Honba za ostrostí
#1
Publikováno 29 srpen 2011 - 21:11:11
rád bych vyvolal film v něčem (vývojka) a nějak (ředění atd.), abych dosáhl co nejvyšší ostrosti. Nemám nic proti polotonům, ba naopak líbí se mi. Nevadí mi (jemné, "hezké") zrno, ostatně spousta filmů s ním nemá problém, ale vadí mi shluky a jejich rozmývání. Nemám nic proti konfekci, fotím pár set fotek za rok. Nejčastěji řekněme baráky s lidmi i bez.
Takže priority:
- ostrost,
- pěkné zrno,
- dost odstínů šedé,
- dynamický rozsah,
- kontrast.
kombinace Xtol + klasická emulze nižší citlivosti vypadala nadějně,
kombinace Perceptol jak s klasickou emulzí, tak s "moderní" (delta, acros) vypadala ještě nadějněji, ale stále to není ono.
Budu vděčný za rady či odkazy na zdroje informací ke studiu či principy, jak to funguje.
#3
Publikováno 29 srpen 2011 - 21:20:50
Já Tri-x vyvolávám v Diafinu A 4 minuty s překlápěním za 30s a v Diafinu B taky 4 minuty s překlápěním 10s.
Kontrast dobrý a zrno velmi jemné hezké..
Jukni sem, vše je vyvolené v Diafinu na filmy uvedené: www.molotok.tumblr.com
#4
Publikováno 29 srpen 2011 - 21:41:52
Takže co se týče (nakousnutí) teorie, jde o to, že je třeba vyvolávat krátce a přiměřeně účinně, což v zásadě methol+něco umí. Proč tu lidi nemají rádi metholovky? (Nebo je to indiskrétní otázka? ;-) )
#5
Publikováno 29 srpen 2011 - 21:57:08
#6
Publikováno 30 srpen 2011 - 07:10:58
#7
Publikováno 30 srpen 2011 - 08:04:15
#8
Publikováno 30 srpen 2011 - 08:11:54
S jedním co nejvíce kvedlej a druhý polož do vývojky a nehýbej s ním.
Druhý papír bude ostřejší.
Tento postup zvyšuje hranovou ostrost.
#9
Publikováno 30 srpen 2011 - 08:56:42
#10
Publikováno 30 srpen 2011 - 10:22:13
#11
Publikováno 30 srpen 2011 - 11:10:34
Acros + Microphen 1:1. Pro mě osvědčená kombinace dle pana Karbusického pro zvýšenou hranovou ostrost. Překlápění mám poznamenané na vyvolávací bedně, tak jestli bude zájem, můžu to sem hodit.
Pěkně prosím, smutně koukám ;-)
O Majkrofénu jsem už uvažoval, ale má pověst děsivě rozmývací vývojky, tak jsem se zalekl.
#12
Publikováno 30 srpen 2011 - 11:13:32
Ja vím. K tomu došel již Saudek. Na to zatím nemám - vlastně nic. Snad časem...No a uplne nejsnazsi cesta k vyssi ostrosti: vetsi format.
#13
Publikováno 30 srpen 2011 - 11:27:43
#14
Publikováno 30 srpen 2011 - 11:35:53
Sezen si nekde Technical pan a mas po starostech:-))
Jen zdánlivě snadné ;-) Moc toho ke koupi není a když to koupím děsivě draze na eBayi, tak mi to pošťáci zroentgenujou.
#15
Publikováno 30 srpen 2011 - 12:25:11
#16 Jirinol
Publikováno 30 srpen 2011 - 12:52:55
Sezen si nekde Technical pan a mas po starostech:-))
Jen zdánlivě snadné Moc toho ke koupi není a když to koupím děsivě draze na eBayi, tak mi to pošťáci zroentgenujou.
malá technická poznámka:
u Mahnu, na Macodirectu můžeš pořídit Rollei ATP 1.1, tzv. Advanced Technical Pan... naprosto rovnocenná náhrada Kodaku TP, ne-li lepší. Relativně za rozumný peníz, uděláš-li nákup celkově v takové hodnotě, že poštovné se ti rozprskne do mnoha položek a nebolí, rentgenem to nehrozí a za 4-5 dní od objednávky to máš až doma....
a co se vývojky týče, co se ostrostí týče, byl a jsem vždy velmi spokojen s Atomalem, ale za pár haléřů se dá namíchat i docela blbuvzdorná dvoulázňovka, docela fajnová:
například:
Thorntonova dělená vývojka pro vysoké rozlišení:
lázeň A
Metol 8,25g
siřičitan sodný bezvodý 85g
voda do 1 litru
lázeň B
Metaboritan sodný (Kodalk) 12g
voda do 1 litru
nástřelový čas: 3A/3B pro filmy kolem 100 (kino,svitek), 4-5A/4-5B pro filmy kolem 400 (platí pro kubický krystal, pro plochý nutno odladit)
Nebo jiná verze, s výbornou hranovou ostrostí:
lázeň A
Metol 5g
siřičitan sodný bezvodý 50g
borax (tetraboritan sodný) 2g
voda do 1 litru
lázeň B
Metaboritan sodný (Kodalk) 10g
voda do 1 litru
vyvolávací časy pro první nástřel obdobné jako u předchozí
pro "svůj" konkrétní film je potřeba si vyvolávací časy odladit.
samozřejmě pro Technical Pan či Rollei ATP je potřeba jiná, pro negativ s pokud možno plnou škálou šedí je třeba trochu jiné máčky, ale v nouzi dobře poslouží i homeopaticky ředěný rodinal.
Pro Kodak Technical Pan byla kdysi navržena tato vývojka:
Kodak 2415 Technical Pan Special Developer:
rozpouštění ve vodě 750 ml, při 52st.C:
siřičitan sodný bezvodý 30g
fenidon 1,5 g
Edwal's Liquid Orthazite* 2 ml
(rovnocenná náhrada je 1,8ml 3% roztoku benzotriazolu v dest.vodě)
dolít studenou vodou na 1000ml (při 20st.c)
Expozice TechPanu na EI 16-25.
naložit do této vývojky na 12-15min při 20 st.C
přenést do 1% roztoku "Balanced Alkali", tj. Kodalk (metaboritan sodný), v tom proběhne vlastní vyrovnávací vyvolání, dobu si odladit podle potřebného krytí - hustoty,
slabá kyselá přerušovací lázeň
několik minut ustálení v rychloustalovači nebo normálně v klasickém kyselém ustalovači na bázi thiosíranu sodného (s utvrzovacím účinkem).
Pozn: podání barev na TP je trošku jiné než u běžných panchromatických filmů, červené odstíny vylezou o dost světlejší.
dále viz datasheet
#17 Jirinol
Publikováno 30 srpen 2011 - 13:10:12
... ale přesto jsem nenašel odpověď na svou jednoduchou základní otázku:
Takže priority:
- ostrost,
- pěkné zrno,
- dost odstínů šedé,
- dynamický rozsah,
- kontrast.
ještě napsat, jestli fotíš na kino, SF či větší formát, odpověď určitě je závislá i na volbě filmového materiálu (formát, druh, citlivost), a teprve poté k němu se dá pasovat vývojka.
a v poslední řadě teprve přijde úvaha o rozlišovací schopnosti optiky, jež je k dispozici, a vhodném filmu k ní, (to aby to nebylo vyhazování peněz za filmy, jejichž schopnosti nebudou třeba optikou využity )
v kinofilmu, s minimálními náklady, mám pro splnění tvého zadání jasno : Kodak Plus-X nebo Ilford PanF, Atomal (A49) nebo metolová dvoulázňovka (viz výše)
#18
Publikováno 30 srpen 2011 - 13:15:14
na světle záleží
při dobrém světle dobrý ostrý výsledek a při mdlém nicmocnózní a to budou oba filmy (záběry volány stejně)
#19
Publikováno 30 srpen 2011 - 14:26:39
#20
Publikováno 30 srpen 2011 - 15:58:56
Fotím na kinofilm. Alespoň z drtivé většiny. Má oblíbená skla jsou Nikkor 50mm/1.4D a Nikkor 85mm/1.4D. Jo, jsou měkčí, ale IMHO kreslí pěkně. Střední nebo i větší formát bych rád, ale z mnoha důvodů si myslím, že mi letos nehrozí.
Mám rád filmy kolem 21 (ehm, tedy kolem ISO 100), tedy zhruba od 17 do 27 (ehm. od 50 do 400 ISO). Neodříkám se plochých krystalů ani hodně černé černé, na něco se mi víc líbí klasické emulze, na něco více polotónů.
Teď právě nemám přístup ku komoře ani kde ji pořídit, tak přichází ke slovu (spíš k fimu) scanner.
#21
Publikováno 30 srpen 2011 - 16:14:52
#22
Publikováno 30 srpen 2011 - 18:08:32
#23
Publikováno 30 srpen 2011 - 19:54:18
Je to toto? Bohužel nemám k disposici původní článek a právě se chystám skoupat jeden Acros.Acros + Microphen 1:1. Pro mě osvědčená kombinace dle pana Karbusického pro zvýšenou hranovou ostrost. Překlápění mám poznamenané na vyvolávací bedně, tak jestli bude zájem, můžu to sem hodit.
microphen 1+1
10 a 1/4 min.,
překlápění 1. minuta 30 sec. stále, 2. - 10. minuta po 10 sec.
Na Beutlerku a/nebo FX-1 určitě dojde ;-)
Ty dvoudílný by šly i na plochý krystaly (acros, delta...)? Myslel jsem, že by na ně ta emulze byla moc tenká...
#24
Publikováno 30 srpen 2011 - 21:22:10
Acros + Microphen 1:1. Pro mě osvědčená kombinace dle pana Karbusického pro zvýšenou hranovou ostrost. Překlápění mám poznamenané na vyvolávací bedně, tak jestli bude zájem, můžu to sem hodit.
Pěkně prosím, smutně koukám
O Majkrofénu jsem už uvažoval, ale má pověst děsivě rozmývací vývojky, tak jsem se zalekl.
Microphen 1:1, 20°C. Zahajovací překlápění 40 sec. Překlápění 1-3 min 5 sec, každou půlminutu. 4-10 min 3 sec po 1 minutě. 10 min + NEPŘEKLÁPĚT! Celkový čas 11:30. Přerušování 30 sec. Ustalování 5 min. Praní 10 min. Pro opakování výsledků používám takto naředěnou vývojku pouze jedenkrát - pak vylejvám a při dalším filmu ředím ze stocku novou. Vychází to tak z jednoho litru stocku na 8 kinofilmů, ale taky záleží, jakej máš tank
#25
Publikováno 31 srpen 2011 - 12:09:03
Tak já doplňuji:
Mám rád filmy kolem 21 (ehm, tedy kolem ISO 100), tedy zhruba od 17 do 27 (ehm. od 50 do 400 ISO). Neodříkám se plochých krystalů ani hodně černé černé, na něco se mi víc líbí klasické emulze, na něco více polotónů.
Teď právě nemám přístup ku komoře ani kde ji pořídit, tak přichází ke slovu (spíš k fimu) scanner.
No jo. Ono ovsem tohle rozmezi "okolo 21", jez udavas, je ve skutecnosti rozmezi nekolikanasobku citlivosti! Tedy dosti velike a zde rozvuijenou debatu to pomerne dost diskvalifikuje.
AS Nikony nemam zadnou zkusenost, jsem pravovernej Canonista, ale predpokladam, ze to dobra optika je.
Paklize se ale omezujes jen na skenovani, zustavasn jen na pulce cesty, pricemz do cele veci se tak vecpe dalsi promenna - totiz skener, jeho klvalita atd. Nejsme tu tedy z velke(dost podstatne)casti na cistem poli klasicke fotografie. Dokud nebudes mit svoje fotky - ty, o nichz je rec - KVALITNE vyzvetsovany na papire, nema smysl jejich ostrost atd. hodnotit.
#26 Jirinol
Publikováno 31 srpen 2011 - 12:21:23
Paklize se ale omezujes jen na skenovani, zustavasn jen na pulce cesty, pricemz do cele veci se tak vecpe dalsi promenna - totiz skener, jeho klvalita atd. Nejsme tu tedy z velke(dost podstatne)casti na cistem poli klasicke fotografie. Dokud nebudes mit svoje fotky - ty, o nichz je rec - KVALITNE vyzvetsovany na papire, nema smysl jejich ostrost atd. hodnotit.
S tímto mi nezbývá než bezvýhradně souhlasit. Ač skenuji kinofilmy tím téměř "nej", co pro skenování kinofilmů existuje, musím potvrdit, že pravdu mají všichni moudří, kteří již dávno přišli na to, že filmové skennery s prosvícením čb filmového pásu, s jakousi interferencí světla mají a pod drobnohledem (!) je to opravdu poněkud jiné než zvětšenina udělaná optickou cestou. a co se škály od černé po bílou týče, je už jiná věc, s ostrostí zde diskutovanou to nesouvisí... prostě ať se budu snažit o cokoli, ač si myslím, že skenování celkem zvládám, ze skeneru i následným zvětšením tikitálně-optickou cestou na RC prostě takovou fotku, jako umí např. pan Sokolík se svým pyromistrovstvím, či spousta jiných, zvládajících čistý opticko-chemický proces s bravurou, neudělám, i kdybych se třeba pos...
co jediné skutečně považuji za velké + skenování, je pohodlíčko při retuši obrázků ze starých, dodrbaných a zadělaných, negativů, která na zvětšenině není vidět.
#27 Jirinol
Publikováno 31 srpen 2011 - 12:24:11
myslím tím prosvícení čb filmu stříbrného, nikoli monochrom C-41 filmů, to je o něčem jiném...... že filmové skennery s prosvícením čb filmového pásu, s jakousi interferencí světla mají ...
#28
Publikováno 31 srpen 2011 - 16:36:20
Dle mého soudu se na vjemu "ostrá fotka" podílí (m.j.) následující:
Snímací objektiv: U kinofilmu já osobně považuji za velmi ostré objektivy Leica (zvl. Elmar 24/3.8), Pentax (FA 35/2, FA 50/1,4, FA 50/2,8 Macro, ale i 15ku !), Tamron (90/2,8 Macro), Hasselblad (45/4), naprosto výjimečný Konica Hexar Lens (35/2) a samozřejmě mnoho jiných.
U středního formátu P67 55mm, 75mm, Mamiya 7 - všechny do 80mm (nad 80mm nevlastním). U posledně jmenovaných tvrdím, že se pohybujeme již někde u "fyzikálních hranic".
Stativ: co nejtěžší bestie s co nejmenším množstvím nejpevnějších spojů, postavený na nepohyblivé podloží.
Kamera bez zrcadla nebo se sklopeným zrcadlem.
Zcela přesné zaostření s "vyladěným" ostřením (zvl. u hledáčkových, ale i u zrcadlovek nebo "dvouoček").
Přesná expozice.
Vyloučení "parazitního světla" (ó, jak pomůže obyčejný parazól nebo obludně drahé kompendium !!!)
Pokud jsou nutné, tak ty nejkvalitnější dostupné filtry (má zkušenost - cenou se nelze zcela řídit!)
(Dobře opečovávaný a uskladněný) Film: mně osobně se nejvíce zamlouvá Fuji Acros, Kodak PlusX, HP5+, FP4+, PanF+ (nejsem až takovým příznivcem delt a témaxů).
Včasné vyvolání filmu po expozici.
Vývojka: Zde je obrovský výběr - u mně (bez pořadí) Atomal, DS-10, DS-12, PC-TEA, Rodinal. Obecně ostřejší obraz poskytují "stocky" a nepřeháněné vyvolávání (čas), ale s přiměřeným pohybem (zcela určitě ne "stand", stejně tak nejsem příznivcem rotace - ale z tou mám málo zkušeností, tedy: nejméně 1-3x/2' - lépe 1-3x/1', většinou 1x/30"). Vychytaný pohyb ve vývoce považuji za mimořádně důležitý.
Teplota vývojky: u "chladnějších vývojek" - do 18-19stC je obvykle menší zrno, 20stC je jakýsi "uznávaný kompromis". Já se řídím pravidlem: pokud má vyvolávací doba překročit 10(až12)min, je lépe zvýšit teplotu tak, aby se (po příslušné korekci) vyvolávací čas pohyboval někde mezi 6-8 minutami. Domnívám se (a četné zkušenosti to potvrzují), že za tuto dobu (obvykle) "zrno nestačí narůst a zhnusnět".
Sám jsem si ověřil, že pro kinofilm (PRO MĚ!!!) se nejlépe hodí: na středně a vysocecitlivé filmy DS-10 stock a 1+1, pro všechny kinofilmy se hodí DS-12 Stock a 2+1 a Atomal stock a 1+1.
Dalším požadavkem je dokonale vycentrovaný zvětšovák bez unikajícího světla. Kondenzor je "ostřejší", ale dobrá barevná hlava (nebo MG hlava) nijak nepokulhává.
Zvětšovací objektiv: Jaký nejlepší se podaří opatřit (obecně Rodagon, Componon HM, nebo jejich APO varianty. Ale i Meogon a některé Anarety jsou mimořádně dobré. Výtečné jsou i Neonony (pro Durst vyrobené Rodagony). S EL-Nikkory zkušenost nemám).
Co nejrovnější negativ.
Co nejmenší únik světla ze zvětšováku a odstraněné parazitní světlo.
Kvalitní zvětšovací papír (povídání je na hodně dlouhé lokty... V poslední době se mi hodně líbí RC Vario Tetenal).
Opravdu "bezpečné" osvětlení TK.
Neopotřebená vývojka - zde je výběr obrovský.
Vyvolávání po vhodnou dobu (nejlépe zjištěnou proužkovou "čvachtací zkouškou") při vhodné teplotě (není vhodné překračovat 24-26stC, ještě horší je "moření papíru" ve studené vývojce).
Dobré přerušení (slabý roztok kys. citronové nebo octové) za stálého pohybu!
Ustálení v nevyčerpaném ustalovači - nepřekračovat výrazně dobu ustálení ("zeslabovací efekt").
Dobré vyprání.
Stejná teplota všech lázní.
A dalo by se pokračovat....
#29
Publikováno 31 srpen 2011 - 17:01:14
#30
Publikováno 31 srpen 2011 - 18:00:26
Ale v podstate mi z jeho príspevku vychádza jedno: Dodržuj základné a overené pravidlá pre prácu s negatívom aj pozitívom.
Ostatné si už musí človek odladiť sám - film, vývojka, papier, ...
#31
Publikováno 31 srpen 2011 - 19:10:46
#32 Jirinol
Publikováno 31 srpen 2011 - 21:03:54
Na mire dokonalosti/nedokonalosti vysledku se samozrejme vsechny pentaxistou uvedene vlivy v nejake mire projevuji, s tim nema smysl se prit, nicmene z hlediska ostrosti je to porad ten zaklad: objektiv-film-objektiv.
Amen.
#33
Publikováno 1 září 2011 - 06:44:47
#34
Publikováno 1 září 2011 - 08:03:18
#35
Publikováno 1 září 2011 - 10:19:06
kvalitný objektív
dobrý film okolo 100 ASA (50-125)
dobrá vývojka (napr Atomal 1:1), samozrejme pri dodržaní vyvolávacieho postupu
dobrý zväčšovák, dobré papiere a pozitívna vývojka
Pri dodržaní tohoto všetkého sa aj z kinofilmu dajú urobiť ostré fotky až do formátu 30x40 cm. Ak ani to nestačí, tak musí pomýšľať na väčší formát, myslím tým 6x9 a viac.
#36
Publikováno 1 září 2011 - 10:35:52
#37
Publikováno 1 září 2011 - 10:48:55
#38
Publikováno 1 září 2011 - 11:48:41
Co teda myslite tou "dobrou zvetseninou? Nepritomnost zrna? Nebo ze od sebe nepoznam zvetseninu rekneme z 6x9 prumerne udelanou od vynikajici zvetseniny z kina?
#39
Publikováno 1 září 2011 - 12:03:00
#40
Publikováno 1 září 2011 - 13:45:59
Sory za OT.na portrét jsem si v poslední době oblíbil používání Takumaru 4/200mm,právě pro jeho nezaměnitelné podání,jsou i jiné "ostřejší" Pentaxí verze,ale tento mi prostě vyhovuje,k tomu ten formát 6x7,mnoho se tím zkazit nedá.
Ahoj.Prosímtě a používáš mezikroužky,nebo máš tu poslední verzi,která ostří od 1,5m?
Mám prví verzi tu co moc nekreslí,ale ta ostří až od 2,5m.
Dík
#41
Publikováno 1 září 2011 - 15:17:52
Vážení kolegové, před započetím "ostrého honu" Vám doporučuji navštívit
odborného očního lékaře a s novými brýlemi se často svět zaostří natolik,
že je zcela zbytečné investovat do nového vybavení. Zůstanete ohromeni
nad ostrostí Vašich fotografií! S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
někdy stačí jenom vyčistit
P.S.: iniciativní přesun z duplicitního vlákna
#42
Publikováno 1 září 2011 - 18:30:19
Tady se zamenujou dve veci: ta prvni je snaha tzv"nepoznat format", vymackat z mensiho formatu ucinky formatu vetsiho. Ta je ve vetsine pripadu predem odsouzena k nezdaru, resp. nekdy lze divaka osalit, ovsem vetinou pouzitim extremnich postupu. Tedy superostry a bezzrnny film typu Technical-pan, ktery ostrost a zvetsovatelnost stredniho formatu bez potizi ma, jenze ono se to zas projevi jinde: hloubkou ostrosti, strmejsi skalou.Hmm, mne tak nejka porad u tech prohlaseni o "dobrych" pozitivech 30x40 z kinofilmu chybi tak definice toho "dobreho". Me osobne prijde, ze zvetseninu z 6x4,5 poznam od kinofilmu relativne s vysokou uspesnosti uz na formatu 18x24.
Co teda myslite tou "dobrou zvetseninou? Nepritomnost zrna? Nebo ze od sebe nepoznam zvetseninu rekneme z 6x9 prumerne udelanou od vynikajici zvetseniny z kina?
Nas problem, tedy spise cil, jed ta druha vec: vyuzit kazdy format tim nejefektivnejsim zpusobem. Nelze brat jeden metr na zcela odlisne formaty, nybrz je treba precizne zvladnout ten nejmensi, tedyx asi pro vetsinu z nas (neminioxare)kinofilm. Zvetsenina 30x40 by pri kvalitni optice a dnesnich filmech mela byt samozrejmosti.
#43
Publikováno 1 září 2011 - 18:33:02
Mám také tu první verzi.Mezikroužky používám jen k Erbéčku....Sory za OT.na portrét jsem si v poslední době oblíbil používání Takumaru 4/200mm,právě pro jeho nezaměnitelné podání,jsou i jiné "ostřejší" Pentaxí verze,ale tento mi prostě vyhovuje,k tomu ten formát 6x7,mnoho se tím zkazit nedá.
Ahoj.Prosímtě a používáš mezikroužky,nebo máš tu poslední verzi,která ostří od 1,5m?
Mám prví verzi tu co moc nekreslí,ale ta ostří až od 2,5m.
Dík
#44
Publikováno 2 září 2011 - 11:02:26
článek zde na serveru
ostré vývojky
Díky moc za tohle vlákno a ten odkaz! Jsem o tomhle neměl ani potuchy. Super! Už se těším na diafine.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních