Jaky film a vyvojku na fotky u more.
#1
Publikováno 24 srpen 2010 - 09:53:47
poradte nekdo prosim, jakej film ( jak svitek, tak kino ) si vzit sebou k mori. Nemam toho zatim tolik nafocenyho abych to sam porovnal a na dovolene u more jsem jeste ani na CB film nefotil. Potrebuju asi neco, co za ostryho slunka bude mit kresbu jak ve stinech, tak na svetle. Muzu koupit fomu 100 a volat R09 s hodne malym preklapenim pri volani, nebo mam radsi zainvestovat treba do FP4+ 125 nebo nebo PAN F 50 a volat v D76? Mam zatim za ostryho slunka focenou fomu 100 kino @R09 1+50, 8:30 a zda se me to misty hodne kontrastni ( svetly objekty v poradky, ale stiny jsou proste cernej flek). Ilford PAN 100 tusim ve fome LQN me prisel lepsi, ten se ale ve svitku nedela. Pri normalnim pocasi me vysledky dava foma 100 pekny. Mam pripadne pouzit nejakej filtr? Hlavne to taky musim koupit ve stredu u pana Vavrika, takze hlavne neco, co ma na prodejne Predem diky za rady.
#2
Publikováno 24 srpen 2010 - 09:55:18
#3
Publikováno 24 srpen 2010 - 10:18:19
1-3?
10+
?
tak či tak, koupil bych fp4 - odolný, tradiční, klasický, tolerantní
s d76 bude jistě dobře fungovat
#4
Publikováno 24 srpen 2010 - 10:24:09
#5
Publikováno 24 srpen 2010 - 10:34:45
hlavně ne nějakou nounejm, aby ti z toho neslezla některá z vrstev, když se někdo ptal na film na poušť, tak bylo cestovateli řečeno, že trix vydrží i v batohu kde je padesát stupňů
hádám ilford fp4 je stejná kvalita
nějakej bych si nafotil zkusmo ještě u nás i kvůli zkoužce vyvolání, snad máme taky silný slunce tady v centru evropy
#6
Publikováno 24 srpen 2010 - 10:41:02
#7
Publikováno 24 srpen 2010 - 10:41:59
Osobně bych volil cokoliv z FP4+/Kodak PlusX/Fuji Acros.
#8
Publikováno 24 srpen 2010 - 10:44:54
#9
Publikováno 24 srpen 2010 - 10:45:28
#10
Publikováno 24 srpen 2010 - 10:50:55
viděl jsi "lovce lvů" ?
s nevyzkoušenou puškou do akce bych radši nešel
#11
Publikováno 24 srpen 2010 - 10:53:17
Pravda:) Ale slyšel jsem, že prý se blbě zvětšuje na baryt, co je na tom pravdy?K moři? Jedině Fuji Velvia 50
Jinak připomínka o nevyzkoušené pušce je VELMI důležitá!
#12
Publikováno 24 srpen 2010 - 10:56:43
Spoliham na to, ze pan Blazek pusku dobre opravil, na zacatecnicke stesti a na nekolik kazet s kinofilmem
#13
Publikováno 24 srpen 2010 - 10:58:18
#14
Publikováno 24 srpen 2010 - 10:59:40
#15
Publikováno 24 srpen 2010 - 11:02:34
#16
Publikováno 24 srpen 2010 - 11:07:17
Promitani diaku je super, ale v soucastne chvili bohuzel promitacku nevlastnim
#17 Jirinol
Publikováno 24 srpen 2010 - 11:16:24
viděl jsi "lovce lvů" ?
s nevyzkoušenou puškou do akce bych radši nešel
a když už, tak mu upřeně hledět do očí
#18
Publikováno 24 srpen 2010 - 11:19:22
#19
Publikováno 24 srpen 2010 - 11:32:00
Jinak potvrzuju. I kdybych měl nejvyzkoušenější foťák na světě, bál bych se po svých zkušenostech s ním cokoliv vážnějšího dělat. A to včetně filmu a vývojky.
#20
Publikováno 24 srpen 2010 - 11:37:01
#21
Publikováno 24 srpen 2010 - 12:06:09
Zkusim ale alespon cvicne nafotit jednu fomu 100, at zjistim, jestli je rollei, ktery bude mit premieru po serizeni funkcni jak ma byt, at se nevratim s treba s prazdnym filmem
Fomu si však raději neber...
#22
Publikováno 24 srpen 2010 - 12:14:23
#23
Publikováno 24 srpen 2010 - 13:56:56
sem se před tejdnem vrátil od moře....
#24
Publikováno 24 srpen 2010 - 14:23:56
Jak asi vidíš tak každému vyhovuje něco jiného a je to na tobě. Osobně bych se přimlouval za FP4 a ředění ID11 (D-76) 1+1. To je kombinace, kde se snad nedá nic zkazit. Krásný film je i zmíněný across 100 (obrovská expoziční pružnost a spoustu polotónů), jen bych zapoměl na microphem od ilfordů. Je to zbytečný driák na zvýšení citlivosti a zrno na 6x6 mě už nezajímá. Zvětšení negativu na 30x30 jen 5x.
FP4
http://www.ilfordpho...12125850702.pdf
Across100
http://www.fuji.fi/d...ros_af3083e.pdf
(Pozor !!! už podle vyvolávacích časů Micfofine nebude Microphen)
P.S. Oboje je správná volba, pak už záleží jen na tobě jak vyfotíš a zpracuješ. Kdybych začínal s focením na film tak bych si vybral FP4.
#25
Publikováno 24 srpen 2010 - 14:34:00
#26
Publikováno 24 srpen 2010 - 15:48:32
kukuraj napsal:
Zkusim ale alespon cvicne nafotit jednu fomu 100, at zjistim, jestli je rollei, ktery bude mit premieru po serizeni funkcni jak ma byt, at se nevratim s treba s prazdnym filmem Very Happy
Fomu si však raději neber...
Myslis kvuli tomu, co jsem psal, tzn. kontrastu pri pouziti R09?
Jinak koukam, ze vetsina by taky volila pro svitek jistotu FP4+ @ D76.
S kinem do toho PAN 100 muzu jit, ne? Mam dva v mrazaku a uz me celkem krvaci penezenka ted pred dovolenou, takze do hp4+ v kinu uz urcite nepujdu. Bud foma 100 nebo pan 100
#27
Publikováno 24 srpen 2010 - 18:04:08
#28
Publikováno 24 srpen 2010 - 18:26:31
#29 Snek
Publikováno 24 srpen 2010 - 18:35:33
poradte nekdo prosim, jakej film ( jak svitek, tak kino ) si vzit sebou k mori.
Nejsem starej, ale protože už něco pamatuju, nebál bych se fomy 100. Rodinalem ji ukočíruješ.
V tomto případě si vezmi takovej materiál, kterej už trochu znáš.Nemam toho zatim tolik nafocenyho abych to sam porovnal a na dovolene u more jsem jeste ani na CB film nefotil.
Podle mě je důležité si ujasnit, v jaké vývojce a jakém ředění to budu volat, na jakém typu zvětšováku budu zvětšovat, a podle toho exponovat.Potrebuju asi neco, co za ostryho slunka bude mit kresbu jak ve stinech, tak na svetle.
Na PAN F 50 zapomeň. Leda že bys ho volal ve vyrovnávací dvoulázňovce, třeba v D-23. Fomu nebo FP4 jak je libo. Důležité je, jak exponuješ. Nezapomeň, že písek u moře odráží světlo jako prase.Muzu koupit fomu 100 a volat R09 s hodne malym preklapenim pri volani, nebo mam radsi zainvestovat treba do FP4+ 125 nebo nebo PAN F 50 a volat v D76?
zde si ujasníme dojmy a pojmy. Je to negativ, žeáno. Takže to co je světlé na negativu jsou stíny. To co je černej flek, jsou světla. To znamená, že světla převoláváš ve vývojce a že nemáš vyladěnej proces. (viz článek na toto téma zde v archivu). Nebo si to pro začátek vyrovnáš dvoulázňovkou.Mam zatim za ostryho slunka focenou fomu 100 kino @R09 1+50, 8:30 a zda se me to misty hodne kontrastni ( svetly objekty v poradky, ale stiny jsou proste cernej flek).
To že ti přišel lepší, je náhoda. Proces si musíš napřed odladit. Na negativu musí bejt všechno (prokreslené), ideálně s rozsahem 5 clon mezi světly a stíny.Ilford PAN 100 tusim ve fome LQN me prisel lepsi, ten se ale ve svitku nedela. Pri normalnim pocasi me vysledky dava foma 100 pekny. Mam pripadne pouzit nejakej filtr? Hlavne to taky musim koupit ve stredu u pana Vavrika, takze hlavne neco, co ma na prodejne Predem diky za rady.
Vykašli se na experimentování, a než pojedeš k moři, odlaď si proces s jedním filmem a jednou vývojkou, toho se pak drž.
Ostatní je nedůležitý, a věc vkusu. Já mám rád tmavou / tmavší oblohu na výsledné fotografii, proto jenom zřídkakdy nepoužiju filtr. Žlutý, poslední dobou spíše oranžový.
Suma sumárum, kup si Fomu 100 ve svitku a kinu, odlaď si u obou volání v Rodinalu, pro svitek 1+25, pro kino 1+50 (nebo dvoulázňovku). To pan Vavřík určitě má.
#30
Publikováno 24 srpen 2010 - 19:31:23
V tomto případě si vezmi takovej materiál, kterej už trochu znáš.
No, radsi abych to cely upresnil Na ostrym slunku mam vyfoceno po jednom kinu PAN 100 a jednom FOMA 100. Blby je, ze ten PAN byl muj prvni CB film a volanej v LQN. Pak jsem vyhodne koupil FOMU a k ni zvolil R09. No a zkratka ta FOMA me prisla hodne kontrastni, taky jsem se pak poruznu docetl, ze ten rodinal "dela" kontrastni fotky. Jenze bohuzel v tuto chvili nemuzu porovnat,jestli to je tim, ze jsem preklapel urcitym zpusobem atp. a jakym zpusobem preklapet presne abych dosahl to co chcu, protoze fotky za normalnih osvetleni to dela krasne. Takze jsem si rikal, ze bych zvolil kombinaci, ktera tak jak rodinal je "predurcen" pro kontrast, je "predurcena" pro vetsi rozsah a je k silenymu kotrastu, coz u more pri foceni lidi na slunku a ruzncyh zakouti min nachylna. Tak nejak jsem dospel k tomu HP4+ a k nemu D76. Nevim proc zrovna k tomu, ale prave jsem to nadhodil at se podelite o zkusenosti. Hlavne at se to "jednoduse" vyvolava. Precejen na experimenty budu volit radsi jinej material nez dovolenou
Podle mě je důležité si ujasnit, v jaké vývojce a jakém ředění to budu volat, na jakém typu zvětšováku budu zvětšovat, a podle toho exponovat.
No, tak toto je zatim jeste hodne vzdaleny planovani pro me. Max tak, ze treba to schvalne trochu podexponouju, ale zvetsovak do planu radsi michat nebudu. Jinak bude to obycejenej axomat s belarem. Ale k tomu vyse, pokud bych kotrast a rozsah zachycenych tonu ovlivnil ciste jen vyvojkou, tim lip, alespon usetrim na svitku. Slo by tim padem ta foma napr ve stocku D76 takhle zkrotit?
Na PAN F 50 zapomeň. Leda že bys ho volal ve vyrovnávací dvoulázňovce, třeba v D-23. Fomu nebo FP4 jak je libo. Důležité je, jak exponuješ. Nezapomeň, že písek u moře odráží světlo jako prase.
Ok, skrtam ho, stejne nebyl moc zminovan
Nene, to jsme se spatne pochopili. Fotky vzdy skenuju bez uprav a podle toho, co z toho vyleze pak rozhoduju, co vubec budu zvetsovat. Takze cernym myslim fakt tmu. Vicemene kdyz to prezenu, mam proste krasnej oblicej, ale nevidim kvetinac ve stinu zidky opodal.zde si ujasníme dojmy a pojmy. Je to negativ, žeáno. Takže to co je světlé na negativu jsou stíny. To co je černej flek, jsou světla. To znamená, že světla převoláváš ve vývojce a že nemáš vyladěnej proces. (viz článek na toto téma zde v archivu). Nebo si to pro začátek vyrovnáš dvoulázňovkou.
No, zacal jsem o tom na co a jak fotit premyslet hodne pozde, takze uz to nestihnu, proto jsem to chtel trochu "prechytracit" volbou "blbuvzdornyho" materialu Navic rolleiflex budu mit funkcni zitra a flexaretu mam asi 2 tydny a jedu v patek, takze vicemene ani na ty pokusy se svitkem nebylo kdy. Dalsi moznost teda je to normalne nafotit a nechat to ulezet v lednicce :/To že ti přišel lepší, je náhoda. Proces si musíš napřed odladit. Na negativu musí bejt všechno (prokreslené), ideálně s rozsahem 5 clon mezi světly a stíny.
Vykašli se na experimentování, a než pojedeš k moři, odlaď si proces s jedním filmem a jednou vývojkou, toho se pak drž.
Suma sumárum, kup si Fomu 100 ve svitku a kinu, odlaď si u obou volání v Rodinalu, pro svitek 1+25, pro kino 1+50 (nebo dvoulázňovku). To pan Vavřík určitě má.
Proc vlastne pro "stejnej" film volit jinej pomer?
#31
Publikováno 24 srpen 2010 - 20:38:52
Já bych postupoval tak, že bych nafotil s co nejpřesnější expozicí (opravdu pozor na oblohu, odlesky vody a bílý písek nebo skály!!!) a POZNAMENAL SI, ZA JAKÝCH PODMÍNEK A JAKÝM ZPŮSOBEM ("na stíny", "na střed", jaký jasový rozsah scény...) BYL FILM FOCENÝ. Po návratu bych vyvolal - klidně v Rodinalu. Je pravdou, že "Rodinal dělá kontrastněji" - ale v "základních" ředěních (spíše 1+24 než 1+49). Není nic jednoduššího, než naředit více a změnit kinetiku volání.
Středně žlutý filtr určitě neublíží, jenom pamatujte na prodlužovací faktor a před záběrem se pokuste si představit, co filtr "ztmavuje" a co "zesvětluje". (Snad jenom poznámka: každý film reaguje na stejný filtr jinak - Acros třeba na žlutý a žlutozelený poněkud "divočeji", než ostatní dva.)
Přeji pěknou dovolenou a dobré záběry! A nezapomeňte na "pravidlo 1: JDI BLÍŽ!!!"
#32
Publikováno 24 srpen 2010 - 20:59:00
Co se tyce ostatnich doporucovanych, tak jsem zkousel vsechny, nejvic me asi nadchnul Acros, supr film, hezka tonalita, jemne zrno (v kinu). Volal jsem v ID11 1+1. Me osobne prijde Ilford PAN 100 a FP4 jedno a to same....
#33
Publikováno 24 srpen 2010 - 21:08:53
#34
Publikováno 24 srpen 2010 - 21:28:48
#35
Publikováno 24 srpen 2010 - 21:42:51
#36 Snek
Publikováno 25 srpen 2010 - 00:23:08
jenom krátce k té XP2. Ano, je to dobrý film. Blbuvzdorný. Téměř je jedno, jak exponuješ, plus mínus clona, dvě, nehraje roli. Kontrastu pobere jak čert.
Přesto všechno bych ti zrovna tenhle film nedoporučil. Proč? Myslím si, že nejvíce ti dá zkouška ohněm. Zkrotit klasickej film, pochopit jakej maj důsledek jednolivé kroky na cestě od expozice přes vyvolání negativu a zvětšování pozitivu ti dají zkušenost. Se zkušeností přijde cit pro odhad "co se asi stane když".
S XP2 se tohle nenaučíš. V tahu je kontrola nad procesem a s tím spojenej požitek z dobře odvedené (a třeba i povedené) práce.
#37
Publikováno 25 srpen 2010 - 00:46:07
#38 Snek
Publikováno 25 srpen 2010 - 00:52:23
Jinak jak píšeš, je to na něm a určitě si zvolí správně.
A ta správná volba bude umocněná i tím, že XP2 pan Vavřík v krámku možná mít nebude
#39
Publikováno 25 srpen 2010 - 05:21:20
nikto nespomenul tak musim ja, k moru, na dovolenku, na front a vlastne vsade Ilford Delta 400 kinofilm a Ilford Delta 100 120-ka, hlavne to na tej 100 na 120-ke vyzera uchvatne. potom volat v id11 1+1 ;)
zatim...
#40
Publikováno 25 srpen 2010 - 06:09:08
#41
Publikováno 25 srpen 2010 - 06:15:21
Dám příklad: v neděli jsem zkoušel fotit příboj, na fomu 100, v protisvětle (ne úplně ostré, odpolední slunce), exponuju ji na ISO 50 a mám to označené na Normální volání, protože chci, aby pěna na vodě byla skoro bílá a naopak skály skoro černé... Není to úplně správně, ale já to tak chci, tak to tak udělám. To je právě to krásný na BW procesu, že si můžu výsledek přizpůsobit tomu, jak jsem to vnímal, ne jaké to ve skutečnosti bylo.
Naopak fotku z dopoledne, kde je celkem běžná krajina, mám označenou jako N-1 protože chci mít kresbu i v hlubokém stínu, navíc jsem tam dal oranžový filtr, takže ve výsledku to bude mít doufám celkem normální tonalitu, ne žádná měkota.
Když si vybavím situaci z července, kdy jsem byl u Baltu, tak tam jsem negativ z pláže mírně podexponoval (omylem, dílem z neznalosti přístroje) a v kombinaci s mírným podvoláním vypadají dost nevábně a ani jsem z nich nezvětšoval. Takže se nebát dost exponovat, on ten písek by na fotce měl být bílý a ne šedivý. Zimní negativy taky vyvolávám normálně nebo dokonce kontrast zvyšuju a to jsou hodně velké rozdíly mezi světlem a stínem. Mám ovšem dost výhodu v tom, že dělám s listama, takže co záběr to můžu mít jiné volání (popravdě dělám jenom 3 hromádky: normální, skrácené a prodloužené volání).
#42
Publikováno 25 srpen 2010 - 07:39:31
#43
Publikováno 25 srpen 2010 - 08:26:32
#44
Publikováno 25 srpen 2010 - 18:36:41
Již samotná otázka je položena poněkud zvláštně Kukuraji, ale až budeš krapet dýl užívat místo digošku film, pochopíš proč se nad takto položenou otázkou pozastavuju.
Zkrátil bych to. Na záčátek se drž tehoto.
1. Je v podstatě jedno jaký použiješ film a vývojku
2. Není špatný film a vývojka (myšleno pro záčátečníka)
3. Řízení kontrastu závisí na hlavně délce expozici a délce a teplotě
vyvolání filmu (ne na druhu vývojky a filmu - to jen okrajově).
Film je tedy uzašně pružné médium, když víš jak s ním zacházet, kontrast si dělá autor, ne výrobce filmu.
Vše co jsem napsal neber doslova, jsou výjimky.
Rychlá rada, při kontrastní scéně film preexponuj a poté ho podvolej, natéhneš pružnost.
Nevím zda to bylo v tomto vlákně, ale argumnet toho typu, že digitál či expozimetr neukazují ISO 125 je nejapný!!!
Už sem se s tím v minulosti setkal, kdy jeden kolega, odkojený digitálista, nyní člen TK argumentoval s tím, že nemůže používat film o citlivosti 100 ASA, když si měří expozici digitálem na kterém jde nastavit jen 200ASA.
Je tedy nutné pochopit základy fotografování, exponometrie atd. Zvládně to i 10 letý kluk a poté se vrhal dál.
Když to neuděláš, následuje zklámání.........
Přijeď na sraz, pochopíš řadu věcí. Je v říjnu tohoto roku.
Tož tak.
#45
Publikováno 25 srpen 2010 - 20:31:13
Jinak koupil jsem 3x fomu 100, 1x FP4+ 125 a 1x 400 na foceni vecer. Budu min prevracet, zkratim trochu dobu volani a necham se prekvapit Dik za tim s preexponovanim a podvolanim.
#46 Snek
Publikováno 25 srpen 2010 - 20:35:51
Už sem se s tím v minulosti setkal, kdy jeden kolega, odkojený digitálista, nyní člen TK argumentoval s tím, že nemůže používat film o citlivosti 100 ASA, když si měří expozici digitálem na kterém jde nastavit jen 200ASA.
#47 Snek
Publikováno 25 srpen 2010 - 20:42:57
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních