Přejít na obsah


Fotka

Pozitivní vývojky DS-14, DS-15


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
12 odpovědí na toto téma

#1 MaM32

MaM32

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 5 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 2 srpen 2011 - 19:05:39

Zdravím,ten odkaz na DS 14 a 15 je už asi nefunkční,šel by sem hodit recepis?....nemohl jsem to nikde vygooglovat.
Díky.
Odtrženo z tématu o D-76 / ToFF
  • 0

#2 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 89

Publikováno 3 srpen 2011 - 21:45:20

Složení DS-14

Voda 700 ml
Dimezone S 0,2 g
Kyselina askorbová 6 g
Siřičitan sodný bezvodý 12 g
Uhličitan sodný bezvodý 25,7 g
Triethanolamin (TEA), 99% 5 ml
Kyselina salicylová 0,5 g
Bromid draselný 1 g
Voda do 1000 ml

pH 10.4 0.2

Složení DS-15

Voda 700 ml
Metol 0,5 g
Kyselina askorbová 4 g
Siřičitan sodný bezvodý 5 g
Uhličitan sodný bezvodý 6.85 g
Triethanolamin (TEA), 99% 2 ml
Kyselina salicylová 0,2 g
Bromid draselný 3 g
Voda do 1000 ml

pH 10.0 0.2

Oproti původnímu receptu jsou provedeny tyto náhrady
Uhličitan sodný monohydrát 30 g = Uhličitan sodný bezvodý 25,7 g
Uhličitan sodný monohydrát 8 g = Uhličitan sodný bezvodý 6.85 g

Původní recept byl uveřejněn na webu http://silvergrain.com/ fotografem Ryuji Suzuki. Po přestavbě již nejsou dostupné.

Obě vývojky jsou určeny k použití bez dalšího ředění. Můžete si ale připravit koncentrát rozpuštěním 5násobného množství v 1 litru vody, a ředit 1+4 před použitím.

DS-14 byla tvůrcem Ryuji Suzuki doporučována jako moderní alternativa oproti vývojkám s hydrochinonem s vlastnostmi standartních pozitivních vývojek. Doporučoval ji pro ty co chtějí nahradit Kodak Dektol, Kodak D-72, AGFA Neutol Plus, Ilford Multigrade Developer a další standartní vývojky.

DS-14 je použitelná v misce, tanku, slotu se standartním časem vyvolání 1,5 až 2 minuty. Regenerovat ji můžete doplněním do původního objemu. Jako regenerátor použijte DS-14 bez bromidu draselného. Chceteli dosáhnout studenějšího tónu, přidejte 0,05 g až 0,3 g benztriazolu na litr DS-14.

V DS-14 můžete nahradit Dimezone-S se snížující vhodností za Dimezone, Fenidon B, Fenidon. Při přípravě koncentrátu se můžete potýkat se sniženou rozpustností náhrad. Náhrady poskytují stejnou obrazovou kvalitu, ale snižuje se trvanlivost roztoku. Možnosti jak se tomu vyhnout je příprava roztoku bez Fenidonových derivátů a jejich přidání těsně před použitím.

Ryuji Suzuki v roce 2006 nabízel komerčně dvě vývojky nazvané Silvergrain Tektol Standard and Silvergrain Tektol Neutral které vycházely z DS-14 s nepublikovanými úpravami vycházející z jeho zkušeností. Tektol Standard byla vysoce koncentrovaná (se standartním ředěním 1+9, ekonomickým 1+14) pro pohodlnější praci a využivala další zlepšení pro kvalitu obrazu a udržení vlastností. Tektol Neutral byla studená verze Tektol Standard. Požadovaný výsledný obraz mohl být ovlivňován mícháním Tektol Standardu a Tektol Neutralu.

Mě se moc líbí. Hlavně jejich trvanlivost a možnost namíchat si festovej koncentrát, který pak jen ředím podle potřeby. Už sem toho namíchal pro pozitivní proces moc a tohle mě konečně uspokojilo. Dál nehledám.

Nevím co myslíš pojmem "obrazově lepší" je to kvalitní vývojka plně srovnatelná třeba s Ilford Multigrade. Má nádhernou sytou černou a zářivá světla. Ale to je jen můj pocit. Velmi dlouho vydrží. Jak koncentrát, tak i pracovní roztok. Dá se regenerovat skoro nekonečně. A volá rychle. Taky je zdravá, páč neobsahuje dráždivý hydrochinon. Můžeš v ní klidně máchat holé ruce. Při domácím míchání si můžeš pozměnit složení do " tepla" či do "studena". Nevím co bych eště víc napsal. Je prostě nejlepší co sem kdy měl.


Dalším uživatelem DS-14 je Kubík.

DS-15 je určena pro zpracování v miskách, čas vyvolávání se mění podle papírů. Množství bromidu v DS-15 si můžete zvýšit nebo snížit podle vašich požadavků.

Zde bych přispěl svou troškou. U AGFA barytu se mi obraz začal objevovat až po 90 s. Černá se mi jevila velmi pěkně jako taková hluboká, neutrální.
  • 0

#3 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 89

Publikováno 3 srpen 2011 - 21:49:44

Mcluskymu a Tilberienovi díky za rychlé odpovědi, kterými zareagovali na původní dotaz. A taky omluvu za smazání jejich anglických textů, ja už se na vytvoření vlákna o DS-14 a DS-15 nějakou dobu rozhoupával a tohle mně donutilo to dotáhnout.
  • 0

#4 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 4 srpen 2011 - 08:42:32

Díky, Toffe !
  • 0

#5 Eda

Eda

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 027 příspěvků(y)
Reputace: 18

Publikováno 6 srpen 2011 - 06:41:10

Toffíku, nemá v tých receptech byt "Triethanolamin" místo "Triethanilamin"?
  • 0

#6 ToFF

ToFF

    Tlampač (grafoman)

  • Moderátoři
  • 1 377 příspěvků(y)
  • LocationTak někde mezi Plzní a Ostravou
Reputace: 89

Publikováno 6 srpen 2011 - 09:40:07

Eduško, máš pravdu, pomíchaly se mi písmenka. Opravím to.
Má se použít Trietanolamin (český název?) - Triethanolamine (anglický název) -TEA (zkratka) - heslo na wikipedii
  • 0

#7 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 6 srpen 2011 - 18:05:03

Přátelé!
Vyvolávali jste v DS-14 (event. DS-15) RC multigradační papíry? Jak se chovají? Prosím, podělte se o zkušenost.
(Závislost na teplotě, ředění, vyčerpání, po regeneraci, vydatnost, první stopy obrazu, "dotažení", atd.)
Děkuji!
  • 0

#8 MaM32

MaM32

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 5 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 7 srpen 2011 - 11:16:36

Děkuji moc.
  • 0

#9 kubik

kubik

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 94 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 8 srpen 2011 - 08:08:07

Přátelé!
Vyvolávali jste v DS-14 (event. DS-15) RC multigradační papíry?
Děkuji!

Pouzivam jenom DS 14, zadne dalsi redeni. Kdyz potrebuji namicham pracovni roztok viz. Toffuv prispevek. Koncentrat jsem zatim nezkousel.
Primo jsem ji porovnaval pouze s tetenal variospeedem a v DS 14 se Fomacke RC chovalo naprosto stejne. Myslim teda rychlost objevovani obrazu. Toff porovnavaci snimky videl. Rozdil je minimalni az zanedbatelny. Kdybych musel neco napsat, tak mi DS 14 pripada ostrejsi (vice jsem videl zrno), ale jenom, kdyz jsem se dival hoodne detailne. Vzdy vyvolavam jen pri 20st, takze chovani pri jinych podminkach neumim posoudit.
  • 0

#10 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 8 srpen 2011 - 16:48:25

Dnes jsem udělal asi 42 kontaktů 24x30 na Fomaspeed Variant (filmy v obálkách).
"Čvachtací zkouška" doporučila vyvolávací čas cca 70sec (i s "bezpečnostním dojetím") při 23stC.
Vývojka pracovala čistě, po celou dobu práce se pozorovatelně nezměnila dynamika volání ani charakter obrazu. Po cca 20 papírech (volal jsem v 1,25 litru vývojky) jsem misku slil zpět do 2,5 litrové láhve, promísil a pak opět oddělil 1,25 litru do misky. Po ukončení práce chyběl asi 1 dl vývojky. Dolil jsem regenerátorem (= DS-14 bez KBr)
Jistě, při tak malé zátěži se těžko hodnotí.
Obraz byl až překvapivě příjemný, vyloženě neutrální, bohatá šedá, bílá i černá takové, jaké mají být.
Další příště.
  • 0

#11 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 9 srpen 2011 - 19:42:25

Tak dnes 6 zvětšenin 30x40 (Rollei) a 25 24x30 (Rollei a Tetenal).
Vývojka jede bez známek "únavy". Přilito cca 90ml regenerátoru.
A zase se uvidí dále...
  • 0

#12 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 26 prosinec 2011 - 21:26:22

Nedalo mi to a namíchal jsem DS-15 (tedy s metolem).
Dnes jsem ji použil ke kalibraci Analyseru Pro pro papíry Xpress (a také proto, aby bylo s čím porovnat DS-14 a GDL) a pár fotek z lesa.
Napíšu jenom první dojmy:
1. Vyvolávací doba je oproti zmíněným dvěma vývojkám delší a obraz se začíná objevovat mnohem později. Obraz je provolaný po cca 2:20 min. při 22stC, "dotažený" po necelých třech minutách. To je dost.
2. Zato vývojka poskytuje NEOBYČEJNÉ množství polotónů. Prokreslí opravdu kdeco. Pracuje o něco měkčeji, než DS-14 nebo GDL 1+4, ale šedivky nevyrábí.
Opravdu perfektního výsledku jsem dosáhl při split gradingu (Y105 a poté M200). Nechybělo nic.
Určitě tahle voda stojí za vyzkoušení.
(Zítra zkusím naředit a stíny "dorvat" v GDL 1+2).
  • 0

#13 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 28 prosinec 2011 - 22:22:09

Zkušenost - i negativní - je cenná:
Dorvat stíny na obrázcích volaných v DS-15 vývojkou GDL 1+2 se mi jaksi nedařilo... :wink:
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních