Přejít na obsah


stárnutí a degradace negativu ???


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
26 odpovědí na toto téma

#1 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 5 prosinec 2011 - 12:17:50

Snažil jsem se najít, zdali už podobná věc byla diskutována, nenašel (těm se sloní pamětí se omlouvám za případnou duplicitu - a poděkuji za nakopnutí linkem)

k věci:

koncem minulého týdne jsem zvětšoval něco na 30x40 z archivních filmů (r. 1974-1977). U některých filmů jsem nebyl schopen zaostřit na zrno (jednalo se o filmy svema, orwo, tura, forte) až jsem se lekl, že jsem něco provedl objektivu... proto hned výměna, ale tento jev se opakoval se všemi (i dost dobrými) 50mm objektivy, co mám k dispozici.
Přesto jsem některé vyzvětšoval a část z nich porovnal s původními zvětšeninami z roku vzniku filmu. Nové papíry jsou viditelně jiné, ostrost v háji, snad se mi to jen zdá, ale zdá se mi, že i bohatství kresby je totam.
Setkal se někdo z vás s něčím podobným? v čem může být chyba? že by nedůslednost při prvotním zpracování negativu? degradace emulze?

(nicméně i tato seance mě donutila již zcela vážně uvažovat o uprade držáku na negativy - budu muset vyšpekulovat takový, co má shora AN sklo, přeci jen již u těchto formátů, zvláště pokud se zvětšuje na větší díru, což některé "5P objektivy" vyžadují, je znát sebemenší prohnutí filmu.)
  • 0

#2 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 902

Publikováno 5 prosinec 2011 - 12:51:39

Vážený kolego, Jiří, dle mé "jezevčí" paměti si bystře vzpomínám za svou letitou diskusi s vynikajícím fotografem, jehož zaměřením byla fotografie
divadelní a fotografie v prostředí interpretů klasické hudby, realizovaná v
daném osvětlení. Své nagativy zpracovával výhradně v pyrokatechinové
vývojce, která byla schopna "zobrazit i tmu". Mnoho starých negativů, jež
tvořily autorův rozsáhlý archiv postupně ztrácelo své obrazové vlastnosti
a stávaly se s odstupem několika let stále méně použitelnými. Příčinou je
dle jeho mínění postupný chemický rozklad pyrokatechinových zbytků v
emulzi, které postupně degradují obraz od nejvyšších polotónů v obraze.
Použití ustalovače na bázi amonných solí, který není tak pevně vázán v
emulzi a lépe se vypírá, či následné utvrzení vyvolané emulze na filmu
nemá na tento postupný rozpad pyrokatechinem vyvolaných emulzí vliv.
Vývojka na bázi pyrokatechinu jsou svými vyrovnávacími schopnostmi
asi nepřekonatelné, ale postupná degradace archivních negativů je daň
za skvělé negativy. Archiv byl řádně uložen, jak se na nenahraditelné a
cenné negativy všeobecně sluší. Obálky Kentmere, nikoli acetát, aby se
vyrovnávala přirozená vlhkost a nevznikaly nevratné chemické známky
lokálního rozkladu emulze, např. černé neohraničené tečky a fleky. :roll:
S pozdravem: Erik Kurach "Starý Jezevec" Slánská hora-nora"
  • 0

#3 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 5 prosinec 2011 - 14:11:55

děkuji.
jestli pravdu díš, kolego, tak to by mohlo býti vysvětlením. Většinu negativů v té době jsem vyvolával v legendární ORWO A49, která s nejvyšší pravděpodobností vedle hlavního jedovatého vyvolávače obsahovala i pyrokatechin, na rozdíl od původního Agfa Atomalu, kde vedle "atomalu" byl glycin...
jestli to je fakt, že pyrokatechin likviduje archivní negativy, tak začnu na stará kolena věřit na nesmrtelné výhody rodinalu :roll:
  • 0

#4 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 902

Publikováno 5 prosinec 2011 - 14:22:43

Vážený kolego, Jiří, nejedná se o žádnou mediální mystifikaci, to bych si
( mimo oblast zdejšího humoru ) v žádném případě nedovolil. Erik
  • 0

#5 Sokolík.

Sokolík.

    Nováček

  • Banned
  • Pip
  • 299 příspěvků(y)
Reputace: -4

Publikováno 5 prosinec 2011 - 14:28:21

Že jsem tak zvědav,docela rád bych věděl,podle jaké přesně chemické reakce si tento jev daný fotograf vysvětloval.
Pyrocatechin byl do praxe zaveden někdy cca kolem roku 1880 a alespoň mně není znám jediný případ jak v naší literatuře,tak zahraniční,že by na to nějaký fotograf upozorňoval,ale rád se nechám v tomto směru poučit o něčem jiném,co by mi rozšířilo obzory.
Vím jen,že jeden z hlavních případů masivní destrukce negativu v toku času měl na triku např. používání formalínu jako utvrzovače,nebo starý známý problém s ustalovačem.
Je to nějaké podivné,abych tak řekl...
  • 0

#6 papo

papo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 332 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 5 prosinec 2011 - 14:32:14

Zajímavá informace. Mám doma spoustu negativů z doby před 30 lety a více, ORWO NP22 volaný v Atomalu, tak se na to schválně podívám, ale myslím, že asi před pěti lety jsem z toho nějaké zvětšeniny dělal a problémy jsem nepozoroval.
  • 0

#7 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 5 prosinec 2011 - 14:57:00

Vážení páni, mám doma archív filmov z rokov 1940 až cca 1945, sú to Kodak, Agfa a Perutz, a na týchto filmoch nie je vidieť žiadnu degradáciu obrazu. Je síce pravda, že hodnotené len okometricky, fotky z toho som nerobil.
Myslím si, že degradáciu obrazu má skôr na svedomí hlavne nedokonale vypraný negatív, a teda zostatok thiosíranu sodného v emulznej vrstve. Práve preto ma prekvapuje, že niektorý ľudia, aj tu na TK, tomuto venujú minimálnu pozornosť. Preto ma zarazilo, keď som minule čítal, že s praním nie je treba preháňať s stačia päť výmeny vody.
  • 0

#8 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 5 prosinec 2011 - 16:39:36

Preto ma zarazilo, keď som minule čítal, že s praním nie je treba preháňať s stačia päť výmeny vody.


www.largeformatphotography.info/unicolor/ilfwash.pdf
  • 0

#9 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 5 prosinec 2011 - 17:54:37

Preto ma zarazilo, keď som minule čítal, že s praním nie je treba preháňať s stačia päť výmeny vody.


www.largeformatphotography.info/unicolor/ilfwash.pdf


pravdu má ten chlapec :roll:
a pojistit se to dá, když se cyklus ilforďáckého rychlopraní opakuje 3-4x, s geometrickou řadou počtu překlopení, a poslední náplň po pořádném vytřepání vody z tanku po předchozí náplni je voda demineralizovaná či destilovaná.


nedostatečné praní není zcela určitě příčinou mnou v úvodu vlákna popisovaného jevu. :oops:
  • 0

#10 Nimrod

Nimrod

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 396 příspěvků(y)
  • LocationPísek
Reputace: 294

Publikováno 6 prosinec 2011 - 15:08:36

za předpokladu, že je za to zodpovědný pyrokatechin, jsou i jiné látky, které by dělaly takovouhle neplechu? metol asi ne, ale zajímal by mi pyrogallol..
  • 0

#11 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 6 prosinec 2011 - 17:38:16

já ten cyklus musel upravit, protože se mi takhle z delty nesmejvala antihalačka. ustaluju v ilford rapid fixeru.

vemu tank, naleju tam vodu, sundam víko, dam cívku do vrchní části a nechám 5 minut stát (občas s tím trochu zakvedlám).
vyleju fialovou vodu od antihalačky, naleju čistou, trochu prokvedlám a nechám 10 minut stát... a pak 15 minut a ještě jednou půl hodiny.
mezitim si udělám kafe, připravím smáčedlo a jiný kraviny.
  • 0

#12 *Ivan*

*Ivan*

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 388 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 6 prosinec 2011 - 20:38:28

Chapu dobre ze to nechas stat v te vode v ktere jsi to predtim vymachal? Jaky to ma vyznam?
  • 0

#13 ploci

ploci

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 147 příspěvků(y)
  • LocationValachy!
Reputace: 202

Publikováno 7 prosinec 2011 - 09:51:26

děkuji.
jestli pravdu díš, kolego, tak to by mohlo býti vysvětlením. Většinu negativů v té době jsem vyvolával v legendární ORWO A49, která s nejvyšší pravděpodobností vedle hlavního jedovatého vyvolávače obsahovala i pyrokatechin, na rozdíl od původního Agfa Atomalu, kde vedle "atomalu" byl glycin...
jestli to je fakt, že pyrokatechin likviduje archivní negativy, tak začnu na stará kolena věřit na nesmrtelné výhody rodinalu :lol:


Nechci se hádat, ale v původním agfa atomalu glycin nebyl. Ten byl v atomalu F, a sice proto, že samotný atomal dává moc měkké negativy. Tolik praví má literatura.
  • 0

#14 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 7 prosinec 2011 - 10:03:56

děkuji.
jestli pravdu díš, kolego, tak to by mohlo býti vysvětlením. Většinu negativů v té době jsem vyvolával v legendární ORWO A49, která s nejvyšší pravděpodobností vedle hlavního jedovatého vyvolávače obsahovala i pyrokatechin, na rozdíl od původního Agfa Atomalu, kde vedle "atomalu" byl glycin...
jestli to je fakt, že pyrokatechin likviduje archivní negativy, tak začnu na stará kolena věřit na nesmrtelné výhody rodinalu :lol:


Nechci se hádat, ale v původním agfa atomalu glycin nebyl. Ten byl v atomalu F, a sice proto, že samotný atomal dává moc měkké negativy. Tolik praví má literatura.


nehádej se, není o co a proč :)
glycin je uveden v jednom z mnoha zdrojů o starém atomalu.
spíš věřím tomuto obsahu sáčků:
A:
Oxyethyl-ortho-aminophenol 6g
Pyrocatechin 10g
Hydroquinone 4g
B:
Sodiumsulfite sicc. 100g
Sodiumcarbonate sicc. 25g
Potassiumbromide 1g
Sodiummetaphosphate 1g

možná díky obsahu třetího řádku v A převoláš-li, ujede kontrast...
  • 0

#15 chemikk

chemikk

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 183 příspěvků(y)
Reputace: 39

Publikováno 7 prosinec 2011 - 10:09:09

jak to je se zavojem z pyro vyvojek, je stabilni? Zrovna uvazuju o Pyrocatu HD na ty svy acrosy...
  • 0

#16 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 7 prosinec 2011 - 10:39:08

jak to je se zavojem z pyro vyvojek, je stabilni? Zrovna uvazuju o Pyrocatu HD na ty svy acrosy...

ten se dá kdykoli udělat znovu :)
  • 0

#17 chemikk

chemikk

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 183 příspěvků(y)
Reputace: 39

Publikováno 7 prosinec 2011 - 11:07:10

ja tomu procesu moc nehovim, ale pro ujisteni, myslime obrazotvorny zavoj? Nejaka prakticka zkusenost, ted nemyslim s vytvarenim noveho zavoje ale spis nejaky stary pyronegativy co prezily a jsou zvetsovatelne aspon 20let :)
  • 0

#18 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 8 prosinec 2011 - 18:42:54

Chapu dobre ze to nechas stat v te vode v ktere jsi to predtim vymachal? Jaky to ma vyznam?


chápeš to špatně. prostě místo 10 překlopení nechám film 10 minut stát ve vodě. tu vyleju a naleju místo ní čistou (samozřejmě) a zase to enchám stát.
  • 0

#19 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 9 prosinec 2011 - 02:35:28

Jirinol, neviem, neviem, či ORWO A49 obsahovala pyrokatechín. Robil som s ňou, a pokiaľ si pamätám, tak mala jasne vínovú farbu, a vývojky s pyrokatechínom majú farbu červenú, aspoň som nevidel vývojku s pyro, ktorá by mala inú farbu.
Čo sa týka tej degradácie obrazu, len tak ma napadlo, či to nemá na svedomí emulzná vrstva. Predsa len obraz tvorí kovové striebro, čo je anorganika a striebro predsa len nepodlieha tak rýchlo vplyvom prostredia, emulzná vrstva je organická hmota
  • 0

#20 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 9 prosinec 2011 - 07:57:12

Jakože želatinu sežraly třeba bakterie, houby či nějaké chemické vlivy?
  • 0

#21 sokolvideo

sokolvideo

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 578 příspěvků(y)
  • LocationPrešov
Reputace: 215

Publikováno 9 prosinec 2011 - 10:29:55

Skôr tie chemické vplyvy z ovzdušia, baktérie by urobili bodky-krúžky. Môže to mať na svedomí aj nerovnomerne zoschnutá podložka.
Upozorňujem, že to je len môj názor, a nemusi byť správny.
Kedysi dávno, keď som začínal, dával som diapozitívy do takých diarámčekov s krycou fóliou, alebo do skla. Všetky som po niekoľkých rokoch vyhodil, nakoľko sa vnútri začali tvoriť newtonove krúžky od vyzrážanej vzdušnej vlhkosti. No a v tých miestach bol aj obraz poškodený, strata ostrosti a aj farebný posun.
  • 0

#22 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 9 prosinec 2011 - 10:41:30

jako vždy, stáčí se to někam jinam :wink:
  • 0

#23 *Ivan*

*Ivan*

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 388 příspěvků(y)
Reputace: 2

Publikováno 9 prosinec 2011 - 16:27:20

Chapu dobre ze to nechas stat v te vode v ktere jsi to predtim vymachal? Jaky to ma vyznam?


chápeš to špatně. prostě místo 10 překlopení nechám film 10 minut stát ve vodě. tu vyleju a naleju místo ní čistou (samozřejmě) a zase to enchám stát.


To mi prijde jako kdyz mas pradlo od praciho prasku a misto abys s nim machal ve vode (=preklapeni), tak ho jen das do ciste vody a myslis, ze se ten prasek sam odplavi. Nebo s tim precejen nakonec kvedlas?
  • 0

#24 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 902

Publikováno 9 prosinec 2011 - 19:44:14

Vážení kolegové, Vážený kolego Jiří, (abychom neskončili u tzv. běžecké nohy, zasažené plísní...), jak je zde obvyklé... :wink: ... První používané vývojky byly organokovové - šťavelan železitý. Od roku 1880 se začaly
jako vyvolávací látky používat hydrochinon a parafenylendiamin. V roce
1889 navrhli bratři Lumierové jako vyvolávací látky pyrokatechin a hydramin. Roku 1891 byl objeven metol a glycin. Jednalo se o proces vyvolávání fotografických desek, které byly po vyvolání ponořeny do 5%roztoku kamence chromitého, který měl zesíťovat želatinu v emulzi.
Proces ustalování probíhal v roztoku thiosíranu sodného, stejně, jak je tomu
dodnes. Skvrny, vznikající v emulzní vrstvě, jsou způsobeny zbytkovými solemi z ustalovače. Tyto sloučeniny síry, vznikající z thiosíranu reagují se stříbrem obsaženým v obraze a vytvářejí sulfid stříbra. Negativ může získávat hnědožlutý závoj, nebo je poset hnědožlutými skvrnami. Další degradací je tvorba stříbrného zrcátka a stříbrných skvrn, které se nejvíce vyskytují po obvodu negativů. V odraženém světle mají šedivou, nebo
kovovou barvu, ale v protisvětle se jeví jako červené, nebo hnědozelené.
Jsou tvořeny tenkou vrstvou stříbra. Toto tmavomodré až kovové zabarvení (při nasvícení difuzním světlem, nebo při pozorování z boku negativu, zvláště v tmavých částech obrazu) je způsobeno nedokonalým vypráním zbytkových sloučenin síry (komplexní stříbrné soli a siřičitany),
které reagují s okolní atmosférou za vzniku žlutých a hnědých skvrn nebo závoje na povrchu emulzní vrstvy. Působením kyslíku, nebo silného oxidačního činidla a působením vzdušné vlhkosti dochází k rozpadu stříbrných zrn, tvořících fotografický obraz ( obraz bledne ) a difuzi stříbrných iontů od místa původních stříbrných zrn směrem k povrchu.
Tyto ionty mohou následně reagovat s anionty, které se vyskytují v okolní atmosféře, za vzniku sulfidů, síranů, dusičnanů, nebo oxidů stříbra. Posledním stadiem chemické proměny stříbra ve sloučeniny stříbra je formování kovově lesklých ploch, tzv. zrcadel na povrchu emulze negativu. Tento degradační proces tzv. "silver mirror" , nebo-li tvorba stříbrných zrcátek je migrací stříbrných iontů k povrchu emulze, kde
následně reagují s okolní atmosférou za vzniku různých druhů solí.
V našem konkrétním případě (při použití pyrokatechinu, jako vyvolávací látky halogenidu stříbra, vázaného v želatinové emulzi fotocitlivé vrstvy),
dochází k jevu, který provází oxidační rozpad hydrochinonu, který díky
vlastní oxidační degradaci hnědne za vzniku 1,4 benzochinonu. Ten je mimo jiné významným karcenogenem v třídě 2B a není zrovna vhodný,
jako kontaminát, vnikající do našeho lidského metabolismu tak, že se v jeho rztoku "přehrabujeme v sladké nevědomosti diletantního chemika bez elementárních ochranných prostředků pokožky rukou" . Oslavovaný
SANDY KING není takový pitomec, aby si ochranné rukavice důsledně nebral. Reakcí bromidu stříbrného s pyrokatechinem za vzniku dvou atomů stříbra, dvou molekul vody, dvou molekul bromidu sodného a již výše zmíněného cyklohexa-2,5-diene-1,4-dione (neboli
1,4 benzochinonu), vzniká následná reakce ve světlocitlivé vrstvě se stopovými příměsemi železitých iontů, pocházejících z nečisté prací vody,
které následně v reakci s 1,4 benzochinonem intenzivně hnědnou

a způsobují nevratnou degradaci negativního obrazu na filmu, zejména v kritické oblasti polotónů nejvyšších světel, které jsou z hlediska přenosu obrazové informace z negativu pro výsledný obraz rozhodující.
Z toho pro všechny uživatele pyro-vývojek vyplývá skromný požadavek
na důslednou eliminaci přítomnosti železitých solí v celém procesu zpracování filmů a velice důsledné kvalitní praní negativů od i zdánlivě
nepodstatných zbytků sloučenin síry, pocházejících z ustalovače. Díky
zcela dostupným postupům pro archivní práci s negativy, které jsou v
běžném sortimentu informací na webu se prosím držte toho, co Vám
neporadil "Karel", ale toho, co je zvykem ve světově profláknutých archivech. Krakene, teď si du dát stakan / ne tzv. napjorstok /
a už zde musí zavládnout pod Tvojí ideologickou samovládou pořádek!
S úctou a pocitem "totální duševní vyhřezlosti"... "Starý Jezevec": Erik
  • 0

#25 Sokolík.

Sokolík.

    Nováček

  • Banned
  • Pip
  • 299 příspěvků(y)
Reputace: -4

Publikováno 9 prosinec 2011 - 20:34:46

Díky za doplňující informace,zvláště pak za důvod možných problémů,které jste i výborně doložil.
Osobně si myslím,že při použití destilky a závěrečném pečlivém vypírání,by měla být tato určitá hrozba eliminována.
  • 0

#26 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 9 prosinec 2011 - 21:54:54

pane Eriku, srdečné díky za vzácně jasné informace!
  • 0

#27 Lukas_87

Lukas_87

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 730 příspěvků(y)
  • LocationLondyn, UK
Reputace: 54

Publikováno 12 prosinec 2011 - 08:46:50

Chapu dobre ze to nechas stat v te vode v ktere jsi to predtim vymachal? Jaky to ma vyznam?


chápeš to špatně. prostě místo 10 překlopení nechám film 10 minut stát ve vodě. tu vyleju a naleju místo ní čistou (samozřejmě) a zase to enchám stát.


To mi prijde jako kdyz mas pradlo od praciho prasku a misto abys s nim machal ve vode (=preklapeni), tak ho jen das do ciste vody a myslis, ze se ten prasek sam odplavi. Nebo s tim precejen nakonec kvedlas?


prádlo se pere především mechanicky, ne?

buď budu pořád kvedlat, a nebo to ponechám napospas brownovu pohybu částic a zbytkům proudění po nalití vody a čas k dokončení zvolím extrémní.

je to jenom difuze, žádný mambo-džambo.
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních