Agfa Rodinal - negativní vývojka - pro začátečníka
#151 Anonymous
Publikováno 11 leden 2009 - 23:36:54
Je to dobrý nápad. Máme zde také od toho vlastní vlákno.
Na druhou stranu pokud jde o doporučení pro začátačníka v oboru, myslím, že ho může přehršel parametrů spíš odradit nebo zastrašit. Jsem tedy raději pro uvedení nezbytně nutných údajů pro aspoň průměrný výsledek.
#152
Publikováno 12 leden 2009 - 18:43:59
#153
Publikováno 13 leden 2009 - 18:49:25
#154
Publikováno 13 leden 2009 - 18:52:08
A ještě jsem se chtěla zeptat jestli to bude vidět po nazvěčování na černobílém zvetšováku.Ahoj mám problém, vyvolala jsem film úplně stejným postupem jako vždycky a po vyndání z tanku byl uprostřed hnědý pruh. Nevíte čim by to mohlo být? je to ustalovačem? Dávala jsem Fomafix na 3 minuty a kousek. Jde to ještě nějak zachránit?? dík moc
#155
Publikováno 13 leden 2009 - 18:57:45
#156
Publikováno 13 leden 2009 - 18:59:01
#157
Publikováno 13 leden 2009 - 19:01:48
I když je to už asi půl hodiny suchý?? A neszesvětlá to nebo neztmavne? mám o to dost strach je to naklauzury tak si to nechci po.... jěště víc než to mám Ale jinak moc Díkja by som to znovu ustalil (idealne v cerstvom ust., kludne za svetla) a poctivo vypral.. co sa tyka zvacsovania, papier to vidiet moze.
#158
Publikováno 13 leden 2009 - 19:21:36
I když je to už asi půl hodiny suchý?? A neszesvětlá to nebo neztmavne? mám o to dost strach je to naklauzury tak si to nechci po.... jěště víc než to mám Ale jinak moc Díkja by som to znovu ustalil (idealne v cerstvom ust., kludne za svetla) a poctivo vypral.. co sa tyka zvacsovania, papier to vidiet moze.
klidně to do ustalovače ještě vrať
pokud je ten pruh proti světlu očividně tmavší než zbytek filmu, potom to bude světlý pruh na pozitivu a dost špatně se to bude při zvětšování odstraňovat
zkus to nafotit/naskenovat a vyvěsit to tu, to se bude diagnostikovat mnohem lépe
#159
Publikováno 13 leden 2009 - 19:28:49
I když je to už asi půl hodiny suchý?? A neszesvětlá to nebo neztmavne? mám o to dost strach je to naklauzury tak si to nechci po.... jěště víc než to mám Ale jinak moc Díkja by som to znovu ustalil (idealne v cerstvom ust., kludne za svetla) a poctivo vypral.. co sa tyka zvacsovania, papier to vidiet moze.
klidně to do ustalovače ještě vrať
pokud je ten pruh proti světlu očividně tmavší než zbytek filmu, potom to bude světlý pruh na pozitivu a dost špatně se to bude při zvětšování odstraňovat
zkus to nafotit/naskenovat a vyvěsit to tu, to se bude diagnostikovat mnohem lépe
Tak jsem to tam dala ještě jednou a pruh zmizel děkuju moc
#160
Publikováno 13 leden 2009 - 19:44:55
#161
Publikováno 13 leden 2009 - 20:00:25
jj otáčela a ustalovač je už vylitýNo, vidíš... ale ten ustalovač asi raději vylej a pro příště namíchej nový. Ty tři minuty by totiž teoreticky měly stačit (pokud jsi s tím ovšem občas trochu otáčela).
#162
Publikováno 13 leden 2009 - 20:49:15
#163
Publikováno 13 leden 2009 - 20:51:26
#164
Publikováno 13 leden 2009 - 20:59:33
#166
Publikováno 13 leden 2009 - 21:30:28
#167
Publikováno 14 leden 2009 - 11:12:26
jj otáčela a ustalovač je už vylitýNo, vidíš... ale ten ustalovač asi raději vylej a pro příště namíchej nový. Ty tři minuty by totiž teoreticky měly stačit (pokud jsi s tím ovšem občas trochu otáčela).
z každýho kinofilmu, co jdeš volat kousek ustřihni, (já na to mám prošlej pan 100 - metr šedesát filmu vystačí na hooodně dlouho)
stačí jeden dva cm a před použitím ustalovače si ho trochu odlej do nějakýho většího víčka, nebo misky
normálně při světle tam ten kousek filmu hoď a občas s tím zakvedlej
film by měl být čirý po 1-3 minutách (fomafix například)
když se bude "loudat" a čirým se stane za delší dobu, nebo vůbec, je čas ustalovač vyměnit
takhle to zkouším asi od osmýho filmu v každým namíchaným litru ustalovače pro film - dělám si v komoře na tabuli poctivě čárky bílou křídou
stejně se dá zkoumat i ustalovač v misce na papíry
#168
Publikováno 11 květen 2009 - 06:41:54
#170
Publikováno 11 květen 2009 - 10:59:30
#171
Publikováno 11 květen 2009 - 11:08:21
#172
Publikováno 11 květen 2009 - 12:05:36
))) sem si ted uvedomil, ze uz jsem teplotu chemie nemeril snad rok Doma je stejne +- stala teplota, tak to neresim. Vodu mam v kanystrech, jestli to kolisa okolo dvou stupnu, tak si stejne myslim, ze v presnosti celeho systemu to udela rozdil 00prd. Zvlast u tehle redeni...
dovolim si oponovat ,
mozna to nema vliv u takovehleho redeni ale pausalne to urcite neplati!
Muze to byt dost matouci.
Casto volam v LC29 1+19 a tam rozdil pri 20 a 22 stupnich je, nedejboze pri 18 (to jsem nezkousel - pod 20 nejdu). U rodinalu pri redenich 1+25, 1+50 ta teplotata vliv take mit muze(musi).
#173
Publikováno 11 květen 2009 - 12:13:21
Ha zajímavá poznámka. Mám tomu rozumět tak, že když mám na zvětšováku Meochrom tak bych tam neměl mít kondenzor? Rozuměj já koupil Meochrom a zatím jsem s ním neudělal kloudnou fotku, všude mi vycházely neskutečně dlouhé časy. (2,5minuty na 18x24) Nakonec jsem rezignoval a udělal fotky na druhém zvětšováku, kde jsem na stejném negativu měl časy osvitu obvyklé.(15s na 18x24) a to jsem si původně říkal, že by ta barevná hlava měla mít osvity kratší, když tam je ten halogen. V manuálu k Meochromu jsem nic o odebrání kondenzoru nenašel.To vše pro barevnou hlavu! Pro kondenzor bych zcela určitě krátil.
#174
Publikováno 11 květen 2009 - 12:20:43
#175
Publikováno 11 květen 2009 - 19:10:04
Barevná hlava poskytuje DIFŮZNÍ světlo a kontrast jím exponované fotografie je obvykle nižší.
Žárovka nad kondenzorem exponuje obrázek většinou kontrastněji (o 1-2 stupně!!!)
Buď hlava nebo kondenzor.
Nemáte zařazený neutrální filtr?
Má Meochrom vyměnitelné míchací komory?
Nemáte opačně vloženou míchací komoru? (měla by být dírou k žárovce).
#176
Publikováno 12 květen 2009 - 05:45:50
Míchací komoru mám jednu a je vložena dírou k halogence, v tom je myslím správně, neutrální filtr tam nemám, rámeček na filtry je prázdný.orwel:
Barevná hlava poskytuje DIFŮZNÍ světlo a kontrast jím exponované fotografie je obvykle nižší.
Žárovka nad kondenzorem exponuje obrázek většinou kontrastněji (o 1-2 stupně!!!)
Buď hlava nebo kondenzor.
Nemáte zařazený neutrální filtr?
Má Meochrom vyměnitelné míchací komory?
Nemáte opačně vloženou míchací komoru? (měla by být dírou k žárovce).
Zkusím vyndat kondenzor a exponovat jen světlem z barevné hlavy. Nejvýš zkazím další proužkovku
#177
Publikováno 12 květen 2009 - 08:37:03
zeptal bych se, asi Mamiaka, jak drzis teplotu 20 stupnu v misce, pri standu 1:100 a hodine, vcera jsem to po prve zkousel na fome 100, jenze teplota v koupelne byla 24, tak jsem si rekl, ze to nevadi a ono to je priserne kryty, je nutny mit teplotu 20 nebo se to da prepocitat, co ja vim 24 stupnu...3/4 hodiny. dik za pripadne pripominky
nedržim sere na to pes
při tomhle čase teda zvlášť, ale asi by to šlo v nějaký temperovací lázni vo velkym vobjemu - s velkou setrvačností....
#178
Publikováno 12 květen 2009 - 12:25:19
#179
Publikováno 13 květen 2009 - 08:41:51
bez kondenzoru to stoji za velke kulove, kdyz jsem srovnal fotky udelane s Meochromem s fotkama udelanyma cernobilym zvetsovakem na MG papiry FOMA, tak mi furt vychazi pozitivy cernobilym zvetsovakem a filtry jako kontrastnejsi nez barevnou hlavou Meochromem. Esli ja nedelam neco spatne.Míchací komoru mám jednu a je vložena dírou k halogence, v tom je myslím správně, neutrální filtr tam nemám, rámeček na filtry je prázdný.orwel:
Barevná hlava poskytuje DIFŮZNÍ světlo a kontrast jím exponované fotografie je obvykle nižší.
Žárovka nad kondenzorem exponuje obrázek většinou kontrastněji (o 1-2 stupně!!!)
Buď hlava nebo kondenzor.
Nemáte zařazený neutrální filtr?
Má Meochrom vyměnitelné míchací komory?
Nemáte opačně vloženou míchací komoru? (měla by být dírou k žárovce).
Zkusím vyndat kondenzor a exponovat jen světlem z barevné hlavy. Nejvýš zkazím další proužkovku
#180
Publikováno 15 květen 2009 - 14:07:48
zeptal bych se, asi Mamiaka, jak drzis teplotu 20 stupnu v misce, pri standu 1:100 a hodine, vcera jsem to po prve zkousel na fome 100, jenze teplota v koupelne byla 24, tak jsem si rekl, ze to nevadi a ono to je priserne kryty, je nutny mit teplotu 20 nebo se to da prepocitat, co ja vim 24 stupnu...3/4 hodiny. dik za pripadne pripominky
stalo se mi to samý, teplotu jsem měl něco přes 21 a ředění 1:80, bál jsem se tam dát míň jak 3ml, máchalo se to kolem 40 minut a výsledek je hodně moc krytej, příště uberu teplotu a čas rozhodně (film foma 100)
jo a s tou teplotou, já jsem jí tam lil a měla kolem jednadvaceti a pak to bylo v bytě kde je tak 23, za těch 40 minut stoupla asi o tři desetiny, mám na to starou bakelitovou vývojnici, tak si to vysvětluju tak, že asi dobře izoluje:-D
#181
Publikováno 19 květen 2009 - 12:55:51
hledám kombinaci na neopan 400@1600 ve svitku v Rodinalu, při 20st.C - našel jsem na gůglu:
a) neopan400@1600 1:100, 60 minut s překlápěním pouze prvních 30s a jinak nechat
neopan400@1600 1:100, 20 minut s překlápěním prvních 30s a pak každou minutu 2x
ještě jedna možnost, ale tam mam obavu o velikost zrna
c) neopan400@1600 1:25, 10 minut při normálním překlápění
#182
Publikováno 19 květen 2009 - 13:23:29
U umožnosti b bych zase klidně překlápěl méně, u 1:100 třeba dvakrát za čtyři minuty.
Na c bych se úplně vykašlal ani ne tak kvůli zrnu, ale kvůli kontrastu. Když pušuješ s rodinalem, tak vždycky s větším ředěním.
A pokud to ještě nemáš vyfocený, tak bych se vykašlal na celou tuto kombinaci. S Rodinalem jde uspokojivě P+1, ale na P+2 budeš s výsledky spíš nespokojený. Použij Deltu 3200@1600 nebo T-Max P3200@1600 a bude to sice mít zrno jak štěrk (zvlášť Kodak), ale aspoň tam bude něco vidět.
#183
Publikováno 19 květen 2009 - 13:35:44
#184
Publikováno 19 květen 2009 - 13:45:04
Volal bych to podobně jako HP5, porovnej si časy a případně uprav. Tzn, stand Rodinal 1:100 Překlápím každých 15 minut - čas mírně pod hodinu na N.
to se mi zdá jako nejlepší varianta
#185
Publikováno 31 květen 2009 - 19:05:08
Díky,
--
Pepa
#186
Publikováno 31 květen 2009 - 21:40:07
#187
Publikováno 1 červen 2009 - 01:41:33
#188
Publikováno 1 červen 2009 - 09:53:59
#189
Publikováno 1 červen 2009 - 11:21:10
HP5 exponovaný na 320 ASA...
podle mejch poznámek:
HP5+ v Rodinalu 1+50 - 11 min -> lehoulince měkčí, krásnej negativ
HP5+ v Rodinalu 1+25 - 7 min -> negativ jak víno!, zrno tak akorát
překlápění: 2x překlopit každých 60s
teplota: (20+-0,5) °C (dost důležitý)
reálná ISO citlivost filmu: 320 ASA
zvětšovák s kondenzorem a papír normální gradace
pro Ilford PAN400 vycházej +- stejný časy.
ukázka:
Nikon FE2, Ais Nikkor 2/35, B+W 040 (f/2.0 a 1/4000 sec)
Ilford PAN400 (@400), Rodinal 1+25 - 6,5 min / 20°C
Opemus 6, EL-Nikkor 2.8/63, Fomabrom 111N, Dektol 1+3
------------------------
poznámka pod okraj:
pokud se ti okometricky zdá bejt negativ mdlej a nevíraznej, málo krytej... a přitom má rozumný množství detailů ve stínech... potom je ten negativ správnej a v pořádku (strč to pod zvětšovák).
pokud negativ vypadá "hezky", "šťavnatě", je hodně krytej a kontrastní, pak je převolanej a nebo přeexponovanej.
#190
Publikováno 1 červen 2009 - 12:20:54
#191
Publikováno 1 červen 2009 - 12:40:57
#192
Publikováno 1 červen 2009 - 13:06:34
#193
Publikováno 1 červen 2009 - 17:10:30
nicméně menší zrno dělá D-76 nebo XTOL, samozřejmě .)
velmi slušný výsledky se daj s PAN400 dosáhnout v FX-4 1+1 nebo FX-37
pro zjemnění zrna, větší ostrost a lepší tonalitu (víc kompenzující křivku) jsem přešel na Deltu400.
#194
Publikováno 3 červen 2009 - 16:06:21
Mozna, ze se to tady nekde zminuje, ale casu je malo a film uz se trese na vyvolani . Koupil jsem vcera Rodinal New od Fomy, ale na casech vyvolani chybi informace pro FUJI Acros 100. Nevite nekdo, jak dlouho se to macha a pri jakem redeni. Pripadne jak preklapet?
Diky moc.
#195
Publikováno 3 červen 2009 - 17:49:50
R09 NEW je stejný jako Rodinal ... mám vyčteno
jinak si mylím, že překlápění standardní.
#196
Publikováno 4 červen 2009 - 16:14:57
Diky moc.
#197
Publikováno 5 červen 2009 - 06:18:53
#198
Publikováno 5 červen 2009 - 09:31:46
tonalitu a spol bych na monitoru moc neposuzoval, ale ani tam to neni špatný...
#199
Publikováno 14 červen 2009 - 11:27:23
Ten stejný den, stejné světelné podmínky, stejný HP5+ na stejných 320ASA, volal jsem v ID11 1+1 13minut, a výsledek je dobrý (co se kontrastu týká). Zvětšoval jsem na gradaci 1 1/2 až 2, tak bych si to představoval i s tím Rodinalem.
Takže nevím, ta Tvoje fotka vypadá pěkně, podobný výsledek chci dosáhnout. Já nemám přístup k rozumnému skeneru, ale možná by to nic neřeklo, i kdybych to poslal, to chce spíš vidět. Zkusím to příště na 200ASA a uvidím. Nebo těch 1+25.
Jinak ten Rodinal se mi líbí víc než ID11, má to jakousi lepší šťávu.
--
Pepa
HP5 exponovaný na 320 ASA...
podle mejch poznámek:
HP5+ v Rodinalu 1+50 - 11 min -> lehoulince měkčí, krásnej negativ
HP5+ v Rodinalu 1+25 - 7 min -> negativ jak víno!, zrno tak akorát
překlápění: 2x překlopit každých 60s
teplota: (20+-0,5) °C (dost důležitý)
reálná ISO citlivost filmu: 320 ASA
zvětšovák s kondenzorem a papír normální gradace
------------------------
poznámka pod okraj:
pokud se ti okometricky zdá bejt negativ mdlej a nevíraznej, málo krytej... a přitom má rozumný množství detailů ve stínech... potom je ten negativ správnej a v pořádku (strč to pod zvětšovák).
pokud negativ vypadá "hezky", "šťavnatě", je hodně krytej a kontrastní, pak je převolanej a nebo přeexponovanej.
#200
Publikováno 14 červen 2009 - 17:23:04
já to ředim normálně pražskou vodovodní vodou
noa s tim zvětšovákem - jestli máš zvětšovák s difusní barevnou hlavou, tak si uvedený časy cca o 30% prodluž. kondenzor sám o sobě dává trochu tvrdší kontrast a větší ostrost.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních