Přejít na obsah


Fotka

Teplota vývojky


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
18 odpovědí na toto téma

#1 permon

permon

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 225 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 27 únor 2011 - 10:12:53

Potřebuji udržet stálou teplotu vývojky.Jakým spůsobem to řešíte Vy? :wink:
  • 0

#2 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 27 únor 2011 - 11:01:28

Negativ - čb, barva, dia? Pozitiv - čb, barva? V horku? Ve studené komoře?
Já dělám jenom ČB a za "pokojových teplot" (někdy slíše chladit).
ČB negativ:
Pokud není vývojka teplejší než 24-26stC, přepočítám volací čas podle tabulky a pokud přepočtená hodnota neklesne pod 5 minut, volám takto. Je dobře si uvědomit, že u krátkých volacích časů je dobře "přednamočit" (ve stejně teplé vodě!) a přesně dodržovat režim překlápění - možná i minimálně omezit (zvl. ke konci volací doby). Nalévání a vylévání vývojky do tanku vzíti rovněž v potaz.
Při vyšších teplotách prostředí a roztoků: do umyvadla, vany, kýblu - chladnější vodu, temperovat a udržovat.
Při nízkých teplotách lázní: do 17stC bych si asi problémy nedělal - prostě přepočítat a volat. (Dříve jsme volali při teplotách kolem 16stC s cílem zmenšení zrna - a ono to opravdu šlo! Jenom je třeba mít na paměti, že s klesající teplotou vývojky a prodloužením vyvolávací doby roste (obvykle) závoj. Ne u každé vývojky stejně. U MH vývojek se to řešilo KBr a později benztriazolem nebo nitrobenzimidazolem. Také jsme lili do vývojky aceton a polyglykoly.)

Pozitiv: opravdu nejjednodušší je vytopit komoru...
Pokud chcete teplejší lázně, tak různé (továrně vyráběné) temperovací desky (od Kaisera tuším za cca 8000,-), které jsou neskutečně drahé, dvouplášťové misky a pod.
Mnozí to řeší home made nahřívači (nejoriginálnější řešení - Kraken) z topných kabelů, hadic s protékající vodou, akvaristickými topidly a pod. Velmi výhodné jsou slotové vyvolávače (typu NOVA) s temperováním - dle libosti do 36stC s přesností 0,2stC.
  • 0

#3 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 27 únor 2011 - 11:02:32

Omlouvám se, nevšimnul jsem si rubriky "pozitivní proces".
  • 0

#4 permon

permon

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 225 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 27 únor 2011 - 11:19:50

Díky za rady.Díval jsem se a našel jen na light Q ohřívač misek ale je to docela nákladné.Skusím ty aqvarijní popidla a snad natrefím na nejvhodnější :wink:
  • 0

#5 kid

kid

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 334 příspěvků(y)
Reputace: 40

Publikováno 27 únor 2011 - 13:12:53

Používám topný panel na zeď jednoduše položený na stůl. Chemii přiklopím krabicí, nechám temperovat a pak už se jde na věc. Utopím i na 38 stupňů i když v poslední době dělám barvu spíš na 30. Jako termostat funguji já, zatím jsem neměl extra potřebu regulaci řešit.

I fungl nový panel vyjde někde kolem 15 stovek.

Vložený obrázek
  • 0

#6 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 27 únor 2011 - 15:29:25

V pozitivním procesu bych přesnou teplotu až tak nevyžadoval, když jsem tedy zvětšoval v místnosti bez topení, řešil jsem to menší miskou s horkou vodou pod velkou misku s chemií... Teď mám vytopitelný prostor, proto láhve s vývojkou hodím do horké vody pod vodovod, ohřeju si komoru a jedu...
  • 0

#7 Jorge

Jorge

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 297 příspěvků(y)
Reputace: 19

Publikováno 27 únor 2011 - 17:09:10

Misky s vývojkou i ustalovačem ohřívám na leštičkách. Jsou to ty novější s regulací teploty která je nastavená téměř na minimum.
  • 0

#8 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 27 únor 2011 - 21:45:00

Už se o tom psalo - návrhů hodně (pohledat).
Ja jsem "vymyslel" elektrickou deku do postele (hodně typů - od mimin po geronty).
  • 0

#9 Armando

Armando

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 19 příspěvků(y)
  • LocationMariánské Lázně
Reputace: 169

Publikováno 2 březen 2011 - 09:44:47

Topný kabel pro teraristy. Taky možnost. Náklady rozumné a můžeš jím nádoby přímo omotat. třeba tady http://www.robimaus.cz/topne-kabely/
  • 0

#10 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 155

Publikováno 2 březen 2011 - 10:58:03

Dřív jsem teplotu v pozitivním procesu řešil celkem dost, ale teď už to neřeším vůbec. Stálo mě to akorát nervy a peníze. Papíry vyvolávám při teplotě vývojky kolem cca 12C v zimě a cca 15C v létě. A funguje to bez problémů.Pouze se o něco prodlužuje doba volání.
  • 0

#11 flashmxfreak

flashmxfreak

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 19 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 2 březen 2011 - 11:01:22

Dřív jsem teplotu v pozitivním procesu řešil celkem dost, ale teď už to neřeším vůbec. Stálo mě to akorát nervy a peníze. Papíry vyvolávám při teplotě vývojky kolem cca 12C v zimě a cca 15C v létě. A funguje to bez problémů.Pouze se o něco prodlužuje doba volání.

Zeptám se trošku hloupě, promiňte, kde zjistím časy pro různé teploty při vyvolávání?
  • 0

#12 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 155

Publikováno 2 březen 2011 - 11:21:05

Dřív jsem teplotu v pozitivním procesu řešil celkem dost, ale teď už to neřeším vůbec. Stálo mě to akorát nervy a peníze. Papíry vyvolávám při teplotě vývojky kolem cca 12C v zimě a cca 15C v létě. A funguje to bez problémů.Pouze se o něco prodlužuje doba volání.

Zeptám se trošku hloupě, promiňte, kde zjistím časy pro různé teploty při vyvolávání?


Já to prodlužuji procentuálně.Pokud je doba volání pro baryt 2min při 20C,tak při 12C je to cca o 40% nižší teplota než má být, takže dobu volání prodloužím o 40%.Tedy cca 3min.Většinou papír ale stejně nechávám ve vývojce 4-5min.To už se pak pozná pohledem,jestli je vyvolán nebo ne.
  • 0

#13 flashmxfreak

flashmxfreak

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 19 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 2 březen 2011 - 11:23:02

Dřív jsem teplotu v pozitivním procesu řešil celkem dost, ale teď už to neřeším vůbec. Stálo mě to akorát nervy a peníze. Papíry vyvolávám při teplotě vývojky kolem cca 12C v zimě a cca 15C v létě. A funguje to bez problémů.Pouze se o něco prodlužuje doba volání.

Zeptám se trošku hloupě, promiňte, kde zjistím časy pro různé teploty při vyvolávání?


Já to prodlužuji procentuálně.Pokud je doba volání pro baryt 2min při 20C,tak při 12C je to cca o 40% nižší teplota než má být, takže dobu volání prodloužím o 40%.Tedy cca 3min.Většinou papír ale stejně nechávám ve vývojce 4-5min.To už se pak pozná pohledem,jestli je vyvolán nebo ne.


Děkuji za objasnění, Punkomate
  • 0

#14 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 2 březen 2011 - 17:49:10

flashmxfreak
Vyvolávací čas pro konkrétní papír, konkrétní vývojku a její teplotu se nejlépe zjistí takto:
Ústřižek papíru (stačí polovina pohlednice) se na bílém (tedy ne "safe light") světle ponoří z poloviny do vývojky. Jakmile se začnou objevovat první stopy šednutí (černání), vloží se ústřižek do vývojky celý. Od této chvíle se začíná měřit čas. Měření se ukončí v okamžiku, jakmile obě poloviny papíru zčernají zcela stejně (tedy bez jakéhokoliv znatelného rozdílu). K naměřenému času je dobré přidat ještě cca 20% - takzvaně "na dojetí".
Není špatné tuto zkoušku opakovat i v průběhu zvětšování - vývojka se s přibývající vyvolanou plochou papíru a v průběhu času mění, navíc se může měnit i její teplota.
  • 0

#15 flashmxfreak

flashmxfreak

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 19 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 3 březen 2011 - 17:40:38

flashmxfreak
Vyvolávací čas pro konkrétní papír, konkrétní vývojku a její teplotu se nejlépe zjistí takto:
Ústřižek papíru (stačí polovina pohlednice) se na bílém (tedy ne "safe light") světle ponoří z poloviny do vývojky. Jakmile se začnou objevovat první stopy šednutí (černání), vloží se ústřižek do vývojky celý. Od této chvíle se začíná měřit čas. Měření se ukončí v okamžiku, jakmile obě poloviny papíru zčernají zcela stejně (tedy bez jakéhokoliv znatelného rozdílu). K naměřenému času je dobré přidat ještě cca 20% - takzvaně "na dojetí".
Není špatné tuto zkoušku opakovat i v průběhu zvětšování - vývojka se s přibývající vyvolanou plochou papíru a v průběhu času mění, navíc se může měnit i její teplota.

Mockrát díky, tento text si vytisknu a vyvěsím na viditelné místo. Už se těším na první vyvolávání.
  • 0

#16 lindys

lindys

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 69 příspěvků(y)
Reputace: 31

Publikováno 17 červenec 2012 - 14:30:33

Pentaxisto, mohl bys prosím trochu podrobněji popsat zjištění vyvolávacího času? Asi jsem natvrdlej...
  • 0

#17 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 19 červenec 2012 - 19:23:32

lindys
Ještě jednou - jinými slovy:
Ve tmě (resp. při"bezpečném" osvětlení) vyjmete z krabice (sáčku) jeden list papíru (na který máte v úmyslu zvětšovat) a odstřihnete kousek velikosti pohlednice (je to výhodné, na malých kusech se to hodnotí špatně). Odstřižený papír si necháte na stole, zbytek zase bezpečně zabalíte. Poté můžete v komoře rozsvíit běžné ("bílé") osvětlení. Ústřižek papíru se (samozřejmě) "osvětlí" (jakoby zničí).
V miskách (slotech, bubnu a pod.) máte nachystanou vývojku, ve které budete vyvolávat. (Nemusíte znát ani její teplotu ani stupeň degradace, pokud tyto skutečnosti nejsou extrémní - např. pod 15stC, přes 30stC, rok stará vývojka, vyčerpaná vývojka a pod.).
Uchopíte ústřižek do jedné ruky, do druhé ruky stopky (hodinky a pod.). Na světle (v komoře máte rozsvíceno) ponoříte jednu polovinu ústřžku do vývojky a pozorujete. Jakmile se objeví první stopy černání (ponořená polovina ústřižku začne šednout - to může být podle stavu vývojky a podle teploty několik sekund až třeba minuta!!!), ponoříte (lépe kleštěmi, pinzetou) do vývojky i druhou polovinu ústřižku (= celý ústřižek je ve vývojce) ASOUČASNĚ ZAČNETE MĚŘIT ČAS. Ústřižkem ve vývojce pohybujte (pod hladinou) stejně, jak máte nazkoušeno při vyvolávání "naostro" (= buď pohybujete ústřižkem pomocí pinzety, nebo kolébáte miskou a pod.). Vyvolávejte tak dlouho, až nedokážete odlišit rozdíl "černé" na první i druhé polovině ústřižku (=ústřižek bude rovnoměrně "černý"). V tom okamžiku zastavte stopky.
Získal jste hodnotu vyvolávacího času - optimální pro délku vyvolávání dané kombinace (papír, vývojka, její teplota, stupeň vyčerpání, supeň degadace, atd.).
Zvláště u barytů je dobré přidat k zjištěnému času 10-20% - takzvaně "na dojetí". Utěchto papírů (obvykle) již zrakem (v bezpečném osvětlení) nejste schopen rozlišit další nárůst černání, ale ono ještě trochu pokračuje.
Pozn.: Pokud máte "ideálně" exponovaný a vyvolaný negativ a pozitiv rovněž, může se stát (a opět většinou u barytů, ale i RC), že po usušení finálního printu budete mít pocit, že světla jsou šedá. Tot "dodatečné černání" (dry down effect) neovlivníte voláním (pozitivu), ale musíte poněkud zkrátit expoziční čas - ponejvíce o 4-12%. Přesnou hodnotu zkrácení expozie nelze objektivně stanovit, musíte si to vyzkoušet sám - pro vlastní "zpracovatelský řetězec": druh filmu, expozice, způsob jeho zpracování, světlo zvětšováku, objektiv, filtrace, délka expozice (čas x clona), druh a parametry (teplota, vyčerpání, délka volání...) vývojky, přerušení, ustalovač, správnost ustálení, praní, sušení..... atd.atd. To všechno
  • 1

#18 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 19 červenec 2012 - 19:29:25

Nějak jsem to nechtěně odeslal. Pokračování:
...má vliv na "dodatečné černání".
Samozřejmě - chce to čas a andělskou trpělivost. (Pokud se mi podaří udělat finální print za 2 hodiny, otloukám hlavou strop komory, jásám, výskám...)
Proces zkoušek lze o něco zkrátit, ale to je na dlouhé povídání. Snad jenom: ustálit stačí polovinu doby obvyklé, prát cca 10 min., sušit v mikrovlnce nebo fénem.
  • 0

#19 lindys

lindys

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 69 příspěvků(y)
Reputace: 31

Publikováno 19 červenec 2012 - 21:33:30

lindys
Ještě jednou - jinými slovy:
Ve tmě (resp. při"bezpečném" osvětlení) vyjmete z krabice (sáčku) jeden list papíru (na který máte v úmyslu zvětšovat) a odstřihnete kousek velikosti pohlednice (je to výhodné, na malých kusech se to hodnotí špatně). Odstřižený papír si necháte na stole, zbytek zase bezpečně zabalíte. Poté můžete v komoře rozsvíit běžné ("bílé") osvětlení. Ústřižek papíru se (samozřejmě) "osvětlí" (jakoby zničí).
V miskách (slotech, bubnu a pod.) máte nachystanou vývojku, ve které budete vyvolávat. (Nemusíte znát ani její teplotu ani stupeň degradace, pokud tyto skutečnosti nejsou extrémní - např. pod 15stC, přes 30stC, rok stará vývojka, vyčerpaná vývojka a pod.).
Uchopíte ústřižek do jedné ruky, do druhé ruky stopky (hodinky a pod.). Na světle (v komoře máte rozsvíceno) ponoříte jednu polovinu ústřžku do vývojky a pozorujete. Jakmile se objeví první stopy černání (ponořená polovina ústřižku začne šednout - to může být podle stavu vývojky a podle teploty několik sekund až třeba minuta!!!), ponoříte (lépe kleštěmi, pinzetou) do vývojky i druhou polovinu ústřižku (= celý ústřižek je ve vývojce) ASOUČASNĚ ZAČNETE MĚŘIT ČAS. Ústřižkem ve vývojce pohybujte (pod hladinou) stejně, jak máte nazkoušeno při vyvolávání "naostro" (= buď pohybujete ústřižkem pomocí pinzety, nebo kolébáte miskou a pod.). Vyvolávejte tak dlouho, až nedokážete odlišit rozdíl "černé" na první i druhé polovině ústřižku (=ústřižek bude rovnoměrně "černý"). V tom okamžiku zastavte stopky.
Získal jste hodnotu vyvolávacího času - optimální pro délku vyvolávání dané kombinace (papír, vývojka, její teplota, stupeň vyčerpání, supeň degadace, atd.).
Zvláště u barytů je dobré přidat k zjištěnému času 10-20% - takzvaně "na dojetí". Utěchto papírů (obvykle) již zrakem (v bezpečném osvětlení) nejste schopen rozlišit další nárůst černání, ale ono ještě trochu pokračuje.
Pozn.: Pokud máte "ideálně" exponovaný a vyvolaný negativ a pozitiv rovněž, může se stát (a opět většinou u barytů, ale i RC), že po usušení finálního printu budete mít pocit, že světla jsou šedá. Tot "dodatečné černání" (dry down effect) neovlivníte voláním (pozitivu), ale musíte poněkud zkrátit expoziční čas - ponejvíce o 4-12%. Přesnou hodnotu zkrácení expozie nelze objektivně stanovit, musíte si to vyzkoušet sám - pro vlastní "zpracovatelský řetězec": druh filmu, expozice, způsob jeho zpracování, světlo zvětšováku, objektiv, filtrace, délka expozice (čas x clona), druh a parametry (teplota, vyčerpání, délka volání...) vývojky, přerušení, ustalovač, správnost ustálení, praní, sušení..... atd.atd. To všechno


Díky moc, určitě vyzkouším!
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních