Zrno - hrubost Tmax 3200
#1
Publikováno 12 srpen 2010 - 12:05:14
Že by to všechno byla jen otázka používání Rodinalu, kterej to zrno udělá? Já totiž používám ředěnou D 76 a zdá se, že to je nepřítel zrna.
Nedělám z toho tragédii, ale ta nezrnitost Tmax 3200 mě teda dost překvapila. A to je to fakt pod zvětšovákem zaostřený, samozřejmě by to asi šlo zaostřit kapičku víc, ale je to pořád hodně hladký na to, že jde o 3200.
Ovšem na skenech, co jsem tu před časem ukazoval, je to zrno u Tmax 3200 už patrný jasně. ALe není nějak příšerný. Sken to asi prostě zaostří jako blázen - možná Newton si opravdu dával záležet na tom, aby výberem vývojky, způsobem vyvolání a zaostřením pod zvětšovákem dosáhl takový "klasický" zrnitosti. Jestli dospěju k tomu, že zrno je fakt důležitý, asi na tom budu muset začít pracovat jako alchymista.
#2
Publikováno 12 srpen 2010 - 12:22:55
Jinak obecně zrno zdůrazní silné zásadité vývojky (např. s louhem) a s minimem siřičitanu, protože ten zrno rozmatlává a vytváří dojem jemnozrnosti. Z toho vyplývá, že ředěná ID-11 opravdu nebude ta správná volba...
#3
Publikováno 12 srpen 2010 - 12:32:52
dovolím si citovat kousek textu - nevím autora, možná pentaxista:
Vyší teplota urychluje vyvolání, pohyb urychluje vyvolání, nárust kontrastu a způsobuje u zrna okrajovou neostrost...
mě ta věta nedávno zaujala a volám nyní tak, že překlápím málo a volám dýl, takovej půlstend a výsledky se mi líbí
jestli by se ti ta ostrost a to co vnímáme jako zrno neukázalo líp, když by si překlápěl míň
pro papírové obrázky dobrou lupu na ostření
#4
Publikováno 12 srpen 2010 - 12:41:14
vono neni zvětšovací objektiv jako zvětšovací objektiv... sem se taky s anaretem 4,5/80 divil, jak mam fotky jemnozrnný, dokud sem to nenazvětšoval se seštelovanym zvětšovákem a el-nikkorem 2,8/63.
#5
Publikováno 12 srpen 2010 - 14:26:18
#6
Publikováno 12 srpen 2010 - 17:31:47
Jinak ten zvetsovaci objektiv je jedna z nejdulezitejsich veci. Jednou jsem delal vystavni soubor dvanacti fotek 30x40 z negativu 4x5, mel jsem to zapaspartovany, zaramovany a den pred vernisazi. Jen jsem ten den koupil apo-rodagon. A blbec jsem jen zkusmo udelal jeden obrazek znova. A pak jsem zaplakal, protoze jsem ty drahy Ilford-galerie z tech ramu musel vytrhat a hoit je do kose a celou noc jsem to delal znova, aby mi to do druhyho dne uschlo. A zrovna zrnu, jako ty nejjemnejsi strukture fotografie ten objektiv nejvic poslouzi a nebo uskodi. Nemusi to bejt hned ten rodagon, bohate staci Nikkor.Jojo...
#7
Publikováno 12 srpen 2010 - 18:15:59
#8
Publikováno 12 srpen 2010 - 18:28:41
#9
Publikováno 12 srpen 2010 - 18:58:00
#10
Publikováno 12 srpen 2010 - 19:24:18
#11 Snek
Publikováno 12 srpen 2010 - 19:55:42
Rodinal 1+25, cas 12 minut rotacne @ 20 stupnu
"zvetsenina" 10x15cm
zrno jako pisek, nebo spis sterk.
na skenu to nevypada tak hezky, ale na papire se mi moc libi.
http://picasaweb.goo...598173563565234
#12
Publikováno 13 srpen 2010 - 11:04:52
Tak za prvé, zvětšuju pod Rodenstockem, není můj, pronajímám si ateliér. Je to asi jeden z nejlepších objektivů, že jo. Za druhé - včera jsem tam porovnával zaostřování zrna s obyčejnou lupou a s Patersonem. Určitě tam maličkej rozdíl v zaostření byl, to jo. Ale i z Patersona po pečlivým zaostření bylo zrno pořád jemňounký. Za další - po přečtení vašich postřehů jsem si uvědomil, že jsem si vlastně nikdy v životě neprohlížel skutečný zvětšeniny pozorně z hlediska zrna a toho jak vypadá, takže pořád vlastně vycházím z nějakých knih, kde mě občas to zrno nadchne, ale neuvědomuju si, že to je pouze kniha, ne opravdová zvětšenina, takže bůhví jak ty Newtonovy fotografie vlastně vypadaj. Na výstavě Vana jsem si teda pozorně prohlížel rozdíl v zrnitosti mezi pohlednicí a toutéž fotografií v originále. Tuším to bylo jemnější v originále - bohužel jsem si to nezapamatoval, ale podle kolegy tady by to tak mělo logicky bejt.
Trochu mě překvapuje ale, že by publikovaný fotografie v učebnicích pro fotografy byly tak odlišný od skutečných zvětšenin, notabene když autor tam na to výrazný zrno upozorňuje, jako pozor, už je to hodně zrnitý, možná to není to pravý ořechový, ale když je málo světla atd nebo když se vám to líbí atd. U mě i při použití paterson lupy, kvalitního Rodenstocku mám pořád tak jemný zrno z Tmax 3200, že jsem to teda nidky v žádný knize učebnici neviděl. Ukážu někdy na srazu, taky v LGP. Prostě mi připadá, kdybych teda neměl v úmyslu vyloženě to zrno šlechitit a vybírat, že ta T 3200, a podobně mi vycházela i Delta 3200, je tak málo zrnitá, že nevím, proč ji nepoužívat pro každodenní focení nebo i vážnějších portrétních věcí - jo kdyby to bylo tak zrnitý, jak to ukazujou v těch knížkách, to bych si teda rozmyslel.
Jinak počítám do budoucna s tím, že si postupně oblíbím jeden film, jeden aparát, objektiv, postup vyvolávání, ale nejdřív si musím osahat jako v samoobsluze těch možností víc, abych si mohl nakonec něco vybrat. Takže te´d právě budu zkoušet možnosti Tri X 400 oproti Tmax 3200 - a ne jen kvůli zrnu.
#13
Publikováno 13 srpen 2010 - 11:19:53
Ilford Delta 3200@3200 v kinu
Rodinal 1+25, cas 12 minut rotacne @ 20 stupnu
"zvetsenina" 10x15cm
zrno jako pisek, nebo spis sterk.
na skenu to nevypada tak hezky, ale na papire se mi moc libi.
http://picasaweb.goo...598173563565234
to je právě to, co v těch knížkách ukazujou, že tak to má nějak vypadat, je jasný, že na tom skenu je to už přehznaný, ale od zvětšeniny se to nebude zas tak moc výrazně lišit
hodím sem taky ukázku
#14
Publikováno 13 srpen 2010 - 11:21:26
#15 Jirinol
Publikováno 13 srpen 2010 - 11:43:15
Za sebe: pokud budu chtít fotku bez zrna, sáhnu po filmu s T-krystaly, pokud budu chtít zrno jako výrazový prostředek, sáhnu po klasickém filmu a vyvolám ho vývojkou, která ho nerozmyje, ale naopak, vykreslí pravidelně a ostře. I způsobem vyvolání se velikost zrna v klasické emulzi dá ovlivnit - některé vývojky jsou tím charakteristické - například teplota 20st. a méně - jemnější zrno, teplota vyšší (24-26st), zrno jak štěrk, těch faktorů je víc (např. alkalita, obsah siřičitanu, druh a poměr obsahu vyvíječů)
Podstatný rozdíl ve výraznosti zrna na zvětšenině je i v kombinaci kontrastní negativ + měkká gradace papíru = zrno bude méně markantní, měkký negativ + tvrdý papír = i jemné zrnko bude krásně viditelné, při velmi měkkém vyvolání vysoce citlivého a zrnitého filmu zvětšeném na papír ultratvrdé gradace se omezí škála šedí, naopak bude víc černé a bílé se zrnem jak prase. ( příklad )
Otázkou je velikost výsledné fotky a pozorovací vzdálenost, a taky to, co na fotce vlastně chci vidět - jestli ji vnímám celou, nebo budu šňupat s nosem na ní po detailech.
#16
Publikováno 13 srpen 2010 - 12:33:13
Chápu, že jde o skeny, ale já vidím na tvé i Šnekově ukázce právě jen to pro ploché emulze charakteristické , pro mě extrémně neestetické rozmydlené nanicovaté zrno . Vem opravdu nějakou 400 ISO klasiku, jak jsem ti psal já i někteří jiní zde, k tomu Rodinal 1:25 ( mnohdy stačí i 1:50, ředění zvol raději s ohledem na kontrast) , případně ID 11 1:3 ( stock je taky v tomto punktu na dvě věci) a nemůžeš šlápnout vedle.
#17
Publikováno 13 srpen 2010 - 12:50:56
Ryunin píše : na papíře je to trošku jemnější a ne tak ostrý.
Chápu, že jde o skeny, ale já vidím na tvé i Šnekově ukázce právě jen to pro ploché emulze charakteristické , pro mě extrémně neestetické rozmydlené nanicovaté zrno . Vem opravdu nějakou 400 ISO klasiku, jak jsem ti psal já i někteří jiní zde, k tomu Rodinal 1:25 ( mnohdy stačí i 1:50, ředění zvol raději s ohledem na kontrast) , případně ID 11 1:3 ( stock je taky v tomto punktu na dvě věci) a nemůžeš šlápnout vedle.
Rozmydlené nanicovaté zrno - tím asi myslíš veškerou tu moderní technologii, všechny Delty, Tmaxy atd.? Zhruba vím, že Tri X používá nějakou starší technologii, kde to zrno má mít nějak klasičtější vzhled - ale u mých vlastních zvětšenin prostě skoro žádný zrno nevidím, ani u Tri X, možná pod lupou bych vůbec něco rozeznal, jako rozdíl mezi tou starou a novou technologií a charakterem zrna. Já vidím jasný zrno jen v těch knížkách, bohužel.
#18
Publikováno 13 srpen 2010 - 12:53:09
Podle mého názoru je tady docela podstatný rozdíl mezi charakterem (a výslednou viditelností) zrnka u klasických filmů s "kubickými krystaly" a filmů s tabelárními, plochými, krystaly (ta emulze byla vymyšlena právě proto, aby zrno nebylo markantní). Podle mě je kontraproduktivní použít film s T krystalem a snažit se vývojkou dosáhnout viditelného ostrého zrnka... když to jde jednodušeji (a pro můj vkus líp) s klasickou emulzí.
Za sebe: pokud budu chtít fotku bez zrna, sáhnu po filmu s T-krystaly, pokud budu chtít zrno jako výrazový prostředek, sáhnu po klasickém filmu a vyvolám ho vývojkou, která ho nerozmyje, ale naopak, vykreslí pravidelně a ostře. I způsobem vyvolání se velikost zrna v klasické emulzi dá ovlivnit - některé vývojky jsou tím charakteristické - například teplota 20st. a méně - jemnější zrno, teplota vyšší (24-26st), zrno jak štěrk, těch faktorů je víc (např. alkalita, obsah siřičitanu, druh a poměr obsahu vyvíječů)
Podstatný rozdíl ve výraznosti zrna na zvětšenině je i v kombinaci kontrastní negativ + měkká gradace papíru = zrno bude méně markantní, měkký negativ + tvrdý papír = i jemné zrnko bude krásně viditelné, při velmi měkkém vyvolání vysoce citlivého a zrnitého filmu zvětšeném na papír ultratvrdé gradace se omezí škála šedí, naopak bude víc černé a bílé se zrnem jak prase. ( příklad )
Otázkou je velikost výsledné fotky a pozorovací vzdálenost, a taky to, co na fotce vlastně chci vidět - jestli ji vnímám celou, nebo budu šňupat s nosem na ní po detailech.
myslím že to je dokonalý shrnutí celýho tématu, díky
#19 Snek
Publikováno 13 srpen 2010 - 13:28:58
extrémně neestetické rozmydlené nanicovaté zrno . Vem opravdu nějakou 400 ISO klasiku, .
klasika je klasika, vo tom žádná. Ty delty jsem udělal všeho všudy 4 v kinu, možná 8 ve svitku, ... (jednu ještě mám, druhou jsem dal jirinolovi)
tady na té konkrétní fotce se mi to tak nějak líbí, resp. chci tím říct, že je to tak hnusné, až je to pěkné.
Jinak jasně, HP5tka pushnutá ná 800 v 1:3 ID-11, ideálně kolem 25 stupňů ... večer doma v této kombinaci něco najdu...
#20 Jirinol
Publikováno 13 srpen 2010 - 13:59:36
... chci tím říct, že je to tak hnusné, až je to pěkné...
a co teprve, když si to člověk vybere sám a nečeká, až mu to přidělí národní výbor
#21
Publikováno 13 srpen 2010 - 15:00:45
#22
Publikováno 13 srpen 2010 - 16:09:54
asi jo.
tri-x v rodinalu. bude to nejenom zrnitý, ale bude to mít i koule. tak směle do toho. 1+24, 6 min / 20 °C, klopit klasicky 4x (10 sec) každou minutu. je to velmi charakteristická kombinace. citlivost zhruba 320 asa.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních