Prilis kontrastni fotky
#1
Publikováno 30 prosinec 2010 - 17:39:26
potrebuji pomoci. Pripadam si jako bych se honila v kruhu. Kdyz tvorim fotky tak me vychazi prilis kontrastni.
Negativ je Foma 400 vyvolana v R09 new Agfa, 8min, 1+25.
Pozitiv je Foma N 311, vyvojka Ilford PQ Universal 1+9
Uz nevim co s tim.
Diky za napady.
Lucka
#2
Publikováno 30 prosinec 2010 - 18:07:41
co tak volat negativy ve více ředěné vývojce...
#3
Publikováno 30 prosinec 2010 - 18:45:51
#4
Publikováno 30 prosinec 2010 - 19:17:15
#5
Publikováno 30 prosinec 2010 - 19:35:36
#6
Publikováno 30 prosinec 2010 - 20:04:46
Me napada, ze jeden temnokomornik ve svych zacatcich delal to, ze fotky ve vyvojce nechaval podle toho kdy se mu zdalo ze je to akorat. To je samozrejme hloupost, ovsem pokud papir preexponujes a pak ho opravdu brzo vytahnes z vyvojky tak muze byt prilis kontrastni. RC papiry by se mely volat aspon 1,5 minuty a baryty 3 minuty. Ale kdyz nechas dyl, vubec nic nezkazis, papir v podstate nejde prevolat.
no ono je to spíše naopak, přeexponovaný papír, který je pak "zachraňován" ve vývojce je pak vždycky šedivka
takže pro Lucku je to jedna z možností jak kontrast zvládnout - za předpokladu, že má kontrastní film a jenom jeden typ papíru, daleko lepší možnost je ale koupit papír měkčí gradace např. fomaspeed 311 S
pokud chce ale problém odstranit, bude asi muset ten film více exponovat a zkrátit vyvolávání
#7
Publikováno 30 prosinec 2010 - 20:49:39
Me napada, ze jeden temnokomornik ve svych zacatcich delal to, ze fotky ve vyvojce nechaval podle toho kdy se mu zdalo ze je to akorat. To je samozrejme hloupost, ovsem pokud papir preexponujes a pak ho opravdu brzo vytahnes z vyvojky tak muze byt prilis kontrastni. RC papiry by se mely volat aspon 1,5 minuty a baryty 3 minuty. Ale kdyz nechas dyl, vubec nic nezkazis, papir v podstate nejde prevolat.
no ono je to spíše naopak, přeexponovaný papír, který je pak "zachraňován" ve vývojce je pak vždycky šedivka
takže pro Lucku je to jedna z možností jak kontrast zvládnout - za předpokladu, že má kontrastní film a jenom jeden typ papíru, daleko lepší možnost je ale koupit papír měkčí gradace např. fomaspeed 311 S
pokud chce ale problém odstranit, bude asi muset ten film více exponovat a zkrátit vyvolávání
tak nevim jestli si rozumime.
fotku mam tmave sedivou az cernou. chybi me tam slabe odstiny sede a bila. zkraceni vyvolavani me moc nepomaha, protoze jakmile to vyleze po 20s tak je to hned do hodne tmava. nechavam to 60s protoze to tak pisou na vyvojce. od 20s do 60s se to uz moc nemeni.
#8
Publikováno 30 prosinec 2010 - 21:10:00
#9
Publikováno 30 prosinec 2010 - 21:10:34
#10
Publikováno 30 prosinec 2010 - 21:12:26
#11
Publikováno 30 prosinec 2010 - 21:19:44
tak nevim jestli si rozumime.
fotku mam tmave sedivou az cernou. chybi me tam slabe odstiny sede a bila. zkraceni vyvolavani me moc nepomaha, protoze jakmile to vyleze po 20s tak je to hned do hodne tmava. nechavam to 60s protoze to tak pisou na vyvojce. od 20s do 60s se to uz moc nemeni.
V tom případě se však nejedná o problém příliš kontrastních fotek,ale spíše naopak...
#12
Publikováno 30 prosinec 2010 - 21:28:18
Překontrolujte teplotu lázní (nejlépe kolem 20-24stC, teploty vývojky-přerušovače-ustalovače by se neměly od sebe lišit o více jak 1(2) stupně).
Proveďte "čvachtací zkoušku": vyjměte z balíčku kousek papíru - stačí velikosti cigaretové krabičky a na světle ponořte 1/2 papíru do vývojky. Jakmile se objeví první známky černání, ponořte i druhou polovinu a začněte měřit čas. V okamžiku, kdy se černé na obou polovinách "srovnají", ukončete měření. Naměřená doba je právě optimální čas pro vyvolávání (závisí na druhu, stáří, ředění, teplotě... vývojky). Většinou je dobré k tomuto času přidat ještě dalších cca 30 procent "na dotažení černé" a prokreslení světel.
Zaostřete si vybraný obrázek (o kterém víte, že obsahuje světla i stíny - tzn. není to fotografovaný jenom šedý, jenom bílý nebo jenom černý motiv) na průmětnu (maskovací rám).
(Překontrolujte, zda máte opravdu "bezpečné" osvětlení komory!)
Vyberte si nejtmavší místo na obraze (=nejvyšší světla) a proveďte (při zaclonění objektivu o dvě clonová čísla výše, než je nejnižší clonové číslo) proužkovou zkoušku (např. 10 - 13 - 16 - 20 - atd. sec. Tyto uvedené časy stoupají po 1/3 stopy). Vyvolejte, přerušte, ustalte, alespoň částečně vyperte, osušte (třeba fénem). Najdete-li na zkoušce proužek, na kterém Vám připadají světla taková, jaká se Vám libí, udělejte další zkoušku (již zjištěným časem) ve stínech, tam, kde ještě chcete alespoň náznak kresby (tedy na negativu a průmětně nejsvětlejší místa). Pokud bude na této zkoušce černočerná čerň, pak máte velmi pravděpodobně přeexponovaný nebo převolaný negativ a budete muset jít do "měkkých" papírů (někdo už doporučil) nebo se přeškolit na papíry (a filtry) s proměnlivou gradací (strmostí).
Pokud bude na této druhé zkoušce ve stínech jenom šedá, pak tvrdé papíry.
Jemné doladění (čas expozice) pak už budete dělat na "předfinálních" a finálních zvětšeninách.
Pozn.: Zpracovat "veletvrdé" negativy nebo naopak "veleměkké" - toť i pro velmi zkušeného printera problém veliký, často neřešitelný.
Přeji úspěch!
Podělte se o výsledek!
#13
Publikováno 31 prosinec 2010 - 18:15:48
Nevím, za jakých světelných podmínek to bylo foceno, ale za sebe bych řekl asi tolik. FOMA 400 byl jednoznačně nejbrutálněji zrnitý film ( ve čtyřstovkách), jaký jsem kdy poznal. Rovněž jeho rozsah, který byl schopen při relativně standardních způsobech zpracování pobrat byl naprosto nesrovnatelný s filmy z lepší společnosti ( HP5, Neopan 400 atp.) . V rodinalu 1:50 , kinu a mini "zvětšeninách" okolo 13x18 !!! mi už to zrno fest lezlo krkem, a to mám slušně podané a estetické zrno velmi rád. Vůbec si nedovedu představit dělat z toho např. 30x40, které jinak běžně dělávám. Při ředění 1:25 to musí být opravdu divočina neskutečná ( zrnitostí i rozsahem) . Osobně bych se na celou Fomu 400 zdaleka vybodl a čas, trávený případným sáhodlouhým laděním procesu Foma- Rodinal bych věnoval mnohem radostnější práci s filmy jiné kategorie, které i bez nějakého harakiri přinesou i při normálním zpracování jistě lepší výsledky, než k jakým dospějete po pokusničení s |Fomou. Jistě, slušný výsledek se dá vyždímat z kdečeho, ale otázka je, zda má takové sebemrskačství v době dostupnosti opravdu vynikajících filmů vůbec nějaký smysl.
Ahojky, jake filmy by jsi doporucil?
Pred pul rokem jsem se po 20 letech vratila k filmum a vyvolavani a drive jsem neznala nic jineho nez Fomu a Orwo.
Co fotim. Krajinky a zatisi na film. Chtela bych neco jemnozrneho. Pokud me doporucis i v cem to vyvolat tak budu rada
#14
Publikováno 31 prosinec 2010 - 18:19:55
Zkuste:
Překontrolujte teplotu lázní (nejlépe kolem 20-24stC, teploty vývojky-přerušovače-ustalovače by se neměly od sebe lišit o více jak 1(2) stupně).
Proveďte "čvachtací zkoušku": vyjměte z balíčku kousek papíru - stačí velikosti cigaretové krabičky a na světle ponořte 1/2 papíru do vývojky. Jakmile se objeví první známky černání, ponořte i druhou polovinu a začněte měřit čas. V okamžiku, kdy se černé na obou polovinách "srovnají", ukončete měření. Naměřená doba je právě optimální čas pro vyvolávání (závisí na druhu, stáří, ředění, teplotě... vývojky). Většinou je dobré k tomuto času přidat ještě dalších cca 30 procent "na dotažení černé" a prokreslení světel.
Zaostřete si vybraný obrázek (o kterém víte, že obsahuje světla i stíny - tzn. není to fotografovaný jenom šedý, jenom bílý nebo jenom černý motiv) na průmětnu (maskovací rám).
(Překontrolujte, zda máte opravdu "bezpečné" osvětlení komory!)
Vyberte si nejtmavší místo na obraze (=nejvyšší světla) a proveďte (při zaclonění objektivu o dvě clonová čísla výše, než je nejnižší clonové číslo) proužkovou zkoušku (např. 10 - 13 - 16 - 20 - atd. sec. Tyto uvedené časy stoupají po 1/3 stopy). Vyvolejte, přerušte, ustalte, alespoň částečně vyperte, osušte (třeba fénem). Najdete-li na zkoušce proužek, na kterém Vám připadají světla taková, jaká se Vám libí, udělejte další zkoušku (již zjištěným časem) ve stínech, tam, kde ještě chcete alespoň náznak kresby (tedy na negativu a průmětně nejsvětlejší místa). Pokud bude na této zkoušce černočerná čerň, pak máte velmi pravděpodobně přeexponovaný nebo převolaný negativ a budete muset jít do "měkkých" papírů (někdo už doporučil) nebo se přeškolit na papíry (a filtry) s proměnlivou gradací (strmostí).
Pokud bude na této druhé zkoušce ve stínech jenom šedá, pak tvrdé papíry.
Jemné doladění (čas expozice) pak už budete dělat na "předfinálních" a finálních zvětšeninách.
Pozn.: Zpracovat "veletvrdé" negativy nebo naopak "veleměkké" - toť i pro velmi zkušeného printera problém veliký, často neřešitelný.
Přeji úspěch!
Podělte se o výsledek!
Ahojky,
teplotu lazni udrzujeme na 20st.
Dneska jsem vyvolala jeste jeden film abych zjistila co a jak.
Film byl vyvolan zase v Rodinalu ale pomer 1+100, cas vyvolavani 22 minut.
Pozitiv jsem vyvolavala na clonu 16 a cas 16s. Vyvojka Ilford PQ Universal cas 60s a je tam vse tak jak se me to libi.
Diky moc za rady.
#15
Publikováno 31 prosinec 2010 - 19:08:25
Mimo již uvedené:
- Kontrast scény (kolik clon), jaké vlastně scéna byla, zda svílilo sluníčko atd.
- citlivost na kterou jsi film exponovala
- zda si při dlouhých časech myslela na švárovy efektosy
- upřesnit údaje o vyvolání (kinetika, přerušení, ustálení)
Poté pozitivní proces:
- použitá vývojka
- použitý papír
- délka osvitu
- teplota vývojky + čas ve kterém papír ležel ve vývojce
- naskenovaný výsledek.
Ale ze všeho nejlepší říct kde bydlíš, zda není v blízkostri nejaký temnokomorník, který by se tě ujal, popř. by ti vše ukáízal. Sama by jsi poznala, kde dělaáš chybu.
Tož tak.
Ono s tou fomou 400, její zrnitostí je to sice pravda, ale jen za okolností, že je exononována na 400 ASA. Pokud se foma přeexponuje zrno mizí, tonalita se stává krásnou.
#16
Publikováno 31 prosinec 2010 - 20:26:12
Lucko, ve hře je strašně moc proměnných, tudíž těžko lze zjistit, kde je přesně chyba. Nutno od sebe oddělit pozitivní a negativní proces. Pro nejakou adekvátní odpověď je třeba dalších údajú:
Mimo již uvedené:
- Kontrast scény (kolik clon), jaké vlastně scéna byla, zda svílilo sluníčko atd.
- citlivost na kterou jsi film exponovala
- zda si při dlouhých časech myslela na švárovy efektosy
- upřesnit údaje o vyvolání (kinetika, přerušení, ustálení)
Poté pozitivní proces:
- použitá vývojka
- použitý papír
- délka osvitu
- teplota vývojky + čas ve kterém papír ležel ve vývojce
- naskenovaný výsledek.
Ale ze všeho nejlepší říct kde bydlíš, zda není v blízkostri nejaký temnokomorník, který by se tě ujal, popř. by ti vše ukáízal. Sama by jsi poznala, kde dělaáš chybu.
Tož tak.
Ono s tou fomou 400, její zrnitostí je to sice pravda, ale jen za okolností, že je exononována na 400 ASA. Pokud se foma přeexponuje zrno mizí, tonalita se stává krásnou.
Tak ted nevim jestli umis cist nebo ne?
Psala jsem ze je to Foma 400, pokud bych ji exponovala na jinou citlivost tak to napisu.
Fotila jsem na clonu 1,8 - 8, ale pri jakemkoli snimku je to moc cerne. Kinetika, preruseni, ustaleni jsou standartni. Prvni 30s kvrdlani a pak kazdou minutu 10s.
Co jsou svarovy efektosy netusim.
Pouzita vyvojka: nahore Ilford PQ Universal
Pouzity papir: nahore Foma N 311
delka osvitu 3-25s, prouzkove zkousky po 2s
teplota vyvojky: 20st., cas ve vyvojce 60s, dle navodu
naskenovany vysledek: nelze, nemam skener ani ho neplanuji kupovat
Toz tak
#17
Publikováno 31 prosinec 2010 - 21:22:04
Tak sem nelenil a nahlédl do digitalní pravdy a pokud si z nás v téhle tabulce nestřílejí, tak se dá říci, že tvých 8 minut bylo hodně a chtělo to 5.5 minuty. Bohužel je to jen zprostředkovaná vědomost, nevím jestli se tady najde temnokomorník co má tuhle kombinaci vyzkoušenou. Nicméně podle všech náznaků jsi film převyvolala.
#18
Publikováno 31 prosinec 2010 - 21:40:02
Tož děvčico, než tě Kraken roztrhne... bo on to není Kraken bez důvodu... on jako zedník s tím čtením fakt nic moc, ale nasrat sa može
Tak sem nelenil a nahlédl do digitalní pravdy a pokud si z nás v téhle tabulce nestřílejí, tak se dá říci, že tvých 8 minut bylo hodně a chtělo to 5.5 minuty. Bohužel je to jen zprostředkovaná vědomost, nevím jestli se tady najde temnokomorník co má tuhle kombinaci vyzkoušenou. Nicméně podle všech náznaků jsi film převyvolala.
At si klidne Kraken roztrhne koho chce.
Ja jsem slusne zadala o pomoc a dostala ji. Jinak je pravda ze je prevolany. Jsem ty casy brala podle casu co jsou napsane v krabickach od Fomy.
Ted co jsem vyvolala F400 na 1+100 a 22 minut tak se ji budu drzet.
#19
Publikováno 1 leden 2011 - 15:02:53
#20
Publikováno 1 leden 2011 - 16:24:11
(off topic - kolik z vás si vzpomnělo na janyctu?)
#21
Publikováno 1 leden 2011 - 17:22:53
Kousek od tebekurňa napiš, kde bydlíš, ať ti to někdo omrkne osobně.
#22
Publikováno 1 leden 2011 - 18:26:35
Ale tvá poslední reakce vše vysvětluje....
#23
Publikováno 1 leden 2011 - 19:49:44
off topic - kolik z vás si vzpomnělo na janyctu?
jackpot, ale tohle je myslim jenom slabej odvar .)
Kousek od tebekurňa napiš, kde bydlíš, ať ti to někdo omrkne osobně.
oka, 724 236 519, mám teď zkouškový, zkus napsat sms/zatelefonovat, minimálně mrknu na negativy, jak moc jsou převolaný. možná by ses měla naučit pracovat s multigradací, pomáhá to.
a můžu ti namíchat nějakou měkčí pozitivní vývojku.
#24
Publikováno 1 leden 2011 - 23:07:22
Takže exponovat jakoby na nižší citlivost a volat na nižší gama, co mi to jen připomíná, žeby Krakensystém
Prakticky mi jako výborně jemnozrnná vývojka (přeexponovat a krátce volat) chodí DK-20 pro F200 i P3, na Fomu 400 ji zatím otestovanou nemám. Ale na zátiší a krajinky je to nadějná cesta.
Lucienikol, kybys chtěla s něčím poradit, tak jsem k dispozici a hned se nečerti.
#25
Publikováno 2 leden 2011 - 06:57:53
Co to jsou za škarohlídské a negativistické závěry ? Vždyť " v te brožuře je napisane, že to ma malu zrnitost, že to možu flagat na 200 - 1600, čvachat furt stejně a vysledky budu fajne . Ve Fomě jsou vůbec při hodnocení některých vlastních produktů mimořádní vtipálkové. Chápu, že do určité míry si vylepšuje skutečnost kdekdo, ovšem tady dosahují v této oblasti opravdového mistrovství. Stejně tak takový Fomapan 100, exponovaný na 400 a vyvolaný dle jejich standardního doporučení jako 100 bez jakýchkoli úprav musí být taky fajn....
#26
Publikováno 2 leden 2011 - 07:27:47
#27
Publikováno 2 leden 2011 - 12:35:11
z me zkusenosti s Fomou jsou spatne,spatne.
Radeji davam od teto znacky ruce pryc. Drive jsem jela na Rollei Retro 100 film a jemnozrnne vysledky byli.
No nastesti je plno druhu a kazdemu cloveku vyhovuje s cim umi a jak je mu to blizsi.
Dobre svetlo preji...
#28
Publikováno 2 leden 2011 - 13:22:02
*) například při vyovlávání fomapanu 400 v atomalu je třeba kolem vývojnice rozestavět magické kameny, film přednamočit do svěcené vody a vše provádět s čistýma nohama.
#29
Publikováno 2 leden 2011 - 13:34:34
A ciste nohy mam stale nastesti
Ted jsem zkusila Fomu 200 a docela je jemna a dobra.
#30
Publikováno 29 listopad 2011 - 23:20:05
Ono s tou fomou 400, její zrnitostí je to sice pravda, ale jen za okolností, že je exononována na 400 ASA. Pokud se foma přeexponuje zrno mizí, tonalita se stává krásnou.
ako si to myslel "preexponuje"? myslis PUSH aspoň na 800 - ale to by bolo podexponovanie.....skus mi to prosim viac vysvetlit. zaujala ma tam ta tonalita..... ak mozes, drahy Kraken, tak aj s casmi pre R09New.....alebo aspon co znamena to podexponovanie a ako upravit cas...nejakym nasobkom
dakujem a za rady som vopred vdacny
#31
Publikováno 30 listopad 2011 - 09:18:14
Cas vyvolavania o nieco skratis. To uz zalezi na tebe aky mas proces, zdroj svetla pri zvatsovani... alebo skenujes... na to musis prist sam.
#32
Publikováno 30 listopad 2011 - 10:27:00
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních