Přejít na obsah


Fotka

Honba za ostrostí


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
43 odpovědí na toto téma

#1 dc

dc

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 157 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové, Czech Republic, EU, Earth, This Space
Reputace: 24

Publikováno 29 srpen 2011 - 21:11:11

Docela poctivě jsem prohrabal zdejší fóra, pochopil, že zde existují výrazné názorové skupiny ;-), ale přesto jsem nenašel odpověď na svou jednoduchou základní otázku:

rád bych vyvolal film v něčem (vývojka) a nějak (ředění atd.), abych dosáhl co nejvyšší ostrosti. Nemám nic proti polotonům, ba naopak líbí se mi. Nevadí mi (jemné, "hezké") zrno, ostatně spousta filmů s ním nemá problém, ale vadí mi shluky a jejich rozmývání. Nemám nic proti konfekci, fotím pár set fotek za rok. Nejčastěji řekněme baráky s lidmi i bez.

Takže priority:
- ostrost,
- pěkné zrno,
- dost odstínů šedé,
- dynamický rozsah,
- kontrast.

kombinace Xtol + klasická emulze nižší citlivosti vypadala nadějně,
kombinace Perceptol jak s klasickou emulzí, tak s "moderní" (delta, acros) vypadala ještě nadějněji, ale stále to není ono.

Budu vděčný za rady či odkazy na zdroje informací ke studiu či principy, jak to funguje.
  • 0

#2 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 703 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 29 srpen 2011 - 21:15:25

článek zde na serveru
ostré vývojky
  • 0

#3 thelomographer

thelomographer

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 247 příspěvků(y)
Reputace: 21

Publikováno 29 srpen 2011 - 21:20:50

Pokud budeš fotit třeba na Tri-x nebo na HP-5 doporučil bych ti Diafine, taková blbuvzdorná vývojka, u který se nehlídá teplota.
Já Tri-x vyvolávám v Diafinu A 4 minuty s překlápěním za 30s a v Diafinu B taky 4 minuty s překlápěním 10s.
Kontrast dobrý a zrno velmi jemné hezké..

Jukni sem, vše je vyvolené v Diafinu na filmy uvedené: www.molotok.tumblr.com
  • 0

#4 dc

dc

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 157 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové, Czech Republic, EU, Earth, This Space
Reputace: 24

Publikováno 29 srpen 2011 - 21:41:52

"Ostré vývojky" i ukázky z Diafinu jsou príma! Díky!

Takže co se týče (nakousnutí) teorie, jde o to, že je třeba vyvolávat krátce a přiměřeně účinně, což v zásadě methol+něco umí. Proč tu lidi nemají rádi metholovky? (Nebo je to indiskrétní otázka? ;-) )
  • 0

#5 spooky

spooky

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 074 příspěvků(y)
  • LocationTrenčín, Slovakia
Reputace: 18

Publikováno 29 srpen 2011 - 21:57:08

Ja mám dobrú skúsenosť s Acrosom a Perceptolom 1+3 alebo FP4+ a ID-11 1+3.
  • 0

#6 georgepavlik

georgepavlik

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 44 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 30 srpen 2011 - 07:10:58

Acros + Microphen 1:1. Pro mě osvědčená kombinace dle pana Karbusického pro zvýšenou hranovou ostrost. Překlápění mám poznamenané na vyvolávací bedně, tak jestli bude zájem, můžu to sem hodit.
  • 0

#7 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 066 příspěvků(y)
Reputace: 385

Publikováno 30 srpen 2011 - 08:04:15

Sezen si nekde Technical pan a mas po starostech:-))
  • 0

#8 Kramsky

Kramsky

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 52 příspěvků(y)
Reputace: 3

Publikováno 30 srpen 2011 - 08:11:54

Nevím, jak to dopadne s filmem namotaným na cívce, ale zkus si vyvolat dva papíry:
S jedním co nejvíce kvedlej a druhý polož do vývojky a nehýbej s ním.
Druhý papír bude ostřejší.

Tento postup zvyšuje hranovou ostrost.
  • 0

#9 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 066 příspěvků(y)
Reputace: 385

Publikováno 30 srpen 2011 - 08:56:42

No a uplne nejsnazsi cesta k vyssi ostrosti: vetsi format.
  • 0

#10 hidejoshi

hidejoshi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 741 příspěvků(y)
  • Location49°49'35.080"N, 12°36'21.379"E
Reputace: 435

Publikováno 30 srpen 2011 - 10:22:13

Má pravdu ten pán. Jde o to, jestli nehoníš ostrost tam, kde nemůžeš kvůli vybavení uspět.
  • 0

#11 dc

dc

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 157 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové, Czech Republic, EU, Earth, This Space
Reputace: 24

Publikováno 30 srpen 2011 - 11:10:34

Acros + Microphen 1:1. Pro mě osvědčená kombinace dle pana Karbusického pro zvýšenou hranovou ostrost. Překlápění mám poznamenané na vyvolávací bedně, tak jestli bude zájem, můžu to sem hodit.


Pěkně prosím, smutně koukám ;-)

O Majkrofénu jsem už uvažoval, ale má pověst děsivě rozmývací vývojky, tak jsem se zalekl.
  • 0

#12 dc

dc

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 157 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové, Czech Republic, EU, Earth, This Space
Reputace: 24

Publikováno 30 srpen 2011 - 11:13:32

No a uplne nejsnazsi cesta k vyssi ostrosti: vetsi format.

Ja vím. K tomu došel již Saudek. Na to zatím nemám - vlastně nic. Snad časem...
  • 0

#13 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 066 příspěvků(y)
Reputace: 385

Publikováno 30 srpen 2011 - 11:27:43

Ono je tezko to takhle posoudit - tedy posoudit, o jake mire ostrosti/neostrosti mluvime, co ti vadi a co uz ne, co povazujes za ideal. Mas-li dobrou optiku na fotaku, potrebujes jeste dobry /skutecne dobry/ film a v neposledni rade stejne kvalitni zvetsovaci objektiv. Neveril bys, kolik onech povesti o rozmyvajicich vyvojkach ma puvod prave zde. Jde-li ti skutecne predevsim o ostrost, vezmi ostry film. Pan-F (v perceptolu 1:3) umi dost, pochopitelne Plus-x (jeden z vubec nejlepsich filmu historie), ovsem v tomhle ohledu nesahnes vedle s Tmaxem 100 a nebo deltou 100, ty jsou ostre jako savle, ac se jejich podani leckomu nelibi. Vyvolat je muzes temer v cemkoli s naprosto spolehlive ostrym vysledkem.
  • 0

#14 dc

dc

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 157 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové, Czech Republic, EU, Earth, This Space
Reputace: 24

Publikováno 30 srpen 2011 - 11:35:53

Sezen si nekde Technical pan a mas po starostech:-))


Jen zdánlivě snadné ;-) Moc toho ke koupi není a když to koupím děsivě draze na eBayi, tak mi to pošťáci zroentgenujou.
  • 0

#15 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 066 příspěvků(y)
Reputace: 385

Publikováno 30 srpen 2011 - 12:25:11

P.S. s tim technicalem si samozrejme delam trochu srandu. Ovsem s tim formatem jsem nemal na mysli hned nejakej drevak, nybrz proste stredni format.
  • 0

#16 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 30 srpen 2011 - 12:52:55

Sezen si nekde Technical pan a mas po starostech:-))


Jen zdánlivě snadné :D Moc toho ke koupi není a když to koupím děsivě draze na eBayi, tak mi to pošťáci zroentgenujou.


malá technická poznámka:
u Mahnu, na Macodirectu můžeš pořídit Rollei ATP 1.1, tzv. Advanced Technical Pan... naprosto rovnocenná náhrada Kodaku TP, ne-li lepší. Relativně za rozumný peníz, uděláš-li nákup celkově v takové hodnotě, že poštovné se ti rozprskne do mnoha položek a nebolí, rentgenem to nehrozí a za 4-5 dní od objednávky to máš až doma....

a co se vývojky týče, co se ostrostí týče, byl a jsem vždy velmi spokojen s Atomalem, ale za pár haléřů se dá namíchat i docela blbuvzdorná dvoulázňovka, docela fajnová:
například:

Thorntonova dělená vývojka pro vysoké rozlišení:
lázeň A
Metol 8,25g
siřičitan sodný bezvodý 85g
voda do 1 litru
lázeň B
Metaboritan sodný (Kodalk) 12g
voda do 1 litru
nástřelový čas: 3A/3B pro filmy kolem 100 (kino,svitek), 4-5A/4-5B pro filmy kolem 400 (platí pro kubický krystal, pro plochý nutno odladit)

Nebo jiná verze, s výbornou hranovou ostrostí:
lázeň A
Metol 5g
siřičitan sodný bezvodý 50g
borax (tetraboritan sodný) 2g
voda do 1 litru
lázeň B
Metaboritan sodný (Kodalk) 10g
voda do 1 litru
vyvolávací časy pro první nástřel obdobné jako u předchozí

pro "svůj" konkrétní film je potřeba si vyvolávací časy odladit.

samozřejmě pro Technical Pan či Rollei ATP je potřeba jiná, pro negativ s pokud možno plnou škálou šedí je třeba trochu jiné máčky, ale v nouzi dobře poslouží i homeopaticky ředěný rodinal.

Pro Kodak Technical Pan byla kdysi navržena tato vývojka:
Kodak 2415 Technical Pan Special Developer:
rozpouštění ve vodě 750 ml, při 52st.C:
siřičitan sodný bezvodý 30g
fenidon 1,5 g
Edwal's Liquid Orthazite* 2 ml
(rovnocenná náhrada je 1,8ml 3% roztoku benzotriazolu v dest.vodě)
dolít studenou vodou na 1000ml (při 20st.c)
Expozice TechPanu na EI 16-25.
naložit do této vývojky na 12-15min při 20 st.C
přenést do 1% roztoku "Balanced Alkali", tj. Kodalk (metaboritan sodný), v tom proběhne vlastní vyrovnávací vyvolání, dobu si odladit podle potřebného krytí - hustoty,
slabá kyselá přerušovací lázeň
několik minut ustálení v rychloustalovači nebo normálně v klasickém kyselém ustalovači na bázi thiosíranu sodného (s utvrzovacím účinkem).
Pozn: podání barev na TP je trošku jiné než u běžných panchromatických filmů, červené odstíny vylezou o dost světlejší.

dále viz datasheet
  • 0

#17 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 30 srpen 2011 - 13:10:12

... ale přesto jsem nenašel odpověď na svou jednoduchou základní otázku:

Takže priority:
- ostrost,
- pěkné zrno,
- dost odstínů šedé,
- dynamický rozsah,
- kontrast.


ještě napsat, jestli fotíš na kino, SF či větší formát, odpověď určitě je závislá i na volbě filmového materiálu (formát, druh, citlivost), a teprve poté k němu se dá pasovat vývojka.
a v poslední řadě teprve přijde úvaha o rozlišovací schopnosti optiky, jež je k dispozici, a vhodném filmu k ní, (to aby to nebylo vyhazování peněz za filmy, jejichž schopnosti nebudou třeba optikou využity :D )

v kinofilmu, s minimálními náklady, mám pro splnění tvého zadání jasno : Kodak Plus-X nebo Ilford PanF, Atomal (A49) nebo metolová dvoulázňovka (viz výše)
  • 0

#18 RHx

RHx

    Hrabě kydoň

  • Předplatitel
  • 5 703 příspěvků(y)
  • LocationHK
Reputace: 386

Publikováno 30 srpen 2011 - 13:15:14

taky světlo musí přát :D
na světle záleží
při dobrém světle dobrý ostrý výsledek a při mdlém nicmocnózní a to budou oba filmy (záběry volány stejně)
  • 0

#19 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 066 příspěvků(y)
Reputace: 385

Publikováno 30 srpen 2011 - 14:26:39

Souhlas s Jirinolem. Ovsem porad nevime, o jake mire ci predstave ostrosti/neostrosti je zde rec. Dodrzis-li /pochopitelne pri slusnem technickem zvladnuti celeho procesu jako podminky sine qua non/ ten zaklad, tedy kvalitni optika snimaci - kvalitni film - kvalitni optika zvetsovaci, muzes v klidu zvetsovat 30x40 z kinofilmu DElta 3200 (jirinol potvrdi, videl) a ostrosti mas porad dost. Co potom lze - a nemluvim zde o zadnem specialnim procesu, zvlastnich nekonfekcnich vyvojkach aj, nybrz o bezne dostupne konfekci - udelat s filmy stredni citlivosti - si lze predstavit. Z filmu, ktere jsem takhle zkousel, se asi sotvaco rovna /v ostrosti a rozliseni/ Tmax-100. Neoblibil jsem si ho pro jeho trochu ledove a jaksi mrzive "dokonale" podani, nicmene v ostrosti je to spicka, ktera by tvyxm pozadavkum mohla vyhovet s velkou rezervou. Ale je to vse opet cele dle znameho "jeden holky, druhej vdolky". Videl jsem obri zvetseninu (celek by byl jiste tak 100x150cm, nebot to byl jen vyrez z negativu) z FP-4 (kinofilm, ta stara verse bez "plus" v nazvu). Ostre, brilantni. Nekolik zkousek ostrosti objhektivu (z kraju pole) jsem na podobne formaty(pochopitelne jen mensi papir v zadanem miste zvetseniny) delal i z Pan-100, Pan-F (rovnez stary bez plus) a z toho Tmaxu. Vyvolavane v HC110, Microdolu-X, Perceptolu, D-76 i v Atomalu(ten je opravdu krasne ostry). Bavime-li se tedy o ostrosti, ktera by mela byt vyssi nez vyse uvedene priklady, je jedinym resenim prechod na vetsi format.
  • 0

#20 dc

dc

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 157 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové, Czech Republic, EU, Earth, This Space
Reputace: 24

Publikováno 30 srpen 2011 - 15:58:56

Tak já doplňuji:

Fotím na kinofilm. Alespoň z drtivé většiny. Má oblíbená skla jsou Nikkor 50mm/1.4D a Nikkor 85mm/1.4D. Jo, jsou měkčí, ale IMHO kreslí pěkně. Střední nebo i větší formát bych rád, ale z mnoha důvodů si myslím, že mi letos nehrozí.

Mám rád filmy kolem 21 (ehm, tedy kolem ISO 100), tedy zhruba od 17 do 27 (ehm. od 50 do 400 ISO). Neodříkám se plochých krystalů ani hodně černé černé, na něco se mi víc líbí klasické emulze, na něco více polotónů.

Teď právě nemám přístup ku komoře ani kde ji pořídit, tak přichází ke slovu (spíš k fimu) scanner.
  • 0

#21 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 30 srpen 2011 - 16:14:52

Beutler, FX-1, Pyrocat-HD.
  • 0

#22 pepafotograf

pepafotograf

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 764 příspěvků(y)
  • LocationJablůnka 397
Reputace: 333

Publikováno 30 srpen 2011 - 18:08:32

:D Tak,tak-někdo holky a někdo vdolky...na portrét jsem si v poslední době oblíbil používání Takumaru 4/200mm,právě pro jeho nezaměnitelné podání,jsou i jiné "ostřejší" Pentaxí verze,ale tento mi prostě vyhovuje,k tomu ten formát 6x7,mnoho se tím zkazit nedá... :lol: Myslím,že to není jen technická otázka ta ostrost,ale je to určitě i otázka námětu,v každém případě je to asi dost subjektivní u každého autora... :lol: nejvíce používám klasické emulze...
  • 0

#23 dc

dc

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 157 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové, Czech Republic, EU, Earth, This Space
Reputace: 24

Publikováno 30 srpen 2011 - 19:54:18

Acros + Microphen 1:1. Pro mě osvědčená kombinace dle pana Karbusického pro zvýšenou hranovou ostrost. Překlápění mám poznamenané na vyvolávací bedně, tak jestli bude zájem, můžu to sem hodit.

Je to toto? Bohužel nemám k disposici původní článek a právě se chystám skoupat jeden Acros.

microphen 1+1
10 a 1/4 min.,
překlápění 1. minuta 30 sec. stále, 2. - 10. minuta po 10 sec.

Na Beutlerku a/nebo FX-1 určitě dojde ;-)

Ty dvoudílný by šly i na plochý krystaly (acros, delta...)? Myslel jsem, že by na ně ta emulze byla moc tenká...
  • 0

#24 georgepavlik

georgepavlik

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 44 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 30 srpen 2011 - 21:22:10

Acros + Microphen 1:1. Pro mě osvědčená kombinace dle pana Karbusického pro zvýšenou hranovou ostrost. Překlápění mám poznamenané na vyvolávací bedně, tak jestli bude zájem, můžu to sem hodit.


Pěkně prosím, smutně koukám :lol:

O Majkrofénu jsem už uvažoval, ale má pověst děsivě rozmývací vývojky, tak jsem se zalekl.


Microphen 1:1, 20°C. Zahajovací překlápění 40 sec. Překlápění 1-3 min 5 sec, každou půlminutu. 4-10 min 3 sec po 1 minutě. 10 min + NEPŘEKLÁPĚT! Celkový čas 11:30. Přerušování 30 sec. Ustalování 5 min. Praní 10 min. Pro opakování výsledků používám takto naředěnou vývojku pouze jedenkrát - pak vylejvám a při dalším filmu ředím ze stocku novou. Vychází to tak z jednoho litru stocku na 8 kinofilmů, ale taky záleží, jakej máš tank :-)
  • 0

#25 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 066 příspěvků(y)
Reputace: 385

Publikováno 31 srpen 2011 - 12:09:03

Tak já doplňuji:

Mám rád filmy kolem 21 (ehm, tedy kolem ISO 100), tedy zhruba od 17 do 27 (ehm. od 50 do 400 ISO). Neodříkám se plochých krystalů ani hodně černé černé, na něco se mi víc líbí klasické emulze, na něco více polotónů.

Teď právě nemám přístup ku komoře ani kde ji pořídit, tak přichází ke slovu (spíš k fimu) scanner.


No jo. Ono ovsem tohle rozmezi "okolo 21", jez udavas, je ve skutecnosti rozmezi nekolikanasobku citlivosti! Tedy dosti velike a zde rozvuijenou debatu to pomerne dost diskvalifikuje.
AS Nikony nemam zadnou zkusenost, jsem pravovernej Canonista, ale predpokladam, ze to dobra optika je.
Paklize se ale omezujes jen na skenovani, zustavasn jen na pulce cesty, pricemz do cele veci se tak vecpe dalsi promenna - totiz skener, jeho klvalita atd. Nejsme tu tedy z velke(dost podstatne)casti na cistem poli klasicke fotografie. Dokud nebudes mit svoje fotky - ty, o nichz je rec - KVALITNE vyzvetsovany na papire, nema smysl jejich ostrost atd. hodnotit.
  • 0

#26 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 31 srpen 2011 - 12:21:23

Paklize se ale omezujes jen na skenovani, zustavasn jen na pulce cesty, pricemz do cele veci se tak vecpe dalsi promenna - totiz skener, jeho klvalita atd. Nejsme tu tedy z velke(dost podstatne)casti na cistem poli klasicke fotografie. Dokud nebudes mit svoje fotky - ty, o nichz je rec - KVALITNE vyzvetsovany na papire, nema smysl jejich ostrost atd. hodnotit.


S tímto mi nezbývá než bezvýhradně souhlasit. Ač skenuji kinofilmy tím téměř "nej", co pro skenování kinofilmů existuje, musím potvrdit, že pravdu mají všichni moudří, kteří již dávno přišli na to, že filmové skennery s prosvícením čb filmového pásu, s jakousi interferencí světla mají a pod drobnohledem (!) je to opravdu poněkud jiné než zvětšenina udělaná optickou cestou. a co se škály od černé po bílou týče, je už jiná věc, s ostrostí zde diskutovanou to nesouvisí... prostě ať se budu snažit o cokoli, ač si myslím, že skenování celkem zvládám, ze skeneru i následným zvětšením tikitálně-optickou cestou na RC prostě takovou fotku, jako umí např. pan Sokolík se svým pyromistrovstvím, či spousta jiných, zvládajících čistý opticko-chemický proces s bravurou, neudělám, i kdybych se třeba pos... :-)
co jediné skutečně považuji za velké + skenování, je pohodlíčko při retuši obrázků ze starých, dodrbaných a zadělaných, negativů, která na zvětšenině není vidět.
  • 0

#27 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 31 srpen 2011 - 12:24:11

... že filmové skennery s prosvícením čb filmového pásu, s jakousi interferencí světla mají ...

myslím tím prosvícení čb filmu stříbrného, nikoli monochrom C-41 filmů, to je o něčem jiném...
  • 0

#28 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 31 srpen 2011 - 16:36:20

Ostrost, to je dosti "široký pojem"... Hrana? Zrno? "Celkový dojem?" Při jakém kontrastu?
Dle mého soudu se na vjemu "ostrá fotka" podílí (m.j.) následující:
Snímací objektiv: U kinofilmu já osobně považuji za velmi ostré objektivy Leica (zvl. Elmar 24/3.8), Pentax (FA 35/2, FA 50/1,4, FA 50/2,8 Macro, ale i 15ku !), Tamron (90/2,8 Macro), Hasselblad (45/4), naprosto výjimečný Konica Hexar Lens (35/2) a samozřejmě mnoho jiných.
U středního formátu P67 55mm, 75mm, Mamiya 7 - všechny do 80mm (nad 80mm nevlastním). U posledně jmenovaných tvrdím, že se pohybujeme již někde u "fyzikálních hranic".
Stativ: co nejtěžší bestie s co nejmenším množstvím nejpevnějších spojů, postavený na nepohyblivé podloží.
Kamera bez zrcadla nebo se sklopeným zrcadlem.
Zcela přesné zaostření s "vyladěným" ostřením (zvl. u hledáčkových, ale i u zrcadlovek nebo "dvouoček").
Přesná expozice.
Vyloučení "parazitního světla" (ó, jak pomůže obyčejný parazól nebo obludně drahé kompendium !!!)
Pokud jsou nutné, tak ty nejkvalitnější dostupné filtry (má zkušenost - cenou se nelze zcela řídit!)
(Dobře opečovávaný a uskladněný) Film: mně osobně se nejvíce zamlouvá Fuji Acros, Kodak PlusX, HP5+, FP4+, PanF+ (nejsem až takovým příznivcem delt a témaxů).
Včasné vyvolání filmu po expozici.
Vývojka: Zde je obrovský výběr - u mně (bez pořadí) Atomal, DS-10, DS-12, PC-TEA, Rodinal. Obecně ostřejší obraz poskytují "stocky" a nepřeháněné vyvolávání (čas), ale s přiměřeným pohybem (zcela určitě ne "stand", stejně tak nejsem příznivcem rotace - ale z tou mám málo zkušeností, tedy: nejméně 1-3x/2' - lépe 1-3x/1', většinou 1x/30"). Vychytaný pohyb ve vývoce považuji za mimořádně důležitý.
Teplota vývojky: u "chladnějších vývojek" - do 18-19stC je obvykle menší zrno, 20stC je jakýsi "uznávaný kompromis". Já se řídím pravidlem: pokud má vyvolávací doba překročit 10(až12)min, je lépe zvýšit teplotu tak, aby se (po příslušné korekci) vyvolávací čas pohyboval někde mezi 6-8 minutami. Domnívám se (a četné zkušenosti to potvrzují), že za tuto dobu (obvykle) "zrno nestačí narůst a zhnusnět".
Sám jsem si ověřil, že pro kinofilm (PRO MĚ!!!) se nejlépe hodí: na středně a vysocecitlivé filmy DS-10 stock a 1+1, pro všechny kinofilmy se hodí DS-12 Stock a 2+1 a Atomal stock a 1+1.
Dalším požadavkem je dokonale vycentrovaný zvětšovák bez unikajícího světla. Kondenzor je "ostřejší", ale dobrá barevná hlava (nebo MG hlava) nijak nepokulhává.
Zvětšovací objektiv: Jaký nejlepší se podaří opatřit (obecně Rodagon, Componon HM, nebo jejich APO varianty. Ale i Meogon a některé Anarety jsou mimořádně dobré. Výtečné jsou i Neonony (pro Durst vyrobené Rodagony). S EL-Nikkory zkušenost nemám).
Co nejrovnější negativ.
Co nejmenší únik světla ze zvětšováku a odstraněné parazitní světlo.
Kvalitní zvětšovací papír (povídání je na hodně dlouhé lokty... V poslední době se mi hodně líbí RC Vario Tetenal).
Opravdu "bezpečné" osvětlení TK.
Neopotřebená vývojka - zde je výběr obrovský.
Vyvolávání po vhodnou dobu (nejlépe zjištěnou proužkovou "čvachtací zkouškou") při vhodné teplotě (není vhodné překračovat 24-26stC, ještě horší je "moření papíru" ve studené vývojce).
Dobré přerušení (slabý roztok kys. citronové nebo octové) za stálého pohybu!
Ustálení v nevyčerpaném ustalovači - nepřekračovat výrazně dobu ustálení ("zeslabovací efekt").
Dobré vyprání.
Stejná teplota všech lázní.
A dalo by se pokračovat....
  • 0

#29 pepafotograf

pepafotograf

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 764 příspěvků(y)
  • LocationJablůnka 397
Reputace: 333

Publikováno 31 srpen 2011 - 17:01:14

:twisted: Hm,tak to bude asi pro některé začátečníky,nebo i mírně pokročilé dost velké dilema,věci výše popsané! :D Pokud ani po tomto neutečou k počítači,tak jsou na dobré cestě... :-P V každém případě-se vším,se vším se dá s Pentaxistou souhlasit! :)
  • 0

#30 spooky

spooky

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 074 příspěvků(y)
  • LocationTrenčín, Slovakia
Reputace: 18

Publikováno 31 srpen 2011 - 18:00:26

Teda Pentaxista to napísal brilantne, klobúk dole.
Ale v podstate mi z jeho príspevku vychádza jedno: Dodržuj základné a overené pravidlá pre prácu s negatívom aj pozitívom.
Ostatné si už musí človek odladiť sám - film, vývojka, papier, ... :twisted:
  • 0

#31 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 066 příspěvků(y)
Reputace: 385

Publikováno 31 srpen 2011 - 19:10:46

Napsal to pentaxista zevrubne a ma vlastne pravdu. Presto jsou ale vlivy, ktere na onu ostrost maji vliv primarni (optika obecne),pak sekundarni( tedy hlavne film, o neco mene vyvojka), a konecne vlivy tercialni (parazitni svetlo atd, pohyb ve vyvojce, jehoz vliv se ostatne dost zvelicuje). Jednoduse receno - aniz by to v nejmensim znamenalo, ze to je vse, co k dobre fotce je potreba!je to ovsem podminka sine qua non - optika a film. U stredne a malo citlivych filmu je obecne vliv vyvojky mene patrny, nez u filmu citlivejsich. a jeste mene jsou rozhoduici ostatni vlivy. Na mire dokonalosti/nedokonalosti vysledku se samozrejme vsechny pentaxistou uvedene vlivy v nejake mire projevuji, s tim nema smysl se prit, nicmene z hlediska ostrosti je to porad ten zaklad: objektiv-film-objektiv.
  • 0

#32 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 31 srpen 2011 - 21:03:54

Na mire dokonalosti/nedokonalosti vysledku se samozrejme vsechny pentaxistou uvedene vlivy v nejake mire projevuji, s tim nema smysl se prit, nicmene z hlediska ostrosti je to porad ten zaklad: objektiv-film-objektiv.


Amen.
  • 0

#33 Vladik

Vladik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 218 příspěvků(y)
Reputace: 29

Publikováno 1 září 2011 - 06:44:47

Nezapomente na prohnuti filmu ve fotoaparatu, kdyz uz se to tady tak pitva :twisted: Predevsim u svitku typ 120 a planu. Podle me to ma zdaleka nejvetsi vliv spolu s lidksou chybou pri ostreni a rozhybanym fotakem pri expozici.
  • 0

#34 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 066 příspěvků(y)
Reputace: 385

Publikováno 1 září 2011 - 08:03:18

To je jasny. obzvlast u vetsich formatu. 6x9 nebo plany, ani nemluvim o nejakych 8x10. Predpokladal jsem, ze u kinofilmu(o nemz byla rec) se tohle projevuje jen vyjimecne, navic rozmazanost dana pohybem ci nezaostrenim(z jakehokoli duvodu) se na prvni pohled lisi treba od hranove neostrosti dane nekvalitnim zobrazenim optiky.
  • 0

#35 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 1 září 2011 - 10:19:06

Ja by som to povedal asi takto: ak vynecháme pohybovú neostrosť, nedoostrenie a veci okolo toho, teda len technickú stránku, potom:
kvalitný objektív
dobrý film okolo 100 ASA (50-125)
dobrá vývojka (napr Atomal 1:1), samozrejme pri dodržaní vyvolávacieho postupu
dobrý zväčšovák, dobré papiere a pozitívna vývojka

Pri dodržaní tohoto všetkého sa aj z kinofilmu dajú urobiť ostré fotky až do formátu 30x40 cm. Ak ani to nestačí, tak musí pomýšľať na väčší formát, myslím tým 6x9 a viac.
  • 0

#36 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 066 příspěvků(y)
Reputace: 385

Publikováno 1 září 2011 - 10:35:52

Jen bych dodal, ze pri dodrzeni tohoto postupu lze i z kinofilmu udelat mnohem vetsi fotky nez 30x40. 30x40 by mel byt zaklad - tohoto formatu by melo byt mozne dosahnout s jakymkoli filmem. Nepodari-li se, pak je nekde chyba.Bezne tak zvetsuju z Delty 3200, natoz pak treba z Plus-x nebo nejakeho Tmaxu apod. O vylozene pomalych filmech jako treba Pan-F nebo dokonce Technical-panu ani nemluvim.
  • 0

#37 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 1 září 2011 - 10:48:55

Súhlasím, ja som väčšie ako 30x40 nerobil, tak preto som to napísal takto
  • 0

#38 Vladik

Vladik

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 218 příspěvků(y)
Reputace: 29

Publikováno 1 září 2011 - 11:48:41

Hmm, mne tak nejka porad u tech prohlaseni o "dobrych" pozitivech 30x40 z kinofilmu chybi tak definice toho "dobreho". Me osobne prijde, ze zvetseninu z 6x4,5 poznam od kinofilmu relativne s vysokou uspesnosti uz na formatu 18x24.
Co teda myslite tou "dobrou zvetseninou? Nepritomnost zrna? Nebo ze od sebe nepoznam zvetseninu rekneme z 6x9 prumerne udelanou od vynikajici zvetseniny z kina?
  • 0

#39 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 066 příspěvků(y)
Reputace: 385

Publikováno 1 září 2011 - 12:03:00

Vzdycky je poznat format negativu na zvetsenine, v libovolnem formatu. Tou dobrou zvetseninou minim zvetseninu ostrou, ackoli pochopitelne zrnitejsi nez z vetsiho formatu. V praxi jsem si overil, tze v tomhle ma nejvetsi slovo zvetsovaci objektiv, tam se to lame.
  • 0

#40 zdenab2

zdenab2

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 617 příspěvků(y)
  • LocationKopanice
Reputace: 2

Publikováno 1 září 2011 - 13:45:59

.na portrét jsem si v poslední době oblíbil používání Takumaru 4/200mm,právě pro jeho nezaměnitelné podání,jsou i jiné "ostřejší" Pentaxí verze,ale tento mi prostě vyhovuje,k tomu ten formát 6x7,mnoho se tím zkazit nedá.

Sory za OT
Ahoj.Prosímtě a používáš mezikroužky,nebo máš tu poslední verzi,která ostří od 1,5m?
Mám prví verzi tu co moc nekreslí,ale ta ostří až od 2,5m.
Dík
  • 0

#41 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 1 září 2011 - 15:17:52

Vážení kolegové, před započetím "ostrého honu" Vám doporučuji navštívit
odborného očního lékaře a s novými brýlemi se často svět zaostří natolik,
že je zcela zbytečné investovat do nového vybavení. Zůstanete ohromeni
nad ostrostí Vašich fotografií! :D S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik


někdy stačí jenom vyčistit :twisted:

P.S.: iniciativní přesun z duplicitního vlákna :-P
  • 0

#42 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 066 příspěvků(y)
Reputace: 385

Publikováno 1 září 2011 - 18:30:19

Hmm, mne tak nejka porad u tech prohlaseni o "dobrych" pozitivech 30x40 z kinofilmu chybi tak definice toho "dobreho". Me osobne prijde, ze zvetseninu z 6x4,5 poznam od kinofilmu relativne s vysokou uspesnosti uz na formatu 18x24.
Co teda myslite tou "dobrou zvetseninou? Nepritomnost zrna? Nebo ze od sebe nepoznam zvetseninu rekneme z 6x9 prumerne udelanou od vynikajici zvetseniny z kina?

Tady se zamenujou dve veci: ta prvni je snaha tzv"nepoznat format", vymackat z mensiho formatu ucinky formatu vetsiho. Ta je ve vetsine pripadu predem odsouzena k nezdaru, resp. nekdy lze divaka osalit, ovsem vetinou pouzitim extremnich postupu. Tedy superostry a bezzrnny film typu Technical-pan, ktery ostrost a zvetsovatelnost stredniho formatu bez potizi ma, jenze ono se to zas projevi jinde: hloubkou ostrosti, strmejsi skalou.
Nas problem, tedy spise cil, jed ta druha vec: vyuzit kazdy format tim nejefektivnejsim zpusobem. Nelze brat jeden metr na zcela odlisne formaty, nybrz je treba precizne zvladnout ten nejmensi, tedyx asi pro vetsinu z nas (neminioxare)kinofilm. Zvetsenina 30x40 by pri kvalitni optice a dnesnich filmech mela byt samozrejmosti.
  • 0

#43 pepafotograf

pepafotograf

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 764 příspěvků(y)
  • LocationJablůnka 397
Reputace: 333

Publikováno 1 září 2011 - 18:33:02

.na portrét jsem si v poslední době oblíbil používání Takumaru 4/200mm,právě pro jeho nezaměnitelné podání,jsou i jiné "ostřejší" Pentaxí verze,ale tento mi prostě vyhovuje,k tomu ten formát 6x7,mnoho se tím zkazit nedá.

Sory za OT
Ahoj.Prosímtě a používáš mezikroužky,nebo máš tu poslední verzi,která ostří od 1,5m?
Mám prví verzi tu co moc nekreslí,ale ta ostří až od 2,5m.
Dík

Mám také tu první verzi.Mezikroužky používám jen k Erbéčku....
  • 0

#44 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 155

Publikováno 2 září 2011 - 11:02:26

článek zde na serveru
ostré vývojky


Díky moc za tohle vlákno a ten odkaz! Jsem o tomhle neměl ani potuchy. Super! Už se těším na diafine.
  • -1




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních