Enigmatický formát filmu 35 mm
#1
Publikováno 6 září 2011 - 10:33:13
- snímky mají rozměr cca 45,4 × 32,2 mm
- jsou nastříhané výhradně po pěti snímcích/pásek
- s největší pravděpodobností jde o poválečný materiál (a to ještě ne moc těsně po válce) a zpracován byl nejspíš v ČR (resp. ČSSR etc.)
- zajímavé je, že na snímcích jsou výhradně reprografické snímky (přefocené perokresby).
V první řadě je záhadné, co je to vůbec za film a formát. Existovalo sice několik filmů šíře 35 mm, ale na žádný to moc nesedí. Když pomineme klasický typ 135 s perforací (a na něm různé formáty) a klony (jen jinak adjustované), tak existovaly:
- typ "35" - podle wikipedie vyráběný v letech 1916-1933, šířka filmu sedí, rozměry snímku ne zcela přesně. Navíc je to podezřelé časově.
http://en.wikipedia....iki/Film_format
- typ 828 - jenže ten by měl mít snímky 40 × 28 mm a navíc byl údajně adjustován po osmi snímcích na film
- typ 126 ("Instamatic") - ten měl ovšem perforaci na jedné straně a nesedí rozměr snímku
- typy Karat/Rapid/SL - podle sporých informací nesedí rozměry snímků, navíc není jasno, zda jde o filmy s perforací či bez.
---
Netuší někdo co je to zač a jakým fotoaparátem to bylo pořízeno? Tím, že je to výhradně reprografie se nabízí teorie, že šlo o nějaký specializovaný reprografický stroj (?).
#2
Publikováno 6 září 2011 - 11:20:05
#3
Publikováno 6 září 2011 - 11:24:09
#4
Publikováno 6 září 2011 - 11:58:00
- doba/reálné používání a hlavně čím to fotili? Kazeta do nějaké techniky? Speciální reprografické zařízení? Ty snímky jsou totiž překvapivě uniformní, takže se mi nechce věřit, že to někdo rovnal pod fotoaparát ručně (to by se s takovou přesností jen velmi obtížně dalo provést).
#5
Publikováno 6 září 2011 - 12:02:48
Ale s neperforovanou verzí a tímto formátem snímků jsem se setkal poprvé.
#6
Publikováno 7 září 2011 - 11:38:12
informací k dané problematice. S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
http://www.dtic.mil/...df&AD=AD0674892
#7
Publikováno 7 září 2011 - 18:43:48
Z konce 50. let pocházejí celkem 3 prototypy fotoaparátu Meta. Tyto aparáty byly vyvinuty, dá se říci, ne základě „volání fotografujícího lidu“ (zejména dobové články na toto téma z pera P.Koblice aj.v časopise Čs.fotografie z 50. let jsou zajímavým počtením) po tzv. „lidovém přístroji“ na neperforovaný kinofilm, šlo zde m.j. i o ekonomičtější využití filmového materiálu. I když Meopta přístroje na formát negativu 32x45 mm opravdu vyvinula, nakonec tyto aparáty sériově vyrábět nezačala Škoda, přístroj na neperforovaný kinofilm by byl býval byl v 60. letech celosvětovou raritou…
Meta existuje v několika verzích - s objekt. Belar 3,5/63 mm a zasunovatelným tubu-sem (oba původní modely bez dálkoměru) resp. se spřaženým dálkoměrem a „pevným“ tubusem u typu II Zadní stěny přístrojů jsou identické s Opemami. Ne zrovna šťastné bylo skloubení závěrky Metax s použitým ohniskem objektivu – „chtělo“ to asi větší průměr (jiné) závěrky a k tomu mírně širokoúhlý objektiv. Zřejmě však patrně bylo asi nutno „vařit z dostupných surovin“…
#8
Publikováno 7 září 2011 - 18:55:05
#9
Publikováno 7 září 2011 - 18:56:42
#10
Publikováno 8 září 2011 - 12:19:37
Vzhledem k malému počtu podobných snímků v daném archivu šlo nejspíš o jednorázovou akci, kdy si to s pomocí známých nechala daná instituce okopírovat někde jinde, kde takový stroj měli.
#11
Publikováno 8 září 2011 - 12:29:22
... ale že něco podobného v Meoptě opravdu udělali, jsem netušil. Každopádně s ničím podobným to v tom archivu určitě nefotili.
#12
Publikováno 28 únor 2019 - 11:44:32
oživím povídání o neperforovaném filmu:
díky jednomu velmi ochotnému kolegovi temnokomorníkovi se mi podařilo získat na zkoušku pár desítek metrů FOMA AIR100 a FOMA AIR200 35mm neperforovaného filmu sic expirovanému v r. 2003, ale ve vývojce, kterou jsem si namíchal, bez zvýšeného závoje, resp. "base fog". (a k tomu i pár metrů FOMA AIR100 perforovaného filmu o 10 let čerstvějšího),
Existují volně přístupné PDF datasheety k těmto filmům. Je zjevné, že spektrální citlivost má vyšší pro oblast červeného světla (až blízkého infračerveného) než k zelené a modré, což mají dle datastheetů všechny AIR a Surveillance filmy i od ostatních výrobců, např. mnou oblíbené Ilford P3, P4 400 filmy i MACO PTC400 či PET400, resp. Rollei Eagle TS (stejný film, různé obchodní označení). Z grafů datasheetu je rovněž zřejmý průběh využitelné citlivosti i kontrast v závislosti na vyvolávacím čase ve výrobcem uvedených vývojkách (žádná z nich nedostupná v konfekci).
Z prvních zkoušek v mé fotokomoře: zejména FOMA AIR100, vyvolán-li v běžné vývojce běžným způsobem, je dost kontrastní (ale to bylo při leteckém snímkování i ve špehování surveillance kamerami potřeba), proto jsem u prvních vyvolávacích zkoušek laboroval a domíchal jsem se k vývojce Foma FV33 se snížením pH na 8,6 a k negativu bezchybně zvětšovatelnému s minimální úpravou gradace (dle scény - mlhavo, pošmourno +1 grade, slunce -1 grade). Velmi ostrý film s neznatelným ostrým zrnkem, výborné rozlišení. Mňamka.
Foma AIR200 se mi dokonce líbí ještě víc, paráda, jemnozrnný film s krásně ostrou kresbou a výborným rozlišením.
Ještě to zanedlouho zkusím v náhražce atomalu, jestli tomu filmu bude chutnat.
Kdož máte fotoaparáty, které je možno krmit neperforovaným 35mm filmem, mohu Vám tyto filmy vřele doporučit.
#13
Publikováno 28 únor 2019 - 12:05:00
vzorky z testu AIR100 perforovaného 35mm jsou zde:
https://www.facebook...kandwhitephoto/
a z testu AIR100 a AIR200 neperforovaného je zde na TK:
http://www.temnakomo...i-6x9/?p=529984
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních