zvětšenina - rychlá vývojka - začátečník
#1
Publikováno 29 listopad 2011 - 16:07:49
včera jsem se pustil do vyvolávání a poprvé mi z toho něco vylezlo...používám vše od fomy, film je ilford 400...postupoval jsem podle nějakých návodů na netu..a mám pár dotazů..
1.) někde na netu se psalo, že průměrný osvit negativu je kolem 8 sekund. Jakmile jsem film nechal víc jak dvě, tak mi vylezla podexponovaná fotka..logicky, mám pocit, že je to clonou na zvětšováku, pálil jsem na plnou díru..je to tím? případně čím?
2.) Lze si vyrobit smáčedlo? Mám pocit, že se to dělalo z Jaru, poradíte mi poměr. děkuji
#2
Publikováno 29 listopad 2011 - 16:16:47
#3
Publikováno 29 listopad 2011 - 16:17:34
zvětšovací objektivy prý ideálně kreslí zacloněné o dvě až tři clony, což ti udělá z těch dvou oněch 8 sekund.
2) proti gustu, smáčedlo je levné, protože ho stačí málo. Já peru jen ve vodě a fotky jsou okay, myslím že u RC (plastová podložka) není žádné velké praní potřeba, igelit chemii nesaje tak jako baryty (papírová podložka)
#4 Jirinol
Publikováno 29 listopad 2011 - 16:47:02
... a na hustotě (a závoji) negativu, při barevné filtraci pro MG i stupni filtrace.
zvětšovací objektivy prý ideálně kreslí zacloněné o dvě až tři clony, což ti udělá z těch dvou oněch 8 sekund.[/quote]
jak které. při zvětšování negativu v masce bez skel, kdy může dojít k jeho průhybu, mnohdy nutno clonit více kvůli potřebné hloubce ostrosti ... mnohdy se i takto ujetá neostrost svádí na nedostatečnou kvalitu objektivu...
#5
Publikováno 29 listopad 2011 - 16:49:02
#6
Publikováno 29 listopad 2011 - 16:53:36
#7
Publikováno 29 listopad 2011 - 17:10:03
#8 Jirinol
Publikováno 29 listopad 2011 - 17:35:50
1.) někde na netu se psalo, že průměrný osvit negativu je kolem 8 sekund. Jakmile jsem film nechal víc jak dvě, tak mi vylezla podexponovaná fotka..logicky, mám pocit, že je to clonou na zvětšováku, pálil jsem na plnou díru..je to tím? případně čím?
můžeš mi tuhle otázku položit trochu víc polopaticky? asi jsem natvrdlej....
#9 Jirinol
Publikováno 29 listopad 2011 - 17:36:32
no vlastně mám ještě problém právě s tím ořezem..zní to hloupě, ale vlastně nevím, jak mám používat maskovací rám...poradíte mi? a pak si nejsem jistý, jestli správně zakládám negativ do zvětšováku..mám magnifax 3a..nemá někdo zkušenosti? jste zlatí..díky
já o koze a ty o voze.
#10
Publikováno 29 listopad 2011 - 17:55:15
děkuji
#11
Publikováno 29 listopad 2011 - 18:00:14
#12
Publikováno 29 listopad 2011 - 18:02:34
no poté co vyvolám negativ ve vývojnici, udělám si test s pruhem fotopapíru na různý osvity a pokaždé mi nejlépe vychází časy okolo 2 sekund...objektiv na zvětšováku mám na úplně otevřený...teplota v komoře kolem 20 sekund..90 sekund v vyvojce, 30s v přerušovači, 90 v ustalovači...papíry mám od FOMY ...co potřebujete dovysvětlit??
děkuji
Ono není co vysvětlovat. Je snad jasné, že je třeba přiclonit
#13
Publikováno 29 listopad 2011 - 18:10:35
#14
Publikováno 29 listopad 2011 - 18:21:14
#15
Publikováno 29 listopad 2011 - 18:23:57
#16
Publikováno 29 listopad 2011 - 18:44:42
2) K otázce: Lze si vyrobit smáčedlo? Jar není smáčedlo, nýbrž odmašťovadlo. Před r. 1989 se mnohdy jako nouzové řešení pro vypírání pozitivů od ustalovače používal Jar. Je však dané, chemickým složením, že smáčedlo vyráběné konfekčním způsobem bude určitě vhodnější, než vyráběné doma. Navíc obsahuje stabilizační látky (dle druhu) ale určitě látky, které snižují napětí vody, čili se nedělají na povrchu pozitivu (ale i negativu) mapy z vody, dochází k ochraně proti plísním negativu aj.;
3) Doplnění: objektiv je vhodné clonit vždy o přibližně 2 čísla, neboť dochází k lepší kresbě. Optická soustava objektivu je kruhová. Pozitiv není kruhový. Z logiky věci je pak zřejmé, že plný otvor objektivu není vhodné používat určitě u objektivu, které mají jen několik členů. Zase je však na zvážení poučka jak kdy a jak na co!!!;
4) Doba expozice 2 vt. je opravdu velmi malá na to, aby nebyl pozitiv příliš kontrastní nebo naopak v případě silného krytí negativu příliš mlhavý. Především je nutné uvažovat konstruktivně a hlavně pragmaticky;
5) Doba pro vyvolávání pozitivů v lázních je dána především druhem oněch lázní a doporučeními daných výrobcem;
6) Bez doplňujících informací ohledně gradace a obecně druhu papíru jsou další rady bezpředmětné………..
#17
Publikováno 29 listopad 2011 - 23:37:44
kdyžtak mi lukáši zítra napiš/zavolej někdy rozumně kolem poledne na 724 236 519, domluvíme se, pomůžu ti tyhle banální problémy vyřešit... když mi zaplatíš za cestu MHD k tobě, bo nemám lítačku.
#18
Publikováno 30 listopad 2011 - 09:48:22
#20 Jirinol
Publikováno 30 listopad 2011 - 11:09:05
díky...a můžu se opět hloupě zeptat jaký má clona vliv na výslednou fotku? jen prodloužení času na vyvolávání a ostrost? (logicky asi ostrost ano, ale nějak nechápu, jak clona funguje na zvětšováku? na stejném principu co objektivy na focení? Fotka už je přece zaostřená při expozici ve fotoaparátu a jestli existuje ideální clona na zvětšovacím objektivu, proč bych měl clonit až na 20? asi abych prodloužil čas ve vývojce? takže jakej má vliv prodloužení času ve vývojce na fotku:)))...ufff to je pochod..ale každej z vás určitě začínal..díky moc
... že máš obraz ostrý na filmu, neznamená, že ho nutně musíš mít ostrý na pozitivu. Kvalita zvětšovacího objektivu je daleko důležitější, než kvalita snímacího... až pochopíš zásady, budeš vědět, proč, nechci tě odbýt, ale když budeš hledat, najdeš o tom pojednání i na TK, a mnohde jinde taky.
hodnota clonového čísla ve zvětšovacím objektivu má obdobný význam jako v objektivu snímacím. čím "větší díra", tím menší hloubka ostrosti, přičemž pokud je clona uzavřena za rozsah optima toho kterého objektivu, dochází ke zhoršení kresby vlivem difrakce - ohybu světla na hranách lamel clony. Stejně jako u snímacích objektivů, tak zvětšovacích objektivů, je většinou (neplatí vždy, jsou výjimky, o kterých ten, kdo na ně má, také o tom něco více ví) optimum cca 2-4 clonové hodnoty od plně otevřeného objektivu,
např. je-li jedná-li se o hodně kvalitní objektiv 50mm/2,8, tak jeho ideální kresba, rozlišení, úbytek světla do krajů a rohů a přenos kontrastu je při zaclonění na hodnotu 4 až 5,6, u průměrného objektivu např. 50mm/3,5 je obvykle jeho optické optimum u clonových hodnot cca 5,6-8, někdy i spíše 8-11. Jako vše, je nutno si věci odzkoušet a zjistit, co je kdy vhodné.
Není třeba přitom mít encyklopedické znalosti konstrukce objektivu, zásady ovšem zcela určitě, aby ses neptal na věci, které ti vůbec nic neříkají.
Takže vřele doporučuji řídit se radou Krakena i jiných, viz výše, a učit se, učit se, učit se.
Daleko víc přínosné pro začátečníka, než lovit informace na internetu (mnohdy nepřesné, nevysvětlené dostatečně jednoduše, mnohdy taky protichůdné, dokonce si dovolím říci, že občas i zavádějící) je zajít do knihovny, vyhledat si knihy z cca 70-80tých let, s názvy jako "začínáme fotografovat" a podobně, kde jsou vesměs polopaticky, pochopitelně a dobře vysvětleny zásady focení na film, vyvolávání filmů i pozitivů, zvětšování, na několika málo stranách. Jakmile dostaneš do podvědomí ten "grund" znalostí, pak půjde všechno líp.
#21
Publikováno 30 listopad 2011 - 19:18:04
4) Doba expozice 2 vt. je opravdu velmi malá na to, aby nebyl pozitiv příliš kontrastní nebo naopak v případě silného krytí negativu příliš mlhavý. Především je nutné uvažovat konstruktivně a hlavně pragmaticky;
Tohle moc nechápu. Když pominu Sabatierův efekt a celková expozice bude stejná a správná? V čem by měl spočívat rozdíl kontrastu při například kombinaci 2s/F4 nebo 8s/F8? (Kresbu objektivu, hloubku ostrosti, relativní přesnost nastavení času atd. vynechejme, to je jasné)
#22
Publikováno 30 listopad 2011 - 19:40:09
4) Doba expozice 2 vt. je opravdu velmi malá na to, aby nebyl pozitiv příliš kontrastní nebo naopak v případě silného krytí negativu příliš mlhavý. Především je nutné uvažovat konstruktivně a hlavně pragmaticky;
Tohle moc nechápu. Když pominu Sabatierův efekt a celková expozice bude stejná a správná? V čem by měl spočívat rozdíl kontrastu při například kombinaci 2s/F4 nebo 8s/F8? (Kresbu objektivu, hloubku ostrosti, relativní přesnost nastavení času atd. vynechejme, to je jasné)
prosím, sabatierův efekt
asi sis to spletl se schwarzschildovým efektem.
kontrast se se zvoleným clonovým číslem mění, nejsem odborník (tedy nebudu tady fantazírovat nad tím, proč to tak je), ale přijal jsem to jako fakt...
#23
Publikováno 30 listopad 2011 - 22:10:39
prosím,asi sis to spletl se schwarzschildovým efektem.
Jasně, že sem měl na mysli Schwarzschildův efekt. O tý solarizaci se tu mluvilo pár dní nazpátek, tak se mi to nějak "přepřipomenulo"
kontrast se se zvoleným clonovým číslem mění, nejsem odborník (tedy nebudu tady fantazírovat nad tím, proč to tak je), ale přijal jsem to jako fakt...
No jo, ale jak to je bych rád věděl. Pokud je to nedokonalostí reálných objektivů, třeba díky odrazu světla od lamel clony, nebo rozptylem světla ve skle, tak to bych chápal. Ale souvislost s délkou osvitu mi není jasná.
Má třeba při kontaktech plan filmů vliv doba osvitu v kombinaci s intenzitou světla na kontrast výsledné nezvětšeniny? V tomhle určitě mají zdejší velkoformátníci jasno.
#24
Publikováno 1 prosinec 2011 - 07:20:05
#25
Publikováno 1 prosinec 2011 - 07:21:50
#26
Publikováno 1 prosinec 2011 - 12:27:59
#27
Publikováno 1 prosinec 2011 - 19:26:28
#28
Publikováno 1 prosinec 2011 - 19:32:27
Co máš proti zaclonění objektivu?
#29
Publikováno 1 prosinec 2011 - 19:33:07
takový filtr by se dal jistě i vyrobit - exponovat větší negativ proti jednolité ploše, vyvolat, nastřihout a dát mezi dvě skla a celé to do šuplíku
síla krytí takového "filtru" by se musela vyzkoušet pokusně
#30
Publikováno 1 prosinec 2011 - 19:56:43
#31
Publikováno 1 prosinec 2011 - 20:01:22
máš pravdu mám vtom pořád trochu bordel temnokomorníkuju teprve chvíliNa "přepálené" obloze budeš muset světlo spíš přidat = nadržet
Co máš proti zaclonění objektivu?
#32
Publikováno 1 prosinec 2011 - 20:01:37
Nepíšeš o jaké jde papíry (RC, baryt) a o jaká jde formát papíru.
#33
Publikováno 1 prosinec 2011 - 20:04:01
Čili základem je dobře zvětšovatelný a přiměřeně krytý negativ.!!!
#34
Publikováno 1 prosinec 2011 - 20:23:16
Slipka:
Nepíšeš o jaké jde papíry (RC, baryt) a o jaká jde formát papíru.
Jde o fomaspeed 14,8 x 10,5 N311 gradace je normální.Přinutil jsi mě si pročíst technickej list na fomaobchod.cz a začínám se divit že jsem vůbec něco zatím vyvolal,protože positiv vyvolávám ve fomadonu P(je na negativ) místo ve fomatolu P (na positiv),navíc tu vývojku mám ředit 1:7 a já ji neředím vůbec...no nic no,radši se už se mnou nebavte nebo přijdu ještě na něco )omlouvám se vám za ukradenej čas....
#35
Publikováno 1 prosinec 2011 - 20:46:20
ČB není o tom, že do fotoaparátu vložím nějaký film, nějak jej exponuji, v nějaké vodě jej nějak vyvolám, nějakým způsobem nazvětšuji na nějaký papír a vymáchám jej v nějaké jiné vodě.
Pravda, klasik pravil, že socha je ukryta v kameni a stačí osekat to, co tam nepatří. Je ovšem třeba vědět co a jak osekat.
Lze postupovat samozřejmě i systémem pokus-omyl, ale pokud nejste vyloženě hračičkové, spíše si čb znechutíte.
Do slabikáře chlapi, do slabikáře! I Goethe ho musel zvládnout!
#36
Publikováno 1 prosinec 2011 - 21:01:36
Líp bych to nevystihnul.Už si du přečist novou školu fotografie od Hanse Windische.Ale musim říct že nato jak prasácky sem to vyvolával tak celkem fajn vysledek:),ne prostě zezačátku je to na mě hrozně moc informací kerý si musim pamatovat a na co dávat pozor,co jak ředit atd...,ale rozhodně mě to baví a odradit se nenechám..(a to sem vám ještě nepsal že sem vyvolával svitek a neměl sem destilku tak sem do toho nalil neperlivou minerálku...ale vyvolalo se)ehm...tak jo,dám se do toho čteníChlapi začátečnický! Aniž bych vás chtěl od čehokoliv (a čb fotografie zvláště) odrazovat, dovolím si poznamenat, že mi to nějak začíná připomínat "digitálně-kompaktní přístup": na automatu zmáčnu spoušť, nahraný zvuk závěrky mi oznámí, že "k něčemu došlo", pak se v krabičce "něco odehraje" a na displeji se ukáže obrázek.
ČB není o tom, že do fotoaparátu vložím nějaký film, nějak jej exponuji, v nějaké vodě jej nějak vyvolám, nějakým způsobem nazvětšuji na nějaký papír a vymáchám jej v nějaké jiné vodě.
Pravda, klasik pravil, že socha je ukryta v kameni a stačí osekat to, co tam nepatří. Je ovšem třeba vědět co a jak osekat.
Lze postupovat samozřejmě i systémem pokus-omyl, ale pokud nejste vyloženě hračičkové, spíše si čb znechutíte.
Do slabikáře chlapi, do slabikáře! I Goethe ho musel zvládnout!
#37
Publikováno 1 prosinec 2011 - 21:20:29
#38
Publikováno 1 prosinec 2011 - 21:25:42
.... a neměl sem destilku tak sem do toho nalil neperlivou minerálku...
Já myslím, že se neztratíš
#39
Publikováno 1 prosinec 2011 - 22:38:05
Sám su překvapený, že s teho dostáváte nejaký výsledek a ešče sa vám líbí. Ono by možná nebylo aji od věci sa jít podívat nekde, kde visijú fotografie, aby ste měli nejaký etalón....
Bože ogaři zlatí, tady už to spěšej zaváňa nejakú lomografijú, než fotografij
#40
Publikováno 1 prosinec 2011 - 22:46:42
Navíc v tymto formátu tu clonu 22 nejak kresebno nepoznáš. Takže klidně si tu Ďúru v tym zvětšovacím skléčku zavři úplně.
Dál u takých malých formátů stejně nejaké vykrývání (takové to kúzlení z rukama na fotečkú) moc nehrozí, leda tak na to abysis to vyzkúšal jak fo funguje.
Doporučuji si fakt pročíst nekteré články v tématech tady na temné, zamyslet se na tým co před chvílů ekl pentaxista, páč on to pánové není žádný trúba, ale pán, co už neco prožíl a ví o čem mluví.
Jo a ešče jedna věc. Když sem onehdá donésl do jedneho fotokluba na ukázku svoje fotografie nazvětšované na formát 18x24 s prosbou o přijetí do společnosti starých fotografických harcovníků, tož mi předseda řekl jednu zajímavou myšlenku, které se docela držím.
Cituji:
"Fotografie, není filatelie, mladej...."
#41
Publikováno 1 prosinec 2011 - 22:48:02
Slépko, jaké máš zvětšovací skléčko?
#42
Publikováno 2 prosinec 2011 - 05:48:44
Jo ešče jedna věc.
Slépko, jaké máš zvětšovací skléčko?
Toš zvětšovaci skléčko..mysliš jako objektiv?belar 75 mm.Ty 3sekundy mam když 4x zaclonim což je mam pocit clona číslo 16.jinak celé ten zvětšovák je opemus II,jeho jediná vyhoda myslim je že byl zadarmo
#43
Publikováno 2 prosinec 2011 - 11:16:16
Jo ešče jedna věc.
Slépko, jaké máš zvětšovací skléčko?
Toš zvětšovaci skléčko..mysliš jako objektiv?belar 75 mm.Ty 3sekundy mam když 4x zaclonim což je mam pocit clona číslo 16.jinak celé ten zvětšovák je opemus II,jeho jediná vyhoda myslim je že byl zadarmo
Opemus II není zase tak špatnej a rozhodně může dávat pěkný výsledky. Mnohem více záleží na zvětšovacím objektivu než samotném zvětšováku a pokud se nebudeš pro začátek pouštět do větších rozměrů než 18x24 bohatě ti postačí nějaký Anaret.
Jak říká Kraken zajdi se podívat někde na klasické čb fotky v reálu a třeba tě prvotní nadšení že ti vůbec něco na papíře vylezlo trochu opustí a snad i nakopne k přesnější a systematické práci.
#44
Publikováno 2 prosinec 2011 - 11:46:11
mineralku???Líp bych to nevystihnul.Už si du přečist novou školu fotografie od Hanse Windische.Ale musim říct že nato jak prasácky sem to vyvolával tak celkem fajn vysledek:),ne prostě zezačátku je to na mě hrozně moc informací kerý si musim pamatovat a na co dávat pozor,co jak ředit atd...,ale rozhodně mě to baví a odradit se nenechám..(a to sem vám ještě nepsal že sem vyvolával svitek a neměl sem destilku tak sem do toho nalil neperlivou minerálku...ale vyvolalo se)ehm...tak jo,dám se do toho čteníChlapi začátečnický! Aniž bych vás chtěl od čehokoliv (a čb fotografie zvláště) odrazovat, dovolím si poznamenat, že mi to nějak začíná připomínat "digitálně-kompaktní přístup": na automatu zmáčnu spoušť, nahraný zvuk závěrky mi oznámí, že "k něčemu došlo", pak se v krabičce "něco odehraje" a na displeji se ukáže obrázek.
ČB není o tom, že do fotoaparátu vložím nějaký film, nějak jej exponuji, v nějaké vodě jej nějak vyvolám, nějakým způsobem nazvětšuji na nějaký papír a vymáchám jej v nějaké jiné vodě.
Pravda, klasik pravil, že socha je ukryta v kameni a stačí osekat to, co tam nepatří. Je ovšem třeba vědět co a jak osekat.
Lze postupovat samozřejmě i systémem pokus-omyl, ale pokud nejste vyloženě hračičkové, spíše si čb znechutíte.
Do slabikáře chlapi, do slabikáře! I Goethe ho musel zvládnout!
Neverim! Ale porozmyslal si ze neperlivu! Inak by boli na negative bublinky...
Ale teraz vazne...
Ja viem ze je sranda prist na to ako to funguje sam ale doprdky neblbnite ludia a proste sa nakontaktujte na temnokomornictvo vo vasom okoli a tí vam vsetko ukazu.
Neblbnite uz, ked je tu tolko ochotnych ludi tak to vyuzite trocha inak ako zakladanim novych tem s novymi dotazmi kazde tri sekundy, rozmysalm uvazujem ne?
#45
Publikováno 2 prosinec 2011 - 13:21:20
Slípko, odkud jsi? Ideálně si vyplň profil.....
K literatuře : příruček jak vyvolávat a zvětšovat jsou plný antikvariáty po pár korunách. Další nedoceněný zdroj informací je, kupodivu, Návod na krabičce To už Jsi ale s datasheetem Fomy odhalil.
Hodně zdaru s dalšíma pokusama, vono to půjde.
#46
Publikováno 2 prosinec 2011 - 16:51:14
Minerálky jsou čímdál tím ředěnější
Slípko, odkud jsi? Ideálně si vyplň profil.....
K literatuře : příruček jak vyvolávat a zvětšovat jsou plný antikvariáty po pár korunách. Další nedoceněný zdroj informací je, kupodivu, Návod na krabičce To už Jsi ale s datasheetem Fomy odhalil.
Hodně zdaru s dalšíma pokusama, vono to půjde.
Ja sem z liboše to je kousek od Olomouce a kolem sebe opravdu neznám nikoho kdo dělá fotky,ale pokročil sem ...už sem si koupil destilku a vyvojku na positivy:)
#47
Publikováno 2 prosinec 2011 - 16:56:38
#48 Jirinol
Publikováno 2 prosinec 2011 - 16:59:09
v Olomouci najdeš temnokomorníky určitě, stačí se rozhlédnout tady, mají i své vlákno a schůzky.Ja sem z liboše to je kousek od Olomouce a kolem sebe opravdu neznám nikoho kdo dělá fotky,ale pokročil sem ...už sem si koupil destilku a vyvojku na positivy:)
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních