Sieff a jeho fotografie bez teorie fotografie
#1
Publikováno 11 leden 2011 - 23:59:28
Mj. Sieff píše, jak udělal přednášku na téma Neexistuje žádná fashion fotografie. Měl za to, že fotografie je buď špatná nebo dobrá, ale není třeba ji násilím řadit do kategorií. Píše, že v té době, v padesátých nebo šedesátých letech fotografové necítili být znásilněni zakázkami a svou tvorbu nedělili na osobní a komerční, prostě ať fotili ženy, akty, ulice, fotili co nejlíp uměli a bavilo je to. Bylo jim jedno, jestli to někdo považuje za umění. Tehdy se to totiž ještě za umění ani nepovažovalo. A fotografové si nehráli na nic a prostě svobodně tvořili, fotili a nesloužili nějakým blbcům tam nahoře.
Tak už to našel:
"V těch privilegovaných dobách sotvakdy vycházely knihy fotografií, nebyly žádné galerie pro fotografie, ale fotografie byla, díky Bohu, záležitostí čistě fotografova. Ještě ji neotravoval duch oficiálního uznání, ještě se do ní nepustili teoretičtí guruové, ukecaní úředníci uměleckých institucí a podivíni nejrůznějších druhů. Byli jsme tehdy mezi přáteli, nemluvili o umění, ale o objektivech, cestování, ambicích, netvářili jsme se důležitě, když jsme si navzájem ukazovali své práce, naše zvětšeniny ještě nebyly "klasika" a nikdy jsme nepředstírali, že bychom pracovali z jakéhokoliv jiného důvodu než je čistá osobní radost. Fanatici ještě nevymysleli kategorie jako komerční fotografie versus fotografie volné tvorby. My jsme všechny své fotografie považovali za osobní volnou tvorbu a zakázka byla pro nás jen způsob, jak tu tvorbu realizovat. Když se nám nelíbili podmínky práce, nějak jsme to obešli. ALe to nám nebránilo, abychom sami sobě stanovili nároky na vlastní tvorbu, i když to bylo "na zakázku".
Tak tyhle myšlenky mi hodně otevřely oči. Díky za ně, pane Sieffe, nechal jste za sebou krásný povídání a krásný fotky.
Celá kniha je v duchu užívání si fotografování jako primární radost ze života a tvorby. Samozřejmě je to intelektuální v tom smyslu, že tupec to nepochopí, ale není to snobský žvanění o kategoriích a úrovních umění. V tom je to pro mě krásně odlehčující a moudrý.
#2
Publikováno 12 leden 2011 - 08:10:55
#3
Publikováno 12 leden 2011 - 09:12:40
http://www.taschen.c...nloup_sieff.htm
Za ty peníze knížka fajn. K sehnání nejen ve foto Škoda, ale i v knihkupectví.
Osobně si myslím, že povídání kolem toho, že vlastně tvořili jen z radosti, netoužili po uznání, nikdo z vrchu jim do práce "nekecal", neexistovali škatulky je spíše zbožné přání než realita. Svobodnější v práci určitě byly, ale zakázky dostávali jen ti nejlepší. Je Avedon, Nelmut Newton, dlouho nic a pak ostatní. Přiznávám trochu nadsázku, protože tihle dva pánové v 50. letech pro Vogue a jiné modní časopisy teprve začali pracovat. Když dáme někoho staršího tak Horst. P. Horst musel být v těch letech už pojem. O umění asi povídali, ale své "Know How" si každý určitě střežil.
Že nevycházeli knížky? Na to bych se podíval. Možná ne ty s módní fotografií, protože to bylo do časopisů, katalogů, k prezentaci firem. Ale jinak je z 50-60 let fotografických knížek mraky.
Jinak díky za tip, na TK tyto informace určitě patří.
P.S. Možná by stálo za přesunutí do knížek, aby bylo vše hezky pohromadě a časem nezapadlo.
#4
Publikováno 12 leden 2011 - 10:04:28
jinak díky za avízo na zajímavou knihu, víc nemám co dodat.
teď du ale cvakat do města.
#5
Publikováno 13 leden 2011 - 00:07:14
fotografie s celou svou historií, teorií, snobstvím i poctivým, upřímným řemeslem, uměním, všechno, co k ní patří, je pro mě velice složitá, nejednoznačná oblast, která mě už delší dobu fascinuje
sieffův postřeh, jeho zkušenost, je jen další, ale tentokrát pro mě, velmi důležitým zamyšlením a postřehem o tom, co je fotografie
teorii neopouštím, ale podobně jako to dělám v buddhismu, učím se nenechat ji zacházet příliš daleko, aby nekazila to, co je podstatný a co vlatně sieff tak vystihl
samozřejmě teorii neodsuzuju, sieffova zkušenost a názor ji pro mě jen odkazuje do jakýchsi mezí
samozřejmě že když to vysloví někdo, kdo k tomu přidá hromadu živých, mě osobně zasahujících fotek, je to jiný, než když mi to říká někdo na foru, jehož tvorbu jednak neznám - i když přiznávám, že jsem mohl některé práce vidět někde na srazu - a jednak ještě nejsem ve stadiu to zcela přijmout
mě prostě baví objevovat nový a pokud možno ještě výstižnější postřehy o smyslu věcí a často tím pádem přehodnotím, co jsem si myslel dřív
--- upraveno kdoco ---
#6 Anonymous
Publikováno 13 leden 2011 - 00:34:54
To je v podstatě popření smyslu existence týhle sekce tady.samozřejmě že když to vysloví někdo, kdo k tomu přidá hromadu živých, mě osobně zasahujících fotek, je to jiný, než když mi to říká někdo na foru, jehož tvorbu jednak neznám - i když přiznávám, že jsem mohl některé práce vidět někde na srazu - a jednak ještě nejsem ve stadiu to zcela přijmout
#7
Publikováno 13 leden 2011 - 00:38:42
borek
#8
Publikováno 13 leden 2011 - 09:38:49
To je v podstatě popření smyslu existence týhle sekce tady.
samozřejmě že když to vysloví někdo, kdo k tomu přidá hromadu živých, mě osobně zasahujících fotek, je to jiný, než když mi to říká někdo na foru, jehož tvorbu jednak neznám - i když přiznávám, že jsem mohl některé práce vidět někde na srazu - a jednak ještě nejsem ve stadiu to zcela přijmout
Když člověka neosloví názory, že teorie je k ničemu, pak právě naopak v takové sekci živě pokračuje. Pokud ho takový názor osloví, pro něho osobně, ale ne pro druhé nutně, by taková sekce opravdu k ničemu byla. Ale mě oslovil především jako velmi zajímavý a silný hledisko. Ne že by mě teorie fotografie naprosto přestala zajímat. Ale třeba vždykcy mi připadalo divný, když někdo o portétu prohlásí, že to je módní fotografie. Protože mu připomíná fotografie z módních časopisů nebo reklamu na parfém. To je přesně to, co Sieff považuje za nesmysl, a velmi černobíle, ale v tom případě myslím na místě řekne: Fotografie je buď dobrá nebo špatná.
#9 Anonymous
Publikováno 13 leden 2011 - 09:49:28
Jde mi o to, že v podstatě deklaruješ, že nebereš názor někoho, kdo předtím neprezentuje svou tvorbu a nedokáže tak, že je "hoden" diskuse. To je přesně to, co se tady na začátku probíralo, že to nemá na webovém prostoru smysl. Pokud si pamatuju, tak jsi byl zastáncem toho, že to naopak smysl má. Touhle deklarací jsi to ale dokonale popřel.To je v podstatě popření smyslu existence týhle sekce tady.
samozřejmě že když to vysloví někdo, kdo k tomu přidá hromadu živých, mě osobně zasahujících fotek, je to jiný, než když mi to říká někdo na foru, jehož tvorbu jednak neznám - i když přiznávám, že jsem mohl některé práce vidět někde na srazu - a jednak ještě nejsem ve stadiu to zcela přijmout
Když člověka neosloví názory, že teorie je k ničemu, pak právě naopak v takové sekci živě pokračuje. Pokud ho takový názor osloví, pro něho osobně, ale ne pro druhé nutně, by taková sekce opravdu k ničemu byla. Ale mě oslovil především jako velmi zajímavý a silný hledisko. Ne že by mě teorie fotografie naprosto přestala zajímat. Ale třeba vždykcy mi připadalo divný, když někdo o portétu prohlásí, že to je módní fotografie. Protože mu připomíná fotografie z módních časopisů nebo reklamu na parfém. To je přesně to, co Sieff považuje za nesmysl, a velmi černobíle, ale v tom případě myslím na místě řekne: Fotografie je buď dobrá nebo špatná.
Když to přeženu: "Budu se bavit jen s někým, jehož fotografie jsem viděl a zasáhly mě." Přitom ta úroveň debaty zde, jak já to vnímám, je klasickou ukázkou toho, jak by to vypadat nemělo. Možná právě proto, jací lidé se debaty účastní. Nebo proto, že opravdu ve virtuální podobě nelze dosáhnout rozumné diskuse na taková témata. S největší pravděpodobností to je kobinace obojího.
#10
Publikováno 13 leden 2011 - 14:07:31
máme tu TAKOVOU krásnou knihu, to je přece super, za 300 z říše snů. tak si hlavně nenechme zajít chuť!
Máme ještě za lidovku ze stejné edice
Brassai
http://www.amazon.co...s/dp/3836503891
Blossfeldt
http://www.amazon.co...=283155&s=books
Atget
http://www.taschen.c...atget_paris.htm
Lahůdku Edwarda S. Curtise (V ČR asi už bohužel k nesehnání - kupoval jsem možná poslední knížku k mání)
http://www.amazon.co...n/dp/3822847720
a něco málo z historie
http://www.taschen.c...photography.htm
http://www.taschen.c...the_present.htm
http://www.taschen.c...camera_work.htm
Pak jako malý bonus menší knížky ze stejné edice po cca 100,-Kč. Např. Weston, Slavné fotografie..atd
#11
Publikováno 13 leden 2011 - 17:38:43
PS: boxovací rukavice mohu zapůjčit
--- upraveno --- kdoco, pro pokračování se najdou jistě lepčí vlákna
#12
Publikováno 13 leden 2011 - 19:37:11
1. Upozorňuje na zajímavou knížku? Bylo by ve vlákně knihy, referáty z vlastní četby.
2.Chce se dál bavit o Sieffovi a jeho názoru na fotografii?
Tím pádem mi ostatní nevíme co tím sleduješ a jak dál máme reagovat. Souhlasíš s ním, nesouhlasíš? To je vlastně celé jádro pudla. Ono nemá cenu se bavit o Sieffovi, jen kuli kontroverznímu názoru. Jak napsal kdoco, názor si už každý musíme udělat sami.
--- upraveno kdoco ---
#13
Publikováno 13 leden 2011 - 19:44:28
Jsem strašně rád, že někdo zveřejnil zajímavou knížku a uvedl tip pro ostatní. Tohle mi zde chybí. Jen díky nejednoznačně napsanému příspěvku vznikla tahle situace. On se vždy někdo chytí.
1. Upozorňuje na zajímavou knížku? Bylo by ve vlákně knihy, referáty z vlastní četby.
2.Chce se dál bavit o Sieffovi a jeho názoru na fotografii?
Tím pádem mi ostatní nevíme co tím sleduješ a jak dál máme reagovat. Souhlasíš s ním, nesouhlasíš? To je vlastně celé jádro pudla. Ono nemá cenu se bavit o Sieffovi, jen kuli kontroverznímu názoru. Jak napsal kdoco, názor si už každý musíme udělat sami.
No nevím, už jsem to jednou řekl - nešlo mi o to pouze upozornit na knížku, ale taky upozornit na ten zajímavý názor nebo zkušenost, tkerou Sieff měl. To by ve vlákně o knížkách bylo vhodnější? Jestli jo, tak sorry, ale taky mě zajímalo vlákno jako diskuze o tom, kdo a kdy začal fotografy tak škatulkovat a rozřazovat, když jak píše Sieff, v dobách jeho mládí to nebylo zvykem. Právě to mě zaujalo, ani ne tak to, že by člověk neměl teoretizovat a místo toho pouze fotit. Prostě velmi osvěžující názor, který mě hodně osvobodil. Ale je to v kontextu, to osvobození, nelze to vyrthnout a říct, my jsme ti to říkali: Kdo kdy a jak jsem na tom byl tehdy. Některý věci chápeme dost jinak, když na ně narážíme v jiný souvislosti a na jiný úrovni vlastních zkušensotí. Ale to už jsem tu psal.
Shrnu hlavní POINT, bod, kámen úrazu toho, co mě zaujalo: Kdysi existovali fotografové, kteří dělali pro módní časopisy a vůbec je to neobtěžovalo a neomezovalo v tom smyslu, že by měli pocit, že nemůžou volně tvořit. To je něco, co jsem tu ale nikdy na temný neslyšel od nikoho. Spíš jsem narážel na to, že co je komerce a módní fotografie, že už není hodno našeho skutečného zájmu. Takhle jsem to vnímal. Proto mě ten Sieff tak překvapil, jak jeho generace takový starosti neměla. To bylo pro mě prostě novum, a na temný jsem teda o tom rozhodně nikdy nic nečetl.
--- upraveno kdoco ---
#14
Publikováno 13 leden 2011 - 20:19:42
Je možné, že dnes více zadavatel do dílka zasahuje. Naštěstí se stále objevuje i druhý přístup, kde příkladem může být Sarah Moon.
http://www.michaelho...e_parfum,_.html
Jen s tou svobodou dříve bych to tak nepřeháněl. Časopis měl nějakého obrazového redaktora a spoustu lidí kolem, kteří rozhodovali co půjde na obálku, co půjde k otištění do čísla a co nepřijmeme a nezaplatíme.
Odkaz na Vogue, ale těch časopisů bylo mnohem více a každý dělal módu trochu jinak. Podle toho si i vybíral fotografy, se kterými bude spolupracovat. Pokud fotograf měl stejné představy jako časopis, mohlo to být krásné a svobodné
http://en.wikipedia....ogue_(magazine)
#15
Publikováno 13 leden 2011 - 21:11:08
--- upraveno kdoco ---
#16
Publikováno 13 leden 2011 - 21:15:28
takže řešení (pseudodemokratické):
označím červeně příspěvky, jež se mi jeví jako off topic. pomocí SZ mi prosím napište, pokud nesouhlasíte a proč.
pokud má někdo chuť vyjádřit se k mému moderování veřejně, je zde fórum Sdělení ke kategorii "Teorie fotografie"
díky, chvíli to zabere.
#17
Publikováno 13 leden 2011 - 21:59:06
Co chci říct - abych mohl odsunout kompoziční a expoziční pravidla někam do podvědomí, tak se je nejdřív musím naučit a úplně stejný je podle mého názoru i s tím Sieffem. Vzadím svýho Rolleje, že znal historii a teorii fotografie lépe než my všichni tady dohromady, a právě proto si posléze mohl dovolit napsat to, co napsal. A tak je to koneckonců se vším, proto bych jeho názory bral trochu s rezervou. Koneckonců jedno moudré přísloví praví, že výsledek je učitelem hloupých...
PS:když si najdete Sieffovo CV, tak zjistíte, že fotografii studoval...
#18
Publikováno 13 leden 2011 - 22:24:35
Romane, mně Tvoje "otevření očí" připomíná jednoho kamaráda, který kdysi jako fotograf začátečník právě procházel etapou, kdy jeho úhlavní snahou byla kompozice do třetiny nebo diagonály a problém korektní expozice mu nedával spát. Když jsme o tom jednou hovořili, tak jsem prohlásil, že takové věci už já prakticky neřeším a dělám je nevědomně podle intuice. Bylo to pro něj podobné otevření očí jako Sieff pro Tebe.
Co chci říct - abych mohl odsunout kompoziční a expoziční pravidla někam do podvědomí, tak se je nejdřív musím naučit a úplně stejný je podle mého názoru i s tím Sieffem. Vzadím svýho Rolleje, že znal historii a teorii fotografie lépe než my všichni tady dohromady, a právě proto si posléze mohl dovolit napsat to, co napsal. A tak je to koneckonců se vším, proto bych jeho názory bral trochu s rezervou. Koneckonců jedno moudré přísloví praví, že výsledek je učitelem hloupých...
PS:když si najdete Sieffovo CV, tak zjistíte, že fotografii studoval...
no já tu teorii a historii fakt neodsuzuju, jen se mi libí, že někdo to bral s takovým nadhledem
ty jeho studie byly teda dost krátký a v knize o tom píše jako o nudě a tak, ale neříkám, že se tam nic nenaučil . Myslím že studoval jen rok v Paříži a pak kratší kurz ve Švýcarsku.
#19
Publikováno 14 leden 2011 - 01:04:35
díky! dobrou noc! taky potřebuju dělat fotky na výstavu, no však...
jen ještě romane, to avízo do knih by to chtělo, čistě pro přehlednost. ti co se v rámci duševní hygieny vyhýbají podobným vláknům budou mít šanci se o tom dozvědět. takže něco jako "povinný výtisk vědecké knihovně"
dík
#20
Publikováno 14 leden 2011 - 06:04:37
Trochu mi to přijde jako vzpomínky na vojnu. Jaká to byla sranda a tak. Na ty sračky člověk rychle zapomíná.
Nevím v kolika letech to napsal, jak to bylo dlouho od doby, kdy nebe bylo modřejší, mraky bělejší, holky krásnější a emulze silnější.
Jen mi to tak přijde jako pláč starce nad zkažeností doby.
#21
Publikováno 14 leden 2011 - 09:12:34
Trochu mi to přijde jako vzpomínky na vojnu. Jaká to byla sranda a tak. Na ty sračky člověk rychle zapomíná.
Nevím v kolika letech to napsal, jak to bylo dlouho od doby, kdy nebe bylo modřejší, mraky bělejší, holky krásnější a emulze silnější.
Jen mi to tak přijde jako pláč starce nad zkažeností doby.
to mě přesně napadlo. ale na vojně jsem nebyl, tak jsem to nechtěl psát. taky mohla sehrát roli atmosféra poválečné doby, kdy se prostě některé otázky neřeší.
další věc je, že imho boj o to, jestli fotografie je či není umění byl tou dobou již "vybojován"
ale při pozorném čtení jsem zaznamenal příklad portrét / fashion fotografie. to je pravda například aspekt práce teoretiků, který mě absolutně nenapadl a takový je mi taky trochu nejasný. pořád mám zakódováno jako teoretika fotografie spíše filozofa, zabývajícího se diskurzivním a společenským vlivem fotografie spíše než příkou "katalogizací" konktérních snímků. asi i proto jsem někdy v odpovědích drobet mimoběžný.
#22
Publikováno 14 leden 2011 - 09:38:54
Zamýšlet sa nad tým jak to Síf myslel je zajímavé. Často se už člověk však setkal s tím, kdy z úst fotografických gigantů, vyšly názory o tom, jak teoretici přepracovali jeho dílo do rozměrů, kteréž tam ani sám autor neviděl, a tak nevím, zda toto posune fotografii nekam dopředu.
Jistě, nevyznám se v tom, jsou tu i jiné záležitosti, které úlohu teoretika posunují do řekněme kladné polohy, třeba právě to vydavání knih, pořádání výstav či jiný marketing okolo fotografie.
Leč teoretik by měl dopodrobna znát dílo autora, jeho život či myšlenky a tyto při svých úvahách plně akceptovat. Pokud tomu tam není je teorie pouhým vykonstruovaným mišmašem.
Jsem rád, že to tu Ryunin napsal, protože nejen že upozornil na tuto knihu, ale i měl sílu a odvahu přiznal i to, co tu naznačil Přema, měl odvahu i ochotu přiznat svůj posun v myšlenkách o kterých se tu mnohokrát psalo a sezkalo se to ne zrovna kladným přijetím.
Toť můj názor.
#23
Publikováno 14 leden 2011 - 09:58:33
Su rád, že sa teorijú fotografie nekdo zabývá, že se nad fotografijú zamýšlá. Nelze jen plodit obrázky bez hlubšího myšlení, nelze se uspkojovat jen ppouhým zvukem závěrky, nelze ukrojit jen část fotografického myšlení a zaměřit se na jedno. S tímto by vznikala jen jedna z ingrediencí celku. Všecky již napsané argumenty beru, na každém je trošku pravdy, ale nikdy není absolutní.
Zamýšlet sa nad tým jak to Síf myslel je zajímavé. Často se už člověk však setkal s tím, kdy z úst fotografických gigantů, vyšly názory o tom, jak teoretici přepracovali jeho dílo do rozměrů, kteréž tam ani sám autor neviděl, a tak nevím, zda toto posune fotografii nekam dopředu.
Jistě, nevyznám se v tom, jsou tu i jiné záležitosti, které úlohu teoretika posunují do řekněme kladné polohy, třeba právě to vydavání knih, pořádání výstav či jiný marketing okolo fotografie.
Leč teoretik by měl dopodrobna znát dílo autora, jeho život či myšlenky a tyto při svých úvahách plně akceptovat. Pokud tomu tam není je teorie pouhým vykonstruovaným mišmašem.
Jsem rád, že to tu Ryunin napsal, protože nejen že upozornil na tuto knihu, ale i měl sílu a odvahu přiznal i to, co tu naznačil Přema, měl odvahu i ochotu přiznat svůj posun v myšlenkách o kterých se tu mnohokrát psalo a sezkalo se to ne zrovna kladným přijetím.
Toť můj názor.
pravda pravdoucí a krásná slova. jen ještě malá drobnůstka ke konstrukcím okolo díla - může se stát, že se autor kontextem své práce opravdu nezabývá. mohou se v něm odrážet podvědomé vzorce a stereotypy, které mohou psychologovi říci něco o autorovi (což ale imho NENÍ v etickém poli teorie), ale také o nepřiznaných a či nevědomých vztazích a inspiracích. on autor často nerad slyší, že to jeho veleoriginální, ze samé podstaty vlastní duše vyprecizované dílo krásně zapadá do struktury, kterou se i třeba snaží napadat. souvisí to s touhou být jedinečný, nový. ta touha není samozřejmě sama o sobě vůbec na závadu! proto zde může být určitá nechuť mezi teoretiky na vyšší úrovni a autory. krista, teď nemyslim, že autor výtvarně zpracuje například elektrický sloup za účelem čistého výtvarna a nějaký dobrák pak chodí po světě a vykládá jeho dílo jako levicovou eko-agitaci (ať již z neznalosti autora či snaze svézt se komerčně na nějakém módním tématu).
nicméně ono odhalení tvůrčích konfigurací určité doby je podle mého důležité mimo jiné pro budoucí adepty fotografie. třeba aby mohli lépe pochopit citát z úvodu tohoto vlákna a nepropadali nějaké beznadějí, že teď už to není jako tehdy a nic nemá cenu. má, má cenu hledcět na současnot a má cenu zabývat se minulostí.
#24
Publikováno 14 leden 2011 - 10:16:34
Věřím, že je to mnohdy obtížné, sami si vzpomeňme na nesrovnalosti, které vládky tady v této oblasti.
#25
Publikováno 14 leden 2011 - 10:20:26
#26
Publikováno 14 leden 2011 - 10:53:38
Kdoco, máš pravdu, ale v tomto případě se již teoretik pouští do nepříliš objektivního hodnocení a hledání "vyšších" substancí skrytých ve fotografii a vkládá do rozebírajích děl sebe a svůj názor na úkor názoru autora. Teoretik by měl respektovat i ty nepřiznané či nevědomé vztahy a ispirace.
Věřím, že je to mnohdy obtížné, sami si vzpomeňme na nesrovnalosti, které vládky tady v této oblasti.
je to tak, proto ty jakoby donekonečna se táhnoucí rozbory - a to nejen děl jako tykových, ale i jejich rozborů, které jsou též nějak zakotveny. proto jsem už kdysi říkal, že teoretik by měl především jasně deklarovat svojí pozici - tvářit se, že jsem "hodnotící nikdo" (ačkoliv není nutně úlohou teoretika hodnotit, často spíše naopak) - tedy ano, respektovat, ale není důvod je zamlčovat. a už vůbec by neměl být vztah autor / teoretik vnímán jako služebník a pán (ať již z kterékoliv strany). vynikající autor, představitel své doby, má svůj pomník zasazený na podstavci mnohých jiných, jejich stébla též přispěla ke společnému dílu či objevu.
s tím že by byl autor nazlobený souhlasím, ale... měl by na to být jako tvůrce připraven, dává-li své dílo k dispozici. nemůže stát u svého obrazu a na každého křičet "toto je hruška" pokud v tom někdo jiný vidí něco jiného. tady se trochu střetávají "kunderovský"a "foucaultovský" přístup (velmi zjednodušeně). je tu také otázka, zda je tedy dílo samo o sobě jakousi existencí, kterou je potřeba a možnost intepretovat stále aktuálné (autora ponechávaje jako etiketu z vděčnosti), či je kontextuálně srostlé s autorem a jeho dobou a je tedy patřičné je takto posuzovat. pak je ovše třeba aby tento kontext někdo popsal, přeložil budoucím generacím. a to je opět práce pro teoretika. že to není možno dokonale je samozřejmé. ale - a zde vidím velký přínos umění - je to právě kombinace umění (jež snad lépe než strohý text dokáže dýchnout atmosférou která je tak důležitá pro lepší nahlédnutí) a teorie, která může dát nejpřesnější představu s svém čase.
nu, dostal jsem se daleko od tohoto vlákna. už mlčim, neb bych se musel smazat a to je schizoidní situace.
#27
Publikováno 14 leden 2011 - 17:00:59
Vše je jasné bez keců okolo, kerýma by mi někdo měl vsugerovat svůj názor???
Vzpomínám si, jak sem onehdá na konzultacích v na ITF v Opavě. Přede mnou stále stále poněkud sveřepě oděná asi 40 letá žena, které rozkládala svých asik 400 fotografií 10x15 na stůl před hodnotícího. Při tom rozkládání se snažila popsat a vysvětlit co na fotografiích je, že se jedná o pocitovou fotografii, co při tom cítila, jak ji to uspokojuje.
Pan hodnotící pedagog ji však zastavil a sdělil něco takového:
" Do dupy, paničko, ale mne nezajímá co ste při tom cítila, ale jaké je to fotografie o to du de. A kyž se tak na to dívám tak to sú ale ....."
Dál už nebudu pokračovat.
Není to pravda úplná, ale neco na tom bude.
#28
Publikováno 14 leden 2011 - 17:24:19
Kdoco, jen takový vsuvka. A nebylo by lepší ty díla nechat ležet tak jak sou, bez toho teoretického nánosu? Ono by to asik bylo nejobjektivnější a každý by si vzal z díla své.
Vše je jasné bez keců okolo, kerýma by mi někdo měl vsugerovat svůj názor???
Vzpomínám si, jak sem onehdá na konzultacích v na ITF v Opavě. Přede mnou stále stále poněkud sveřepě oděná asi 40 letá žena, které rozkládala svých asik 400 fotografií 10x15 na stůl před hodnotícího. Při tom rozkládání se snažila popsat a vysvětlit co na fotografiích je, že se jedná o pocitovou fotografii, co při tom cítila, jak ji to uspokojuje.
Pan hodnotící pedagog ji však zastavil a sdělil něco takového:
" Do dupy, paničko, ale mne nezajímá co ste při tom cítila, ale jaké je to fotografie o to du de. A kyž se tak na to dívám tak to sú ale ....."
Dál už nebudu pokračovat.
Není to pravda úplná, ale neco na tom bude.
obávám se, že bychom se snadno mohli stát obětí manipulace i z druhé strany - ono ne každý umělec to myslí upřímě a pokud je nechájí všichni ležet, jsem skálopevně přesvědčen, že tam shnijou - ať už je to david, nebo toaletní fontána. dílo je předmět a pokud se o něj duchovně a materiálně nedbá, zanikne. mě osobně by to mrzelo. vím, že pro určité zážitky jsem musel být vychován, že bych asi chopina těžko miloval, kdybych se k němu nedopracoval skrze dlouhou cestu, jejíž podstatné kroky udělal někdo za mě. a já jsem mu s pokorou vděčný.
ale teď už jedu do vsi. tak snad to tu nějak dopadne.
#29
Publikováno 14 leden 2011 - 17:52:23
Pak je ale taky třeba, aby to někdo občas trefně nebo zajímavě ohodnotil - i když to hodnocení může být často jen střílení od boku a autor to popře jako nesmysl. Taková autobiografie a vlastní poznámky autora jsou pro mě teda něčím fantastickým. Třeba když Sieff popisuje, jak v Hollywoodu fotil Hitchcocka, kterého požádal, aby škrtil krásnou modelku. Sieff se zjevně dobře bavil a nehledal nějakou filozofickou hloubku takovým snímkem.
A pak jsou potřeba diváci, aby byli jednak trochu seznámeni s oborem, historií a podobně, ale nemusí, pokud zrovna nejdou na nějakou hodně moderní výstavu, ale taky aby byli schopni zapomenout na to, co si kde přečetli a zkusili vnímat samostatně a bez toho, co o tom řekl někdo jinej
Třeba Fárová mě zajímala, číst ji bylo zajímavý, hodně jsem pochopil o tom, co se vlastně od fotografů očekává - aspoň v kruzích kritiků a teoretiků, čeho si ty kruhy cení a čeho ne. Ale často je ten rozbor téměr samostatným uměleckým dílem, a někdy sotva souvisí s dílem samotným. A toho se podle mě Fárová občas dopouštěla, když psala různé rozbory některých těžko rozluštitelných autorů. Paradoxní je, že Fárová sama kritizovala kritiky, který psali tak abstraktně a vzletně, že člověk ani nevěděl ,co vlastně píšou. Musím uznat, že ona se toho dopouštěla vyjímečně, spíš si hrála s vlastní fantazií na téma daných fotografií, což není podle mě zrovna na škodu.
Ještě jsem si někde všiml výroku Helmuta Newtona, který je taky objektem různých rozborů a podrobných freudistických analýz - fetišismus, sadismus atd., ale on sám řekl, že se pouze dobře baví, chce dobře pobavit diváka a umění ho naprosto nezajímá.
O Tichém jsem napsal do Temnokomorníka něco v tom smyslu, že to je vlastně indický asketa, který ukazuje pomíjivost ženské krásy, ale v Respektu někdo asi před měsícem napsal, že se Tichý ukájel nad svými úlovky, tajnými snímky poodhalených žen focených teleobjektivem, že mu šlo jen o to zachytit to, co chlapy dráždí. Dva zcela odlišné pohledy. Držel jsem se toho, co Tichý sám o sobě říkal. Ale třeba prostě kecal.
Nicméně lidé se budou ptát v budoucnu, tak co ten Tichý vlastně fotil a proč? On sám jim to neřekne. Budou o něm články, knihy, přednášky.
#30
Publikováno 14 leden 2011 - 20:23:21
Vybírám tu druhou variantu. Autora bych nenechával jen jako pouhou nálepku na díle. Je to on kdo se vyjádřil svým jazykem a největší odpovědnost na to co říká je na něm. Ať fotí jakýkoliv žánr, vybírá kompozici, světlo a chvíli kdy zmáčkne spoušť. Nehledě na další možnosti zásahu v celém procesu. Místo napsaného románu vznikl fotografický snímek. Teoretici se třeba až za X let nakonec shodnou na tom co vyjadřuje.
Ano, autor s tím nemusí souhlasit. Udělal jsem to jen proto, že se mi to líbilo, ale nakonec si o dílku musí udělat vlastní názor společnost (divák). Je to on, pro kterého je výtvarné dílo určeno. A nemyslím tím přímo, že dílo vzniklo jen proto, aby se někomu zavděčilo. Jen, když společnost nepřijme autor neexistuje. Přiznám se, že netuším jak dnes funguje samizdat a underground.
Všechno jak píšeš má atributy doby, lidé, oblečení, auta..atd. V abstrakci se sice nic takového nepozná, ale díky dalšímu vývoji a novým směrům, ty staré můžu též někam zařadit a datovat.
P.S. Netahat sem prosím podivíny typu Tichý. Ti mají jen nějakou radost nebo potřebu tvorby. Nic víc. Nás jako společnost to zaujalo. Kdo z nás má trpělivost udělat obraz metr x metr jen z malinkatých čárek. Je to prostě zajímavé a originální zároveň
Kraken:
Talentovky na ITF jsou adrenalinovou záležitostí sami od sebe. A vlastně měl kantor pravdu. Pokud slečnu jen nechtěl vyprovokovat Ani uznávaný teoretik nemůže s vážnou tváří vykládat co na snímcích je, když to tam ani náznakem není. Sám jsem, ale neviděl tak nemohu soudit.
P.S. Sám vím jaká je tam fronta a kolik toho kantoři musí nedobrovolně shlédnout. Při 400 snímcích 10x15 a dlouhosáhlých pindů o tom co cítila bych ji asi taky poslal do háje. Přece mi nevystydne oběd
Hankeovou asi znáš. Měl jsem štěstí, že jsem byl na diskuzi v leice. Že to na mě působí negativně a pověšením na zeď bych si tu negaci pustil domu vím i bez průvodního textu. Jen s tím průvodním textem nebo v mém případě slovem mohou pochopit o co vlastně jde. Nepotřebuji elaboráty, jen pár vět.
Jedna fotka za vše.
http://www.volny.cz/...2/12-kuchyn.htm
celé
http://www.volny.cz/...depreseuvod.htm
Doprovodné texty na které asi narážíš. Vlastně už je taky číst nepotřebuji, ale alespoň se to zachová dál na několika místech. Tedy takový několikanásobný archiv v případě požáru, či jiné katastrofy. Též větší možnost jak s tím seznámit veřejnost.
http://www.volny.cz/...2-komentare.htm
P.S.
Podobnou diskuzi a vloženou forbínu od Kubikuly kde je Horníček s Werichem a baví se o doslovech v knížkách, které jsou delší než celé dílko si pamatuji Nic se holt nemá přehánět. Jen ta fotka je už někde jinde. On už i ten Reichman je pro někoho moc. Pamatuji si na předsedu v klubu, který se rozčiloval na tím, že neměl na výstavě názvy a on nevěděl co tam má hledat.
http://www.fotomida....vilem-reichmann
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních