jak vytáhnout maximum z kinofilmu
#1
Publikováno 29 prosinec 2011 - 20:38:56
Proč tohle téma? Nejsem totiž úplně spokojený s konečným výsledkem a děsím se toho, že bych se do budoucnosti do pr... digitaloval.
Fotoaparát Canon eos 3, objektivy Pentacon 28/2,8 MC, Helios -44-2 58/2, Pentacon 135 preset bez MC , Pentacon 200 preset bez MC, nově Carl Zeiss Flektagon 35/2,4 MC zatím neodzkoušeno. Na zvětšováku je Meopta Meogon 50/2,8 S, zvětšeniny 15*23 (myslím si že tento formát by měl kinofilm v pohodě zvládnout ale)
Fotografie jsou po zvětšení barevně mdlejší než co vidím na kontaktu z minilabu! ostrost fotografií není nijak převratná (při zvětšování zaostřuji na zrno)! kontrast by mohl být o chloupek větší!
Nejsem úplně nespokojený, například u fotografií ze svatby jsou bílé šaty prokleslené bez vypálených míst, jinak jak jsem psal.
Myslím to nějak takhle: malý formát má tohle omezení s tímto výsledkem a více se z toho nedostane, objektiv kreslí tak a tak a výsledek se projevý tak, barva je taková proto a proto,
Snad bych i požádal někoho z vás o zaslání políčka odexponovaného profi objektivem abych mohl odzkoušet zvětšeninu, mám totiž obavu z přenosu kontrastu a ostrosti právě u objektivů Pentacon obvzláště když se na scéně s velkým podílem zelené trávy tato zelená projevila i v obličeji (čekal bych to spíše u digi s odrazem od čipu jak se píše a ne u analogu!
No tak asi tak to u mě je
#2
Publikováno 29 prosinec 2011 - 21:33:07
(Jenom na okraj - mluvíte o barvě nebo o čb? Pokud Vás trápí barva-negativ, v tom Vám nepomohu...)
Takže jenom obecně:
Tělo kamery není až tak důležité pro "všeobecné focení". Budete-li fotografovat kolibříky v letu, bude to o něčem jiném.
Objektivy - ty jsou naopak VELEDŮLEŽITÉ! Čím lepší, tím bude obrázek ostřejší, kontrast a barvičky jakbysmet. Problém je v tom, že "kvalita objektivů stoupá lineárně, cena exponenciálně". Tím se ale nechce říci, že by s "průměrným" objektivem nebylo možné zhotovit špičkovou fotku (myslím technicky). Jenom bude více omezení.
Exponometrie - opravdu hodně záleží na tom, co a jak změříte. Opět můžete postupovat "intuitivně" nebo vysoce sofistikovaně - spotmetr, kolormetr... V obou případech bude velký odpad (u stanovování expozice "odhadem" proto, že se často netrefíte, u druhého způsobu měření proto, že se to musíte nejprve naučit - což není až tak úplně jednoduché - a poté zjistíte, že zdaleka ne všechno lze "objektivizovat" a zase budete hádat a přidávat zkušenosti).
Pak dále: se stativem, bez stativu, s filtry, bez filtrů atd.
Na co fotit? To Vám nikdo "správně" neporadí. Každý má svůj oblíbený materiál a... o jiných ví jenom málo. Snad vybrat film "s dobrou pověstí" a urputně zkoušet a zkoušet.
Zpracování filmu - buď sám (není to žádná supervěda) nebo ve spolehlivém labu (ale který je spolehlivý, že?!?!?!)
Vybavení temné komory: No, zase jsme u kvality a nákladů (zvláště, co se týče objektivů). Ale jednu věc si neodpustím - co jsem navštívil fotokomory, vždycky se opakoval jeden nedostatek: špatně vycentrovaný zvětšovák. Bylo až s podivem, kolik peněz byli lidi ochotni do výbavy investovat, ale vodováhu, rastr a trochu času ... Zato probendili stonásobek času při vymýšlení neuvěřitelných fabulací, co je příčinou špatných obrázků.
Re: Dobrým kinofilmovým fotoaparátem s dobrými objektivy (snímacími a zvětšovacími) a kvalitním filmem by neměl být problém zhotovit "výstavní" formát zvětšeniny 30x40.
Kinofilm (zvl. v dnešní kvalitě) lze opravdu směle srovnávat se SF před 30 lety.
Dnešní Leica (s jejími TOP skly) nebo Konica Hexar AF je "výkonnější", než ostatní a naprosto suverénně předčí "komunistickou produkci" a vesměs i "kapitalistickou produkci" před 20 a více lety.
Hexara AF dnes koupíte za cca 6t korun (a několik let nevyjdete z údivu, co všechno umí), o Leice (zvl. M6, M6TTL a M7) asi není třeba mluvit.
Ještě před pár lety bych slovo Leica nevzal do huby - bylo to něco tak moc nedostupného, že so tom ani nemluvilo. Dnes to už pravda není.
#3
Publikováno 29 prosinec 2011 - 22:07:55
Zkuste si pořídit nebo aspoň půjčit třeba jen základní objektiv Canon 50/1,8 pro vaše tělo, rozdíl by měl být patrný. Pro testovací snímky si vemte film střední citlivosti, vyberte dostatečně kontrastní a dobře osvětlený motiv, zacloňte někam doprostřed rozsahu a hlavně dejte foťák na stativ.
Co se týká barevného posuvu - ano, světlo odražené od zelené trávy se může projevit zezelenáním obličeje. Barevnou korekci, kterou mozek dělá sám od sebe a v digitálním foťáku procesor, musíte v klasickém procesu udělat při osvitu pozitivu. Někdy to není snadné - třeba v místnosti, jejíž tmavší část je osvětlena zářivkami (posun do zelena) a světlejší sluncem přes okna (posun do červena).
U černobílého procesu je možné ovlivňovat kontrast a hranovou ostrost volbou filmu a papíru a způsobem jejich vyvolání. Barevný proces je standardizovaný a takovéto kejkle se tam provádět nedají. Jedině snad digitální odbočkou - sken filmu, preprocesing v počítači, digitální osvit a klasické vyvolání. Tak to dělají fotolaby.
#4
Publikováno 29 prosinec 2011 - 22:10:48
Ale jednu věc si neodpustím - co jsem navštívil fotokomory, vždycky se opakoval jeden nedostatek: špatně vycentrovaný zvětšovák. Bylo až s podivem, kolik peněz byli lidi ochotni do výbavy investovat, ale vodováhu, rastr a trochu času ... Zato probendili stonásobek času při vymýšlení neuvěřitelných fabulací, co je příčinou špatných obrázků.
O tomto problemu nic nevim, co zpusobuje za vadu na vyslednem pozitivu a jak napravit zvetsovak?
#5
Publikováno 29 prosinec 2011 - 23:53:59
Ale jednu věc si neodpustím - co jsem navštívil fotokomory, vždycky se opakoval jeden nedostatek: špatně vycentrovaný zvětšovák. Bylo až s podivem, kolik peněz byli lidi ochotni do výbavy investovat, ale vodováhu, rastr a trochu času ... Zato probendili stonásobek času při vymýšlení neuvěřitelných fabulací, co je příčinou špatných obrázků.
O tomto problemu nic nevim, co zpusobuje za vadu na vyslednem pozitivu a jak napravit zvetsovak? :)
Neostrost na stranách + deformaci tvaru snímku, což ovšem může zakrýt rámeček (prostě světlo nedopadá rovně, takže je možné zaostřit jen na jednu přímku a ne na celou plochu).
Musím ale připustit, že bez vodováhy a/nebo rastru se to špatně napravuje.
#6
Publikováno 30 prosinec 2011 - 00:17:24
#7
Publikováno 30 prosinec 2011 - 01:32:00
2.) Ak fotografuješ farbu: kvalitný profi film a začať si sám vyvolávať negatívy. Fotolaby dosť často zkurvia negatív(z vlastnej skúsenosti) takým spôsobom, že je to až na zaplakanie.
3.) Na kntakty z labu sa nespoliehať a nebrať ich vážne, nie sú to kontakty v pravom slova zmysle ale len náhľadové zväčšniny a tie si ich mašiny najprv upravia a až potom tlačia.
#8
Publikováno 30 prosinec 2011 - 08:33:12
zodpovězenu a použití kinofilmu je definitivní, o možnostech využití filmů
na střední, či velký formát nemůže být řeč. Jsou Vaším cílem zvětšeniny
výstavního formátu 50x60cm v maximálně technicky limitované kvalitě, zhotovené z kinofilmu? Nezbývá, než investovat do špičkového vybavení
v celém postupně navazujícím řetězci. Od snímacího objektivu a maxima
jím dosažitelného zobrazení, kvalitního upevnění těla přístroje v průběhu
expozice filmu, špičkový fotomateriál co nejpřesněji exponovaný, který
je zpracován dle požadavků na maximální ostrost výsledného obrazu, po
kvalitní zvětšovací přístroj s kondenzorovým systémem, který je správně
nastaven a velmi kvalitní zvětšovací objektiv. Precizní zpracování Vašeho
kvalitního positivního materiálu s maximální pečlivostí při manipulaci při
ochranném osvětlení fotokomory, zamezení odrazům při jeho expozici a
důsledně provedený dokončovací proces zpracování. Vše, co bylo řečeno
se týká třeba obyčejného standartního testovacího obrazce na zdi, který
technicky zastupuje Váš fotografický objekt a je doplněn třeba tabulkou
se šedou škálou od Kodaku. Pokud je vše OK, dosáhl jste dokonalosti,
která ale absolutně nikoho nezajímá, kromě Vás, který máte vynikající
pocit dosažení vysněného cíle. Nyní nezbývá nic jiného, než se, dokonale
vybaven vydat za obrazem toho nejstupidnějšího námětu a vymyslet na
něm něco, co upoutá pozornost diváka. K tomu Vám, jak jistě víte, Vaše
maximalistická technická dokonalost zobrazovacího řetězce nepomůže.
Zvolit ideální vybavení pro určitý námět je pouze technická záležitost a s výslednou fotografií souvisí pouze v obtížnosti způsobu dosažení cíle.
S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
#9
Publikováno 30 prosinec 2011 - 10:50:19
Tím, že s kinofilmem máte úplně jiné zkušenosti (mnohem lepší) to pro mě znamená, že je cesta dopředu ke zlepšení a to je super.
#10 Jirinol
Publikováno 30 prosinec 2011 - 10:53:48
cesta ke zlepšení je dlouhá jako život sám, sám (a jedině ty) to taky můžeš ovlivnit....to pro mě znamená, že je cesta dopředu ke zlepšení a to je super.
#11
Publikováno 30 prosinec 2011 - 10:54:43
#12
Publikováno 30 prosinec 2011 - 22:31:13
#13
Publikováno 31 prosinec 2011 - 10:46:01
#14
Publikováno 31 prosinec 2011 - 11:06:45
#15
Publikováno 31 prosinec 2011 - 17:33:39
Jen bych doplnil, že přeexpozice je lepší než podexpozice obecně u všech negantivních filmů - barevných i ČB. U diáků je to obráceně, ty mají radší mírnou podexpozici...Ještě jedna věc, která zde myslím nezazněla. Barevný film snese daleko lépe přeexpozici než podexpozici.
#16
Publikováno 31 prosinec 2011 - 17:59:44
#17
Publikováno 2 leden 2012 - 12:57:19
Asi pred piatimi rokmi som vlastnil eos 300 a objektiv canon 50/f1.4
samosrejme na 1.4 bol objektiv velmi meky,ale niekedy sa podaril zaber aj na 1.4 a bol farebne velmi dobry-samozrejme vinetacia,ale okolo f5.6
bol objektiv ostry ako britva.bohuzial mi ho ukradli.
Asi prd dvoma rokmi som si kupil telo eos5 a redukciu na pentakon six;
napriklad biometar 80/2.8MC mi vysiel katastrofalne na otvorenej clone skoro nepouzitelny sice bez vinetacie ale ostrost ziadna na zvetsenine 13x18.Asi rok a pol som sa s timto problemom trapil a nie a nie dobre
zabery 90percent odpad.Snad najlepsie vysiel Flektogon 50/f4 ten bol pouzitelny aj pri otvorenej clone,Sonar 300/f4 na f8 vyborny,ale to su vsetko uz vysoke clony a vetsinou fotim z ruky pri slabom svetle.Takze po roku a pol som zainvestoval a kupil dva original canon EF.
Objektivy pentakon som pouzival len na ciernobielo pri foteni na farbu su na objektiv kladene este vetsie naroky.Ale co si pametam biometar 80/f2.8 mal dost besne-divoke farby-ja uz tymto objektivam moc neverim.
Aspon ne na kinofilm.
1,tak ako napisal spoky,aspon jeden refrencny ojektiv
2,minilab z velkym otaznikom,kym pred piatimi rokmi sa dalo vybrat
dnes je dobrych minilabov na film ako safranu.
3,Film na svadbu asi Portra Kodak.
#18 Jirinol
Publikováno 2 leden 2012 - 14:07:42
...
Asi prd dvoma rokmi som si kupil telo eos5 a redukciu na pentakon six;
napriklad biometar 80/2.8MC mi vysiel katastrofalne na otvorenej clone skoro nepouzitelny sice bez vinetacie ale ostrost ziadna na zvetsenine 13x18.Asi rok a pol som sa s timto problemom trapil a nie a nie dobre
zabery 90percent odpad.Snad najlepsie vysiel Flektogon 50/f4 ten bol pouzitelny aj pri otvorenej clone,Sonar 300/f4 na f8 vyborny,ale to su vsetko uz vysoke clony a vetsinou fotim z ruky pri slabom svetle.Takze po roku a pol som zainvestoval a kupil dva original canon EF.
Objektivy pentakon som pouzival len na ciernobielo pri foteni na farbu su na objektiv kladene este vetsie naroky.Ale co si pametam biometar 80/f2.8 mal dost besne-divoke farby-ja uz tymto objektivam moc neverim.
Aspon ne na kinofilm.
1,tak ako napisal spoky,aspon jeden refrencny ojektiv
2,minilab z velkym otaznikom,kym pred piatimi rokmi sa dalo vybrat
dnes je dobrych minilabov na film ako safranu.
3,Film na svadbu asi Portra Kodak.
k použití středoformátových objektivů na kinofilmu obecně:
ne nadarmo se ve slušných recenzích a testech objektivů vyskytují pojmy jako rozlišovací schopnost, přenos kontrastu, barevné podání, MTF ....
Středoformátové objektivy naprostou většinou (až na malé výjimky, ceněné i dnes velmi, velmi vysoko) mají o dost menší rozlišovací schopnost než i průměrné kinofilmové objektivy. s přenosem kontrastu to bývá podobné - s možná ještě většími výkyvy mezi průměrnými , lepšími a nejlepšími.
Proč vůbec se snažit o slušné výsledky nasazením těch nejlepších, nejdražších filmů v kombinaci s objektivy, které vlastnosti filmů prostě nejsou schopny využít? Pak není divu, že je člověk velmi zklamán nad zvětšeninou či diapozitivem.
V době za krále klacka, respektive již v době, kdy i u nás bylo možno zakoupit i velmi dobré dia- i negativní filmy běžně, a fotky nechat běžně v labech vyvolat, jsem teprve začal poznávat nedostatečnost některých do té doby mnou používaných objektivů z produkce Zeiss Jena, a jejich charakteristické vlastnosti v podání barev, a tyto se snažit napravit používáním filmů k nim vhodných. Například Pentacon elektric 2,8/100mm (tuším Orestor či Orestegor konstrukce) barvil silně žluto-zeleně, tudíž v kombinaci s diapozitivem Fuji naprostá katastrofa, kdežto s dia Kodak, který naopak přeháněl červenou a modrou, už jakž takž neutrální slušné barvy. A nevyváženost barevného podání tří objektivů Zeiss Jena (20,50 a 100mm), jež jsem používal, mi dělala docela vrásky, stejně jako možná i obsluze labů, kam jsem dával vyvolávat filmy a dělat fotky.
Až na stará kolena s masovým nástupem tikizrcadlovek, kdy pro mě nastal ten správný čas na pořízení slušných kinofilmových objektivů (a k nim i těl), nad nimiž drzou reklamou zblbé, věděním nepoznamenané, masy ofrňovaly nos (dnes je to jinak, díky kontraproduktivním slušným informacím na webu ta dobrá skla bohužel dnes rostou v ceně a je jich čím dál míň), si dopřávám ten luxus fotit opravdu kvalitními objektivy, se kterými nemusím tyhle základní věci řešit.
Pořídit si pro focení krajiny, pokud to není jen chvilkové zblbnutí, kvalitní optiku ve vhodných ohniscích, rozhodně nejsou vyhozené peníze. Dokonce není vyhazováním peněz ke kvalitnímu širokoúhlému objektivu, který je ve značkovém systému, který používám, slabinou, i levné tělo jiného systému. Vyhazováním peněz a mrháním energií a materiálem je opakovaný nákup objektivů levných, kterých se válí všude po bazarech haldy, jež jsou (nestydím se říct) nedostatečné až mizerné, prostě jen levné náhražky, které stejně člověk, který pozná pravdu, stejně zase vyhodí či prodá a investuje znovu. Takže před nákupem objektivu, od něhož očekávám nadprůměrné rozlišení, neutrální barevné podání a vysoký přenos kontrastu, tak moc důležitý pro barevnou fotografii, zvláště diapozitiv, můžu jen doporučit vyhledat si co nejvíce ověřených a důvěryhodných informací o tom kterém objektivu, případně si nechat ukázat fotky a diáky od těch, kteří ty objektivy používali či používají. Šetřit se dá na materiálu, na kvalitní optice v zásadě moc ne, i když to ti znalí již umí též, někdy jen i se štěstěnou sedící na hrbu.
#19
Publikováno 2 leden 2012 - 15:59:54
Ale jednu věc si neodpustím - co jsem navštívil fotokomory, vždycky se opakoval jeden nedostatek: špatně vycentrovaný zvětšovák. Bylo až s podivem, kolik peněz byli lidi ochotni do výbavy investovat, ale vodováhu, rastr a trochu času ... Zato probendili stonásobek času při vymýšlení neuvěřitelných fabulací, co je příčinou špatných obrázků.
O tomto problemu nic nevim, co zpusobuje za vadu na vyslednem pozitivu a jak napravit zvetsovak?
Je možné, zde na temné, nalézti nějaký článek či forum o centrování zětšovacího přístroje? Zkoušel jsem něco najít,ale nepodařilo se, ikdyž už se tady o tom kdosi zmiňoval,že tady je.
#20 Jirinol
Publikováno 2 leden 2012 - 17:26:24
Ale jednu věc si neodpustím - co jsem navštívil fotokomory, vždycky se opakoval jeden nedostatek: špatně vycentrovaný zvětšovák. Bylo až s podivem, kolik peněz byli lidi ochotni do výbavy investovat, ale vodováhu, rastr a trochu času ... Zato probendili stonásobek času při vymýšlení neuvěřitelných fabulací, co je příčinou špatných obrázků.
O tomto problemu nic nevim, co zpusobuje za vadu na vyslednem pozitivu a jak napravit zvetsovak?
Je možné, zde na temné, nalézti nějaký článek či forum o centrování zětšovacího přístroje? Zkoušel jsem něco najít,ale nepodařilo se, ikdyž už se tady o tom kdosi zmiňoval,že tady je.
téměř před 2 lety byla docela bouřlivo na to téma ve kterési diskusi, ale nevím, ve kterém vláknu. Mickael dokonce k tomu použití zrcátek nakreslil dokonce polopatický návod, v podstatě jde jen o to, aby rovina filmu a rovina papíru byla dokonale rovnoběžná, a optická osa objektivu přesně na tyto dvě roviny kolmá.
polopatické vysvětlení odjinud:
vygoogluj si "zig-align", dostaneš se na stránky výrobce superdrahých zrcátek, které si zadarmo můžeš pořídit vysomrováním odřezků kvalitních zrcadel ve sklenářství (hned v prvním, které jsem navštívil, jsem dostal půl tašky) a vyškrabáním jedné dírky v zrcadlové ploše horního z nich, které nasuneš do držáku negativu nebo místo něj.
#21
Publikováno 2 leden 2012 - 19:32:54
#22
Publikováno 3 leden 2012 - 08:51:59
téměř před 2 lety byla docela bouřlivo na to téma ve kterési diskusi, ale nevím, ve kterém vláknu. Mickael dokonce k tomu použití zrcátek nakreslil dokonce polopatický návod......
přátelé, tady v tomto vláknu kolega Mickael popisuje srovnání zvětšováku pomocí zrcátek (ale zmiňovaný nakreslený návod jsem nenašel)
APORodagonN 80/4 vs. Componon S 80a100mm a APO Rodagon N 105
#23
Publikováno 3 leden 2012 - 10:08:33
Zrcadla sezeneme jak rikal Jiří snad v kazdem sklenarstvi, ja taky dostal tasku odrezku hned v prvnim co jsem navstivil...
#24
Publikováno 3 leden 2012 - 15:27:22
Vejmete si film a ostvítíte políčko, třeba o nějakou tmavější zeď. Film vyvoláte a vnikne vám obrazek s šedivou zdí. Nějakým ostrým špendíkem uděláte do emulze vrypy do uhlopříčky.
Poté film vložíte do zvětšováku vyjedete výtahem a sledujete na průmětně , zda je vryp všude stejně ostrý. Pokud ne někde je chyba a dejte se do ladění zvětšováku.
To je způsob starých praktiků. Sám sem si onehdá takto věřil zda je zvětšovák v pohodě a od té doby jsem to nepoužil.
#25
Publikováno 3 leden 2012 - 15:59:07
#26
Publikováno 3 leden 2012 - 17:33:02
o FD objektivech je pak zbytecne mluvit, i ty jsou uzasne. Mam jich dost, abych mohl chvalit. Sezenes je za skvely penize a vyber byva znacnej. I ta 200/2,8 je obcas k videni.
#27
Publikováno 3 leden 2012 - 17:59:42
Pánové, ještě jeden způsob vyladění centrování.
Vejmete si film a ostvítíte políčko, třeba o nějakou tmavější zeď. Film vyvoláte a vnikne vám obrazek s šedivou zdí. Nějakým ostrým špendíkem uděláte do emulze vrypy do uhlopříčky.
Poté film vložíte do zvětšováku vyjedete výtahem a sledujete na průmětně , zda je vryp všude stejně ostrý. Pokud ne někde je chyba a dejte se do ladění zvětšováku.
To je způsob starých praktiků. Sám sem si onehdá takto věřil zda je zvětšovák v pohodě a od té doby jsem to nepoužil.
Díky.Tohle je pro mě, coby technického antitalenta, srozumitelnější.Nikdy jsem centrování zvětšováku moc neřešil,ale teď,jak to tady čtu,tak mi to nedá. Pouze jednou jsem dost neumětelsky centroval a to tak,že jsem vyjmul držák negativu,položil vodováhu, srovnal tak,aby bublinka byla uprostřed a tím to pro mě haslo.
#28
Publikováno 6 leden 2012 - 23:15:04
#29
Publikováno 8 leden 2012 - 18:30:41
/ale napr.Heliosom kvalitu a ostrosť nedosiahneš / :-DD
#30
Publikováno 9 leden 2012 - 18:57:16
#31
Publikováno 9 leden 2012 - 18:59:41
ak máš čas, prečítaj si historiu mojich komentov...
/ale napr.Heliosom kvalitu a ostrosť nedosiahneš / :-DD
tu historii si pročtu, jednou jsme se tu také bavili o papírech pro RA 4
#32
Publikováno 11 leden 2012 - 13:54:15
#33
Publikováno 11 leden 2012 - 23:00:14
jo a nakonec jsem se rozhod pro EF objektivy, jako první budu kupovat Sigmu 50/1,4 na nettu tento objektiv chválej.
V žádným případě nechci vyvolávat nějakou ohnivou válku, ale na základním objektivu fakt není proč šetřit, zrovna do Sigmy bych nešel (málokdy má oproti konkurentům jiné výhody než kousek ceny). Ale třeba je to tím, že mám pro základní objektivy slabost.
#34 Jirinol
Publikováno 11 leden 2012 - 23:12:26
jo a nakonec jsem se rozhod pro EF objektivy, jako první budu kupovat Sigmu 50/1,4 na nettu tento objektiv chválej.
V žádným případě nechci vyvolávat nějakou ohnivou válku, ale na základním objektivu fakt není proč šetřit, zrovna do Sigmy bych nešel (málokdy má oproti konkurentům jiné výhody než kousek ceny). Ale třeba je to tím, že mám pro základní objektivy slabost.
v tomto souhlasím naprosto s kolegou dc.
#35
Publikováno 12 leden 2012 - 09:25:28
jo a nakonec jsem se rozhod pro EF objektivy, jako první budu kupovat Sigmu 50/1,4 na nettu tento objektiv chválej.
V žádným případě nechci vyvolávat nějakou ohnivou válku, ale na základním objektivu fakt není proč šetřit, zrovna do Sigmy bych nešel (málokdy má oproti konkurentům jiné výhody než kousek ceny). Ale třeba je to tím, že mám pro základní objektivy slabost.
v tomto souhlasím naprosto s kolegou dc.
Neviem sigmu nepoznam,ako som uz pisal mal som canon EF 50/f1.4 ten bol ok,aspon ja som si ho oblubil a hlavne az potom ked mi ho ukradli a robil z negativov cb foto,aj na dia su farby dobre.Inak vychvaluju stare M42 50/f1.4od Pentax,dat redukciu na canon EF a zaostrovat rucne,vyde to lacnejsie,vraj kvalita je vynikajuca.-neskusal som.
#36
Publikováno 12 leden 2012 - 10:50:27
...když ale vypustíme z požadavků AF a smíříme se s redukcí, rači bych polovinu peněz ušetřil a koupil contax cajse.. anebo ušetřil ještě víc a koupil čupr zuiko.. anebo nešetřil a koupil si 2-3 různé padesátky na různé motivy
#37
Publikováno 12 leden 2012 - 12:36:47
pánové sigma má samozřejmě svoje podstatné mouchy, ale pokud jsou parametry AF, nativní bajonet EF a 50mm/f1.4 tak jsou dvě volby - a ta sigma je minimálně na plně otevřenou clonu lepší.
...když ale vypustíme z požadavků AF a smíříme se s redukcí, rači bych polovinu peněz ušetřil a koupil contax cajse.. anebo ušetřil ještě víc a koupil čupr zuiko.. anebo nešetřil a koupil si 2-3 různé padesátky na různé motivy
Mozem s tebou suhlasit,a viem ze canon EF 50/f1.4 nebol na f1.4 extra ostry ale mal nadherny bokeh,farby v peopredi a v pozadi sa nadherne miesali,aka je v tomto sigma neviem.
#38
Publikováno 13 leden 2012 - 20:24:20
#39
Publikováno 13 leden 2012 - 22:15:03
#40
Publikováno 14 leden 2012 - 08:50:10
potřebuješ AF?
nutně ne, ale pro Sigmu už jsem na 90% rozhodnutej
#41
Publikováno 14 leden 2012 - 11:47:22
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních