Pevné vs. Proměné gradace
#1
Publikováno 3 prosinec 2011 - 18:14:17
pevné - vím jen o Fomě
proměné - potřebuji 30x40 takže zase cenově jen Foma
Vývojku si dám spíš měkčí. Nechci přehulená světla bez kresby. Jen brilantní zvětšeninu, sníženou tonalitu a větší zrno. Možná mě teď napadá Kulhánkovka na staré papíry. Pracuje brilatně a ještě způsobně. Rejžák typu GD-L mi nesmí domu. Nehledě na to, že už mi chemie nedělá dobře.
Zatím mám zkušenosti s multigrejdy, gradace max 3 a po usušení a dojetí na lesku se super brilantní zvětšenina nekonala. Ale je pravda, že jsem byl doposud spíš zatížený na měkčí podání zvětšeni. Proto se ptám než se pustím do samostatných pokusů.
P.S. Forťáky znám, ale ty tvrdé jsou zase tvrdé až moc Nehledě, že nemám v potřebném formátu, kroutí se jak bestie, tenký podklad je náchylný po letech na poškození...atd
#2
Publikováno 4 prosinec 2011 - 13:29:12
Pevné gradace mají mají jednu citlivou vrstvu (nebo více, které se chovají jako jedna).
MG papíry mají vrstvy dvě (jedna se podřizuje osvitu M a druhá Y).
Jenže!
Žádný filtr nepropouští pouze monochromatické světlo - jinak: nedokáže odfiltrovat vše kolem "propouštěného" světla.
Tudíž!
Zdánlivě monochromatickým světlem není zasažena pouze jedna vrstva, ale jakýsi podíl se uplatní i ve vrstvě druhé.
Žádná emulzní vrstva nereaguje pouze a výhradně na monochromatické světlo.
Tudíž!
Dochází k témuž "efektu", jak bylo popsáno výše.
A pak ještě charakter světla (difusní, kondenzorové, rozptyl ve vrstvách, parazitní světlo... atd.)
Teoreticky by měly papíry s pevnou gradací reagovat "uniformněji" a při jejich osvitu se uplatní pouze méně "proměnných".
U kvalitních barytovaných papírů s pevnou gradací (a v tomto segmentu patří Fomy určitě ke "slušným") pak rozhoduje (kromě jiného) i obsah a struktura ("rozmístění krystalů halogenidu") Ag v emulzi.
#3
Publikováno 4 prosinec 2011 - 15:37:46
#4
Publikováno 4 prosinec 2011 - 16:19:07
problém MG papírů je, že obsahují 3 až 4 různě citlivé vrstvy s různou citlivostí na barvu světla. při osvitu na tvrdou gradaci to většinou nepůsobí obtíže, avšak některé papíry při osvitu na měkké a nejměkčí gradace nemají příliš lineární densitometrickou charakteristiku - jsou v ní diskontinuity (oblasti, v nichž krytí s nárůstem osvitu po určitou hodnotu neroste) a ty ve výsledku působí vizuálně nelibě.
viz tutok modrá čárkovaná linie - jsou na ní vidět nerovnosti
http://www.apug.org/...fpmatch.gif.att
v tomhle jsou rozhodně pevné gradace lepší. a občas se s MG nedá dosáhnout tolik kontrastní výstup. ale jinak je to +- to samý.
pozn.: jestli děláš s barytem, tak nedoporučuju protahovat praní/máčení ve vodě nad půl hodiny - on se pak z papíru začnou vypírat i optické zjasňovače, a pak zvětšenina pochopitelně nepůsobí tak brilantně.
#5 Lupin
Publikováno 4 prosinec 2011 - 22:46:19
pozn.: jestli děláš s barytem, tak nedoporučuju protahovat praní/máčení ve vodě nad půl hodiny - on se pak z papíru začnou vypírat i optické zjasňovače, a pak zvětšenina pochopitelně nepůsobí tak brilantně.
Aha, já jsem dokonce některé baryty pral i přes hodinu, budu si tedy dávat větší pozor.
#6
Publikováno 4 prosinec 2011 - 22:48:05
#7
Publikováno 4 prosinec 2011 - 22:50:53
#8
Publikováno 4 prosinec 2011 - 23:38:48
Tie vypierace, teda washaid alebo siricitan tiez znizia brilanciu?
#9
Publikováno 4 prosinec 2011 - 23:58:02
#10 Jirinol
Publikováno 5 prosinec 2011 - 00:10:51
Tie vypierace, teda washaid alebo siricitan tiez znizia brilanciu?
nikoli, ale usnadní a urychlí vypírání thiosíranu amonného (rychloustalovače) či sodného (klasický kyselý, či neutrální, či zásaditý) z emulze i papíru (zvlášť vhodné u těžkých DW podložek), tudíž následné praní lze zkrátit (dobré si důkladnost vyprání otestovat
neutrální a zásaditý ustalovač se vypírá rovněž rychleji než kyselý.
nejhorší jsou kyselé utvrzující ustalovače.
pro archivní a výstavní printy je doporučováno po vyprání, před sušením, 1minutové namočení do Agfa Sistanu a obdobných komerčních vodiček, nebo si jej namíchat za pár haléřů:
15-20 % thiokyanatan (rhodanid) draselný
5-10% kvalitní smáčedlo.
do 100% objemu s destilkou (sám si tento koncentrát připravuji po čtvrtlitru). Pracovní lázeň : 5%, tudíž 50ml na 1000ml celkového objemu (dá se připravit v rámci úspor jen takové množství, které zalije a namočí celou zvětšeninu zrovna v seanci dělanou, tudíž méně než 1l)
co se brilance a "čistoty" týče, určitě záleží taky na konkrétním papíru, pozoruji dost značné rozdíly mezi papíry od Fomy a od Ilfordu, Kentmere a Seagull. (např. Ilford MGIV FB mat je prostě nádherný, zvlášť když je vyvolán v pyro-amidolové vývojce ), kdežto Foma MG RC mi vychází vyblitá, ať dělám, co dělám, pokud fotku položím vedle jiné na pevné gradaci či Ilfordu....
#11
Publikováno 5 prosinec 2011 - 01:22:45
1. Peru papíry řádově v hodinách a nikdy mne nanapadlo, že by ztrácely brilanci, je to možné, ale nikdy mne to nenapadlo. Každopádně vyzkouší.
2. Dříve sem dělal na pevné gradace, nyní už jen na papíry z proměnnými gradacemi. Vše od Fomy. Nyní z odstupem doby musím říct, že nepoznám rozdíl mezi tím, co sem dělal pevnými gradacemi a co multigready.
Vždy sem z toho dostal co sem chtěl a pokud nešel výsledek z toho dostat nepomohly mi žádné dodatečné kejkle. Stály mě víc času a nervů, než si v konečném důsledku zasloužily.
Tož tak.
#12
Publikováno 5 prosinec 2011 - 10:18:24
#13
Publikováno 5 prosinec 2011 - 15:31:26
#14
Publikováno 5 prosinec 2011 - 18:46:01
1,nikdy sa mi nepodarila dosiahnut brilantnost u Foma
RC-MG,N,C, ako u Forte BFN,BFH,BFEH 20rokov stary.
Je to naozaj rozdiel triedy!
navyse u fomi RC mi vadi duhovi lesk viditelni hlavne na ciernej
2,Fomabrom N 20rokov stary ovela lepsie vysledky ako foma RC sucasna.
kam to chcem smerovat?stribro je drahe!
Citat jedneho pracovnika z Fomi.
"mnozstvo striebra sa vo vyrobkoch neda znizovat do nekonecna"
v duchu som si myslel "to by tam potom nebol ziadny obraz.
#15
Publikováno 6 prosinec 2011 - 08:57:54
Treba je dostanes k vanocum, nalej do dedka Mraze par kalisku a bude...
Nee, to nikdy ty moje sračkoly si také papíry nezaslúží, navíc si při zednickej práci moc nenaškrtím
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních