okometricke posudenie negativu
#1
Publikováno 19 listopad 2010 - 15:09:02
Jedna sa mi o posudenie negativu volnym okom. Ci je spravne vyvolany alebo podvolany/prevolany, ci je spravne kryty ... Je na to nejaky navod? Predpokladam, ze kontrast dokazem riadit dobou vyvolavania, povedzme, ze tu dokazem pokusom urcit pre kombinaciu negativ+vyvojka+kondenzor, ale ako je to so svetlami a kresbou v tienoch? Cim dlhsie vyvolavam, tym sa mi viac straca kresba v tienoch predpokladam ...
Cumim na tie negativy co vyvolam a nejako ani neviem urcit, ci viac preklapat, alebo minutku pridat ci ubrat ...
Nebite ma prosim
Dakujem
#2 Snek
Publikováno 19 listopad 2010 - 15:25:43
Ahojte, mam dalsi dotaz zaciatocnicky, nenasiel som to tu nikde, ospravedlnujem sa ak to tu nahodou je ...
Jedna sa mi o posudenie negativu volnym okom. Ci je spravne vyvolany alebo podvolany/prevolany, ci je spravne kryty ... Je na to nejaky navod? Predpokladam, ze kontrast dokazem riadit dobou vyvolavania, povedzme, ze tu dokazem pokusom urcit pre kombinaciu negativ+vyvojka+kondenzor, ale ako je to so svetlami a kresbou v tienoch? Cim dlhsie vyvolavam, tym sa mi viac straca kresba v tienoch predpokladam ...
Cumim na tie negativy co vyvolam a nejako ani neviem urcit, ci viac preklapat, alebo minutku pridat ci ubrat ...
Nebite ma prosim
Dakujem
krilo ogaro neščastná, tohle je na rozhovor na negativem někde na srazu. očekávej, že co temnokomorník, to názor.
takže napřed opravíme některá tvá tvrzení:
Cim dlhsie vyvolavam, tym sa mi viac straca kresba v tienoch predpokladam ...
tak to předpokládáš špatně. doba volání téměř neovlivňuje kresbu ve stínech. Je reltativně stejná a neztrácí se. Je skoro jedno, jestli voláš 8 minut nebo 18 minut, pokud informace ve stínech není, tak jí voláním nevykouzlíš.
Co ovlivňuje doba volání je, "kam až ti utečou" na pomyslné stupnici světla od stínů, respektive jak moc krytá světla budeš mít. čím delší volání (až do určitého bodu), tím více krytá kresba ve světlech.
Dobou volání se chceš dostat do stavu kdy (za předpokladu správné expozice) máš kresbu ve stínech, a "akorát provolaná světla". Co je to akorát? O tom se tu budeme asi dohadovat. A o tom je právě vyladění procesu pro tvůj řetězec "od fotoaparátu, přes vývojku-volání, zvětšovák, papír (gradace) - vývojka".
Takže místo abych psal dál a motal ti hlavu, tak řeknu jednoduše toto. Pro začátek se drž toho, že na negativu musí bejt všechno.
Někde v nějaké knížce (musím najít, připomeň mi to) tady u mě v knihovně bylo 9 obrázků negativů s popisky a stupni od podvolaný/podexponovaný až po převolaný přeexponovaný ... až najdu, oskenuju to. Nikdy jsem se ale podle toho neřídil.
#3
Publikováno 19 listopad 2010 - 15:58:58
no a pokud budeš mít aspoň jeden běžnej negativ, co bude obsahovat světla stíny - celý rozsah a z něj jde udělat normálním postupem bez velkého vykrývání, nadržování dobrá zvětšenina - tak máš "vzor" - ten negativ si dej do folie a plácni na prosvěcovací pultík, jako pomůcku a ostatní negativy posuzuj v porovnání s tímto
posuzovaní negativu okem a vydat sám sobě rezultát "co to chce příště" tohle mi naskočilo až později, chce to trochu praxe, nebo kolegu vedle sebe a taky filmy nestřídat a když už, tak vždy nějaké období pracovat jen s jedním druhem
na tohle si moc dobře pamatuju
(Cumim na tie negativy co vyvolam a nejako ani neviem urcit, ci viac preklapat, alebo minutku pridat ci ubrat ... )
ale jak psal šnek, nejlíp se to vysvětli na srazu s konkrétní ukázkou
#4
Publikováno 19 listopad 2010 - 16:45:43
S tím srazem bych byl trošku opatrnej - osobní zkušenost z posledního srazu Bylo super slyšet názory mnoha lidí na negativy, které sem tam dotáhl, ale co člověk to názor. A tak sem si udělal svůj vlasní závěr: FOTÍM CO CHCI A JAK CHCI. Hlavní je, aby se fotka přiblížila představě, kterou sem měl při zmáčknutí spouště. Což se ne vždy podaří
Tyto fotky jakš takš sedí s tím, co jsem chtěl na papír dostat takže sem spokojenej.
možná by šlo ji udělat i jinak, ale to až příště při jiným světle - novej úkol.
#5 Snek
Publikováno 19 listopad 2010 - 16:56:53
osobní zkušenost z posledního srazu Bylo super slyšet názory mnoha lidí na negativy, které sem tam dotáhl, ale co člověk to názor.
naprosto si to umím představit.
nedávno jsem po dlouhé době ve svém obecném poznámkovém bloku narazil na výrok (volně přeloženo z angličtiny a překladatel nejsem) "je důležité nechat si poradit od ostatních, ale je naprosto nezbytné být připraven minimálně 60% rad ihned ignorovat a neřídit se jimi".
a tak to má být co člověk, to vlastní ustálenej proces já to s tím srazem myslel spíš tak, že krilovi podstatně rychleji pomůže dostat se do stavu, do kterého jsi se dostal ty ... "fotit co chceš a jak chceš" a dělat negativy, ze kterých se tobě bude dobře zvětšovat.
#6
Publikováno 19 listopad 2010 - 17:17:13
Troufám si tvrdit, že pokud budete dělat na jeden film, jednou kamerou s jedním měřením, vyvolávat jedním způsobem v jedné vývojce a zvětšovat jedním zvětšovákem na jeden typ papíru a volat v jedné pozit. vývojce, téměř "bleskurychle" se naučíte okometricky negativ vyhodnotit. Čím větší formát - tím lépe. Jinak je to dost problém...
Navíc se setkáte např. s:
http://www.temnakomo...iewtopic&t=4838
a vše bude v pytli...
#7
Publikováno 21 listopad 2010 - 12:20:43
vcera som konecne osadil zarubnu na kupeku, tak sa hadam konecne dostanem k zvacsovaniu a zacnem si normalizovat proces ...
dakujem este raz
PS: snek, mam ti nieco pripomenut
#8
Publikováno 21 listopad 2010 - 19:27:26
Na okometriu by som sa prilis nespoliehal.
Idealne si zaviest aspon zjednoduseny proces na zaklade zonalneho systemu.
#9
Publikováno 21 listopad 2010 - 21:15:39
Ahoj
Na okometriu by som sa prilis nespoliehal.
Idealne si zaviest aspon zjednoduseny proces na zaklade zonalneho systemu.
zonalny system je pre mna jedna velka neznama, aj som to cital, ale nerozumiem tomu vobec
toz, blby som no
#10
Publikováno 21 listopad 2010 - 22:53:09
#11
Publikováno 22 listopad 2010 - 08:08:48
KZS to jistí, to je tvoje cesta Krilo
tak ma teda ved
#12
Publikováno 22 listopad 2010 - 10:41:01
hraje tam všechno - stíny, světla a víra
a pak to tam máš
škoda že nejsi z hradce, tady máme exponometrii v pizzerii každopátečně
#13
Publikováno 22 listopad 2010 - 10:44:21
#14
Publikováno 22 listopad 2010 - 11:04:04
nejlepší je praktická ukázka s konkrétním příkladem - k pochopení za dvacet minut bez čtení
no a pak zjistíš, že vlastně zs běžně na vyfotografování nějaký chaloupky nepotřebuješ, že jenom důsledně naměříš stíny a koukáš se jak jsou daleko světla a voláš n/ mínus/ plus odhadem
a pokud se nejedná o světelné extrémy, tak to tam máš
pokud ovšem nejsi puntičkářovej krajinář, kterej se nechce nadřít při zvětšování - ten měří dýl a poznámek k volání má víc
--
celkem krátce to bylo napsáno třeba zde:
Expozimetr ti měří středně šedou. Vždy, na všem. Tomu my zonisti říkáme zona 5. Celou zachytitelnou šklálu máme rozdělenou na deset zon. Zona nula je absolutně černá bez jakékoliv kresby, dvojka je černá s jemnou kresbou, pětka je střední šedá, osmička je bílá s jemnou kresbou, desítka je absolutě bílá úplně bez kresby. Tzn, postup je pak takový, že třeba v krajině mám před sebou celou škálu šedých. Změřím si bodově ten největší stín, ve kterém chci mít ještě kresbu. Ten posunu do zony 2. Vyjde mi třeba jako 3EV. 5-2 = 3. Posunu tedy výsledek měření na 6EV. (v praxi mi vyjde při měření třeba 1/8 f11, po úpravě tedy fotím na 1/60 f11) Tím mám jistotu, že na negativu černá bude a s ní se i posune i celý zbytek spektra. To samé můžu udělat pro jakýkoliv odstín. Bílý, černý, šedý, prostě si to posunuju jak potřebuju a to mi pak hodí správný výsledek. (například když fotografuji sníh a chci na něm mít zřetelnou kresbu, dám si ho do sedmičky - přidám 2EV (uberu dvě clony, přidám 2x čas) U černé to má tu výhodu, že stíny jsou na negativu pevně dány. Určuju je pouze expozicí, vyvoláváním s nimi moc neudělám, hýbe se mi jen vyšší část spektra, tedy nejvíc světla a s tím i o něco méně středy. (Známá poučka exponuj na stíny, vyvolávej na světla) Pokud tedy mám možnost vyvolávat separátně (at již použiju planfilm, či více kazet/filmů) změřím si i světla a zjistím rozsah scény. Pokud mi vychází zhruba na 6EV, což je zároven obvyklý rozash toho co běžným postupem dostanu na papír, jde o normální vyvolávání. Pokud mi vyjde, že rozdíl mezi stíny je třeba jen 4EV, volání prodlužuji a světla tím "natáhnu" výš. Naopak, pokud mi vyjde 8 clon, vyvolávání zkrátím a světla tak stáhnu na rozumnou úroven. Tak a ted už víš, jak v základu funguje zonový systém ))
ale autor je aktuálně v ilegalitě
#15
Publikováno 22 listopad 2010 - 12:01:50
celkem krátce to bylo napsáno třeba zde:
Expozimetr ti měří středně šedou. Vždy, na všem. Tomu my zonisti říkáme zona 5. Celou zachytitelnou šklálu máme rozdělenou na deset zon. Zona nula je absolutně černá bez jakékoliv kresby, dvojka je černá s jemnou kresbou, pětka je střední šedá, osmička je bílá s jemnou kresbou, desítka je absolutě bílá úplně bez kresby. Tzn, postup je pak takový, že třeba v krajině mám před sebou celou škálu šedých. Změřím si bodově ten největší stín, ve kterém chci mít ještě kresbu. Ten posunu do zony 2. Vyjde mi třeba jako 3EV. 5-2 = 3. Posunu tedy výsledek měření na 6EV. (v praxi mi vyjde při měření třeba 1/8 f11, po úpravě tedy fotím na 1/60 f11) Tím mám jistotu, že na negativu černá bude a s ní se i posune i celý zbytek spektra. To samé můžu udělat pro jakýkoliv odstín. Bílý, černý, šedý, prostě si to posunuju jak potřebuju a to mi pak hodí správný výsledek. (například když fotografuji sníh a chci na něm mít zřetelnou kresbu, dám si ho do sedmičky - přidám 2EV (uberu dvě clony, přidám 2x čas) U černé to má tu výhodu, že stíny jsou na negativu pevně dány. Určuju je pouze expozicí, vyvoláváním s nimi moc neudělám, hýbe se mi jen vyšší část spektra, tedy nejvíc světla a s tím i o něco méně středy. (Známá poučka exponuj na stíny, vyvolávej na světla) Pokud tedy mám možnost vyvolávat separátně (at již použiju planfilm, či více kazet/filmů) změřím si i světla a zjistím rozsah scény. Pokud mi vychází zhruba na 6EV, což je zároven obvyklý rozash toho co běžným postupem dostanu na papír, jde o normální vyvolávání. Pokud mi vyjde, že rozdíl mezi stíny je třeba jen 4EV, volání prodlužuji a světla tím "natáhnu" výš. Naopak, pokud mi vyjde 8 clon, vyvolávání zkrátím a světla tak stáhnu na rozumnou úroven. Tak a ted už víš, jak v základu funguje zonový systém ))
ale autor je aktuálně v ilegalitě
Hezký návod, to jsem možná pochopil i já!!!
#16
Publikováno 22 listopad 2010 - 13:41:25
#17
Publikováno 22 listopad 2010 - 13:59:07
celkem krátce to bylo napsáno třeba zde:
Expozimetr ti měří středně šedou. Vždy, na všem. Tomu my zonisti říkáme zona 5. Celou zachytitelnou šklálu máme rozdělenou na deset zon. Zona nula je absolutně černá bez jakékoliv kresby, dvojka je černá s jemnou kresbou, pětka je střední šedá, osmička je bílá s jemnou kresbou, desítka je absolutě bílá úplně bez kresby. Tzn, postup je pak takový, že třeba v krajině mám před sebou celou škálu šedých. Změřím si bodově ten největší stín, ve kterém chci mít ještě kresbu. Ten posunu do zony 2. Vyjde mi třeba jako 3EV. 5-2 = 3. Posunu tedy výsledek měření na 6EV. (v praxi mi vyjde při měření třeba 1/8 f11, po úpravě tedy fotím na 1/60 f11) Tím mám jistotu, že na negativu černá bude a s ní se i posune i celý zbytek spektra. To samé můžu udělat pro jakýkoliv odstín. Bílý, černý, šedý, prostě si to posunuju jak potřebuju a to mi pak hodí správný výsledek. (například když fotografuji sníh a chci na něm mít zřetelnou kresbu, dám si ho do sedmičky - přidám 2EV (uberu dvě clony, přidám 2x čas) U černé to má tu výhodu, že stíny jsou na negativu pevně dány. Určuju je pouze expozicí, vyvoláváním s nimi moc neudělám, hýbe se mi jen vyšší část spektra, tedy nejvíc světla a s tím i o něco méně středy. (Známá poučka exponuj na stíny, vyvolávej na světla) Pokud tedy mám možnost vyvolávat separátně (at již použiju planfilm, či více kazet/filmů) změřím si i světla a zjistím rozsah scény. Pokud mi vychází zhruba na 6EV, což je zároven obvyklý rozash toho co běžným postupem dostanu na papír, jde o normální vyvolávání. Pokud mi vyjde, že rozdíl mezi stíny je třeba jen 4EV, volání prodlužuji a světla tím "natáhnu" výš. Naopak, pokud mi vyjde 8 clon, vyvolávání zkrátím a světla tak stáhnu na rozumnou úroven. Tak a ted už víš, jak v základu funguje zonový systém ))
ale autor je aktuálně v ilegalitě
Hezký návod, to jsem možná pochopil i já!!!
ja stale nie ... doteraz neviem o com su EV ...
niekto ochotny a trpezlivy ma trosku zasvatit?
#18
Publikováno 22 listopad 2010 - 15:26:01
třeba 12 - kolečkem se točí aby dole šipka s Véčkem ukazovala 12
no a pak se odečte na stupnici časů a clon vzájemná kombinace pro fotografování při tomto světle
a když to ukáže hodnotu 11, tak je právě světla o jeden EV míň
co je to ev
z článku:
Vzhledem k tomu, že při dané citlivosti filmu odpovidá určité hladině osvětlení jistá správná expozice, tak se EV používá také pro vyjádření úrovně osvětlení. Standardně se uvažuje citlivost filmu 100 ASA. V tomto smyslu EV 0 je taková úroveň osvětlení scény, při které by s filmem o citlivosti 100 ASA vyšel pro správnou expozici při cloně 1,0 čas 1s.
#19
Publikováno 22 listopad 2010 - 21:31:16
#20
Publikováno 22 listopad 2010 - 21:35:46
Krilo, pokud máš přístup ke starším číslům Photo life, tak v příloze k č.45 najdeš něco takového, co popisoval Šnek, tj. dvojstránku s reprodukcemi negativů jiných než "normálních" spolu s popisem. Ta příloha se jmenovala Black & White a obsahovala i mnoho jiných informací.
nemam veru
#21
Publikováno 22 listopad 2010 - 23:03:23
vyvolal som P4 400 v D76 1+1, negativ na 3 casti, 15 17 20 minut ...
a viete co?
okometricky su vsetky rovnake ...
ako to?
#22
Publikováno 22 listopad 2010 - 23:06:28
#23
Publikováno 23 listopad 2010 - 09:43:37
no ...
vyvolal som P4 400 v D76 1+1, negativ na 3 casti, 15 17 20 minut ...
a viete co?
okometricky su vsetky rovnake ...
ako to?
pokusy zastav, dokud nebudeš z negativu dělat aspoň malý papírový obrázkyvcera som konecne osadil zarubnu na kupeku, tak sa hadam konecne dostanem k zvacsovaniu a zacnem si normalizovat proces ...
to že ti výsledek připadne oko stejný nemusí znamenat, že stejný je na papíře při stejném osvitu pod zvětšovákem
náhodou jsem včera z p4 zvětšoval - film exp na 1600 a měl jsem tam záběry omylem expoované na 800 (tedy +1ev) - oboje při denním světle
na negativu to vidět moc není, ale na papířeje ten rozdíl v krytí je jasně patrný
#24
Publikováno 23 listopad 2010 - 09:48:32
no ...
vyvolal som P4 400 v D76 1+1, negativ na 3 casti, 15 17 20 minut ...
a viete co?
okometricky su vsetky rovnake ...
ako to?
Krilo, okometricky by měl jít vidět rozdíl mezi 15 a 20 minutou, ale jen ve světlech. tmavých plochách na negativu. Bude malý, ale myslím, že tam bude.
#25
Publikováno 23 listopad 2010 - 09:50:27
no ...
vyvolal som P4 400 v D76 1+1, negativ na 3 casti, 15 17 20 minut ...
a viete co?
okometricky su vsetky rovnake ...
ako to?pokusy zastav, dokud nebudeš z negativu dělat aspoň malý papírový obrázkyvcera som konecne osadil zarubnu na kupeku, tak sa hadam konecne dostanem k zvacsovaniu a zacnem si normalizovat proces ...
to že ti výsledek připadne oko stejný nemusí znamenat, že stejný je na papíře při stejném osvitu pod zvětšovákem
náhodou jsem včera z p4 zvětšoval - film exp na 1600 a měl jsem tam záběry omylem expoované na 800 (tedy +1ev) - oboje při denním světle
na negativu to vidět moc není, ale na papířeje ten rozdíl v krytí je jasně patrný
jo, dnes zajtra to dam na papier, len som to musel vyvolat ... ja len na margo okometrickeho posudenia negativu, ze tam nevidim rozdiel ... uvidim co to povie na papieri
#26
Publikováno 26 listopad 2010 - 18:24:21
to hore je 20 minut to pod tym 15
neviem ci sa z tych skenov da nieco posudit
http://kriloter.com/P4.jpg
#27
Publikováno 26 listopad 2010 - 18:41:53
#28
Publikováno 26 listopad 2010 - 21:33:42
já vidím na vybledlém pracovním monitoru že uprostřed domu na těch oknech je u toho horního obrázku kresba ztrácející se a na tom dolním patrna = ten horní je volán delším časem, což se ve středních partiích neprojevilo a v těch nejsvětlejších ano
ono, bolo to fotene pri ostrom slnecnom svetle, jedna stena baraku je priamo v svetle, druha je v tieni, zamerne som to tak fotil, aby som tam mal co najvacsi rozsah ... ono , tusim by som aj menej ako tych 15 minut asi volal, ubrat z kontrastu ... ci?
#29
Publikováno 27 listopad 2010 - 08:12:48
čistě odhadem
pro pěkné světlo volat 15 minut
pro ostré jako je na ukázce zkrátit - možná na 12
pro případné slabší světlo 18-20 minut a nebo čas 15 a přidat výrazněji na překlápění, ale změnit jen jeden parametr pro zkoužku
no a s přivřením oka jako že by to máš naladěné
s ohledem na druhou stranu rozsahu - ty stíny, tam záleží kde jsi ještě chtěl mít kresbu a kde měřil - to se z ukázky nepozná
takhle nějak si vyhodnocuju zkoužkový záběry, jen místo domu tam mám garáž a u jednotlivých částí obrazu (dům, tráva, fasáda zalitá sluncem atd.) tam mám kartičky s číslem zony
#30
Publikováno 27 listopad 2010 - 11:37:07
#31
Publikováno 27 listopad 2010 - 17:53:47
asi ano, pro to sluníčko je to hodně, je to takový protivný světlo
čistě odhadem
pro pěkné světlo volat 15 minut
pro ostré jako je na ukázce zkrátit - možná na 12
pro případné slabší světlo 18-20 minut a nebo čas 15 a přidat výrazněji na překlápění, ale změnit jen jeden parametr pro zkoužku
no a s přivřením oka jako že by to máš naladěné
s ohledem na druhou stranu rozsahu - ty stíny, tam záleží kde jsi ještě chtěl mít kresbu a kde měřil - to se z ukázky nepozná
takhle nějak si vyhodnocuju zkoužkový záběry, jen místo domu tam mám garáž a u jednotlivých částí obrazu (dům, tráva, fasáda zalitá sluncem atd.) tam mám kartičky s číslem zony
nemeral som na tiene, meral som to na tu budovu, pol na svetlu pol na tmavu cast, fm2 berie tusim 60% zo stredu a potom priemeruje ...
este som sa nenaucil merat na tiene ... respektive, este som sa nenaucil ako merat vo vseobecnosti ... teraz v podstate meriam klasicky, zaostrim fotografovany objekt, tam to aj nameriam, prekomponujem a cvak ...
skusal som uz aj exponovanie na tiene, ale vychadzali mi znacne rozhodene negativy, ze mi strasne lietali expozicne casy pri svieteni na papier ... a robit na kazde policko pruzkovku je smrt ...
ale uz tusim odbacam od temy ...
#32
Publikováno 27 listopad 2010 - 20:28:02
když měřím nebodově odražený světlo třeba kino dálkoměrem tak jen hledám nějakej střed scény, ani světla, ani hluboký stíny a tam namířím objektiv a odečtu měření a to nastavím
na stíny v tu chvíli taky nehraju, většinou se jedná o reportážní záběry a tam to ani není potřeba
nebo vezmu externí exozimetr a odečtu dopadající světlo, což bývá plus mínus stejná hodnota
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních