Přejít na obsah


Fotka

Je 50mm objektiv opravdu ideální záklaďák?


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
92 odpovědí na toto téma

#1 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 061 příspěvků(y)
Reputace: 381

Publikováno 10 únor 2011 - 15:14:34

Max tři, čtyři? Myslím, že pro začátečníka je paradoxně lepší, když má nějakou dobu jen jeden objektiv (ideálně padesátku) .


S prvni casti vyroku bych jen souhlasil, ta druha uz mi ale pripada znacne diskutabilni. Proc je zrovna padesatka idealni? Kolik jste kdo udelali fotek (upozoruji kinofilmem)´na zakladak oproti takove petatricitce a nebo i sirsim sklum? Ja bych zrovna rekl, ze ta padesatka moc idealni neni, nebot plne nepodporuje vyhody kinofilmu, predevsim pak pri zive fotografii: ma maly uhel, nedynamicky pohled a oproti sirsim sklum je nachylna na ostreni. U stredniho formatu clovek na zakladaku oceni jeho prirozenou perspektivu atd, jenze na str.format uz clovek foti jine veci a jinak. U kinofilmu bych za zakladak povazoval petatricitku. Samozrejme leccos je individualni,to nepopiram.
Ze zkusenosti ale vim toto: padesatku jsem nosil v brasne deset let a za tu dobu jsem s ni udelal (presne cislo, ne odhad) tri fotky. Nepocitam asferickou petapadesatku 1:1,2, se kterou jsem fotil koncerty. Jenze jakmile jsem dostal do ruky petaosmdesatku se steejnou svetelnosti, sla chudak petapadesatka zase do vitriny, kde je dosud. A dalsi vyjimka: padesatka macro, kterou nosim ted. Nikoli ale kvuli uhlu, nybrz kvuli makru. A i na to spis nosim stovku, protoze stovku jako ohnisko pouziju obecne stokrat casteji..
S padesatkou bych ja osobne nezacinal-jedinou vyhodou byva jeji vysoka svetelnost. Jenze na kratsim ohnisku zas clovek udrzi delsi cas, cimz se vyhoda jedne clony srovnava a jsme tam, kde jsme byli.
  • 0

#2 frdrx

frdrx

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 151 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 10 únor 2011 - 15:23:17

Jasně, je to individuální a že je ideální padesátka je pouze názor. Sám padesátkou (na 645 75kou) udělám většinu fotek. Právě kvůli "přirozenému" úhlu záběru. Způsob použití kinofilmu se u mě od středoformátu prakticky neliší. Na obojí většinou fotím stejným způsobem stejné náměty. U padesátek si taky cením jejich obvyklé světelnosti. 35ky z F1.4 jsou asi tak časté jako politicky vzdělané krásky, tak jsem se možná prostě naučil používat padesátky.
  • 0

#3 Drevorubec

Drevorubec

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 324 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 247

Publikováno 10 únor 2011 - 21:21:24

Názor, že je padesátka základní objektiv není vůbec ojedinělý. Například se ho chytli snad všichni výrobci fotoaparátů. Nechápu proč. Stopadesátileté pravidlo říká, že základní objektiv má ohniskovou vzdálenost jako je úhlopříčka formátu. To je pro kinofilm 42 mm. Za sebe mohu říci, že padesátka je mi často dlouhá a pětatřicítka krátká. Asi bych měl přejít na dálkoměr, tam je výběr objektivů kolem 40 mm lepší...
  • 0

#4 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 466 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 303

Publikováno 11 únor 2011 - 08:54:03

Názor, že je padesátka základní objektiv není vůbec ojedinělý. Například se ho chytli snad všichni výrobci fotoaparátů.

Myslím, že dřív se za "základní" obecně považovaly delší ohniska než uhlopříčka formátu. 135mm na 9x12, 105mm na 6x9 i 80mm na 6x6 jsou více než úhlopříčka. Možná se dříve fotilo s větším odstupem.
Později se principu 50=základ s nadšením chytili výrobci zrcadlovek, protože když mezi filmem a objektivem musí běhat zrcadlo, je návrh a výroba 50mm objektivu trivka, kdežto 35mm už je problém. Nejdál se dostali konstruktéři zrcadlovek Konica, kde díky zvláštnímu pohybu zrcadla mohly být objektivy blíž k filmu, takže se vyráběly výborné a levné základní objektivy 40/1,8. (vím, že existují čtyřicítky i na jiné systémy, ale taky vím že to zdaleka nejsou běžné objektivy)
Ostatně, pokud by se původní tazatel smířil s již zaniklou značkou, mohl by být pro něj systém zrcadlovek Konica dobrou volbou za stále ještě relativně malé peníze. Díky výše zmíněné skutečnosti se totiž objektivy Konica nedají přes redukci nikam nasadit ani konvertovat (s výjimkou systému 4/3).
U dálkoměrů (včetně automatických) a aparátů s ostřením odhadem tento problém neexistuje, takže tam se běžně montovaly levné a kvalitní objektivy 35-45mm.
  • 0

#5 Ondrej91

Ondrej91

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 124 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 11 únor 2011 - 09:25:31

Myslím, že dřív se za "základní" obecně považovaly delší ohniska než uhlopříčka formátu. 135mm na 9x12, 105mm na 6x9 i 80mm na 6x6 jsou více než úhlopříčka. Možná se dříve fotilo s větším odstupem.
Později se principu 50=základ s nadšením chytili výrobci zrcadlovek



k tomu objektivu, na padesátce tvrvám, protože jsem s ní sžitej jak z filmu, tak digitálu a s ničim jinym téměř nefotim. stovky už jsou pro mě docela dlouhý, i když jsou situace, kdy bych je ocenil. dvacet až třicet už je zas dcela krátý, proto chci padesátku :twisted:
  • 0

#6 Corvus

Corvus

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 438 příspěvků(y)
Reputace: 8

Publikováno 11 únor 2011 - 09:33:20

hmm aj ja fotim takmer stale na 50mm... ked fotim ludi tak je to pre mna ideal. aj ked som relativne blizko tak to nedeformuje, co uz 35mm viditelne robi. 28mm vytahujem na staticke veci a 100mm na headshoty :twisted:

na dialkomeroch mam +-40mm a veru by som radsej mal tu 50mm...
  • 0

#7 Pavel K

Pavel K

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 292 příspěvků(y)
Reputace: 29

Publikováno 11 únor 2011 - 09:33:42

[quote name="dubraro"][quote]Názor, že je padesátka základní objektiv není vůbec ojedinělý. Například se ho chytli snad všichni výrobci fotoaparátů. [/quote]
Myslím, že dřív se za "základní" obecně považovaly delší ohniska než uhlopříčka formátu. 135mm na 9x12, 105mm na 6x9 i 80mm na 6x6 jsou více než úhlopříčka. Možná se dříve fotilo s větším odstupem.
Později se principu 50=základ s nadšením chytili výrobci zrcadlovek, protože když mezi filmem a objektivem musí běhat zrcadlo, je návrh a výroba 50mm objektivu trivka, kdežto 35mm už je problém.

Ať počítám, jak počítám, vychází mi, že 135 mm na 9x12 (tj. cca 80x110 mm netto) i 80 mm na 6x6 (56x56 mm) jsou téměř přesně úhlopříčky. Pouze u 6x9 je úhlopříčka 100 a ne 105 mm, což je minimální rozdíl. Také patřím k těm, komu přijde padesátka na kinofilmu nezajímavá. Na Contaxu mám Tessar 45 a těch 10 procent dolů už je trochu znát na perspektivě, i když 42-43 či 40 by bylo lepší, pokud pak nastane i minimální výřez kvůli poměru stran. Stejně tak u Mamiyi 645 jsem rád používal objektiv 2,8/70 s centrální závěrkou, což je také úhlopříčka pro tento formát.

Myslím, že padesátku prostě pro kinofilm zavedla Leica v roce 1925 a pak už to všichni přebírali i u hledáčkových přístrojů, natož u zrcadlovek, kde je to konstrukčně jednodušší, než kratší objektiv, jak psal Dubraro. Zajímavé je, že ve třicátých letech se stejných 50 mm používalo i pro formát 3x4 cm na filmu 127, což je zase úhlopříčka.

Před lety psal Karbusický ve svém časopise, že určitá ohniska jsou prostě oku příjemnější. Uváděl, že 35 mm je zhruba 4/5 z úhlopříčky, 28 2/3 úhlopříčky a 20-21 mm je polovina. Stejně tak 85 je dvojnásobek a 135 přibližně trojnásobek. Co vy na tuto matematickou teorii, kam padesátka opravdu nezapadá?
  • 0

#8 tequil

tequil

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 174 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 11 únor 2011 - 10:59:15

ano
  • 0

#9 chemikk

chemikk

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 183 příspěvků(y)
Reputace: 39

Publikováno 11 únor 2011 - 11:05:26

Tak ja to mam uplne obracene. Ac padesatku mam, tak ji temer nevyuzivam. Pro me je na kino zakladak svetelna 35mm. Je prijemne sirsi ale jeste moc nedeformuje. Priznam se ze vyrazne tihnu ke sirokouhlym ohniskum.

Navic mam i dojem ze 55ka na 6x12 vseobecne povazovana za extremne sirokouhle sklo, se diky tomu vyrezu stava tak nejak normalni. Ano deformuje, jenze oci taky nevnimaji svet 2:3.
  • 0

#10 sjirka

sjirka

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 454 příspěvků(y)
  • LocationPlzeň
Reputace: 113

Publikováno 11 únor 2011 - 11:24:01

Na kinu mám většinou Jupitera 2/85, protože jsem s tím dělal hlavně portréty a ten objektiv mě prostě baví (a hlavně hrozně krásně voní mazivem :twisted: ) a k tomu bych rád širokáč, ale protože teď dělam víc SF, tak se po něm nějak neženu. Ona ta padesatka je fajn, ale trochu sterilní, právě protože je tak podobná přirozenému vnímání.
  • 0

#11 pepafotograf

pepafotograf

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 764 příspěvků(y)
  • LocationJablůnka 397
Reputace: 333

Publikováno 11 únor 2011 - 11:42:45

Trošku to tady pročítám a vychází mi že-deset lidí=10x jiný úhel pohledu,nebo základní úhel pohledu nebo něco takového...no to je jen dobře!
  • 0

#12 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 660 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 284

Publikováno 11 únor 2011 - 12:08:21

Nebylo tu už podobný téma i s hlasováním?
Osobně mám za ideální záklaďák padesátku s pětatřicítkou. Tyhle dva rokkoří pracanti mi udělaj nejmíň 90% fotek a nikterak se nehádají :twisted:
Kratší a delší objektivy většinu času odpočívají v brašně.
  • 0

#13 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 11 únor 2011 - 12:10:45

Abych se taky vyjadril, vicemene souhlasim s achernarem, na kinofilmu je pro me padesatka nezajimava, protoze na kinofilm fotim vetsinou zivou fotku a padesat je moc, tedy svetelna petatricet je uplne idealni. ALE! Delat s tou petatricitkou "vyladene fotky", to je utrpeni a nejde mi to. Na to mam stredoformat se "skorozakladakem" a tam je to nadhera, prirozena perspektiva, lehci prace, prijemnejsi komponovani...

Ale tyto rozdily samozrejme vychazi z nametu, ktere dany clovek fotografuje. Ja osobne bych ale asi nezvladal delat na kinofilm "vypiplane fotky" ze stativu...ackoliv by pak prace s ohnisky byla stejna.
  • 0

#14 yashica

yashica

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 124 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 11 únor 2011 - 12:11:15

Ideální je to, co mi nejvíc vyhovuje.
  • 0

#15 Zee

Zee

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 119 příspěvků(y)
  • LocationHolíč, Slovakia
Reputace: 38

Publikováno 11 únor 2011 - 12:19:38

Za seba nemôžem povedať, že jedno sklo používam menej a íné viac.
Používam to, tak nejako rovnomerne podla toho, ako chcem mať na obrázku perspektívu a ďalej velkosť objektu riešim odstupom. Tak používam na kine 24, 35, 50, 135mm + konvertor2x
  • 0

#16 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 902

Publikováno 11 únor 2011 - 12:24:32

Vážení kolegové, z hlediska přístupu fotografa k určitému tématu může v
řadě případů vyhovovat rozdílné ohnisko objektivu. Za velmi důležité pro
výsledné zobrazení námětu, spojené s volbou odpovídajícího ohniska pak
považuji jasnou představu fotografa o možnostech zobrazení konkrétního
objektivu v příslušném nastavení vzdálenosti a clonového čísla. Považuji
za výhodné disponovat sadou kvalitních objektivů a mít možnost volby v
případě, kdy vzniká požadavek na řešení neobvyklé situace. Ve většině
případů však zcela dostačují dva objektivy. Nutnost vlastnit celou škálu
ohnisek vyžadovala spíše zakázková profesionální praxe, kdy nebylo do
poslední chvíle předvídatelné, jaká bude skutečná situace na místě činu.
V dnešní době není požadavek na pořízení špičkové optiky nesplnitelným
snem. Tělo přístroje se nechá vždy nahradit, ale optická kvalita je zatím
pro vážnou práci s výstavními formáty základním požadavkem. Erik :twisted:
  • 0

#17 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 176 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 229

Publikováno 11 únor 2011 - 12:37:44

od té doby, co jsem pořídil 40mm zujko, jásám při každém focení - to ohnisko je super a akorát. ač je 50/1.2 super sklo, 50/1.8 jakbysmet, tak už je téměř nevytahuju.
  • 0

#18 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 061 příspěvků(y)
Reputace: 381

Publikováno 11 únor 2011 - 12:58:39

Je pravda, ze 40mm je nadhera. mam ji na olympusu 35RD a je to uzasne ohnisko.na contaxu T2, kterej hodne pouzivam je 38mm, tedy vicemene totez.
Pravdu ma Erik: kdyz jsem fotival pro noviny, mival jsem radeji s sebou i objektivy pro vsechny prilezitosti. Zpravidla kombinaci 14mm pro pekelne tesny interiery, 24mm 1:1,4 pro malo osvetleny sceny /kolikrat ta mne zachranila/, 85mm pro vetsinu reportersky prace a pro vsechny pripady jeste 135 a v nekolika pripadech i 300mm. Clovek musel byt pripraveny na kdeco a pokazdy navic na neco docela jinyho. Vyber filmu, vyber objektivu.
Kdyz ale fotim sam, zjistil jsem, ze potrebuju temer jen tu petatricitku, tu a tam i neco jinyho, ale jen doplnkove. V brasne dnes nosim 35mm 1:2, 50mm macro a 100mm 2:8. A mam-li se priznat opravdu poctive, pak stejne nejcasteji vyrazim jen s kompaktem. Bud Olympus XA nebo contaxT2. Z deseti kinofilmu temahle dvema kamerkama udelam tak osm.
  • 0

#19 pepafotograf

pepafotograf

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 764 příspěvků(y)
  • LocationJablůnka 397
Reputace: 333

Publikováno 11 únor 2011 - 13:02:38

Já naprosto souhlasím s Erikem,napsal to přesně! Jen připomínám pro lidi co mají Erbéčko,že v Hradci u Miloty je ještě k mání 4/90,4/127 a 4/250mm vše ve verzi KL,nové se zárukou-za pusinky....za ty peníze se to dá i později lehce prodat,když to nebude někomu vyhovovat....
  • 0

#20 pepad

pepad

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 107 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 11 únor 2011 - 14:36:14

me osobne snad nejvice vyhovuje ohnisko 28mm ... potom asi nasleduje zminena 50.

Obecne receno proc to takhle hrotit ? Tam kde potrebuju 28 pouziju 28...tam kde zas potrebuju 50 tak pouziju 50. Tam dke neco delsiho, tak pouziju neco delsiho (me treba delsi skla moc nevyhovujou).A vubec teda nemyslim na to co je a co neni zakladni objektiv. Treba u dnesnich digitalu mate "setovy/zakladni" sklo zpravidla neco mezi 28 a 80. Osobne si myslim ze rozsah techto ohnisek by se mohl povazovat za nejaky "zakladni rozsah" mezi kterym se proste pohybuje hrozne moc skel, svetelnosti a dalsich aspektu a je uz na fotografovi co si vybere.
  • 0

#21 Drevorubec

Drevorubec

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 324 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 247

Publikováno 11 únor 2011 - 14:39:39

Jeden dřevorubec chce velkou sekeru a tvrdí že je ideální a jiný má za ideální menší.:)

Na velikosti záleží, to ví každá ženská! :D
  • 0

#22 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 061 příspěvků(y)
Reputace: 381

Publikováno 11 únor 2011 - 15:10:31

me osobne snad nejvice vyhovuje ohnisko 28mm ... potom asi nasleduje zminena 50.

Obecne receno proc to takhle hrotit ? .


Ja yslim, ze to snad nikdo nehroti. Pripada mi zajimavy tema, kdo a proc povazuje jakej objektiv za zakladni. Ci presne receno, abychom nepletli obecne uzivanou terminologii, za objektiv nejpouzivanejsi. Kdyz jsem zacinal, mel jsem jen jeden:osmadvacitku - a bylo to vyrizeny. Dodnes ho mam moc rad.
  • 0

#23 yashica

yashica

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 124 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 11 únor 2011 - 15:22:02

Jeden dřevorubec chce velkou sekeru a tvrdí že je ideální a jiný má za ideální menší.8-)

Na velikosti záleží, to ví každá ženská! :D

:) :D
  • 0

#24 jakub.jira

jakub.jira

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 846 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 112

Publikováno 11 únor 2011 - 15:28:50

na mjučku mám 35mm, to mám u sebe pořád a fotím s ním často, takže jsem si na ohnisko zvyknul.
na zrcadlovce používám výbornej nikkor 28/2.8, mám ho nově a opravdu mi to ohnisko sedí, při focení různejch akcí se mi zatím osvědčilo nejlíp. na street se s ním ještě sžívám, dřív jsem byl zvyklej na 35 a 50 mm, s tou osmadvacítkou musí bejt člověk fakt blíž.
  • 0

#25 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 11 únor 2011 - 16:42:34

a kolikanásobnej zům má takovej základní oběktiv? :)
  • 0

#26 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 176 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 229

Publikováno 11 únor 2011 - 17:48:19

a kolikanásobnej zům má takovej základní oběktiv? :)

nejlepší je 0x žeo, ale i s 1x se dá žít :D
  • 0

#27 milosm

milosm

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 801 příspěvků(y)
Reputace: 2 174

Publikováno 11 únor 2011 - 20:19:11

zakladna zena?
zvladne skoro vsetko a spravi prve-posledne

zakladny objektiv?
35/1.4

:)
  • 0

#28 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 061 příspěvků(y)
Reputace: 381

Publikováno 11 únor 2011 - 21:40:53

No jo, no. Jelikoz Canon petatricitku s touhle svetelnosti nedela, musim se spokojit se dvojkou:-(
  • 0

#29 milosm

milosm

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 801 příspěvků(y)
Reputace: 2 174

Publikováno 11 únor 2011 - 23:13:44

kliiiid

35/1.4 je zakladny aj tak az od 35/2.0 :)
  • 0

#30 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 11 únor 2011 - 23:21:47

Není špatné si (sám pro sebe) uvědomit, co a z jakého odstupu ponejvíce fotím - a hned mám "základní objektiv".
  • 0

#31 Rimmer

Rimmer

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 159 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 3

Publikováno 12 únor 2011 - 22:55:08

...
Myslím, že padesátku prostě pro kinofilm zavedla Leica v roce 1925 a pak už to všichni přebírali i u hledáčkových přístrojů, natož u zrcadlovek, kde je to konstrukčně jednodušší, než kratší objektiv, jak psal Dubraro. Zajímavé je, že ve třicátých letech se stejných 50 mm používalo i pro formát 3x4 cm na filmu 127, což je zase úhlopříčka.
...


Anekdota říká, že Oscar Barnack vzal objektiv, co měl zrovna na stole. Tradiční výklad říká, že coby težký astmatik, ale nadšený horské krajiny fotograf chtěl fotoaparát co nejvíc odlehčit. Odhlédneme-li od faktů k troše fantazie, lze těch 50 mm považovat za racionální průměr, jakž-takž použitelný na vše bez nutnosti tahat kamer/objektivů více.

Jaká je vlastně historie vzniku toho objektivu? Wiki říká, že Elmar 50 mm f/3.5 zkonstruoval Dr. Max Berek z Leitzu a vzhledem ke zvetšenému formátu to asi nebude cine objektiv, který by nepokryl celé pole. Proč tedy sáhli po 50 mm?
  • 0

#32 Stříbrokaz

Stříbrokaz

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 660 příspěvků(y)
  • LocationModřany
Reputace: 284

Publikováno 13 únor 2011 - 22:27:50

Podle mého názoru (moderně IMHO) je to na cine príma portréťák na krásné herečky a na 24*36 ohnisko co ničím nevyčnívá, neruší, ale chyby neomlouvá. (Vidíte, jak je to úžasně širokoúhlý/zdálky ? No cobyste chtěli, vždyť je to 15/800vka )
  • 0

#33 tess_red

tess_red

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 170 příspěvků(y)
  • LocationLitoměřice; občas Ludvíkov u Velké Bíteše
Reputace: 238

Publikováno 14 únor 2011 - 23:01:59

Já mám stejně ráda 28 mm i 50 mm na kinofilm. Takže u mne jsou oba dva tak na stejno. Někdy se mi hodí jeden, někdy druhý. Mám ještě delší skla, ale ty využiji jen v malém procentu. :lol:
  • 0

#34 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 061 příspěvků(y)
Reputace: 381

Publikováno 15 únor 2011 - 12:14:13

Lidi, nestvete ,mne s tema padesatkama! Za celej zivot jsem nepotkal in persona nikoho, kdo by padesatkou fotil a nejednou tady najdu takovej zakladakovej fanklub. Tak mne to nadzvedlo, ze jsem sahnul do vitriny pro svou nadhernou 55mm 1:1,2 Aspherical, nasadil ji na fotak a ted beda vam, jak se mi nepovede sama pekna fotka! Abyste duveru ve mne vlozenou takrikajice nezklamali, vy bando zakladacka!
  • 0

#35 ďuroT

ďuroT

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
  • LocationBA, SK
Reputace: 373

Publikováno 15 únor 2011 - 12:24:00

achernar :D
Ja som mal päťdesiatky tri, vždy na Nikon (rôzne modely, od 50/1,8 E cez Ais, a teraz mám preAi 1,4).
Dve som zakaždým predal, že však na to nefotím (väčšinou 35mm).
Po roku som si ale zaobstaral opäť - že treba (keď už je to ten "základ" 8-O

Tak som zvedavý, dokedy bude tá 1,4 preAI doma :?:
  • 0

#36 kdoco

kdoco

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 070 příspěvků(y)
Reputace: 109

Publikováno 15 únor 2011 - 12:34:19

Lidi, nestvete ,mne s tema padesatkama! Za celej zivot jsem nepotkal in persona nikoho, kdo by padesatkou fotil a nejednou tady najdu takovej zakladakovej fanklub. Tak mne to nadzvedlo, ze jsem sahnul do vitriny pro svou nadhernou 55mm 1:1,2 Aspherical, nasadil ji na fotak a ted beda vam, jak se mi nepovede sama pekna fotka! Abyste duveru ve mne vlozenou takrikajice nezklamali, vy bando zakladacka!


55tka neplatí! to je přeci "ruskej záklaďák" - oni maji všechno drobet jinak.

nu, přeji mnoho zdaru. za sebe mluvit moc nemohu, ale na 13x18 užívám nejčastěji 210.
  • 0

#37 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 061 příspěvků(y)
Reputace: 381

Publikováno 15 únor 2011 - 12:36:45

Rusaci prece mivali 58mm ne 55. Na 4x5 pouzivam vlastne temer vyhradne 165mm, tak nevim..
  • 0

#38 Luigi

Luigi

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 848 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 197

Publikováno 15 únor 2011 - 13:12:20

každý si mují najít ten "svůj" záklaďák podle toho, co fotí, jak to cítí a jaká perspektiva je pro něj "normální".
Například slavní členové skupiny magnum - co jméno to světová ikona - fotily na Leicu a měly jako základ 2 objektivy - 35 a 90. A s tím toho dokázali tolik že na to dneska jen čumíme s otevřenou pusou.
Tož tak, zdařec Luigi 8-O
  • 0

#39 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 061 příspěvků(y)
Reputace: 381

Publikováno 15 únor 2011 - 13:17:59

To da rozum, vzdyt tyhle dva objektivy, edy 35 a 90 (resp 85 popr. 100) jsou idealni a vic clovek opravdu nepotrebuje.
  • 0

#40 nemo2

nemo2

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 201 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 16 únor 2011 - 11:06:06

Rusaci prece mivali 58mm ne 55. Na 4x5 pouzivam vlastne temer vyhradne 165mm, tak nevim..


Mimochodem, to ohnisko mi přišlo docela zajímavé.
  • 0

#41 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 061 příspěvků(y)
Reputace: 381

Publikováno 16 únor 2011 - 12:37:24

A ono na tom Zenitu pusobilo jeste jako delsi, protoze matnice neukazovala plny format negativu. Na matnici to tak vypadalo jako nejaka sedmdesatka..
  • 0

#42 Kramsky

Kramsky

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 16 únor 2011 - 15:31:16

Jde o to, jak to cítíš, moje ohnisko je 35..
  • 0

#43 tallpe

tallpe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 409 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 8

Publikováno 17 únor 2011 - 13:05:00

Tak tak, jsou v životě člověka různá období a k nim patří různý "ideální základní objektiv". Období se střídají a objektivy taky. Vím třeba o jednom člověku, který fotografuje sice převážně technikou, jejíž název nesmíme vyslovit (ale i pár kinofilmů a svitků si vyzkoušel) a po jedno velmi dlouhé období měl na tom, vy víte kterém, aparátku trvale nasazený objektiv 85/2.8 a fotografoval zásadně na "plnou díru". Prostě v tu dobu viděl svět zrovna takhle a nic jiného nepotřeboval.

Já to tak vyhraněné nemám. Padesátka f/1.4 - 1.8 na kinu mě osobně sedí, ale je to hlavně pocitové. Racionální důvody, vyjma světelnosti a občas i krátké minimální zaostřovací vzdálenosti, bych těžko formuloval.
  • 0

#44 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 466 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 303

Publikováno 17 únor 2011 - 21:01:43

Rusaci prece mivali 58mm ne 55. Na 4x5 pouzivam vlastne temer vyhradne 165mm, tak nevim..

Noo, Rusáci... On je to původně Zeissův Biometar.
  • 0

#45 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 061 příspěvků(y)
Reputace: 381

Publikováno 17 únor 2011 - 21:21:11

[quote]..[/quote]
Noo, Rusáci... On je to původně Zeissův Biometar.[/quote]
No jo, to mne neprekvapuje...
Ovsem musim rict, ze ta petapadesatka mi pripada zajimava - tech pet mm navic, aspon mam ten pocit, je precijen jakejsi "nazor", ktery pro mne ten objektiv cini blizsi. Vyndal jsem sveho Canona z brasny, nasadil na nej petapadesatku, dal ho do kozenyho futralu, brasnu dal s ostatnimi objektivy do policky a rozhodl se, ze nejakou dobu zkusim fotit jen timhle sklem. Uvidime za cas, clovek by asi nemel byt dogmatik. Dam zakladaku sanci, snad mne nezklame!
  • 0

#46 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 176 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 229

Publikováno 18 únor 2011 - 00:51:58

mnoa co na 6x6? tam je přeci záklaďák 80mm a ten odpovídá cca 40mm na kinu.) další potvrzení správnosti zujkopiškotu.. :D
  • 0

#47 Jimmi

Jimmi

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 222 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 18 únor 2011 - 11:39:18

Podle mě je na 6x6 záklaďák 90mm. To, že Flexareta má 80, beru skoro jako širokáč :(
  • 0

#48 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 466 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 303

Publikováno 18 únor 2011 - 11:39:29

Ovsem musim rict, ze ta petapadesatka mi pripada zajimava - tech pet mm navic, aspon mam ten pocit, je precijen jakejsi "nazor", ktery pro mne ten objektiv cini blizsi. Vyndal jsem sveho Canona z brasny, nasadil na nej petapadesatku...

Nepochybně má taky něco do sebe. V mém případě třeba mocný Rikenon 55/1,4 který jsem měl na posledním Temném expresu nebo nenápadný Takumar 55/1,8 na ElectroSpotmaticu.
  • 0

#49 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 89

Publikováno 18 únor 2011 - 12:24:57

:( no podle 56^2 + 56^2 = 79.2 ^2, takže 80mm je přesně to co bych čekal jako základní objektiv u středního formátu... tedy přesněji u středoformátového čtverce.
  • 0

#50 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 176 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 229

Publikováno 18 únor 2011 - 12:51:20

Podle mě je na 6x6 záklaďák 90mm. To, že Flexareta má 80, beru skoro jako širokáč :)

a který 6x6 foťák má 90mm sklo? :(
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních