Flashing
#1
Publikováno 23 březen 2007 - 00:01:51
Vím, že některé články, jsou a určitě i budou směřovány spíše pro zkušené printery (a asi nebudu mít šanci zatím některé věci aplikovat)...ale přišlo mi, že flashing bych mohla zvládnout i já. Ale jako začátečník prostě postřebuju "přesnej popis".
Článek kodla je napsaný celkem čtivě, pochopila jsem o co jde (po rozkliknutí odkazu na výrobek, pomocí kterého jde rovněž zjistit hodnotu předsvícení, jsem navíc na dalších stránkách viděla fotografie tj. jaký je rozdíl u obrázků s a bez předsvícení - já holt potřebuju praktický ukázky a to mě nalákalo).
Ale najednou mi začalo vrtat hlavou, jak to mám vlastně při zvětšování prakticky provést, a abych pravdu řekla, tak si nejsem jistá stále. A proto tady zkusím nastínit postup, jak si myslím, že se to má dělat a poprosila bych vás, jestli byste se nevyjádřili, zda je ten postup správný.
Kodl ve svém článečku popisuje vlatně prní úkon, který musím udělat, tj. zjistit dobu osvitu, která se již na papíru projeví (resp. dobu, která je těsně před touto dobou)
Takže:
1) Začnu osvěcovat proužek papíru /druhu papíru/, u kterého chci zjistit dobu předsvícení
Udělám si proužkovou zkoušku (zvětšovák mám úplně nahoře, a nastavenou clonu na max - viz kodluv článek - teoreticky můžu zjistit dobu předsvícení i pro konkrétní obrázek určité velikosti a s urč. zaconěním, ale tím, že mám zacloněno na max a zvětšovák nahoře, tak pak zjištěným osvitem pro tento druh papíru můžu osvěcovat všechny obrázky až do té největší velikosti, co se mi vleze na desku)
2) Proužkovou zkoušku na předsvícení mám hotovou;
vezmu další proužek a nasvítím ho podle zjištěného času, tj. stále se zvětšovákem nahoře a s max. zacloněním.
Současně, abych ušetřila čas, předsvítím si i vlastní papír/y, na který/é chci zvětšovat.
3) Předsvícený proužek a papíry schovám do temna - zpět do sáčku či krabice
4) Nachystám si zvětšovák do polohy, jakou potřebuju pro osvit konkrétné zvětšovaného obrázku, vložím film, zaostřím, zacloním podle potřeby
5) Vyndám předsvícený proužek, vložím pod zvětšovák a provedu klasickou proužkovou zkoušku - zjistím tedy správnou dobu osvitu
6) Pak pod zvětšovák vložím předsvícené papíry a podle posledně zjištěné zkoušky exponuju obrázky.
(samo jsem vynechala máchání proužků ve vývojce... to by už bylo moc dlouhý)
Jest to tak správně?
#2
Publikováno 23 březen 2007 - 08:02:19
Vyjdu z predpokladu, ze znate cas potrebny pro predsviceni (flashing). Goro diky za cesky vyraz.
Ted udelate prouzkovou zkousku s normalnim nepredsvicenym papirem tak, jak jste zvykli. Doba expozice je rekneme 15s. Exponujete fotku (normalni, ne prouzky) timto casem, vyvolate a zjistite, jak jsme predpokladali, ze okno je vypalene.
Vezmete novy papir, predsvitite ho vami nalezenym casem tak, jak je popsanu v clanku, schovate do krabice, vlozite negativ, zkomponujete scenu, zaostrite, a do ramu vlozite predsviceny papir. Exponujete 15s, vyvolate atd ....
Vytazeni a zacloneni zvetsovaku se dela proto, ze neni treba delat zkousku predsviceni pro kazdou velikost tohoto typu papiru. Vim, ze s jednim zvetsovakem je to neprakticky, lepsi je mit dva zvetsovaky nebo separatni zdroj svetla.
Predsvitit kazdy papir neni v zadnem pripade potreba. Predsvitit si 200 papiru dopredu je vylozene ptakovina. Predsviceny papir je citlivejsi.
Snad je to srozumitelny
#3
Publikováno 23 březen 2007 - 11:06:03
S těmi předsvícenými papíry v krabici, jsem to nemyslela tak, že jich tam budu mít plno, ale jenom ty, který chci zrovna exponovat. Někdy se stane, že potřebujete udělat jeden obrázek víckrát, a když už mám nastavenou komozici zaostřeno atd., tak by bylo trochu nepraktický, kdybych si před tím třeba tři papíry nepředsvítila, zvlášť když jechci exponova stejným obrázkem.
Naše malá koupelna je, bohužel, natolik malá, že se tam sotva vlezu s jedním zvětšovákem, natož se dvěma
Díky za objasnění.
#4
Publikováno 23 březen 2007 - 11:14:33
Jinak ta lampicka je sice ukrutne draha, ale pokud budete tehle technik pouzivat casteji, tak se vam urcite vyplati. Treba lokalni fogging s ni je proti manevrum se zvetsovakem naprosta nuda - pres cervenej filtr vidim obrazek a prisvitim jen tam kde potrebuju.
#5
Publikováno 23 březen 2007 - 11:27:04
#6
Publikováno 23 březen 2007 - 11:42:09
Predsviceni (flashing) jsem pouzival hodne casto, nez jsem dal dohromady metodologii prace s negativy (pouzivam zone system i pro kinofilm, na strednim je to samo, tam mam vymeny prdlky), ted ho obcas potrebuju, ale daleko min nez v minulosti. Hodne casto pouzivam lokalni fogging. Ten se snad ani zvetsovakem neda udelat, a kdyz tak je to tak krkolomny, ze je lepsi se na to ...
Nechci aby to vyznelo jako reklama na tu lampu.
#7
Publikováno 23 březen 2007 - 12:30:32
Když budu postupovat podle Karlova návodu jistě na fotkách uvidím rozdíl...teď jenom v koupelce rozbalit komoru (to bude zas řečí ) a vybrat vhodný negativ
Pokud bych zjistila, že mám velké množství fotek, u kterých by se dalo předsvícení uplatnit, tak bych o lampičce možná začala uvažovat. Ale produkce fotek u mě zatím není tak velká...
Mamiak je na tom už podstatně líp - ten už studuje vysokou školu fotografie, já se zatím snažím prolézt základku
#8
Publikováno 23 březen 2007 - 12:40:14
Nekdo pouziva f-stop printing nekdo neda dopustit na praci s normalnim casem. Potkal jsem lidi ktery misto hodin pouzivali metronom, je to je o tom co komu vyhovuje.
#9
Publikováno 23 březen 2007 - 12:48:10
Nekdo pouziva f-stop printing nekdo neda dopustit na praci s normalnim casem. Potkal jsem lidi ktery misto hodin pouzivali metronom, je to je o tom co komu vyhovuje.
#10
Publikováno 23 březen 2007 - 14:39:21
ale musím nejdřív zjistit, co je pro mě OK
A nechystáte nějaký další článeček třeba s názvem "pod zvětšovákem"
Moc ráda bych uvítala nějaký fígle...co už všichni znají...
Protože jsem poprvé viděla temnou komoru u sebe - nikdo mi tudíž neukazoval, jak se v komoře pracuje, tak sice teoreticky vím, co a jak, ale ty vychytávky třeba při nadržování - čím si prodloužit dobu expozice, aby člověk stihnul nadržet nebo čím pohybujete po papíru maskou - jestli drátkem nebo špejlí - čím si zjedodušit práci, nebo třeba nějaký jiný techniky podobný předsvícení atd., atd., to by mě moooc zajímalo.
#11
Publikováno 23 březen 2007 - 14:51:16
Dobu expozice prodluzuju zaclonenim objektivu.
#12
Publikováno 23 březen 2007 - 14:59:46
jj jasnačka - lith print to bude zajímavé, už se těším
to já taky ...ale někdo tu psal, že používá na prodloužení šedý filtr...tak je asi více možnostíDobu expozice prodluzuju zaclonenim objektivu
#13
Publikováno 23 březen 2007 - 17:30:36
Docela dobry tip na clanek pro nas zacinajici - nejaky nastin toho jak si zkalibrovat nas system...... nez jsem dal dohromady metodologii prace s negativy ...
#14
Publikováno 24 březen 2007 - 09:23:56
Docela dobry tip na clanek pro nas zacinajici - nejaky nastin toho jak si zkalibrovat nas system...... nez jsem dal dohromady metodologii prace s negativy ...
O zone systemu a podobnych vecech toho byly napsany mraky . Treba se na to nekdo vrhne, nez dodelam to co mam rozdelany. Uvidime.
#15
Publikováno 24 březen 2007 - 11:34:48
Po poledni lezu do komory, zkusím: maximální zaclonění objektivu, maximální možná redukce světla vestavěným filtrem barevné hlavy, tmavý fotografický filtr (ND8). Event. max. filtrace jak M tak Y.
Je to kaskadéřina, ale za pokus to stojí.
Dám vědět.
#16
Publikováno 26 březen 2007 - 10:27:04
Docela dobry tip na clanek pro nas zacinajici - nejaky nastin toho jak si zkalibrovat nas system...... nez jsem dal dohromady metodologii prace s negativy ...
O zone systemu a podobnych vecech toho byly napsany mraky . Treba se na to nekdo vrhne, nez dodelam to co mam rozdelany. Uvidime.
Ja vim a prave proto se v tom tezko orientuje:-(
#17
Publikováno 30 březen 2010 - 10:15:56
včera nemaje čas na nějaké ty zkoužky, oči se klížily, nechca ten převolaný negativ dávat měkčí filtrací - našel jsem zapalovač a začaroval plamenem nad papírem ještě před osvitem
a
bylo to tam přesně o ten kousek co jsem si přál, ze tváří zmizela bílá nekresebná a objevila se ta kreslící při nevlivu na ostatní partie
#18
Publikováno 30 březen 2010 - 19:16:25
#19
Publikováno 30 březen 2010 - 19:26:11
chtělo by to nějak formalizovat, kvantifikovat, zapsat do rovnic, grafů, tabulek a tak. ju? dík.
PS: klíďo tejden počkám.
#20 Anonymous
Publikováno 30 březen 2010 - 19:43:06
http://www.temnakomora.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3208a kde je to vo tom zapalovači? tady někde? neb nějaký článek?
Tuž teda nabuzuju emulzu tak, že jak mám papír ve zvětšovacím rámu a než na něho začnu zvětšovýkem svítit, tak si vytáhnu svůj benzinový zapalovač, škrnu a počítám: dvacetjednadvacet jedna a zaklapnu ho. To Dělám vždycky ve vzdálenosti cca metr od zvětšováka, pořád stejně.Takový mám flešing. Rozdíly oproti temu když ho neudělám jsou malé, ale patrné, zejména s ohledem na kresbu ve světlech. Nabuzení provádím stejně i u proužkovek.
#21
Publikováno 30 březen 2010 - 19:56:29
konečně něco, co by mohlo po určitém zjednodušení vyhovovat mé lemplovatosti.
#22
Publikováno 30 březen 2010 - 20:02:44
#23
Publikováno 31 březen 2010 - 09:46:53
ono by se dalo flešovat jen část papíru, prostě jednou rukou nahoře zapalovačem svítím a ve druhé držím černou masku s otvorem uprostřed a světlo zapalovače směřuju jen kam chci
no mít u toho zároveň rozsvícenej zvětšovák s červeným filtrem, tak by to bylo hádám celkem přesné
taky možná, že vykreslený pole nebude moc na papíře vidět a cílení úpravy kontrastu se udělá jen zhruba, nezbude než vyzkoušet, ale v práci (zatím) zvětšovák a komoru nemám
Úderník – Úderníci byli v Česku hojní především v 50. letech. Tento výraz označoval předního dělníka v socialistické výrobě, který překročuje normu technickou prací a pracovní morálkou.
#24
Publikováno 31 březen 2010 - 13:33:11
#25
Publikováno 31 březen 2010 - 18:15:04
Ode dneška používám výraz ... nevliv na ostatní...
#26
Publikováno 31 březen 2010 - 19:40:21
Pokud se zvětšuje na multigradační papíry, je třeba "předsvítit" hlavně vrstvu emulze, která je "zodpovědná za kresbu ve světlech" - tudíž předsvítit "Y" (Nebo takovým světlem, které ten který výrobce papírů považuje za "normální" nebo "měkkou" gradaci = 2. Například Fomaspeed Variant RC je to M10 hlavou Meopta, a pod.).
Domnívám se, že Krakenův zapalovač vyluzuje světlo blízké žlutooranžové barvě (nebo alespoň určitě "nemodré, nemagenta").
Zkoušel jsem to s Y200 a M200 (hlavně ale proto, abych snížil intenzitu světla) a rozdíl byl - jak v černání ve světlech na výsledné fotografii, tak v časech předsvícení.
#27
Publikováno 31 březen 2010 - 20:34:45
#28
Publikováno 16 listopad 2010 - 09:35:13
Vcera som skusal prvy krat to "predsvietenie".
Funguje to, no z fotky sa mi vytratila biela, plochy ktore by mali byt takmer biele su teraz sedive.
Co s tym?
#29
Publikováno 16 listopad 2010 - 10:07:37
tak to fleshuješ moc intenzivně.. uber světla (zkrácením času)Zdravicko chlapi!
Vcera som skusal prvy krat to "predsvietenie".
Funguje to, no z fotky sa mi vytratila biela, plochy ktore by mali byt takmer biele su teraz sedive.
Co s tym?
#30
Publikováno 16 listopad 2010 - 10:23:04
#31
Publikováno 16 listopad 2010 - 10:24:26
#32
Publikováno 16 listopad 2010 - 10:29:06
Tzn. predosvitnu nalezenym casem a potom delam prouzkovku uz na predosvitnuty papir.
A nebo muzu jit obracene. Udelam si prouzkovku, najdu cas, ktery mi mimo oblast svetel vyhovuje. Udelam ruzne doby predosvitnuti a potom doexponuju casem z prouzkovky. No a samozrejme posuzovat suchou zkousku.
#33
Publikováno 16 listopad 2010 - 10:32:05
Mam tu lampicku, jsou to velmi presne hodiny se slabym zdrojem svetla a napajenim 9V baterkou.
Predsviceni (flashing) jsem pouzival hodne casto, nez jsem dal dohromady metodologii prace s negativy (pouzivam zone system i pro kinofilm, na strednim je to samo, tam mam vymeny prdlky), ted ho obcas potrebuju, ale daleko min nez v minulosti. Hodne casto pouzivam lokalni fogging. Ten se snad ani zvetsovakem neda udelat, a kdyz tak je to tak krkolomny, ze je lepsi se na to ...
Nechci aby to vyznelo jako reklama na tu lampu.
Je někde nějaký článek o této lampičce?Odkaz na stránky,kde by se to dalo sehnat nebo něco takového.Ta věc mě velmi zajímá
#34
Publikováno 16 listopad 2010 - 10:37:32
#35
Publikováno 16 listopad 2010 - 10:41:57
Papir je po predosvitu citlivejsi, takze je treba davat pozor i na zavojovani od osvetleni komory, svetelnych netesnosti kolem dveri, oken, temnokomrnika v bilem plasti atp.
Pred tim se zavojovani od svetla v komore nemuselo projevovat, po predosvitu uz treba muze.
#36
Publikováno 16 listopad 2010 - 10:47:24
http://www.novadarkr...er_Flasher.html
Nic levneho, zdatnejsi elektrokutil by to urcite zvladnul udelat sam. Jedna dioda, nejaky casovac.
Co? Nehce to nekdo ze zdejsich slaboporudaru delat jako stavebnici? Ja bych si to urcite koupil.
#37
Publikováno 25 listopad 2010 - 19:40:51
- Paper Flasher (PF) umožňuje udělat "proužkové zkoušky" pro "předsvícení" ve dvou režimech - po 0,1 a 0,5 stopy
- Přístroj tedy nepracuje jako expoziční hodiny (po minutách, sekundách nebo desetinách sekundy), ale "přepočítává" čas po 0,1 nebo 0,5 stopy.
- Jenom zhruba postup práce:
Umístit a upevnit (např. oboustrannou lepicí páskou) zdroj světla (obyč. plastová krabička s LEDkou překrytá mléčným "plexisklem") někam pod objektiv (já mám škatulku přilepenou na "zacvakávací" krytce, kterou nacvaknu na zvětšovací objektiv, měl jsem na červeném skle).
Pozn.: kablíky nejsou až tak praktické - jsou málo poddajné.
Nejprve v režimu "hrubého" testu zhotovit proužky po půl stopě.
Poté v režimu "jemného" testu zhotovit (již ve zjištěném intervalu) proužky po 0,1 stopy.
Pozn.: U kratších časů než 4 sec. (v hrubém režimu) je už třeba počítat s "náběhem" žárovky zvětšovacího přístroje. U "desetinových" intervalů to už třeba s elektronickou hlavou Meopta nejde.
Pozn.: Je dobře vyznačit si na zkouškovém papíru šířku proužků (zaškrtnout tužkou, fixem, rydlem), protože ZMĚNY ČERNÁNÍ JSOU VELMI DISKRÉTNÍ A NELZE JE VYHODNOTIT DŘÍVE, NEŽ PO ÚPLNÉM ZPRACOVÁNÍ PAPÍRU (vyvolání, ustálení, alespoň krátkém praní a hlavně usušení) PŘI DOBRÉM SVĚTLE !!!
Pozn.: Lze si pomoci vykrytím části proužku členitým neprůhledným předmětem (já pokládám na proužek černou plastovou sponku na papír), protože tak lze snadněji rozlišit "kresbu" a minimálně černajícím (šednoucím) papíru.
#38 Snek
Publikováno 25 listopad 2010 - 21:25:28
Vládík - vyrobit to určitě jde, ale ... hotová hračka od RH Designs, je tohotová hračka z RH Designs ... i když je fakt, že sis loni za stejnou cenu koupil RH Designs Zone Master, takže Ti i trochu rozumím, že ti stejné peníze za diodu s časovačem přijde trochu drahé... ale tehdy to bylo ze secondhanddarkroom, že?
přímo od výrobce je levnější než z Nova Darkroom, a při současných kurzech GBP/CZK (29Kč za 1 GBP) co byste ještě chtěli? ... (na sklonku léta 2007 ještě 42Kč za 1 GBP).
#39
Publikováno 26 listopad 2010 - 07:15:47
Pravda je, ze to maji udelane pekne. Alespon co muzu podle Zone Masteru soudit.
A navic maji v logu kocku! Takze to proste nemuze byt spatna firma
No ja osobne zvazuju, ze si koupim nejakou slabou zarovku a objimku se snurou. Jedine, co potom budu delat, bude to, ze z hodin na chvili vyhodim snuru od zvetsovaku a lupnu do nich snuru od te zarovky. Mam digitalni hodiny, takze muzu jet i po desetinnach sekundy. Je to sice primitivni a urcite ne tak pekne a elegantni reseni, ale fungovat by to melo
#40
Publikováno 26 listopad 2010 - 09:47:04
dát do hodin a z ní kabel zvětšovák a kabel ta žárovka a na těch kabelech jen vřazený vypínače - nebo přepínač, stejně nebudeš svítit oběma věcma najednou
a nemusíš přehazovat káble
mám takhle dva zvětšováky na jedny hodiny, ne, že bych neměl troje hodiny do foroty na půdě, ale je to moc kabelů na stole a stěnách
#41
Publikováno 26 listopad 2010 - 10:04:06
Mozna bych na to pozdeji prisel i sam
Vidim, ze dnes bude "dobry" den
#42
Publikováno 26 listopad 2010 - 10:16:50
#43
Publikováno 5 prosinec 2010 - 19:49:04
v prepalenom okne je zrazu kresba ...
otazka ... je dobre flashovat vsetky papiere (myslim, ci vzdy svietit na flashnuty papier) alebo len podla potreby?
#44 Snek
Publikováno 5 prosinec 2010 - 19:55:45
super, dnes som akurat prvy krat vyskusal flashing a ono to naozaj funguje
v prepalenom okne je zrazu kresba ...
otazka ... je dobre flashovat vsetky papiere (myslim, ci vzdy svietit na flashnuty papier) alebo len podla potreby?
krilo, vždy podle potřeby a záměru. Je to pro tebe jedna z možností, jeden z nástrojů, a tak je potřeba k tomu přistupovat. Vidle se používají na přehazování hnoje, ale nevezmeš si je na odhrabování sněhu. Totéž s flašingem ... ne na všechno se hodí.
#45
Publikováno 5 prosinec 2010 - 19:56:21
Určitě "dle potřeby"! M.j. proto, že "se nejenom objeví v okně kresba", ale dojde též ke snížení kontrastu (mírně, ale dojde).
#46
Publikováno 5 prosinec 2010 - 20:04:44
este otazka ... flashing a zmakcenie filtrami maju rozny vplyv? predpokladam, ze ano
#47
Publikováno 5 prosinec 2010 - 20:22:25
#48
Publikováno 5 prosinec 2010 - 20:27:31
#49
Publikováno 5 prosinec 2010 - 20:32:49
Kolega asi myslel spis flashing uz pres filtraci, odpoved je ano, uspesne lze pouzit i to, nejlip fleshovat plnyma filtrama, bud mekkyma nebo tvrdyma, podle zameru...
robil som to tak, ze som flashol papier cez extra makke filtre a potom nazvacsoval s normalnou gradaciou ...
dam aj vzorku pre nazornost
flashing
#50 Snek
Publikováno 5 prosinec 2010 - 20:35:08
já vám kolegové nějak nevím...
když už funguju přes filtry...
proč nepoužít dělený osvit (split-grade) ... kresbu filtrem 0 (nebo 00 v extremním případě) a "dojet" kontrast filtrem 5? nač potom ještě předosvit přes filtry (aka krakenův "flešing"?)
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních