nejčernější černá
#1
Publikováno 19 červenec 2010 - 14:41:07
#2
Publikováno 19 červenec 2010 - 14:43:32
Mám osvědčené Ilfordy warmrton, které používám z 95%
#3
Publikováno 19 červenec 2010 - 17:11:22
#4
Publikováno 19 červenec 2010 - 18:02:20
#5
Publikováno 19 červenec 2010 - 18:16:41
vodsávání nad miskou, já to říkám pořádfomabrom n111 v foma GD-L je černej jako bota. ale je to reprografická vývojka, což každému nemusí šmakovat
#6
Publikováno 19 červenec 2010 - 18:51:29
#7 Snek
Publikováno 19 červenec 2010 - 18:59:24
Nejhezčí černou měl papír forte, gradace ultratvrdá.
Tak krásnou černou nevyhoní ani gédéelka z výše zmiňovaného fomabromu.
Jinak souhlas s otikem výše, a ještě bych dodal, že černou si lze ještě o kousek možno vytáhnout selenovým tónovačem.
#8 Jirinol
Publikováno 19 červenec 2010 - 18:59:56
nasávání nad miskou zabere, člověk je pak víc tolerantní k chybám materiálůvodsávání nad miskou, já to říkám pořád
#9 Jirinol
Publikováno 19 červenec 2010 - 19:07:08
o víkendu jsme na toto téma hovořili s jedním zdejším temnokomorníkem.
Nejhezčí černou měl papír forte, gradace ultratvrdá.
Tak krásnou černou nevyhoní ani gédéelka z výše zmiňovaného fomabromu.
Jinak souhlas s otikem výše, a ještě bych dodal, že černou si lze ještě o kousek možno vytáhnout selenovým tónovačem.
tohle můžu potvrdit. i já o víkendu zavzpomínal na Forte papíry, tenké jak hajzlpapír, s velmi slabou vrstvou emulze, vyvolané v blautolu, nebo i našem Fomatolu M, či amidolové vývojce, nádhera... sice velmi náchylné na praskání při nepozorném leštění, takže to chtělo vychytat, já před vlastním leštěním na chvilku máčel v teplé želatině s glycerinem, potom mňam mňam... hluboký a měkký lesk, čerň jak ... to vyslovit nemůžu ... sněhobílé jasy...
#10
Publikováno 19 červenec 2010 - 19:15:38
#11 Snek
Publikováno 19 červenec 2010 - 19:17:16
nádhera... sice velmi náchylné na praskání při nepozorném leštění, takže to chtělo vychytat, já před vlastním leštěním na chvilku máčel v teplé želatině s glycerinem, potom mňam mňam... hluboký a měkký lesk, čerň jak ... to vyslovit nemůžu ... sněhobílé jasy...
... to jsou náhody. O tom praskání a o fíglu s glycerinem mi dotyčný zmiňovaný též vyprávěl ... glycerin hlavně ten úplně čistý, z lékárny, ten je na to nejlepší ...
#12 Jirinol
Publikováno 19 červenec 2010 - 19:24:08
jojo, pravda, ten funguje i na mazání rukou, aby nepraskala kůže prosycená šmírem z motorů umejvaných petrolejem... glycerin hlavně ten úplně čistý, z lékárny, ten je na to nejlepší ...
#13
Publikováno 19 červenec 2010 - 22:25:47
Jinak Fomabrom 111 v lesku a nemusí být ani reprografická vývojka. Foma je bestie v tom, že při schnutí ztrácí kontrast. Chce si to vyzkoušet o kolik méně exponovat světla, aby zůstala po usušení kresba a bílá. Kupodivu se stíny to tolik nehýbe. Jinak trochu pomáhá i pohybování s miskou při vyvolávání.
Údajně jsou pevné gradace o něco tvrdší než multigrejd, ale sám nemám u Fomy vyzkoušeno. Jsem moc pohodlný nato, abych skladoval několik balíků stejného papíru.
#14
Publikováno 20 červenec 2010 - 08:42:28
...Foma je bestie v tom, že při schnutí ztrácí kontrast. Chce si to vyzkoušet o kolik méně exponovat světla, aby zůstala po usušení kresba a bílá. Kupodivu se stíny to tolik nehýbe. Jinak trochu pomáhá i pohybování s miskou při vyvolávání.
...
Mám spíš zkušenost takovou, že se hejbá celá škála (Fomatone + gdl). Ve vodě a za mokra šedá se po uschnutí změní v krásnou černou s náznakem kresby, a tmavnutí světel bych spíš nazval zvýšením kontrastu ve světlech. Pozoroval jsem to třeba u záběru v protisvětle (slunce v záběru), kdy na mokré fotce záře/paprsky kolem slunce splývaly s okolní oblohou a po uschnutí se ukázaly, a přitom sluneční kotouč je stále bílý...
#15
Publikováno 20 červenec 2010 - 09:50:45
#16
Publikováno 20 červenec 2010 - 11:06:56
s tím sudkem jsem přestřelil, snad mi mistr a jeho příznivci odpustí. za trest si dneska nedám fantu ale jen chemčaj. myslel jsem J.Saudka . tudle to říkal v televizi, když vychvaloval fomu, v tom dokumentu o fabrice.ještě možná zkusit vývojku ohřát na teplotu vyšší než normální. P. Sudek něco říkal snad o čtyřiceti stupních, že to emulze vydrží. Je to práce na víc a momentálně by jsem do toho nešel asi.
#17
Publikováno 26 červenec 2010 - 13:53:57
Viděl jsem v Košicích výstavu nových zvětšenin z negativů Zikmunda a Hanzelky a tonalita snímků se mi moc líbila. Hned jsem se ptal, co je to za papíry, prý Foma Variant. Ovšem měli na to Dursta s nějakou vesmírnou ufo-hlavou za bambilión saudskejch zlatejch dolarů. Já mám jen obyčejnou starou émerickou Omegu, i když s Apo-Rodagonem... Tak to holt zkusim, v nejhoršim zas někoho budu proklínat; na to už jsem ale zvyklej..
#18
Publikováno 26 červenec 2010 - 15:20:39
P.S.: musíme ten papír trochu propagovat, aby nám ho Foma nepřestala vyrábět , protože si myslím, že je jejich nejlepší papír na všeobecné použití.
#19
Publikováno 26 červenec 2010 - 15:31:14
#20
Publikováno 26 červenec 2010 - 16:02:45
Jinak ke kvalitní černé jsem se dostal až se splitem. (přiznám se, že už jinak než splitem nepracuji)
#21
Publikováno 26 červenec 2010 - 16:42:07
Jendo, když používáš tuto kombinaci, kterou jsem shodou okolností i já povýšil na svou královskou, nedělají se ti někdy na papíře jemné fialové skvrny, či mapky? Absolutně nevím čím to je. (chemie je čerstvá, ustaluji dobře)
Jinak ke kvalitní černé jsem se dostal až se splitem. (přiznám se, že už jinak než splitem nepracuji)
Pavle a co přerušení? Mě tahle kombinace dělala fleky (ne teda přímo do fialova, takže jde možná vo jinej problém) když jsem z papíru nedostatečně vypral vývojku a flák ho příliš brzo do ustalovače...
#22
Publikováno 26 červenec 2010 - 16:48:38
#23 Snek
Publikováno 26 červenec 2010 - 16:58:25
Jinak ke kvalitní černé jsem se dostal až se splitem.
Vítej v klubu
#24
Publikováno 26 červenec 2010 - 16:59:48
vývojka-přerušovač-voda- ustalovač
taky mám pěknej ustalovač a chci aby udržel kondici dlouho
#25 Anonymous
Publikováno 26 červenec 2010 - 17:00:50
Tohle mi dělalo taky, když jsem přerušoval vodou. Od doby, co na radu Bzencaka nepřerušuju vůbec a házím to rovnou do ustalovače, je po flecích.Jendo, když používáš tuto kombinaci, kterou jsem shodou okolností i já povýšil na svou královskou, nedělají se ti někdy na papíře jemné fialové skvrny, či mapky? Absolutně nevím čím to je. (chemie je čerstvá, ustaluji dobře)
#26 Anonymous
Publikováno 26 červenec 2010 - 17:01:24
Do ustalovače TF-2...Tohle mi dělalo taky, když jsem přerušoval vodou. Od doby, co na radu Bzencaka nepřerušuju vůbec a házím to rovnou do ustalovače, je po flecích.Jendo, když používáš tuto kombinaci, kterou jsem shodou okolností i já povýšil na svou královskou, nedělají se ti někdy na papíře jemné fialové skvrny, či mapky? Absolutně nevím čím to je. (chemie je čerstvá, ustaluji dobře)
#27
Publikováno 26 červenec 2010 - 17:10:20
#28
Publikováno 26 červenec 2010 - 17:11:08
#29
Publikováno 26 červenec 2010 - 17:12:40
#30
Publikováno 26 červenec 2010 - 17:16:31
Já ovšem vodou přerušuju, ale vždycky do ní uchčiju trošku vyjetého TF-2 z předchozí várky, asi tak nějak pro klid svědomí, že i to přerušení je jen lehce zásadité a spíš 90% voda. Zatím dobré, žádné fleky, ty si spíš udělám špinavou pinzetou nebo pazúrou od ustalovače ve vývojce.
#31
Publikováno 26 červenec 2010 - 17:34:37
Tohle mi dělalo taky, když jsem přerušoval vodou. Od doby, co na radu Bzencaka nepřerušuju vůbec a házím to rovnou do ustalovače, je po flecích.
no sem si rikal ze ja ty fleky nemel fialovy Takze zaver by mohl bejt:
GDL > malo ve vode vyprany > kyselej ustalovac => svetly fleky
GDL > moc ve vode vyprany >zasaditej ustalovac => tmavy fleky
plati pro 131
#32
Publikováno 26 červenec 2010 - 18:09:09
jediné fialové fleky (s přechodem do žluta), které jsem našel, byly otisky prstů na kraji papíru, buďto od vývojky nebo ustalovače, a pak fleky (loužičky), odlišené pouze tmavší konturou, které se mi přihodily při nedbalém vložení do ustalovače.
Takže jak to dělám já:
1. vývojka: GD-L ředěná 1:4, zatím dolévám do potřebného objemu
2. voda, celkem často měním
3. vyjetý TF-2
4. čerstvý TF-2
5. vanička s vodou.
1. papír do vývojky dávám emulzí nahoru a přeženu vlnu, hned otáčím obrazem dolů a v průběhu volání občas otáčím. Po 3 minutách vyndávám, o hranu misky otřu rub fotky, okapání.
2. ve vodě šmrdlám horem dolem, je to asi jedno, po nějaké době zase otřu rubovou stranu, nechám okapat.
3. první ustalovač fotka potká ca 4.5minuty od počátku vyvolávání, pokládám emulzí dolů od jedné hrany a hned přeliju vlnou. Začínám znova stopovat, občas obracím, prohlížím pod červeným světlem. Po minutě nebo víc zase otřu, okapu a házím do čerstvého ustalovače.
4. po 2-3 minutách od začátku ustalování rozsvěcím a v misce nechávám papír minimálně do 6. minuty, obvykle do 10. minuty a vyndávám.
5. ve vodě prohlížím, při neprohlížení nechávám obrazem dolů, po pár minutách otřu z obou stran a přenesu ven z komory do druhé vaničky s čistou vodou, kteoru několikrát vyměním. Když už si myslím, že je dobře vypraná, položím obrazem nahoru na plexisklo a nechám uschnout.
Proč dvakrát ustaluju? Nevím, jestli je to vlivem vyčerpaného ustalovače nebo znečištěním vývojkou, která mimochodem výborně barví, ale když jsem dělal jenom v jednom ustalovači, tak mi další papíry získávaly krémovou barvu, nebyly tak sněhobílé jako z čersvého ustalovače a nešlo to vyprat. od Chvíle, co jsem přestal být líný a mám dvě misky s TF-2, tak se mi to nestává.
#33
Publikováno 26 červenec 2010 - 18:29:25
Čili fotku hodit do vývojky xichtem nahoru, hned přelít vlnou a vývojkou pak neustále aspoň trochu pohybovat (z toho pohybování se hlavně u negativního procesu často dělá strašně legrační alchymie, plna zarucenzch a tajnych recepisu a la: nejdriv deset sekund otacet, pak tricetsedm sekund nic, pak dvakrát otočit a za šestnáct sekund jen jednou, a pak - pozor - ...atd), aby se k vrstvě dostávala čerstvá vývojka a ta už zreagovavší se naopak odplavovala a to celý tak dlouho, dokud obrázek černá.
#34
Publikováno 26 červenec 2010 - 19:01:32
.... a to celý tak dlouho, dokud obrázek černá.
To jsem už někde slyšel, ale proč teda foma udává na svejch papírech 90-120s??? Fakt to tam mám nechávat klidně 5 minut (nebo to už je azse moc)???
#35 Anonymous
Publikováno 26 červenec 2010 - 19:05:45
To možná tak na RC, barytové nejméně 3min při 20°C. Osobně nechávám dýl(>5)..... a to celý tak dlouho, dokud obrázek černá.
To jsem už někde slyšel, ale proč teda foma udává na svejch papírech 90-120s??? Fakt to tam mám nechávat klidně 5 minut (nebo to už je azse moc)???
#36
Publikováno 26 červenec 2010 - 19:05:56
.... a to celý tak dlouho, dokud obrázek černá.
To jsem už někde slyšel, ale proč teda foma udává na svejch papírech 90-120s??? Fakt to tam mám nechávat klidně 5 minut (nebo to už je azse moc)???
Podle mě záleží na vývojce. Mám pocit, že GD-Lka by byla schopná při dostatečně dlouhém čase vyvolat i neexponovaný papír . Tak jdu cestou stále stejné doby vyvolávání, a 3 minuty mi přijdou jako optimum. Víc bych nevydržel, méně nestačí.
#37
Publikováno 26 červenec 2010 - 19:10:08
#38
Publikováno 26 červenec 2010 - 19:20:49
#39
Publikováno 26 červenec 2010 - 19:26:02
#40
Publikováno 26 červenec 2010 - 19:28:50
#41
Publikováno 26 červenec 2010 - 20:16:23
jo jo, taky tak nejak. Dokonce mi nekdy prijde ze snad jede este i v ustalovaciNemám to ozkoušený, ale zrovna u těch fomatonů mám pocit, že jejich proces černání nikdy neskončí .)
#42
Publikováno 26 červenec 2010 - 20:30:33
jo jo, taky tak nejak. Dokonce mi nekdy prijde ze snad jede este i v ustalovaciNemám to ozkoušený, ale zrovna u těch fomatonů mám pocit, že jejich proces černání nikdy neskončí .)
To se ti nezdá (nebo mě taky). V prací vodě po vývojce je to takový mdlý, bez šťávy, černá nečerná atd. Když to bouchnu do ustalovače obrazem nahoru a přeleju přes to ustalovač, tak vidím, jak s první vlnou získává fotka brilanci, černá je najednou černá... Proto raději papír dávám do ustalovače obrazem dolů abych se nezakoukal .
#43
Publikováno 26 červenec 2010 - 21:42:57
jo jo, taky tak nejak. Dokonce mi nekdy prijde ze snad jede este i v ustalovaciNemám to ozkoušený, ale zrovna u těch fomatonů mám pocit, že jejich proces černání nikdy neskončí .)
Podívej se na film a pochopíš - emulze je neprůhledná - krystaly halogenidů stříbra tam dělají mléčný zákal. Vývojka část zákalu změní na černé stříbro. Ustalovač pak zákal rozpustí, umožní ti líp vidět tu černou a ta v tvých očích ztmavne.
#44
Publikováno 26 červenec 2010 - 21:55:06
#45
Publikováno 27 červenec 2010 - 12:08:53
#46
Publikováno 28 červenec 2010 - 07:47:23
...Podívej se na film a pochopíš - emulze je neprůhledná - krystaly halogenidů stříbra tam dělají mléčný zákal. Vývojka část zákalu změní na černé stříbro. Ustalovač pak zákal rozpustí, umožní ti líp vidět tu černou a ta v tvých očích ztmavne.
No a ona ta emulze taky navíc není sněhobílá - čili v ustalovači se bílá stává bělejší (odkryje se barytáž) a černá černější Samozřejmě pokud to člověk nepřežene s ustalovačem a místo ustalování nezačne zeslabovat.
#47
Publikováno 21 leden 2011 - 21:08:36
Používám TF2, takže přerušuju pouze vodou. Nevím jak jinak přerušovat u tohoto skvělého ustalovače, abych ho neničil...
trosku mimo temu, ale spominali ste to tu tak sa spytam ...
tiez pouzivam TF2 a ako prerusovac fomacitro ... vyvojka prerusovac ustalovac .... ziadna voda medzi tym ... pruser? davam na frak ustalovacu? kaslat na fomacitro a prerusovat vodou?
#48
Publikováno 21 leden 2011 - 22:05:00
#49
Publikováno 21 leden 2011 - 23:23:42
neprerusovat
Hm, vobec? Ani u negativu? Zas, mohlo ma napdadnut, ze kysle do zasady velmi nepasuje
No necham si poradit
#50
Publikováno 22 leden 2011 - 00:01:56
přerušuj čistou vodou a nebo nepřerušuj vůbec.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních