Přejít na obsah


Fotka

Pevné vs. Proměné gradace


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
14 odpovědí na toto téma

#1 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 3 prosinec 2011 - 18:14:17

Chovají se papíry stejně nebo jsou viditelné rozdíly? O rozdílech vím jen z doslechu a ne praxe. Především mě zajímá tvrdá gradace na barytu. Zda je pevná C viditelně tvrdší než multigrejdí s filtrem

pevné - vím jen o Fomě
proměné - potřebuji 30x40 takže zase cenově jen Foma :)

Vývojku si dám spíš měkčí. Nechci přehulená světla bez kresby. Jen brilantní zvětšeninu, sníženou tonalitu a větší zrno. Možná mě teď napadá Kulhánkovka na staré papíry. Pracuje brilatně a ještě způsobně. Rejžák typu GD-L mi nesmí domu. Nehledě na to, že už mi chemie nedělá dobře.

Zatím mám zkušenosti s multigrejdy, gradace max 3 a po usušení a dojetí na lesku se super brilantní zvětšenina nekonala. Ale je pravda, že jsem byl doposud spíš zatížený na měkčí podání zvětšeni. Proto se ptám než se pustím do samostatných pokusů.

P.S. Forťáky znám, ale ty tvrdé jsou zase tvrdé až moc :-) Nehledě, že nemám v potřebném formátu, kroutí se jak bestie, tenký podklad je náchylný po letech na poškození...atd
  • 0

#2 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 312

Publikováno 4 prosinec 2011 - 13:29:12

Neumím zcela kvalifikovaně odpovědět - takže pouze to, co mi řekli lidé, kteří mají blízko ke "konstrukci" papírů.
Pevné gradace mají mají jednu citlivou vrstvu (nebo více, které se chovají jako jedna).
MG papíry mají vrstvy dvě (jedna se podřizuje osvitu M a druhá Y).
Jenže!
Žádný filtr nepropouští pouze monochromatické světlo - jinak: nedokáže odfiltrovat vše kolem "propouštěného" světla.
Tudíž!
Zdánlivě monochromatickým světlem není zasažena pouze jedna vrstva, ale jakýsi podíl se uplatní i ve vrstvě druhé.
Žádná emulzní vrstva nereaguje pouze a výhradně na monochromatické světlo.
Tudíž!
Dochází k témuž "efektu", jak bylo popsáno výše.
A pak ještě charakter světla (difusní, kondenzorové, rozptyl ve vrstvách, parazitní světlo... atd.)
Teoreticky by měly papíry s pevnou gradací reagovat "uniformněji" a při jejich osvitu se uplatní pouze méně "proměnných".
U kvalitních barytovaných papírů s pevnou gradací (a v tomto segmentu patří Fomy určitě ke "slušným") pak rozhoduje (kromě jiného) i obsah a struktura ("rozmístění krystalů halogenidu") Ag v emulzi.
  • 0

#3 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 4 prosinec 2011 - 15:37:46

Díky moc. Zkusím pořídit pevnou gradaci menšího formátu a vyzkouším.
  • 0

#4 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 4 prosinec 2011 - 16:19:07

já bych rád opravil pentaxistu.

problém MG papírů je, že obsahují 3 až 4 různě citlivé vrstvy s různou citlivostí na barvu světla. při osvitu na tvrdou gradaci to většinou nepůsobí obtíže, avšak některé papíry při osvitu na měkké a nejměkčí gradace nemají příliš lineární densitometrickou charakteristiku - jsou v ní diskontinuity (oblasti, v nichž krytí s nárůstem osvitu po určitou hodnotu neroste) a ty ve výsledku působí vizuálně nelibě.

viz tutok modrá čárkovaná linie - jsou na ní vidět nerovnosti
http://www.apug.org/...fpmatch.gif.att

v tomhle jsou rozhodně pevné gradace lepší. a občas se s MG nedá dosáhnout tolik kontrastní výstup. ale jinak je to +- to samý.

pozn.: jestli děláš s barytem, tak nedoporučuju protahovat praní/máčení ve vodě nad půl hodiny - on se pak z papíru začnou vypírat i optické zjasňovače, a pak zvětšenina pochopitelně nepůsobí tak brilantně.
  • 0

#5 Lupin

Lupin
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 4 prosinec 2011 - 22:46:19

pozn.: jestli děláš s barytem, tak nedoporučuju protahovat praní/máčení ve vodě nad půl hodiny - on se pak z papíru začnou vypírat i optické zjasňovače, a pak zvětšenina pochopitelně nepůsobí tak brilantně.


Aha, já jsem dokonce některé baryty pral i přes hodinu, budu si tedy dávat větší pozor.
  • 0

#6 Goro

Goro

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 800 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové
Reputace: 11

Publikováno 4 prosinec 2011 - 22:48:05

Moje zkušenosti s proměnlivou gradací jsou v duchu předchozí rady. Ano, speciální, normální tvrdá,i ultratvrdá OK, ale měkké gradace bývají nehezké.
  • 0

#7 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 4 prosinec 2011 - 22:50:53

S tim pranim mam stejnou zkusenost jako Lukas, pokud se pere moc dlouho, nebo v prilis teple vode, zvetsenina zacina ztracet na brilanci. Cerna neni uz tak cerna. Pri porovnani s kratsi dobou pranou fotografii je to na prvni pohled znat. Ta doba zavisi taky od toho, jak peres, zda pouzivas vypirace atd...
  • 0

#8 panpriatel

panpriatel

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 443 příspěvků(y)
Reputace: 34

Publikováno 4 prosinec 2011 - 23:38:48

fiha, to je zaujimava informacia. to som vobec nevedel ze dlzkou prania sa da ovplivnovat "brilancia"...
Tie vypierace, teda washaid alebo siricitan tiez znizia brilanciu?
  • 0

#9 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 4 prosinec 2011 - 23:58:02

Ne, u tech jsem to nepozoroval. Vsak si zkus prat treba hodinu jen pul fotky a uvidis, ze ten rozdil tam bude. Samozrejme to zalezi i na teplote. Setkal jsem se s tim i u RC i barytu.
  • 0

#10 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 5 prosinec 2011 - 00:10:51

Tie vypierace, teda washaid alebo siricitan tiez znizia brilanciu?


nikoli, ale usnadní a urychlí vypírání thiosíranu amonného (rychloustalovače) či sodného (klasický kyselý, či neutrální, či zásaditý) z emulze i papíru (zvlášť vhodné u těžkých DW podložek), tudíž následné praní lze zkrátit (dobré si důkladnost vyprání otestovat
neutrální a zásaditý ustalovač se vypírá rovněž rychleji než kyselý.
nejhorší jsou kyselé utvrzující ustalovače.
pro archivní a výstavní printy je doporučováno po vyprání, před sušením, 1minutové namočení do Agfa Sistanu a obdobných komerčních vodiček, nebo si jej namíchat za pár haléřů:
15-20 % thiokyanatan (rhodanid) draselný
5-10% kvalitní smáčedlo.
do 100% objemu s destilkou (sám si tento koncentrát připravuji po čtvrtlitru). Pracovní lázeň : 5%, tudíž 50ml na 1000ml celkového objemu (dá se připravit v rámci úspor jen takové množství, které zalije a namočí celou zvětšeninu zrovna v seanci dělanou, tudíž méně než 1l)

co se brilance a "čistoty" týče, určitě záleží taky na konkrétním papíru, pozoruji dost značné rozdíly mezi papíry od Fomy a od Ilfordu, Kentmere a Seagull. (např. Ilford MGIV FB mat je prostě nádherný, zvlášť když je vyvolán v pyro-amidolové vývojce :) ), kdežto Foma MG RC mi vychází vyblitá, ať dělám, co dělám, pokud fotku položím vedle jiné na pevné gradaci či Ilfordu....
  • 0

#11 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 197

Publikováno 5 prosinec 2011 - 01:22:45

Jen takové osobní zkušenosti a poznatky.

1. Peru papíry řádově v hodinách a nikdy mne nanapadlo, že by ztrácely brilanci, je to možné, ale nikdy mne to nenapadlo. Každopádně vyzkouší.

2. Dříve sem dělal na pevné gradace, nyní už jen na papíry z proměnnými gradacemi. Vše od Fomy. Nyní z odstupem doby musím říct, že nepoznám rozdíl mezi tím, co sem dělal pevnými gradacemi a co multigready.
Vždy sem z toho dostal co sem chtěl a pokud nešel výsledek z toho dostat nepomohly mi žádné dodatečné kejkle. Stály mě víc času a nervů, než si v konečném důsledku zasloužily.

Tož tak.
  • 0

#12 chemikk

chemikk

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 183 příspěvků(y)
Reputace: 39

Publikováno 5 prosinec 2011 - 10:18:24

A Krakene zkousel jsi nekdy nejaky nobl papiry, jako Ilford Galerie? (vono mi nejak nesedi ty gradace Foma N111 je mnohem tvrdsi treba nez Ilford Galerie stupne "3", ktera je samo tvrdsi nez "2" coz ma byt snadard - asibys asi musel i jinak volat abys mel stejny vysledek)
  • 0

#13 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 197

Publikováno 5 prosinec 2011 - 15:31:26

Nee, to nikdy ty moje sračkoly si také papíry nezaslúží, navíc si při zednickej práci moc nenaškrtím :roll:
  • 0

#14 ONDKO

ONDKO

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 309 příspěvků(y)
Reputace: 24

Publikováno 5 prosinec 2011 - 18:46:01

Nazdar nazdar.

1,nikdy sa mi nepodarila dosiahnut brilantnost u Foma
RC-MG,N,C, ako u Forte BFN,BFH,BFEH 20rokov stary.
Je to naozaj rozdiel triedy!
navyse u fomi RC mi vadi duhovi lesk viditelni hlavne na ciernej

2,Fomabrom N 20rokov stary ovela lepsie vysledky ako foma RC sucasna.

kam to chcem smerovat?stribro je drahe!

Citat jedneho pracovnika z Fomi.
"mnozstvo striebra sa vo vyrobkoch neda znizovat do nekonecna"
v duchu som si myslel "to by tam potom nebol ziadny obraz.
  • 0

#15 chemikk

chemikk

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 183 příspěvků(y)
Reputace: 39

Publikováno 6 prosinec 2011 - 08:57:54

Jeje, toho kritika sebou tahas porad nebo ti ho nasadili do hlavy na tom ÍTéeF. Kdyz jsem predelaval byt, tak v Praze mel zednik urcite vic nez jadernej vyzkumnik...coz tenkrat prislo smutny me.

Treba je dostanes k vanocum, nalej do dedka Mraze par kalisku a bude...

Nee, to nikdy ty moje sračkoly si také papíry nezaslúží, navíc si při zednickej práci moc nenaškrtím :wink:


  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních