"Bůh svítí pouze jedním světlem!"
#1
Publikováno 12 květen 2010 - 08:00:16
již delší dobu pozoruji,že se v portétní fotografii stalo celkem modni záležitostí portrétovanou osobu nasvítit pouze silnými blesky a okolí či pozadí zanechat tmavé.Nevím,zda-li má tato technika nějaký specifický název,napadá mě leda tak odvozenina od slova flash,proto přikládám odkaz na stránku,kde je článek o fotografce Nguyen Phuong Thao,která tímto stylem fotografuje téměř každého.Na stránce je několik ukázek:
http://kultura.idnes.cz/obrazem-fotografka-mf-dnes-nguyen-phuong-thao-vystavi-portrety-pwx-/vytvarneum.asp?c=A080902_123916_vytvarneum_jaz
Zpočátku mi to připadalo celkem zajímavé,ale postupem času mi to začalo vadit.A to z toho důvodů,že většinou jde již pouze o techniku,než-li o obsah a fotografie nasvícené tímto stylem působí,alespoň na mě, až příliš uměle či nepřirozeně.Možná k tomu přispívá i fakt,že osobně upřednostňuji přirozené světlo.
A jak jste na tom vy? Zajímal by mě váš názor nejen na tuto techniku,ale i na svícení všeobecně.Preferujete umělé zdroje světla anebo vyhledáváte světlo "přirozené", neatelierové ?
Název tématu je výrokem jednoho českého fotografa (jehož jméno si teď nemohu vybavit),který umělé svícení odmítá a pro své fotografie světlo vyhledává.
#2
Publikováno 12 květen 2010 - 09:02:25
Kdysi jsem kupoval Mladou Frontu dnes vždy čtvrteční vydání, kvůli TV programu a kvůli fotkám této fotografky jsem tuto tiskovinu přestal kupovat. Ano tak moc mi vadily její fotografie.Nguyen Phuong Thao
Bůh stvořil dvě světla, jedno aby svítilo ve dne a druhé, aby svítilo v noci a to co svítí v noci vlastně ani nemá vlastní světlo ale jen odráží světlo denní. Takže z Božího pohledu na zemi je tato nasvětlena jedním světlem hlavním a odrazkou a toho se držím jako základního světelného parku, kterým disponuji. Samozřejmě hlavně v noci je vidět, že těch světel je na obloze nesčíselně ale jsou v takové vzdálenosti, že nejsou využívany pro osvětlení hlavního objektu, ale Bůh je používá k ozvláštnění fotografované scény hlavně ve střední části a v pozadí. A k tomu se snažím tak nějak dojít a učím se nasvěcovat i pozadí
#3
Publikováno 12 květen 2010 - 09:04:11
#4
Publikováno 12 květen 2010 - 09:08:49
#5
Publikováno 12 květen 2010 - 09:17:03
#6
Publikováno 12 květen 2010 - 09:20:49
ze severní strany směřující, s doplňující bílou odraznou plochou pro malé
zastíněné detaily tváře u portrétu, je historicky prověřeným standartem.
Umělé figuríny vyzáblých modelek v bizarních cárech křiklavých hadrů si
vynucují odpovídající umělé osvětlení. Uměle vytvořené kombinace hmot,
v příslušném technologickém procesu jejich zpracování deklarované jako
chemicky stabilizované "potraviny" vyžadují rovněž umělé nasvícení, aby
se náhodně neprovalilo, že na ně odmítá usedat venku prolétající hmyz.
Někdo ujíždí "předkremační přípravou v soláriích", někdo zase prožívá v
paprscích jediného "hlavního osvětlovače" okamžiky opravdové radosti a štěstí. Osobně dávám přednost přírodním procesům a doufám, že nebudu
nucen vzhledem ke stále se zmenšujícím prostoru volného času přejít na
noční fotografii za umělého osvětlení. Vyzkoušejte "Lace Lamp" s baňkou
naplněnou převařenou destilovanou vodou, prosvětlenou v jejím ohnisku
vycentrovaným plamenem svíčky. Nádherně modelující světlo Vám bude
za Váš pokus odměnou. Přeji mnoho trpělivosti při experimentech. Erik
#7
Publikováno 12 květen 2010 - 09:50:40
Bůh si podle mě svítí kdy chce a jak chce a na koho chce. a až si jednoho dne usmyslí, že se celý vesmír bude točit okolo země a na obloze budou zářit tři slunce, tak to tak prostě bude a bude to dobré
#8
Publikováno 12 květen 2010 - 09:56:35
#9
Publikováno 12 květen 2010 - 10:12:23
sám používám venku skládací odrazku a desku izolačního materiálu Climapor. bohužel budu muset také přesedlat časem na nějakou zábleskovku na stojenech protože mi prostě vadí asistent nebo někdo kdo by ty odrazky držel.
#10
Publikováno 12 květen 2010 - 11:36:42
#11
Publikováno 12 květen 2010 - 11:52:53
#12
Publikováno 12 květen 2010 - 14:45:22
Samozřejmě neodsuzuji umělé-atelierové osvětlení.Odrazné desky atd,pro vymodelování obličeje, jsou nezbytné.Umělým či přirozeným, jsem měl na mysli spíše konečný výsledek,kterým na mě fotografie působí.A tento způsob portrétování ve mně vyvolává spíše dojem voskové figuríny,než-li člověka. Fotografie paní Thao byl pouze příklad. V žádném případě ji nechci kritizovat či snad poučovat,ikdyž mi připadá,že již opravdu fotografuje pouze tímto stylem a její fotografie se tak stávají pouze různými variacemi jedné techniky.Navíc mi připadá,podívám-li se i do jiných časopisů,nabídky fotografických kurzů atd,že se tento styl stává standartem.
A propagace této fotografky novinami MF Dnes,tak to je kapitola sama pro sebe. Unikátní portréty... Paní Thao fotila,kupte si...
#13
Publikováno 12 květen 2010 - 14:50:28
ta kombinace denního světla a zábleskového někdy může skutečně vyvolat až pocit nevolnosti, opravdu to hodně závisí na schopnostech fotografa/osvětlovače zda tím fotka získá nebo ztratí
#14
Publikováno 12 květen 2010 - 15:27:53
V tým kontextovi si myslím, že je její tvorba nadprůměrná, už enem proto, že sa o ní bavíme.
#15
Publikováno 13 květen 2010 - 00:16:41
ale ne do galerií
bohužel jsem poslední dobou viděl hodně výstupů např. z velevážené ITF, které tenhle sériový způsob portrétování razily.
teď si trochu rýpnu do ITF (a modernímu směru focení obecně): "je jedno co se fotí (a jak se fotí)... hlavně, že je série"
jinak tihle: http://www.s2photo.cz/ u nás tenhle styl myslím začali razit jako první
#16
Publikováno 13 květen 2010 - 06:45:42
"
je jedno co se fotí (a jak se fotí)... hlavně, že je série"
Také moc nerozumím tomu,jak se všude vyžadují a požadují série.Až mi to skoro připadá,že člověk může udělat jakkoli dobrou fotografii,avšak není-li v sérii,je to jen půl práce.
A pokud k sobě fotografie obsahově netvoří sérii,v článku k fotografiim se pak napíše,že fotograf vytvořil sérii fotografii,které jsou záměrně každá jiná...
Ale asi by to chtělo samostatné vlákno.Tohle téma,mě také přijde zajímavé k "prodebatování".
#17
Publikováno 13 květen 2010 - 07:16:54
"
je jedno co se fotí (a jak se fotí)... hlavně, že je série"
Také moc nerozumím tomu,jak se všude vyžadují a požadují série.Až mi to skoro připadá,že člověk může udělat jakkoli dobrou fotografii,avšak není-li v sérii,je to jen půl práce.
A pokud k sobě fotografie obsahově netvoří sérii,v článku k fotografiim se pak napíše,že fotograf vytvořil sérii fotografii,které jsou záměrně každá jiná...
Ale asi by to chtělo samostatné vlákno.Tohle téma,mě také přijde zajímavé k "prodebatování".
Ono není co debatovat"
Jedna skvělá fotka = náhoda.
Série = soustavná a promyšlená práce na tématu.
Reich Bohemia, Dům v krajině. To není náhodný jeden povedený snímek, ale léta soustavné práce. Ani ten Bresson neudělal u reportáže jeden snímek a šel pryč. I takto vzniklé fotografie pak mohou říci více než jeden snímek.
P.S. Třeba ty parchantíci u Bressona jak si hrají ve zbořeném domě.
http://stylenotes.ty.../hcb_popup6.jpg
Jak je tam ten kluk s berlema, tak jsem si říkal, že má nějaké zranění z války a ejhle na jiném záběru zahazuje a utíká V knize Scarpbook je těch snímků mnohem více. Takže oni si jen hrály na to co viděli všude kolem sebe.
#18
Publikováno 13 květen 2010 - 09:37:55
jo co štěpánka a salim...jinak tihle: http://www.s2photo.cz/ u nás tenhle styl myslím začali razit jako první
#19
Publikováno 13 květen 2010 - 10:30:49
dobře, držím ji poprvé v ruce a žena říká toč a já na ní vytřeštím oči a říkám - tady to nejde, není tady světlo, budou to ošklivý záběry, byl podvečer a svítili jsme lustrem, prostě jsem jaksi předpokládal, že počkám na den a pak si udělám záběry u okna holt deformace
ohledně světla á nebo bé
být profesionálem používám ponejvíc ateliér se záblesky a trvalého světla jen okrajově, denního podle možností
-
ale jako amatérovi, který nemusí práci odevzdat blesky a jejich sestavy odmítám, prostě co nešlo udělat při denním nebo při umělém více staticky, to nešlo udělat a mělo to tak být
#20
Publikováno 13 květen 2010 - 10:58:05
zdroje osvětlení. Erik
#21
Publikováno 13 květen 2010 - 15:44:55
ale jako amatérovi, který nemusí práci odevzdat blesky a jejich sestavy odmítám, prostě co nešlo udělat při denním nebo při umělém více staticky, to nešlo udělat a mělo to tak být
Občas,když jdu někam na nějakou akci bez fotoaparátu,kamarádi se hned diví a vyptávají,jaktože nebudu fotit.Na to jim odpovídám,že se mi dnes nechce.A je to fajn pocit.Vědět,že mohu fotografovat pouze a jen,když se mi chce a je ta správná atmosféra.Nevím proč,ale lidé v mém okolí,z nějakého neznámého důvodu považují za nutné fotit vždy,všude a cokoli,pokud jste majiteli fotoaparátu.
#22
Publikováno 13 květen 2010 - 21:26:47
Na druhou stranu z něho mám respekt a bojím se, aby mě nezavrhl.
Do světla mu nekecám, stejně by si dělal co sám uzná za vhodný. Asi jak to napsal Mamijak, kerej v je v tomhle směru určitě víc ve vobraze než já.
#23
Publikováno 14 květen 2010 - 10:20:40
....tak to tak prostě bude a bude to dobré
...jistě. Ale už asi ne pro nás hříšný smrtedlníky
#24
Publikováno 15 květen 2010 - 08:13:00
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních