
Fuji Neopan Acros 100
#1
Publikováno 28 březen 2012 - 23:09:23
Ďakujem za odpovede.
#2
Publikováno 29 březen 2012 - 02:59:03
Co se týká skenování, tak s tímto ti neporadím neb neskenuju.
Co se týká dynamického rozsahu tak je pravdou, že dynamický rozsh filmu si děláš sám expozicí a vyvoláním (oproti čipu, kerý ho má daný). To je vlastně největší výhodou klasického filmu.
Pokud chceš film tak nějak vyvolálat a pak skenovat, tak se spíše zamysli nad tím, zda pro tebe nebude lepší digitál, páč z něho dostaneš snadnější fotografie v elektronické podobě a kvalitnější než vydoluješ z cenově dostupného sceneru.
Klasický film si přímo žádá klasické zpracování na klasický fotografický papír (pokud možno barytovaný). Není dobré se uchylovat k myšlence, že když fotím na film dostanu z toho lepší elektronický výstup. Papírový nesporně, elektronický ne.
Klasický film, aby ti dával véééélky dynamický rozsah musíš poznat, naučit se jej exponovat a vyvolávat. Pak dostaneš i při kontrastním světlem na film všechno a při mdlém světla zase takouvou tu šťávičku. Film je pak pružný právě tak, jak potřebuješ.
Tož asi tak.
#3
Publikováno 29 březen 2012 - 03:03:34
#4
Publikováno 29 březen 2012 - 05:49:21
'kraken', on 29 Mar 2012 - 01:59, said:
Ogaro neščastná, když pohledáš, je tu na toto téma již vlákno. Ale pokusím se odpovědět. Ano, tento film je na toto téma výbormý - stejně jako hromady jiných filmů.
Co se týká skenování, tak s tímto ti neporadím neb neskenuju.
Co se týká dynamického rozsahu tak je pravdou, že dynamický rozsh filmu si děláš sám expozicí a vyvoláním (oproti čipu, kerý ho má daný). To je vlastně největší výhodou klasického filmu.
Pokud chceš film tak nějak vyvolálat a pak skenovat, tak se spíše zamysli nad tím, zda pro tebe nebude lepší digitál, páč z něho dostaneš snadnější fotografie v elektronické podobě a kvalitnější než vydoluješ z cenově dostupného sceneru.
Klasický film si přímo žádá klasické zpracování na klasický fotografický papír (pokud možno barytovaný). Není dobré se uchylovat k myšlence, že když fotím na film dostanu z toho lepší elektronický výstup. Papírový nesporně, elektronický ne.
Klasický film, aby ti dával véééélky dynamický rozsah musíš poznat, naučit se jej exponovat a vyvolávat. Pak dostaneš i při kontrastním světlem na film všechno a při mdlém světla zase takouvou tu šťávičku. Film je pak pružný právě tak, jak potřebuješ.
Tož asi tak.
Pardón to vlákno som nejak prehliadol. Čo sa týka tvojej poznámky o digi tak je to cesta, ale v strednom formáte si ju dovoliť nemôžem a z filmu som skenovaním schopný na noritsu s-4 dostať z políčka 6x4,5 cca 20mpx čo mi bohate stačí. Čiernobiely film by som chcel skúsiť kvôli tomu, že sa mi BW pohľad na svet páči a chcel by som si tieto filmy začať volať sám, ale digitalizovať ich chcem, lebo by som chcel mať možnosť následných úprav v pc. Je mi jasné, že väčšina z Vás je tu skôr kvôli tomu, že si to doma urobíte krásne na papier, ale obávam sa, že toto asi robiť nebudem. Tým samozrejme nechcem povedať, že to nie je ok, určite to má svoje veľké čaro.
Keď si už načrtol tú tému ovplyvňovania pružnosti BW filmu, tak by som sa rád opýtal ako postupovať pri exponovaní BW filmu? Poznám teóriu ohľadom zone systému Ansela Adamsa, ale bohužiaľ nie som schopný každé políčko vyvolávať samostatne alebo nosiť 3 foťáky s filmami pre rôzne vyvolávanie. Zatiaľ viem mať iba jeden čb film a fotiť rôzne scény na tento jeden film. Asi sa tým môžno o niečo pripravujem, ale časom môžno dospejem aj sem.
Vďaka.
#5
Publikováno 29 březen 2012 - 21:09:57
Tento film by som si chcel vyvolávať sám. Poraďte prosím čo všetko k tomu potrebujem a ktorá vývojka je pre tento film a pre začiatočníka najlepšia. ČB film som naposledy vyvolával s otcom tak pred 15rokmi. Mám teraz doma iba vyvolávací tank, kde sa dá dať 35mm aj 120mm film.
vďaka
#7
Publikováno 29 březen 2012 - 21:52:09
'ďuroT', on 29 Mar 2012 - 20:41, said:
'transporti686', on 29 Mar 2012 - 20:09, said:
... a ktorá vývojka je pre tento film a pre začiatočníka najlepšia...
Rodinal (*R09) je fajn, odporúčam riedenie 1:100 (vyvoláš mäkšie). Čas na TK niekde pohľadaj (určite tu bol spomenutý), alebo na digitaltruth.
Ahoj, prosím ťa kde v BA viem kúpiť vývojku resp. vývojky a ustalovač alebo nejaký internetový obchod?
#8
Publikováno 29 březen 2012 - 22:09:51
A čo Ilford Microphen? Ilford microphen je prášková?
#10
Publikováno 30 březen 2012 - 07:24:28
všetci "Blaváci" od pána Villányiho berieme materiál k všeobecnej spokojnosti (ceny, prístup).
Tá webka je trochu "staršieho dáta", najlepšie je napísať.
'transporti686', on 29 Mar 2012 - 21:12, said:
našiel som napr. toto
http://www.scart.sk/...ikelID=78756810
#11
Publikováno 2 duben 2012 - 18:32:46
Našiel som na digitaltruth.com vyvolávacie časy pre microphen na acros 100 a je tam, že 120zvitok pri riedení 1:1 9s a pri riedení 1:3 14,5s, vyvolávací čas pre stock som tam nenašiel, ale je tam uvedený vyvolávaci čas so stockom 8min. pre 35mm film.
To znamená, že 8min. so stockom pre 120formát nemôžem použiť? Skúšal už niekto acros 100 120ku v stock microphene?
#12
Publikováno 2 duben 2012 - 18:34:05
#13
Publikováno 2 duben 2012 - 18:53:36
'transporti686', on 02 Apr 2012 - 17:32, said:
ahoj použivam hlavně acrossy 100iso a microph svitek čas 8.5minuty a použivam 1ku0 tzn stock cca 10let a jde to s tim že s koef 10procent času navic na každy dalši film lze použit až 8filmu postupně ale pravda je že mam negativy dost syteeAhojte, tak som kúpil vývojku microphen, ustalovač fomafix a zmáčadlo fotonal, prerušovač dám octovú vodu ale kyselinu citronovú.
Našiel som na digitaltruth.com vyvolávacie časy pre microphen na acros 100 a je tam, že 120zvitok pri riedení 1:1 9s a pri riedení 1:3 14,5s, vyvolávací čas pre stock som tam nenašiel, ale je tam uvedený vyvolávaci čas so stockom 8min. pre 35mm film.
To znamená, že 8min. so stockom pre 120formát nemôžem použiť? Skúšal už niekto acros 100 120ku v stock microphene?
#14
Publikováno 2 duben 2012 - 19:09:33
#16
Publikováno 2 duben 2012 - 19:16:29
#18
Publikováno 2 duben 2012 - 19:32:58
'transporti686', on 02 Apr 2012 - 18:16, said:
no tak tam je 8min zkus jeden film na 8min a podobně nafoceny na 8.5min uvidiš rozdilyna internete som našiel ešte toto:
http://filmdev.org/recipe/show/5368
#19
Publikováno 2 duben 2012 - 19:38:24
'btomik', on 02 Apr 2012 - 18:30, said:
'transporti686', on 02 Apr 2012 - 18:09, said:
no byla li otazka na mě tak nezkoušel nebot pak nemužu z jedne namichane vyvojky dělat z uspornych duvodu vice filmu u 1ku1 ředěni to nejde
Ahoj, diky za odpoveď. Skúšal si aj riedenie 1:1 alebo nie?
áno to mi je jasné, že potom sa nedá toľko filmov spraviť a dá sa predpokladať, že aký by bol výsledok pri riedení 1:1? ja neviem bude menší kontrast, väčšie zrno alebo čo sa zmení???
#20
Publikováno 3 duben 2012 - 06:45:22
MIcrophen (v základním ředění) obsahuje hodně siřičitanu, který tzv. rozmývá zrno. Způsobuje subjektivně menší zrnitost, za cenu rozmytí i ostrých přechodů. Ředěná vývojka - nižší koncentrace siřičitanu - ostřejší zrno - ostřejši detaily.
Jsou zastánci použití ředěné vývojky (konstantní výsledky vždy s čerstvou vývojkou, zvýšená ostrost)
a zastánci použití stocku s prodlužováním času nebo regenerací případně přidávání staré vývojky do nové (vývojka dosahuje optimálních výsledků až po určitém znečištění zplodinami vyvolávání).
Na toto téma bylo napsáno mnoho studií, článků, teoretických i praktických úvah, i celé knihy (např. V.A. Jaštold-Govorko - Jemnozrnné vyvolávání).
#21
Publikováno 3 duben 2012 - 08:42:57
'dubraro', on 03 Apr 2012 - 05:45, said:
Ředěním se dosáhne především vyšší "accutance", česky "hranová ostrost", čili fotka vypadá ostřeji v detailech.
MIcrophen (v základním ředění) obsahuje hodně siřičitanu, který tzv. rozmývá zrno. Způsobuje subjektivně menší zrnitost, za cenu rozmytí i ostrých přechodů. Ředěná vývojka - nižší koncentrace siřičitanu - ostřejší zrno - ostřejši detaily.
Jsou zastánci použití ředěné vývojky (konstantní výsledky vždy s čerstvou vývojkou, zvýšená ostrost)
a zastánci použití stocku s prodlužováním času nebo regenerací případně přidávání staré vývojky do nové (vývojka dosahuje optimálních výsledků až po určitém znečištění zplodinami vyvolávání).
Na toto téma bylo napsáno mnoho studií, článků, teoretických i praktických úvah, i celé knihy (např. V.A. Jaštold-Govorko - Jemnozrnné vyvolávání).
diky za odpoveď, toto som potreboval vedieť, skúsim na začiatok spraviť ten acros v riedenom microphene 1:1 podľa času, čo som našiel na digitaltruth.com a uvídím, acros je jemnozrnný, takže nejaké ostrejšie zrno riedením by malo byť ok
dosahuje sa riedením povedzme aj zmena kontrastu alebo niečoho iného, či pri riedení 1:1 to nemá vplyv? na digitaltruth bol čas aj s riedením 1:3, čo by sa stalo pri vyvolaní s riedením 1:3(tým by sa dala ušetriť aj vývojka pri riedení)?
#22
Publikováno 3 duben 2012 - 10:48:28
S tou ekonomikou to taky nemusí být jednoznačné. Jestliže například budu ředit 1+3 a na jeden svitek spotřebuji 0,5 litru, tak z balení vývojky vyvolám 8 filmů. Při opakovaném použití mohu 1 litr stocku použít až na 10 filmů.
#23
Publikováno 3 duben 2012 - 10:58:45
'dubraro', on 03 Apr 2012 - 09:48, said:
Obecně ředěné vývojky mívají vyrovnávací účinek, tedy snižují kontrast. Ale Across je zvláštní film, nemusí to platit.
S tou ekonomikou to taky nemusí být jednoznačné. Jestliže například budu ředit 1+3 a na jeden svitek spotřebuji 0,5 litru, tak z balení vývojky vyvolám 8 filmů. Při opakovaném použití mohu 1 litr stocku použít až na 10 filmů.
no myslel som to tak, že ak potrebuješ 0,5l na zvitok a riediš 1:1 tak ti to vychádza 4 filmy, ale ak riediš 1:3 je to 8 filmov, stock vychádza na 10 filmov
diky, vyskúšam prvý film riedenie 1:1 a uvidím, pri tomto mi to dá 4 filmy, to sa dá prežiť, prípadne potom skúsim niekedy aj 1:3 a uvidím.
#24
Publikováno 3 duben 2012 - 12:44:17
'transporti686', on 03 Apr 2012 - 09:58, said:
'dubraro', on 03 Apr 2012 - 09:48, said:
Obecně ředěné vývojky mívají vyrovnávací účinek, tedy snižují kontrast. Ale Across je zvláštní film, nemusí to platit.
S tou ekonomikou to taky nemusí být jednoznačné. Jestliže například budu ředit 1+3 a na jeden svitek spotřebuji 0,5 litru, tak z balení vývojky vyvolám 8 filmů. Při opakovaném použití mohu 1 litr stocku použít až na 10 filmů.
no myslel som to tak, že ak potrebuješ 0,5l na zvitok a riediš 1:1 tak ti to vychádza 4 filmy, ale ak riediš 1:3 je to 8 filmov, stock vychádza na 10 filmov
diky, vyskúšam prvý film riedenie 1:1 a uvidím, pri tomto mi to dá 4 filmy, to sa dá prežiť, prípadne potom skúsim niekedy aj 1:3 a uvidím.
Mám poměrně čerstvé zkušenosti s vyvoláváním v XTOLU při ředění 1:1. Ale teoreri, že když budu ředit, tak budu násobit počet vyvolaných filmů v 1 litru se mi zdá scestná. Prostě vyvolám vždy jen tolik filmů, kolik dovede zvládnout na plochu vyvolávací látka na danou plochu.Osobně vycházím zo toho, že v 1 litru vyvolám dle výrobce 10-12 filmů a raději si dávám rezervu do minusu. A protože nechci prodlužovat časy a mít tak nejasné výsledky tak raději ředím a vylévám. Tedy částečně. Mám vyzkoušené, že naředím 0,5 l stocku a 0,5 l vody a vyvolám najednou 2 filmy svitky 120. Nechám v lahvi a zastříknu plynem. Pak vyvolám další 2 filmy bez prodlužování času a vyleju. Tedy skoro celé, jen 10 ml odleju do nově připravené vývojky 1:1. Takto tedy vyvolám v 1 litru stocku 8 filmů bez obavy, že nemám proces pod kontrolou. Když mám nějaké filmy no-name na kterých zase tolik nesejde, tak ještě opakuji na 2 filmy, ale s tím, že tento proces již nemám pod kontrolou a přidám ca 1,5 minuty. Ale to již velmi zvažuji, jestli se mi ušetřených pár korun nevymstí.
Takže ředení mi vlastně umožňuje jednak jemnější kontrast, vyšší ostrost a hlavně možnost vyvolávat stále v "čerstvé" vývojce bez nějkého odhadování časů na prodlužování. Zdařec Luigi

Takže vyvolám v jendom
#25
Publikováno 3 duben 2012 - 15:50:50
'Luigi', on 03 Apr 2012 - 11:44, said:
'transporti686', on 03 Apr 2012 - 09:58, said:
'dubraro', on 03 Apr 2012 - 09:48, said:
Obecně ředěné vývojky mívají vyrovnávací účinek, tedy snižují kontrast. Ale Across je zvláštní film, nemusí to platit.
S tou ekonomikou to taky nemusí být jednoznačné. Jestliže například budu ředit 1+3 a na jeden svitek spotřebuji 0,5 litru, tak z balení vývojky vyvolám 8 filmů. Při opakovaném použití mohu 1 litr stocku použít až na 10 filmů.
no myslel som to tak, že ak potrebuješ 0,5l na zvitok a riediš 1:1 tak ti to vychádza 4 filmy, ale ak riediš 1:3 je to 8 filmov, stock vychádza na 10 filmov
diky, vyskúšam prvý film riedenie 1:1 a uvidím, pri tomto mi to dá 4 filmy, to sa dá prežiť, prípadne potom skúsim niekedy aj 1:3 a uvidím.
Mám poměrně čerstvé zkušenosti s vyvoláváním v XTOLU při ředění 1:1. Ale teoreri, že když budu ředit, tak budu násobit počet vyvolaných filmů v 1 litru se mi zdá scestná. Prostě vyvolám vždy jen tolik filmů, kolik dovede zvládnout na plochu vyvolávací látka na danou plochu.Osobně vycházím zo toho, že v 1 litru vyvolám dle výrobce 10-12 filmů a raději si dávám rezervu do minusu. A protože nechci prodlužovat časy a mít tak nejasné výsledky tak raději ředím a vylévám. Tedy částečně. Mám vyzkoušené, že naředím 0,5 l stocku a 0,5 l vody a vyvolám najednou 2 filmy svitky 120. Nechám v lahvi a zastříknu plynem. Pak vyvolám další 2 filmy bez prodlužování času a vyleju. Tedy skoro celé, jen 10 ml odleju do nově připravené vývojky 1:1. Takto tedy vyvolám v 1 litru stocku 8 filmů bez obavy, že nemám proces pod kontrolou. Když mám nějaké filmy no-name na kterých zase tolik nesejde, tak ještě opakuji na 2 filmy, ale s tím, že tento proces již nemám pod kontrolou a přidám ca 1,5 minuty. Ale to již velmi zvažuji, jestli se mi ušetřených pár korun nevymstí.
Takže ředení mi vlastně umožňuje jednak jemnější kontrast, vyšší ostrost a hlavně možnost vyvolávat stále v "čerstvé" vývojce bez nějkého odhadování časů na prodlužování. Zdařec Luigi
Takže vyvolám v jendom
to Luigi> Pokiaľ sa nad tým zamyslím a idem podľa návodu k Microphenu tak mi vychádza asi toto (ak sa mýlim, tak ma kľudne opravte):
Návod hovorí, že 1liter stocku dokáže vyvolať 10 filmov formátu 120 a po každom vyvolaní jedného filmu 120 treba predĺžiť čas o 10percent. Z totho mi teda vychádza, že na vyvolanie jedného 120 film sa spotrebuje 10tina aktívnych látok vývojky a aby bolo možné dostať približne rovnaké výsledky, tak pri nasledujúcom filme sa predĺži čas o 10percent. Čiže ak zriedim vývojku 1:1 0,5l stocku ku 0,5l destilky tak by som mal byť schopný vyvolať v ňom 5 filmov, lebo tam mám 5 desatín aktívnych látok z pôvodného stocku-ale je nariedená, čiže efekt je asi iný a ak by som chcel dosiahnúť s nariedenou ten istý efekt ako so stockom tak by som musel o riedenie asi predĺžiť čas (ale tu sa môžem mýliť). čiže ak máš 0,5l stocku + 0,5l destilky a vyvoláš v tomu 2 zvitky 120 s nejakým efektom vyvolania, tak ak chceš vyvolať v tom následné iné dva filmu 120 s rovnakým efektom, tak by si mal čas predĺžiť o 20percent oproti predošlému času, lebo pri prvom volaní dvoch filmov si prišiel o dve desatiny aktívnych látok vo vývojke alebo sa mýlim?
#26
Publikováno 3 duben 2012 - 20:42:06
Karbusický, photolife:
Pri ASA 80
Vývojka Ilford Microphen
Ředění : 1:1
Teplota : 20 st.
Zahajovacé překlápění: 40 sec.
Překlápění 1-3 minuta: 5 sec každých 30 sec
Překlápění 4-10: 3 sec po 1 min.
Celková čas vyvolání: 11min 30sec.
A pak přerušit, ustálit a je to.
Diky Kraken.
Môžem toto použiť aj ak som exponoval na ASA 100 alebo mám upraviť čas?
#27
Publikováno 3 duben 2012 - 20:48:51

#28
Publikováno 4 duben 2012 - 07:55:47
No, já si myslím, že to tak není. Předně píšu zkušenost z XTOLU a tak přesně neznám Microphen. Ale pochuji, že u Micophenu bude datashet říkat, že po každém filmu máš prodloužit čas o 10%. To by ses u 10 filmu dostal na dvojnásobný čas, a to je určitě kravina. Datashet XTOLu řáká, že 1-5 film je prodloužení času 0; u 6-10 filmu 15% (míněno že každý z 6-10 filmu bude mít stejný čas prodloužený o 15% oproti základnímu času) a dokonce dál umožňuje dalších 11-15 filmů s prodloužením 30% oproti základnímu času, ale zase pro kžadý z toho 11-15 filmu to bude stejné.
Příklad - mám základní čas 10 minut. To bude platit pro film 1-5. Pro film 6-10 bude platit čas 11,5 min a pro film 11-15 to bude čas 13 minut. A to nechci-proto ředím a po 4 filmu vylévám. Teoreticky bych mohl naředit 0,25 stoku a 0,25 vody a vyvolat v tanku najednou 2 filmy 120 (nebo kinofilmy) a pak vylít atd atd. Já si to ředím rovnou na 1 litr proto, abych vyvolal v malém časovém odstupu 4 filmy.
Takže moje zkušenost s 1 litrem 1:1, kde je 0,5 stoku mi dovoluje vyvolat ty 4 filmy se základním a jedním časem a pak to vylít a mám stále stejné podmínky. Myslím si, že u Microphenu to bude obdobné.
Zdařec Luigi

#29
Publikováno 4 duben 2012 - 08:16:14
'Luigi', on 04 Apr 2012 - 06:55, said:
No, já si myslím, že to tak není. Předně píšu zkušenost z XTOLU a tak přesně neznám Microphen. Ale pochuji, že u Micophenu bude datashet říkat, že po každém filmu máš prodloužit čas o 10%. To by ses u 10 filmu dostal na dvojnásobný čas, a to je určitě kravina. Datashet XTOLu řáká, že 1-5 film je prodloužení času 0; u 6-10 filmu 15% (míněno že každý z 6-10 filmu bude mít stejný čas prodloužený o 15% oproti základnímu času) a dokonce dál umožňuje dalších 11-15 filmů s prodloužením 30% oproti základnímu času, ale zase pro kžadý z toho 11-15 filmu to bude stejné.
Příklad - mám základní čas 10 minut. To bude platit pro film 1-5. Pro film 6-10 bude platit čas 11,5 min a pro film 11-15 to bude čas 13 minut. A to nechci-proto ředím a po 4 filmu vylévám. Teoreticky bych mohl naředit 0,25 stoku a 0,25 vody a vyvolat v tanku najednou 2 filmy 120 (nebo kinofilmy) a pak vylít atd atd. Já si to ředím rovnou na 1 litr proto, abych vyvolal v malém časovém odstupu 4 filmy.
Takže moje zkušenost s 1 litrem 1:1, kde je 0,5 stoku mi dovoluje vyvolat ty 4 filmy se základním a jedním časem a pak to vylít a mám stále stejné podmínky. Myslím si, že u Microphenu to bude obdobné.
Zdařec Luigi
Xtol je iná vývojka, takže asi tam je rozdiel. V návode od Microphenu sa naozaj píše, že:
2.film + 10%
3.film + 20%
4.film + 30%
4.film + 40%
10.film + 90%
11. film + 100% do not use
čiže pri tejto vývojke predlžuješ čas po každom filme o 10percent
z toho by ma teda zaujímalo, či napr. môžem zarobiť 250ml stocku + 250ml destilky, čo mi dá 0,5l a vyvolať v tom jednu 120ku a potom povedzme hneď na to bez dlhého skladovania druhú 120ku (ak sa napr. nedajú vyvolať dve 120naraz), kde predĺžim čas o 10percent, budú výsledky zrovnateľné?, viem sa zmieriť aj s tým, že zarobím 250+250 a vyvolám jeden 120 a vylejem, ale postupom, čo som napísal by som vedel z 1l stocku vyvolať 8filmov pri riedení 1:1
#30
Publikováno 4 duben 2012 - 08:47:13
1/ Použít stock a prodlužovat
2/ Ředit a vylévat.
Než experimentovat na špičkovém filmu a komerční vývojce, bylo by možné si užít stejnou zábavu za mnohem méně peněz na běžném filmu (Foma 100, Shanghai) a míchané vývojce ID-68 (nebo FV-29), která se Microphenu velmi podobá.
Zkušenosti z Xtolu jsou na Microphen nepřenosné.
BTW: Přidám do Souborů technické listy vývojek Ilford.
#31
Publikováno 4 duben 2012 - 08:52:44
'dubraro', on 04 Apr 2012 - 07:47, said:
Skoro mám pocit, že se tady někdo vydává do slepé uličky. Nic proti, hra a experiment patří taky k zábavě. Nicméně, pokud chceš (poměrně drahý) kvalitní film slušně vyvolat (v poměrně drahé vývojce), máš dvě, laboratorně i empiricky odzkoušené a všeobecně doporučené cesty:
1/ Použít stock a prodlužovat
2/ Ředit a vylévat.
Než experimentovat na špičkovém filmu a komerční vývojce, bylo by možné si užít stejnou zábavu za mnohem méně peněz na běžném filmu (Foma 100, Shanghai) a míchané vývojce ID-68 (nebo FV-29), která se Microphenu velmi podobá.
Zkušenosti z Xtolu jsou na Microphen nepřenosné.
hlavne to neber v zlom, nechcem sa vydať zničenia acrosu, je mi jasné, že skúsenosti že xtol nebude to isté čo microphen, iba ma zaujímalo, či to tak ide alebo či to niekto skúsil
nič sa nedeje, urobím 250ml stock + 250ml voda vyvolám a vylejem, cena nie je taká závratná, že by som neprežil iba 4 filmy, bol som iba zvedavý

#32
Publikováno 5 duben 2012 - 22:06:06
#33
Publikováno 5 duben 2012 - 22:41:14
'transporti686', on 05 Apr 2012 - 21:06, said:
Ahojte, tak som namiešal microphen, octovú vodu, ustalovač a zajtra to šupnem na ten acros, som zvedavý, či prvé vyvolávanie dopadne dobre....
Ahojte, ten prerušovač resp. octovú vodu treba robiť s destilovanou vodou alebo môže byť z vodovodu?
#34
Publikováno 6 duben 2012 - 01:19:15
#35
Publikováno 6 duben 2012 - 05:17:15
#36
Publikováno 6 duben 2012 - 07:11:17
#37
Publikováno 6 duben 2012 - 07:39:50
#38
Publikováno 6 duben 2012 - 08:08:16
#39
Publikováno 6 duben 2012 - 12:51:44
- namáčanie filmu vo vode z vodovodu 3min.
- vývojka microphen 1:1 destilovaná voda 9min 30s pri cca 22 stupňov celzia, film fotený na ISO100
40 sekúnd preklápanie v kuse, 1-3min preklápenie 5x každých 30s, 4-8 minúta preklápanie 3x každú minútu, 8-9.30min bez preklápania
- prerušovač 1,5min s preklápaním tu sa chem opýtať ako dlho prerušujete a či treba stále preklápať?, použil som 2percentný roztok octu riedil som vodou z vodovodu
- ustalovač 5min preklápal som na začiatku asi 30s a potom už iba občasne tu sa chcem opýtať ako dlho ustalujete a ako preklápate? mám fomafix, v návode píšu 3min.
- vypratie tečúcou vodou 10min. a potom ponorenie do roztoku zmáčadla
keď sa tu vysuší tak to odfotím, ako to vyšlo.....
#40
Publikováno 6 duben 2012 - 15:25:52
#41
Publikováno 6 duben 2012 - 17:29:03
#42
Publikováno 6 duben 2012 - 17:52:56
#43
Publikováno 6 duben 2012 - 19:08:10
'kraken', on 06 Apr 2012 - 16:52, said:
Pokud to nedáš na papír je těžko soudit jak ti to vyšlo. Sken moc neřekne.
to by bola najlepšia cesta, ale sám si to na papier dať neviem, iba v labe a tam to urobia digi osvitom.......volal som to podľa tvojho návodu od Karbusického, akurát som skrátil čas podľa teploty volania, musím sa s tým ešte pohrať, čo sa týka expozície aj volania, nabudúce asi skúsim kratší čas......digitaltruth uvádza 9min. pri 20stupňov 1:1.
#44
Publikováno 6 duben 2012 - 19:16:31

#45
Publikováno 6 duben 2012 - 19:23:55
'MrB14ck', on 06 Apr 2012 - 18:16, said:
podle tvého popisu bych usuzoval spíš přeexpozici když to převoláš tak spíš vzroste kontrast - vůbec bych se toho nebál sežeň si zvětšovák a zkus to nazvětšovat - dá se lecos - bráchovi jsem z téměř černého filmu dostal celkem slušné fotky (zenit na mrazu
)
nemám tmavú komoru

#46
Publikováno 6 duben 2012 - 20:04:47
Nevím, jak je to u Microphen-u, ale u Acrosu opravdu nevidím důvod, proč přednamáčet... Někteří sice tvrdí, že emulze se homogenně "provolá do hloubky", ale u tenkovrstvé emulze s plochými krystaly to asi nějakou velkou logiku nemá.
Pohyb ve vývojce je velmi důležitý. Ovlivňuje nejenom kontrast a rychlost vyvolávání, ale i zrno a další. Pokud nepotřebujete velmi "nestandardní" výsledek, je (pro dynamiku prostupu chemie do emulze, výstupu reakčních produktů z vrstvy, konfigurace shluků atd. atd.) nejvýhodnější pohyb 5" co 30" nebo 10" co 1'. U volacích dob do cca 8-10' není zcela nutné omezování pohybu ve druhé polovině nebo ke konci vyvolávací doby. U delších volacích dob to může napomoci redukci nárůstu nežádoucího kontrastu a velikosti zrna. U kratších volacích dob je vhodné volit častější překlápění, aby byla emulze provolána stejnoměrně.
U rotačního volání se pohybuje film proti vývojce (víceméně) trvale, ale způsobem, který je dosti odlišný od překlápění. Je zajímavé, že u tohoto charakteru pohybu lze dosáhnout nejjemnějšího zrna.
Zcela kategorickým požadavkem je stejná teplota všech lázní (někteří doporučují max. rozdíl 2-3stC). Podle mě a jiných je vhodné, mají-li lázně teplotu stejnou. Je-li to možné, pak i sušící vzduch.
"Standardní" vyvolávací teplota je 20stC (68stF). U tenkovrstvých emulzí a vývojek typu Xtol vůbec nic nezkazíte teplotami klidně i 24-26stC. U "tradičních" (kubických, silnějších) emulzí je asi výhodnější doporučovaná teplota 20stC.
Přerušení lze provést i jenom vodou - ovšem stejné teploty, jakou měla vývojka. Tam, kde je třeba přerušit "okamžitě" (např. při vyvolávání do 5'), je lépe použít přerušovač. Jako nejvýhodnější se jeví 2% roztok kyseliny citronové (nepáchne, je levný). Destilka být nemusí, ale je dobré vědět, zda Vám z kohoutku neteče "močůvka". Při přerušování překlápět stále!
Ustalování (v ustalovači stejné teploty, nevyčerpaném) není až tak náročné na pravidelnost překlápění - nejlepší je stálé překlápění.
Praní je "věda"...

Mně se osvědčil (pro jeden svitek nebo jeden kinofilm) následující postup:
V plastovém kanystru mám připravenou odstátou (ještě lépe převařenou) vodu z vodovodního řadu - opět stejné teploty, jakou měly předchozí lázně. Po vylití ustalovače otevřu vývojnici (JOBO), ze sprchy pustím vodu, jejíž teplotu ZMĚŘÍM TEPLOMĚREM a 2-3x "prosprchuji" cívku s filmem a intenzívně vypláchnu nádobu vývojnice. Poté do ní vložím cívku s filmem, naleju vodu z kanystru a "pumpuju" = nahoru-dolů za středovou trubku, a to tak, že cíku zcela vyjmu z vody a opět ji celou ponořím. Po ponoření cívkou ještě 1-2x pootočím. V první vodě to udělám 10x. Vodu vyleju a CÍVKU "VYTŘEPU" co nejlépe (do vany). Totéž udělám s nádobou. Cívku vložím do nádoby, naplním vodou a stejnou proceduru provedu rovněž 10x. Ve "třetí až páté vodě" totéž - ale 20x. V šesté a sedmé vodě opět totéž - 10x.
Následuje nalití destilky (je lepší, ale máte-li dobrou vodu - nutná není) s přídavkem smáčedla (mně se nejlépe osvědčilo smáčedlo Amaloco nebo leštidlo do myčky nádobí). Nepřehnat množství smáčedla! 3 minuty "pumpovat" pod hladinou (aby nevzniklo příliš mnoho pěny).
Film zavěsit v bezprašném prostředí.
#47
Publikováno 6 duben 2012 - 20:22:40
ďakujem za odpoveď
nebol som ďaleko od tvojho postupu, na všetko som použil destilku okrem prerušovača, pranie vodou a zmáčanie som robil veľmi podobne ako ty, lebo mi to tak prišlo logicky dobré......
#48
Publikováno 9 duben 2012 - 09:02:50
Přiložený soubor (y)
#49
Publikováno 10 duben 2012 - 22:37:57


#50
Publikováno 10 duben 2012 - 22:43:36
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních