Přejít na obsah


Fotka

jak vytáhnout maximum z kinofilmu


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
40 odpovědí na toto téma

#1 extremo

extremo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 141 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 29 prosinec 2011 - 20:38:56

ahoj, takže jde mi o to, jak docílit maximálního výsledku od počátku (technika - co od čeho se dá čekat) přes výběr materialu (omezení toho či onoho s použitím tím či oním) až po výstup (zvětšování).
Proč tohle téma? Nejsem totiž úplně spokojený s konečným výsledkem a děsím se toho, že bych se do budoucnosti do pr... digitaloval.
Fotoaparát Canon eos 3, objektivy Pentacon 28/2,8 MC, Helios -44-2 58/2, Pentacon 135 preset bez MC , Pentacon 200 preset bez MC, nově Carl Zeiss Flektagon 35/2,4 MC zatím neodzkoušeno. Na zvětšováku je Meopta Meogon 50/2,8 S, zvětšeniny 15*23 (myslím si že tento formát by měl kinofilm v pohodě zvládnout ale)
Fotografie jsou po zvětšení barevně mdlejší než co vidím na kontaktu z minilabu! ostrost fotografií není nijak převratná (při zvětšování zaostřuji na zrno)! kontrast by mohl být o chloupek větší!
Nejsem úplně nespokojený, například u fotografií ze svatby jsou bílé šaty prokleslené bez vypálených míst, jinak jak jsem psal.
Myslím to nějak takhle: malý formát má tohle omezení s tímto výsledkem a více se z toho nedostane, objektiv kreslí tak a tak a výsledek se projevý tak, barva je taková proto a proto,
Snad bych i požádal někoho z vás o zaslání políčka odexponovaného profi objektivem abych mohl odzkoušet zvětšeninu, mám totiž obavu z přenosu kontrastu a ostrosti právě u objektivů Pentacon obvzláště když se na scéně s velkým podílem zelené trávy tato zelená projevila i v obličeji (čekal bych to spíše u digi s odrazem od čipu jak se píše a ne u analogu!
No tak asi tak to u mě je :-)
  • 0

#2 Pentaxista

Pentaxista

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 310 příspěvků(y)
Reputace: 311

Publikováno 29 prosinec 2011 - 21:33:07

A čeho chcete dosáhnout? Jak má vypadat finální zvětšenina?
(Jenom na okraj - mluvíte o barvě nebo o čb? Pokud Vás trápí barva-negativ, v tom Vám nepomohu...)
Takže jenom obecně:
Tělo kamery není až tak důležité pro "všeobecné focení". Budete-li fotografovat kolibříky v letu, bude to o něčem jiném.
Objektivy - ty jsou naopak VELEDŮLEŽITÉ! Čím lepší, tím bude obrázek ostřejší, kontrast a barvičky jakbysmet. Problém je v tom, že "kvalita objektivů stoupá lineárně, cena exponenciálně". Tím se ale nechce říci, že by s "průměrným" objektivem nebylo možné zhotovit špičkovou fotku (myslím technicky). Jenom bude více omezení.
Exponometrie - opravdu hodně záleží na tom, co a jak změříte. Opět můžete postupovat "intuitivně" nebo vysoce sofistikovaně - spotmetr, kolormetr... V obou případech bude velký odpad (u stanovování expozice "odhadem" proto, že se často netrefíte, u druhého způsobu měření proto, že se to musíte nejprve naučit - což není až tak úplně jednoduché - a poté zjistíte, že zdaleka ne všechno lze "objektivizovat" a zase budete hádat a přidávat zkušenosti).
Pak dále: se stativem, bez stativu, s filtry, bez filtrů atd.
Na co fotit? To Vám nikdo "správně" neporadí. Každý má svůj oblíbený materiál a... o jiných ví jenom málo. Snad vybrat film "s dobrou pověstí" a urputně zkoušet a zkoušet.
Zpracování filmu - buď sám (není to žádná supervěda) nebo ve spolehlivém labu (ale který je spolehlivý, že?!?!?!)
Vybavení temné komory: No, zase jsme u kvality a nákladů (zvláště, co se týče objektivů). Ale jednu věc si neodpustím - co jsem navštívil fotokomory, vždycky se opakoval jeden nedostatek: špatně vycentrovaný zvětšovák. Bylo až s podivem, kolik peněz byli lidi ochotni do výbavy investovat, ale vodováhu, rastr a trochu času ... Zato probendili stonásobek času při vymýšlení neuvěřitelných fabulací, co je příčinou špatných obrázků.

Re: Dobrým kinofilmovým fotoaparátem s dobrými objektivy (snímacími a zvětšovacími) a kvalitním filmem by neměl být problém zhotovit "výstavní" formát zvětšeniny 30x40.
Kinofilm (zvl. v dnešní kvalitě) lze opravdu směle srovnávat se SF před 30 lety.
Dnešní Leica (s jejími TOP skly) nebo Konica Hexar AF je "výkonnější", než ostatní a naprosto suverénně předčí "komunistickou produkci" a vesměs i "kapitalistickou produkci" před 20 a více lety.
Hexara AF dnes koupíte za cca 6t korun (a několik let nevyjdete z údivu, co všechno umí), o Leice (zvl. M6, M6TTL a M7) asi není třeba mluvit.
Ještě před pár lety bych slovo Leica nevzal do huby - bylo to něco tak moc nedostupného, že so tom ani nemluvilo. Dnes to už pravda není.
  • 0

#3 dubraro

dubraro

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 2 466 příspěvků(y)
  • LocationHavířov
Reputace: 303

Publikováno 29 prosinec 2011 - 22:07:55

Jenom maličkost, s pozitivním procesem poradit nedokážu, ale objektivy, o kterých píšete, opravdu nejsou kdoví co. Bez ohledu na jejich pověst.
Zkuste si pořídit nebo aspoň půjčit třeba jen základní objektiv Canon 50/1,8 pro vaše tělo, rozdíl by měl být patrný. Pro testovací snímky si vemte film střední citlivosti, vyberte dostatečně kontrastní a dobře osvětlený motiv, zacloňte někam doprostřed rozsahu a hlavně dejte foťák na stativ.
Co se týká barevného posuvu - ano, světlo odražené od zelené trávy se může projevit zezelenáním obličeje. Barevnou korekci, kterou mozek dělá sám od sebe a v digitálním foťáku procesor, musíte v klasickém procesu udělat při osvitu pozitivu. Někdy to není snadné - třeba v místnosti, jejíž tmavší část je osvětlena zářivkami (posun do zelena) a světlejší sluncem přes okna (posun do červena).
U černobílého procesu je možné ovlivňovat kontrast a hranovou ostrost volbou filmu a papíru a způsobem jejich vyvolání. Barevný proces je standardizovaný a takovéto kejkle se tam provádět nedají. Jedině snad digitální odbočkou - sken filmu, preprocesing v počítači, digitální osvit a klasické vyvolání. Tak to dělají fotolaby.
  • 0

#4 el

el

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 55 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 29 prosinec 2011 - 22:10:48

Ale jednu věc si neodpustím - co jsem navštívil fotokomory, vždycky se opakoval jeden nedostatek: špatně vycentrovaný zvětšovák. Bylo až s podivem, kolik peněz byli lidi ochotni do výbavy investovat, ale vodováhu, rastr a trochu času ... Zato probendili stonásobek času při vymýšlení neuvěřitelných fabulací, co je příčinou špatných obrázků.


O tomto problemu nic nevim, co zpusobuje za vadu na vyslednem pozitivu a jak napravit zvetsovak? :-)
  • 0

#5 dc

dc

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 157 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové, Czech Republic, EU, Earth, This Space
Reputace: 24

Publikováno 29 prosinec 2011 - 23:53:59

Ale jednu věc si neodpustím - co jsem navštívil fotokomory, vždycky se opakoval jeden nedostatek: špatně vycentrovaný zvětšovák. Bylo až s podivem, kolik peněz byli lidi ochotni do výbavy investovat, ale vodováhu, rastr a trochu času ... Zato probendili stonásobek času při vymýšlení neuvěřitelných fabulací, co je příčinou špatných obrázků.


O tomto problemu nic nevim, co zpusobuje za vadu na vyslednem pozitivu a jak napravit zvetsovak? :)


Neostrost na stranách + deformaci tvaru snímku, což ovšem může zakrýt rámeček (prostě světlo nedopadá rovně, takže je možné zaostřit jen na jednu přímku a ne na celou plochu).

Musím ale připustit, že bez vodováhy a/nebo rastru se to špatně napravuje.
  • 0

#6 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 176 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 229

Publikováno 30 prosinec 2011 - 00:17:24

odpověď na otázku z nadpisu je jednoduchá - soustavným studiem, prohlubováním řemesla a investicemi :-)
  • 0

#7 spooky

spooky

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 074 příspěvků(y)
  • LocationTrenčín, Slovakia
Reputace: 18

Publikováno 30 prosinec 2011 - 01:32:00

1. Kvalitný objektív - aj najlacnejší canon 50/1,8 za 100 EUR je super
2.) Ak fotografuješ farbu: kvalitný profi film a začať si sám vyvolávať negatívy. Fotolaby dosť často zkurvia negatív(z vlastnej skúsenosti) takým spôsobom, že je to až na zaplakanie.
3.) Na kntakty z labu sa nespoliehať a nebrať ich vážne, nie sú to kontakty v pravom slova zmysle ale len náhľadové zväčšniny a tie si ich mašiny najprv upravia a až potom tlačia.
  • 0

#8 Erik Kurach

Erik Kurach

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 222 příspěvků(y)
Reputace: 902

Publikováno 30 prosinec 2011 - 08:33:12

Vážený kolego, považuji za velmi důležité si předem položit zcela zásadní otázku, týkající se námětu Vašich fotografií. Pravděpodobně máte otázku
zodpovězenu a použití kinofilmu je definitivní, o možnostech využití filmů
na střední, či velký formát nemůže být řeč. Jsou Vaším cílem zvětšeniny
výstavního formátu 50x60cm v maximálně technicky limitované kvalitě, zhotovené z kinofilmu? Nezbývá, než investovat do špičkového vybavení
v celém postupně navazujícím řetězci. Od snímacího objektivu a maxima
jím dosažitelného zobrazení, kvalitního upevnění těla přístroje v průběhu
expozice filmu, špičkový fotomateriál co nejpřesněji exponovaný, který
je zpracován dle požadavků na maximální ostrost výsledného obrazu, po
kvalitní zvětšovací přístroj s kondenzorovým systémem, který je správně
nastaven a velmi kvalitní zvětšovací objektiv. Precizní zpracování Vašeho
kvalitního positivního materiálu s maximální pečlivostí při manipulaci při
ochranném osvětlení fotokomory, zamezení odrazům při jeho expozici a
důsledně provedený dokončovací proces zpracování. Vše, co bylo řečeno
se týká třeba obyčejného standartního testovacího obrazce na zdi, který
technicky zastupuje Váš fotografický objekt a je doplněn třeba tabulkou
se šedou škálou od Kodaku. Pokud je vše OK, dosáhl jste dokonalosti,
která ale absolutně nikoho nezajímá, kromě Vás, který máte vynikající
pocit dosažení vysněného cíle. Nyní nezbývá nic jiného, než se, dokonale
vybaven vydat za obrazem toho nejstupidnějšího námětu a vymyslet na
něm něco, co upoutá pozornost diváka. K tomu Vám, jak jistě víte, Vaše
maximalistická technická dokonalost zobrazovacího řetězce nepomůže.
Zvolit ideální vybavení pro určitý námět je pouze technická záležitost a s výslednou fotografií souvisí pouze v obtížnosti způsobu dosažení cíle. :-)
S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
  • 0

#9 extremo

extremo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 141 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 30 prosinec 2011 - 10:50:19

jasně, děkuju za odpovědi, v podstatě je to přesně to co jsem chtěl slyšet.
Tím, že s kinofilmem máte úplně jiné zkušenosti (mnohem lepší) to pro mě znamená, že je cesta dopředu ke zlepšení a to je super.
  • 0

#10 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 30 prosinec 2011 - 10:53:48

...to pro mě znamená, že je cesta dopředu ke zlepšení a to je super.

cesta ke zlepšení je dlouhá jako život sám, sám (a jedině ty) to taky můžeš ovlivnit.
  • 0

#11 spooky

spooky

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 074 příspěvků(y)
  • LocationTrenčín, Slovakia
Reputace: 18

Publikováno 30 prosinec 2011 - 10:54:43

A najkrajšie na tom je, že tá cesta nemá nikdy koniec. :)
  • 0

#12 papo

papo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 332 příspěvků(y)
Reputace: 5

Publikováno 30 prosinec 2011 - 22:31:13

Ještě jedna věc, která zde myslím nezazněla. Barevný film snese daleko lépe přeexpozici než podexpozici. U přeexpozice se zvýší hustota barevných pigmentů a to má příznivý vliv na sytost barev. Podexpozice naopak má za následek mdlé barvy a zvýšené zrno. U profi filmů (jejichž citlivost by se měla shodovat s citlivostí udávanou na krabičce) se doporučuje mírná přeexpozice (1/3 - 2/3 EV) vždy. Já to řeším nastavením nižší citlivosti, než je udávaná, tj. např. film ISO 100 fotím jako ISO 80, apod. Určitě se vyplatí si vyzkoušet na stejné scéně přeexpozici o 1/3, 2/3 a 1 EV a porovnat.
  • 0

#13 extremo

extremo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 141 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 31 prosinec 2011 - 10:46:01

nastavuju citlivost na aparátu o 1/3 nižší, pokud měřím s expozimetrem tak taky (film 400 - 320 iso), ale zkusím jít při dalším exponování filmu až na 1 EV. Může to mít naopak nějaký fatální vliv na něco jiného?
  • 0

#14 extremo

extremo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 141 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 31 prosinec 2011 - 11:06:45

dopoledne jsem zkusil prodloužit vyvolávanou fotografii v blixu ze 40 s na 80 s a pak na 2 min rozdíl mezi 40s a 2 min je biť jen o píď patrný s tochu zvýšeného kontrastu a obličej přešel ze žlutějšího nádechu více do růžova (kurva Ozzák by mě zabil kdyby to čet). takže OK
  • 0

#15 armas

armas

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 523 příspěvků(y)
  • LocationOdolena Voda
Reputace: 31

Publikováno 31 prosinec 2011 - 17:33:39

Ještě jedna věc, která zde myslím nezazněla. Barevný film snese daleko lépe přeexpozici než podexpozici.

Jen bych doplnil, že přeexpozice je lepší než podexpozice obecně u všech negantivních filmů - barevných i ČB. U diáků je to obráceně, ty mají radší mírnou podexpozici...
  • 0

#16 pepafotograf

pepafotograf

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 764 příspěvků(y)
  • LocationJablůnka 397
Reputace: 333

Publikováno 31 prosinec 2011 - 17:59:44

Já bych si ještě jednou prostudoval příspěvek výše od Erika...hlavně tu první část! Kdysi jsem se musel také "definitivně" rozhodnout zda kino,nebo středoformát.Pokud člověk tvoří třeba pět a více let,tak už asi ví jaký námět ho nejvíce zajímá a baví a podle toho pořídit vybavení.Jasně jsou tady i kinofilmoví krajináři,nic proti tomu ale já bych osobně na "barevnou krajinu" šel minimálně se středoformátem s výměnnou optikou a typově něco jako AP6X7...Takže určitě bych si jako první krok zvolil otázku námětu a dojdu li k tomu,že jedině kinofilm-tak až potom bych dal na stůl 20 litrů a začal něco schánět...Ale při dnešních cenách není problém obojí-kino+6x6,k tomu Rodenstocky do zvětšováku a do smrti je po problému! :) No ony se zase objeví nové problémy...
  • 0

#17 ONDKO

ONDKO

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 309 příspěvků(y)
Reputace: 24

Publikováno 2 leden 2012 - 12:57:19

Ja by som asi najprv vyskusal vymenit objektiv.
Asi pred piatimi rokmi som vlastnil eos 300 a objektiv canon 50/f1.4
samosrejme na 1.4 bol objektiv velmi meky,ale niekedy sa podaril zaber aj na 1.4 a bol farebne velmi dobry-samozrejme vinetacia,ale okolo f5.6
bol objektiv ostry ako britva.bohuzial mi ho ukradli.
Asi prd dvoma rokmi som si kupil telo eos5 a redukciu na pentakon six;
napriklad biometar 80/2.8MC mi vysiel katastrofalne na otvorenej clone skoro nepouzitelny sice bez vinetacie ale ostrost ziadna na zvetsenine 13x18.Asi rok a pol som sa s timto problemom trapil a nie a nie dobre
zabery 90percent odpad.Snad najlepsie vysiel Flektogon 50/f4 ten bol pouzitelny aj pri otvorenej clone,Sonar 300/f4 na f8 vyborny,ale to su vsetko uz vysoke clony a vetsinou fotim z ruky pri slabom svetle.Takze po roku a pol som zainvestoval a kupil dva original canon EF.
Objektivy pentakon som pouzival len na ciernobielo pri foteni na farbu su na objektiv kladene este vetsie naroky.Ale co si pametam biometar 80/f2.8 mal dost besne-divoke farby-ja uz tymto objektivam moc neverim.
Aspon ne na kinofilm.

1,tak ako napisal spoky,aspon jeden refrencny ojektiv
2,minilab z velkym otaznikom,kym pred piatimi rokmi sa dalo vybrat
dnes je dobrych minilabov na film ako safranu.
3,Film na svadbu asi Portra Kodak.
  • 0

#18 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 2 leden 2012 - 14:07:42

...
Asi prd dvoma rokmi som si kupil telo eos5 a redukciu na pentakon six;
napriklad biometar 80/2.8MC mi vysiel katastrofalne na otvorenej clone skoro nepouzitelny sice bez vinetacie ale ostrost ziadna na zvetsenine 13x18.Asi rok a pol som sa s timto problemom trapil a nie a nie dobre
zabery 90percent odpad.Snad najlepsie vysiel Flektogon 50/f4 ten bol pouzitelny aj pri otvorenej clone,Sonar 300/f4 na f8 vyborny,ale to su vsetko uz vysoke clony a vetsinou fotim z ruky pri slabom svetle.Takze po roku a pol som zainvestoval a kupil dva original canon EF.
Objektivy pentakon som pouzival len na ciernobielo pri foteni na farbu su na objektiv kladene este vetsie naroky.Ale co si pametam biometar 80/f2.8 mal dost besne-divoke farby-ja uz tymto objektivam moc neverim.
Aspon ne na kinofilm.

1,tak ako napisal spoky,aspon jeden refrencny ojektiv
2,minilab z velkym otaznikom,kym pred piatimi rokmi sa dalo vybrat
dnes je dobrych minilabov na film ako safranu.
3,Film na svadbu asi Portra Kodak.


k použití středoformátových objektivů na kinofilmu obecně:
ne nadarmo se ve slušných recenzích a testech objektivů vyskytují pojmy jako rozlišovací schopnost, přenos kontrastu, barevné podání, MTF ....
Středoformátové objektivy naprostou většinou (až na malé výjimky, ceněné i dnes velmi, velmi vysoko) mají o dost menší rozlišovací schopnost než i průměrné kinofilmové objektivy. s přenosem kontrastu to bývá podobné - s možná ještě většími výkyvy mezi průměrnými , lepšími a nejlepšími.
Proč vůbec se snažit o slušné výsledky nasazením těch nejlepších, nejdražších filmů v kombinaci s objektivy, které vlastnosti filmů prostě nejsou schopny využít? Pak není divu, že je člověk velmi zklamán nad zvětšeninou či diapozitivem.
V době za krále klacka, respektive již v době, kdy i u nás bylo možno zakoupit i velmi dobré dia- i negativní filmy běžně, a fotky nechat běžně v labech vyvolat, jsem teprve začal poznávat nedostatečnost některých do té doby mnou používaných objektivů z produkce Zeiss Jena, a jejich charakteristické vlastnosti v podání barev, a tyto se snažit napravit používáním filmů k nim vhodných. Například Pentacon elektric 2,8/100mm (tuším Orestor či Orestegor konstrukce) barvil silně žluto-zeleně, tudíž v kombinaci s diapozitivem Fuji naprostá katastrofa, kdežto s dia Kodak, který naopak přeháněl červenou a modrou, už jakž takž neutrální slušné barvy. A nevyváženost barevného podání tří objektivů Zeiss Jena (20,50 a 100mm), jež jsem používal, mi dělala docela vrásky, stejně jako možná i obsluze labů, kam jsem dával vyvolávat filmy a dělat fotky.
Až na stará kolena s masovým nástupem tikizrcadlovek, kdy pro mě nastal ten správný čas na pořízení slušných kinofilmových objektivů (a k nim i těl), nad nimiž drzou reklamou zblbé, věděním nepoznamenané, masy ofrňovaly nos (dnes je to jinak, díky kontraproduktivním slušným informacím na webu ta dobrá skla bohužel dnes rostou v ceně a je jich čím dál míň), si dopřávám ten luxus fotit opravdu kvalitními objektivy, se kterými nemusím tyhle základní věci řešit.
Pořídit si pro focení krajiny, pokud to není jen chvilkové zblbnutí, kvalitní optiku ve vhodných ohniscích, rozhodně nejsou vyhozené peníze. Dokonce není vyhazováním peněz ke kvalitnímu širokoúhlému objektivu, který je ve značkovém systému, který používám, slabinou, i levné tělo jiného systému. Vyhazováním peněz a mrháním energií a materiálem je opakovaný nákup objektivů levných, kterých se válí všude po bazarech haldy, jež jsou (nestydím se říct) nedostatečné až mizerné, prostě jen levné náhražky, které stejně člověk, který pozná pravdu, stejně zase vyhodí či prodá a investuje znovu. Takže před nákupem objektivu, od něhož očekávám nadprůměrné rozlišení, neutrální barevné podání a vysoký přenos kontrastu, tak moc důležitý pro barevnou fotografii, zvláště diapozitiv, můžu jen doporučit vyhledat si co nejvíce ověřených a důvěryhodných informací o tom kterém objektivu, případně si nechat ukázat fotky a diáky od těch, kteří ty objektivy používali či používají. Šetřit se dá na materiálu, na kvalitní optice v zásadě moc ne, i když to ti znalí již umí též, někdy jen i se štěstěnou sedící na hrbu.
  • 0

#19 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 155

Publikováno 2 leden 2012 - 15:59:54

Ale jednu věc si neodpustím - co jsem navštívil fotokomory, vždycky se opakoval jeden nedostatek: špatně vycentrovaný zvětšovák. Bylo až s podivem, kolik peněz byli lidi ochotni do výbavy investovat, ale vodováhu, rastr a trochu času ... Zato probendili stonásobek času při vymýšlení neuvěřitelných fabulací, co je příčinou špatných obrázků.


O tomto problemu nic nevim, co zpusobuje za vadu na vyslednem pozitivu a jak napravit zvetsovak? :(


Je možné, zde na temné, nalézti nějaký článek či forum o centrování zětšovacího přístroje? Zkoušel jsem něco najít,ale nepodařilo se, ikdyž už se tady o tom kdosi zmiňoval,že tady je.
  • 0

#20 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 2 leden 2012 - 17:26:24

Ale jednu věc si neodpustím - co jsem navštívil fotokomory, vždycky se opakoval jeden nedostatek: špatně vycentrovaný zvětšovák. Bylo až s podivem, kolik peněz byli lidi ochotni do výbavy investovat, ale vodováhu, rastr a trochu času ... Zato probendili stonásobek času při vymýšlení neuvěřitelných fabulací, co je příčinou špatných obrázků.


O tomto problemu nic nevim, co zpusobuje za vadu na vyslednem pozitivu a jak napravit zvetsovak? :(


Je možné, zde na temné, nalézti nějaký článek či forum o centrování zětšovacího přístroje? Zkoušel jsem něco najít,ale nepodařilo se, ikdyž už se tady o tom kdosi zmiňoval,že tady je.


téměř před 2 lety byla docela bouřlivo na to téma ve kterési diskusi, ale nevím, ve kterém vláknu. Mickael dokonce k tomu použití zrcátek nakreslil dokonce polopatický návod, v podstatě jde jen o to, aby rovina filmu a rovina papíru byla dokonale rovnoběžná, a optická osa objektivu přesně na tyto dvě roviny kolmá.
polopatické vysvětlení odjinud:
vygoogluj si "zig-align", dostaneš se na stránky výrobce superdrahých zrcátek, které si zadarmo můžeš pořídit vysomrováním odřezků kvalitních zrcadel ve sklenářství (hned v prvním, které jsem navštívil, jsem dostal půl tašky) a vyškrabáním jedné dírky v zrcadlové ploše horního z nich, které nasuneš do držáku negativu nebo místo něj.
  • 0

#21 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 067 příspěvků(y)
Reputace: 387

Publikováno 2 leden 2012 - 19:32:54

I ja jsem zjistil, ze zdaleka nejvetsi technicky skok dopredu zpusobila u mne optika. Nejprve misto praktiky Canon s FD objektivy - to byl pokrok o veeeeliky kus vpred. A dalsi, zcela srovnatelny, byl porizeni kvalitniho objektivu do zvetsovaku. Kvalitni film jsem nastesti pouzival uz temer od zacatku- behem chvile jsem prisel na to, ze jakkoli zmrseny a prosly kodak je lepsi nez nejvypiplanejsi fomapan. Ty vsechny ostatni veci maji ovsem rovnez vliv, ale radove mene vyznamny.
  • 0

#22 JanP

JanP

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 92 příspěvků(y)
  • LocationSlaný
Reputace: 27

Publikováno 3 leden 2012 - 08:51:59

téměř před 2 lety byla docela bouřlivo na to téma ve kterési diskusi, ale nevím, ve kterém vláknu. Mickael dokonce k tomu použití zrcátek nakreslil dokonce polopatický návod......



přátelé, tady v tomto vláknu kolega Mickael popisuje srovnání zvětšováku pomocí zrcátek (ale zmiňovaný nakreslený návod jsem nenašel)

APORodagonN 80/4 vs. Componon S 80a100mm a APO Rodagon N 105
  • 0

#23 mickael

mickael

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 133 příspěvků(y)
Reputace: 23

Publikováno 3 leden 2012 - 10:08:33

Obrazek snad neni treba, jsou to proste dve zrcatka proti sobe, jedno na desce a jedno v negativovem ramecku. V tom hornim je dira a tou se koukame :( Kdyby snad porad nebylo jasne, tak bych to nejak dost neumele nakreslit mohl :)
Zrcadla sezeneme jak rikal Jiří snad v kazdem sklenarstvi, ja taky dostal tasku odrezku hned v prvnim co jsem navstivil...
  • 0

#24 kraken

kraken

    Admin pro věci politické, teologické a sociální

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 914 příspěvků(y)
  • LocationOstrata
Reputace: 197

Publikováno 3 leden 2012 - 15:27:22

Pánové, ještě jeden způsob vyladění centrování.

Vejmete si film a ostvítíte políčko, třeba o nějakou tmavější zeď. Film vyvoláte a vnikne vám obrazek s šedivou zdí. Nějakým ostrým špendíkem uděláte do emulze vrypy do uhlopříčky.
Poté film vložíte do zvětšováku vyjedete výtahem a sledujete na průmětně , zda je vryp všude stejně ostrý. Pokud ne někde je chyba a dejte se do ladění zvětšováku.

To je způsob starých praktiků. Sám sem si onehdá takto věřil zda je zvětšovák v pohodě a od té doby jsem to nepoužil.
  • 0

#25 extremo

extremo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 141 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 3 leden 2012 - 15:59:07

objektivy, objektivy, objektivy, nerad to slyším neboť to bude nemalá investice, ale asi se nedá nic dělat. Než našetřím na Canon 70-200/2,8L a nějakou 35, koupil bych zatím FD sklo s redukcí (čert vem, že nebudu ostřit na nekonečno). Zkusím se tu kouknou na nějaké vlákno kde se o FD objektivech píše.
  • 0

#26 achernar

achernar

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 067 příspěvků(y)
Reputace: 387

Publikováno 3 leden 2012 - 17:33:02

ja bych se na tvem miste vyflajzl na nejakou, obvykle dosti pochybnou, redukci a misto ni koupil nejake FD telo. Nejlepe Canon FtB, to byla profesionalni kamera, jakasi oholenejsi verse premioveho F-1. Mam ty tela dve a obe jsem sehnal v poslednich letech u Skody za cca 2500. Superspolehlivy, dokonaly, neudelas chybu. Jinak samozrejme F-1, popr.F1N, ale tam uz jsi na jinych castkach (stara F-1 cca 5-6tisic, nova 6-8. Obe jsou to ale spicky mozneho, sveho casu nejlepsi profesionalni tela vubec. Stara F-1 je robustnejsi a nema zadnou elektroniku, podle mne vubec nejlepsi telo, ktere existuje).
o FD objektivech je pak zbytecne mluvit, i ty jsou uzasne. Mam jich dost, abych mohl chvalit. Sezenes je za skvely penize a vyber byva znacnej. I ta 200/2,8 je obcas k videni.
  • 0

#27 Punkomat

Punkomat

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 187 příspěvků(y)
Reputace: 155

Publikováno 3 leden 2012 - 17:59:42

Pánové, ještě jeden způsob vyladění centrování.

Vejmete si film a ostvítíte políčko, třeba o nějakou tmavější zeď. Film vyvoláte a vnikne vám obrazek s šedivou zdí. Nějakým ostrým špendíkem uděláte do emulze vrypy do uhlopříčky.
Poté film vložíte do zvětšováku vyjedete výtahem a sledujete na průmětně , zda je vryp všude stejně ostrý. Pokud ne někde je chyba a dejte se do ladění zvětšováku.

To je způsob starých praktiků. Sám sem si onehdá takto věřil zda je zvětšovák v pohodě a od té doby jsem to nepoužil.


Díky.Tohle je pro mě, coby technického antitalenta, srozumitelnější.Nikdy jsem centrování zvětšováku moc neřešil,ale teď,jak to tady čtu,tak mi to nedá. Pouze jednou jsem dost neumětelsky centroval a to tak,že jsem vyjmul držák negativu,položil vodováhu, srovnal tak,aby bublinka byla uprostřed a tím to pro mě haslo.
  • 0

#28 Alibaba

Alibaba

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 222 příspěvků(y)
Reputace: 35

Publikováno 6 leden 2012 - 23:15:04

Přiznávám, že jsem nečetl kompletně všechny příspěvky, ale řeší se tu optika a centrování zvětšováku atp. Já bych se soustředil na jádo věci: popsaný problém je samotnou vlastností barevného negativu a nelze ho nijak oddělit. Kontakty budou vždy sytější ostřejší a kontrastnější. Všichni to znáte z čb, kde se to neprojevuje takovou měrou a kontrast si upravujeme při zvětšování sami. U barvy je to o poznání zoufalejší. Já jsem jí proto fotíval jen na diáky. Doporučoval bych nafotit zkušebně něco na diák a nechat zpracovat fachmanovi s požadavkem ať skupinu b nazvětšuje tvým sklem. Pokud to bude všechno stejně mdlé, je na vině snímací optika, pokud jen skupina b je na vině zvětšovací objektiv, pokud to bude dobrý a na tvym vycentrovanym zvětšováku pak špatný, pak máš blbej zvětšovák anebo neumíš dělat fotky....:)
  • 0

#29 ivanhoe

ivanhoe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 167 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 8 leden 2012 - 18:30:41

ak máš čas, prečítaj si historiu mojich komentov...
/ale napr.Heliosom kvalitu a ostrosť nedosiahneš / :-DD
  • 0

#30 extremo

extremo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 141 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 9 leden 2012 - 18:57:16

jak tu napsal Alibaba: anebo neumíš dělat fotky... :wink: tak musím říc, že je to tak, ale pracuju na tom!!! Teď už jsem o něco dál a při zvětšování z Kodaku Ektar 100 jsou barvy dobré a to mě zase nakoplo, Fuji 160 C OK a Kodak 400 VC taky OK - (možná jsem měl Fuji 400 H přeci jenom o něco více naexponovat). Zvětšovací objektiv od Meopty (meogon 50/2,8 S) bude si myslím dobrý, při zaostřování pomocí Patersonu vidím zrno jasně a ostře, teda musím říc, že Kodak Ektar má zrno proklatě malý 8-O . jo a nakonec jsem se rozhod pro EF objektivy, jako první budu kupovat Sigmu 50/1,4 na nettu tento objektiv chválej. Mějte se hezky, já zalízám do komory
  • 0

#31 extremo

extremo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 141 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 9 leden 2012 - 18:59:41

ak máš čas, prečítaj si historiu mojich komentov...
/ale napr.Heliosom kvalitu a ostrosť nedosiahneš / :-DD


tu historii si pročtu, jednou jsme se tu také bavili o papírech pro RA 4
  • 0

#32 ivanhoe

ivanhoe

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 167 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 11 leden 2012 - 13:54:15

...snad som Ti dobre poradil :-DD
  • 0

#33 dc

dc

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 157 příspěvků(y)
  • LocationHradec Králové, Czech Republic, EU, Earth, This Space
Reputace: 24

Publikováno 11 leden 2012 - 23:00:14

jo a nakonec jsem se rozhod pro EF objektivy, jako první budu kupovat Sigmu 50/1,4 na nettu tento objektiv chválej.


V žádným případě nechci vyvolávat nějakou ohnivou válku, ale na základním objektivu fakt není proč šetřit, zrovna do Sigmy bych nešel (málokdy má oproti konkurentům jiné výhody než kousek ceny). Ale třeba je to tím, že mám pro základní objektivy slabost.
  • 0

#34 Jirinol

Jirinol
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 11 leden 2012 - 23:12:26

jo a nakonec jsem se rozhod pro EF objektivy, jako první budu kupovat Sigmu 50/1,4 na nettu tento objektiv chválej.


V žádným případě nechci vyvolávat nějakou ohnivou válku, ale na základním objektivu fakt není proč šetřit, zrovna do Sigmy bych nešel (málokdy má oproti konkurentům jiné výhody než kousek ceny). Ale třeba je to tím, že mám pro základní objektivy slabost.


v tomto souhlasím naprosto s kolegou dc.
  • 0

#35 ONDKO

ONDKO

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 309 příspěvků(y)
Reputace: 24

Publikováno 12 leden 2012 - 09:25:28

jo a nakonec jsem se rozhod pro EF objektivy, jako první budu kupovat Sigmu 50/1,4 na nettu tento objektiv chválej.


V žádným případě nechci vyvolávat nějakou ohnivou válku, ale na základním objektivu fakt není proč šetřit, zrovna do Sigmy bych nešel (málokdy má oproti konkurentům jiné výhody než kousek ceny). Ale třeba je to tím, že mám pro základní objektivy slabost.


v tomto souhlasím naprosto s kolegou dc.


Neviem sigmu nepoznam,ako som uz pisal mal som canon EF 50/f1.4 ten bol ok,aspon ja som si ho oblubil a hlavne az potom ked mi ho ukradli a robil z negativov cb foto,aj na dia su farby dobre.Inak vychvaluju stare M42 50/f1.4od Pentax,dat redukciu na canon EF a zaostrovat rucne,vyde to lacnejsie,vraj kvalita je vynikajuca.-neskusal som.
  • 0

#36 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 176 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 229

Publikováno 12 leden 2012 - 10:50:27

pánové sigma má samozřejmě svoje podstatné mouchy, ale pokud jsou parametry AF, nativní bajonet EF a 50mm/f1.4 tak jsou dvě volby - a ta sigma je minimálně na plně otevřenou clonu lepší.

...když ale vypustíme z požadavků AF a smíříme se s redukcí, rači bych polovinu peněz ušetřil a koupil contax cajse.. anebo ušetřil ještě víc a koupil čupr zuiko.. anebo nešetřil a koupil si 2-3 různé padesátky na různé motivy ;-)
  • 0

#37 ONDKO

ONDKO

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 309 příspěvků(y)
Reputace: 24

Publikováno 12 leden 2012 - 12:36:47

pánové sigma má samozřejmě svoje podstatné mouchy, ale pokud jsou parametry AF, nativní bajonet EF a 50mm/f1.4 tak jsou dvě volby - a ta sigma je minimálně na plně otevřenou clonu lepší.

...když ale vypustíme z požadavků AF a smíříme se s redukcí, rači bych polovinu peněz ušetřil a koupil contax cajse.. anebo ušetřil ještě víc a koupil čupr zuiko.. anebo nešetřil a koupil si 2-3 různé padesátky na různé motivy ;-)


Mozem s tebou suhlasit,a viem ze canon EF 50/f1.4 nebol na f1.4 extra ostry ale mal nadherny bokeh,farby v peopredi a v pozadi sa nadherne miesali,aka je v tomto sigma neviem.
  • 0

#38 extremo

extremo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 141 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 13 leden 2012 - 20:24:20

o té Sigmě jsem četl, že by měla mít dobré optické vlastnosti za což údajně může velikost skel a tomu také odpovídá závitový filtr 77mm a i když velikost filtru by mě jinak odradila (cena filtrů), jde o to, že chci pak ještě 70-200 L od Canonu, kde je závit filtru také 77mm, takže OK. Snad s tou Sigmou neprohloupím, ještě se zkusím ohlédnou po nějakých recenzích.
  • 0

#39 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 176 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 229

Publikováno 13 leden 2012 - 22:15:03

potřebuješ AF?
  • 0

#40 extremo

extremo

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 141 příspěvků(y)
Reputace: 0

Publikováno 14 leden 2012 - 08:50:10

potřebuješ AF?


nutně ne, ale pro Sigmu už jsem na 90% rozhodnutej
  • 0

#41 berraneck

berraneck

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 176 příspěvků(y)
  • LocationPraha/Vsetín
Reputace: 229

Publikováno 14 leden 2012 - 11:47:22

v tom případě není co řešit :?
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních