Přejít na obsah


Fotka

Vývoj fotografie


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
39 odpovědí na toto téma

#1 tomashr

tomashr

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 547 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 22

Publikováno 10 prosinec 2010 - 12:11:43

Nemyslím si, že zaměření TK má být něco jako "křížová výprava", konvertování "neklasiků" na klasickou cestu ve fotografii. Konvertovat můžeme dle vlastního uvážení každý z nás člověka v našem okolí, a již zkonvertovaného jej přivést na TK.CZ.

Což mne vede k rétorické otázce "co bylo dříve, vejce nebo slepice?", analogicky, je třeba, aby TK "konvertovala nově příchozí" ze světa "neklasiků", nebo chceme, aby na TK chodili lidé už na "klasiku" zaměření?


Víš, já to celé vidím možná ještě trochu posunutě. Tady na TK je děsně módní nadávat na masu "pitomých digitálních cvakalů", jenže to je vysloveně lhaní si do své kapsy. Ti "cvakalové" totiž dělají přesně to samé, co podobní lidé dělali už na film, to už jsme vytlačili z paměti, co se v roce 2000 prodávalo ve světě nejvíce v barevném filmu? Pokud někdo neví, tak to byly přístroje na jedno použití - to je hodnotná analogová tvorba, co? :) Uživatelé jednorázovek přešli na digi, tak to napohled vypadalo, že kvalita věcí od lidí fotících na film je lepší, jenže mnoha "analogistům" nějak uniká, že se i v digi postupně vyčlenili ti "lepší" , kteří jdou dále a tvrdě řečeno se většinou dostali daleko dál než ti, kteří zůstali u klasiky za každou cenu. Mnoho z nich přitom pořád fotí na film - ať už je to vzpomínka na mládí, nebo chtějí u nějakého projektu autentický retrostyl, nebo třeba našli nějakou specialitku, kde to má pořád smysl i v absolutní rovině, nejde jen o pocit... Tito lidé mají zkušenosti, často ovlivňují lidi kolem sebe, fotky z filmu leckdy ukazují i v čistě "digitální společnosti" - vůbec s tím nemají problém. Jenže když se objeví na TK, tak se dříve nebo později s někým chytnou, když neustojí nějaké fundamentalistické nesmysly, okomentují to, jsou smazáni - tak jdou pryč...
A tady je na místě otázka - je "ideová čistota TK" vyšší hodnota než přínos podobných lidí? Odpověď si musí dát každý sám.[/b]
  • 0

#2 hypnogen

hypnogen

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 120 příspěvků(y)
  • LocationPraha / Rychvald
Reputace: 181

Publikováno 10 prosinec 2010 - 12:36:41

Uživatelé jednorázovek přešli na digi, tak to napohled vypadalo, že kvalita věcí od lidí fotících na film je lepší, jenže mnoha "analogistům" nějak uniká, že se i v digi postupně vyčlenili ti "lepší" , kteří jdou dále a tvrdě řečeno se většinou dostali daleko dál než ti, kteří zůstali u klasiky za každou cenu.


Máš svým způsobem pravdu. Mě osobně právě spíše zlobí ta obecná rovina české demence, která se promítá zkrátka všude - včetně fotografie... a jednorázovky a digi jsou toho pro mě důkazem.

Zkrátka chci všechno HNED! a nejlíp bez námahy či zadarmo. Když chci auto, vemu si leasing; když chci barák, vemu úvěr; když chci domácí kino, vemu půjčku... když chci obrázky, fotím na digi (protože je mám hned, jsou zadarmo, nemusím u toho přemýšlet apod.) ano.. jsou existují i "lepší"... ono třeba i v té Superstar se objeví nějaký "lepší" zpěvák... ale samotná podstata té soutěže je těžká demence... lidi, kteří chtějí rychlou slávu, umí prd.. a tupé Čechy tahle realityshow baví a vyčůrané organizace (držitelé license, televize a mob.operátoři) si na tomto handicapu společnosti mastí kapsu.

Ale podotýkám, že takhle se u naše obecná úroveň bortí na všechny strany... film vs. digi je jen malý střípek!!
  • 1

#3 tomashr

tomashr

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 547 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 22

Publikováno 10 prosinec 2010 - 12:57:38

Máš svým způsobem pravdu. Mě osobně právě spíše zlobí ta obecná rovina české demence, která se promítá zkrátka všude - včetně fotografie... a jednorázovky a digi jsou toho pro mě důkazem.

Zkrátka chci všechno HNED! a nejlíp bez námahy či zadarmo.


Hele zase z druhé strany - proč by měla vynakládat nějakou extra námahu a velké finance mamina, která chce fotku dítěte ? Tohle pochopil už na konci předminulého století pan Kodak (tedy Eastman) a udělal v podstatě primitivní box na svitek - ten určitý rozkol "náročných a masy" nastal naprosto přesně v tomto okamžiku, vše další (kinofilm, kompakt na něj, jednorázovka, digikompakt, fotomobil...) je už jen pokračování, ale nic nového pod sluncem. A mě proto přijde lehce úsměvné, jak se dělá ztělesněné zlo a převratná změna z digifoťáku - nesmysl, jestli něco změnilo fotografii ve smyslu její devalvace, tak je to internet a www (a posléze sociální sítě). Asi budu muset dodělat na Paladix kdysi rozepsaný text na téma fiktivní představy, jak by vypadalo focení, kdyby buď nastal rozmach digitálu, ale nevznikl Internet anebo naopak kdyby vznikl Internet, ale fotilo se jen na film. Obě představy jsou možné, je snadné najít objev, jehož absence by znemožnila rozvoj digifota, ale Internetu by se nedotkla a naopak. Schválně se nad tím zkuste zamyslet, výsledek může být pro leckoho překvapivý...
  • 0

#4 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 044 příspěvků(y)
Reputace: 362

Publikováno 10 prosinec 2010 - 13:01:44

Je jasne, ze TK je tu proto, abychom se bavili o klasicke fotograficke praci, tedy o te staromodni. Z tohoto duvodu by tu asi misto pro digitalisty byt nemelo. To se ale tyka tech temat, ktera jsou ryze technicka - tam, kde jde treba o komposicni nebo vubec obrazove, vytvarne stranky veci uz zadny protidigitalisticky duvod nevidim.
V kazdem pripade se mi ale protivi jakekoli reci, kdy se my, tedy tradicionalisti, nad digitalisty povysujeme. S tim z principu nesouhlasim: hodnoti se kvalita snimku, ta jedina rozhoduje o tom, co je lepsi. A take bychom si meli uvedomit, ze drtiva vetsina profesionalu uz davno dela na digital, nebot to dnes jinak nejde, jen mizive procento fotografu se muze uzivit takovym oborem fotografie, kde by nadale pracovali klasicky. A tito machri, kteri se zpravidla etablovali jeste v dobach klasicke prace - tudiz tu klasiku zvladli mnohem lepe, nez se vetsine z nas kdy povede - i ten digital dnes zvladaji na stejne, tedy na spickove urovni. A z hudby vim jedno: cokoli se ma delat poradne, da hodne prace a casu. Uvedomme si, jakou mame jako amateri dokonalou svobodu volby, profici uz davno ne: tem za krkem dychaji chtivi dravci, kteri je radi zakousnou, polevi-li ti etablovani v pozornosti.
  • 0

#5 tomashr

tomashr

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 547 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 22

Publikováno 10 prosinec 2010 - 13:02:17

A jinak já už tuto debatu za sebe na tomto místě končím, protože teď už by mohl zasáhnout moderátor plným právem s tím, že ty poslední příspěvky nejen ode mne jsou sice možné přijatelné, ale nepatří do tématu "co mě zlobí", ale už spíš do filosofie fotografie atd. Pokud by to šlo celé přesunout, tak klidně můžeme v debatě pokračovat, ale do tohoto threadu už to asi nepatří :)
  • 0

#6 hypnogen

hypnogen

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 120 příspěvků(y)
  • LocationPraha / Rychvald
Reputace: 181

Publikováno 10 prosinec 2010 - 13:07:38

...Obě představy jsou možné, je snadné najít objev, jehož absence by znemožnila rozvoj digifota, ale Internetu by se nedotkla a naopak. Schválně se nad tím zkuste zamyslet, výsledek může být pro leckoho překvapivý...


máš docela pravdu.. moc nevím, co ti na to mám říct. "vývoj" je zkrátka "vývoj".

snad jen... až se začnou chlapi tak za 5-10 let malovat - začneš se líčit taky?
  • 0

#7 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 10 prosinec 2010 - 13:09:38

A jinak já už tuto debatu za sebe na tomto místě končím, ...:D


zrovna mi přesně tohle šrotovalo v hlavě :)
  • 0

#8 taz

taz

    Tlampač (grafoman)

  • Administrators
  • 1 252 příspěvků(y)
  • LocationLiberec
Reputace: 212

Publikováno 10 prosinec 2010 - 13:17:15

Tak jsem vám to přesunul, doufám že to je všechno.
  • 0

#9 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 10 prosinec 2010 - 13:29:50

...Obě představy jsou možné, je snadné najít objev, jehož absence by znemožnila rozvoj digifota, ale Internetu by se nedotkla a naopak. Schválně se nad tím zkuste zamyslet, výsledek může být pro leckoho překvapivý...


máš docela pravdu.. moc nevím, co ti na to mám říct. "vývoj" je zkrátka "vývoj".

snad jen... až se začnou chlapi tak za 5-10 let malovat - začneš se líčit taky?


šmarjá, já už se líčim dva roky. vy ne? to jsem zas něco vymňouk. nicméně líčící se muži by nebyli nic nového.

jsou zkrátka věci, který jsou zabavný, zajímavý a uvolňující jakožto folklór, "argot a slang" - jako je třeba špičkování s digitálními fotografy. ale když se to začne brát vážně... tak se kamarádi poperou u fotbalu atp.

nejsou ty naše obranné reakce trochu přehnané? však nám nikdo o život neusiluje. myslím, že se dá pozvolna a s respektem udávat mantinely. jen VELMI ZŘÍDKA je totiž závažně závadný obsah příspěvků, z velké většiny to prostě zrakví forma.

byla tu už debata, zda TK dělat spíše jako komunitní chat spříznšných lidí, či jako studnici informací. obojí je lákavé. byl velký sraz. nebavili jste se o tom?
  • 0

#10 hypnogen

hypnogen

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 120 příspěvků(y)
  • LocationPraha / Rychvald
Reputace: 181

Publikováno 10 prosinec 2010 - 13:38:27

byl velký sraz. nebavili jste se o tom?

trošku http://www.cekanice....ideo/rvacka.wmv :(
  • 0

#11 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 10 prosinec 2010 - 13:40:29

:( :lol:
  • 0

#12 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 11 prosinec 2010 - 14:51:05

no, přidejme tedy každý nějaký dojem.

poslední dobou jsem nabyl dojmu, že se tu propast mezi "známými" a "neznámými" prohlubuje. že mi to bylo osobně v SZ vpáleno jsem bral jen za exces. s údivem jsem žasnul nad úžasnými akcemi, jež byli schopní někteří zorganizovat. temný expres, velké srazy. nic co by mě osobně lákalo, ale fascinace byla obrovská. jak se lidi společného zájmu sejdou a užijou si nějaký čas šitý na míru. když už tu vzpomínáme vaška smolíka - jeho včelín patřil mezi ty s ještě větším přesahem (to slovo stojí za pozornost, kdo si ho bude ve vláknech všímat, lecos vystopuje). zvláštní, že se mu takového zastání nedostalo.

s jistou nedůvěrou, ale bez jakékoliv ambice k zásahu jsem sledoval, jak se tu vyrovnává počet příspěvků o vývojkách s počtem těch o alkoholu. do těchto vláken, které mě možná osobně trápili víc než polo-digitální, jsem nezasahoval, pojal za nezajímavá. bral jsem to za určitý místní folklór, který zneklidňuje jen hysteriky mého typu.

okázalý moderátoský nezájem o vlákno o rodinalu s askorbanem mi ale ukázal, že se zde řeší opravdu už docela jiné věci. ve vypjatých chvílích člověk často argumentuje zbrkle a neuváženě a je dobrým vkladem ostatních diskutujících, když se na těchto nešťastné formulovaných větách nepasou. nicméne v situaci, kdy se utvoří skupina uživatelů, na které se nesahá, je web takříkajíc nemocný. kdo rozdává, měl by i přijmout - po nadhledu totiž volají všichni.

volal jsem po tom již mnohkráte, veřejně i přes SZ. je TK zamýšlen primárně jako komunitní web směřující k osobnímu sbližování jeho návštěvníku, nebo jako informační platforma pro zájemce o klasickou fotografii? ano, v tomto zmatku se odpovědi tuplem nedočkám. ale proč mi nebyla otevřeně sdělena v době, kdy měl web svojí hlavní osobnost i idologického admina? takové jasné vymezení by bylo nejen poctivé, ale i přínosné. obě varianty považuji za stejně relevantní, ale méně za souběžné. jistě by se předešlo mnohým nedorozuměním.
  • 0

#13 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 89

Publikováno 11 prosinec 2010 - 20:32:53

volal jsem po tom již mnohkráte, veřejně i přes SZ. je TK zamýšlen primárně jako komunitní web směřující k osobnímu sbližování jeho návštěvníku, nebo jako informační platforma pro zájemce o klasickou fotografii? ano, v tomto zmatku se odpovědi tuplem nedočkám. ale proč mi nebyla otevřeně sdělena v době, kdy měl web svojí hlavní osobnost i idologického admina? takové jasné vymezení by bylo nejen poctivé, ale i přínosné. obě varianty považuji za stejně relevantní, ale méně za souběžné. jistě by se předešlo mnohým nedorozuměním.

Podle pravidel

bod 1. Hlavním cílem komunitního serveru temnakomora.cz (dále jen TK) je podpora klasické fotografie pořízené a zhotovené klasickým procesem. Tímto chce TK přispívat k zachování a šíření tradičních metod tvorby fotografií. TK proto není prostorem pro diskuze o jiných, s klasickou fotografií nesouvisejících tématech, krom vláken k tomu určených.

Podle této definice jde tedy o oboje. Pro naprostou většinu registrovaných jde o informační platformu. Odhadem pro téměř 1/15 členů pak jde i o to osobní sbližování, tito lidé taky tvoří diskutující jádro. Odpovědět na otázku ti však nedokážu, jen jsem zesumíroval to jak to vidím a odhaduji.

To alkoholové vlákno je kulišárna, tam vůbec o alkohol nejde, jen se jím opisuje něco někde jinde. Vzniklo jako zástěrka za jiné vlákno které bylo příliš konkrétní, a které žilo cca 8 hodin, než nás (a taky sebe) ideologický admin poslal do ilegality. Takže ti co nestihli to původní vlákno a jeho přerod jsou prostě mimo. Lze tedy brát za komunitní zábavu (tedy hodně divnou :-) ).

Pokud si pamatuji (možná špatně), tak Vaška Smolíka zaříznul Dany za to, že Vašek nějak často a intenzívně odkazoval na svůj web. Jediný kdo významně zaprotestoval byl Kubikula, který jako formu protestu nakonec zvolil odchod. Což rozhodně byla škoda, tedy ne pro něj, ale pro nás. Tihle dva rozhodně přesah měli, tedy oprava, mají. S Kubikulou jsem se viděl letos na podzimním Ostravském setkání fotografů, vytáhl nás za panem Thielem, viděl jsem spoustu skvělých fotek, vyslechl jsem si zajímavé historky... Prostě mě setkání se Zdenkem vždycky nějak obohatí.

Život běží nahoru a dolů, a taky ve spirále. Entropie vesmíru roste... a proto bude vždycky hůř. :-) :-D Tož to jsou mé dojmy, kterými asi moc lidí neobohatím. Ale snad to napravím tím, že až příjdou scany od Pentaxisty, tak zhutním vlákno o rodinalu a askorbove do článečku doplněného fotkami.
  • 0

#14 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 901

Publikováno 12 prosinec 2010 - 19:48:56

Vážení kolegové, Vážený kolego ToFF(e), i když zde probíhající diskuse ani
nesouvisí s názvem tématu, dovoluji si Vás naprosto upřímně poprosit, aby
nebylo násilím trháno pomyslné listí ze stále sílícího stromu ještě za zelena,
které se projevuje mimo jiné různými vnitřními chorobami a odumíráním v
nejdůležitější části, jakými jsou jeho kořeny. Pohleďme všichni na nádheru
našeho stromu, na něž neusedají jen noví pěvci, ale v jeho stínu přemítají
i pelichající staří havrani. Mnoho štěstí a radosti z našeho společného bytí a
vzájemné konverzace v jeho košatějící koruně Vám všem s pokorou přeje
"Starý jezevec" Erik, zahřívající cele v sílícím chladu jeho kořeny.
:-)
  • 0

#15 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 89

Publikováno 12 prosinec 2010 - 20:39:43

Eriku .. ja se tomu "bude hůř" směji... A pak to zaštipování... jako bonsaista jsem naprosto hrozný, mám předpěstováno pár javorů do misek, akorát sem to agrotechnicko-termínově nezvlád a teď jsou cca 3m výšky... no což aspoň jsem si napěstoval kmeny... ha že bych vyhotovil nějakou fotodokumentaci? Jinak tomu našemu stromu se hodlám i nadále věnovat a to pečlivěji než výše uvedenému.
  • 0

#16 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 13 prosinec 2010 - 08:07:51

jen co se týče alkoholového vlákna - vím o co jde, šifer se mohlo zvolit na tisíce. že se jí stal fernet... nemusí to vědět ten kdo sem přijde zvenčí. nicméně je toto vlákno jen jakousi třešničkou na homoli humoru uplácané z narážek na pití. ale OK, koho to baví... byl jsem onoho času upozorněn krakenem, že jedno z mých vláken mohlo by se jiným zdát jako přílišné odbočení od fotografie (byť se mu nálň nepříčila). seznal jsem, že má pravdu a dále vlákno nerozvíjel, snad je již i smazané. bylo to přátelské upozornění, s přehlednými argumenty a v dobrém tónu. mám obavu, že jiným se takového šetrného zacházení nedostalo, a to mě zaráží.

nicméne měl jsem za to, že toto je vše doplněk, jakási nadstavba serveru, jehož hlavním cílem "je podpora klasické fotografie pořízené a zhotovené klasickým procesem. Tímto chce TK přispívat k zachování a šíření tradičních metod tvorby fotografií. TK proto není prostorem pro diskuze o jiných, s klasickou fotografií nesouvisejících tématech, krom vláken k tomu určených." poslední dobou se mi spíše zdá, že se ten akcent již dávno změnil. měl jsem za to, že ona 1/15 má jen větší štěstí, že jim server dal nové přátele. netušil jsem, jak houževnatě je třeba toto přátelství bránit před něčím "cizím"
  • 0

#17 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 080 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 712

Publikováno 16 únor 2012 - 10:48:15

DO HISTORIE BAREVNÉ FOTOGRAFIE - V TÁBOŘE

V úterý 21.února zavítá do Tábora americký historik fotografie MARK JACOBS.
Od 17 hodin pohovoří o zrodu a vývoji barevné fotografie v přednáškovém sále Husitského muzea na náměstí Mikuláše z Husi.
To bude při příležitosti zahájení výstavy "Jak svět dostal barvy".

Výstava je otevřena od 16. 2. do 6. 5. 2012 (Stará táborská radnice, Žižkovo nám. 1, Tábor)


Zároveň představí vlastní sbírku autochromů a dalších typů raných barevných fotografií.

http://www.husitskem...anku=2012010010
http://www.husitskem...om%20plakat.pdf
  • 0

#18 Luigi

Luigi

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 848 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 197

Publikováno 20 únor 2012 - 15:55:10

...při příležitosti zahájení výstavy "Jak svět dostal barvy".

Výstava je otevřena od 16. 2. do 6. 5. 2012 (Stará táborská radnice, Žižkovo nám. 1, Tábor)


Zároveň představí vlastní sbírku autochromů a dalších typů raných barevných fotografií.

http://www.husitskem...anku=2012010010
http://www.husitskem...om%20plakat.pdf


Vážení kolegové, ano jsem z Tábora a je to pro mne dokonce 200 metrů od baráku, a tak se mi to píše. Ale vážně - chci se připojit k pozvánce Luzjiho, byl jsem tam včera asi 2 hodiny a ta výstava mě dostala. Nejen, že jsem nečekal takovouto kvalitu barvy v roce 1905 až..., ale samotné záběry, kompozice, světlo a vůbec - no je to lahůdka. Tak jestli náhodou pojedete kolem našeho městečka, určitě na výstavu zajděte, byť je Vám blízký B&W proces. Zdařec Luigi :cool:
  • 0

#19 blueflash

blueflash

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 81 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 24 červen 2012 - 01:40:36

Heh, vlastně dost smutný život barevné filmové fotografie, tedy fotografie vyššího vývojového stupně, protože svět je barevný. Existovala celé 20. století, aby až v jeho poslední dekádě (třeba u nás) definitivně zválcovala svoji méně dokonalou starší ČB sestřičku, co do rozšířenosti mezi prostým lidem. A následně pak přežila (ve funkci "lídra") nějaké dva-tři roky ve století 21., aby předala žezlo technologii zcela jiné..
  • -1

#20 hidejoshi

hidejoshi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 741 příspěvků(y)
  • Location49°49'35.080"N, 12°36'21.379"E
Reputace: 435

Publikováno 24 červen 2012 - 17:45:39

Nemyslím si že váš příspěvek odpovídá realitě.....
  • 0

#21 blueflash

blueflash

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 81 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 24 červen 2012 - 20:05:07

Nemyslím si že váš příspěvek odpovídá realitě.....


V čem konkrétně nemám pravdu?
  • 0

#22 hidejoshi

hidejoshi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 741 příspěvků(y)
  • Location49°49'35.080"N, 12°36'21.379"E
Reputace: 435

Publikováno 25 červen 2012 - 06:57:13

fotografie vyššího vývojového stupně, protože svět je barevný.
definitivně zválcovala svoji méně dokonalou starší ČB sestřičku, co do rozšířenosti mezi prostým lidem.
Jediné co vašemu příspěvku chybí je termín "Typický čech".
Možná jste tím chtěl říct něco jiného, ale já to pochopil jako pojednání z úhlu pohledu totálního laika na vývoj fotografie.
Tím neříkám že jste laik, jen to shrnutí vás do takového světla staví.
  • 2

#23 koja

koja

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 219 příspěvků(y)
Reputace: 49

Publikováno 25 červen 2012 - 09:22:21

Jediné co vašemu příspěvku chybí je termín "Typický čech".
Možná jste tím chtěl říct něco jiného, ale já to pochopil jako pojednání z úhlu pohledu totálního laika na vývoj fotografie.
Tím neříkám že jste laik, jen to shrnutí vás do takového světla staví.


A bylo by prosím možné uvést fakta na jejichž základě máš tento názor? Nechci rýpat, jen by mne zajímalo, jak to tehdy s barvou v čechách vypadalo. (Sám to nepamatuju, byl jsem ještě na foto-houbách.)
  • 0

#24 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 901

Publikováno 25 červen 2012 - 10:11:16

Vážení kolegové, barva ve fotografii znamenala zcela nový výtvarný prvek. Historické experimenty již
před rokem 1900 zmizely v zapomnění, jednou z nadějných prací byla metoda "Utocolor" z roku 1907.
Princip založený na vybělovacím procesu a osvětlení pod barevným diapositivem měl následovníky až
roku 1929, kdy probíhaly experimenty s papírovým positivním rastrem ( "Autochrom" ). Oby způsoby,
prvotní vybělovací a pozdější rastrový se však ukázaly pro barevnou fotografii na papíru nepoužitelné.
Mimo těchto metod se objevovaly a zároveň mizely způsoby založené na kombinaci tří výtažků ve třech
základních barvách ("Pinatypie", "Jos-Pe", "Duxochrom", "Color-print". Roku 1930 byla situace dalšího
vývoje principu, umožňujícímu získat barevný positiv v jediné operaci vesměs zklamáním. Soustředění
vědeckých pracovníků na vývoj třívrstvého filmu (principu subtraktivním - odčítacím) přineslo prakticky
použitelný princip až roku 1937, kdy "Vědecké zprávy Agfa-Gevaert (Belgie) svazek 5/1937 oznámily
světu objev nadějného principu subtraktivního barevného papírového positivu, jež by se mohl získat
ze subtraktivního barevného negativu pouhým kopírováním, nebo zvětšováním. Vznikl princip rastru,
sestávajícího ze tří barevných složek v jediné vrstvě. Značné ztráty ostrosti tohoto principu vedly pak
k vytvoření třívrstvého barevného negativu a třívrstvého papírového positivu. Roku 1936 byl dán do
prodeje inversní film "Agfacolor" v adjustáži 35mm a jako kamerové úzké filmy 8mm a 16mm. Ceny za
vyvolání "Agfacoloru" v družstvu Fotografia, sběrna Praha II, Lazarská ul. č.8 z konce roku 1953 jsou: Kinofilm formátu 135/36 Kčs: 5,40, "Karat" film (12 obr.) Kčs 2,70, 10m formátu 8mm 15,60,
film 16mm v délce 15m Kčs: 23,20.
Vývoj barevné fotografie považuji za definitivně uzavřenou kapitolu fotografické historie a je pouze
veliká škoda, že systém "Cibachrome" zastínil vynikající patent firmy Kodak, založený na přímém
kopírování s diapositivu, což by zvládl každý zručný fotoamatér s vynikajícím výsledkem a rovněž
excelentní trvanlivostí a odolností obrazu. Barevná fotografie je již pouze dožívající historie vývoje.
S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
  • 0

#25 blueflash

blueflash

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 81 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 25 červen 2012 - 13:57:39

fotografie vyššího vývojového stupně, protože svět je barevný

Eh, co k tomu říct? Prostě barevná fotografie se více blíží tomu, jak vidí obraz (nebarvoslepý) člověk prostý člověk, nepracuje jen s informací o stupni šedé jako u ČB, ale i s informací o barevné složce. To prostě pro mne je DŮVOD mluvit o barevné fotografii jako o fotografii technicky dokonalejší.

definitivně zválcovala svoji méně dokonalou starší ČB sestřičku, co do rozšířenosti mezi prostým lidem
Jediné co vašemu příspěvku chybí je termín "Typický čech".

Člověk, co fotografuje významné rodinné události jako narozeniny, svatby, Vánoce, výlety, dovolené, ale nemá fotografii jako své hobby
A u této "sorty" lidí jsem přesvědčen, že do 80 .let z převážné většiny fotily na ČB a v 90. letech pak již na barvu, aby pak někdy v roce 2003-05 přešly na digitální fotografii...
  • 0

#26 jirin_ol

jirin_ol

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 3 785 příspěvků(y)
  • LocationSrdce Sedlecké plošiny
Reputace: 1 281

Publikováno 25 červen 2012 - 17:03:42

Člověk, co fotografuje významné rodinné události jako narozeniny, svatby, Vánoce, výlety, dovolené, ale nemá fotografii jako své hobby
A u této "sorty" lidí jsem přesvědčen, že do 80 .let z převážné většiny fotily na ČB a v 90. letech pak již na barvu, aby pak někdy v roce 2003-05 přešly na digitální fotografii...

Dovolil bych si tento přechod v našich končinách posunout na roky cca 2006-2008, kdy u nás došlo ke skokovému a poté již uklidňujícímu poklesu cen číslicové zobrazovací techniky tak, že se stala dostupnější i lidu prostému, kapitalistem vykořisťovanému či od úřadu almužnu pobírajícímu. Až teprve v r. 2008-9 a době následující dochází postupně díky poklesu zájmu mas o tyto služby k uzavírání běžných, drobných, filmových laboratoří, dokonáno této zimy zavřením posledního provozu Fotografie Praha v.d. Škoda, že během posledních dvou let rapidně ubyl počet posledních mohykánů, kteří barvu neg/pos. klasicky, jen světlem, dělali jako službu veřejnosti.... kdo nám dnes vlastně zbyl??? Kolik rukou je třeba na jejich spočítání? (o diapozitivu raději nemluvit, au)
  • 0

#27 transporti686

transporti686

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 333 příspěvků(y)
Reputace: 67

Publikováno 25 červen 2012 - 17:40:42

nedávno som ešte občas fotil na kinofilme na diáky, vyvolať ich je celkom problém, na Slovensko to robí jedna fotoslužba, kde sú starí páni, čo už toho majú hodne za sebou, vedie to urobiť dobre, ale je to iba v BA a keď to títo zabalia tak to v SK už nikto hromadnejšie asi robiť nebude. úplne presne mám pred očami, ako som bol v šoku, keď som sa cca pred rokom a pol až dvoma vrátil k foteniu na film, medzi tým som dlho nefotil, som to predtým na dlhú dobu zabalil, ako som hľadal tie fotoslužby, čo boli takmer na každom kroku a nevedel som ich nájsť, zostala iba čierna diera :) zostalo ich iba zopár a tie robia negatívy a tlačia obrázky z digi
  • 0

#28 OndrasLB

OndrasLB

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 335 příspěvků(y)
  • LocationLiberec, Mladá Boleslav
Reputace: 66

Publikováno 25 červen 2012 - 20:08:24

Já jsem na barevný negativy nikdy nefotil, ale diáků mám plnou lednici. S vyvoláním to paradoxně dnes není až tak problém, v nejmenovaném řetězci drogerií to volají za krásných 50 Kč, přip. se to dá volat i doma.
  • 0

#29 blueflash

blueflash

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 81 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 26 červen 2012 - 01:26:23

Dovolil bych si tento přechod v našich končinách posunout na roky cca 2006-2008, kdy u nás došlo ke skokovému a poté již uklidňujícímu poklesu cen číslicové zobrazovací techniky

Ano, to si výborně pamatuju, jak na jaře 2008 přišel první 1,3Mpx fotoparát TchangShong SuperShot A-1, který překonal hranici 10 000 Kč.

Až teprve v r. 2008-9 a době následující dochází postupně díky poklesu zájmu mas o tyto služby k uzavírání běžných, drobných, filmových laboratoří


A utlačovaný lid někdy kolem let 2003-08 určitě v těchto laboratořích rád nechal vyvolávat své snímky za nějakých 5-7 Kč, když v Droxi bylo foto 9x13 za 1 Kč, čímž se kompletní realizce jednoho filmu dala pořídit za 150-160 Kč (59 Kč, vyvolání, 37*1 Kč FOTO, 50-60 Kč film).
  • 0

#30 Tilberien

Tilberien

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 327 příspěvků(y)
  • LocationLouny
Reputace: 107

Publikováno 26 červen 2012 - 12:23:20

....


Zvolni chlapče. :)
  • 2

#31 blueflash

blueflash

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 81 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 26 červen 2012 - 14:32:07

Já vim, ale ty nesmysly tady.

http://www.digimanie...8400365D79.html - za vše příklad zde: HP 635, 2 Mpx, 3x opt. zoom, cena 3 549 Kč (duben 2004)
  • -3

#32 Flaizer

Flaizer

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 371 příspěvků(y)
  • LocationOrlické podhůří
Reputace: 259

Publikováno 26 červen 2012 - 18:57:56

To si dělaš srandu, že? v r.2004 jsem kupoval mámině 4Mpix PowerShot A85 za 11590,- tak kde je teda pravda? o pár let později byla na trhu oblíbená EOS 350D se kterou se udělalo spousty kvalitních fotek i mezi těmi lepšími fotografy.

Jinak bych řekl, že poslední roky to s fotografiou jde od desíti k nule, kladně se hodnotí výcvaky, kvalitní fotografie bývá většinou nepostřehnuta, protože ti co o tom opravdu vědí, raději mlčí. Na výstavách lze spatřit "umělecká díla", které by na automatiku vyfotil skoro každý a jezdit do Finska fotit na detail šutry u moře a považovat to za extra foto bych dokázal i u některé naší přehrady a vyšlo by to nastejno...( viděl jsem výstavu jednoho postaršího "fotografa" a nestačil se divit ...) samozřejmě jsou i dobří fotiči co opravdu umí, ale je jich bohužel málo... Nejvíce dnešní foto degraduje média, internet obecně, spousty lidí chce cvakat, tak to tam bouchá, proč ne, ale pak se projeví jejich ego a začnou tlačit tyto výcvaky jako "kvalitní foto" a myslejí si co neumí, a když náhodou si to nastaví na manuál, to je pak king a může si hrdě nadávat pán fotograf... neříkám, že to je u všech, ale z principu to podobně je... takové dobré fotografii, která byla pořízena na jeden snímek, bez veliké upravy voláním a postrprocesem, kdy výsledek opravdu stojí za zhlédnutí a zahledění, tak takovou fotografii jsem už dlouho neviděl, dnes se vše upravuje, přidává se umělé zrno, dělá se jako by to bylo staré, vůbec dnešní pojetívětšina HDR je k smíchu...

Už bylo řečeno, že když si někdo koupí aparát a je jedno jak výkonný a kvalitní, tak se z něj stává pouze majitel, nikoliv fotograf, až posledních pár let přibylo právě takových rádoby "fotografů", kteří si nikdy neprostudovali ani základy a s nákupem větší krabičky než je kompakt si začnou hned nadávat "fotograf" vytvoří si fejsbůk stránku a mezi přáteli svoji osvětu hned šíří, což je velmi smutné a místo aby se nad svojí prací přemýšlelo, tak se bezhlavě cvaká, cvaká a cvaká, tuny giga-tera bajtů se válejí po serverech... a u většině těchto rádoby fotografů za to může jejich nenasytné ego, já mám veliký foťák, tak jsem fotograf... a víc neřeší... neberu v potaz běžné fotiče, co spíše dokumentují do alba, ti byli, jsou a budou, ale těm stačí tatranka, fototlačka a blum... (volně přeloženo: kompakt, fototiskárna, album)

Zkrátka, té klasické fotografii odzvonilo, zůstane jen přeživší mezi pár poctivími, co si přecijenom rádi ten svůj film či rovnou svitek vykoupou po svém...
  • 5

#33 transporti686

transporti686

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 333 příspěvků(y)
Reputace: 67

Publikováno 27 červen 2012 - 07:19:46

to Flaizer> Celkom pekne si to zhrnul, našiel som si tam viacero myšlienok, s ktorými súhlasím. Samozrejme dnes niektorí aj na digitál tvoria pekné fotky, to zas určite.

Ja osobne zatiaľ robím BW so skenerom, určité prednosti má samozrejme aj možnosť postprocesu po digitalizácii, no chcel by som niečo skúsiť aj v komore, len som sa doteraz nejak hľadal, čo by som chcel na BW negatív fotiť. Samozrejme dnes bežné dolepovanie, vymieňanie oblohy, rozmazávanie vo fotošope a niekedy výsledná fotka je skoro na nepoznanie od zdroja, to je tiež to čo digitálna fotografia priniesla.
  • 0

#34 lindys

lindys

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 69 příspěvků(y)
Reputace: 31

Publikováno 27 červen 2012 - 08:16:27

Na výstavách lze spatřit "umělecká díla", které by na automatiku vyfotil skoro každý a jezdit do Finska fotit na detail šutry u moře a považovat to za extra foto bych dokázal i u některé naší přehrady a vyšlo by to nastejno...


Moc pěkně řečeno. Zrovna nedávno jsem zaslechl, jaké že fotografie vyhrály nějakou místní fotografickou soutěž a nestačil jsem se divit. Omalovánky pro děti vyfocený z mobilu jsou koukatelnější. A autoři mají podstatně zvýšené ego.


P.S.: tak jsme se potkali i tady pane Flaizer :cool:
  • 0

#35 ypres_bass

ypres_bass

    Obchodník zbožím prošlým

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 736 příspěvků(y)
  • LocationPardubice
Reputace: 52

Publikováno 27 červen 2012 - 10:12:16

Na výstavách lze spatřit "umělecká díla", které by na automatiku vyfotil skoro každý a jezdit do Finska fotit na detail šutry u moře a považovat to za extra foto bych dokázal i u některé naší přehrady a vyšlo by to nastejno...


Moc pěkně řečeno. Zrovna nedávno jsem zaslechl, jaké že fotografie vyhrály nějakou místní fotografickou soutěž a nestačil jsem se divit. Omalovánky pro děti vyfocený z mobilu jsou koukatelnější. A autoři mají podstatně zvýšené ego.

z tohoto důvodu jsem se poslední dva roky odmítl s fotoklubem zůčastnit Národní soutěže amatérské fotografie ve Svitavách, což pro mne byla soutěž ke které jsem měl úctu, ale poté co jsem viděl vítěze ročníku 2010 tak jsem skoro pozvracel katalog. 2011 to nebylo lepší, letos se na to znova už zase šlo dívat. No a co mi tak hnulo kufrem? vezme se slabá fotka, a ve fotokrámě se pomačkají tlačítka:
odbarvit-posterizovat-zrno-vír-rozostření-doostření-vír do protisměru-výběr části fotky-její přebarvení na zelenorůžový fraktál

fujtajxl!
  • 2

#36 Flaizer

Flaizer

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 371 příspěvků(y)
  • LocationOrlické podhůří
Reputace: 259

Publikováno 27 červen 2012 - 18:01:33

lindys: nevykat! nejsem ničí šéf a ani důchodce a prezident už vůbec ne, takže jenom tykat...


Dále na předchozí příspěvky bych ještě zareagoval... už od předválečných dob, kdy se rozšířila filmová technika do řad "obyčejných" lidí, tak od té doby se začalo zápasit s lepšími a lepšími skly, lepšími a jemnozrnějšími emulzemi, lepšími vývojkami či papíry až ten zápas došel do těchto digitálních let, a zde to je přímo k popukání, zvláště když někdo okomentuje v podstatě kvalitní a dobrou fotku tím, že to nemá ostrost, že tam je šum a že není sladěná kompozice podle fotoučení... není to tak nějak trapé po těch letech stavět technickou stránku na první místo? v prvé řadě by měla být emocionální stránka náplně fotografie, která by měla vyjádřit a sdělit to, co fotograf zamýšlel, pokud se jedná o pouhý cvak, nad kterým se moc nepřemýšlelo a fotograf ani neví co taková fotografie má sdělit přihlídnuvším, pak staví technickou na první, hlavní je pak, že to je ostré a ten pták je ve zlatým řezu... už nevím kde jsem to četl ale bylo tam napsáno asi toto: začátečník se snaží pravidlům přiblížit, pokročilý se snaží je dodržovat a fotograf je vědomě porušuje aby vepsal do fotografie to, co má fotografie ostatním zdělit... Ještě bych pak připoměl, spousty takových rádoby digi "fotografů" nemá ani pořádněj monitor a asi nemusím rozepisovat, že ty laciné šidítka nezobrazují to co tam ve zkutečnosti je, většinou se pak jedná o halucinace a někteří je mají dokonce takové, že považují fotografii na takovémto halucinogením monitoru za dokonalou... mám postarší MVA-čko a v porovnání s tím šidítkem na bůku to je opravdu rozdíl, asi jako mezi pastelkama a fixkama...
neberu to tak, že digitál je horší, beru foto všeobecně dohromady, s digitálem je o něco více možností a opravdovýmu fotografovy přinese o něco větší svobodu, zvláště ty dražší mašinky bezpochyb a třeba pentax se svým 14-bit CCD 40Mpix čipem se přiblížil hodně blízko filmu nicméně je to hlavně o lidech, dnes se musí mít vše co nejlevněji, nejvíc, nejrychleji, nejlepší, největší, nejsilnější, nejvýkonější, nej.. nej.. nej... digitálů za dobrý peníz jsou mraky a tak na ně dosáhnout i bězní lidi, a tam začíná ten koloběh rádoby "fotografů"... dříve fotili hlavně ti, co uměli, dnes fotí každý bez toho, že by vůbec něco uměl... kam se poděla ta drobná radost nad opravdu hezkým snímkem? pamatuji si dobu, kdy jsem od dědy dostal Sokola 2, a ty první snímky, nevěřil jsem vlastním očím, jak se s tím dá opravdu fotit a rozdíl oproti polodigi ulympusů, kanonů a jiných plastových kompaktů tam prostě byl, hlavně že to mělo stavový displej a redukci upířích očí, jediný co bylo stejný je to, že se do toho rval film...
Jak tak přemýšlim, to by bylo snad na celý článek ale asi víc psát nemusím, tato doba již té správné fotografii nepřeje, buďme proto alespoň nadále věrní filmové klasice a na každého nového příznivce neházejme hned špínu, oni to neumí, oni neznají tu "dobu", oni vyrůstají v této "moderní" době rychlovek, proto se to můsí naučit od základů a kdo jim předá zkušenosti, a je více jak jasné, že když do problematice proniknou, osvojí si techniku tak procitnou a teprve uvidí co všechno nádherné skrývá filmová fotografie ... :cool:
  • 0

#37 lindys

lindys

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 69 příspěvků(y)
Reputace: 31

Publikováno 27 červen 2012 - 22:10:33

zvláště když někdo okomentuje v podstatě kvalitní a dobrou fotku tím, že to nemá ostrost, že tam je šum a že není sladěná kompozice podle fotoučení... není to tak nějak trapé po těch letech stavět technickou stránku na první místo? v prvé řadě by měla být emocionální stránka náplně fotografie, která by měla vyjádřit a sdělit to, co fotograf zamýšlel, pokud se jedná o pouhý cvak, nad kterým se moc nepřemýšlelo a fotograf ani neví co taková fotografie má sdělit přihlídnuvším, pak staví technickou na první, hlavní je pak, že to je ostré a ten pták je ve zlatým řezu...


Zrovna nedvno jsem to řešil s kamarádem - taky fotografem a dospěli jsme k názoru, že fotografie by měla být tak ostrá, mělo by v ní být tolik šumu a patrná taková vinětace (atd...), aby sdělila to, co autor zamýšlel.

Vždycky, když se bavím o technické stránce fotografie, tak se mi vybaví nádherná fotka z listopadu '89, kde jsou rozmazaní policisté a neostří civilisté - a přitom má nepopsatelný emocionální náboj.

P.S.: nabídka na tykání se přijímá :cool:
  • 1

#38 eMeT

eMeT

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 38 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 28 červen 2012 - 07:10:07

Flaizer: nemůžu než souhlasit.
Proto jsem z jedné webové fotogalerie odešel, protože i vedení přeje víc kvantitě než kvalitě.To tu ale nebudu rozebírat. A ne že já bych jí produkoval. :grin:
A i proto jsem vlastně tady. Digi sice budu používat dál, ale už mě někdy ty jedničky a nuly nebaví. Sice mě víc zajímá výsledek než technika, ale ta má na něj velký vliv. Ale hlavně na jedničky a nuly si nemůžu šáhnout a nemá to to kouzlo. Navíc se u analogu musí před cvaknutím dvakrát měřit a jednou řezat a to potřebuju jako sůl. Takže mě tu holt máte. :cool:
  • 1

#39 Snek

Snek
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 28 červen 2012 - 09:31:36

Zrovna nedvno jsem to řešil s kamarádem - taky fotografem a dospěli jsme k názoru, že fotografie by měla být tak ostrá, mělo by v ní být tolik šumu a patrná taková vinětace (atd...), aby sdělila to, co autor zamýšlel.


Volná asociace po dlouhé době (a na dlouhou dobu ode mne), čistě obecně na motivy tvého příspěvku.

Pokud už máš solidně zvládnuté řemeslo (je jedno jestli to klasické nebo číslicové, obojí se musí umět), pak jsem přesvědčen, že úplně nejhorší možnost ze všech pro další vývoj, posun ve fotografii, je hovořit o svých fotografiích s jinými fotografy. Tedy pokud se nechceš dozvětět o úhlu pohledu takzvaně technickém. Z tohoto pohledu zcela nejhorší akce bývají srazy fotografů :cool:

Setkávání s malíři, skláři, řezbáři, sochaři, obecně s lidmi z jiných kreativních oborů mimo fotografii člověku ukáže, jak moc obor fotografie není středobod světa, ale jen jedním z malých ostrůvků v kreativním světě. A že je úplně jedno, v čem film vykoupeš, čím exponuješ, ale že je mnohem důležitější vědět, proč danou scénu fotografuješ, a jestli zrovna fotografie je pro danej námět nejlepší výrazovej prostředek.

Udělat si malej projekt s kreativními kamarády mimo fotografii je podlé mého zábavnější, přínosnější (... každý si doplní sám), než trávit čas na fórech a do umření debatovat, jestli je ta ID-11 lepší ředěná nebo neředěná, a jestli je Tonda vůl, protože na rozdíl od nás tady nefotí na film.

Nadsázka, prosím. :grin:
  • 4

#40 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 901

Publikováno 28 červen 2012 - 10:04:42

Vážení kolegové, dovoluji si Vám citovat jedinou prostou a nadčasově moudrou větu:

" Pravá fotografie je člověk a přístroj, nikoli obráceně. " František Gottlieb

"Starý Jezevec" Erik
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních