Přejít na obsah


Fotka

Černá a bílá - musí být?


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
34 odpovědí na toto téma

#1 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 25 prosinec 2010 - 11:29:44

Možná to máte "vyřešeno", já se v tom momentálně plácám.
Fotografuji hodně dlouho. Cyklicky se střídají období (a doufám, že to tak zůstane do smrti), kdy si říkám "je to dobré, už to mám zvládnuté" (to trvá obvykle krátce), aby následovalo (zpravidla delší) období "marasmu intelektu", kdy mám jedinou touhu - anihilovat vše, co se mého fotografování týká a vzniklou energii využít k "novému" fotografování.

Opět, jako již mnohokrát, jsem vzal do rukou knihy s obrázky Ansela Adamse a kromě úžasného zážitku mi povrtává v hlavě, zda ty černé plošky bez kresby jsou tam záměrně, nebo i Mistrovi "unikly ze zónového systému"?!
Neviděl jsem nikdy originály - a asi by to ani "můj problém" neřešilo - ať už by tam byly nebo nebyly.
Je zajímavé, že bílé plochy bez kresby (IX-X, pravděpodobně) na fotografiích A.A. nejsou. Černé plochy (0,I, zcela určitě) ano.
Je mi jasné, že sebelepší reprodukční technika těžko dokáže vyrobit "identickou kopii". Ale myslím si, že zrovna to, o čem mluvím, je vcelku zřetelné.

Při několika posledních komorových seancích jsem "bojoval" se záběry pořízenými na SF Retro 100 za ponurých světelných podmínek (ono to k pralesu podle mě patří). V reálu je ve stínech hodně málo míst, kde by člověk neviděl alespoň náznak kresby. Na fotografii toho lze dosáhnout (ne vždy) také, ale fotka už pak - kupodivu! - vůbec nevypadá jako skutečnost, resp. nemá tu náladu, atmosféru! Alespoň mně to tak připadá a je to dost zřetelné.
Vysvětluji si to tím, že mozek "filtruje", vypíná, nejenom tvary, kompozici, ale také tóny, resp. přiřazuje různě tmavým plochám různý "význam" pro danou scénu. To asi není nic překvapivého. Ale mně to tak připadá, že "vypíná" vnímání kresby v nejhlubších stínech - i když se dá zaregistrovat a "objektivně tam je".
Proč zrovna ve stínech?

Není problém si to vyzkoušet, ale nemám na mysli "tvrdá, normální, měkká" zvětšenina, spíše něco, co vzniká při split gradingu - s trochou nadsázky "je tam vše".
P.S. Mám na mysli fotografie "tzv. plnorozsahové", ne ty, na kterých černá nebo bílá chybět má.
  • 0

#2 David

David

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 845 příspěvků(y)
Reputace: 164

Publikováno 25 prosinec 2010 - 11:46:22

vážený kolego Pentaxisto, není trochu problém skryt v celkovém převodu. Na většině fotografií by neměla chybět černá a bílá. Když si představím zbavení barevného světa barevnosti, je možné sem tam vidět skutečně bílou. Ale skutečně černá je málokdy. Spíše jsou to vše nuance šedé. Ale tento skutečný převod by nepůsobil příjemně. Proto se asi mění převod oproti skutečnosti.
Něco podobného je i v barevné fotografii, většinou je barevnější než skutečnost. Pak to působí až únavně. Neutrální podání je hezčí. Ale na příjemně pastelové podání to neutrální také nemá.
  • 0

#3 Sokolík.

Sokolík.

    Nováček

  • Banned
  • Pip
  • 299 příspěvků(y)
Reputace: -4

Publikováno 25 prosinec 2010 - 12:27:29

Asi má myšlenka bude mimo mísu,ale chtěl bych upozornit,že přílišná snaha o co nejdokonalejší konečný snímek, se postupem času může promněnit v silnou,sebespalující trýzeň,která spolehlivě ničí vlastní radost z fotografování. Vím to z vlastní zkušenosti...nástup tohohle pekla je vždy nejprve nenápadný,ale postupem času,pokud tomu nejsou vymezeny jasné meze,přerůstá v celkem vážný problém zbytečného sebemrskačství. Tím ovšem neříkám,že to musí být Váš příklad,pane Pentaxisto,věřím,že máte v tomto ohledu pevně nastavené mantinely.
Jinak : OSOBNĚ jsem měl pocit tzv. "nejdokonalejšího převodu" jen u snímku provedeného kontaktem,který sám nemám možnost dělat. Dodnes mám v sobě ten zvláštní pocit,který mnou proplul,když jsem na jedné výstavě viděl kontakt s úplně jednoduchým námětem - ale bylo to,jako bych se díval přes okýnko černého rámečku,do nějakého jiného světa,který je stejně reálný,jako ten náš. A zvětšovák,jak známo,je starý lichvář,který vymaže tím více nuancí,čím větší je samotná zvětšenina - je to s ním boj,který podle mne může vést vždy jen k částečnému vítěztví.
  • 1

#4 venca

venca

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 799 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 25 prosinec 2010 - 12:57:54

Ano, tohle je důležité si ujasnit.

Jak říká David, černá i bílá jsou relativní pojmy a proto nemohou být cílem.

Osobně mám rád velký rozsah odstínů, tzn. nejvíce mě uspokojuje diapozitiv. Na zvětšenině se snažím dosáhnout MINIMÁLNÍ kresby ve stínech, neboť mne většinou prokreslené stíny ruší kompozici. Naopak mám rád hodně odstínů světel. Z toho plyne, že usiluji o maximální černou (konkrétního papíru) a vyhýbám se čisté bílé.

Může to být předmětem mého osobního estetického cítění, ale mám dojem, že je tak postaveno lidské vnímání obecně.
  • 0

#5 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 25 prosinec 2010 - 13:27:12

Sokolík
Kontakt je "plnotučný", ale i na mistrovských fotografiích bývají (ve stínech) místa bez kresby. Tohle jsem měl možnost vidět m.j. na mnoha originálech Sudkových fotografií. Domnívám se, že "kdyby J.S. chtěl, tak by to tam dostal". Asi nechtěl... Otátka zní - proč?
Druhá otázka zní - není to vědomí vlastní nedokonalosti a snaha o produkci "pro mě dokonalých fotografií" jakýmsi hnacím agregátem? Uklidňuje mě, že si nemohu vzpomentout na dobu, kdy bych fotografoval "neradostně". :wink: Přece to, že na něco (teď včíl okamžitě) nemůžu přijít, mě nemůže odradit od toho, co dělám. A kdyby k tomu přeci jenom někdy došlo - no bóže, tak budu dělat něco jiného! :-) Ale ta radost, když se podaří "vylézt výše"!!!
Možná nerozumím... Lidí, fotografujících se "sebezničující snahou o produkci 'dokonalých' fotografií", je mi upřímně líto.
Myslím si, že každý, kdo fotografuje (záměrně neříkám 'fotograf'), by měl produkovat fotografie, "které jsou jeho", jeho vidění a duši blízké - úplně nezávisle na dobových klišé. (Pak také: umím takovou fotografii udělat?, technika?, atd.)

David
To je právě ten (pro mě) zakopaný pes! Proč to v reálu "vypadá" a na fotografii "nevypadá"?! Fakt by mě hodně zajímalo, jak vidí svět opravdu (úplně) barvoslepí lidé... Ne tedy jenom s neschopností rozlišit některou(é) barvu(y), ale daltonici s totálním bw viděním.

Když jsem měl ještě lepší zrak (vetchozrakost je sviňa!), libily se mi např. kontrastní motivy, nikdy jsem netíhnul k tonálně přebohatým obrázkům. Nyní se mi zase líbí (ejhle!) kontrastnější motivy, ale už mi třeba více vadí absence kresby ve světlech a také "nicneříkající černá".

Venca
S černobílou inverzí souhlasím. Ale jak se takovou fotkou pokochat téměř kdekoliv, jak ji vystavit pod sklem a v paspartě? :-)
Mýlím se, když si myslím, že u diapozitivu "je všechno jinak"? A jak je to možné, když zvětšovák - jako slabé místo, "znehodnocovač" - je tam pořád. Srovnejme klasický negativ-pozitiv s inverze - Cibaprint, Ilfoprint. Proč jsou ty druhé kontrastnější, barevně věrnější, atd. ?
  • 0

#6 David

David

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 845 příspěvků(y)
Reputace: 164

Publikováno 25 prosinec 2010 - 14:28:45

Já osobně se začínám smiřovat s tím, že na papír nedostanu vše. Stejná cesta jako u Venci. Raději přijdu o část stínů. Koho zajímá co je tam skryto :wink: Ať je nějaké tajemství. Hlavní motiv obvykle není skryt ve stínech.
Pokusem dostat na papír vše....právě končí umudlanou šedostí (tedy alespoň u mých fotografií). Tedy pravým převodem do reality.
Už sám Sudek nechával vyvolané negativy uležet, aby "zapomněl" na to jak to vypadalo v reálu. Sám věděl, že toho nikdy "nedosáhne".
  • 0

#7 Sokolík.

Sokolík.

    Nováček

  • Banned
  • Pip
  • 299 příspěvků(y)
Reputace: -4

Publikováno 25 prosinec 2010 - 14:58:48

Ještě bych přidal jednu myšlenku: pane Pentaxisto,jak jsem již napsal,Vás problém "zuřivého hledání Dokonalosti" nepoznamenal,neb jste určitě na rozdíl ode mne silná osobnost,nicméně nemůžeme mit všichni-všechno...Tento problém je nicméně dobré nepřehlížet,aspoň jako dejme tomu "zajímavou úchylku". Jistý znamenitý impresionistický malíř jmémem Peter Sverin Kroyer při hledání dokonalého podání nebeské modři ve svých malbách téměř zešílel a takových příkladů je více. Přiznám se,že tihle "šílenci úmění" mají můj velký obdiv,protože ve svém hledání byli ochotni obětovat vše,i sami sebe a to pro ideál,který,řeknem si to upřímně,ani nelze na této Zemi v úplnosti dosáhnout.
Ale zpět k tématu: otázka PROČ,někteří autoři přidávali "kila v černé",nelze dle mého názoru nikdy zjistit,ledaže by jsme měli mozek,respektive duši dotyčných velikánů fotografie - důležitou otázkou pak zůstává,jestli to oni sami věděli,či dali spíše na nějaký druh instiktu,nebo "tajemné inspirace". A nezapomínejme na fakt,že názory všech stran se v průběhu času neustále mění,takže shrnuto dohromady,je to vše zdá se postaveno na velmi subjektivních pohledech,které se ještě k tomu stále mění. Jak v tomto pak najít nějaké řešení? Já nevím. Vy to pane Pentaxisto možná budete vědět a proto Vás prosím,aby jste to sem napsal,abych se mohl ve svém růstu dál posunout a se mnou i ostatní temnokomorníci.
  • 1

#8 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 901

Publikováno 25 prosinec 2010 - 15:57:26

Vážený kolego, Pentaxisto, vážení kolegové. Přiliš si netroufám na nějaké hodnocení fotografií zmíněných Mistrů. Rozsah stupňů obrazové škály byl
vždy podmíněn rozsahem kontrastu zobrazované scény. Již jejím pouhým
převodem za pomoci pozorovacího filtru Kodak pro panchromatický film a
posouzením obrazových vztahů v uvažované kompozici, vymezené černou plechovou šablonou s výřezem (94,4x120,3mm pro formát 4x5in) si lze ve
většině případů vytvořit představu o situaci, jaká nastane na negativu při
standartním postupu zpracování. Mnoho snímků, vyhlížejících atraktivně se
o olivově hnědém monochromatickém světle změní doslova k nepoznání a
případné zhotovení snímku tento předběžný odhad pouze potvrdí. Obdivuji
schopnost autora, který dokáže nahlédnout uvažovaný záběr již z hlediska
konečné podoby zvětšeniny, což vyžaduje naprosto stabilní proces, včetně
zpracovávaného materiálu. Co obdivujeme na Adamsových snímcích dnes
se v době jejich prezentace jevilo v kontextu vývoje obrazového vidění ve
zcela jiných souvislostech. Kdo byl na výstavě Cl. Butchera ve Veletržním
paláci, mohl vidět rozdíl v kvalitě světla u snímků z USA a těch, které zde
nasnímal za použití naprosto identických prostředků. Fotografie nebyly ve
svém obrazovém účinu tak ohromující a ukázala se zjevně zásadní role v
možnostech osvětlení a jeho vztahu k zobrazovanému námětu. Jinak též
posuzujeme snímky v tematicky uzavřené kolekci, která by měla být co
možná svým charakterem dojmu tonálně jednotná a jiná situace nastává
při posuzování záběru jednotlivého. Koudelkovy staré snímky divadla ve
velmi redukované a kontrastní škále, připomínající spíše grafiku působí v
konečném výrazu dokonale. Panoramatické záběry z Linhofky, byť zcela
technicky dokonalé, jsou ve velkém počtu námětů zakrátko nudné, jak v
téže galerii pozorné oko diváka zjistilo. Za zcela zásadní považuji umění
realizovat vlastní představu a nesnažit se za každou cenu o technickou
dokonalou fotografii, když neodpovídá záměru autora a námětu snímku.
Mohu se mýlit, každý máme jinou obrazovou zkušenost a naše mínění se
postupně modifikuje. Díky za zajímavou diskusi a Váš zájem! Erik
  • 0

#9 martinmat

martinmat

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 64 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 4

Publikováno 25 prosinec 2010 - 17:18:14

Dobrý den.
To Erik: Jen dotaz, co to je pozorovací filtr Kodak pro panchro film? Google na dotaz neodpověděl.
Děkuji.
  • 0

#10 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 901

Publikováno 25 prosinec 2010 - 19:13:09

Vážený kolego, součástí pozorovacího filtru Kodak jsou tři samostatné filtry, které se po odšroubování příruby vsadí do objímky. Jedná se o filtr Wratten pro orthochromatický, panchromatický a barevný materiál. Filtr se přiloží na
oko jako otočená sluneční clona, čímž se potlačí okolní osvětlení. Filtry se v
jednotlivých typech liší svým zabarvením dle používaného druhu filmu. Erik Vložený obrázek
  • 0

#11 tomashr

tomashr

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 547 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 22

Publikováno 25 prosinec 2010 - 19:15:04

Já si trochu rýpnu - zkuste se podívat do kdejaké digigalérie. Nelze nevidět současnou extrémní oblibu HDR, kde se dá udělat složením více různě expoovaných fotek snímek s naprosto extrémním rozsahem, kdy máme prakticky dokonale prokreslené stíny a přitom světla bez přepalu - technicky často opravdu téměř dokonalé (přirozeně ne vždy, vyložených paskvilů je taky dost).
Ale - i když vezmeme jen ty technicky povedené, přijdou vám tyto fotky jako nějaký vrchol fotografie anebo často spíš jako nevkusné omalovánky? Já bych se v mnoha případech klonil spíš k tomu druhému :wink:

Podle mě je někde tady část odpovědi - cílem by mělo být, aby fotka odrážela záměr svého tvůrce, snaha o nějakou hypotetickou "superdokonalost" často udělá víc škody než užitku. A myslím si, že jak Adams, tak Sudek tohle dobře věděli...
  • 0

#12 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 25 prosinec 2010 - 19:21:04

martinmat
Něco podobného:
http://www.adorama.com/TFVFBW.html
Na rozdíl od "nadšených komentářů" jsem až tolik nadšený nebyl... Filtr funguje vcelku dobře "při průměrné hladině osvětlení". V potemnělém lese (to mám rád) je v podstatě k ničemu, už vidíte jenom nejvyšší světla. Na pláži v poledne je to podobné.
Abyste nevyhazoval zbytečně peníze, zkuste si sešroubovat nepříliš husté filtry - např. červený - zelený - okrájí barevnost a budete se blížit k čb. Ale vyhodnocení světelných poměrů opravdu není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát.
Zajímavou "náhražkou" můžou být dva až tři sešroubované SMC Pentax Cloudy filtry. Zdaleka neukrojí tolk co "viewing filter", ale dá se s tím pracovat. Proč tomu tak právě u těchto filtrů je - nevím.
  • 0

#13 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 25 prosinec 2010 - 19:26:05

hledej Wratten 90 filtr (želatinový) a pokud ho seženeš, nech ho dát mezi 2 skla, abys ho při používání v terénu nezničil.

Tiffen dělá i dnes pozorovací filtry, má 4 druhy.
viz tady
  • 0

#14 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 25 prosinec 2010 - 19:29:01

Kolega Erik Kurach byl rychlejší... :wink:

tomashr
Nepochopili jsme se... Nejde mi o "superdokonalost" - jen by mě zajímalo:
...že (mozek) "vypíná" vnímání kresby v nejhlubších stínech - i když se dá zaregistrovat a "objektivně tam je".
Proč zrovna ve stínech? ...

Nepochybuji o tom, že dobří fotografové si tohoto "jevu" nejenom všimli, ale že s ním i pracovali.
  • 0

#15 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 25 prosinec 2010 - 19:32:38

ještě něco:
přehled filtrů podle očíslování páně F. Wrattena
  • 0

#16 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 89

Publikováno 25 prosinec 2010 - 19:34:03

Pentaxista: Nebude to vypínání dáno tím, že si mozek všímá více, věcí které člověka ohrožují, což může být intenzivní světlo (bílá) v případě pozorování (čehokoliv) a ví, že temno oko neohrozí a může se k němu vrátit?
  • 0

#17 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 25 prosinec 2010 - 19:39:08

Není to tak zcela "v míse", ale v dobách, co jsem používal zrcadlovky s "tlačítkem DOF", jsem tuto "vychytávku" už při komponování záběru zhusta využíval - obvykle na nejvyšším clonovém čísle. Ani ne proto, abych zjišťoval DOF, ale potemnělý obraz na matnici mi připadal bližší čb. Stejně často jsem po zaclonění obraz zásadně překomponoval, protože některé detaily se "vytratily", "zůstaly" jenom ty nejvýraznější. Je zajímavé, jak často jsem "objevil jinou kompozici".
  • 0

#18 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 25 prosinec 2010 - 19:43:14

ToFF
Hodně zajímavé!
Na druhou stranu: viděl jsem obrázky, na kterých byla zakreslena "dráha sledování okem" (no, nahaté baby to byly...). Stíny ("temná místa") byly téměř vyšrafovány!!! :wink:
  • 0

#19 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 89

Publikováno 25 prosinec 2010 - 19:45:58

ToFF
Hodně zajímavé!
Na druhou stranu: viděl jsem obrázky, na kterých byla zakreslena "dráha sledování okem" (no, nahaté baby to byly...). Stíny ("temná místa") byly téměř vyšrafovány!!! :wink:

Ehm... nooo někdy je problém správně vyhodnotit co člověka, tedy chlapa, ohrožuje... :-)
  • 0

#20 prema

prema

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 558 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 25 prosinec 2010 - 19:54:22

Já si osobně myslím, tedy jsem o tom hluboce přesvědčen, že problém onoho žádoucího vyznění ČB fotografie není vůbec v tom, zda je či není přítomná současně černá i bílá. To znamená zdaleka ne pouze vypořádání se s kontrastem scény. Mnohem důležitější podle mne je to, jakým způsobem jsou podány a navzájem oddiferencovány jednotlivé BARVY, tj. jejich převod do ČB škály. Jak známo, je zásadní rozdíl ve vyznění fotografie např. krajiny snímané s oranžovým filtrem a krajiny snímané bez filtru. Přitom obě mohu zpracovat tak, že budou obsahovat stejné informace jak ve světlech, tak ve stínech. U obou výsledných fotografií bude přítomna černá i bílá, jedna však bude i přesto unylá , zatímco druhá bude mít děsné grády. V tomto punktu vidím- a prosím nemazat-jednu z největších výhod digitální technologie, totiž možnost naprosto přesné práce s barevnými kanály při převodu do ČB, a to dokonce včetně možnosti selektivního výběru ovlivňované oblasti. Co můžeme my ? Maximálně kočírovat celkový kontrast ( což může být naprosto nevhodné pro středy), nebo pomocí barevného filtru ovlivnit barevný převod, ovšem celoplošně, což nemusí být také vůbec žádoucí ( např. při potřebě ztmavit oblohu červeným filtrem odrovnám samozřejmě např. rty, které bych chtěl naopak zdůraznit atp.). Do určité míry můžeme počítat s rozdíly v podání jednotlivých filmů, ale to jsou vcelku v tomto směru jemné rozdíly.
Zde bych si ještě dovolil citovat jednu výše uvedenou Pentaxistovu větu : " Není problém si to vyzkoušet, ale nemám na mysli "tvrdá, normální, měkká" zvětšenina, spíše něco, co vzniká při split gradingu - s trochou nadsázky "je tam vše". To " něco ", co vzniká při při split gradingu vzniká většinou tehdy, jestliže je tato technika použita celoplošně. Mimo jiné z tohoto důvodu používám split výhradně selektivně, tzn, např. měkčí podání okolí a jemné podtržení kontrastu hlavního motivu, případně jen jeho části. Jinak totiž opravdu hrozí vznik takových těch " vyrovnaných" , jasově vše obsahujících fotografií bez koulí, jak to známe z některých sendvičových digitálních fotografií, které ten celoplošný split vlastně nahrazují.
  • 0

#21 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 25 prosinec 2010 - 20:24:24

prema
Ano ano, výtečně vypíchnutá myšlenka!
Jenom s tím splitem jsem to myslel tak, že ty tonálně "všeobsažné" zvětšeniny jsou podobné "objektivnímu reálu". Oko reál vnímá ("přijímá"), ale mozek už provede "předvýběr" a dále pak "zpracovává určitým technologickým postupem určeným pro 3D" (který je velmi pravděpodobně u dvou jedinců v nejlepším případě "podobný", ale jenom náhodně může být stejný).
U fotografie, která obsahuje - pochopitelně již okleštěnou na 2D - "stejnou informaci jako reál", ale oko i mozek postupují nějak jinak. Že by to bylo tím chyběním "třetího D"? Nedoporučuje (mozek) "uschovat do tmy, umazat" to, co se ve 2D stane rušivým, protože není možné to tímto způsobem vyjádřit?

Do kelu, co jsem to vymyslel?
  • 0

#22 martinmat

martinmat

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 64 příspěvků(y)
  • LocationOstrava
Reputace: 4

Publikováno 25 prosinec 2010 - 20:30:18

Díky za vysvětlení.
  • 0

#23 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 89

Publikováno 25 prosinec 2010 - 20:43:55

Do kelu, co jsem to vymyslel?

Že by hodně filozofickou myšlenku? :wink:
  • 0

#24 Sokolík.

Sokolík.

    Nováček

  • Banned
  • Pip
  • 299 příspěvků(y)
Reputace: -4

Publikováno 25 prosinec 2010 - 21:11:17

Že by hodně filozofickou myšlenku? :-)


No vida,tak jste na to nakonec kápli.. :wink:
  • 1

#25 prema

prema

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 558 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 25 prosinec 2010 - 21:22:04

Ad Pentaxista : Já si myslím, že objektivnímu reálu je to po PANCHROMATICKÉM převodu do BW podobné pouze z hlediska jasů. Ovšem z hlediska právě té barevné diferenciace rozhodně ne. U barevné scény ( reálného světa) můžu mít kontrast ( rozsah jasů) minimální a přesto nebudu díky barevnému vidění vnímat scénu jako unylou. Ovšem film to bez použití filtru unyle uvidí a dodatečným štelováním kontrastu toho příliš nedosáhnu ( tam budu zase hýbat jen s jasovým rozdílem, ne tím barevným). Při práci s barevnými kanály mohu mnohem lépe dosáhnout takové výsledné jasové diferenciace jednotlivých barevných ploch, jak to vnímá oko v reálu případně tak, jak to chci já.Proto samozřejmě fotografování na ČB film vyžaduje absolutně jiný přístup a fotografické vidění než u barvy. Když se člověk podívá na opravdu staré fotografie, kontakty,kde se rozhodně nějak zvláště nemaskovalo a už vůbec nedělalo s multigradací je naprosto jasné, že charakteristika tehdejších materiálů byla naprosto jiná. Určitým " bonusem" bylo pravděpodobně to, že ty materiály nebyly zdaleka tak panchromatické, jako dnes ( na to téma už jsme se bavili jinde) . Právě z toho důvodu je prostě dnešními materiály to nádherné staré podání prakticky nedosažitelné, i kdybychom měli stejný ostatní vercajk.
  • 0

#26 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 25 prosinec 2010 - 21:50:36

... je naprosto jasné, že charakteristika tehdejších materiálů byla naprosto jiná. Určitým " bonusem" bylo pravděpodobně to, že ty materiály nebyly zdaleka tak panchromatické, jako dnes ( na to téma už jsme se bavili jinde) . Právě z toho důvodu je prostě dnešními materiály to nádherné staré podání prakticky nedosažitelné, i kdybychom měli stejný ostatní vercajk.


máš téměř naprostou pravdu, jen bych si dovolil malou poznámku: i dnes existují rozdíly mezi citlivostí čb materiálu k různým barvám, i když ortho-panchromatické materiály už vymizely. Využitím spektrální citlivosti jednotlivých negativních filmů a doladění barevnými korekčními filtry se i přesto dá udělat pořád docela dost, co se čb zobrazení týče.
  • 0

#27 Sokolík.

Sokolík.

    Nováček

  • Banned
  • Pip
  • 299 příspěvků(y)
Reputace: -4

Publikováno 25 prosinec 2010 - 21:57:40

Kolego Premo,jaký je prosím v tomto směru Váš názor na ortopanchromatické materiály jako je např. filmy Adox řady CHS,myslíte,že se mohou aspoň přiblížit podání oněch starých fotografií,nebo alespoň pomoci při vyvolávání na současné papíry ?
  • 1

#28 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 25 prosinec 2010 - 22:19:22

prema
Tady asi může pomoci jenom "SSGSP" (selektivní split grading secundum prema)... Ovšem jsem zvědavý, jak to budu provádět na "změtích kořenů a skalisek"?! :wink:
Určitě by mohla být zajímavá exkurze do jiné části spektra, co?!
  • 0

#29 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 26 prosinec 2010 - 02:54:29

bez pomeranče* do hospody nelez**, nebo jak bylo to rčení, no...

ehm .)




________________
*) oranžovej filtr
**) jít fotografovat
  • 0

#30 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 26 prosinec 2010 - 20:39:42

Lukas_87
Jestli to bylo na mě a doporučení... Děkuji! Ale každé sklo, které je "směrem k červené" je v (tmavém) lese téměř "zničující". Už tak se rveme s kontrastem a děsnými expozičními časy a ještě k tomu "posunutá zelená"...
Samozřejmě jsem to zkoušel - a ne jednou! Dokonce jsme při škobrtingu přes kořeny vymysleli "univerzální pralesní filtr". Nejlepší by byl modrofialový, který by poznal hnědou barvu a "té by si nevšímal" a současně by byl žlutozelený, aby rozdiferencoval zelenou. :lol:
Třeba ho seženu...
P.S. Neznáte někdo odpověď na dvě otázky?
1. Z čeho (z jakých "základních" barev) se míchá hnědá (takový ten odstín Van Dyck)?
2. Jaká je "opačná barva" k hnědé? (Znal jsem to slovo, ale vypadlo mi - tedy, název té "protibarvy" z "barevného kruhu.)
  • 0

#31 prema

prema

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 558 příspěvků(y)
Reputace: 9

Publikováno 27 prosinec 2010 - 17:33:58

Ad Sokolík : S tímto materiálem jsem nedělal, tudž nevím. Ovšem vzhledem k tomu, že jsem ještě nikdy, nikde a od nikoho neviděl práce z "moderní", řekněme vzdáleně poválečné doby, které by se svým charakterem výše uvedeným fotografiím alespoň trochu přibližovaly ( neberu-li alternativní techniky) , jsem v tom mimořádně skeptický. A nemyslím si, že by to bylo tím, že by se všichni snažili dělat jinak - moderněji. :cry:
  • 0

#32 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 27 prosinec 2010 - 17:58:09

ale... hnědá je přece tmavá žlutá, ne?
oranžovej je, pravda, do lesa asi trochu moc, ale ten žlutej by myslim použít šel. stejnak - ty detaily ve stínech prostě nejsou potřeba, stačí aby to tam bylo naznačený jenom lehce, a nebo si to člověk alespoň domyslel :cry:
  • 0

#33 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 27 prosinec 2010 - 20:30:53

Lukas_87
Dobře, tak z čeho namíchat hnědou=tmavou žlutou? :)
Ale ty detaily ve stínech já právě potřebuji!!! Jinak vývraty, zlomy, "kořeny" vypadají jako lesknoucí se zdechlé ryby na hladině po havárii naftového tankeru...
Les (alespoň v mé hlavě), to je "klasické zátiší". A zde omezit tonalitu je zvěrstvo!!! :cry: (Hrnec, sklenici... si domyslím, ale u skal a kmenů a toho ostatního to asi ani nejde.)
  • 0

#34 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 27 prosinec 2010 - 23:54:49

myslím, že je opravdu třeba alespoň zkusit středně žlutý filtr. z mojí zkušenosti vychází, že rozdíl mezi ním a oranžovým není příliš markantní, ale bez něj to prostě "nemá koule". jinak mám v zásobě jen zelený a to na portréty.

kdysi jsem si takhle zkoušel aspoň trochu hýbat křivicemi v počítači na fotokách z jedniček a nul a nějak mi přišlo, že po omezení zelenomodrého spektra na obraze zůstává to, co bych tam chtěl.
ale chce to zkusit osobně, navíc určitou měrou přispívá i spektrální charakteristika samotného filmu.

detaily ve stínech - víc nakrmit film, ne? filtr je sám o sobě nukradne. teda alespoň si to myslím.

mimochodem pořád voláte v XTOLu/DS-8? s tím vitaminem C? a jaký film?
aby to nebylo taky tím, že daná kombinace film/vývojka pro konkrétní světlo sice obsáhne celou škálu, ale tonálně je pak výsledek mdlý/nudný/nezajímavý - neboli pro dané světlo nevhodný. já takhle xtol vyřadil po čase rovnou, protože mi přišel tonálně použitelný leda tak na podzimní podmračné dni po dešti... v jakémkoli jiném světle se mi výsledky nelíbily.
  • 0

#35 jakub.jira

jakub.jira

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 846 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 112

Publikováno 28 prosinec 2010 - 00:18:19

Ad Sokolík : S tímto materiálem jsem nedělal, tudž nevím. Ovšem vzhledem k tomu, že jsem ještě nikdy, nikde a od nikoho neviděl práce z "moderní", řekněme vzdáleně poválečné doby, které by se svým charakterem výše uvedeným fotografiím alespoň trochu přibližovaly ( neberu-li alternativní techniky) , jsem v tom mimořádně skeptický. A nemyslím si, že by to bylo tím, že by se všichni snažili dělat jinak - moderněji. :lol:

Ja jsem nafotil par filmu na adox chs 25, v prislusnem vlakne jsem vyvesil ukazku, Ploci si vsimnul ze je min citlivej k cerveny barve,pruh na tramvaji byl uplne cernej. Dole v odkazu na www je muj blog,jsou tam nekde z lonska zahrabany skeny toho negativu,kdyby byl zajem pokusil bych se v mym neporadku najit dalsi negativy a nazvetsovat ukazku co jsem s tim vyfotil...
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních