Ja som sa stretol na horizontálnej osi s udajom Luxsekunda a vtedy to dáva zmysel,samozrejme v logaritmickm rozložený.Vážený kolego Ondko, na horizontální ose ( bez jakéhokoli údaje ) bývá obvykle uváděná časová v minutách. Je to graf po
stránce barevnosti a úplné stupnice hodnot density ( svislá vertikální ) dokonalý, ale cosi zásadního graf opravdu postrádá.
S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik - Slanej Vrch

Fuji Neopan Acros 100
#101
Publikováno 4 květen 2012 - 13:40:04
#102
Publikováno 4 květen 2012 - 13:46:40
#103
Publikováno 4 květen 2012 - 13:59:54
#104
Publikováno 4 květen 2012 - 14:17:26
#105
Publikováno 4 květen 2012 - 14:25:17
#106
Publikováno 4 květen 2012 - 18:06:54
#107
Publikováno 4 květen 2012 - 18:17:37
Přiložený soubor (y)
#108
Publikováno 4 květen 2012 - 18:56:08
Aros je oravdu velmi výjimečný film, který (když se s ním zachází "slušně" - a vůbec to nemusí být "vědecky") snese vše.
Vyvolání je možné opravdu ve všem, k čemu má "běžný fotograf samovyvolávač" přístup. Zmršení je možné - ale není až tak snadné.
Já jsem volal Acros v Rodinalu, Atomalu, Atomalu FF, Xtolu, Instant Mytolu, PCTEA, DS-12, DS-10, kinematografické vývojce s OPDA, Halcyonu s PPDA, Ultrafinu Plus, a jistě i dalších - které mi vypadly z paměti.
Prakticky všechny vývojky poskytují nadprůměrný obrázek. Zvláště bych "vypíchnul" Rodinal (u svitku), Instant Mytol, DS-10, DS-12 (u kinofilmu). Suzukiho vývojky pokrývají všechny (moje) potřeby - včetně push, pull, formátů do 50x60cm.
(Pozn.: Kibishova Etiopie - Omo River je volaná v DS-10 1+1 a je nádherná!)
Při zpracování Acrosu je (dle mého soudu) třeba se soustředit na: přesnou expozici (dle staré poučky: exponuj dostatečně, ale co nejméně jak je možné), neopotřebenou vývojku, dodržení teploty vývojky, natrénované překlápění (Acros pozná i poměrně malé odchylky při překlápění), perfektní ustálení. Snad ještě - nemyslím si, že by se tomuto filmu "líbily" příliš ředěné vývojky... Takže buď stock, nebo 2+1, nebo 1+1. U Rodinalu klidně 1+24 až 1+50. Je to tenkovrstvý film a myslím si, že je "postavený" na volací doby kolem 6-8 minut.
Naopak mu nevadí vyšší teploty při volání (samozřejmě - s příslušnou korekcí času), 25°C (mně ani Acrosu neublížilo). Vysvětlení asi bude opět v tenké vrstvě - želatina zmáčením, bobtnáním až tolik "nenabyde" a cesta vyvolávače k aktivním částicím se až tolik nezmění.
Acrosu se příliš nelíbí rozdíly v teplotách jednotlivých lázní - ideálně tedy všechny lázně stejně teplé.
Praní se mi osvědčilo za stálého pohybu a ne při příliš vysoké teplotě - tedy cca do 22-24stC.
Acros velmi rychle schne - mně se osvědčilo smáčedlo od Amaloca nebo leštidlo do myčky nádobí z Lidlu .
Kdo neumí, bude se trápit při zvětšování: pokud Acros vyvoláte jenom trochu "měkce", budete bojovat... "Vyříznete-li" totiž jenom např. část rozsahu (a u Acrosu je to klidně 12 - 14 EV!), budete mít furt šedivku! Kdo si dá práci a umí to, použije split grading a bude odměněn neuvěřitelně bohatým obrazem.
Tož tak!
P.S. U Acrosu (a asi u každého "moderního" filmu) je dobré natrénovat "standardní expozici a volání". On (ta mrška) se umí pohybovat ještě i daleko "za mantinely možného" a ne vždycky se podaří to vychytat.
#109
Publikováno 4 květen 2012 - 19:40:09
Tie informácie mne osobne dosť pomohli aj z hľadiska toho, nech akokoľvek vyvolám Acros nemám napr. možnosť zmerať si výsledok densitometrom atď, čiže film vyvolám a myslím si, že je to dobre-ale asi nie vždy to musí byť dobre.
Informácie môžu veľmi pomôcť aj niekomu, kto tento film zoberie do ruky prvýkrát. Skúsení vyvolávači, čo s týmto filmom dlhšie pracujú samozrejme majú svoje skúsenosti a toto ich až tak moc možno nezaujíma.
#110
Publikováno 8 leden 2013 - 02:42:37
Ostatni svitky jsou hodnejsi a nekrouti se. Nemate nahodou nekdo na acros nejaky trik?
A propo - kdyz uz jsem ho omatlal, ma smysl prednamacet nebo se to omyje vyvojkou?
#111
Publikováno 8 leden 2013 - 04:35:46

jinak ti neporadím, ale osobně raději namotávám film jen s rukavicema. o tolik hůř to nejde, pokud jsou doopravdy dost tenké
#112
Publikováno 8 leden 2013 - 06:32:24
#113
Publikováno 8 leden 2013 - 08:27:45
#114
Publikováno 8 leden 2013 - 08:40:53
jo, to funguje, ale je nutno po smáčedle několikrát dobře propláchnout a raději přenést cívku do čistého tanku, ve kterém smáčedlo nebylo - jinak napění vývojka a to není to správné ořechové.Já bych ho zase namočil s kapkou smáčedla a ono se to ošmatlání odmyje.
#115
Publikováno 26 březen 2013 - 10:02:59
#116
Publikováno 11 září 2014 - 11:58:11
Ahojte!
Prosím vás - ako by ste nafotili + vyvolali Fuji Acros v Perceptole? Už sa to tu trochu riešilo, ale nedoriešilo... Pri formáte 30x40 má zmysel ísť na EI 50 a volať v stocku, alebo kľudne EI 100 a 1+3?
(Ide mi o možnosť 30x40 z kinofilmu, zväčšovák mám difúzorovo-kondezorový Kaiser. Niečo som vyčítal po tých internetoch, vraj EI 80 a 1+3 funguje fajn, ale radšej sa poradím na temnej, možno má niekto priamejšiu skúsenosť. )
vďaka za každú radu!
#117
Publikováno 11 září 2014 - 12:42:52
Vyvolal jsem kdysi acros v R 09 a pohoda 40x60. 1+3 by mělo být ok a na kaiseru tuplem.
#118
Publikováno 17 únor 2015 - 09:25:07
V datasheet u acrosu nejsou vyvolávací časy na DD-X a digitální pravdě moc nevěřím. Další varianty jsou stařičký agfácký rodinal nebo HC 110 díl B. Máte zkušenosti s vyvoláním buď klasicky překlápěním nebo rotačně? Ověřený čas? Jako záchranu mám v záloze Microdol-X a ID-11 tam už časy jsou.
Máte někdo zkušenosti v čem z uvedených vychází across nejlépe? Jde mi o polotóny a kontrast - focený portrét. Neměla by vylézt šedivka, ale brilatní obrázek. Preferuji ostřejší zrno, ale to by mělo být u svitku celkem jedno. Je nafoceno jako iso 100, takže by vývojka neměla ztrácet citlivost.
Díky za info.
#119
Publikováno 17 únor 2015 - 09:47:49
V PDF od DDX není tato kombinace uvedena, tedy je "vypomlčkována" což většinou znamená, že se nedoporučuje.
Teď už je krapet pozdě, po nafocení, ale na portrét mi tento film nepřijde vůbec vhodný. Sám jsem Acros volal zatím jen v ID-11, ale vždy jako krajinu, tedy opak toho co většinou chceš dělat s portrétem...
#120
Publikováno 17 únor 2015 - 10:29:12
Ještě by měl zajímal agfácký rodinal jestli se nějak zásadně liší výsledek od ID-11? Ředění tak 1+50. Tam se trochu bojím zkušeností se starou recepturou a fomáckou R09. Zrno bylo poměrně rozmité a výsledek nic moc. Ale to už si nepamatuji jak jsem tenkrát ředil. Na základě toho výsledku sem přecházel na D-76 a byl jsem spokojen.
Co Microdol-X nebo D-23?
Klasika ID 11 by měla být OK. Na to tak nějak spoléhám. Asi to v tom vvyvolám a bude.
#121
Publikováno 17 únor 2015 - 11:22:36
Tak našli moji rádcové. Teď jestli je to dobře a zda bude stoleté neotevřené balení fungovat
http://unblinkingeye...nal/Rodinal.pdf
http://www.fotohuisr...tie/Rodinal.pdf
#122
Publikováno 17 únor 2015 - 21:03:47
Kombinace DD-X + Acros funguje podle digitaltruth (1+4, svitek o minutu déle...) a je to pěkné.
Poslední zkušenost: Acros + ESD-6 1+1 a 1+2 - krásné "retro"
#123
Publikováno 17 únor 2015 - 21:14:51
pridam se k "chaosu okolo acrosu"
.
neopan@50 v acurol-n (spur)
kdysy jsem mel problem ve stinech, ted spokojenost
#124
Publikováno 12 květen 2016 - 14:02:21
Ogaro neščastná, když pohledáš, je tu na toto téma již vlákno. Ale pokusím se odpovědět. Ano, tento film je na toto téma výbormý - stejně jako hromady jiných filmů.
Co se týká skenování, tak s tímto ti neporadím neb neskenuju.
Co se týká dynamického rozsahu tak je pravdou, že dynamický rozsh filmu si děláš sám expozicí a vyvoláním (oproti čipu, kerý ho má daný). To je vlastně největší výhodou klasického filmu.
Pokud chceš film tak nějak vyvolálat a pak skenovat, tak se spíše zamysli nad tím, zda pro tebe nebude lepší digitál, páč z něho dostaneš snadnější fotografie v elektronické podobě a kvalitnější než vydoluješ z cenově dostupného sceneru.
Klasický film si přímo žádá klasické zpracování na klasický fotografický papír (pokud možno barytovaný). Není dobré se uchylovat k myšlence, že když fotím na film dostanu z toho lepší elektronický výstup. Papírový nesporně, elektronický ne.
Klasický film, aby ti dával véééélky dynamický rozsah musíš poznat, naučit se jej exponovat a vyvolávat. Pak dostaneš i při kontrastním světlem na film všechno a při mdlém světla zase takouvou tu šťávičku. Film je pak pružný právě tak, jak potřebuješ.
Tož asi tak.
Není však potřeba si hned scaner kupovat, scanování má určitě smysl u středního formátu kdy např 6x9 políčko je víc jak 5x větší jak full frame (36x24mm) digitálu a ten je právě na hranici dostupnosti o digitálních stěnách nemluvě. Pokud někdo fotí vytříbené fotky krajiny a udělá třeba 6-10 fotek do roka, tak má smysl si filmy dojet nascanovat třeba na Nikonu 9000 a získá o dosti vyšší rozlišení než z full frame digitálního fotoaparátu s adekvátní optikou. Viděl bych to asi tak, že políčko svitku 6x4 vyjde jen o něco lépe, kdeždo 6x6 a 6x9 je o poměrnou část lepší, u 6x9 se dostaneme až přes 100mpix bez bayerovy interpolace kterou mívá digitální čip. S full frame digitálem bychom museli záběr panovat ze tří políček a stejmě bychom takové kvality nedosáhli. Nejde jen o rozlišení, ale i o lepší podání prostoru vlivem použití většího formátu. Scanování má smysl teda hlavně u barevného diáku, u čb negativu my přijde mokrý proces smysluplnější, ale scan má smysl tak jako tak.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních