak Supra Endura hochglanz 20x25 50 Bl. 21,95 €
Víte o nižší ceně? kupuju ale všecko jenom osobně, v kamenných obchodech, přes internet ne. Děkuji za radu.
#5
Publikováno 6 květen 2010 - 09:00:30
Pozor : Práve Endura a Ultra majú problém s vrstvami.. nakolko su naliate hrubšie.. Stárnu tým pádom aj rýchlejšie.. / krémujú/
#6
Publikováno 6 květen 2010 - 10:00:29
Ty Kodaky jsem zkoušel jak lesklé (zrovna těď na ně dělám), matné (pro mě všeobecně divný povrch) a pak i "Lustre". Ten mě příjemně překvapil, taková krupičková textura to je - a hlavně je blbuvzdorný k otiskům prstů.
Dále jsem zkoušel Fuji v lesku, myslím že Crystal Archive.
Fuji mají extra bílou, takovou sterilně hygienickou v porovnání s Kodakem (čerstvými papíry, protože staré můžou být opravdu až oranžové(:-))
4ernější čerňjsem pak dostal z toho Kodaku než z Fuji, to je můj pocit.
Lesklý povrch u té Fuji mi připadnul takový až moc náchylný na uťapání a podložku měla dost tenkou.
Kodak Edge (Metalic) jsem taky vidět, fakticky kovový lesk, neco, co se nedá popsat, ale hnedka se to pozná, když to člověk vidí.
Rád bych porovnal tu Supru s Ultrou, jestli jde vypozorovat proklamovaný nárůst saturece/kontrastu, ale zatím jsem se ji nedohmátnul.
Kdyby se někdo rozhodnul koupit nějaký barevný papír, dejte vědět, třeba bychom něco vykutili, protože jsem teď musel koupit rovnou role 2, protože je po jedné neprodávají (balení je prostě po dvou)
#7
Publikováno 6 květen 2010 - 10:08:29
ULTRA III potom som už robil len na SUPRU..
#8
Publikováno 6 květen 2010 - 10:10:39
#9
Publikováno 6 květen 2010 - 13:14:03
pokud by šlo o nákup v česku, pak myslím jediný listový papíry jsou opravdu supra endura. Nicméně pokud jde o nákup v rolích, je dodavatelů spoustu, stačí napsat do googlu jméno papíru a pak už si jen vybrat. DNP(konicu) má myslím jen lightQ, jinak je dodavatelů přehršel.
Ty listy mi přijdou moc drahé a někdy potřebuju úplně jiný rozměry než ty nařezané papíry mají.
#10
Publikováno 6 květen 2010 - 13:17:07
DNP konicu... nieee
#11
Publikováno 6 květen 2010 - 14:14:26
V čem je ten papír špatný? Já na něm viděl i velmi zdařilé fotografie.Ježiš...
DNP konicu... nieee
#12
Publikováno 6 květen 2010 - 14:54:41
#13
Publikováno 6 květen 2010 - 15:46:23
Ježiš...
DNP konicu... nieee
taky jsem uvažovl o nákupu tohoto papíru. Proč tedy DNP ne?
#14
Publikováno 6 květen 2010 - 17:58:39
#15
Publikováno 6 květen 2010 - 20:10:01
děkuji, to je velice důležitá informace. Já nějaké koniky mám asi v pytlíku, ale nejsou to dnešní DNP, takže to zkusím. Jenomže nevím ve kterém a podívat se do nich nemůžu.Malo farebný... ked ludia doniesli rozpisky, nechali sme si vzorky a porovnali.. tak tak
#16
Publikováno 30 květen 2010 - 07:36:48
#17
Publikováno 29 červen 2010 - 19:34:32
rád bych se zeptal, jestli někdo nevíte, jaký je rozdíl mezi papírem FUJICOLOR Crystal archive paper a FUJICOLOR SUPREME NEW paper, jsou zhruba za stejnou cenu.
Rozdil je v sile podlozky, a u nekterych dodavatelu v cene, protoze ho vydavaji za kvalitnejsi, i kdyz je stejny jako Crystal archive. Pokud by nekdo potreboval papir po rolich, at uz Kodak, Fuji nebo DNP, pripadne chemii, tak se ozvete.
#18
Publikováno 30 červen 2010 - 06:36:45
rád bych se zeptal, jestli někdo nevíte, jaký je rozdíl mezi papírem FUJICOLOR Crystal archive paper a FUJICOLOR SUPREME NEW paper, jsou zhruba za stejnou cenu.
Rozdil je v sile podlozky, a u nekterych dodavatelu v cene, protoze ho vydavaji za kvalitnejsi, i kdyz je stejny jako Crystal archive. Pokud by nekdo potreboval papir po rolich, at uz Kodak, Fuji nebo DNP, pripadne chemii, tak se ozvete.
Rozumím díky. Mám teď poměrně dost práce, ale až přijde můj čas na zvětšeniny, tak bych se s tebou rád domluvil o nákupu jedné role papíru, zhruba za dva až tři měsíce, tedy pokud bude tvá nabídka ještě platit. Ještě jednou díky.
#19
Publikováno 17 srpen 2010 - 15:40:21
#20
Publikováno 17 srpen 2010 - 16:51:11
Příští týden hodlám valit barvu, takže by to nemuselo být tak úplně od věci...
Jakou chemii a v čem to budeš máchat?
#21
Publikováno 17 srpen 2010 - 17:00:43
Psal sem mejly , nedobombardoval sem se . Skype mi chcípl účet (ach ta karma ...) - mám provizorně nový : kony-2807 (přidána pomlčka) .
Dej mi den a čas v příštím týdnu , dojedu na nádraží a pak to snad už k tobě trefím . Už se nemůžu dočkat .
Jaká chemie ? Hned ze startu míchaná .
#22
Publikováno 21 listopad 2010 - 19:31:18
Mohl by mi zde tedy prosím někdo napsat rozsáhlejší pojednání o těchto papírech ? Díky!
#23
Publikováno 22 listopad 2010 - 11:47:09
Ps: Endura nemala dátum expiracie na obale.. cca 3 roky dozadu..
#24
Publikováno 18 červenec 2011 - 00:09:14
Tak na okraj, rola bola v skutočnosti o 5 cm užšia, než podľa etikety mala byť...
#25
Publikováno 18 červenec 2011 - 07:12:06
S těmi pěti chybějícími centimetry mi to připadá, že to obchod popletl a poslal nejblíže nižší rozměr. To bych určitě reklamoval, buď část peněz zpět, nebo roli vyměnit.
#26
Publikováno 18 červenec 2011 - 08:57:29
#27
Publikováno 18 červenec 2011 - 11:06:58
Možná se mýlím, ale myslím, že všichni, kdo tady barvu děláme, pracujeme v úplné tmě, to není takový problém si těch pár pohybů ve tmě nacvičit.
#28
Publikováno 18 červenec 2011 - 11:46:54
#29
Publikováno 18 červenec 2011 - 12:10:55
Neviem, ale možno by nebolo od veci zohnať tento filter a skúsiť ho.
#30
Publikováno 18 červenec 2011 - 14:02:26
#31
Publikováno 18 červenec 2011 - 14:45:17
Ale jak říkám, je to jenom tip.
Světlo s LED 592nm používám taky, ale na MG papíry.
#32
Publikováno 18 červenec 2011 - 21:37:04
Při zpracování v miskách jsem měl problém s dobou okapání. Zkoušky okapávaly rychleji a velké papíry výrazně pomaleji. To mělo za následek nevyrovnané výsledky. Pořídil jsem si Printo a mám výrazně vyrovnanější výsledky, odpadl problém s teplotou roztoků a můžu bez problémů dělat potmě. Při vyčerpanější chemii se mi na fotkách dělaly světlejší pruhy ve tvaru berličky. Hodně dlouho mi trvalo, než jsem zjistil, že to je obrys pinzety (anticoro) a stíkanec. Proč to ale vznikalo, mi není moc jasné.
Vysoká citlivost mi vadí. Na papíry 20x30 mi vychází 16s při cloně 9,5 nebo 11 plus polarizační filtr pod objektivem (2 EV) a matnici ve filtrovém šuplíku (tuším 1/2 EV). Mám 100w žárovku a ještě jsem se nedokopal koupit slabší. Clonu 11 používám nerad a větší nikdy. Časy pod 16s nepoužívám, protože při jeho změně se už výrazněji mění potřebná filtrace (dosvit a rozežínání vlákna). Často dělám fotku 20x30 a pak tu samou 30x40. Je lepší odclonit o 1 EV a pak jemně doladit čas - filtrace se při tom nehne. Naopak při zdvojnásobení času ze 16s na 32s mi vycházelo odžlutit i o pět dílků (Meochrom).
Nevíte, kde nejsnadněji a nejvýhodněji sehnat horkou chemii v provedení RT (pro válečkové stroje)? Zkusil jsem minilabovou vývojku a výrazně méně mi vyhovuje. Po dvou nasazeních se mi zdá, že o dost méně vydrží a je více háklivá. Sada Tetenal 5l mi vyhovovala, ale vychází výrazně dráž.
#33
Publikováno 2 srpen 2011 - 18:22:45
Chystám se udela pár svitků a kinofilmů v barvě. Už mám na cestě Tetenal pro C-41 a potřeboval bych nějaké papíry do začátku. Chystám se jít do lokálního fotolabu a poprosit je za menší úplatu o trošku, ale pochybuju o úspěchu.
Neměl by tu někdo trochu barevného papíru za nějaký rozumný peníz? Nejlépe nastříhaný. Trošku se děsím té tmy při stříhání.
Díky.
#34
Publikováno 2 srpen 2011 - 18:27:09
Nechci zakládat nové vlákno, když se barevné papíry řeší tady, takže....
Chystám se udela pár svitků a kinofilmů v barvě. Už mám na cestě Tetenal pro C-41 a potřeboval bych nějaké papíry do začátku. Chystám se jít do lokálního fotolabu a poprosit je za menší úplatu o trošku, ale pochybuju o úspěchu.
Neměl by tu někdo trochu barevného papíru za nějaký rozumný peníz? Nejlépe nastříhaný. Trošku se děsím té tmy při stříhání.
Díky.
Mám tu fuji crystalarchive, povrch lustre, 8x10 palců. Nemám zrovna velkou spotřebu, takže bych ti klidně pár kousků mohl poslat.
#35
Publikováno 2 srpen 2011 - 18:39:46
Nechci zakládat nové vlákno, když se barevné papíry řeší tady, takže....
Chystám se udela pár svitků a kinofilmů v barvě. Už mám na cestě Tetenal pro C-41 a potřeboval bych nějaké papíry do začátku. Chystám se jít do lokálního fotolabu a poprosit je za menší úplatu o trošku, ale pochybuju o úspěchu.
Neměl by tu někdo trochu barevného papíru za nějaký rozumný peníz? Nejlépe nastříhaný. Trošku se děsím té tmy při stříhání.
Díky.
Mám tu fuji crystalarchive, povrch lustre, 8x10 palců. Nemám zrovna velkou spotřebu, takže bych ti klidně pár kousků mohl poslat.
To by bylo bezva. Můžeš poslat info o ceně na otakardort@gmail.com.
Díky.
#36
Publikováno 15 listopad 2012 - 08:50:22
#37
Publikováno 15 listopad 2012 - 11:51:09
Čo sa papierov týka, tak dnes už asi nezoženiete rezaný farebný papier. Sú síce firmy, ktoré ponúkajú rezaný FUJI papier, ale je to veľmi drahé. Je potrebné kúpiť rolu čerstvého papiera najväčšieho formátu, aký chcete robiť. Trochu je problém pri papieroch KODAK, ktoré sú balené po dve roly v balení. Rezanie je trochu problematické, ale s miernymi prídavkami (pretože musíte rezať po tme a stane sa, že odrežete niečo krivo, alebo kratšie) sa to dá zvládnuť. Pokiaľ niekomu nevadí mierny farebný posun staršieho papiera, dá sa pri nákupe aj ušetriť, ale biela už nebude sterilne biela, bude skôr pripomínať podložku papierov FOMATONE. Skladované papiere je nutné zabaliť do čiernej fólie, napr. od čb papierov, ale odporúčam ešte použiť alobal, pretože papier je dosť citlivý na IR žiarenie. Varujem ostatných záujemcov, aby neurobili takú hlúposť ako ja: Narezal som si 50 ks papierov 8x10. Pekne som ich zabalil do čierneho sáčku a položil v tmavej komore na parapet. Raz v lete som potreboval vyvetrať a asi hodinu na sáčok s papierom svietilo slnko. Prvé dva papiere boli takmer úplne čierne - jeden ťahal silno do červena, druhý bol zasa modro-zelený a s viditeľnou textúrou fólie. Ďalšie som neskúšal, ale je dosť pravdepodobné, že aspoň 10 papierov bude nepoužiteľných a tie zvyšné budem musieť orezať a použiť len stred.
#38
Publikováno 15 listopad 2012 - 15:10:41
A tady ještě jedna rúčo foto. Takový ty aberační ohavnosti jako vpředu na listech, to na fotce není, to je jenom práce skeneru:)
#39
Publikováno 15 listopad 2012 - 16:32:04
#40
Publikováno 15 listopad 2012 - 16:40:47
#41
Publikováno 15 listopad 2012 - 16:48:55
V susicce nebo nechat uschnout, zalezi jake mas moznosti. Problemem je, ze na mokrem papiru nemuzes posuzovat barvy, mokry papir ma zavoj. Nema zadny vyznam je nejak napinat, jedna se o RC papiry.
Takže skutečný výsledek nastavení barev a expozice papíru se dozvím až papíry uschnou. A dá se podle delší zkušenosti už nějak vyčíst, zda právě vyvolaná mokrá fotka se závojem bude dobrá nebo ne? Jak přes závoj poznám, že nejde o úplný šit?
#42
Publikováno 15 listopad 2012 - 17:00:48
#43
Publikováno 15 listopad 2012 - 17:07:35
Závoj nie je celkom presný pojem, ide skôr o to, že to, čo sa zdá na mokrej fotke tmavomodré, dosiahne po vyschnutí čierny tón, alebo tmavozelený. Jedna sa hlavne o tiene. Ak už na mokrej zväčšenine je výrazný posuv vo farebnosti, tak už podľa toho sa dá korigovať farebnosť. Pre presné doladenie je už nevyhnutné fotku usušiť. Pri posudzovaní skúšok nie je nutné ani 100% pranie, dokonca sa dá skrátiť aj ustaľovanie, ale to už kvôli krátkym procesným časom nemá cenu. Sušenie skúšky sa dá urýchliť v mikrovlnke, alebo fénom, ale pri tom druhom spôsobe to odporúčam robiť niekde mimo temnú komoru, aby sa nevíril prach. Fotky sa po vypraní nechajú voľne usušiť, zrýchliť sa to dá napr. poutieraním fotiek od vody špongiou a rozložením po radiátore. Farebné ladenie je nutné posudzovať na dennom svetle, alebo aspoň pri výbojke, ktorá má svetelné spektrum blízke dennému svetlu. Bežné žiarivky dodávajú zelenkavý nádych, takže nie sú vhodné.
Ano, to "dobíhání" barev si dokážu alespoň teoreticky představit. Věřím, že dlouhodobější zkušenost už za mokra ví, zda byl osvit Ok nebo ne. A co se týče zvětšováku - jaký si pořídit, jaký hledat?
#44
Publikováno 15 listopad 2012 - 18:28:07
#45
Publikováno 15 listopad 2012 - 18:42:08
Ohledne zvetsovaku zalezi jaky format mas v umyslu zvetsovat. Kazdopadne bych doporucil zvetsovak s barevnou hlavou. Ja delal napriklad na Magnifaxu 4 s barevnou hlavou COLOR 3.
Jasně, barevnou hlavu počítám jako samozřejmost. Spíš mě jde o to, zda má smysl pořizovat nějaký drahý Kaiser s barevnou hlavou 4-ES, nebo zda stačí k dobrým výsledkům COLOR 3 jak uvádíš. Jediný co jsem nějak vyčetl je, že u těch dražších hlav jde snad nastavovat světelný tok neschodovitě, že je možno řídit tok světla atd. Ale protože nemám žádnou praktickou zkušenost, můžu se jen domnívat co je skutečně potřeba. ,,
#46
Publikováno 15 listopad 2012 - 18:59:13
Především stíny (a černá) jsou za mokra viditelně namodralé, po uschnutí se objeví černá jak má být. Dá se na to zvyknout a v hlavě to "odečíst". Dost podstatné je taky bezpečné osvětlení, nemusí se pracovat v úplné tmě, byla to tušímže zlatá nebo tak něco (okolo 600nm, ale už fakt nevím).
#47
Publikováno 15 listopad 2012 - 19:29:32
#48
Publikováno 15 listopad 2012 - 19:35:35
Color 3 a ES-4 jsou na novější zvětšováky (Opemus 6,7, Axomat 5, Magnifax 4...)., co vím tak by se měly lišit jenom tím, že color 3 je starší a má samostatné trafo, kdežto ES-4 ho má integrované uvnitř.
#49
Publikováno 15 listopad 2012 - 19:40:53
#50
Publikováno 15 listopad 2012 - 19:49:16
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních