Kdy sundáváte ze skla baryt?
#1
Publikováno 8 duben 2007 - 09:44:57
Foma Chamois (30x40) jsou OK, ale Ilfordy (24x30) se mi začaly prohýbat (jako vanička)
Chamois bude mít asi větší gramáž proti Ilfordu, tak se domnívám, že to bude asi tím. Ale zase bych čekala, že se bude víc vlnit ten 30x40 papír, byť s větší gramáží.
Zajímalo by mě, jak dlouho papíry sušíte vy, aby byly OK.
#2
Publikováno 8 duben 2007 - 11:43:50
#3
Publikováno 8 duben 2007 - 11:51:55
Z toho plyne - Ilfordy sušit déle
#4
Publikováno 8 duben 2007 - 19:36:46
Ja teda nikdy nespecham, a nemivam k tomu ani duvody. Ale pred napinanim barytu na sklo, u zdroju tepla, jsem byl varovan...
Ale kazdopadne se musim zeptat. Da se papir Ilford posoudit jako vyrazne lepsi nez Fomabrom?
Par ciste subjektivnich postrehu taky uvitam. Barva a tloustka podlozky, povrh atd ...
Dik
#5
Publikováno 8 duben 2007 - 22:07:10
jinak foma rozjíždí výrobu novejch fomatonů voznačenejch 532, který by po velikym pláči mym a ještě asi pěti lidí alespoň částečně snad měly nahradit vopuštěnou 536. ještě nemaj ani vzorky, ale bude to asi jemně rastrovej neivory matnej baryt v retro stylu ...
#6
Publikováno 9 duben 2007 - 00:05:54
Da se papir Ilford posoudit jako vyrazne lepsi nez Fomabrom?
Par ciste subjektivnich postrehu taky uvitam. Barva a tloustka podlozky, povrh atd ...
Z hlediska tonality jsem si u Ilfordu MG IV FB zadne vyhody proti Fomabromum Variant III nevsiml. Snad by se dalo rict, ze mel o zdibec neutralnejsi podani pultonu. Fomabromy se mi zdaji malinko teplejsi.
Kvalita podlozky a vrstvy chranici emulzi je u Ilfordu zrejme lepsi, dalo by se cekat ze budou o hodne lepsi v mene napadnych vlastnostech jako je trvanlivost, odolnost proti upatlani apod (i kdyz verte tomu - zrovna dneska se mi dostaly do rukou asi 8 let stare cibachromy se zelenkavym nadechem, ktery na nich pred lety urcite nebyl).
Pokud jde o lesk a vzhled povrchu po vypinuti na sklo, tak me prisli v podstate nerozlisitelny od Fomabromu.
#7
Publikováno 9 duben 2007 - 10:02:11
Luda: taky obvykle nespěchám se sundáváním, ale přišla kamoška, uviděla obrázky a chtěla...tak jsem jsem je sundala všechny...některý mi zbyly doma a pozoruju, jak se "koutí" a "nekroutí". Rozhodně už to budu nechávat na skle déle.
Pokud jde rozdíly mezi Ilford a Foma...tak nemůžu zcela pomoct, protože od Fomy používám pouze ty Chamois...bílá fotka, byť na barytu od Ilfordu, mi přijde tak nějak "sterilní". Buď ji neumím udělat, a nebo mi lépe vyhovuje papír, který má strukturu, a to Foma Chamois splňuje (včetně tepložlutého nádechu - retro).
Tudíž budu asi dále ujíždět na Chamois papírech
Myslím, že Chamois je potřeba vyzkoušet. Jestli ti bude vyhovovat, nedáš na takový papír dopustit, jestli ne, možná na něj zcela zanevřeš.
#8
Publikováno 9 duben 2007 - 10:17:43
Papir je to krasnej ale dost specificky pouzitelnej. Ted mi postou prisla nejaka chemie na tonovani tak zkusim ten klasickej Fomabrom tonovat Thiomocovinou.
Jinak mam taky tendence podat fotku na papire trosku jinak. Nerikam ze nedbam na to co vlastne na negativu je ale dodat fotkam jeste smrnc v pozitivnim procesu... To si proste neodpustim.
Mam par zaberu ktery sem klasickou cestou nemoh dostat na papir tak jak bych rad (jsou ostry, prokresleny a pekny, ale nejsem spokojenej s celkovym vyznenim). A u techurcite zkusim Lith print.
Je to boj, ale krasnej
#9
Publikováno 9 duben 2007 - 15:28:22
Zajímalo by mě, jak dlouho papíry sušíte vy, aby byly OK.
24 hodin minimálně. Spěchat není kam a návštěvě lze předvést přímo na skle ještě napnuté, člověk pak vypadá jako profík.
#10
Publikováno 9 duben 2007 - 17:39:45
#11
Publikováno 9 duben 2007 - 20:05:07
#12
Publikováno 9 duben 2007 - 20:36:57
#13
Publikováno 9 duben 2007 - 20:41:34
a návštěva si, možná ze zdvořilosti, zatím nestěžovala
#14
Publikováno 9 duben 2007 - 21:51:00
#15
Publikováno 10 duben 2007 - 08:06:26
#16
Publikováno 10 duben 2007 - 08:30:15
K tomu radiátoru - sice jsem to u něj měla, ale ne zase tak blízko, sklo bylo ve vzdálenosti cca 80 cm, a radiátor moc nefairoval, jen tak lehce vlažil
Z toho prasknutí fotky mám většinou strach, když fotku (pásku) odřezávám (postupuju podle návodu, který byl kdysi v jedné příloze Photolifu). Dokud jsem to sama nezkusila, nevěřila bych, že je ten papír tak napnutej 8O a jakou to má vlastně sílu. Do budoucna plánuju pořídit nějaký tlustší sklo.
Teď přispěju jednou vychytávkou, kterou vy už máte vychytanou
Máme novou akrylátovou vanu, a když jsem sklo poprvé umývala ve vaně a měla jsem to jednou stranou opřený v tý vaně, měla jsem obavy, aby se vana nepodřela, a tak jsem na okrajě skla, který vkládám do vany dala podélně rozříznutou gumovou hadici - funguje to prima
#17
Publikováno 24 červenec 2007 - 21:46:44
#18
Publikováno 24 červenec 2007 - 22:00:29
#19
Publikováno 24 červenec 2007 - 22:11:33
a vůbec v nejextrémnějšim případě může dojít k tomu, že ty slabší skla ten strašlivej tlak nevydržej a dojde k implozi nebo v horšim případě dokonce i k explozi.
v několika případech už došlo i k oddělení hlavy přihlížejícího temnokomorníka od trupu odletujícími střepy 8O
nejvíc to dělaj nezabroušený skla z lacinejch klipů při rozměru 30x40 se slabě znatelnými nehomogenitami ve skle 8)
pošlete to varování dál - zachránit život temnokomorníka je dvoj až trojnásob dobrej skutek!
#20
Publikováno 24 červenec 2007 - 22:41:52
jestli by někdo chtěl fotku dřív, tak by musel přijet znova - druhej den
skoro bych mu ji nedal i kdyby byla už suchá, taky proto, aby si uvědomil "ten" rozdíl od odstatních fotografií zhotovených jinou cestou
#21
Publikováno 24 červenec 2007 - 22:44:28
#22
Publikováno 7 srpen 2007 - 16:29:09
#23
Publikováno 7 srpen 2007 - 16:47:28
#24
Publikováno 7 srpen 2007 - 20:33:25
Nic to sice neovlivňuje, ale když jsem si dělal podložku na zastředění papíru a rámečku, stále mi to nesedělo. Lišil se rozměr udávaný výrobcem a hotová fotka.
Čtverec který jsem měl přesně 275x275mm má 275x280.
#25
Publikováno 8 srpen 2007 - 16:42:08
#26
Publikováno 8 srpen 2007 - 20:19:20
#27 Anonymous
Publikováno 8 srpen 2007 - 21:15:15
To se mi stává běžně, že se mi fotky natáhnou. Samo o sobě by mi to nevadilo, ovšem vadí mi, že se zpravidla natáhnou nepravidelně, čili třeba rohy se protáhnou a prostředek taky, ale méně. Blbý to je, když se to ořezává po krajích s malým bílým rámečkem, kde to pak je hodně vidět, někdy se to ani nedá kvůli tomu takhle ořezat (případně když se to řeže k obrazu, tak některé okrajové části obrazu se oříznou, což někdy dost vadí).
Pokud se stane toto tak jsou prilis namocene slintaci pasky
#28
Publikováno 8 srpen 2007 - 23:03:31
To se mi stává běžně, že se mi fotky natáhnou. Samo o sobě by mi to nevadilo, ovšem vadí mi, že se zpravidla natáhnou nepravidelně, čili třeba rohy se protáhnou a prostředek taky, ale méně. Blbý to je, když se to ořezává po krajích s malým bílým rámečkem, kde to pak je hodně vidět, někdy se to ani nedá kvůli tomu takhle ořezat (případně když se to řeže k obrazu, tak některé okrajové části obrazu se oříznou, což někdy dost vadí).
Pokud se stane toto tak jsou prilis namocene slintaci pasky
spíš moc nasáklý papír. občas se mi to taky stane. Natahují se hlavně v jednom směru, čím víc mokrý, tím víc a je jedno jestli v rohu nebo uprostřed. To jenom po nalepení rohy páska udrží narozdíl od prosředka, kde se papír vysmekne - ale neutrhne. Stopy po pásce jsou vidět na ještě přilepený fotce, vypadá to jako přejetý slimákem . Takovejdle průhyb se mi stal naposledy, bylo to tak o 3mm na 30centimetrech. Znova jsem to nalepil a je to +-OK.
Učinil jsem takovoudle zkušenost: Papír namočit ve smáčedle jen krátce, aby se po připlácnutí na sklo a oblepení udělalo uprostřed jelito (došlo k výraznějšímu protažení papíru až po nalepení), zase se zatáhne při schnutí, ale už nedojde ke smrštění fotky mimo možnosti pásky. Je třeba jenom dávat pozor, aby nedošlo k vyjetí papíru v místě vzniku jelita.
#29
Publikováno 9 srpen 2007 - 07:13:37
#30
Publikováno 9 srpen 2007 - 07:21:29
To se mi stává běžně, že se mi fotky natáhnou. Samo o sobě by mi to nevadilo, ovšem vadí mi, že se zpravidla natáhnou nepravidelně, čili třeba rohy se protáhnou a prostředek taky, ale méně. Blbý to je, když se to ořezává po krajích s malým bílým rámečkem, kde to pak je hodně vidět, někdy se to ani nedá kvůli tomu takhle ořezat (případně když se to řeže k obrazu, tak některé okrajové části obrazu se oříznou, což někdy dost vadí).
Pokud se stane toto tak jsou prilis namocene slintaci pasky
To je možné, jinak mě taky napadlo, jestli to nemůže být i tím, že po připlácnutí fotky na sklo ji přejedu gumovým válečkem, abych vytlačil přebytečnou vodu. Možná se to nepravidelně natáhne při této akci a páska za to třeba nemůže
#31
Publikováno 10 srpen 2007 - 14:27:40
když sundávám baryt ze skla vždycky ho alespoň trochu natrhnu /a to mám někdy i 2 pasparťáky v ruce a vypláznutej jazyk/.
jestli se pořád bojím do toho prostě říznout...?
díky
#32
Publikováno 10 srpen 2007 - 15:40:59
hele neslo by susit technikou tak jako na skle (emulzi ven) normalne na zapnute lesticce? .. no proste nejake rychlosuseni, ale zase ne lesteni?
Fotky tímto způsobem sušit lze, ale musí být čisté jak těleso (vyhřívané) leštičky, tak plátno. Plátno by nemělo pouštět chlupy.
Fotka se položí na tělěso obrázkem k plátnu a plátnem se dobře přitlačí. Dobré je po plátnu přejet ještě rukama od středu ke krajům, aby se na něm neutvořily varhánky.
Je to ale dobré spíš na větší množství menších formátů (občas tak suším 18x24), u větších fotek se vyplatí si dát práci a čas s napínáním na sklo.
#33
Publikováno 10 srpen 2007 - 16:40:37
#34
Publikováno 10 srpen 2007 - 19:02:48
že by?- zkusím to příště, díkyzajda: řezat pásku musíš pokud možno co nejrychleji - ostrý nůž (používám skalpel)
#35
Publikováno 10 srpen 2007 - 19:17:46
Píšou tam:
"Fotopapír odřezáváme ostrým řezacím nožem těsně vedle jeho hrany, kde vzhledem k rozdílu roviny papíru a skla není obvykle lepenka ke sklu přilepena. Postupujeme od rohu na kratší straně a pak kolem dokola, buď po nebo proti směru hodinových ručiček. Řez od následujícího rohu je nuté vést zvláště na začástku strany poměrně rychle, aby se neprodlužovala doba nadměrného a nerovnoměrného pnutí, které by mohlo způsobit roztržení papíru."
#36
Publikováno 10 srpen 2007 - 19:28:13
Dost pěkné povídání o BW bylo v jedné příloze Photolifu (zkus pozhánět - většinu starých čísel vyprodávají za směšný peníz a dozvíš se tam spousta věcí, narozdíl od současnosti )
Píšou tam:
"Fotopapír odřezáváme ostrým řezacím nožem těsně vedle jeho hrany, kde vzhledem k rozdílu roviny papíru a skla není obvykle lepenka ke sklu přilepena. Postupujeme od rohu na kratší straně a pak kolem dokola, buď po nebo proti směru hodinových ručiček. Řez od následujícího rohu je nuté vést zvláště na začástku strany poměrně rychle, aby se neprodlužovala doba nadměrného a nerovnoměrného pnutí, které by mohlo způsobit roztržení papíru."
Tak s tímhle nemám problém. Můžu řezat jak chci a bez prozproblémů. Někdy je to rychle a jindy zase pomalu, vždy ovšem ostrým nožem!
#37
Publikováno 10 srpen 2007 - 19:36:13
#38
Publikováno 10 srpen 2007 - 19:43:58
Jo, tvar mění i když nejdřív volně uschne. Vždy je jedna strana větší.
#39
Publikováno 11 srpen 2007 - 05:52:50
a poté postupně jednotlivé strany ve směru hodinových ručiček . Jde o
spolehlivý způsob , který zabrání vytržení papíru v místě největšího tahu .
#40
Publikováno 11 srpen 2007 - 06:58:00
to, co píše erik zní taky dobře.
mimochodem - z toho začátku příspěvku jsem četl toto:řežu napřed úhlopříčně
uznejte, že příspěvek dostal stejně jako asi výsledná fotka úplně novou dimenzi
#41
Publikováno 11 srpen 2007 - 11:41:31
obvodu jednotlivých rohů v úhlopříčném pořadí , kde je největší pnutí a
poté dokončení řezu po obvodu papíru . 70ml Finské ranní rosy mi dnes
v 05:00 patrně narušilo geometrii ....
#42
Publikováno 11 srpen 2007 - 12:25:50
prosimtebe dyk to bylo ironickyOmlouvám se , ale měl jsem samozřejmě na mysli postupné naříznutí po
obvodu jednotlivých rohů v úhlopříčném pořadí , kde je největší pnutí a
poté dokončení řezu po obvodu papíru . 70ml Finské ranní rosy mi dnes
v 05:00 patrně narušilo geometrii ....
#43
Publikováno 9 prosinec 2007 - 21:05:27
#44
Publikováno 9 prosinec 2007 - 21:18:28
#45
Publikováno 9 prosinec 2007 - 21:18:49
#46
Publikováno 9 prosinec 2007 - 21:29:05
Protože máme akryl vanu, tak na místo, kde opírám sklo ještě šupnu houbičku, nebo nějakou pevnější hadru na nádobí, aby se vana neodřela.
Před sprchováním zacpu výpusť, opřu sko o houbičky a sprchuji střídavě z obou stran. Jak to povolí, z jedné strany odlepím pásky, pak sklo otočím na druhou stranu, kterou jsem sprchovala méně a a ještě o 180 st.
Spodní část, která byla ponořená ve vodě, pak mnohem rychleji povolí.
No a nakonec to stáhnu celý nějakým saponátem...vlastně to sklo vůbec neleštím, jak tady od některých četla (ale je pravda, že vypínám vždycky emulzí nahoru a ne ke sklu).
No a pak tam šupnu zase další sklo....
#47
Publikováno 9 prosinec 2007 - 21:35:13
#48
Publikováno 9 prosinec 2007 - 21:41:24
ještě jsem přemýšlela, že si pořídím sklíčka přímo na velikost 30x40, se kterýma se lépe manipuluje a vlastně bych jen trochu napustila vanu a všechny je tam ponořila...no ale nějak jsem se k tomu nedostala a asi hned nedostanu, když ty, co mám, zatím slouží
#49
Publikováno 9 prosinec 2007 - 21:48:58
Když mám dvě skla z kterých se chcu zbavit pásky, tak skla osprchuji a stranami kde je páska je položím na sebe a tím zamezím vysychání pásky. Za chvilku se páska sama uvolní. Taky se mi osvědčilo sprchovat sklo horkou vodou. Ta urychlí odlepení pásky ze skla, zdá se mi.
#50
Publikováno 9 prosinec 2007 - 21:54:15
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních