Max tři, čtyři? Myslím, že pro začátečníka je paradoxně lepší, když má nějakou dobu jen jeden objektiv (ideálně padesátku) .
S prvni casti vyroku bych jen souhlasil, ta druha uz mi ale pripada znacne diskutabilni. Proc je zrovna padesatka idealni? Kolik jste kdo udelali fotek (upozoruji kinofilmem)´na zakladak oproti takove petatricitce a nebo i sirsim sklum? Ja bych zrovna rekl, ze ta padesatka moc idealni neni, nebot plne nepodporuje vyhody kinofilmu, predevsim pak pri zive fotografii: ma maly uhel, nedynamicky pohled a oproti sirsim sklum je nachylna na ostreni. U stredniho formatu clovek na zakladaku oceni jeho prirozenou perspektivu atd, jenze na str.format uz clovek foti jine veci a jinak. U kinofilmu bych za zakladak povazoval petatricitku. Samozrejme leccos je individualni,to nepopiram.
Ze zkusenosti ale vim toto: padesatku jsem nosil v brasne deset let a za tu dobu jsem s ni udelal (presne cislo, ne odhad) tri fotky. Nepocitam asferickou petapadesatku 1:1,2, se kterou jsem fotil koncerty. Jenze jakmile jsem dostal do ruky petaosmdesatku se steejnou svetelnosti, sla chudak petapadesatka zase do vitriny, kde je dosud. A dalsi vyjimka: padesatka macro, kterou nosim ted. Nikoli ale kvuli uhlu, nybrz kvuli makru. A i na to spis nosim stovku, protoze stovku jako ohnisko pouziju obecne stokrat casteji..
S padesatkou bych ja osobne nezacinal-jedinou vyhodou byva jeji vysoka svetelnost. Jenze na kratsim ohnisku zas clovek udrzi delsi cas, cimz se vyhoda jedne clony srovnava a jsme tam, kde jsme byli.