Přejít na obsah


Fotka

SF objektiv na MF tělo


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
15 odpovědí na toto téma

#1 tallpe

tallpe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 409 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 8

Publikováno 27 květen 2011 - 13:42:47

Pořídil jsem si objektiv Volna-3 80/2.8 určený na střední formát 6x6. Mám ho nasazený na kinofilmovém těle. Díky sestavě adaptérů PSix-M42-Minolta by měla být vzdálenost od roviny filmu stejná jako na PSixu nebo Kievu 66, aby se dalo zaostřit na nekonečno. Potud v pohodě. Ale co mi vzápětí začalo vrtat hlavou, je analogie nasazování kinofilmových objektivů na číslicové fotoaparáty (ortodoxní odpůrci jedniček a nul snad prominou).

Takže, otázka zní: Jak se bude chovat středoformátový objektiv na maloformátovém těle v reálu? Získám prostý výřez z obrazového pole středoformátu, je to tak? Na co musím brát zřetel? Musím uvažovat něco jako přepočet ohniskové vzdálenosti v poměru úhlopříček obou negativů?
Už jsem nad tím přemýšlel poměrně dlouho, kreslil si zobrazovací trojúhelníky, počítal obrazové úhly a mám v tom stále stejný guláš. Podle toho úhlu se spíš kloním k závěru, že kdybych chtěl středoformátový objektiv použít jako portrétní 80-100 mm na kinofilm, tak by to musel být středoformátový širokáč cca 40-50 mm. Na druhou stranu si říkám, že když udělám výřez z obrazového pole středoformátové osmdesátky, pořád by to měla být osmdesátka. Když ale nad tím přemýšlím z opačného konce (možná nesprávného), tak kinofilmové tele 135/2.8 by mi teoreticky udělalo stejnou službu.
A jak s teoreticky nejdelším udržitelným časem z ruky podle známe poučky o převrácené hodnotě ohniskové vzdálenosti? Podle mě to bude z podstaty věci nikoliv 1/80 jak by vyšlo pro kinofilmový objektiv, ale 1/160 (např. kvůli rozdílné velikosti rozptylového kroužku pro negativ 6x6 cm a 36x24 mm, ale nechci tu detailně pitvat teorii o definice ostrosti zobrazení na negativu a pod.).
Tak jak? Uvažuji správně? Nebo je to naprostá blbost? Sorry, že se ptám možná na naprosté ptákoviny, ale hlava mi to nějak nebere a rád bych v tom měl konečně jednou provždy jasno.
  • 0

#2 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 082 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 715

Publikováno 27 květen 2011 - 14:28:46

...rád bych v tom měl konečně jednou provždy jasno.

No, na dotaz sice neodpovím, ale varoval bych před stavem, kdy v tom budeš mít jednou pro vždy jasno.
Co nastane potom ? Bude mít život potom ještě nějaký smysl ? :) :lol: :D
  • 0

#3 LuzJi

LuzJi

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 082 příspěvků(y)
  • LocationTábor
Reputace: 715

Publikováno 27 květen 2011 - 14:31:24

Ale za předešlou vsuvku se zároveň omlouvám a prosím o její vymazání ... Děkuji
  • 0

#4 jakub.jira

jakub.jira

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 846 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 112

Publikováno 27 květen 2011 - 14:36:45

s tím zmatkem a přepočtama, nikdy jsem to moc neřešil, ale tak nějak selskej rozum mi napovídá, že ty přepočty se zavádějí právě kvůli menšímu úhlu zobrazení (máš menší prostor na kterej dopadá světlo).
zachováváš pořád stejnou vzdálenost od média, jen se mění jeho velikost, tedy objektiv o daný ohniskový vzdálenosti vykresluje pořád stejně velkej prostor, ale je ořezanej právě rozměrem filmu/čipu.
ve výsledku to vypadá jako by to bylo focený na objektiv s delší ohniskovou vzdáleností.
ale možná jsme mimo... :)
  • 0

#5 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 176 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 229

Publikováno 27 květen 2011 - 14:41:46

Optická mohutnost čoček se změní? Nezmění! Takže ať už to nasadíš kamkoliv, pořád to bude 80mm f/2.8. Měnit se bude využití pole, které vykreslí - u 6x6 využiješ celé, u kinofilmu jen část.
  • 0

#6 jakub.jira

jakub.jira

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 846 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 112

Publikováno 27 květen 2011 - 15:16:34

ale možná jsme


*jsem
  • 0

#7 tallpe

tallpe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 409 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 8

Publikováno 27 květen 2011 - 15:45:28

LuzJi: Nestane se nic, neboť mám ještě v tolika otázkách polojasno až zataženo, občas přeháňky, že ta jedna vyřešená toho moc nezmění :lol:

berraneck:
Ohnisko se pochopitelně nemění, jinak bych to ani nebral :) Kreslit by to mělo furt stejně dobře/špatně, jen to políčko hodně osekám.

jakub.jira:
Též si myslím, že ten úhel je to jediné, o co jde. Proto přirovnávám ke stopětatřicítce a zároveň myslím na kratší z ruky udržitelný čas. Já jen, že jsem tu stopětatřicítku mohl nasadit rovnou, kdyby teda kreslila stejně. Jenže ona nekreslí stejně, což ovšem je již jiné téma, mnohokrát semleté v diskuzích o nejvhodnějším ohnisku na klasický portrét.
  • 0

#8 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 27 květen 2011 - 15:46:40

Tallpe, 80mm/2,8 bude pořád 80mm/2,8, Jakub správně poznamenal, že se liší pouze využitelné a využité pole zobrazení.
Jen bych k tomu podotkl, že rozlišovací schopnost SF objektivů (až na světlé a těžko zaplatitelné - a na kinofilm adaptovatelné - výjimky), je nižší (někdy podstatně) než u objektivů pro kinofilm, tudíž počítej obecně se zhoršenou kvalitou obrazu, která nebude způsobena filmem či vaším přijímačem.
na druhou stranu:
SF objektivy např. pro p6, kieva80 a podobná monstra, lze díky jejich většímu zobrazovacímu kruhu s úspěchem využít pro domanico delanico gumové tilt-shift objektivy pro kinofilm, adaptace za pár kaček, naučit se s tím dělat a umění bude na světě :) . Pokud budeš chtít bližší informace, dám ti tip, jméno autora a výrobce již mnoha kusů takových skel tu nebudu zveřejňovat.
  • 0

#9 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 176 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 229

Publikováno 27 květen 2011 - 16:52:16

http://www.creativep...ra-lens-peanuts
  • 0

#10 jakub.jira

jakub.jira

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 846 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 112

Publikováno 27 květen 2011 - 17:03:46

rozlišovací schopnost SF objektivů (až na světlé a těžko zaplatitelné - a na kinofilm adaptovatelné - výjimky), je nižší (někdy podstatně) než u objektivů pro kinofilm, tudíž počítej obecně se zhoršenou kvalitou obrazu, která nebude způsobena filmem či vaším přijímačem


ono právě tahle ne/kvalita je svým způsobem výhoda.
na kinofilmu používám padesátku a osmdesátku na pentacon (zeiss skla)
no a právě ta kresba se mi moc líbí, samozřejmě bych to nebral na krajinu, ale třeba na portréty je to fajn. ta padesátka, i když je to f/4, hezky rozostřuje pozadí. celkově je to podání takový příjemný. ale ono mít na kinu takhle velkej a těžkej objektiv neni moc příjemný...
  • 0

#11 ivan73

ivan73

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 102 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 27 květen 2011 - 20:05:36

no pamatuju si docela hezkej test, je to sice s nulama a jedničkama, ale třeba si to přečtete.
http://www.fotoapara...article/10160/1
  • 0

#12 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 28 květen 2011 - 00:04:49

jak píšou předřečníci, 80/2,8 je furt 80/2,8. Jen vykreslený kruh je větší - jen se nepoužije.

A obrazový (zobrazovaný) úhel se vztahuje k formátu, takže ten bude jiný
  • 0

#13 tallpe

tallpe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 409 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 8

Publikováno 28 květen 2011 - 11:01:16

rozlišovací schopnost SF objektivů (až na světlé a těžko zaplatitelné - a na kinofilm adaptovatelné - výjimky), je nižší (někdy podstatně) než u objektivů pro kinofilm, tudíž počítej obecně se zhoršenou kvalitou obrazu, která nebude způsobena filmem či vaším přijímačem


ono právě tahle ne/kvalita je svým způsobem výhoda.
na kinofilmu používám padesátku a osmdesátku na pentacon (zeiss skla)
no a právě ta kresba se mi moc líbí, samozřejmě bych to nebral na krajinu, ale třeba na portréty je to fajn. ta padesátka, i když je to f/4, hezky rozostřuje pozadí. celkově je to podání takový příjemný. ale ono mít na kinu takhle velkej a těžkej objektiv neni moc příjemný...


S tím zobrazením nemám problém, naopak se mi to líbí. A na kinofilmovém těle mi ta SF osmdesátka sedí pěkně do ruky. Padesátky mám kinofilmové, dokonce v sedmi exemplářích, tam bych pro SF nesahal. Leda snad kvůli charakteru obrazu, ale takový fajnšmekr zase nejsem. Tu osmdesátku chci použít i na tilt/shift hrátky, to přiznávám ;) , takže větší obrazové pole je nutnost.
  • 0

#14 jakub.jira

jakub.jira

    Dost toho nakecá

  • Předplatitel
  • 846 příspěvků(y)
  • LocationPraha
Reputace: 112

Publikováno 28 květen 2011 - 11:04:32

Tu osmdesátku chci použít i na tilt/shift hrátky, to přiznávám ;) , takže větší obrazové pole je nutnost.


pak dej vědět jak to dopadlo, taky jsem o tom uvažoval, ale momentálně nemám čas něco vymejšlet :)
  • 0

#15 tomas_tnt

tomas_tnt

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 270 příspěvků(y)
  • LocationZlín
Reputace: 10

Publikováno 1 červen 2011 - 11:54:46

Já myslím, že vymyšleno už dávno je. Tedy podle tohoto návodu vše vypadá velice jednoduše.

jůtůb


Taky mám v plánu dělat podobnou tiltShift redukci z PSix bajonetu na kinofilm (asi na Olympus OM), ale rád bych, aby na obou koncích byl jen bajonet (tzn. abych mohl PSix objektivy měnit). Lepení objektivu přímo k plastové "trubce" je mi trochu proti srsti.

Každopádně až budete mít něco hotového, pochubte se :twisted:
  • 0

#16 tallpe

tallpe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 409 příspěvků(y)
  • LocationBrno
Reputace: 8

Publikováno 1 červen 2011 - 12:32:21

Vymyšleno bylo hodně způsobů, mě se nejvíce pozdávají ty, kdy se dá poloha objektivu zafixovat, jsou však taky nejpracnější.

Na rovinu tady a teď říkám, že tohle využití je momentálně sekundární nebo spíš terciální. Primárně chci ten objektiv na portrét. Takže nečekejte prosím na tomto místě nějaké exhibice typu "udělej si sám". Letos to nejspíš už nebude :twisted:
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních