Přejít na obsah


Fotka

Jaky film a vyvojku na fotky u more.


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
46 odpovědí na toto téma

#1 kukuraj

kukuraj

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 140 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 24 srpen 2010 - 09:53:47

Zdravim,

poradte nekdo prosim, jakej film ( jak svitek, tak kino ) si vzit sebou k mori. Nemam toho zatim tolik nafocenyho abych to sam porovnal a na dovolene u more jsem jeste ani na CB film nefotil. Potrebuju asi neco, co za ostryho slunka bude mit kresbu jak ve stinech, tak na svetle. Muzu koupit fomu 100 a volat R09 s hodne malym preklapenim pri volani, nebo mam radsi zainvestovat treba do FP4+ 125 nebo nebo PAN F 50 a volat v D76? Mam zatim za ostryho slunka focenou fomu 100 kino @R09 1+50, 8:30 a zda se me to misty hodne kontrastni ( svetly objekty v poradky, ale stiny jsou proste cernej flek). Ilford PAN 100 tusim ve fome LQN me prisel lepsi, ten se ale ve svitku nedela. Pri normalnim pocasi me vysledky dava foma 100 pekny. Mam pripadne pouzit nejakej filtr? Hlavne to taky musim koupit ve stredu u pana Vavrika, takze hlavne neco, co ma na prodejne :roll: Predem diky za rady.
  • 0

#2 kukuraj

kukuraj

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 140 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 24 srpen 2010 - 09:55:18

Hlavne me jde teda o ten svitek. U kina uz jsem prakticky rozhodnut pro pan 100, ale svitek jsem zatim vyvolal jen jeden shanghai :roll:
  • 0

#3 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 703 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 24 srpen 2010 - 10:18:19

o jaký množství svitků se jedná
1-3?
10+
?
tak či tak, koupil bych fp4 - odolný, tradiční, klasický, tolerantní
s d76 bude jistě dobře fungovat
  • 0

#4 kukuraj

kukuraj

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 140 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 24 srpen 2010 - 10:24:09

Planuju tak cca 3-4 ty CB svitky. Zbytek bude kino.
  • 0

#5 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 703 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 24 srpen 2010 - 10:34:45

pak není co řešit, pár korun navíc nevadí
hlavně ne nějakou nounejm, aby ti z toho neslezla některá z vrstev, když se někdo ptal na film na poušť, tak bylo cestovateli řečeno, že trix vydrží i v batohu kde je padesát stupňů
hádám ilford fp4 je stejná kvalita
nějakej bych si nafotil zkusmo ještě u nás i kvůli zkoužce vyvolání, snad máme taky silný slunce tady v centru evropy
  • 0

#6 kukuraj

kukuraj

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 140 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 24 srpen 2010 - 10:41:02

Dik moc za radu, ale to nafoceni a vyvolani uz prave asi nestihnu, protoze to vypada, ze do patku tady bude uz furt zamraceno. Nicmene v planu jsem to mel :/
  • 0

#7 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 176 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 229

Publikováno 24 srpen 2010 - 10:41:59

Osobně bych spíše než tu FP4+ doporučil Fuji Acros. Výhoda toho Ilfordu je blbuvzdornost klasické emulze, výhoda Fujiny doslova neskutečný dynamický rozsah, nevýhoda Fujiny že je to potvora náročná na zpracování - doporučuji Microphen 1+1. Další vlastnost Fujiny je ta, že trošičku jinak reaguje na filtry než klasické filmy - jestli výhoda či nevýhoda je již na subjektivním rozhodnutí. Pokud půjdeš do PanF+, exponuj jako ISO25 a vyvolej to v nějaké hodně ředěné vývojce, aby ti neutekl kontrast.

Osobně bych volil cokoliv z FP4+/Kodak PlusX/Fuji Acros.
  • 0

#8 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 24 srpen 2010 - 10:44:54

K moři? Jedině Fuji Velvia 50 :)
  • 0

#9 kukuraj

kukuraj

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 140 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 24 srpen 2010 - 10:45:28

Zkusim ale alespon cvicne nafotit jednu fomu 100, at zjistim, jestli je rollei, ktery bude mit premieru po serizeni funkcni jak ma byt, at se nevratim s treba s prazdnym filmem :twisted:
  • 0

#10 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 703 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 24 srpen 2010 - 10:50:55

:twisted:
viděl jsi "lovce lvů" ?
s nevyzkoušenou puškou do akce bych radši nešel :D
  • 0

#11 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 176 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 229

Publikováno 24 srpen 2010 - 10:53:17

K moři? Jedině Fuji Velvia 50 :twisted:

Pravda:) Ale slyšel jsem, že prý se blbě zvětšuje na baryt, co je na tom pravdy? :D

Jinak připomínka o nevyzkoušené pušce je VELMI důležitá!
  • 0

#12 kukuraj

kukuraj

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 140 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 24 srpen 2010 - 10:56:43

No ja bych se radsi na zacatek drzel nejakyho jednodussiho zpracovani. Mam tu 1/2 litr D-76 stocku nebo R09ku. Nicmene to exponovani me privadi na dotaz, jak exponovat ten FP4? Je to 125ka. Merit budu bud digitalem, ktery 125 nema, nebo pripadnym expozimetrem metra, kterej taky nema 125 ( i kdyz pri jeho presnosti je to asi fuk :twisted: no a pak stejne skoncim u klasickyho http://static.photo....n-151119584.jpg :D Ale predpokladam, ze kdyz to budu exponovat jako 100 a vyvolam jako 125 podle digitaltruth, ze se moc nestane, ne?

Spoliham na to, ze pan Blazek pusku dobre opravil, na zacatecnicke stesti a na nekolik kazet s kinofilmem :lol:
  • 0

#13 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 24 srpen 2010 - 10:58:18

Šak proč to mít na barytu. Na zdi ve velikosti 2x2 metry to bude kulervoucí .) Pro zimní večery neznám lepší zábavy než promítání diáků od moře... (A klasický fotky mu z toho lab taky udělá...)
  • 0

#14 kukuraj

kukuraj

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 140 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 24 srpen 2010 - 10:59:40

Ad velvia...za barvu beru Provii a portru od Jirinola a fuji c200 od dubrara :twisted: Jak tak sleduju hromadu s vybavenim a filmama, tak premyslim, jestli me vubec zbude cas na koupani :D
  • 0

#15 kelfik

kelfik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 073 příspěvků(y)
  • LocationOstrov u Macochy
Reputace: 85

Publikováno 24 srpen 2010 - 11:02:34

Na koupání zapomeň, já se taky v moři zásadně nekoupu a to jsem byl letos u dvou. :twisted:
  • 0

#16 kukuraj

kukuraj

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 140 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 24 srpen 2010 - 11:07:17

Tak to ja se zas prave koupu moc rad :twisted:
Promitani diaku je super, ale v soucastne chvili bohuzel promitacku nevlastnim :D
  • 0

#17 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 24 srpen 2010 - 11:16:24

:twisted:
viděl jsi "lovce lvů" ?
s nevyzkoušenou puškou do akce bych radši nešel :lol:


a když už, tak mu upřeně hledět do očí :D
  • 0

#18 kelfik

kelfik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 073 příspěvků(y)
  • LocationOstrov u Macochy
Reputace: 85

Publikováno 24 srpen 2010 - 11:19:22

To já bych mu raději hleděl do p... :twisted:
  • 0

#19 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 24 srpen 2010 - 11:32:00

To přijde samo. I když možná to nebude do, ale z.

Jinak potvrzuju. I kdybych měl nejvyzkoušenější foťák na světě, bál bych se po svých zkušenostech s ním cokoliv vážnějšího dělat. A to včetně filmu a vývojky.
  • 0

#20 phanny

phanny

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 212 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 24 srpen 2010 - 11:37:01

Acros + AM74 mi od moře toho dne velmi slunečného vyšel nádherně.
  • 0

#21 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 155

Publikováno 24 srpen 2010 - 12:06:09

Zkusim ale alespon cvicne nafotit jednu fomu 100, at zjistim, jestli je rollei, ktery bude mit premieru po serizeni funkcni jak ma byt, at se nevratim s treba s prazdnym filmem :twisted:


Fomu si však raději neber...
  • 0

#22 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 065 příspěvků(y)
Reputace: 385

Publikováno 24 srpen 2010 - 12:14:23

I ja bych jednoznacne volil klasiku:jak film, tak zpracovani. Tedy stoprocentne FP4 a D-76 a zadnou chytristiku. No a jestli to budes exponovat jako 100 a nebo 125ASA, to je venkoncem uplne jedno. FP4 se snaze sezene nez treba Plus-X, je leta ozkousena, pricemz ctyrstovka(tedy napr.Tri-X) by byla u more zbytecna (na Rollei mas jen petsetinu a furt bys fotil na strasny clony).
  • 0

#23 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 24 srpen 2010 - 13:56:56

deltu 400 exponovanou jako 200-250 ASA, žluto-oranžovej filtr, MPB 1+0.

sem se před tejdnem vrátil od moře....
  • 0

#24 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 24 srpen 2010 - 14:23:56

kukuraj:

Jak asi vidíš tak každému vyhovuje něco jiného a je to na tobě. Osobně bych se přimlouval za FP4 a ředění ID11 (D-76) 1+1. To je kombinace, kde se snad nedá nic zkazit. Krásný film je i zmíněný across 100 (obrovská expoziční pružnost a spoustu polotónů), jen bych zapoměl na microphem od ilfordů. Je to zbytečný driák na zvýšení citlivosti a zrno na 6x6 mě už nezajímá. Zvětšení negativu na 30x30 jen 5x.

FP4
http://www.ilfordpho...12125850702.pdf

Across100
http://www.fuji.fi/d...ros_af3083e.pdf
(Pozor !!! už podle vyvolávacích časů Micfofine nebude Microphen)

P.S. Oboje je správná volba, pak už záleží jen na tobě jak vyfotíš a zpracuješ. Kdybych začínal s focením na film tak bych si vybral FP4.
  • 0

#25 nlc

nlc

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 728 příspěvků(y)
Reputace: 38

Publikováno 24 srpen 2010 - 14:34:00

Já mám na kontrastní scény oblíbenou kombinaci FP4 + Emofin. Dost to pomáhá hlavně u přesvícené oblohy, kde potom není potřeba téměr nadržovat. Navíc se dá ten kontrast i trochu ladit, ale je to na delší zkoušení.
  • 0

#26 kukuraj

kukuraj

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 140 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 24 srpen 2010 - 15:48:32

kukuraj napsal:
Zkusim ale alespon cvicne nafotit jednu fomu 100, at zjistim, jestli je rollei, ktery bude mit premieru po serizeni funkcni jak ma byt, at se nevratim s treba s prazdnym filmem Very Happy


Fomu si však raději neber...


Myslis kvuli tomu, co jsem psal, tzn. kontrastu pri pouziti R09?



Jinak koukam, ze vetsina by taky volila pro svitek jistotu FP4+ @ D76.

S kinem do toho PAN 100 muzu jit, ne? Mam dva v mrazaku a uz me celkem krvaci penezenka ted pred dovolenou, takze do hp4+ v kinu uz urcite nepujdu. Bud foma 100 nebo pan 100 :twisted:
  • 0

#27 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 065 příspěvků(y)
Reputace: 385

Publikováno 24 srpen 2010 - 18:04:08

Jo a k tomu mori si nezapomen vzit polarisacni filtr:-)
  • 0

#28 kukuraj

kukuraj

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 140 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 24 srpen 2010 - 18:26:31

no, ten bohuzel nemam a do te doby mit ani nebudu :twisted:
  • 0

#29 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 24 srpen 2010 - 18:35:33

poradte nekdo prosim, jakej film ( jak svitek, tak kino ) si vzit sebou k mori.


Nejsem starej, ale protože už něco pamatuju, nebál bych se fomy 100. Rodinalem ji ukočíruješ.

Nemam toho zatim tolik nafocenyho abych to sam porovnal a na dovolene u more jsem jeste ani na CB film nefotil.

V tomto případě si vezmi takovej materiál, kterej už trochu znáš.

Potrebuju asi neco, co za ostryho slunka bude mit kresbu jak ve stinech, tak na svetle.

Podle mě je důležité si ujasnit, v jaké vývojce a jakém ředění to budu volat, na jakém typu zvětšováku budu zvětšovat, a podle toho exponovat.

Muzu koupit fomu 100 a volat R09 s hodne malym preklapenim pri volani, nebo mam radsi zainvestovat treba do FP4+ 125 nebo nebo PAN F 50 a volat v D76?

Na PAN F 50 zapomeň. Leda že bys ho volal ve vyrovnávací dvoulázňovce, třeba v D-23. Fomu nebo FP4 jak je libo. Důležité je, jak exponuješ. Nezapomeň, že písek u moře odráží světlo jako prase.

Mam zatim za ostryho slunka focenou fomu 100 kino @R09 1+50, 8:30 a zda se me to misty hodne kontrastni ( svetly objekty v poradky, ale stiny jsou proste cernej flek).

zde si ujasníme dojmy a pojmy. Je to negativ, žeáno. Takže to co je světlé na negativu jsou stíny. To co je černej flek, jsou světla. To znamená, že světla převoláváš ve vývojce a že nemáš vyladěnej proces. (viz článek na toto téma zde v archivu). Nebo si to pro začátek vyrovnáš dvoulázňovkou.

Ilford PAN 100 tusim ve fome LQN me prisel lepsi, ten se ale ve svitku nedela. Pri normalnim pocasi me vysledky dava foma 100 pekny. Mam pripadne pouzit nejakej filtr? Hlavne to taky musim koupit ve stredu u pana Vavrika, takze hlavne neco, co ma na prodejne :twisted: Predem diky za rady.

To že ti přišel lepší, je náhoda. Proces si musíš napřed odladit. Na negativu musí bejt všechno (prokreslené), ideálně s rozsahem 5 clon mezi světly a stíny.
Vykašli se na experimentování, a než pojedeš k moři, odlaď si proces s jedním filmem a jednou vývojkou, toho se pak drž.

Ostatní je nedůležitý, a věc vkusu. Já mám rád tmavou / tmavší oblohu na výsledné fotografii, proto jenom zřídkakdy nepoužiju filtr. Žlutý, poslední dobou spíše oranžový.

Suma sumárum, kup si Fomu 100 ve svitku a kinu, odlaď si u obou volání v Rodinalu, pro svitek 1+25, pro kino 1+50 (nebo dvoulázňovku). To pan Vavřík určitě má.
  • 0

#30 kukuraj

kukuraj

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 140 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 24 srpen 2010 - 19:31:23

V tomto případě si vezmi takovej materiál, kterej už trochu znáš.


No, radsi abych to cely upresnil :twisted: Na ostrym slunku mam vyfoceno po jednom kinu PAN 100 a jednom FOMA 100. Blby je, ze ten PAN byl muj prvni CB film a volanej v LQN. Pak jsem vyhodne koupil FOMU a k ni zvolil R09. No a zkratka ta FOMA me prisla hodne kontrastni, taky jsem se pak poruznu docetl, ze ten rodinal "dela" kontrastni fotky. Jenze bohuzel v tuto chvili nemuzu porovnat,jestli to je tim, ze jsem preklapel urcitym zpusobem atp. a jakym zpusobem preklapet presne abych dosahl to co chcu, protoze fotky za normalnih osvetleni to dela krasne. Takze jsem si rikal, ze bych zvolil kombinaci, ktera tak jak rodinal je "predurcen" pro kontrast, je "predurcena" pro vetsi rozsah a je k silenymu kotrastu, coz u more pri foceni lidi na slunku a ruzncyh zakouti min nachylna. Tak nejak jsem dospel k tomu HP4+ a k nemu D76. Nevim proc zrovna k tomu, ale prave jsem to nadhodil at se podelite o zkusenosti. Hlavne at se to "jednoduse" vyvolava. Precejen na experimenty budu volit radsi jinej material nez dovolenou :wink:

Podle mě je důležité si ujasnit, v jaké vývojce a jakém ředění to budu volat, na jakém typu zvětšováku budu zvětšovat, a podle toho exponovat.


No, tak toto je zatim jeste hodne vzdaleny planovani pro me. Max tak, ze treba to schvalne trochu podexponouju, ale zvetsovak do planu radsi michat nebudu. Jinak bude to obycejenej axomat s belarem. Ale k tomu vyse, pokud bych kotrast a rozsah zachycenych tonu ovlivnil ciste jen vyvojkou, tim lip, alespon usetrim na svitku. Slo by tim padem ta foma napr ve stocku D76 takhle zkrotit?


Na PAN F 50 zapomeň. Leda že bys ho volal ve vyrovnávací dvoulázňovce, třeba v D-23. Fomu nebo FP4 jak je libo. Důležité je, jak exponuješ. Nezapomeň, že písek u moře odráží světlo jako prase.


Ok, skrtam ho, stejne nebyl moc zminovan :D


zde si ujasníme dojmy a pojmy. Je to negativ, žeáno. Takže to co je světlé na negativu jsou stíny. To co je černej flek, jsou světla. To znamená, že světla převoláváš ve vývojce a že nemáš vyladěnej proces. (viz článek na toto téma zde v archivu). Nebo si to pro začátek vyrovnáš dvoulázňovkou.

Nene, to jsme se spatne pochopili. Fotky vzdy skenuju bez uprav a podle toho, co z toho vyleze pak rozhoduju, co vubec budu zvetsovat. Takze cernym myslim fakt tmu. Vicemene kdyz to prezenu, mam proste krasnej oblicej, ale nevidim kvetinac ve stinu zidky opodal.


To že ti přišel lepší, je náhoda. Proces si musíš napřed odladit. Na negativu musí bejt všechno (prokreslené), ideálně s rozsahem 5 clon mezi světly a stíny.
Vykašli se na experimentování, a než pojedeš k moři, odlaď si proces s jedním filmem a jednou vývojkou, toho se pak drž.

No, zacal jsem o tom na co a jak fotit premyslet hodne pozde, takze uz to nestihnu, proto jsem to chtel trochu "prechytracit" volbou "blbuvzdornyho" materialu :) Navic rolleiflex budu mit funkcni zitra a flexaretu mam asi 2 tydny a jedu v patek, takze vicemene ani na ty pokusy se svitkem nebylo kdy. Dalsi moznost teda je to normalne nafotit a nechat to ulezet v lednicce :/

Suma sumárum, kup si Fomu 100 ve svitku a kinu, odlaď si u obou volání v Rodinalu, pro svitek 1+25, pro kino 1+50 (nebo dvoulázňovku). To pan Vavřík určitě má.


Proc vlastne pro "stejnej" film volit jinej pomer?
  • 0

#31 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 24 srpen 2010 - 20:38:52

Ani FP4+ ani Acrosem ani Fomou 100 v podstatě nemůžete nic pokazit...
Já bych postupoval tak, že bych nafotil s co nejpřesnější expozicí (opravdu pozor na oblohu, odlesky vody a bílý písek nebo skály!!!) a POZNAMENAL SI, ZA JAKÝCH PODMÍNEK A JAKÝM ZPŮSOBEM ("na stíny", "na střed", jaký jasový rozsah scény...) BYL FILM FOCENÝ. Po návratu bych vyvolal - klidně v Rodinalu. Je pravdou, že "Rodinal dělá kontrastněji" - ale v "základních" ředěních (spíše 1+24 než 1+49). Není nic jednoduššího, než naředit více a změnit kinetiku volání.
Středně žlutý filtr určitě neublíží, jenom pamatujte na prodlužovací faktor a před záběrem se pokuste si představit, co filtr "ztmavuje" a co "zesvětluje". (Snad jenom poznámka: každý film reaguje na stejný filtr jinak - Acros třeba na žlutý a žlutozelený poněkud "divočeji", než ostatní dva.)
Přeji pěknou dovolenou a dobré záběry! A nezapomeňte na "pravidlo 1: JDI BLÍŽ!!!" :twisted:
  • 0

#32 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 24 srpen 2010 - 20:59:00

A nebo pokud nemas s vyvolavanim takove zkusenosti, ale chces mit jistotu aby ti fotky dopadly a mohls je pak zvetsovat, zvol napriklad Ilford XP2 (C41 cernobily film, expozicni pruznost, blbuvzdornejsi...), je v kinu i svitku a vyvola ti ho kazdy lab...

Co se tyce ostatnich doporucovanych, tak jsem zkousel vsechny, nejvic me asi nadchnul Acros, supr film, hezka tonalita, jemne zrno (v kinu). Volal jsem v ID11 1+1. Me osobne prijde Ilford PAN 100 a FP4 jedno a to same....
  • 0

#33 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 24 srpen 2010 - 21:08:53

No je vlastne problem ze je to 400...to by asi u more mohl byt problem...
  • 0

#34 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 065 příspěvků(y)
Reputace: 385

Publikováno 24 srpen 2010 - 21:28:48

ilford XP2 je genialni film. Kdyz jsem delal pro noviny, fotil jsem na to vsechno. Snese to bez problemu cokoli mezi 100-8OO ASA beze zmeny procesu. Vysledky jsou stoprocentni, naprosto perfektni. A oproti Kodaku TCN o ma pruzracnou podlozku, takze se s tim mnohem lip pracuje pod zvetsovakem. TCN je zabarveny kvuli barevnemu vyvolavani v labu.
  • 0

#35 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 24 srpen 2010 - 21:42:51

Supr, tak vidis, dle zkusenosti kolegy by se hodil. Ja s nim mam zkusenost jen jednu a to jsem to fotil na nominal, ale foti na to lidi u nas uplne normalne...
  • 0

#36 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 25 srpen 2010 - 00:23:08

tak to vidíš kukuraju, co člověk to názor.

jenom krátce k té XP2. Ano, je to dobrý film. Blbuvzdorný. Téměř je jedno, jak exponuješ, plus mínus clona, dvě, nehraje roli. Kontrastu pobere jak čert.

Přesto všechno bych ti zrovna tenhle film nedoporučil. Proč? Myslím si, že nejvíce ti dá zkouška ohněm. Zkrotit klasickej film, pochopit jakej maj důsledek jednolivé kroky na cestě od expozice přes vyvolání negativu a zvětšování pozitivu ti dají zkušenost. Se zkušeností přijde cit pro odhad "co se asi stane když".

S XP2 se tohle nenaučíš. V tahu je kontrola nad procesem a s tím spojenej požitek z dobře odvedené (a třeba i povedené) práce.
  • 0

#37 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 25 srpen 2010 - 00:46:07

Ano souhlasim, ja na tento film poukazal pro tento konkretni pripad, kdy pojede Kukuraj na dovolenou a predpokladam ze bude opravdu rad, kdyz se mu ty foky povedou a zaroven nema moc ozkouseny proces. Bude sice paradni, ze na tech filmech pochopi proces, ale uz ho tolik nepotesi, ze zrovna tyhle fotky nebudou nicmoc. Pro dalsi foceni kde uz nebude tak kriticke "aby z toho neco bylo" se muze ucit na klasickem filmu... No rozhodnuti je na nem, na ogarovi :D
  • 0

#38 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 25 srpen 2010 - 00:52:23

ale zas si vezmi to, že když pojede na dovolenou s vopravdovym filmem, tak si alespoň dá záležet :-) no a v nejhorším případě si ten vopravdovej film prožene už zmiňovanou dvoulázňovkou, a výsledek bude mít stejnej, jako z XPdvojky. A ještě z toho bude mít pozdvižení na duši

:D :D :lol: :roll:

Jinak jak píšeš, je to na něm :) a určitě si zvolí správně.

A ta správná volba bude umocněná i tím, že XP2 pan Vavřík v krámku možná mít nebude :)
  • 0

#39 manutara

manutara

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 145 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 25 srpen 2010 - 05:21:20

ranko,

nikto nespomenul tak musim ja, k moru, na dovolenku, na front a vlastne vsade Ilford Delta 400 kinofilm a Ilford Delta 100 120-ka, hlavne to na tej 100 na 120-ke vyzera uchvatne. potom volat v id11 1+1 ;)

zatim...
  • 0

#40 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 25 srpen 2010 - 06:09:08

XP2 má krásnou tonalitu
  • 0

#41 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 25 srpen 2010 - 06:15:21

Vzhledem k možnostem bych volil kombinace FP4 + ID-11 ředěná 1:1, exponovat na ISO 100 a proti doporučení skrátit dobu vyvolávání, třeba o 20%... je ale otázka, co od těch fotek očekáváš, ono někdy se scéna zdá hodně kontrastní a ve skutečnosti to na papíře vypadá dobře, brilatně. Naopak když to se stahováním kontrastu přeženeš, tak si přivezeš mdlé nevýrazné negativy, kterým už tu atmosféru těžko dodáš pod zvětšovákem.

Dám příklad: v neděli jsem zkoušel fotit příboj, na fomu 100, v protisvětle (ne úplně ostré, odpolední slunce), exponuju ji na ISO 50 a mám to označené na Normální volání, protože chci, aby pěna na vodě byla skoro bílá a naopak skály skoro černé... Není to úplně správně, ale já to tak chci, tak to tak udělám. To je právě to krásný na BW procesu, že si můžu výsledek přizpůsobit tomu, jak jsem to vnímal, ne jaké to ve skutečnosti bylo.
Naopak fotku z dopoledne, kde je celkem běžná krajina, mám označenou jako N-1 protože chci mít kresbu i v hlubokém stínu, navíc jsem tam dal oranžový filtr, takže ve výsledku to bude mít doufám celkem normální tonalitu, ne žádná měkota.

Když si vybavím situaci z července, kdy jsem byl u Baltu, tak tam jsem negativ z pláže mírně podexponoval (omylem, dílem z neznalosti přístroje) a v kombinaci s mírným podvoláním vypadají dost nevábně a ani jsem z nich nezvětšoval. Takže se nebát dost exponovat, on ten písek by na fotce měl být bílý a ne šedivý. Zimní negativy taky vyvolávám normálně nebo dokonce kontrast zvyšuju a to jsou hodně velké rozdíly mezi světlem a stínem. Mám ovšem dost výhodu v tom, že dělám s listama, takže co záběr to můžu mít jiné volání (popravdě dělám jenom 3 hromádky: normální, skrácené a prodloužené volání).
  • 0

#42 btomik

btomik

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 69 příspěvků(y)
  • Locationostrava
Reputace: -2

Publikováno 25 srpen 2010 - 07:39:31

ahoj taky nakupuju u ladi Vavřika pokud jsou to rychlovky acros uživam pořad zda se mi nejlepší vyvol v microphenu1 plus 0 nebo perceptol hlavně měř expozici tak abys neměl černe mista pokud nemašzaměr vem si i polarizačni filtr je bezva i na oblohu i na vodu no a barva?? to už řikali lidi tady kteři to maji ošahane takže diak velvia.......zkoušej i bvějiř tam kde neviš co a jak nemašli fotak omakany o tom lovci se lvy je bohužel pravda...
  • 0

#43 kukuraj

kukuraj

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 140 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 25 srpen 2010 - 08:26:32

No, nakonec asi zvolim fomu 100 a jako doplnek ten ilford fp4. Precejen jak bylo zmineno bude asi lepsi fotit na neco, co pouzivam a nadale hodlam pouzivat a vylepsovat znalost procesu na tom. Ono z toho neco vyleze :D
  • 0

#44 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 197

Publikováno 25 srpen 2010 - 18:36:41

Netušil sem co všecko se dá napsat k tématu jaký film a vývojku na fotky u moře.
Již samotná otázka je položena poněkud zvláštně Kukuraji, ale až budeš krapet dýl užívat místo digošku film, pochopíš proč se nad takto položenou otázkou pozastavuju.

Zkrátil bych to. Na záčátek se drž tehoto.

1. Je v podstatě jedno jaký použiješ film a vývojku
2. Není špatný film a vývojka (myšleno pro záčátečníka)
3. Řízení kontrastu závisí na hlavně délce expozici a délce a teplotě
vyvolání filmu (ne na druhu vývojky a filmu - to jen okrajově).

Film je tedy uzašně pružné médium, když víš jak s ním zacházet, kontrast si dělá autor, ne výrobce filmu.

Vše co jsem napsal neber doslova, jsou výjimky.

Rychlá rada, při kontrastní scéně film preexponuj a poté ho podvolej, natéhneš pružnost.

Nevím zda to bylo v tomto vlákně, ale argumnet toho typu, že digitál či expozimetr neukazují ISO 125 je nejapný!!!
Už sem se s tím v minulosti setkal, kdy jeden kolega, odkojený digitálista, nyní člen TK argumentoval s tím, že nemůže používat film o citlivosti 100 ASA, když si měří expozici digitálem na kterém jde nastavit jen 200ASA.

Je tedy nutné pochopit základy fotografování, exponometrie atd. Zvládně to i 10 letý kluk a poté se vrhal dál.
Když to neuděláš, následuje zklámání.........

Přijeď na sraz, pochopíš řadu věcí. Je v říjnu tohoto roku.

Tož tak.
  • 0

#45 kukuraj

kukuraj

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 140 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 25 srpen 2010 - 20:31:13

No, ja to bral primarne tak ze si treba volbou materialu trochu ulehcim :lol:
Jinak koupil jsem 3x fomu 100, 1x FP4+ 125 a 1x 400 na foceni vecer. Budu min prevracet, zkratim trochu dobu volani a necham se prekvapit :) Dik za tim s preexponovanim a podvolanim.
  • 0

#46 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 25 srpen 2010 - 20:35:51

Už sem se s tím v minulosti setkal, kdy jeden kolega, odkojený digitálista, nyní člen TK argumentoval s tím, že nemůže používat film o citlivosti 100 ASA, když si měří expozici digitálem na kterém jde nastavit jen 200ASA.


:lol: :) :!:
  • 0

#47 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 25 srpen 2010 - 20:42:57

kolego krakene, nebyl to ten stejný kolega, jehož jsme kdysi masírovali do rána v prvních temnokomornických Nedvědicách?
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních