Přejít na obsah


Fotka

Schwarzschild a barevné filtry v ČB


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
6 odpovědí na toto téma

#1 hajkys

hajkys

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 404 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 105

Publikováno 29 duben 2011 - 22:43:35

Ahoj fšichni,

v tomto vláknu:

http://www.temnakomo...iewtopic&t=2484

se Pentaxista zmiňuje:

To, že se "účinnost" filtru mění s délkou expozice (při dlouhých expozicích nad 1 sec poměrně hodně klesá) se u Acrosu projeví málo (např. ve srovnání s FP4+, PlusX, a pod.). Je to asi díky tomu, že Acros "nemá do 2' problémy s reciprocitou". U jiných filmů je to už hóóódně znát - tzn. další pokles "výkonu" filtru.


Hledal jsem tady na Temné i na Wikipedii informace o S-jevu, ale nikde jsem nenašel jiný náznak toho, že by Švára měnil účinek barevného filtru.

Celkový kontrast - to ano, to lze celkem snadno pochopit, to popisoval velmi pěkně myslím Prema a Berraneck v debatě o ND filtrech. Ale změna odlišení jednotlivých barev?

Pokud by to byla pravda, znamenalo by to, že S-jev je závislý také na vlnové délce. To ale neimplikuje to, že by se při větším S-jevu převod barev s filtrem přibližoval převodu bez filtru (t.j. ten "pokles výkonu" filtru). Mohlo by totiž naopak dojít i k posílení účinku filtru, vše by záleželo na tom, jak by spolu seděly spektrální charakteristika filtru a spektrální charakteristika švárova jevu.

Máte někdo nějaké další zkušenosti v tomto směru?
  • 0

#2 hajkys

hajkys

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 404 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 105

Publikováno 29 duben 2011 - 22:53:56

ještě jsem našel tohle:

The other problem you get is a shift in color balance. For Fuji slide film such as Provia and Sensia, they shift towards the blue, since the Schwarzschild effect is weaker for the cyan & magenta coupling layers than it is for the yellow coupling layer. You will start noticing this blueshift at exposures longer than a few seconds. The Fuji Velvia is (among lightning photographers) infamous for its magenta-shift when used at night, and if you look the sensitivity curves of the Velvia (the datasheet is available at Fuji's website), you will indeed see that the magenta sensitivity is higher for long exposures.

You can get around color shifts by using filters, but I generally don't do this, since the shift in color is generally small. I avoid using Velvia at night (at 50 ISO it is too slow anyway).


zde: http://www.weathersc...neral&page=film

To ovšem pojednává o barevném filmu, kde je pochopitelné, že jednotlivé barevné vrtvy jsou různě citlivé na S-jev, ze stejného důvodu jako jsou různě citlivé různé druhy ČB filmů. Prostě každá emulze reaguje jinak.

To ale stále nemluví o spektrální charakteristice S-jevu u jedné dané vrstvy.
  • 0

#3 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 30 duben 2011 - 14:01:09

Zkuste s filtrem exponovat jedno políčko 1/1000, druhé 1/125, třetí 1sec., čtvrté 20sec.
Uvidíte.
Není to stejné u všech filmů!
  • 0

#4 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 30 duben 2011 - 20:10:38

Nedělejte si se Schwarzildův jevem hlavu a používejte barevné filtry v ČB fotografii i při dlouhých expozicích. Korigujte změřený expoziční čas a započítejte do něj i prodlužovací faktor filtru. To je vše co vás může potrápit. Teorie, že by např. zelený filtr fungoval při dlouhých expozicích jako červený pusťte k vodě.
  • 0

#5 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 1 květen 2011 - 12:27:42

To, že barevným filtrem omezíme množství světla dopadající na záznamové médium, je známo. Z tohoto důvodu je třeba upravit expozici (buď délkou expozičního času, průměrem clonového otvoru nebo kombinací obého). V některých partiích by se to projevilo pouze znatelnou změnou (zmenšením) zčernání, v jiných (slabě osvětlených) by nedošlo k černání vůbec (to proto, že částice schopné reagovat na dopad fotonů jich musí "příjmout" určité množství za určitou dobu).
Barevný filtr "odfiltruje" světlo určitých vlnových délek = té barvy, jakou má sám. Ale nejedná se o monochromatické světlo = světlo jediné vlnové délky! Dochází proto ke změnám reakce emulze jednak z "všeobecného úbytku světla", jednak ze "změn složení světla" (a t i v oblastech okem neviditelných).

Zkušenost z minulého týdne:
Když jsem fotografoval se žlutozeleným filtrem na židovském hřbitově v Cieszynie (Acros), tytéž snímky dopadly zcela odlišně: t1/2 + f5,6 = obrázek, jaký se od žz filtru všeobecně očekává. 8sec./f22 = znatelně menší účinek filtru. (A to Acros je vyhlášený "imunitou k S-jevu")
Další zajímavost:
Listová zeleň v dopadajícím světle = znatelné (očekávané) zesvětlení.
Tatáž zeleň v "procházejícím světle" (slunce na obzoru) = listy prakticky bílé. Dokázalo to ošálit i "inteligentní" Analyser Pro. Vysvětluji si to tím, že list se sám zachoval jako filtr a takto odfiltrované světlo bylo ještě jednou "profiltrováno" mým filtrem na kameře.
Určitě toho ještě využiji!

Jinak souhlasím s nogim - fotografovat "ad libitum" a nebát se!!! Zelený se na červený nezmění!!! :-) I když.... pokud se zahloubáte do optiky.... za určitých okolností.... :( :) :lol: :)
  • 0

#6 hajkys

hajkys

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 404 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 105

Publikováno 2 květen 2011 - 20:08:16

No je pravda, že zelený se na červený asi nezmění :oops: pokud by S-jev sám o sobě nezačal působit jako červený filtr a to tak silný, aby přetlačil i ten zelený.

To, že by S-jev sám o sobě (bez jakéhokoliv dalšího přídavného filtru) mohl působit jako barevý filtr, je právě ta spektrální charakteristika S-jevu, kterou jsem tu nadhodil.

Každý film bude samozřejmě jiný.

Právě tak, jak Pentaxista napsal, že určitě využije zajímavý jev průchozího světla přes listí, tak by bylo zajímavé prozkoumat a využívat filtrační účinek S-jevu pro nějaký určitý film, protože to je pro ČB fotografii dost silný výrazový prostředek, na tom se tady asi shodne většina lidí.
  • 0

#7 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 3 květen 2011 - 20:42:24

Spíš by měli nadhodit velkoformátníci. Když vídím snímky Ansela a jemu podobným tak S- jevu v kombinaci s filtry tak velkou váhu nepřidávám. Oni mašiny zacloní a v řádu vteřin se pohybují. A, že by S-jev vytvářel nepředstavitelná kouzla jsem zatím neviděl.

Světlo, kontrast ve scéně, barevné filtry, práce s hloubkou ostrosti, expozice (stíny, světla), zónový systém - i když nevyužívám (souvisí s expozicí), možnosti vyvolání (vývojky, podvolat, převolat), zpracování zvětšeniny (filtrace, nadržování). To je čemu po technické stránce věřím. S-jev jako výrazový prvek mi do toho nezapadá. Náhoda je věc, kterou nemám rád.

Ale, to je můj soukromí názor, třeba mi vlákno ukáže jak S-jev výrazově využít a ne jen s ním počítat při expozici

P.S. Průchozí světlo přes listí. Světlo pere skrz listy, ty jsou díky tomu světlejší, zesvětlím ještě zeleným filtrem. S-jev? Ukázka stejných světelných podmínek a filtru v "normálních" časech (1/1000 - 1/2) a ve vteřinách by byla fajn. Na tom jsme dojeli i u ND.

Už mlčím a jen čučím jak mi bude vysvětleno. Sám se rád něčemu přiučím.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních