jak se fotil ateliérový portrét před 50ti lety?
#51
Publikováno 9 listopad 2013 - 18:35:03
hele neco jsem nasel doma a je to taky na Pdf,mozna ze ti to aspon trochu pomuze
www2.webster.edu/acadaffairs/asp/.../Battle_Depth_of_Light-Field.pdf
#52
Publikováno 9 listopad 2013 - 20:44:27
Halogenové (i stavební) reflektory se použít dají, mají ale dosti tvrdé světlo, chce to něco jako softbox (čti: kus pauzáku) nebo svítit odrazem. U barevných snímků je problém barevného posuvu, halogeny mají nižší barevnou teplotu než denní světlo. U čb je to jedno.
#53
Publikováno 9 listopad 2013 - 22:00:46
#54
Publikováno 9 listopad 2013 - 22:13:10
#55
Publikováno 9 listopad 2013 - 22:29:16
těžko něco dodatJá znám postup kdybych fotil zábleskama....
snad jen
rozptyl žárovky - přes pauzovací papír
pozadí - dívat se na staré fotografie a použít podobné, příp. vytvořit - sádrokarton+malba, starý koberec...
podání obrazu - i ta stará sklopka na 6x6, kterou zmiňuješ, může mít výrazně měkčí kresbu, čili odzkoušet a naměřit nejkratší zaostřenou vzdálenost a tu používat na nějaký polocelek, nebo sedící postavu a pod.
rozmístění světel, nasvícení pozadí, světelné poměry, měření expozice - ve všech starších knihách
#56
Publikováno 9 listopad 2013 - 22:51:32
#57
Publikováno 10 listopad 2013 - 08:18:19
#58
Publikováno 10 listopad 2013 - 09:18:05
Jo jo, Sluníčko se tomu říkaloOni to extra rozptylovat ani nemuseli. Osvětlovací těleso u komunálního fotografa, to byl hliníkový lavor metr v průměru a v něm deset 500W žárovek s mléčnou baňkou. To nebyl bodový zdroj jako blesk nebo halogen, to dávalo měkké světlo samo o sobě.
Používalo se jako hlavní světlo, z druhý strany něco na projasnění stínů, jedno světlo na pozadí, efektofku s komínkem na vlasy a bylo nasvíceno.
#59
Publikováno 10 listopad 2013 - 11:43:11
#60
Publikováno 10 listopad 2013 - 11:55:56
#61
Publikováno 10 listopad 2013 - 11:59:00
#62
Publikováno 10 listopad 2013 - 13:13:53
http://upload.wikime...dar_atelier.jpg
více s jeho ateliéru je tuším k vidění v dokumentu Géniové fotografie
#63
Publikováno 10 listopad 2013 - 21:35:26
Jo, taky jsem mysle na takové zařízení poukázat. Když tam dáš 80W zářivky (=400W žárovka) tak máš světla až až a hezky měkké.možná by mohl mít podobný světlo takovejle ježek, ale to už je moc "moderní" http://www.elementri...-9-zarovek-70cm
#64
Publikováno 10 listopad 2013 - 21:37:52
No žralo, ale jenom na pár vteřin. Fotograf si rozsvítil jednu žárovku, našteloval si tě, rozsvítil ostatní, exponoval a zhasnul. Taky to sekal jak Baťa cvičky, měl všechno nastavené, jenom se střídali xichti na stoličce.Zrovna mě to napadlo, zařízení to bylo asi impozantní, ale to muselo žrát jako prase. dneska by to asi řešily spirály a nebo ledky, ale ty sou ještě moc drahý, ale to bych chtěl někdy vidět. já snad provrtám nějakel lavor, natřu ho na stříbrno a narvu do něj objímek co se vejde...
#65
Publikováno 12 listopad 2013 - 16:20:48
Úplně nejvíc mě štve, jak se tu řeší kolik ty lampy sežerou vzhledem k ceně. Osobně se do aťasu dostanu tak 2x max 4x do měsíce. (to je spíš scifi, ale ok) Většinou to je na dvě hodiny. To máte osm hodin svícení. Tak svítit budete dvěma kilowatama (o čemž pochybuju, ale jakože jo...) To máte 16kWh což je x 4,64 kč (průměrná cena elektřiny pro rok 2013) tedy max 74 kč za to co dle mýho například tazatel, kterému se nechce nic zkoušet a vše chce zjistiti přes internet nikdy nedosáhne. Ale porovnejme další náklady. Za jednu seanci prostřílím většinou tři svitky. Někdy místo toho plany, ale řekněme, že za jedno sezení nám putuje do nákladů 390 kč za filmy. Ty musíme vyvolat, jsme šetřiví, chemii si mícháme sami, ale i tak nám vyvolání těch tří filmů vyjde zhruba na 40kč. Pak papíry. Z těch tří filmů uděláme náhledy - to jsou tři papíry a pět výsledných fotografií - s proužkovkami atp. to máme 20x20kč - dalších 400 kč. Jsme šetřiví a líní, tak dáme fotky ještě se slintačkou, na paspartování kašleme, žejo mnojo, ale abychom zachovali stejný model, fotíme přeci 4x měsíčně, žejo! Takže 4x790 = 3320 kč! Pak nájem za aťas, fototechniku ani nepočítám. Prostě nějakých pět litrů měsíčně. Že tolik nefotíte? Tak si kurva tu cenu elektriky, co vám sežraly lampy podělte deseti, zasmějte se tý mizivý částce a přestaňte ji doprdele práce furt řešit, nebo mě z vás asi doopravdy jebne!
Jo a pevný lampy jsou pěkně na kokot. Mám jeden čínskej blesk za tři podělaný tisícovky, k tomu jednu polystyrénovou tabuli na odraz světla za 20 kč a jdou s tím dělat takový alotrie, že by se s nima člověk mohl bavit až do důchodu. Žárovky, pod kterejma se vám model za dvacet minut práce zpotí jak prase vás přestanou bavit právě po těch dvaceti minutách a pak zjistíte, že celá tahle komedie je jen znouzectnost.
Jo a chtít fotky stejný jako byly před sedmdesáti lety, který byly dělaný kontaktem a brát si na to jakejkoliv malej formát - to je taky dobrá kravina....
#66
Publikováno 12 listopad 2013 - 16:55:54
#67
Publikováno 12 listopad 2013 - 17:08:37
Obývák byl v prvním patře rodinného domu, vytápěného tehdy výhradně elektrickými přímotopy.
Já si vždycky u kupování filmu, u benzínky, nebo když si kupuju knihy v antikvariátu řeknu: Kašlu na to, jinej kouří, pije, já ne a tak si udělám radost a ty peníze vrazím do toho, co chci.
#68
Publikováno 12 listopad 2013 - 21:34:38
ale
myslím nastal čas
nastal čas založit klub pětníků
kdo jsou pětníci? přece stativníci, pracující pětinou
pětina je dobrej čas
dá se udělat béčkem, dá se spolehnout na závěrku, neb okem ji přesně odhadnete (čtvrtina se toleruje)
mám zde pěknou brožovanou knihu ing. v. tolmana "fotografie při umělém světle"
krásné snímky, jsou tam vteřiny, půlvteřiny a spousta pětin a v tom to je
jedna leží tady:
http://www.antikvari...lem-svetle.html
neváhejte! moc pěkná knížka, naleje vás trvalým umělým světlem na rok dopředu
-
pětník může dělat i z ruky bez ztráty kytičky, nejlépe dvouočkou, takže může vlastně cokoliv
s pozdravem "pětině zdar a desetitisícině zmar"
já pětník první
#69
Publikováno 12 listopad 2013 - 21:50:03
#70
Publikováno 12 listopad 2013 - 22:01:37
netuše, že existují osmíci, chtěl bych založit pětníky
to jsou věci
#71
Publikováno 12 listopad 2013 - 22:49:59
pětina ani osmina mi nevadí neb foťák je na stativu, takže produkt nikam neuteče a portrét přece nemusí bejt bezpodmínečně dokonale ostrej, aspoň z mýho pohledu. a co jsem shlíldnul zde zmiňované dokumenty, (děkuji za ně) tak je vidět že se fotil (a ještě fotí) portrét i v řádu vteřin, takže nějaká pětina...
kontakty - proč jen velkoformát, chcete mi říct, že se snad nedělali kontakty z 6x9? já že jich mám dvě plný alba starý možná těch 50 a více let. mám momentálně jistě funkční největší formát 6x6 (taktéž sem psal) ale vyhrabal sem ještě jednu bessu která je 6x9, ale zatím nemám ponětí jestli funguje. No nějak to dopadne, nechci se tomu trvale věnovat, chtěl sem to jen vyzkoušet. očividně tady neni pochopení.
#72
Publikováno 12 listopad 2013 - 23:56:17
Kontakty 6x6 byly svého času velmi oblíbené, hlavně to bylo to nejlevnější, jak vytvořit fotku někoho blízkého, která se hezky vejde do peněženky, taková lidová fotografie, v dobové literatuře často zmiňovaná. Ale mám dojem, že 6x9 už se mezi volkoformáty řadí...
#73
Publikováno 13 listopad 2013 - 00:16:07
#74
Publikováno 13 listopad 2013 - 00:43:16
kdy se prvne objevily takovy ty bleskovy talire na objektiv? ... (ala Olympus T8 atd)
Tak vzhledem k tomu, že systém blesku okolo objektivu byl patentovaný roku 1954, tak někdy v té době. Použití toho talíře je i technicky pohodlnější, než přímého blesku. U nás se toho určitě chytili domácí kutilové, vyrobit si to bylo jistě jednodušší, než to sehnat. http://www.google.co...tents/US2682603
#75
Publikováno 13 listopad 2013 - 08:15:38
Rozčiluješ se správně, ale na špatným hrobě. Nikdo neřešil cenu elektriky, kterou žárovkové osvětlení spotřebuje. Mluvilo se jen o tom, že to představuje jistý technický problém vhodného dimenzování přípojky a jističe. To samozřejmě tehdy znali a uměli, prostě se při zařizování ateliéru počítalo s tím, že bude brát nárazově třeba 20kW. Takový komunální fotograf musel mít i tak slušnou spotřebu, copak jen ateliér. Jen destilační kolona na vodu brala 3kW a to kontinuálně. Velká sušička zrovna tak. Elektrika byla tehdy za babku, pokud jsi nebyl hliníkárna nebo ocelárna s obloukovou pecí, tak její cena nebyla podstatná.Musím říct, že mě tohle vlákno neskutečně rozčiluje .)
Úplně nejvíc mě štve, jak se tu řeší kolik ty lampy sežerou vzhledem k ceně.
#76
Publikováno 13 listopad 2013 - 11:07:37
shodou zvláštních okolností získal jsem bezplatně tři takovéto lampičky ze zrušenéhé policejního atelieru (resp. zmutovaného na blesky)
a dvakrát jsem rád, protože mám rád věci s příběhem a může být víc příběhů, než v atelieru, kde jsou portrétování zadržení? kdyby tak ty lampy mohly povídat
jistěže zatím nemám kam je dát, ale to je nepodstatný detail na kterém se pracuje
lampa.jpg 54,6K 65 Počet stažení
#77
Publikováno 13 listopad 2013 - 11:14:30
#78
Publikováno 13 listopad 2013 - 13:39:49
Zajímavé. Při jaké příležotosti ses tam dostal?Kriminalka na Pankraci ma digital asi za 1500CZK a k tomu dva takovy sranda stojanky se sranda svetylkama ... kdyz sem se jim tam fotil do jejich facebooku tak sem se s fotografem bavil... no nadaval ze uz to neni takovy jako driv... sympatickej typek .. zatimco vsem sem tam rekl "sbohem", tak jemu "nashledanou" (a taky jako jedinymu potrasl rukou)
#79
Publikováno 13 listopad 2013 - 14:16:51
#80
Publikováno 13 listopad 2013 - 14:24:41
#81
Publikováno 13 listopad 2013 - 14:32:41
#82
Publikováno 13 listopad 2013 - 16:55:51
#83
Publikováno 13 listopad 2013 - 17:16:11
#84
Publikováno 13 listopad 2013 - 17:19:49
#85
Publikováno 13 listopad 2013 - 17:33:38
uz podruhy tu ctu o retusovani negativu ... how to? ... obcas se mi podari pekna fotka, ale kazi to prave nejakej ten vyjev na tvari :-D/> ...
retušovat tváře na kinofilmu? leda tak jehlou... z jebáka uděláš jizvu ala Joffrey de Peyrac
#86
Publikováno 13 listopad 2013 - 17:40:46
#87
Publikováno 16 listopad 2013 - 23:08:15
A ještě otázka s tímto nesouvisející: je polaroid (krom toho že je to instantní materiál) SF nebo VF? Dle plochy předpokládám VF.
Dnes sem to zkoušel právě s polaroidem, asi jen z hecu že je to úplně největší formát co mám doma a úplně sem na něj zapoměl
#88
Publikováno 17 listopad 2013 - 09:12:59
#89
Publikováno 17 listopad 2013 - 09:47:06
Velka plocha negativu umoznuje mensi zvetseni v pozitivnim procesu (nebo kontakt), cimz klesaji naroky na rozliseni filmu i objektivu. Ovsem jen teoreticky. Kdyz vezmes lupu a budes si prohlizet stolete fotografie, najdes tam neuveritelne detaily, o kterych si s kinofilmem muzes nechat jen zdat.
Objektivy pro VF se od modernich kinofilmovych dost lisi. Vetsinou jsou jednodussi, symetricke nebo triplety, ale neznamena to, ze jsou horsi. Prave naopak. Vetsinou nejsou tak svetelne, casto 8, 6,3 nebo 5,6, svetelnejsi jsou jen vyjimecne. To se neda srovnat s modernimi 2,8 nebo 1,4 na kinofilm. Doporucuji vyzkouset
#90
Publikováno 18 listopad 2013 - 11:48:59
Takže jsem si pořídíl nějakou tu výše zmiňovanou knihu, pročetl jsem ji a zaujalo mě jedno: "při portrétování obvykle necloníme u obyčejných objektivů vůbec, u speciálních objektivů nebo při měkčení pak vždy jen poměrně nepatrně" je třeba to brát asi s ohledem na rok vydání což je někdy po válce, nicméně platí to i dnes? Pamatuju si, že se říkalo trochu přiclonit, aby se dosáhlo lepší kresby a odstranila se vinětace, ale to mluvím o kinofilmu a objektivech k němu, u SF a VF tohle platí - neclonit? VF nemám ale tohle mě docela zajímá, ty objektivy byly tak dobrý i při plný díře nebo se využívalo záměrně nedokonalosti při otevřený cloně?
A ještě otázka s tímto nesouvisející: je polaroid (krom toho že je to instantní materiál) SF nebo VF? Dle plochy předpokládám VF.
Dnes sem to zkoušel právě s polaroidem, asi jen z hecu že je to úplně největší formát co mám doma a úplně sem na něj zapoměl
No ale pak je tedy otazka na co jsi se vlastne ptal
Drive se portrety delaly mekke (a vlastne i dnes existuji ruzne soft focus objektivy).
Vinetace - bavis se o portretnich ohniscich, nebo obecne? No na VF se pro 8x10 palcu pouzivalo ohnisko 360 - 480mm typicky se clonou F4.5, kresba je mekka. Drive se na to pouzivaly ruzne portretni objektivy typu Heliar, Eidoscope, petzval.. atd ...
Polaroid je spis kapitola sama pro sebe nez SF/VF. Nechapu presne o co ti jde, vyzkoumat jak to bylo tehda, nebo delat to dnes aby to vypadalo jako tehdy, ci co...
#91
Publikováno 18 listopad 2013 - 14:32:42
Ten polaroid jsem myslel spíš ze srandy, prostě se mi válí na poličce a sem tam ho vytáhnu, nic víc
#92
Publikováno 18 listopad 2013 - 15:57:02
Proste ty dnesni objektivy jsou jinak konstruovane, i kdyz soft focus (i na stredni format) ma snad kazdy vyrobce ...
#93
Publikováno 18 listopad 2013 - 16:17:39
to mas pravdu - neni, ale kdyz bys na SF nasadil treba nejaky projekcni petzval, tak uz by se to mohlo priblizovat i mekkosti kresby.
Proste ty dnesni objektivy jsou jinak konstruovane, i kdyz soft focus (i na stredni format) ma snad kazdy vyrobce ...
Aby to zase nebylo moc "soft". Pořád by to bylo dost daleko od tehdejšího klasického velkoformátového portrétu přicloněným Petzvalem, ty z promítaček jsou strašně měkké http://www.flickr.co...985/9833027533/ tohle je focené petzvalem z promítačky (ovšem ne na film, nicméně to na výsledku nic nemění) na políčko o velikosti 2/3 políčka kinofilmu. Na SF by tedy plochu tohohle snímku zabírala třeba jen hlava, ale i tak - ta měkkost je tam dost výrazná, nehledě na to, že ta šíleně malá hloubka ostrosti je skutečně na úrovni 1,4 případně 1,5 u kinofilmu + další rozostření vlivem vlastností objektivu.
Jen pro inspiraci, tohle je jednočočkový objektiv, ze zadního členu optiky z projektoru, mám ho nalepený v tělě objektivu helios, zbaveného svých optických členů, dá se zaclonit, aby okraje nebyly tak moc rozostřené. Kinofilm. http://www.flickr.co...985/9726774585/ Fotil jsem s tím lidi a je to moc pěkné i na 30x40 (zaclonění přibližně na 2,8 - 4), ale bohužel, to nedávám na net. Tedy pochopitelně není to žádná věda, je to spíš na hraní, ale v téhle oblasti se dá docela dost experimentovat a to je pak lepší fotit na malý formát něčím podobným.
#94
Publikováno 18 listopad 2013 - 16:39:06
#95
Publikováno 18 listopad 2013 - 16:43:13
#96
Publikováno 29 listopad 2013 - 21:52:59
básník L. Seifert z r. 1930
-
jestli někdo napíše, "jé to dělal můj děda, jako učedník u Langhanse" bude to veliká náhoda
#97
Publikováno 7 srpen 2014 - 20:23:09
Teda musím říct že 1/8 sec je nejlepší kniha do který jsem kdy investoval. někde nahoře díky za tip. můžu v ní listovat věčně a neokouká se mi. i ten tisk je super, stránky mají ohromnou gramáž, prostě jsem nadšenej a to už jí mám přes měsíc...
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních