Přejít na obsah


Fotka

Jaký TLR?


  • Zamčené téma Toto téma je zamknuto
101 odpovědí na toto téma

#51 StanislavPleva

StanislavPleva

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 215 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 12 červen 2008 - 11:44:55

Mamiaku: Mnoho psů zajícova smrt... :oops: Vono je někdy, poslední dobou si myslím, že skoro vždycky, lepší si přes rameno hodit jednu Flexu s pevným Belárkem, do ní nacpat stovku od Fomy a zabývat se motivem a světlem a slyšet hudbu nebo Kainara, než řešit zůmy a výměnný skla a braketing a já nevím co ještě....ale to ty vlastně víš :) :D
Smůla dnešní doby je, že je i taková zkratkovitá a roztříštěná... viz fotky hranolek na talíři ve vlákně o mobilu.....většina lidí dnes nechce přemýšlet nad fotkama Miroslava Háka....to je moc statické.....
Ale tenhle pokec patří asi do jiného vlákna.... :D
  • 0

#52 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 12 červen 2008 - 11:50:41

je to tak s těma psama i zajícema. jediný co mně na tom přijde výborný, že si člověk může kdeco vozkoušet, aby se pak bez problémů vrátil k tomu svýmu a byl u toho spokojenej
  • 0

#53 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 12 červen 2008 - 12:04:10

je to tak s těma psama i zajícema. jediný co mně na tom přijde výborný, že si člověk může kdeco vozkoušet, aby se pak bez problémů vrátil k tomu svýmu a byl u toho spokojenej


Taková forma nevěry... :oops:
  • 0

#54 Gorgi

Gorgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 780 příspěvků(y)
Reputace: 33

Publikováno 12 červen 2008 - 12:23:49

ohledne cen - to je pravda... dedecek mel cely zivot Exu Ihagee s Meritarem 50/2,9 a sachtou...hranol si nekouil, kdyz byl tak na nej nemel penize a pak zase byly penize a nebyl hranol... :oops:

kdyz jsem zacal pracovat v Praze, tak jsem zjistil co vse se da koupit...a chtel jsem dedeckovi doplnit vybavu...nejak jsem to nestihl, den kdy jsme meli jit fotit jsem byl nejaky liny ci co, deda pak sel do nemocnice...a dal si to domyslite... ted mam Exu ve vitrince, je krasna, jako nova, koupil jsem ji stericku Exu Ia a dve bratricky - Exaktu VX 500 a Varex IIb, par skel a planuju jeste dalsi...jen si s touto vybavou s dedeckem uz nezafotim....
  • 0

#55 nojgi

nojgi

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 1 783 příspěvků(y)
Reputace: 70

Publikováno 12 červen 2008 - 14:48:25

Přemýšlím o koupi TLR jako doplňkovém foťáku a to hlavně kvůli oné hranaté kompaktnosti a malé váze. Chtěl bych ho totiž pro funkci výletového, či tůrového foťáku. Velká váha a rozměry RZ se mi ne vždy oplatí, abych je sebou tahal. Tak a teď jakej. Jak jsem předeslal, chtěl bych něco malého, spolehlivého a pokud to nebude na úkor rozbitelnosti, tak i lehkého. Cena, jak už to bývá spíš nižší .) Objektivy 80mm a níž. Nevím jaké nejširší se dělají, ale nějaká čtyřicítka by se šikla. Kupovat budu určitě na Ebay, pokud mi tedy někdo neudá svůj, nevyužitý, nebo nedoporučí českou Flexu .)


Nepsal jsi někde jinde náhodou, že máš M645? Pokud ti jde o šachtu tak je tu někde odkaz na excelfoto z Hradce, kde teď dělají výprodej. Já jsem se tu nechal přemluvit na tento stroj a nelituji. Jen s kličkou nezabere mnoho místa, takže bych to viděl i na cestování. Já jen jestli nechceš koupit něco co už vlastně máš.
  • 0

#56 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 13 červen 2008 - 09:06:36

Další co se chytil. Všimni si datumu příspěvku :) Já už mám vyřešeno, fotím teď velmi spokojeně na Bronicu ETR-Si, až budou peníze chci ještě pro radost 4x5" VF. Ale děkuji.
  • 0

#57 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 13 červen 2008 - 10:43:00

no, že velmi spokojeně... tomu tady pavle snad nikdo tak úplně nevěří :lol: já bych to spíš nazval s napiatým vočekáváním novejch kamer, ale i dočasnej klid někdy pomůže :)
  • 0

#58 Pavel_P

Pavel_P

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 4 203 příspěvků(y)
Reputace: 477

Publikováno 13 červen 2008 - 10:48:54

Sám tomu nemůžu uvěřit, ale v mé duši se rozhostil klid a pokoj. Nemám nějak potřebu no :)
  • 0

#59 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 13 červen 2008 - 23:01:14

ještě: na stránce Meopty je také historie firmy, jsou tam všechny Flexarety a jejich předchůdci, můžete si tam prohlédnout rozdíly. A taky kolik zajímavých výrobků Meopta kdysi vyráběla. V době svého vzniku byly Flexaret, Opema, Magnola, Admira, Opemus atd... výrobky na (tehdejší) světové úrovni. Škoda že už z toho moc nezbylo, ale ono z fotografické výroby mnoho nezbylo ani v Německu, kdysi takové fotografické velmoci. Japonsko, pak Tajvan, Korea, Filipíny... v burkině fasso je budoucnost. :wink:


ještě sem si vzpomněl...

jestli se pletu, tak mě někdo vopravte, ale všechny tyhle (nebo skoro všechny) zázraky našeho průmyslu sou opajcnutý vod němců, že by se soudruzi ze sajůzu nemuseli stydět, jak až do detajlu. jenom snad to řemeslný zpracování těch našich kopií bylo vo fous lepší...
  • 0

#60 LKM

LKM

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 261 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 15 červen 2008 - 10:27:29

pletete se.

V SSSR vyráběli kopie Leicy a z Drážďan odvezli celou továrnu, vyráběli Contax a Ikontu pod názvem Kiev a Moskva. Jenže po válce na německé patenty každý kašla a Leicu dělali ve Franci, Anglii, USA a jinde. Japonci začínali s kopírovanými německými aparáty ale časem je dostihli a předstihli. v SSSR přesto že pořád "dostihovali a předstihovali" nic nového nevymysleli. Jen se německé přípravky púořád víc opotřebovávaly a spolehlivost klesala jako na planetě opic.

žádný český aparát nebyl kopie. Byly to mnohdy originální vlastní konstrukce, částečně předválečné a od pana Suchánka z Brna, které postupně zastarávyly. Pankopta, Spektareta, Mikroma byly unikátní konstrukce, ostatní byly vlastní konstrukce, pokud nepovažujete každou TLR, dálkoměrový aparát, nebo velkoformát za kopii německého vynálezu.
  • 0

#61 Václav Vait

Václav Vait

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 066 příspěvků(y)
Reputace: 331

Publikováno 15 červen 2008 - 16:43:29

Hm, máte sice pravdu, ale až na Magnolu - to je doslovná kopie předválečné Linhofky 13x18 a Meopta se s tím ani nijak netajila.
Jak si tak čtu postupně příspěvky, tak dostávám chuť dělat něco podobného jako firma Koss u sluchátek - doživotní záruku na servis. Např. Flexaretů a P-sixů jsem měl tu čest poléčit už celá hejna a kdybych na to měl čas. jako že ho nemám, založil bych i fanklub, usilující o návrat jejich reputace. Zejména P-sixy požívají nedůvěry často jen z domněnky, že budou jezdit věčně a bez nutnosti alespoň občasného základního servisu cca jednou za 5 let (cca 40 minut práce netápajícího opraváře)
Takže to zkuste vzít ode mne coby nabídku.
Dovolím si touto cestou ještě trošku zpropagovat (nebo zprofanovat ?) řadu 6 dosud vydaných brožur z edice České fotoaparáty. Budu rád za jakékoliv Vaše komentáře k nim, konkrétně zejména k sešitu Flexaret, který jsem takříkajíc spáchal...Díky
P.s. v nejbližší době vyjde další sešit o 8 mm (czech made) kamerách, na podzim by měly následovat kinofilmové aparáty Mikroma, Opema aj
  • 0

#62 venca

venca

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 799 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 15 červen 2008 - 16:57:34

...Zejména P-sixy požívají nedůvěry často jen z domněnky, že budou jezdit věčně a bez nutnosti alespoň občasného základního servisu cca jednou za 5 let (cca 40 minut práce netápajícího opraváře)
Takže to zkuste vzít ode mne coby nabídku...


Takový článek, jak vyladit P-sixe, aby běhal alespoň úměrně svému stáří bych velice ocenil. Ale je mi jasné, že na takové věci jen tak nědo nemá čas. Přesto, byl byste ochotný se podělit o nějaké zkušenosti alespoň zde na fóru? Hned bych se zeptal, jak vyladit mezery mezi exponovanými políčky při přetáčení. Po zásahu jednoho takového tápajícího opraváře (mnou) se od prvního k poslednímu exponenciálně zvětšují.
  • 0

#63 LKM

LKM

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 261 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 15 červen 2008 - 17:45:38

p.Veit

je to moc drahý, čekám až to bude mít Škoda na regálu s výprodejem za korunu :( .

Ba ne, mám Váš Flexaret a koupím si určitě Mikromu, Opemu a Admiru. Jsou to moc pěkné knížky, ale skutečně příliš drahé na to abych si koupil všechny. Jenže cena tak zřejmě vychází, při nízkém nádladu.

O historii Magnoly nic nevím a předválečné Linhofky taky neznám. To by mě zajímalo.
  • 0

#64 Václav Vait

Václav Vait

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 066 příspěvků(y)
Reputace: 331

Publikováno 15 červen 2008 - 18:31:06

Tak jo, pokusil bych se o zopár dobře míněných postřehů ohledně Sixů:
Dejme tomu, že nastala situace, kdy máte v ruce tenhle aparát a zvažujete jeho koupi

1. podívejtre se na 2 "pamatovací kolečka" na převíjecí páčce a na časovacím kroužku. Aby se opravář dostal dovnitř, musí je "vyloupnout" (pod nini jsou šroubky) a podle event. množství stop na okrajích resp. vrypech od jehel lza poznat, kolikrát a zhruba kým byl P-six "navštíven" vevnitř

2. Zkuste časy, začněte u 1/125 sek. Plátna musí zdravě proběhnout, bet skřípnutí a po odexponování nesmí být vidět okraje pláten, natož aby závěrka zůstala úplně viset (v tom případě přestavit čas na pomalejší hodnotu a závěrku tím zavřít. Nikdy "nespravovat" takto postižený P-six tím, že se upraví tah pružin !!! Pouhé základně vyčištění a promazání osiček pláten kvalitním nevysychajícím olejen situaci vyřeší, zpravidla není nutno ani justovat časy závěrky. Pak zkuste 1/1000 a podívejte se proti rovnoměrně osvětlené bílé ploše (ne výbojkou nebo zářivkou !) jestli vidíte bílý obraz po celé délce negativu a i stejnoměrně (objektiv před tím samozřejmě vyndat) A nakonec "podle ucha" sekundu a zejména 1/15, ta bývá dost háklivá. Musí to znít jako "kodak", normální rychlostí vysloveno

3. Když už máte objektiv venku, prohlédněte si dobře vnitřek aparátu, zejména stav pláten, nejsou-li na nich nějaké záplaty, divně se lesknoucí místa apod. Není totiž nijak těžké závěrku propálit - sluníčko svítí a stačí neúmyslně namířit objektiv na něj, zejména odcloněný a "nejlépe" Sonnar 2,8/180 a máte vymalováno. Předejdete tomu nejlíp prevencí, venku radši hned po snímku znovu přetočit a tím vrátit zrcátko zpét dolů.

4. Jestli má aparát ve zvyku překrývat snímky, poznáte taky, ale to už chce trochu cviku: vevnitř je tzv. třecí rolnička, která odměřuje délku posuvu, ta se má chovat následovně: pokud s ní točíte (doprava), jako kdyby vevnitř byl film, po určité době dojde k jejímu záskoku a dál uť musíte při šoulání" překonávat mnohem větší odpor. Podržte tu rolničku prstem a stiskněte spoušť (řádně promáčknout až do dna). Tím by se měla rolnička uvolnit a mělo by být možné s ní lehce točit dále až do dalšího záskoku. Pokud se stiskem spouště neuvolní a jde ztuha pořád, je to špatně a Vás Six překrývá. Vše způsobuje jedno malé pérko, které se časem unavuje či dokonce ulamuje. Ale nezoufejte: má li Váš Six tuhle Vadu, poradím jednoduchý fígl, jak se s tím naučit žít: při každém převíjení, tedy i na začátku filmu, nejdříve stisknout spoušť a držet ji během natahování asi tak do poloviny natahovací fáze, ze začátku filmu možno pouštět i o něco dříve - zkrátka musí se pohnout film. Nemůže se aparátu, Vám ani filmu nic stát a tím se vlastně provede jakýsi bypass té nefunkční pružiny. Na správné funkci transportu resp. rovnoměrnosti políček má nemalý vliv důkladnost (hloubka) stisknutí spouště. Pokud není správně aparát seštelovaný, někdy sice odexponujete, alu přitom se transport nestačí ještě odblokovat. V minulosti se hodně v časopisech vyskytovaly návody, jak si upravit převíjení, konkrétně vložit různé brzdící podložky pod cívku s filmem apod. Do jisté míry má toto vliv na eliminaci zpětného tahu odvíjející se cívky filmu. Pokud je už ta zmíněná pružina "poněkud unavena", pak nepatrné zpětné cuknutí filmu mohlo opravdu mít vliv na neodblokování. (No, už budu radši šlajfovat, vida, co jsem stvořil). Ono to ale fakt funguje... No a pokud to naopak dělá mezery moc veliké. tak to bývá naprostá prkotina, je potřeba trošku napružit zpět časem odehnutý malinký plíšek. Onu součastku, která způsubuje překrývání, bohužel nemám k dispozici coby náhradní díl, naní ale problém ji přehodit z jiného Sixu (Pentacon.sixu, Praktisixy ji nemají)

5. u vyjmutého objektivu zkuste zkontrolovat jeho odcloňování a zaclo... atd.Stiskněte kolíček přenosu clony - posuďte, jak ochotně clona reaguje na stisk. Zůstává-li clona trvale otevřená, nechte si clonu raději odborně vyčistit. To se dá udělat zhruba dvěma způsoby, které bych zjednodušeně nazval 1. rychlý 2. poctivý rovnáse pracný. Ale ani ten objektivu, resp. jeho clonovým lamelám nezajistí doživotní funkci, jako např našim...
Ve víceméně téměř hermeticky uzavřeném vnitřku objektivu se postupně vytváří mikroklima, ve kterém pomalu ale jistě sublimuje mastnota z vazelíny, kterou je promazán každý objektiv, no a ta se nejraději usazuje v místech, kde může vzlínat - mezi clonovými lamelami. Bojují s tím všechny optické firmy, jestli Vás to uklidní.
6. Sixy obecně mají jednu nepříjemnou vlastnost - film někdy neleží rovně a prohábá se, resp. střed políčka se vyboulí dovnitř. Bývá to někdy, ale opravdu jen někdy tím, že uživatelé v dobré snaze napruží pérka na přítlačné destičce. Lze si do jisté míry pohrát s polohou čepů cívek.

6. Je dobré mít na zkoušení funkčnosti těl staré svitkové filmy, velmi jednoduše tak lze otestovat transport filmu - založíte takovýto film, vyjmete objektiv, čas nastavíte na "B". Vezmete měkkou obyčejnou tužku a při stisknutá spoušti na každé políčko filmu provedete podélnou čáru od kraje ke kraji, a to jednou nahoře, podruhé níže, aby se nekryly

Tož asi tak, pro dnes by to snad stačilo...Sixům zdar a s Flexaretem celým světem!
  • 0

#65 Václav Vait

Václav Vait

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 066 příspěvků(y)
Reputace: 331

Publikováno 15 červen 2008 - 18:42:47

p.Veit
je to moc drahý, čekám až to bude mít Škoda na regálu s výprodejem za korunu Very Happy .Jsou to moc pěkné knížky, ale skutečně příliš drahé na to abych si koupil všechny. Jenže cena tak zřejmě vychází, při nízkém nádladu.

Nevím, jestli jsem oprávněn prozradit výrobní cenu sešitů, ale řekl bych, že pokud bych ji uvedl, patrně byste mi dal za pravdu, že je to v globálu silně ztrátový podnik a já osobně jsem velmi vděčný panu vydavateli, že do tohu šel a že to vůbec funguje...Musím se trochu i pochlubit - zrovna sešit o Flexaretech je už téměř vyprodán. Objektivně vzato si ale myslím, že hlavní zásluhu na tom má především téma samé - Flexaret je totiž fenomén sám pro sebe "par excellence"
  • 0

#66 venca

venca

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 799 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 15 červen 2008 - 19:41:30

Opravdu mnohokrát děkuji.

Administrátoři jistě najdou vlákno, ve kterém se bude tento souhrný přehled lépe vyjímat a každý zájemce jej tam nalezne.
  • 0

#67 jenda1250

jenda1250

    Hrabě kydoň

  • Moderátoři
  • 3 570 příspěvků(y)
Reputace: 401

Publikováno 15 červen 2008 - 19:54:22

Opravdu mnohokrát děkuji.

Administrátoři jistě najdou vlákno, ve kterém se bude tento souhrný přehled lépe vyjímat a každý zájemce jej tam nalezne.


Viděl bych to spíše na článek... Už tu máme "Jak zakládat film do Sixe", tak proč ne další info pro uživatele.
  • 0

#68 LKM

LKM

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 261 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 15 červen 2008 - 20:57:17

Vaše rady ohledně Pentacopn Sixu. jsou výborné. Foťák už nemám, byl jsem s ním dlouhá léta spokojen, ale vaše rady by mi hodně pomohly.

Nevíte kdy asi vyjde Admira? Mikromu a Opemu nemám, ale byly to aparáty mých snů, když jsem ještě nevydělával- i když nakonec jsem si za první výplatu koupil Kiev.

Levné aparáty mě tolik nezajímají, v dětství jsem fotografoval Retinou a tak jsem o Pionýru nesnil, a předválečné už jsou pro mě daleko, nezažil jsem je. Ale možná že neodolám a časem si ty knížky koupím taky.
  • 0

#69 Václav Vait

Václav Vait

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 066 příspěvků(y)
Reputace: 331

Publikováno 15 červen 2008 - 23:42:54

Tento týden by to mělo jít do tiskárny, až to bude, mělo by to být (doufám) k mání u Škody a taky se budu snažit udávat to i přes Aukro
  • 0

#70 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 16 červen 2008 - 10:12:46

LKM: vzhledem k tomu, že sem měl možnost mít na stole vedle sebe předválečnou linhofku 13x18 i vlastní magnolu téhož formátu - potvrzuju - opajcnutý i s chlupama

no a kopírování zůstalo v týhle nejprimitivnější formě (i s tvarama) asi opravdu jen v rusku, ale co jinýho jinak zkopírovat než nápad - dálkoměr, tlr, ovládání... naši konstruktéři, ale na rozdíl od rusů sem tam i přidávali vlastní řešení - v tom podle mne spočívá (relativní) originálnost "našich" konstrukcí. jsme v tomto ohledu jako národ světoví - dotahováním a precizováním cizích nápadů a konstrukcí jsme často docílili jejich zásadní překonání (třeba u lokomotiv to vim bezpečně). trochu problém vždy byl, že ti němci, angláni a spol. byli mezitim zas o koncepci - třídu dál... :)
  • 0

#71 LKM

LKM

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 261 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 16 červen 2008 - 22:13:31

O té Linhofce / Magnole tu psal p. Vait.

Ale který další český aparát je okopírovaný který německý?
(A která lokomotiva)

Opema=
Mikroma=
Flexaret II a další=
Admira 8=
Admira 16=

????????
  • 0

#72 LKM

LKM

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 261 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 16 červen 2008 - 22:15:26

nebo dokonce:

Stereomikroma=
Pankopta=
Spektareta=
Opemus=
Magnifax=
  • 0

#73 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 17 červen 2008 - 13:45:07

já se vobávam, že si nerozumíme - moje tvrzení byť s dovětkem skoro je a zůstává i v kontextu dalšího toto:

česká konstrukční škola nepřinesla žadný zásadní, nový, koncepční, ojedinělý, obor posunující řešení, ale na druhou stranu dokázala zdokonalit, dopilovat, vylepšit ta již stávající, vymyšlená - míru originality lze samozřejmě posuzovat z mnoha hledisek, ale když se podivam na vejš uvedenej seznam, zadam obrázky do gůglu... vidim - lejka, lejka, rolejflex... xtá variace na stejný téma, dávno vymyšlené, dávno vyzkoušené. ano jde o kopie. možná ne laciné, bez vlastní invence a vkladu, ale stále kopie. princip dvou čoček nad sebou ani dálkoměru zřejmě v zemích koruny český prostě nevznikl. stejně jako sme při vší úctě k františku křižíkovi a dalšim nevymysleli žárovku, telefon, elektrickou dráhu. opravte mě, jestli se pletu... nejsem znalec fototechniky, ale některý věci sou zjevný. do hloubky sem vochotnej jít u těch mašin, tam je to evidentní - česká lokomotiva jako pucle cizích nápadů - krásný, povedený, dokonalý, často vzor převyšující, ale prostě ne původní...
  • 0

#74 LKM

LKM

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 261 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 17 červen 2008 - 20:12:49

Je to váš názor, neberu vám ho.

Auto vymyslel Benz, Ford a ostatní jsou jen plagiátoři. Čtyři kola, motor... jako plagiátor křižík.

Jaképak zrcadlovky Canon, Nikon, to je přece Leica. Hasselblad je opajcovaný dvouoký Rolleiflex, jen tomu uřízli horní objektiv.
  • 0

#75 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 17 červen 2008 - 20:27:43

názor se vyvrátit dá - dobrými argumenty - to se jeden kolikrát i něco přiučí a dozví. tohlenc je vovšem jenom ad absurdum vyšponovanej protiextrém. takovej kanon svym způsobem původní německý kinofilmový konstrukce v mnoha ohledech pozdějc překonal. to se tušim o mikromě nebo opemě naprosto říct nedá. ty, z toho co sem měl možnost vidět, nedosáhly nikdy ani kvalit originálu a tam je ten rozdíl. nebo neni? maj ty naše aparátky kromě nepatrně jinýho dyzajnu, drobně posunutejch vovládacích prvků a pár drobností nějakou zásadní přednost proti lejce? nevim, ptam se. mně přišly prostě jenom jako hůř udělaný totéž
  • 0

#76 LKM

LKM

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 261 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 17 červen 2008 - 22:42:17

znova se zeptám.

Říkáte že mikroma je kopie něčeho německého jen blbě udělaná. Kopie čeho? Pankopta, Spektareta jsou které německé aparáty?

Který český aparát je kopie Leiky? Opema se od ní liší nejen vzhledem ale dokonce i formátem. Víte jaký má Opema formát když to všechno tak přezíravě a suveréně posuzujete?

Pokud si ale myslíte že češi jsou blbci kteří nic pořádného nikdy nevymysleli a nedokážou vytrobit nic než šmejdy, nemohu vám to vyvrátit.
  • 0

#77 LKM

LKM

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 261 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 17 červen 2008 - 22:56:35

Vložený obrázek
  • 0

#78 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 17 červen 2008 - 23:07:08

A já se taky zeptám. Jaký to má konkrétní vztah k tématu? Které je mimochodem: "Jaký TLR" - takže bych uvítal ukončení konverzace na téma kopie a originály v české a zahraniční fototechnice. Pokud nebude další příspěvek k věci, tak soukromě nebo jinde. Děkuju za pozornost.
  • 0

#79 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 18 červen 2008 - 08:16:38

vy si myslíte, co já si myslím :roll: v tom je problém. navíc se domníváte, že mym názorem je, že češi sou blbci a dělaj jen šmejdy. ani jedno neni pravda, ani jedno tady nebylo řečeno. vybíráte pasáže a dedukujete z nich vlastní závěry (možná proto, že... ne, nebudu dedukovat), který mně vzápětí podsouváte. nezjednodušujte si to, kolego. dokažte, že belar byl před tesarem a nebo se omluvte. takový sou pravidla diskuze na úrovni

ale k tématu - doporučuju kolegovi rolejflex - je nejlepší. sedí mi doma v jedný řadě s autokordem, matkou a flexou. se všema sem dělal. pořadí kvality je zcela totožný vyjmenování. tomu i dodnes vodpovídaj ceny, který respektuje celej svět. a to mam flexu rád. jenomže národní hrdost vám focení moc neusnadní a lepší fotku neudělá, žejo :D
  • 0

#80 Anonymous

Anonymous
  • Guests
Reputace: 0

Publikováno 18 červen 2008 - 08:21:24

Mohl bys trochu přiblížit, co to je za Rolleiflex? Eventuelně vypíchnout, jaký pozoruješ rozdíly např. mezi ním a MATkou. Zajímalo by mě hlavně sklo, náchylnost na ztrátu kontrastu v prostisvětle. Dík.
  • 0

#81 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 18 červen 2008 - 08:39:08

tušimže je to déčko s tessarem bez expozimetru - už je to dlouho, co sem tyhle věci zjišťoval...

na první pohled zaujme i naprostýho lajka preciznost zpracování - přesnost, povrchový úpravy - materiál, jemnost detajlů, prostě fýling - kdo má na tyhle věci alespoň trochu cit-čuch, tak ten rozdíl prostě pozná. v tomhle směru, i když to srovnání je s ohledem na stáří mejch kusů možná trochu nefér - úpadek řemesla v čase neproběh jen u nás... je na tom asi nepatrně líp flexa voproti tý jašice, ale zase technický řešení to minimálně vyvažujou, pro mně převažujou ve prospěch toho japonce.

konkrétně teda k dotazu: když pominu, že matka je voproti rolymu vpodstatě takovej "plechovej bakeliťák" - vynikne na prvnim místě hladkost, přesnost všech posunů, funkcí, mechanickjech ovladačů - takový to pověstný bouchnutí dvířek volva ve srovnání se stejně starou škodovkou, ale v tý době třeba i tojotou...

další vychytávky sou sice drobný, ale nesmírně důležitý, šikovný a domyšlený, byť se soudruzi od japonska přes československo až po anglii a ameriku snažili obšlehnout co se dalo. takže jen namátkově krátce, doma to omrknu ještě zevrubnějc: spoušť - závit, chod, jištění
předepnutí-vedení filmovýho pásu v komoře, labyrint proti reflexům před filmem, jednoduchost a pohotová přesnost ovládání a zajištění otevírání kamery, zrcadlo pro dovostřování při přímym pohledu skrz průhleďák... no nic do mně lidi - pokračování jindy
  • 0

#82 LKM

LKM

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 261 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 18 červen 2008 - 09:19:12

Jedním z nejvýznamnějších zakladatelů moderní fotografické optiky byl Slovák Jozef Maximilián Petzval, Harold Dennis Taylor pak vymyslel triplet, ten zdokonalil v roce 1902 Paul Rudolf přidáním čtvrté čočky a vznikl tak objektiv Tessar. Ten byl mnohokrát přepočítáván, zvyšovala se jeho světelnost, jiné firmy jej vyráběly obdobné čtyřčočkové triplety pod různými jmény, Elmar, Belar aj. následovaly světelnější objektivy, nesymetrický Sonar a symetrický objektiv Gaussova typu, nedá se říci že někdo něco vymyslel a ostatní to kopírovali, to je vývoj.

Nevytrhávám nic ze souvislostí, tvrdíte že kupř. Mikroma je podřadná kopie německého výrobku ptám se vás už po několikáté kterého. Němci mají Minox, ten vznikl v Rize (Litva) a vypadá jinak.

Křižíka jsem považoval za významného vynálezce, nevěděl jsem že je to jen plagiátor. Vynalezl obloukovou lampu se samočinnou regulací aj., jeho chybou bylo že věřil v budoucnost stejnosměrnému proudu, ale to Edison taky.

Nechci vás nijak napadat, skutečně mě zajímá z čeho váš názor vyplývá. Nevěděl jsem že Magnola je kopie Linhofky, to jsem se dověděl až od pana Vaita, třeba bych si jí víc považoval. Možná že Opema byla kopie něčeho, pokud to víte, napište. Mimochodem Opema měla spřažený dálkoměrný hledáček dříve než Leica, ale ani Meopta ho nevymyslela, už dávno předtím ho měl Contax. Ani Leica nebyl první foťák na kinofilm, existovaly ve Francii, Německu a jinde. Leica byla první úspěšná.

Ale zpět k původnímu tématu, měl jsem postupně tři typy Flexaretů, myslím že IIa nebo III, pak IV a Va, potom Minoltu Autocord (bez expozimetru), Yashicu 124G (CdS expozimetr nebyl moc přesný) a Rolleiflex 2,8F (selenový článek už byl slepý a nepodařilo se mi sehnat nový).

Se všemi jsem byl spokojen a myslím že kterýkoliv z těchto aparátů je dobrá koupě. Nejvíc se mi líbila Minolta Autocord, ale měl jsem bazarovou a už v dost špatném stavu. Po lepší jsem pak v bazarech koukal, ale nikdy jsem jí tam neobjevil. Neměl jsem nikdy možnost vyzkoušet Weltaflex a TLR Mamyia. Teď mám první nebazarový foťák 6x6, Bronicu SQ-B opět bez expozimetru a DSLR Canon.
  • 0

#83 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 18 červen 2008 - 11:33:31

vidíte, vo tom petzvalovi o jeho průlomový koncepci korekce astigmatismu sem zrovna včera před spanim čet :roll: ale byl to slovák, žejo - tam k tomu se už nějak moc hlásit nemůžem a navíc se vobávam, že dotyčnej pán by se možná hlásil třeba spíš k rakušanství, nevim, musel by jeden popátrat v knihách, ale ono je to úplně fuk - trumfování se těmahle hlubokejma jednotlivostma vede jenom k rozmělňování a zastírání původního jádra sporu, stejně tak jako výstřel typu křižík - opakuju neřekl sem, že je plagiátor - to sou vaše slova a tvrdim, že nevynalezl žárovku - to sou moje slova. takže prosim přesně a důsledně, když už se vzájemně citujem. udělam nyní totéž - váš doslovný text:

V době svého vzniku byly Flexaret, Opema, Magnola, Admira, Opemus atd... výrobky na (tehdejší) světové úrovni.

kde je mikroma a spol. ale i kdyby... prostě je to tak - značná, převažující, dominantní, nejvýznamnější etc. část naší produkce prostě vycházela z cizích vzorů přesně jako vejš menovaný přístroje (admiru neznam - jen z obrázků) stejně tak jako tomu bylo v případě už taky zmiňovanejch japonců a dalších s výraznym rozdílem, že jistě pracovitý, nápaditý a podnikavý malý český národ byl posléze zbrzděn ve svém tvůrčím rozletu stvůrou totality. i tak by ovšem zřejmě i nadále platilo, že jsme nebyli lídry oboru, ale spíš oněma mnou už tolikrát zmiňovanejma "dotahovčema" detajlů, což vůbec neni málo. malý národy můžou mít významný jednotlivý příspěvky k pokrokům lidstva v nejrůznějších oborech, ale ty větší to holt dřív uvedou v život, rozvinou, uplatněj - maj větší trh, širší lidskou základnu v mozcích i rukách... ani jedněm to na cti nijak nepřidává nebo netratí. pokud se ovšem zakomplexovaně nedovolávaj srovnání nesrovnatelnýho za použítí argumentů, který možná souvisej víc s emocema než s fakty

znam to sám od sebe - byl sem už před lety taky opakovaně zklamávanej tim, že tatra, která nezná bratra, má svuj základ taky u němců z nesseldorfu, český letecký motory, auta, motorky... nebyly až na pár výjimek v celku lepší německejch, slavná česká konstruktérská lokomotvní škola je slavná tak akorát u nás - ve světovejch encyklopediích maj významnější místo dokonce i tady vopovrhovaný paprikoví maďaři atd atd. je to těžká cesta zbavit se mýtů a dobrat se aspoň trochu objektivní pravdy - ale kdo si tu cestu projde, většinou nelituje, uleví se mu, neni neustále vohrožovanej "novejma" faktama, nemusí s nima bojovat předem ztracenej boj a má radost třeba i z toho, že i když sme nebyli úplně světoví, kus pěkný práce se tady taky udělalo, třeba i s trochou tý cizí inspirace
  • 0

#84 LKM

LKM

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 261 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 18 červen 2008 - 11:58:58

na můj povzdech že československý ale vůbec evropský fotografický průmysl se přestěhoval do Asie jste mi odpověděl:

všechny tyhle (nebo skoro všechny) zázraky našeho průmyslu sou opajcnutý vod němců, že by se soudruzi ze sajůzu nemuseli stydět, jak až do detajlu

ptám se vás teda naposled: Mikroma, Pankopta, Spektareta, Opema?Pokud znáte odpověď, napište o které německé aparáty se jedná. Pokud si to jenom myslíte tak už toho nechte.

nehádám se, zajímá mě to, těším se na knížečky o Admiře, Opemě a Mikromě. Obdivoval jsem asi 10 foťáků v době kdy jsem chodil do obecné školy. Po 17ti letech studia, když jsem si začal konečně vydělávat už se moc z toho nevyrábělo a vývoj byl jinde. Dneska si koupím Admiru nebo Altix když jí vidím za 100 v bazaru i když už to na nic nebudu používat, z nostalgie a pořád mi to připadá pěkné. Mikromu si bohužel nekoupím protože stojí 2500 Kč.
  • 0

#85 LKM

LKM

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 261 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 18 červen 2008 - 14:04:33

kopírování cizích vzorů=fotografii ale vynalezli Francouzi.

Snad pro zajímavost, které aparáty jsem obdivoval a rád bych je měl:
Altix, Werra, Exakta, Praktina, Pentacon Six. Exakta 6x6, Flexaret, Leica, Mikroma, Opema, Contax, Contarex Bull Eye, Paillard, Beaulieu, Admira 8 a 16, Eumig 16, Kodak 16, Hasselblad 500C, Hasselblad SWC, Graflex a ostatní USA velké formáty, původní Bronica 6x6.

Něco málo jsem měl, něco málo (10) z toho mám, většinu jsem nikdy neměl a mít nebudu. Poslední nákup Paillard Bolex 16 mm se třemi objektivy, nádhera a úplně k ničemu, ale bylo to levné, byl to kdysi můj sen, nekup to. Teď je můj sen sada nových dvouokých Rolleiflexů,

Rolleiflex 4 FW se Super Angulonem 4/50
Rolleiflex 2,8 FX s Planarem 2.8/80
Rolleiflex 4 FT s Tele-Xenarem 4/135

bohužel zůstane jako obvykle u snů. nanejvýš jeden z nich.
  • 0

#86 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 18 červen 2008 - 15:05:30

ano, necháme toho - já si při pohledu na flexaret, besaflex, mamijaflex a všechny ostatní flexy zatim stále představim jako pravzor rolejflex a analogicky to uvidim i u té magnoly, opemy a dalších, o kterých byla původně řeč. filmovým kamerám a stereo fotografii zatim nerozumim vůbec, tak je nechám jiným, třeba vám, třeba univerzálnímu českýmu géniu járovi cimrmanovi
  • 0

#87 venca

venca

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 799 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 18 červen 2008 - 15:32:42

zrovna jsem to chtěl napsat, že před rolleiflexem byl určitě nějaký Cimrmanův strojek, který on ale nestihl včas patentovat...

Když už je to vlákno o TLR, chtěl bych se historiků zeptat na jinou věc. Před časem jsem na nějaké fotografii viděl "stádo" fotografů, všichni měli TLR a mířili do objektivu fotografa. Jeden z těch aparátů, ale neměl horní "kouací" objektiv. Jinak to bylo designově přesně jako TLR. Koukalo se shora a nevypadalo to jako Hasslblad nebo podobné stroje. Co by to mohlo být? Zdálo se mi jako,že by to mohlo být něco ve stylu značky Pentacon, ale to jen hádám. Astro Flexareta to myslím nebyla...
  • 0

#88 LKM

LKM

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 261 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 18 červen 2008 - 17:41:12

venca
myslíte fotku z prospektu na Rolleiflex? vyskytuje se taky ve všech knížkách o TLR Rolleiflexu. Samé Rolleie, jen jeden fotograf tam má Hasselblad 500C, ale ne se světlíkem ani hranolem ale s pevnou šachtou. Tím je vzhled aparátu matoucí.

mamiak
omluvám se že jsem se s vámi pokoušel diskutovat, máte samosebou ve všem pravdu, nenahlodatelnou pravdu. Rollei je Rollei, Leica je Leica. Kam se na to všichni hrabou.

Když jsem se díval na výše uvedenou fotku našel jsem v publikaci k výročí Rolleiflexu informaci že první dvouoké zrcadlovky vymysleli a vyrobili pánové Dr.R.Krügener ve Frakfurtu nad Mohanem a Armand le Docte v Bruselu, po nich přišel až v roce 1929 první Rolleiflex pánů Franke a Heidecke na svitkový film. Nevím kdo z obou výše uvedených pánů byl první, ale bylo to koncem 19. století, tak zkuste jestli je o nich něco na netu.

P.S. po padesátéosmé: čeho kopie je Mikroma a Opema, chytráku? :roll: :D :D
  • 0

#89 venca

venca

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 799 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 18 červen 2008 - 18:18:15

venca
myslíte fotku z prospektu na Rolleiflex? vyskytuje se taky ve všech knížkách o TLR Rolleiflexu. Samé Rolleie, jen jeden fotograf tam má Hasselblad 500C, ale ne se světlíkem ani hranolem ale s pevnou šachtou. Tím je vzhled aparátu matoucí.


Měl jsem na mysli fotografii na začátku knihy fotografií Leoše Nebora. Myslím, že to Hasselblad ani Rollei nebyl. Spíše P-Six s uříznutými "boky" a s filmem "navýšku"
  • 0

#90 LKM

LKM

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 261 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 18 červen 2008 - 18:44:59

to může být všechno možné, můžete sem dát výřez té fotky?
  • 0

#91 LKM

LKM

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 261 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 18 červen 2008 - 18:46:56

to může být všechno možné, můžete sem dát výřez té fotky?

Vložený obrázek
  • 0

#92 venca

venca

    Dost toho nakecá

  • Registrovaní
  • PipPip
  • 799 příspěvků(y)
Reputace: 6

Publikováno 18 červen 2008 - 19:02:18

Tu knihu již nemám u sebe, ale na 90% je to ta Exakta vlevo! Je roztomilá... Mockrát děkuji. Máte skutečně přehled.
  • 0

#93 Vlcak

Vlcak

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 279 příspěvků(y)
Reputace: 96

Publikováno 18 červen 2008 - 19:47:50

opravdu to neni forum o historii fotoaparatu, ale kdyz uz se tu rikalo, ze dalkomer pochazi z Nemecka (Leica) - kdyztak me Mamiaku oprav, jestli jsem to nepochopil spravne Jeden z prvnich dalkomeru byl ale tento stroj :

http://www.pacificri...kodak/3aspl.htm - davno pred Leicou, resp. Ur Leicu uz mel Barnack v te dobe hotovou ale o dalkomeru si mohla nechat snit, byl tento krasny strojek :dalkomer
  • 0

#94 Vlcak

Vlcak

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 279 příspěvků(y)
Reputace: 96

Publikováno 18 červen 2008 - 19:50:03

to jsem tomu dal, kdyz jsem si to po sobe precetl, no nic holt unava z prace :wink:
  • 0

#95 LKM

LKM

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 261 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 19 červen 2008 - 08:11:48

vlcak 1
to je zajímvý aparát! a zajímavá stránka. většina principů je dávno známá a jejich použití většinou napadne několik konstruktérů najednou, nezávisle na sobě. někdy se na to zapomene a znovu použije až po letech.
Firma Leitz žila za WW1 zbrojní výrobou, vyráběla dělostřelecké zaměřovače a dálkoměry, po válce hledali novou výrobní náplň a tak začali s výrobou Leiky. Ostřit bylo nutno odhadem, ostření na matnici jako u dosud běžných deskáčů nebylo možné a tak se napadl nasazovací koincidenční dálkoměr se kterým měli válečné zkušenosti. Nasunoval se do sáněk na výšku, vypadal jak periskop. Pěkný dálkoměrný hledáček měl už před válkou Zeiss Contax, potom i další aparáty včetně Kiev a Opema. Leica s tím přišla až v roce 1954 u Leicy M3, předtím se dlouho drželi nešikovného odděleného dálkoměru, ať už nasazovacího nebo vestavěného.
  • 0

#96 LKM

LKM

    Nováček

  • Registrovaní
  • Pip
  • 261 příspěvků(y)
Reputace: 1

Publikováno 19 červen 2008 - 08:20:45

venca
ta exakta 6x6 je opravdu pěkná, dnes je to ceněný sběratelský kousek, u nás se snad ani nevyskytuje? Nevyráběla se dlouho a je jich velmi málo.

Měl to být špičkový exportní artikl NDR, ale přístroj byl složitý a nespolehlivý, měl obvyklé dětské nemoci a než se ho podařilo vypiplat rozhodla strana a vláda o ukončení výroby ve prospěch Praktisixu.

Je to škoda, Hasselblad měl podobné počáteční těžkosti také, ale takových rozhodnutí padlo v RVHP hodně. Špičková německá firma Horch vyráběla místo luxusních vozů Trabanty a Meopta měla místo vývoje zajímavých foťáků hlavně zbrojní výrobu.
  • 0

#97 Vlcak

Vlcak

    Tlampač (grafoman)

  • Registrovaní
  • PipPipPip
  • 2 279 příspěvků(y)
Reputace: 96

Publikováno 19 červen 2008 - 09:53:12

LKM :
ano to je pravda, sdruzeny dalkomer mel drive i napriklad Nikon nez-li Leica.
Kdyby Nikon neprestel vyvijet svoji radu Nikon S, kdo vi, kde by dnes byla.
Jiz na zacatku sedesatych let meli prototyp Nikon SP s TTL merenim.

Nikon ale narozdil od Canonu nevychazel z Leicy, ale z Contaxu. Po prichodu Nikonu F na trh, chvili obe vetve bezeli paralelne a meli i spolecne dily. Nikon S3, S4, SP...
  • 0

#98 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 19 červen 2008 - 19:46:05

tak sem si dnes chytrácky (bez placení) cestou přes foto škoda nahlíd do krásný knížky vo flexaretách a hned na první straně čtu "inspirace rolejflexem je zřejmá..."

no holt jak komu, žejo :wink: :) :D
  • 0

#99 Mamiak

Mamiak

    Hrabě kydoň

  • Registrovaní
  • PipPipPipPip
  • 4 416 příspěvků(y)
Reputace: 258

Publikováno 19 červen 2008 - 20:36:31

když nepočítam filmovou kameru admiru a zvětšovák opemus, tejkalo se vaše původní povzdechnutí celkem tří fotoaparátů na něž sem taky reagoval: flexaret, magnola, opema...

tak tu magnolu sme, nebojme se teda toho slova, když už ho chcete používat, jako naprostej plagiát snad společnejma silama a za přispění nezúčastněnýho vodborníka identifikovali - ano, je to skutečně linhofka :wink:

flexaret sem si zřejmě u stejnýho zdroje dneska próformá a pró elkáem dovolil verifikovat já, jak popsáno vejš - takže opravdu rolejflex... :)

no a u toho posledního bodu, i kdyby sme abstrahovali vod mýho akademickýho alibismu - doslovně píšu "skoro všechny"... zkuste někdy zadat třeba do gůglu "czech leica copy" - myslim, že vám taky vypadne hned na prvnim místě. ach ovšem, zapomněl jsem, svět velkopansky přehlíd vo čtyři milimetry rozdílnej formát a několik dalších jistě zajmavejch a originálních vylepšení... :D ach jo

jinak souhlasim s váma - českej národ není tlupou tupejch plagiátorů - stačí?
  • 0

#100 Václav Vait

Václav Vait

    Tlampač (grafoman)

  • Předplatitel
  • 1 066 příspěvků(y)
Reputace: 331

Publikováno 19 červen 2008 - 22:03:35

[quote name="Mamiak"]tak sem si dnes chytrácky (bez placení) cestou přes foto škoda nahlíd do krásný knížky vo flexaretách a hned na první straně čtu "inspirace rolejflexem je zřejmá..."

Zdravím rozvášněné protistrany. Já Vám původně ani do toho nijak nechtěl vstupovat, jak tak koukám, Vaše debata se točí kolem tématu "kopie versus inspirace". No nic ve zlém, ale já bych asi nejspíš rád naštval Vás oba...
ad citát kolegy Mamiyaka: četl jste to trošku dost zběžně, já tohle napsal nikoli o Flexaretu, ale Optiflexu 2, který se od něj dost lišil
kologa LKM: Mikromu bych opravdu považoval za zcela původní myšlenku, i když: byla to do jisté míry reakce na Minox, i když ten vypadal zcela jinak. Míním to tak, že nebýt úspěšnosti miniaturního Minoxu, asi by Optikotechna nešla do Mikromy. Co se Opemy týče, já bych se alibisticky odvolal na skvělou knihu s názvem 300 Leica Copies francouzských autorů Princella a Ponta. Mezi ohromným množstvím více či méně doslovných kopií Lejek najdeme i Opemy, je zde použito výrazu "volná kopie".
Optikotechna, resp. později Meopta, vždy udržovala, alespoň pokud se jednalo o spotřební civilní výrobky, míru určité stavovské cti či hrdosti. Doslovné kopie, a to naprosté, však najdeme hodně u speciální = vojenské výroby, zde se po 2. svět. vállce obšlahla fůra produktů, inu, Zeiss byl kvalitní výrobce.
U foťáků všeobecně se nekopírovalo, až na Magnolu, nic až tak doslovně. Vývojové oddělení mělo fondy na nákup moderní zahraniční fototechniky, každý zajímavý aparát se do mrtě rozebral a zkoumalo se, co a jak by se dalo ... a teď nechci napsat opajcnout...radši napíšu "tvůrčím způsobem přetavit". Ale na druhou stranu - tohle se dělalo fakt všude ve světě a bez toho by snad vývoj ani nebyl možný.
Zpět k té rozhádané Opemě:
(Mimochodem, v Meoptě se po válce pokoutně vyráběly doslovné kopie Leiky včetně nápisů)
1. Je snad jasné, že bez Leiky II by neznikla ani Opema, tak jako bez Rolleiflexu by nebyl ani Flexaret, resp. jeho předchůdci. Ale berne to jako inspiraci only, jak Flexaret, tak Opema se od velkých vzorů hodně liší. A v tom je i jádro pudla: zatímco Flexaret, zejména dvojka, je svým způsobem perfektní foťák (vznikl už r. 1940 !) - myslim ale ve své kategorii - střední třída - byl konkurenceschopný určitě i venku, např v 50. letech v USA, Opema, která měla být jakože vylepšenou Leikou, byla dost v podstatě průšvih, hlavně díky nedobře kreslícím objektivům (výjimkou byl záklaďák 3,5/45). Zadní stěnu ale, a to si dovolím napsat, opravdu okopírovali z Contaxu. Jinak se ale dost snažili obejít alespoň trochu německé patenty, jednak tím formátem ("díky" kterému byla Opema v zahraničí prakticky neprodejná, kupodivu ale dálkoměrné Nikony ho - 24x32 - měly taky !), pak atypickým uchycením objektivů - závir M 38 (Leica M 39). Dokladem "usilovného" snažení konstruktérů je m.j. fakt, že tak, jak Opemy začali po válce vyrábět, tak i skončili. Ještě v r. 1959, kdy byly naposledy vyráběny, nebyly aparáty opatřeny bleskovým kontaktem!
A kromě změny směru převíjení na nich nebyly žádné další vývojové změny, např. rozšíření hodnot časů, vylepšení objektivů apod.
Ale abych zase naopak trošku zabrnkal na vlasteneckou strunu - taková Minolta Autocord a zejmény její první model Minoltacord je naprosto zřetelně inspirován Flexaretem III: způsob zaostřování, jasná podobnost převíjecí kličky, stejně umístěné počitadlo, držáky cívek, otevirací tlačítko (to se ale u Ninolty naopak vytahuje, stejné panty, co drží zadní stěnu...Ale uvnitř, po mechanické stránce, je Minolta svá, Japoncům se posléze i podařilo spojit transport s natahováním...
Když si počkáte, tak se dočkáte, na podzim vyjde ten sešit o kinofilmových aparátech a posléze i poslední díl, týkající se ostatních fotoaparátů je tam i pár prototypů, které Meopta chystala a dost se podobají cizím přístrojům, např. Milona III - Super Ikonta III, Optina - kinofilmový Prominent a pod. Já bych tuto stať zakončil slovy "podobné neznamená stejné" - vemte si příklad třeba z kumštýřů - i geniální malíři začínali jako kopisté, že.
Ono, mezi námi, udělat dobrou kopii něčeho taky není žádná sranda. Já ve svých 15 letech měl to štěstí, že jsem si v bazaru koupil Zorkij I - celkem doslovnou kopii Leiky II. Fotil jsem s tím strašně rád a fotilo to opravdu dobře. Po optické stránce byl objektiv Industar 3,5 v podstatě stejně kvalitní jako Elmar, dělal jsem tehdy i s půjčenou Leikou testy, nebyl tam žádný viditelný rozdíl. Ale šasem jsem onemocněl zrcadlovkovou nemocí, našetřil na nejlevnější Praktiku L s tehdy vychvalovaným objektivem Pentacon auto (Kčs 2100,- r. 1976). Jaké bylo mé rozčarování, radši nebudu popisovat, navíc jsem měl i smůlu na vyloženě šmejdový objektiv.
Už budu končit - původně jsem chtěl napsat jen a jen toto: našim "rodinným" foťákem byl starý Rolleicord z r. cca 1940 (2 bajonety - na obou objektivech), objektiv jen tříčočkový Triotar 3,5, ale fotilo se s tím fakt parádně, ještě i teď, když si po letech skenuju staré nagativy, žasnu, jak to bylo ostré. A to byla přední čočka dost "poznamenána" pečlivým čištěním...Já vůbec mám slabost pro co nejmíň skel v objektivu, mám soukromou teorii o propustnosti optiky, ale to tu opravdu nechci řešit. Taky jsem hodně nafotil Sputnikem, což je vlastně StereoLjubitel a musim říct, že po optické stránce to byl výborný aparát a zejména v protisvětle. Z furiantství jsem občas protáhl film i tím Ljubitelem (identický objektiv), abych "potěšil" kamaráda, co měl 2 Pentaxy ME. Krajiny nafocené Ljubitelem pochopitelně vždycky vypadaly, alespoň po technické stránce, líp. Od clony 11 se totiž začíná jednoduchá tripletová soustava chovat mnohem líp než Gaussovy typy a nepomůžou tomu ani sebelepší MC vrstvy, nemluvě o formátu (oba jsme to tenkrát "valili" téměř výhradně na ORWO NP 20, posléze 22
Omlouvám se, že jsem se tak rozkecal, ale dostal jsem prudký nostalgický záchvat. Tož pardon
  • 0




0 uživatel(ů) prochází toto téma

0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních